PATER WINAND KOTTE llfinPp TROUW AAN KERK EN PAUS 'Atiwmm ZATERDAG 28 NOVEMBER 1970 |HWH ,1k vecht voor de Kerk, de paus, voor de gelovigen, maar vooral voor de jongeren fi WIJK BIJ DUURSTEDE „Nederland is voor ons weer missiegebied geworden. De jonge ren worden van het evangelie weggehaald; de ouderen houden zich op met een pluriforme Kerk: de priesters stellen zich steeds meer vrijblijvend op en gaan zo ver dat ze het dan ineens niet meer zien. Werkelijk geloven kunnen ze niet meer. Ze willen alles doorgronden, alles beredeneren. Ze willen, zeggen ze zelf, t>p- „En daarom vecht ik: voor het geloof, voor de Kerk, voor do paus, voor de gelovigen. Maar vooral voor de jongeren, die ze van het evangelie weggehaald hebben en die ze geleerd hebben zich zo vrijblijvend mogelijk op te stellen Sinds 1967 het jaar van zijn persoonlijke beslissing om „werkelijk rooms-katholiek trouw te zijn" trekt pater Winand Kotte van stad naar stad, van gespreksgroep naar gespreksgroep, van lezing naar lezing. „Ik heb daarbij opnieuw ontdekt, dat de mensen graag willen praten. Vooral heb ik moeten ontdekken, dat er in Nederland een ontstellend "grote geestelijke nood is. Een geestelijke nood veel en vele malen erger dan lichamelijke nood kan zijn. Maar de vi'ijblijvënden,lopen er Jarigs. Zij hebben het le druk met zichzelf, met eigen problemen, opgeroepen door hun vrijblijvendheid". Mysterie „Ik praat, zoals il: denk. Daarom begrijpen de mensen mij misschien zo goed, ook al deelt lang niet iedereen mijn mening. Maar wat zou d.:t? Als ze maar werkelijk willen geloven, vanuit hun geweten, eerlijk en vooral bouwen, maar in feite ontbinden ze. In de Nederlandse Kerk is een ontbindingsproces op gang ge bracht, dat niet meer tegen te houden is. Het draait uit op zelf vernietiging, op een vacuüm, een leegte. Het lost niets op aldus de 48-jarige pater drs. Winand Kotte. assumptionist, die nergens in Nederland zijn hartstochtelijke trouw verzwijgt aan het leergezag van de Kerk, van de paus. openhartig. En in Gods naam niet vrijblijvend, de 'rgste kwaal die zichzelf en anderen kan aandoen. Want ze vergeten met dat al, dat het geloof een gave van God is, een mysterie, dat niet te beredeneren valt. Ook niet psychologisch of sociologisch. Ze maken van het geloof alleen maar psychologie, sociologie, alsof je zo'n mysterie kunt afdoen met wat psychologie of sociologie". Pater drs. Winand Kotte die ook zijn zwarte habijt trouw blijft is zielzorger van wat hijzelf noemt de rechtgelovigen in Nederland: de i ooms-katholieken, met nadrukkelijk het accent op het „rooms" van de katholiek. Hij vecht, zegt hij ln zijn .woning in Wijk'; bij '- Duui^ted£ n Poperstraat 14, voör'het' zuivere 'gelóóf^ ..Ik vecht tegen niemand en niets. Ik bemoei me niet met de afbraak. Ik zet me evenmin tegen iemand af. Anders zou ik precies zijn als die jongen in Groningen, die me vroeg: „Wat is nou eigenlijk barmhartigheid?" Ik oefen mijn pastoraal werk uit voor de gelovigen, die in mij en in mijn medewerkers hun priesters zien. Ik ga rechtlijnig door: trouw aan mijn belofte cn gelofte". (Van e verslaggevers) WIJK BIJ DUURSTEDE In zijn actieprogramma heeft pater drs. Winand Kotte, zielzorger van wat hü noemt de rooms- katholieken ln Nederland. het behoud van de Slnt-Willlbror- duskerk in Utrecht de hoogste voorrang gegeven. Deze kerk. voor afbraak bestemd, wil hij behouden voor de Rooms-Ka- tholieke Kerk, zodat hij voor z'n gemeenscha psgroep-l't recht in ieder geval een kerk heeft. Wellicht tevens de hoofdkerk voor ..alle rechtgelovigen in Ne derland" Tot dat ogenblik viert hij met zijn Utrechtse gelovigen de diensten in de Sint-Willi- brorduskapel. Het blad ..De Kerkklokken van Sint-Willi- brord". oorspronkelijk bestemd voor de gemeenschapsgroep Utrecht is intussen al uitge groeid tot kerkelijk mededelin genblad voor alle gemecn- schapsgroepen in Nederland, die daarin onder meer over de or ganisatie van de regelmatig te rugkerende demonstratieve bij eenkomsten voor Kerk en paus kunnen lezen. De laatste bijeen komst, die belegd was om de trouw van de rooms-katholleken