Het publiek maakt ons tot D sterren Tl TAMLA MOTOWN nog steeds geliefd EKSEPTI0N bejubeld én verguisd COLOSSEUM met derde elpee PERRY C0M0 live in Las Vegas LIVIN' BLUES levende, blanke blues MAILER MACKENZIE BAND weinig origineel BEACH BOYS: stralende close harmony MARISKA VERES VAN SHOCKING BLUE: opnieuw in belangstelling ZATERDAG 19 DECEMBER 1970 FOUR TOPS prolongeren de lyriek Met de elpee ..Still waters run deep" sloeg het befaamde Amerikaanse viertal The Four Tops. melkkoetjes en parade- paardjes van de Tamla Mo- tovynstal. in het begin van dit jaar een volkomen nieuwe weg in. Levi Stubbs. Obie Benson. Duke Fakir, Lawrence Payton en producer i vooruit. Voor oprechte e welluidende muziek is immers altijd een markt. Erg verstan dig dus en zeker ook commer cieel goed gezien van The Tops en brein Frank Wilson. Titels: ..Try to remember." ..In these changing times" (prach tige titelsong). „Sing a song of yesterday", „I almost had her", „Raindrops" (onderhand het ziek) „Just even numbers" en ander luisterrijk klassewerk (Tamla Motown 5c 054-91859). JR. WALKERS zoveelste Detroitsound het 'betere melodieuze werk. De verkoopcijfers van single en elpee ..Still waters run deep" wezen uit dat het grote platenpubliek de ommekeer van The Four Tops op prijs Op de allernieuwste langspeler ..Changing times" wordt de melodische en lyrische lijn doorgetrokken. Die zo typische sterke beat is als ritmische ondergrond nog wel aanwezig, maar domineert niet meer zo. Veel. belangrijker is nu ge worden het scheppen van fijn zinnige en genuanceerde mu ziek, waarin ook de teksten beter gedijen. Een nummer als „The long and winding road", een van de betere songs van de laatste Beatle-elpee „Let it be" (ondanks de over-senti- mentele Phil Spectorbewer- sing). krijgt in de uitvoering van The Four Tops anno 1970 maximale zeggingskracht en heeft qua stijl totaal niets meer uitstaande met het stam- perige discotheekwerk van wel eer. Dat geldt trouwens voor de hele elpee „Chaging times". De rauwe kreten en de frenetieke ritmen zijn voor goed verstorven en ingeruild voor de betere soft-soul. Op de Een andere prominente Tamla Motownfiguur is Jr. Walker, een zoetgevooisde zanger saxofonist die met zijn onaf scheidelijke All Stars inmid dels goed is voor ettelijke suc cesvolle singles en een tiental langspclers. Een dezer dagen verscheen de zoveelste Walkerelpee. „A Gasssss" getiteld, waarop men de meester en zijn orkest weer kan bèluisteren in superswin- gend soulwerk. Walker gebruikt voor zijn schijven meestal recent hitma teriaal. dat door lijf arran geur Willie Shorter in de ge wenste vorm wordt gegoten. Ook op „A gasssss" prijken toppers van enige tijd geleden, zoals Neil Diamonds „Holly Holy", „Hey Jude" van Len- non-McCartney, Laura Nyro's ..And when I die" (bekend door Blood, Sweat and Tears). ..Honey come back" van de fameuze Jim Webb en Stevie Wonders „I was made to love her". De schijf wordt gecom pleteerd door minder bekend, maar daarom niet minder luisterrijk werk. Geen moment verveelt Jr. Walker ons met. zijn lyrisch klinkende sax. die speciaal in de late avonduren voor een heerlijk ontspannen sfeer zorgt. Duidelijk het bete re vermaak (Tamla Motown C 054-91798). EDWIN STARRS oorlog en vrede De met de single „War" sterk in de publiciteit gekomen negerzanger Edwin Starr zingt nog helemaal in de traditione le soulstljl. De stampende de dui ken in zijn repertoire nog Starr heeft dus nog niet zoals zovele andere Tamlafiguren gekozen voor de lyriek. Of in het originele Detroitwerk nou wel zo verstandig is dur ven wij te betwijfelen. Zoals bekend worden er de laatste tijd lang niet meer zo veel soulplaten verkocht als vroe ger. De reden hiervoor is de steeds sterker wordende ten dens naar meer welluidende en minder luide muziek. De jongeren zijn het echte volu mineuze stampwerk een beetje beu. Eigenlijk wel jam mer voor Starr, want zijn ge ste elpee „War and Peace" toch onder de aandacht van het jonge publiek. Starr