CöidóeSoti/ïcMif
Zes tips voor een geschenk
FABELTJESKRANT
KOMT TERUG
Jan van Heeldichterlijk van
inslag maar toch niet literair
Muziek op alle toeren
Tips voor
je toekomst
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DINSDAG 1 DECEMBER 1970
Wegstrepen van
mogelijkheden tot
nieuw kabinet
MISSCHIEN herinneren onze lezers
zich, dat we enkele maanden
geleden ons heel sceptisch hebben geuit
over de toen door leidende K.V.P.'ers
gedane belofte: tijdig vóór de
verkiezingen bekend maken hoe de
Katholieke Volkspartij na de verkiezingen
tot een nieuwe regeringscombinatie zou
willen komen.
„Een wat vreemde stellingname van
Het Binnenhof", zullen toen sommige
lezers waarschijnlijk gedacht hebben,
omdat hun krant ten tijde van het
conflict dat tot afscheiding van de P.P.R.
leidde, altijd voor een duidelijke en
tijdige keuze van de K.V.P. op de bres
heeft gestaan.
De reden van deze wijziging in ons
standpunt? We begonnen te vrezen, dat
een drijvende macht in de Partij van de
Arbeid, daarbij geholpen door de
Politieke Partij Radicalen, alles op alles
zou zetten om het herstel van politieke
samenwerking van de twee grote partijen
onmogelijk te maken. Ongeacht het
programma, de kandidaten, de plannen
en de beloften van de K.V.P. Deze
socialisten begeren uiteindelijk noch de
aftocht van drs. Schmelzer noch de
overwinning van de in de K.V.P. gebleven
radicale christen-democraten, doch alleen
de ondergang van de confessionele
partijen.
Daartoe is de K.V.P. een open keuze
onmogelijk gemaakt en wordt het hele
gedrag om een tijdig regeerakkoord
alleen maar een tactisch wapen in de
hand van een voor enkele maanden
ingeslapen „Nieuw Links".
Twee verklaringen
die hetzelfde gevaar zien aankomen en
slachtoffers vrezen.
In een interview voor De Tijd noemt
oud-minister Bogaers de terugkeer van
de rooms-rode coalitie een gecompliceerde
zaak; hij zou graag voor enige tijd alle
paitij-politieke strubbelingen buiten de
kabinetsformatie laten; hij pleit voor een
nationaal kabinet van bekwame personen
die de meest urgente zaken gaan
aanpakken en tot een oplossing brengen.
„De situatie kan soms zo ernstig zijn,
dat iets waarvoor in en tussen de
partijen geen eenstemmigheid te krijgen
is. wel geaccepteerd wordt van
buitenstaanders, die over een, voorzover
dat in deze tijd nog mogelijk is,
onbeturistbaar vertrouwen beschikken.
Laten de eerstverantwoordelijken daar
eens over nadenken
aflevering van het blad van de
Jongeren-K.V.P. Na gepleit te hebben
een kabinet waarin K.V.P. èn
socialisten beide vertegenwoordigd zijn,
spreekt Crijnen de hoop uit, dat de
P.v.d.A. er verstandig aan zou doen
„haar onzalige resolutie openlijk; of
zwijgend in te trekken". En daarna komt
Ton Crynen met zijn voorstel.
„En als zij dit niet doet? Dan staat de
K.V.P. slechts één weg open: de wissel
overdragen aan dezelfde Partij van de
Arbeid teneinde haar in de gelegenheid
te stellen haar grote woorden van de
afgelopen periode in grote daden om te
zetten. Mocht dit niet lukken (en het
lukt niet), dan is het voor de K.V.P. nog
tijc genoeg zich te bezinnen op verdere
stappen. Maar dan is de kiezers duidelijk
gemaakt, waar de schuld ligt
Kansloos
IN beide verklaringen proeven we de
overtuiging, dat een eerlijke bedoeling
van de K.V.P. om vóór de verkiezingen
een keus te maken, kansloos is. Ton
Crynen doet nog alsof hij in een kans
gelooft, maar dat doet hij blijkens zijn
alternatieve oplossing tegen beter weten
in. Zowel hij als drs. Bogaers zien
aankomen, dat de pressiegroep die thans
de koersbepaling in de Partij van de
Arbeid beheerst, als voornaamste doel
heeft: de K.V.P. van Veringa en Van der
Stee tot een keuze voor de V.V.D. te
dwingen om daarmee politiek-tactisch
vóór en na de Kamerverkiezingen mooi
weer te gaan spelen.
