NEPAL zet de hippies het land uit WELKE JONGEDAME EL MIOR OVERHEMDEN-ATELIERS Donderdag l/wflfoal WUI II HM MM M mill I WOENSDAG 23 DECEMBER 1970 LEIDSE COURANT PAGINA 9 (Van een speciale verslaggever) KATMANDOE Even buiten het oude Delhi sla ik aan de Jamocnastroom de lijkverbran dingen gade. Een jonge hindoe komt me in vrij fatsoenlijk En gels vragen wat ik er over denk. Ik ben voorzichtig in mijn ant woord. Hij keurt hel gedoe radi caal af. Ik denk dat hij wel erg vooruitstrevend moet zijn en vraag hem meteen wat hij van de hippies denkt. „Kijk. mijnheer, wij willen vooruit komen en ons volk helpen. Zij willen achteruit en helpen niemand." Als ik in de namiddag terugkom van het Birla-house, waar Gan dhi werd doodgeschoten, spreek ik een jongen aan die brokjes ko kosnoot verkoopt. Hij begrijpt weinig Engels. Bij het woord „hippies" knijpt hij minachtend de neus dicht. In Varanasi (Benares) bij een ge sprek met drie studenten aan de poort van de nieuwe Sjivatempel van de universiteit zegt me een meisje: „Voor ons, zelfs indien wij veel van het hindoïsme heb ben prijsgegeven, is het een be schamend iets, hoe de hippies le ven. Zij doen alsof zij van het Oosten willen leren. Maar het is snobisme. Zie je die vrachtwagen daar met zijn leikleurige volkse versierselen7 Deze bloempjes en Een ander: „Zij zijn op drugs uit. De bloemen nemen ze over, meer niet Tot zo ver enkele flitsen, terwijl ik India te vlug doortrok op weg naar Katmandoe in Nepal. Katmandoe, magische stad voor de hippies. Als blanken vallen ze natuurlijk aanstonds op, eigen aardige blanken wel, in het donkere kluwen van verschillen de Aziatische rassen. Niet allen zijn slordig gekleed Een van hun trefpunten is Inn Eden. ..The heavenly pleasure december uit Nepal wilde i Het verbod op de lange hare I onlangs uitgevaardigd. Je I maar enkele vieze koppen n Mijn eerste indruk? Het volk j gaat aan de hippies voorbij, i Als een halfnaakte pelgrim uit een ver berg- of jungledorp naar zijn tempel trekt, is dit gewoon, en heeft iets zeer eerbiedwaar- j digs. Maar toen verleden maand. naar ik vernam, hier hippies naakt dooi- de straat wilden lo- I pen. kwam het protest van de anders heel verdraagzame men- i Ik zie de Nepalezen lachen, vrij sarcastisch lachen, met een stel hippies die aan een hoekje van het Durbarplein op een stoepje hasj.esj roken. De hadnen natuur- lijk in de heel gebruikelijke hou- ding. Maar opzichtig, uitdagend, helemaal buiten de traditionele ge bruiken van het land. war het ro- I I ken zelden en bescheiden gebeurt. vaak dan om verdriet te smoren j j ..omdat we arm zijn". Een eerste indruk mag juist of I verkeerd zijn, hij blijft opper- i vlakkig. Ik moet dus de mensen ondervragen, zo veel ik kan. Ik j I meng me in en groep taxichauf feurs. De hippies? „Ze zijn niet gelovig. Hebben een gespleten 1 wendige dingen af. Menen „ver- Als hij weggewandeld is. krijg ik nog de goeroe te pakken. Hij spreekt vlot Engels; hij was vier j jaar in Engeland. Zijn idee over i de jonge Noor? „O, hij doet geen j kwaad. Hij speelt wat. Hij meent een volwassen mens te zijn, en is nog een kind. Maar een lieve iongen, heel zeker". De boeddhistische monnig blijft roerloos zitten staren. Toen ik drie Westerse jongeren. het ge ren lopen gekleed als de hippies, doch zijn het niet. Wanneer ze niet vuil zijn, zijn ze geen hip- derdaad. Kan je de jongeren die onder regeringsbescherming en propaganda in Auroville leven onder de noemer hippies plaat sen? Of die anderen die Azië doorkruisen om ten te bestuderen? Of die ontwikkelingshulp doen? hippies 's nachts drie geleden de diamant, die op de torentop zit, wilden roven. Geluk kig hield een grote aap op de tinnen hun waaghalzerij en dief stal tegen. Maakte zoveel misbaar tot de monniken kwamen toege lopen en de hippies de vlucht namen. Deze poging tot stelen kleed is, samen met twee Nepale zen tegenkom, praat ik met hen. „Wij zijn naar hier gekomen als hippies. Maar de verwording die wij onder ons zagen is zo groot. Gelukkig troffen wij deze vrien den. Ze hebben ons veel diepere dingen leren zien dan hasjiesj Wij zijn in eikaars cultuur geïn teresseerd. Wij vinden het inte ressant van gedachten te wisselen over godsdienst en beschaving. Gesprek is meer waard dan lange Zij zijn niet gelovig, hebben een gespleten hart itste de haar heilig is. De die aan voor 5 en 25 december. Dit laatste zal echter niet meer door gaan na GEHAAT J Onder een afdakje zit een bo< i dhistische monnik