verdient het namelijk niet zo maar op de grote hoop van vergane soulgrootheden ge veegd te worden. Daarvoor is hij domweg te getalenteerd. Dat blijkt overduidelijk uit „War and Peace", waarop Starr zich laat kennen als een dynamisch en oprecht soulzan ger. Toch maar kopen, deze plaat. Titels: „War," „Califor- can't escape your memory". ..At last". „Adios senorita". e a. (Tamla Motown 054 91856). De meest bejubelde en tegelijkertijd de meest ver guisde Nederlandse popgroep van de laatste jaren is ongetwijfeld Ekscption. Sinds het Hartewensfestival van een jaar of wat geleden geldt de groep als afgod van de jonge massa en als ergernis van talloze ouderen (waaronder zeer waarschijnlijk de welbeken de heer Riemens van onze bladen). De manier waar op Rick van der Linden, Ekseptionbrein, omspringt met de klassieken doet de jeugd in laaiend enthousi asme ontsteken en dc gebelgde ouderen in woede over het misbruik van dit erfgoed. Enfin, het laatste woord over het „verpotten" van> Bach, Beethoven en andere grote meesters is nog lang niet gesproken: Persoonlijk hébben wij nooit enig bezwaar gekoesterd tegen de wijze waarop Ekseption met de „ouden" stoeit. Te meer daar het op wijze gebeurt, dat Ekseption het klassieke materiaal bruikt bij gebrek aan eigen werk gaal helemaal niet op, want vanaf het begin voert Eksep tion ook eigen werk op naast de bewerkte klassieken. Helaas krijgt het grote publiek door de singles van ,de groep de indruk dal Ekseption louter bewerkingen uitvoert van Bach e.a., terwijl er op de drie langspe- de .Painting" en ..Another history" valt de opvallend goede feeling van Ekseption voor het jazz-idioom op. In dit verband Iaat vooral trom pettist Rein van der Broek zich gelden met beste de klassieke toets niet. Bach is blijkbaar Rick van der Linden's favoriete componist, want ook nu prij ken er weer twee stukken van de grote man van de funga's en de preludes op het programma. Beetho- der XiTldÊfi Vnri nog »zeer*wb Ekseption (Philips een stuk eigentijdse muziek a: vervallen .-In tweeslachtigheid: eigenlijk het talent van Rick hem Tfafj dé Nederlandse verwachten en daarbij 6413 007) Vorige week nog was de bekende Britse groep Colos- optreden in het Amsterdamse Concertgebouw samen met de Haagse Earring. Na de reacties nogal verdeeld. Sommigen vonden de groep het bittere einde, weer ande ren vonden het „dikdoenerig gelawaai" ,Met de twee eer ste elpee's van de in de loop van enige jaren nogal gewij zigde groep lagen de reacties bepaald minder verdeeld. Vooral de tweede langspeler van Colosseum. „Valentyne Suite" (..Those who are a- bout to die" was de eerste ling). werd buitengewoon goed ontvangen. En terecht, want Colosseum produceert op deze plaat heeft gave pro gressieve geluiden, waarin toch de nodige lyriek valt te onderkennen. Het gezicht van de groep wordt voor een niet gering deel bepaald door het saxspel van Dick Heck- stall-Smith (onderhand de veteranenleeftijd naderend) en door het geacheveerde drummen van ex-Mayallman Jon Hiseman. Ook op de al lernieuwste schijf van Colos seum bepalen deze twee fi guren grotendeels de totaal sound middels bizarre patro nen. Heckstall bedient zich daarbij soms van twee in strumenten tegelijkertijd (zo- eertijds zo bekende Chris Farlowe deel van losseum uit. Van zijn deel in „Daughter of t in het vocale benadert In dat genre is de groep opperbest en als zoda nig ook een van de betere Van Perry Como hebben we de laatste jaren weinig meer gezien of gehoord. Het is al weer lang geleden, dat zijn laatste tv-show werd uitge zonden. Perry is echter bezig met terugkomen, althans in de Verenigde Staten. Op 25. 