We beleven helaas een tijd.
waarin de éne mogelijkheid om een goed
kabinet te formeren na de andere moet
worden weggestreept. Het linkse blok
zelf gelooft niet in het wonder dat onder
leiding van welke socialist dan ook een
meerderheidskabinet door de tegenwoor
dige oppositiepartijen geformeerd kan
worden. Drs. Bogaers weet, dat een na
tionaal kabinet zoals hij begeert, een
ruk aan de noodrem is en een onmondig-
verklaring van onze parlementaire de
mocratie.
Daarom beginnen we met steeds meer
overtuiging te geloven in onze eigen
theorie: geen keuze door de K.V.P., die
slechts haar tegenstanders in de kaart
speelt, maar een duidelijke beginsel-
vei klaring namens partijen waarme
zich in maart 1971 politiek verwant
voelen en dit op basis van een duidelijk
urgentieprogramma. Na de uitspraak
de kiezers moet het parlement in nie'
samenstelling dan maar zien, welke
meerderheid er voor zon urgentie
programma te vinden is. Laat dan ook
D '66 maar eens gedwongen worden
kleur te bekennen inzake de praktische
politiek.
Bij zo'n gang van zaken vallen
dan wel drs. Bogaers bij in zijn pleidooi
voor een kort programma in plaats
een waslijst. Dan komt ook duidelijker
naar voren wat, bij de confrontatie met
de kiezers, de verschillende partijen be
slist noodzakelijk, dringend gewenst
of alleen maar aanbevelenswaardig
vinden.
Zijn er lezers, die nog zoeken naar een
plaat om komend weekend via de
„goedheilig man" cadeau te laten
geven? Zoekt u het in het genre van:
klassiek, maar niet te zwaar? Afgelopen
week hebben we een zestal platen
beoordeeld, die hiervoor in aanmerking
komen.
LISZT Wie Liszts virtuoze
componeertrant wil ondergaan kan zich
't best in de roes van de verschillende
Hohgaarse rapsodieën storten, die Liszt
voor de piano componeerde. Van de
orkestrale versie van drie van deze
rapsodieën (waaronder de meest
bekende) geven Herbert von Karajan
en de Berliner Philharmoniker een
uitvoering op een DGG-plaat (2538077).
Een orkest van wereldklasse, dat
precies doet wat Von Karajan wil. En
iedereen kan weten dat er maar weinig
topdirigenten zijn met het gevoel voor
„show", dat Liszt precies nodig heeft.
De plaat wordt gecompleteerd door
een uitvoering van Liszts Hongaarse
fantasie voor klavier en orkest met
dezelfde medewerkers en' als solist
Shura Cherkassy. Natuurlijk geeft deze
pianist, wel eens de Napoleon van het
klavier genoemd, Liszt alles wat hem
toekomt
OPERETTE Op een HMV-plaat
onder het label EMI (24303) worden
liederen uit Robert Stolz' operettes
gezongen door Marco Bakker, bariton
van de Nederlandse Operastichting. In
duetten, bijgestaan door Patricia
Madden, zingt Marco Bakker Stolz-
favorieten als: Ich habe dich, wenn
die kleinen Veilchen, die ganze Welt.
frag' nicht warum ich gehc, zwei
Herzenenz.
