C<ïidóe(Somant INTERVIEW MET VAN DALSUM Sport op tv en radio 1 R'mus Ferdinandusse brengt een ode aan het kroegleven Agatha Christies „De Muizenval begint zijn negentiende jaargang 128 acteurs en actrices versleten en 7.429 sigaren TELEVISIE MAANDAG ie'FTt iri 1 >iiSi;S PAGINA 2 LEIDSE COURANT ZATERDAG 2 JANUARI 1971 Vooral tegen 2000 gaat de tijd zeer snel #IJN er veel mensen die zich nog op oudejaarsavond herinneren, hoe ze 865 dagen vroeger tegenover de nieuwe jaarkring stonden? Blijkbaar niet; want naarmate het jaar 2000 naderbij komt, ebt langzaam maar zeker de behoefte af om de toekomst tegemoet te gaan met een bewuste ervaring van het verleden. Vooral wie ouder wordt, ontkomt niet aan de vreemde gewaarwording dat ter wijl de tijd razend snel voorbij schijnt te gaan, de afstand tot het verleden zelfs op korte termijn ontzaggelijk groot wordt. Het is deze tegenstrijdigheid tus sen het tempo van de tijd en de afstand welke ze achter zich laat, waardoor onze generatie het maar liever aan de geschie denis overlaat om te oordelen over pres taties en mislukkingen. Zo zijn we elk jaar dat voor ons i zelfstandige grootheid gaan schouwen. De bindingen met het verle den zullen er ongetwijfeld zijn, maar we hebben de tijd niet meer om daarover grondig en uitvoerig na te denken. Het „ruit hora" (de tijd gaat snel) van de Experiment ZWARTKIJKERS kunnen niet anders doen dan uit het gebrek aan eerbied voor „wikken en wegen" de ondergang van onze geordende samenleving voor spellen. Bijna altijd krijgen ze dan er gens wel een stukje gelijk. Maar zo is het leven onder alle omstandigheden. En doorgaans houden onmacht om het bewijs of het tegendeel daarvan te le veren elkaar in evenwicht, zodat ons nodig zullen hebben. optimisme kan blijven leven door het voordeel van de twijfel. Dit voordeel van de twijfel zal voor menigeen beslist nodig zijn om van avond 12 uur het nieuwe jaar met opti misme te kunnen beginnen. Voor de christenmens zal dit voordeel dan nog aan inhoud kunnen winnen door de ze kerheid dat God hen die in Hem geloven of, bewust dan wel onbewust, op Hem hopen met zijn genade zal bijstaan in het improviseren en experimenteren dat ons doen en laten in het razend snelle tempo van ons handelen en ons onder gaan zo sterk beinvloeden. Want zeer veel van wat wij zelf pro pageren en behandelen als en zekerheid om mens en samenleving te dienen, is in :periment. De Bezinning T?N hier ligt misschien voor 1971 toch J wel een punt waarop wij moeten proberen het tempo van de ons voort jagende tijd te weérstaan; bij wat min der zekerheid aangaande eigen inzichten en meer aandacht voor de eerlijke over tuiging van anderen zou onze gemeen schap en laten we ons nu even tot de Nederlandse beperken zich het mo- Wanneer we de blik vooruit dan toch even proberen te richten aan de hand van een ervaring uit 1970: laat onze na tionale en internationale gemeenschap op ier gebeurde toen de Amerikaanse dreigde uit te lopen op een menselijke tragedie. Het ziet er wel naar uit dat we op velerlei gebied in 1971 zo'n bezinning TERUGBLIK Voor zover w(j het konden waarnemen zette '71 op t.v. beter in dan '70 be sloten werd. Op Oudejaarsdag vergat de VPRO dat de matinee bedoeld was voor de (kindcr-)kerstvakantie, t.w. met de anderhalf uur durende film waarin een wat vreemde melange van klas sieke muziek werd gedraaid. Onze eigen kinderen waren niet opgetogen! Die avond zagen we van CVK/IKOR het beat-oratorium „Jozef en de won derbaarlijke droomkleurjas". Doos Joes Odufré met veel verve (in kleur waar schijnlijk ook in veel verven) in beeld gebracht. Twee bezwaren: het dualisme tussen het