26 en 27 juni van dit jaar trad hij op in ..The International Hotel" in Las Vegas en dat werd een doorslaansucces. Niet, dat hij was ..omge turnd", maar wel 'n tikkeltje meer aangepast aan de mu zikaliteit van nu. Van dat optreden werden live opna men gemaakt; een 'nieuwig- heidje voor Perry. Het album Perry Como in person at the International Hotel. Las Ve gas" wordt nu ook in ons land uitgebracht door RCA Victor (LSP 10312). Dat zal de vele fans van toen goed doen. Perry Como werd bij dat optreden geadviseerd door Ray Charles; hij zingt der my skin". ..Hello young lovers". ..If I had a hammer". ..Without a song", ..When you were sweet sixteen". ..Oh Ma- renariello". ..It's a good day". .You'll never walk alone" en ..You far de laatste i Teddy Oberg. John La- ,,Wang dang doodle" geheten. Op dzze door ex -Earring Jaap Eggermont geproduceerde schijf belijdt Livin' Blues heel oprecht het geloof in de blues middels beste composi- Christiansen en twee num mers van blueskei Willie .Little Red Rooster"-,.Hoochie Coochie Man" Dixon. Van de laatste is ook de titelsong, trouwens het daaropvolgende Nogmaals, een goede schijf van een groep die eigenlijk te weinig publiciteit krijgt en dot terwijl het hier toch weinige Nederlandse kwali- teltsgroepen. (Philips 6413 009). Het is tegenwoordig heel normaal dat louter eigen werk bedienen. Dat kan de nodige voordelen opleveren zoals het zogeheten „eigen gezicht", maar evenzeer ook nadelen indien de compositorisch verantwoordelijke figu ren over te weinig fantasie beschikken. In het laatste geval pikt men dan de nodige anderen en overgiet die met een eigengemaakt sausje en men heeft dan zogenaamd „eigen werk", wat in wezen niet meer betekent dan puur epigonisme. Daarvan kan men ook spreken op de. als wij ons niet vergis sen, depuutclpee van de Nederlandse formatie Mailer Macken zie Band. Dc/e instrumentaal lang niet slecht opererende groep heeft in de gelederen drummer Jaap Mossel, een ongetwijfeld aardige jongen, die echter te veel heeft geluisterd naar de muziek van Creedence Clearwater Revival. De composities van zijn hand lijken tenminste als twee druppels water op de roerselen van meneer Fogerty, zeker de nummers „Movin" en „Mary". Dat er enige stijlverwantschap met andere groepen in bepaalde nummers zit is echt niet zo erg, maar het moet nooit zo ver komen dat men met min of meer kopieën op de markt komt Erg jammer, te meer daar de groep in andere nummers, zoals ..Come back home" van Paul van Meizen. origineler voor de dag komt. Volgende keer beter (Decc.n Beach Boys. erkende grootmeesters van de close harmony (spreek uit: kloos harmonie, hetgeen niets tc maken heeft met de aangekon digde loonmaatregelen van dc regering), heel absolute top van precies te zijn sinds 1963. toen de groep met de single ..Surfin' USA" alle hitlijs ten in de wereld wist te bestormen. De verdere opgang van The Beach Boys is genoegzaam bekend. Tien tallen succesvolle singles en bijna evenzovele elpee's heeft de uit Califor- nië afkomstige formatie nu al gemaakt en vooralsnog lijkt er aan deze produk- tie geep eind gekomen. Zo verscheen er enkele weken geleden nog een elpee van The Beach Boys, „Sunflower" geti teld, die het echt wel weer lekker zal gaan doen. Ook al omdat de groep maakt, die de verkoop van de elpee ongetwijfeld zal stimuleren. De kwali teit van „Sunflower" is zoals wij van de groep gewend zijn, dat wil zeggen top klasse. De prachtige vocalen rollen weer als een niet te stuiten vloedgolf op ons af, enfin, deze geluiden zouden bij de oude Grieken en Romeinen ook in de smaak gevallen zijn vanwege het verheven en reine karakter. Bijna vol maakte muziek dus. die overigens lang niet meer zo door de jonge massa wordt gewaardeerd als weleer. Men vindt de Beach Boyssound hier en daar wat te week en vooral te mooi Er valt na tuurlijk over te strijden, maar het blijft een feit dat de „Strandjongens" gewel dige. vakmensen zijn die vocaal toch echt wel het nodige, en misschien wel alles.' vermogen Hoogtepunten van ..Sunflower" vinden wij „Tears in the morning", „Forever" en „At my win dow", hetgeen overigens niet wil zeggen dal de rest van de schijf minder zou DISCORUBRIEK Praten met Mariska Veres, zan van de bekende Nederlandse Shocking Blue. is je uitputte clichés. Niet dat ze daar of koud van wordt, want