van Nederland aan de paus tot uiting te brengen, werd deze maand in Rotterdam gehouden. Pater drs. Winand Kotte, staand* ft - --t-V Zijn op%'attingen. vooral zijn recht lijnigheid. heeft hem zijn kloosterlijk tehuis gekost. Op 25 juni 1969 nam de Provinciale Raad van de assumptio- nisten de beslissing, dat pater Winand Kotte „zijn eigen weg moest gaan en cr zijn eigen consequenties uil moest trekken. Geen enkel huis van de Nederlandse provincie kan hem verder nog onderdak verlenen". Zijn houding moest hij betalen met te worden uit gestoten. Verbitterd? Er komt maar een kort antwoord: „Ik voel me nog steeds in hart en nieren assumptionist. De benedenramen aan de voorkant zijn geblindeerd. Vlak erachter is provi sorisch een kapel ingericht in een ruimte, die vroeger kennelijk als winkel gefungeerd heeft. Enkele bid- stoelen, antieke houten beelden van het Heilig Hart en Maria en een altaar. Men hoort een vrouwenstem halfluid bidden: „Wees gegroet. Maria. Boven deze kapal woont de 48-jange pater' drs. Winu.uJ Kotte, zielzorger van. zoals hij ken noemt, de recht gelovigen in Nederland. Op opni NEDERLAND IS VOOR ONS WEER MISSIEGEBIED GEWORDEN" itaal Mariabeeld op de vloer, een klein beeldje aan de wand. Verder veel boeken, een uitermate ordelijk bureau en een gemakkelijk zitje. Op de kleine tafel een opengeslagen theo logisch werkje, met ernaast, eveneens opengeslagen, een theologisch woorden boek, deel 2. Vlak erbij een brevier. lijk aangeeft wat mag en niet mag. Zij zijn verminkt dooi die fenomenologcn. die alles v illen terugbrenger, tot ver standelijk begrijpen, tot feitelijke ver schijnselen. De -elfbewustwording van dc geest. Ja, ja. Intussen scheppen ze een vacuüm, een leegte „Dat is al begomen met de fenomeno logische school van Utrecht in 1954, gevormd door vooral pastorale werkers en psychologen. De basis van hun op vattingen was in wezen de ongehoor zaamheid aan Rome Maar het zijn alleen maar vernietlgingspogingen ge bleken. Het lost niets op. Integendeel, de verwarring is steeds groter ge worden", „Maar let wel, ik zet me niet tegen ze af, ik ga rechtlijnig door. Ik probeer ie verzamelen wat werkelijk rooms- katholiek wil blijven geloven. Wie dat niet meer doet, moet maar zijn eigen priester kiezen, ciie zo denkt als hij'-'. Brengt deze denkwijze pater Kotte niet in conflict, in een crisis met de Nederlandse bisschoppen „De bisschoppen hebben mij lot nu toe niets in dc weg gelegd. Ik geloof ook niet, dat ze dit ooit zullen doen. Zeer vele gelovigen, ook zeer veel priesters, denken en geloven nog steeds zoals ik. Onlangs nog heb ik in Sittard op uit nodiging van zeker honderd Limburgse priesters over al deze kwesties ge- -.prokp*> '/,ij -tlwlden mljrr opV.-itKng, dat bleêfi!"duid*tijk uit htin reacties". Contacten Pater Kotte heeft, zegt hij, persoonlijk contact met de paus. Hij hoopt en ver wacht erkenning van Rom--, zodat zijn gemeenschappen juridisch parochies kunnen worden. ,De vraag is tot nu toe alleen: hoe.' Want we hebben (nog) geen bisschop". Houdt hij de noodzakelijke vernieu wingen in de Kerk op deze manier dan „Vernieuwingen? De Kerk heeft zich ln Christus altijd vernieuwd, altijd aan gepast De vernieuwingen moeten doorgaan, maar dan onder gezag van Christus. Want het wezenlijke in de Kerk is onveranderlijk: het geloof". F.n dan nadrukkelijk als een bclfjdenis: „Maar dit alles houdt niet in. dat de rechtgelovige beter is dan een ander mens. Het is ook mogelijk dat de rechtgelovige zijn christelijke plichten slechter beleeft dan een ander mens. Maar waar het om gaat is: de Waar heid Ik blijf erbij: het geloof is een gave Gods, een mysterie, dat door nie mand weggepraat kan worden. Ook al Is hü theoloog TON VAN DEN HOUTEN Een 'at mer ichle paterskin 'i'oegei Pater drs. Winand Kolte: „Ze willen opbouwen, maar Pater Kotte vond onderdak bij gelijk gezinde rooms-katholieken in Wijk bij Duurstede. Een vroeger winkelpand, dat volgens de eigenaar op dit ogen blik financieel heel wat waard is. „Maar ja, we hebben „a" gezegd en moeten dus ook ,,b" blijven zeggen". GODFRIED BOMANS: „Ik denk dikwijls