Marco Bakker zingt mooi, maar net
een fractie te stijf voor een compleet
operetterecital. Daarom adviseren we
de beide kanten niet achter elkaar af
te spelen.
OPERA Uit de complete opname
van Puccini's „Tosca" door de Acca-
demia de Santa Cecilia van Rome
onder Lorin Maazels leiding, heeft
Decca op één langspeelplaat (SET 451)
een goed uittreksel. Medewerkers
Brigit Nillson als Tosca, Franco Corelli
als Cavaradossi en Fischcr-Dieskau in
de rol van baron Scarpia. Zowel puur
vocaal als qua stemtype is Fischer-
Dieskau, de primus inter pares; Birgit
Nillson is dramatisch imponerend,
maar men moet wel met de timbre- en
volumekring werken om te voorkomen
dat haar stem scherp klinkt. Zoals
steeds is ook op deze plaat het tweede
deel van de Tosca vocaal het sterkste.
VIOOL Vermomd als „signore Ro
mano Rubato" speelt een van Neder
lands beste violisten op HMV-EMI
(24312) een concert, van Kreisleriana,
door Fritz Kleisla voor de viool be
werkt, populaire klassieke melodieën:
menuet van Beethoven, tango van
Albanin, méditation van Massenet, noc
turne van Sibelius, lamento van
Dvorsjak, een twaalftal populaire me
lodieën in totaal. Omdat Romano Ru
bato een prachtige, warme toon heeft,
is hij een ideale vertolker van dit
genre. Wie Romano Rubato is? Denk
op de hoes de pruik en de snor weg,
let op de neus en de oplossing van het
raadsel ligt in het nabije verschiet.
CELLO Een stukje van het popu
laire terrein verwijderd, ligt het cello
recital dat Anner-Bijlsma in de serie
„Meister der Musik" van Telefunken
(SMT 1210) geeft. Op een cello uit de
baroktijd speelt de jonge meester-
cellist van het Concertgebouworkest
drie concerten van Boccherini en de
cellopartij in een simfonia concertante
van Johann Christian Bach Wie de
concerten van Boccherini kent, zal
horen dat het hier een meesterlijke
vertolking ervan betreft; wie ze nog
niet kent, zal ze leren liefhebben.
KERSTMUZIEK DGG heeft al eens
een groot album uitgegeven met kerst-
muziek buiten de sector van de plat
getreden paden. Nieuw is de keuze
„Deutsche Weihnaeht", die DGG op
één langspeelplaat heeft vastgelegd
(2538070). Het is overwegend muziek
uit de laat-renaissance en vroege barok
met liederen van Michael Practorius
als hoogtepunten.
De uitvoeringen, meestal door het
Thomanerchor uit Leipzig en het
Stadtischer Chor uit Hamburg, zijn
feilloos. Als enige concessie aan de
romantiek het „Stille Nacht" in een
verantwoorde bewerking.
G. v. L.
(ADVERTENTIE)
HILVERSUM (ANP) De populaire' „De fabeltjeskrant". Bezien wordt hoe
(ADVERTENTIE)
kinderserie „De fabeltjeskrant" komt
met ingang van 1 januari oj zeer kort
daarna terug op het televisiescherm.
De huidige kleuterserie „De Woefs en
de Lamaars" zal beëindigd worden. Zo
wel de NOS als de producent van de
série Chanowskizijn van oordeel, dat
de serie niet voldoet aan de eisen
van een dagelijks kleuterprogramma.
De NOS heeft bij zijn conclusie ook
rekening gehouden met de publieke
reacties op „De Woefs en de Lamaars"
en de resultaten van een kijkonder
zoek, dat door de NOS is ingesteld.
Eerder schreven wij al over de kans
op vervanging.