de 22- jarige Haagse is wel het een en ander gewend op dat gebied. Vragen beantwoordt ze met de routine van een minister Luns. Vriendelijk to the point. En dat alles dan c toontje van: „Ja kijk. Moet je luisteren. Zus of zo, weet je wel. Nou ja. gewoon". Gaat dat nou nooit vervelen? Altijd maar weer hetzelf de vertellen. Honderden keren de grote hit Venus" uit het keeltje laten schieten? Zij: „Ben je gek. Natuurlijk niet. We hebben toch ontzettend veel gehad met Venus? We hebbe nummer 1 mee gestaan i: niet hoevee! landen ter wereld. Je speelt toch voor het publiek, dat die plaat gekocht heeft, dat van jou ster heeft gemaakt? Het lijkt gewoon erg ondankbaar om „Venus" wanneer je het voor zoveelste keer moet zin. even af te raffelen. Bovendien: je publiek is elke keer anders en daar reageer je als zangeres ook anders op. Er gaat een bepaalde invloed vanuit, die maakt dat zo'n liedje eigenlijk elke keer weer nieuw lijkt. je haat fotografen journalist liever gaan dan komen je hebt de pest aan reizen., waar blijf je dan? Op die manier kun je beter ophou den. thuis gaan zitten, huisvrouwtje spelen, een stofdoek kopen en gaan koken. Want echt hoor, dan red ie het niet in dit wereldje. Ik heb toch zelf voor gekozen? Ik wat me te wachten stond, op een mooie dag het s Zes weken lang dag in dag uit optreden, zoals dc groep een tijdje geleden in Amerika gedaan heeft, lijkt me nou ook geen lolletje? Mariska: „Dat hoor je me ook niet zeggen. Zoiets is verschrikkelijk af mattend. Je bent geen dag vrij. Het is van hier naar daar. Aan één ruk door. Dat hebben we ook in Italië gehad. Daar hebben we drie weken onafgebroken op dc planken ge- l"""' staan. Maar' daar staan natuurlijk Mariska: „Daal de vrije dagen weer tegenover. D: blijf je lekker thuis. In een gemak- BIuc over geld. Jullie Leeuwen praat nooit o\ ders. Die denkt alleen kelijke trui en lange broek. Heerlijk. Heerlijk ontspannen. Nergens meer aan denken. Maar wanneer je dan een paar dagen later weer weg moet. hoor je me niet klagen. Ik vind reizen verschrikkelijk fijn. al olijf je teleurstellingen natuurlijk hou den. Amerika bijvoorbeeld. Ik weet nog goed: toen ik klein was wilde ik graag naar Amerika. AI die hoge gebouwen, dat leek me het einde. Maar dan ben je d'r en dan kijk je het je niks. Totaal niks. Ik zag New York en ik dacht: nou én? Is dat alles?" En dat eeuwig durend merkteken, dat je altijd blijft achtervolgen: Ma riska Veres, dochter van de beroem de zigeunermuzikant? Zij: „Oh, daar ben ik allang over heen. Dat is je reinste onzin. Alsof ik beroemd ben gcv.o:c'en omcbil m'n vader nou toevallig bekend is15 Dat geloof je toëH zeker zelf niet? Ik Maar ik persoonlijk heb 'r dere instelling. Het geeft i gevoel om veel geld te hebben. geld. Je gelooft me na'uurliik maar ik vind 't in feite v< onbelangrijk." Mariska: ..Ha. ha. Die is gek.. Nee hoor. Totaal niet. Ze hoevén 't ook niet te proberen, want ik reageer d'r berichten binnen over niet zo succesvolle optredens t "t buitenland. Dat jullie bijvoorbeek voor een lege zaal hebben m lees wel eens een sensatieblaadje maar wat daar allemaal in st Af en toe lijkt het wel of journalis ten gewoon schrijven wat ze willen horen. En dat wordt me af en toe onzinOh ja. E krijg elke dag zwarte rozen e ch-.dat is ook een-mooie: ik heb e lichtblauw hemelbed. Nou vraag ik toch?" het zelf i Ze vinden het thuis allemaal erg leuk en zo. maar daar houdt het dan ook helemaal mee op. Ja goed. ze schrij ven het natuurlijk wel weer elke keer. maar dal is een andere zaak Het doet me niks en het verveelt me niet. Daar heb je weer: vervelen, vervelen, vervelen. Ik verveel me HAARWERKEN Naar maat uit eigen atelier U kunt zelf zien hoe onze pruiken met' de hand geknoopt worden. Aparte kabine en geheél vrijblijvend advies en prijsopgave. Tevens konfektie haarwerk uit Parijs. Aïavtlix Ijeljgrc BEZLIDENHOUTSEWEG 9 TELEFOON 837183 (ADVERTENTIE) door Charles Bels

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 10