verhaal zoals dat door kin deren gespeeld werd en het raffine ment dat gelijktijdig het artiesten optreden kenmerkte. Voorts het feit dat hier bijbelse stof werd gebruikt zonder een bijbelse boodschap, om het zo maar eens te zeggen. We verwacht ten geen „vroom" verhaal, maar van CVK/IKOR zou je verwachten dat de bijbel niet zou worden gebruikt zoals je dat met „Moeder de Gans" zou doen. Aardigste bü de VPRO: Zienderogen, nadere kennismaking met Nederlandse mensen en toestanden op doodgewoon menselijk niveau. Programmatype waar echt wel behoefte aan is. Minder aar dig: Rob Toubers show rond „De kus". Die show zat bomvol artistiek talent, maar echt-leuk werd het nauwelijks. Aardiger: Hoe laat is het nou?, een soort Pic-in met pretenties. Die pre tenties werden niet allemaal waarge maakt, maar de late uurtjes van '70 waren er best mee door te komen. Van de TROS zagen we de show rond Heintje. Type programma dat ons om zijn opgelegde oubolligheid niet erg goed ligt. Heintje zelf deed het ove rigens erg goed. Hjj weet zich voor de camera's te bewegen, zorgt voor een onbevangen presentatie en bewees, in een duet met Lex (Tevje) Goudsmit, dat alle boze geruchten over zijn stem- inderdaad bot Nieuwjaar zonder concert uit Wenen is langzamerhand ondenkbaar. Onze grootste bewondering gaat uit naar het feit dat de makers van dit traditio nele programma elk jaar weer iets nieuws bieden, waardoor het nooit cliché wordt. Graag gezien, graag tot Aardigste ramma van 1971 (tot 71, intieme ontmoeting s De Jong, Udink, Rool- vink, Veringa, Den Toom en Luns. Onderwerp van gesprek: koetjes en kalfjes voornamelijk. Toch erg aardig omdat ministers meestal bij de t.v. veel minder kansen plegen te krijgen dan oppositie en vakbonden. Gewoon-Ieuk om ze eens als gewone (meestal aardige) Leuk vervolg kreeg het programma in een stukje Seth Gaaikemashow met een kapitaal pro-Lunslied, waar Z. Exc. kennelijk zelf veel schik in had. Be deel van het pro kijker wel direct wist dat het Udink (CHU), Veringa (KVP) of Den Toom (WD) waren die ondervraagd werden. De KRO bood „De kleine parade", musical met een verbleekt protest over toestanden zoals ze zelfs veertig jaar geleden niet helemaal bestonden. Aan vankelijk te theatraal, maar eenmaal aan de wat groteske speelwijze gewend Het fenomeen Rinus Ferdinan- dusse, schrijver van enige ge peperde bestsellers, inspirator van het legendarische televisie programma „Zo is het toevallig ook nog eens een keer", hoofd redacteur van Vrij Nederland en tot op hoge leeftijd leider van het Haags studentencabaret, heeft in de Kattengat 5-gulden- reeks van de Arbeiderspers een smakelijk boekje opengedaan over het schemerige leven in de Amsterdamse tapperijen. Hij heeft daartoe een bonte stoet van kroeglopers, gave zwetsers, zwak alcoholische randfiguren en schilderachtige vervaardigers van bon mots laten opdraven, die op barkrukken door de seizoenen strompelen en bij voorkeur hun sof in een sierlijk kelkje verzuipen. Uiteraard dringt zich onmiddellijk de vergelijking op met de miniumlijders, die door Simon Carmiggelt op de sa menleving zijn losgelaten. Hij was de eerste in het nederlandse taalgebied, die de bedrukte notities over het va derlandse kroegleven losmaakte >rd la: i het freewheelen dan jakkeren, liever nutteloos aan een volgend roesje metselen dan daden stellen voor de teokomst. Wat ze te zeggen hebben is ook eigenlijk de moeite van 't naver tellen niet waard. Maar dank zij het weergaloos compositietalent van waarnemer-medegebruiken Carmig gelt worden het toch uitspraken, die ge hoord mogen worden. De schrijver waakt er echter voor om zijn kroeglo