Het contract tussen de NOS en Cha
nowski voorziet in een vervanging
van „De Woefs en de Lamaars" door
Ned.-Roemenië
in Studio Sport
De NOS-televisie zendt morgenavond
van 22.30 tot 22.55 uur in het program
ma „Studio Sport" via Nederland I een
samenvatting uit van de vriendschap
pelijke interlandvoetbalwedstrijd Ne
derlandRoemenië, die in het Olym
pisch Stadion in Amsterdam wordt ge
speeld. Commentator is Theo Reitsma.
„Geld ligt niet
op straat,
ideeën wel"
,,Ze kreeg wel een zoen van me maar
ik was toch boos op haar omdat ze
niet meer werkt Jan van Heel
over een leerling die aanwezig was
bij de opening van zijn tentoonstelling
in de grote zaal van Pülchri, zaterdag
j.l. Zij had misschien nog wel bloemen
meegebracht ook. Van Heel. tweeënze
ventig nu, zit in die grote lichte zaal
te midden van zijn werken, een selec
tie uit '70 en ter aanvulling wat
oudere werken waar hij zelf erg op
gesteld is.
Hij is meteen bereid om te vertellen
wat hij zelf over zijn kunst denkt en
hij mist gelukkig ten ene male die
aan snobisme grenzende koële gere
serveerdheid waarmee zoveel kunste
naars voorwenden los van publiciteit
en materie te staan. ,,Ik ben nog echt
blij als ik 'n doek verkoop" zegt deze
toch zo bekende en gewaardeerde
schilder" en het doet me goed als de
mensen het mooi vinden. Natuurlijk
waarom niet? Toen ik Sandberg in
Amsterdam bedankte omdat hij een
tentoonstelling van mij gewild had,
zei hij: Neen, ik moet jou bedanken
dat je hier komen wil. En daar was ik
gelukkig mee. Hoe ik mijn werk zie?:
,,Ik ben een figuratief expressionist,
altijd geweest en dat blijf ik ook."
„Op onze vraag naar de veranderin
gen die zich in zijn stijl voltrokken
hebben, in de laatste jaren, die lichte
toewending naar het abstraheren, legt
hij uit: „Dat kwam door de Spanjerei-
zen, eigenlijk door de essentie van het
Spaanse land waar ik verschrikkelijk
veel van houd en dat je eigenlijk niet
naturalistisch kunt schilderen, die he
vigheid, die sterke kleuren die moet
je vertalen, uitdiepen. Maar afgezien
van Spanje, ik heb een betrekkelijk
klein arsenaal van onderwerpen, u
volgt mij 'n twintig jaren, u weet het
zo'n beetje: de speeltjes, en verder erg
simpele dingen die tot de poëzie van
elke dag behoren. Ik houd zo van de
gedichten van Prevèr zie je, die zou
ik graag willen schilderen, ik ben
dichterlijk van inslag maar daarom
toch nog niet literair. Zo heeft
ee'n collega van jou dat vroeger eens
gezegd. Je ziet veel religieuze onder
werpen. Mijn moeder was katholieken
m'n vader protestant. Ik heb een grote
verering voor mijn moeder en heb die
ook in een schilderij uitgedrukt:
„Moeders bruidsportret", „De rozen
krans", het Godsoogkader", „Het
kruis", je vindt ze nogal eens in mijn
werk terug; dat is moeders invloed.
Natuurlijk hoef je je niet aan het
verleden op te hangen, dat doe ik ook
niet. Weet je, het geld ligt niet op
straat, de motieven wel. Maar ik ben
met weinig tevreden. Een witte
schoendoos die mijn vrouw weg wilde
gooien, van die malle pruikekoppen
in een kappersétalage, daar kan ik
dan niet aan ontkomen. Het gaat na
tuurlijk niet om die dingen op zichzelf,
maar om de sfeer die zij om zich heen
hebben. Ik schilder niets na, een kun
stenaar moet zijn eigen vorm creëren.