aan het Want Bomans weet niet al leen van schrijven, maar ook kan men zich niet helemaal aan de indruk onttrekken, stellen. dat zij dit gedrochte lijke kind, terecht met het „BEMINDE Michel van der Plas in zijn van rekenen. Welnu, de stukjes zijn ge dat men heeft gelachen om het op de hak nemen van iemand, die ze niet allemaal doopwater hebben wegge gooid. Maar uiteraard doet men er GELOVIGEN'' Milder, geloof ik. Ik ben blij dat het voorbij is. maar er zijn momenten, dat het me spijt". Deze woorden, die ge lijkenis vertonen met die welke men pleegt te pebriii- bundeld. Kostelijke stukjes celal. De formule, waarop Bomans' bouwtrant is geba seerd is zo ijzersterk als een vooroorlogs schoolpetje. Men amuseert zich buitengewoon precies op een rijtje had. Ou deren, die de pelgrimage van Bomans naar het gemeen schappelijk land van her komst meemaken, weten dat de pl. atsen, die zij bezoe- het beste aan alleen maar bevrijdend te lachen bij het lezen van dit boek. dat God fried Bomans kennelijk bij stukjes en beetjes heeft ge schreven .,op dc momenten. ken bi) het spreken over de vervulde militaire dienst plicht, schrijft Godfried B o- mans ergens in zijn nieuwe (Ambo)bundel ..Beminde Ge lovigen". Nieuwe bundel be rekent hier alleen -dat de herinneringen aan bij voorbeeld het misje spe len. de H.H. Collectanten, de vastenpredikaties en met zijn beschouwingen over bepaalde andere aspecten van het Rij met die waar zij geboren en getogen zijn, maar dat de essence vervluchtigd is An deren die met Bomans mee gaan zullen een beeld opbou wen van een gemeenschap voorbij was." De lezer be hoeft daar geen spijt van te hebben, zeker niet als hij in het achterhoofd houdt een van Bomans' eigen wijshe den: „Het heden oordeelt al bundel nieuw ts. niet de bij dragen daarin. Die hebben we al eens gelezen in dc krant, gehoord op een van de meester evenwel soms de ge daante van een schoolmees- Men amuseert zich, maar bij erg gisse mensen, die een aantal bizarre leefgewoonten hadden, die zij geloof noem den. Deze lezers zullen wel verleden, omdat het op die golflengte- niet meer is afge stemd." Bomans, of via radio en t.v. het sluiten van het boekje licht met voldoening vast Men verwacht een teleurgesteld of ver bitterd mens, een teruggetrokken pries ter, te ontmoeten. Hel tegendeel is waar. l)e humor heelt pater Kotte niet ver laten. Integendeel zelfs, want zegt hü in do. loop van het gesprek: „Mijn stap heeft mü ecrlük gezegd de innerlüke rust gebracht, die ik voor dit werk no dig heb. Ik heb de vreugde in dit leven volop teruggekregen en wat mag Je als mens meer verlangen?". Hij leeft voor, zoals hij dit steeds om schrijft, het zuivere geloof, voor het leergezag van de Kerk, voor de on voorwaardelijke gehoorzaamheid aan do paus, de „rots van Petrus, waarop Christus zijn Kerk gebouwd heeft". Reizen Sinds 1957 reist pater Kotte, geboren in het Twentse Weerselo, stad en land af. Velt- katholieken in Nederland hebben hem gekozen als hun zielzorger. Er zijn al gemeenschappen in: Den Haag-Rijswijk, Delft-Weslland, Eind hoven, Tilburg en Arnhem in opbouw. Utrecht, Assen, Leeuwarden, Hooge- zand. Jongerengroepen in Arnhem. Groningen, Venlo en Utrecht komen regelmatig bijeen. „Er zijn zelfs jongeren bij, die ln commune leven", zegt pater Kotte, om opnieuw aan te tonen, dat hij komt waar hij geroepen of gevraagd wordt. Het gaat mij vooral om de jongeren. Ik wil hen als de bliksem duidelijk maken, dat zij op deze vrijblijvende manier waarop zij willen leven, niets zullen bereiken. Telkens weer blijkt, dat zij in hun geweten onrustig zijn Ze voelen zich niet safe in deze wereld. Misschien is dit wel de oorzaak van hun aggressiviteit met alles wat daaruit voortkomt. Ik probeer hen le bewijzen,dat hun bepaalde normen ontnomen zijn, dat zij zonder deze normen onmogelijk kunnen leven. Hun intuïtief begrijpen is gewoon verminkt. Hun intuïtief begrijpen, dat hun duide- De Sint-VVillibrordus ...pel te Utrecht, vorig jaar door pater Kotte in gebruik genomen buiten de bisschoppen om. i A

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 13