in saffraan Twee mijlen buiten Katmandoe: j karmijnrood kleed tijdloos te n Swajamboenat op een heuvel. De diteren- Dieper, wat in de scl heiligste plaats van Nepal, omdat duw. een jonge Noor •n en lederen riemen men met zekerheid weet dat soort goeroe. Ik denk: boeddha hier is geweest De zui- is deze blonde kerel toch een luie mensen die het ver gouden stupa (miniatuurtem- hippie die te waarderen valt. Ik hun ouders verkwis- peltjes) in elf schijven boven bol- ondervraag hem. „Ik vond de weg", zegt hij. dat de „Niets" schelen" Tenzij? In Pathan bezoek ik een stil tem pelpleintje met rijks gebeldhouw- de waterput. In de muren rondom zijn zestien nisjes met houten be schilderde beeldjes. De hippies hebben er negen van gestolen. „Ook in ons volk zijn dieven, mijnheer, uit slechtheid of uit armoede. Maar nooit zullen ze iets uit tempels wegnemen." Aan de gouden ingangspoort van het Koningsplein zie ik enkele jonge Fransen. per door. De .Nij zijn w-j geschaamd dat wc* nelijk in sti hier in deze kleren lopen. Men is door blanken heel vriendelijk met ons als we 11< en niet snappen (of toch?) hoe ze hier superieur en arrogant ver schijnen, alle mooipraterij ten spijt. In de late namidag trek ik met een student, hindoe, Ganesj Man Koeshle. door de smerige steeg jes van West-Katmanloe naar een huisje. Even achter een gebeeldhouwde deurpost zit. achter een mini- weegschaaltje. een vrouw in fletsgroene dhoti. Ik koop enkele grammen hasjiesj en marihuana in de „gelegenheid" dring ik die deren. Geen enkele Aziaat te be speuren. Er zitten zeven jongeren te praten. Vijf, te vies om met ?en tang aan te pakken, liggen in trance. (Excuseer me). Eén ligt in haar eigen vuil. Mijn gids speelt voor tolk bij de verkoopster. Hij resumeert: „Al leen Amerikanen komen hier. Ze hebben veel geld. Betalen soms tot 300 (sic) keer meer dan wij. Ofwel halen zij op de bank geld af. ofwel stelen zij. Gisteren viel de politie binnen. Enkele koppels gedroegen zich als honden." Het hippiemeisje, dat ik 's mor gens zag rondlopen, heel ostenta tief met een marihuanaknoot in de handen, had er misschien tot dertien dollars voor betaald. Je kan begrijpen wat het volk denkt als ze haar zien rondparaderen. Terug in het straatje vraag ik Ganesj hij is 21 jaar of hij hasjiesj rookt. „Een keer deed ik het. en het zal wel voldoende zijn voor de rest van mijn leven". Ik werp het op iets anders. Wal denkt hij over hasjiesj als middel tot geestesverruiming, zoals Tim Leary en zijn school in Amerika bepleiten? „O, sir. ik ken het hindoeïsme, ben zelf Hindoe. Wie bij ons mystiek via drugs bepleiten, zijn doorgaans geen interessante men sen. In mijn volk roken veruit de meeste mensen géén hasjiesj. Al leen enkele heiligen doen dat Om visioenen te hebben. Indien wij in Europa en Amerika iets propa geren zou dit ernstig LUCKY LUKE: De Daltons op vrije voeten Koersen Hilversum MA I I MARRIO'I'I De man van Missouri ZEEPOST Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan, tussen haakjes, achter de naam van het schip vermeld: Canada: ms „Atlantic Cognac" (28 decem- Kenia, Oeganda, Tanzanië bens" (31 december). Ned. Antillen: ms „Socrates" (29 de cember; ms „Oranje Nassau" (31 decem- (31 december). Verenigde Staten van Amerika „Atlantic Cognac" (28 december). (Rep.) m.i.v. Z.-W.-Afrika ms „Neder Rijn" (28 december). Inlichtingen betreffende d dingsdata van postpakketten postkantoren. De Belgische schilder Medard Tijtgat heeft van de Sabena opdracht gekre- gen de lounges van twee Boeing 747 jumbojets te verfraaien met schilde rijen van oude interieurs. Tijtgat is I afstammeling van een beroemd ar tiestengeslacht. MAVO- of gelijkwaardige opleiding wil bij ons per 1 februari een prettige sfeer een goede kantooropleiding volgen? Bij voorkeur bekend met boekhouden. Behoorlijk aanvangssalaris. Brieven zenden aan: afdeling: Boekhouding Hoge Rijndijk 86-f l.v.m. de feestdagen profiteert u nu donderdag van de voordelige aanbiedingen die u anders op vrijdag in uw warenhuis vindt. VROOM DREESMANN LEIDEN Badkamerkachel met element van 1500 watt. Door de flexibele arm is de reflektor verstelbaar voor gerichte stralings- warmte. Waterdichte kontroleschakelaar. Voorzien van Kemakeur. 32.50 Stevig logeer/kampeer- bed met originele No- sag verenbespanning. Afm. matras: 6 cm dik, 80 cm breed en 193 cm lang. Frame 25 mm 0. Neemt samengeklapt zeer weinig ruimte in. Slechts 67.50 17.95

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 9