pers tot humoristen op te vrijen, tot entertainers, die met de tabulatortie van de alcohol hun ijzersterke grap pen dicteren. In feite staan ze met lege handen in de wereld en hebben ze geen boodschap aan de mede- Beroepsmatig In de bundel „Tappelings" van Ferdi- nandusse liggen de bierviltjes anders. Men heeft voortdurend de indruk, dat de ouwe jongens in het café de schrij ver al lang in de gaten hebben en alleen voor zijn plezier wat narrige terzijdes ventileren. Hun grappen hebben daardoor de beroepsmatige aanpak van een gevierde tekstschrij ver, die ten behoeve van een jenever- fabriek het nederlands caféleven heeft afgetapt. Goedbeschouwd is eigenlijk alleen Ferdinandusse in diverse anti-helden van Carmiggelt bemint aan het woord. wat moeite hebben om de figuren van Ferdinandusse te herkennen. Hij zal ook geen ogenblik de lust krijgen om naar een naburig café te snellen. Dit in tegenstelling tot de Carmiggelt- fans, die tijdens het lezen voortdurend vergaan van dorst. Daarvoor mist Ferdinandusse helaa: om met subtiele kroeg van papier be- Voorproefje Dat betekent overigens niet. dat men de kroeglopers van Ferdinandusse nou maar gelijk links moet laten lig gen. Men moet alleen genoegen willen geprolongeerde Haagse student, die zijn gebrek aan affiniteit met de café bezoeker handig heeft weggemoffeld achter zijn eigen humor. Tappelings bevat ook een handvol losse uitspra ken, die aardig de sfeer van Ferdi- nandusses talent typeren. Hierbij een klein voorproefje. Van het huis: ,,voor altijd?" ..Dan ga ik e heb je dat niet meteen niet verdrietig maken". De „Vuist" was weer nagenoeg hele maal in het kader van de grammo- foonplatenpropaganda. Wat doet Abe Lenstra in zo'n show, vraag je je af. Antwoord: Duys een wei-ingestudeerde dreun op het hoofd geven. Is de com mercie nadeel, voordeel is dat Duys praat over dingen waar hij weet van heeft en dat er in alle genres goede muziek gemaakt wordt. We blijven vinden dat Duys een goed seizoen heeft! Vg. in Nederland na de eerste wereldoor log, zendt de NOS zondagavond een programma uit dat als hoofdpersoon de acteur Albert van Dalsum heeft. Van Dalsum. die als regisseur en acteur tot de vernieuwers van ons toneel behoort, is leerling geweest van beide grote to neelvernieuwers uit het begin van deze eeuw Willem Royaards en Eduard Ver kade. Zijn geaardheid Onder invloed van het expressionisme dat hij op geheel eigen wijze heeft verwerkt, nam hij afstand van de schoonheid om de schoonheid. Hij is als acteur en als regisseur zijn eigen weg gegaan, strevend naar een ver ruiming van de taak van het toneel. Zondag NOS Ned. II 21.35 uur. Biddende meerderheid miek" onder de titel „de biddende meerderheid" een gesprek uit. dat de heer W L. Burgsma in Parijs heeft gehad met de boeddhistische monnik Thich Nhat Hanh. Deze is momenteel in Parijs als leider van de Vietnamese boeddhistische vredesdelegatie om in vloed uit te oefenen op het Parijse overleg. Tot de wereldbiddag, die in- Zondag NOS Ned. II 20.20 uur. uur via Nederland II bevat naast voetbal reportages de volgende onder- werpeg; de volleybalwedstrijd Neder landIsrael voor dames te Veenen- daal; Katerkoers", cycle-cross te Oq ckenburg; basketbaltoernooi Flamingo's te Haarlem; internationale indoor at letiekwedstrijden in Leiden. Lijn" van de NOS-radi< via Hilversum III wordt, behalve aan betaald en amateurvoetbal aandacht besteed aan: internationale indoor at letiekwedstrijden in Leiden; internati onaal waterpolotoernooi om de Van Haselenbeker in Amersfoort; beschou wingen, overzichten en uitslagen van zaalkorfbal, zaalhandbal, paarden- koersen in Hilversum, toto