Zon vogel als je daar ziet, bestaat
niet, dat is eigenlijk helemaal geen
vogel, maar ik heb de idee vogel aan
deze vorm verbonden. De uitnodiging
stuurde ik aan een Keulse gallerie
(met zo'n vogel er op) en schreef er
onder: „Dit is geen zelfportret". Maar
weet je wat het is: „Als je ouder
wordt, wordt je ook stiller, soberder
en duidelijker. Dat ervaar ik bij me
zelf en ik zie het als een schilderij
klaar is: ik maak geen overschilderin
gen, je werkt op een blank doek,
puur, direct.
Nog een vraag over zijn vele neven
functies. „O ja. soms zou je zeggen:
„Hij schildert alleen voor z'n lol. En
dat doe ik ook. Weet je dat ik mezelf
elk jaar een schilderij op mijn ver
jaardag cadeau doe? Dit jaar was het
een taart, maar ik tel de kaarsjes niet
meer; ik blijf gelukkig. O, wat het
andere werk aangaat: Ja, ik doe er
nog veel „bij", zo versier ik alle mid
delbare scholen in Nederland waar
mee een anderhalf a twee ton ge
moeid is; dat zoek ik bij elkaar door
het hele land. Dan ben ik adviseur
vervanging het best kan worden
gerealiseerd. Gedacht wordt aan ge
leidelijke overgang van „De Woefs en
de Lamaars" naar het verhaal van „De
fabeltjeskrant". Deze overgang moet
uiterlijk op 15 januari rijn gerealiseerd.
NCRV komt
met microgids
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM In deze Sinterklaas-
week introduceert de NCRV de micro-
gids voor luisteraars. Het is een mini-
gids, welke opgenomen wordt in het
NCRV-omroepblad. Op twee bladzijden
wordt in beknopte vorm het gehele
programma van Hilversum I, II en III
voor een week gegeven. Men kan die
bladzijden uitknippen en op een plaats
hangen of leggen waar bijvoorbeeld de
portabele staat.
Men kan die bladzijden ook uitknippen
en (in vieren gevouwen) in de zak ste
ken of in de auto leggen. Automobilis
ten kunnen dan ook een keuze maken
van wat ze willen horen.
NEDERLAND 1
22.00 uur:
Televizier
19.09 uur:
Vrij-uit
18.45 uur:
22.50 uur:
KRO:
De Woefs
Journaal
41 19.30 uur:
en de Lamaars
TELEAC:
Tommy Cooper
18.55 uur:
22.55 uur:
20.00 uur:
Journaal
Modelbegrip
Journaal
AVRO:
20.20 uur:
19.04 uur:
NEDERLAND II
Mod Squad
Toppop
21.10 uur:
19.30 uur:
NOS:
Brandpunt special
Tips voor je toekomst
18.45 uur:
21.45 uur:
20.00 .ur:
De Woefs
De klop op de deur
Journaal
en de Lamaars
22.37 uur:
20.20 uur:
18.55 uur:
Zelfs het onkruid
Peyton Place
Journaal
vergaat
21.10 uur:
19.04 uur:
23.07 uur:
Raquelshow
Den Haag vandaag
Journaal
NEDERLAND I
NOS:
10.45 uur
Schooltelevisie
AVRO:
17.00 uur:
De avonturen
van een viltstift
17.05 uur:
Het wonder der natuur
NOS:
18.45 uur:
De Woefs
en de Lamaars
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Den Haag vandaag
19.09 uur:
Kunstsignalering
19.30 uur:
Kenmerk
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Pol. uitzending
Boerenpartij
20.30 uur:
Socutera
20.35 uur:
Julius Caesar
22.30 uur:
Studio Sport
22.55 uur:
Eigentijds
23.25 uur:
Journaal
film
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uuri
De Woefs
en de Lamaars
18.55 uur:
Journaal
AVRO.