enz. „Langs de Lijn" wordt gepresenteerd door Hans Kramer en Willem Ruis. Samenstelling en regie Roel Ren- gers. De NOS-televisie zendt morgenmiddag om 16.15 uur via Nederland I een reportage uit vanuit de Kennemer Sporthal te Haarlem van het door Flamingo's georganiseerde basketbal- toernooi. Commentator is Theo Reits- vandaag in „Wat een dag de schoonzus van Bromsnor. Zaterdag NCRV Ned. I 19.05 1 Kunst en Kunstenaars Verlenging Dalitentoonstelling Wegens de overweldigende belangstelling, die de tentoonstelling Salvador DaLi in het Museum Boymans-van Beumiingen in Rotterdam geniet, zal de diuur van de expositie met een week worden ver lengd. De tentoonstelling wordt nu op 17 januari aanstaande gesloten. 99 hij is bijgelovig, sn, en durft het (Van onze correspondent Roger Simons) LONDEN Het doek gaat open in inktzwarte duisternis. Een vinger speelt op de piano het sinistere deuntje „Drie blinde muizen". Er wordt hartverscheurend gegild. In de zaal maken de toeschouwers het zich extra-gemakkelijk. De at mosfeer van spanning en gruwel, die geschapen werd zodra de lichten uitflitsten, is precies wst ze verlangen. Ze zün gekomen om eens lekker te griezelen, zo maar voor hun plezier en tot eer en glorie van Agatha Christie (80) Engelands konin gin van de misdaad. In het Ambassadors Theatre van Londen begint woensdag de onverklaarbare negentiende jaar gang van „De Muizenval", Agatha Christies to neelfenomeen dat wegens zijn uithoudingsvermo gen een stuk geschiedenis en een vaste attractie van de Britse hoofdstad geworden is. Toeristen komen naar de Muizenval kijken nadat ze de Tower, het parlement en de aflossing van de wacht gezien hebben. Voor Engelssprekenden is het een „must". De voorstelling van woensdag zou de 7.479ste zijn. Tot nu toe kwamen meer dan 2.750.000 personen van deze thriller genieten. De program 's, die zij gekocht hebben, zouden ard" staat. Bedoeld toneelwerk hield bet 26 j n 9.477 verbijsterende voorstellingen uit in heater van Los Angeles. schouwburg zoals alle geluk dat t gehad heeft, niet te tarten. De Muizenval speelt in een Engels landhuis dat door sneeuw van de buitenwereld afgezonderd is. Dit klassieke Christiemilieu schijnt de theater- liefhebbers nog steeds wonderwel te bevallen. Bovendien is er niets dat zo sterk aantrekt als een eindeloze reeks achtereenvolgende voorstel lingen. De Muizenval heeft al 128 acteurs en actrices versleten. De meeste meubels, gordijnen en vloerkleden van het landhuis werden al verscheidene keren vervangen wegens slijtage of omdat ze niet meer in de mode waren. Van het lorspronkelijke stel blijven nog slechts een leren van mister Paravlcini speelde, rookte op het podium 7.429 sigaren (de meneer Paravicini van vorig jaar heeft een keelontsteking gehad en mocht zes weken lang niet roken). Iedere nieuwe jaargang begint met een nieuwe rolbezetting. Als het werk hen te zwaar is mogen de acteurs en actrices het na zes maan den opgeven. Deze optie voorkomt, dat ze van een contractbreuk beschuldigd worden. Agatha Christie wil ieder jaar zien hoe de nieuwe toneelspelers het doen. Zij koopt een kaartje en neemt gewoon plaats in de zaal. Ofschoon de directeur van het Ambassadors Theatre haar meestal wel in de gaten krijgt, laat hij niets merken om Engelands beroemdste thriller- De voorstellingen van „De Muizenval" zijn nog nooit stilgevallen. Het loopt nu meer dan twee maal zo lang als om het even welk ander stuk uit de Britse toneelgeschiedenis. De producer. Agatha Christie schreef „The Mousetrap" oor spronkelijk als hoorspel, bij gelegenheid van koningin Mary's tachtigste verjaardag. Ofschoon de toneelbewerking