19.04 uur:
Geheimen der zee
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Kinderbescherming
21.10 our:
Roily Poly, film
21.45 uur:
Info(rmatie)
22.10 nor:
Journaal
voor ettelijke stichtingen en er zijn
veel particulieren die me om raad
vragen. Natuurlijk probeer ik de men
sen zoveel mogelijk te helpen ook op
het materiële vlak, maar daar zullen
we het maar niet verder over heb-
Wij lopen nog even langs zijn doeken
om nog eens te kijken naar die
„speelgoed-locomotief" en zijn
„Herfst" want intussen is er alweer
iemand anders gekomen die hem
graag even wil spreken terwijl een
collega-kunstbroeder juist binnen-
drentelt, hem toezwaait en roept:
„Kom zó bij je, eerst effe kijke". Van
Heel gaat weer zitten, steekt een verse
sigaret op en: „Zegt u het maar me
vrouw, neemt u plaats".
J.V.
De afschuwelijke moord in Delft leid
de gisteren tot een heel ongewone tv-
nitzending. In VARA's Achter het
Nieuws verscheen Delftse hoofdinspec
teur v. d. Ven. die o.m. het geluids- i
bandje meebracht met de jongste tele
fonische boodschap van da vermoede
lijke moordenaar.
Dat had niets met sensatie te maken.
Hier werd gewoon een opsporingsmo
gelijkheid toegepast om achter de
identiteit van die geheimzinnige tele-
foneerder te komen. Als het inder
daad de moordenaar zou zijn, dan
geldt het hier immers een maniak.
Een man derhalve die zo snel moge
lijk in verzekerde bewaring moet om
dat gevaar voor herhaling bepaald
aanwezig lijkt.
In dit verband vonden we dat de
Delftse politie beter contact had kun
nen zoeken met het NOS-journaal.
Dan zou de boodschap gelijktijdig
over belde netten lijn uitgezonden en
zou een optimaal aantal kijkers be
reikt zijn. Iets wat met Achter het
Nieuws (Memorandum van een dokter
was het aantrekkelijke alternatief op
„II") bepaald niet het geval was.
Het late NOS-journaal wist overigens
te melden dat er al 60 tips waren
binnengekomen. Of daar iets bruik
baars bij was moet worden afgewacht.
Zo niet. dan heeft het wellicht zin om
het bandje alsnog af te draaien in
aansluiting op het journaal, gelijktij
dig op beide netten dus.
Het laatste journaal had ook nieuws
dat ons genoegen deed: „De Woefs en
de Lamaars" worden geleidelijk opge
bouwd tot een onvervalste „Fabeltjes
krant". Die Fabeltjeskrant is nooit het
ideale tv-programma geweest voor de
groep die er eigenlijk mee bediend
moest worden, de heel-kleinen derhal
ve. Maar ze bracht gniffelend plezier
voor wat ouderen. Om „De Woefs.
heeft klein noch groot kunnen gniffe
len.
Interessantste programma gisteren:
Hier en Nu met een reportage uit
Chili, het land waar marxist Allende
tot president werd gekozen. In Chili
blijkt de Kerk aan de goede kant te
staan, aan de kant van de armen. Er
zijn priesters die de reVolutje leiden,
er is een kardinaal die niet bang is
voor Allende en de communisten
staan er aan de rechterkant. Wonder
lijk land, wonderlijke ontwikkeling.
We hopen dat de t.v. ons over die
ontwikkeling blijft informeren.
Verder bij de NCRV twee program
ma's voor „minderheden": ballet rond
Maria Bovet, de Nederlandse prima
ballerina die koos voor een carrière in
het buitenland. In de gedanste gedeel
ten noga] eenzijdig, maar als t.v.-
ballct beeldschoon.
Op eigen wijze gold dat laatste nog
meer voor het Duitse jazzprogramma
„Anatomie van een jazzcompositie.
Daar werd fijne muziek in gemaakt,
maar rondweg fascinerend werd het
door enorm geraffineerd camerawerk
Stel dat tegenover „Bedside Story",
Noors programma dat in Montreux
een Bronzen Roos won. Als dit inder
daad brons waard was dan moet 1969
een veel beroerder t.v.-jaar geweest
zijn dan de durfden vermoeden..—
Journaalredactie
wenst sneller
betere ruimte
om te werken
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De berichten over het
uitstel van de verhuizing van de jour
naalredactie naar het nieuwe NOS-
studiecomplex hebben ongerustheid
doen ontstaan. In een druk bezochte
plenaire vergadering van de journaal-
redactie werd gisteravond kritiek geuit
op de NOS-leiding.
De journaalmedewerkers moesterl na
melijk uit de dagbladen vernemen, dat
de plannen tot opheffen van de dislo
catie veel later gerealiseerd kunnen
worden dan aanvankelijk werd meege
deeld. Dit is een gevolg van de vrij ge
compliceerde technische voorzieningen,
welke nodig zullen zijn om het sou
terrain onder de nieuwe t.v.-studio's
5 en 6 geschikt te maken voor de huis
vesting van het NOS-journaal.
De journaalredactie heeft een dele
gatie, bestaande uit de heren B. Cor-
poraal, M. Huizing en H. Siezen, opge
dragen een onderhoud aan te vragen
met de NOS-voor-zitter, de heer E. A.
Schüttenhelm, teneinde inzicht te krij
gen in de vertraging van de verbou
wingsplannen Ook zullen zij de heer
Schüttenhelm nogmaals wijzen op de
uiterst moeilijke omstandigheden, waar
onder de journaalmedewerkers momen
teel door de dislocatie gedwongen zijn
hun taak te verrichten.
Mr. A. Duyser
in NCR V-directie
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Met ingang van 1 fe
bruari 1971 is benoemd tot secretaris
van de NCRV-directie mr. A. Duyser
(33) in Rijswijk. Tot taak van de nieu
we functionaris behoort o.a. het per
soneelsbeleid van de NCRV. Mr. Duy
ser is sinds vijf jaar juridisch mede
werker bij het kabinet op het ministe
rie van de vice-president, de heer
Vg. Bakker
„Op i, 8 ,15 en 22 dec. besteedt de afde
ling jeugduitzendingen van de AVRO
aandacht aan de beroepenvoorlichting
onder de titel „Tips voor je toekomst".
Iedere aflevering sluit aan op een
bepaald opleidingsniveau en richt zich
tot scholieren, die binnen niet al te
lange tijd aan hun eindexamen toe
zijn. Het voornaamste criterium bij de
keuze van de beroepen, waarbij nauw
werd samengewerkt met de afdeling
beroepenstudie en beroepenvoorlich
ting van het ministerie van Sociale
Zaken en Volksgezondheid, waren de
mogelijkheden, die de te behandelen
beroepen in de toekomst bieden.
Het uitzendschema ziet er als volgt
1 dec.: Mogelijkheden voor mavo-leer
lingen: verpleging, diverse richtingen
in het bankwezen en chemisch analis
te).
8 dec.: Mogelijkheden voor Ito (La
gere technische onderwijs)-leerlingent
proces-operator (bedieningsvakman),
autotechniek en elektro-techniek via
de MTS.
15 dec.: Mogelijkheden voor havo
leerlingen: fysiotherapeut(e) weg- en
waterbouwkundige via de HTS en in-
dustriëel ontwerper.
22 dec.: Mogelijkheden voor havo- en
vwo (voorbereidend wetenschappelijk
ónderwijs)-leerlingen): havo: sociaal
opbouwwerker(ster) en vwo: diverse
mogelijkheden op de landbouwhoge
school te Wageningen.
Bij de bhenadeling van bovengenoem
de beroepenrichtingen worden vooral
de facetten vooropleiding, gespeciali
seerde opleiding, beroepskeuzemotive
ring, toekomstmogelijkheden en hono
rering (beginsalaris en haalbaar eind-
salaris volgens de huidige maatstaven)
belicht.
AVRO Ned. I: 19.30 uur.
(ADVERTENTIE)