uiterst geslaagd is, kan men De Muizenval bezwaarlijk Agatha's beste stuk noemen. Die eer komt toe aan „Witness for the prosecution". De Muizenval zit buitengewoon goed in elkaar, maar het mysterie waaraan het stuk zijn fenomenaal succes te donken heeft is groter dan de spanning die van deze thriller uitgaat. SLIJTAGE Na de première op 25 november vermoedde trouwens geen enkele toneelspecialist dat De Muizenval een onuitputtelijke bijval zou genie ten. De critici vonden er niets aan. Bij gelegen heid van de duizendste voorstelling nodigde Pe ter Saunders ze opnieuw uit. Slechts één journa list daagde op. Het was de criticus van „The Star", een Londense avondkrant, die De Muizen val koppig „een snertstuk" bleef noemen. Er zijn slechts 450 plaatsen in het Ambassadors Theatre, maar zelfs als er tweemaal zoveel mensen binnenkonden, zou de zaal nog iedere avond nokvol zitten. Producer Saunders heeft er wel eens aan gedacht naar een andere, grotere clubfauteuil e i klok c KLEINE WIJZIGINGEN rantsoenbonnen, die tot het oorlogsverleden behoren, werden uit de tekst geschrapt. Bovendien wordt De muizenval van daag de dag minder melodramatisch gespeeld dan vroeger Dit verschil treedt duidelijk naar Peter Saunders is best tevreden als de Muizenval ieder jaar door honderdvijftigduizend personen gezien wordt. Hij geeft toe, dat er geen enkele logische reden bestaat waarom dit toneelstuk niet tot in der eeuwigheid zou kunnen gespeeld worden. Een permanente bezienswaardigheid van Londen kan je trouwens niet zomaar doen ver dwijnen. Want steeds meer toeristen bezoeken de Britse hoofdstad; steeds meer mensen die De Muizenval al eens gezien hebben, komen nog eens kijken en brengen nu hun kinderen of kleinkin deren mee. De belangstelling lijkt wel onuitput telijk. Zodat men zonder te overdrijven kan zeggen, dat op geen enkele plaats ter wereld de misdaad zoveel vruchten afwerpt als in het Ambassadors Theatre van Londen. Journaal 16.02 uur: 18-45 uur: De Woefs 18.55 uur: 19.05 uur: Swiebertje 19.45 uur: Bij de zeskampers NEDERLAND I KRO: 11.30 uur: Eucharistieviering NOS: 15.00 uur: Journaal 15.02 uur: Weekjournaal 15.22 uur: Verkeersinformatie 15.25 uur: De Borderers 16.1 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Zeskamp sport 21.35 uur: Meisje vermist 22.45 uur: Zaterdagavondzang 22.55 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur: De Woefs en de 18.55 uur: Journaal Ev. Omroep De Woefs en de Lamaars IKOR: 'tls de schuld van het kapitaal KRO: 19.30 uur: Daktari 20.20 jur: 19.05 uur: Nieuwjaarswens 19.10 uur: Concert 19.20 uur: Judy Mackenzie, zang 20.00 uur: Journaal 21.00 uur: Achter het nieuws 21.25 uur: Ik zoek X 22.15 uur Circus Monty Pythons Journaal NEDERLAND II NOS: 18.55 uur: De Woefs en de Lamaars 19.00 uur: Journaal 19.05 uur: De vrijbuiters 19.30 uur: Basketbal Studio Sport De onvergetelijken NEDERLAND I TELE AC: 12.00 uur: Onze landbouw O 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal NCRV: l^.OS uui KRO Herlevende woord U» wStail bonte11 militate (SJi^Lai i klassieke gewijde n, gewijde muz Koorzang^oude e berijming, oude ek met toelichting, en Visie :nepoëzie- S) De Nederlandse iscussie). 16.15 Ge reformeerde Kerk leraren' dichtbij" ag^m^n^ Kerkver- journaal""22.^"'(S) TooT1^"8 nacht "uft!.7. Nieuws PlatenPr°gramma. 23.55-24.00 platenprogramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Julsi "Muziek !6<3oeG 22.00 Kruispunt k^LlcJu^muzle^o- lijke groetenverzoekplatenprogramma Langs de lijn: sport en muziek. (15.00. 10.0C 25ACWeelrt^of"gecn Jo.ho^Dlenst van A4 ■- Optim

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2