Te veel HAIR JAKE HOLMES: gevoelig JODY GRIND zware jongens stoere klanken Nieuw label: MAM JIMI HENDRIX anno 1965 KURT EDELHAGEN speelt JIM WEBB HUMBLEBUMS met gevarieerd repertoire SUPERSTAR soundtrack: gedegen vakwerk DE GESLAAGDE VERJONGINGSKUUR VAN YOGHURT DE VOS VERLIEST ZIJL STREKEN NIET ZATERDAG 28 NOVEMBER 1970 Het gevecht van dc heren Rado, Ragni en Mac Dermot tegen de gevestigde, kortharige orde vindt op de wereldpo dia en ook op de plaat nog steeds voortgang. Zo verscheen er vorige week nog een schijf met nummers, die oor spronkelijk bestemd waren voor ,Hair", maar door een teveel aan materiaal (voorlopig) in de prullenmand verdwe- Poldydor heeft ze daar weer uitgevist en in een uitvoering van de Londense Haireast op de plaat gezet. Voor ons was dat niet nodig geweest, want wij kunnen geen Hair meer zien. laat staan horen. In het begin was het allemaal nog wel aardig, maar nu na een paar jaar Hair e.i nog eens Hair kunnen al die modieuze en zo commerciële protesten ons gestolen worden. Er staan op deze schijf, „Fresh Hair" getiteld, maar enkele nummers die zich qua kwaliteit kunnen meten met de op de originele schijf voorkomen de melodieën. Polydor had 't vinyl beter kunnen opofferen aan een of andere be ginnende artiest. Rado. Ragni en Mac- Dehmot zijn nu wel rijk genoeg (Po lydor 2371 066). Voor de liefhebbers van de onvervalste heavyrockklanken moet de nieuwe elpee van dc Engelse formatie Jody Grind een weldaad zjjn. Persoonlijk hebben wfj het niet zo begrepen op volumineuze geluiden hoewel wü niet durven beweren dat Jody Grind 't volume benut om onmacht tc maskeren zoals vele groepen. Jody Grind toont op „Far Canal" bepaald wel om te kunnen gaan met de elektriek. Uitblin ker van de groep is zonder twijfel gitarist Bernie Holland, die ook al tij dens het optreden van de groep in het Haagse Circustheater (in het voorpro gramma van de zo teleurstellende John Mayall) een goede indruk achterliet (Transatlantic 221). De door Gordon Mills opgerichte maat schappij Management Agency and Music lanceerde deze maand haar MAM-label, dat door Dec ca gedistribueerd wordt. De eerste release bestaat uit drie singles: „Doin' the best I can" van Mills, nieuwe ontdekking Gilbert O'SuLlivan, „Lovg is" van.zanger/comppnist, Cliye, Westl^ke en ..I hear you knocking" van Dave Edmunds. De eerste MAM-langspeel- platen worden pas in 1971 verwacht. De aandelen van Management Agency and Music zijn voor 40 pet. in handen van het trio Mills/Jones/Humperdinck; Decca Records bezit 10 pet., terwijl de rest op de beurs verhandeld wordt. DISCORUBRIEK In de popmuziek is tegen woordig weer volop plaats voor de romantiek en het sentiment. Een paar jaar geleden nog wemelde het van de bewogen protest zangers die maatschappij kritische teksten uit schreeuwden, maar mo menteel maken we weer een poeslieve periode Er wordt weer op bankjes in het maanlicht gezeten, de eertijds zo aggressieve Bob Dylan zingt zelfs wie geliedjes („Winterlude") en ga zo maar door, love is all around. In het kader daar van moet men ook de de- buutelpee van Jake Holmes bezien. Holmes bezingt in zijn liedjes aanbeden meis jes. diepe gevoelens en hij ventileert ook wel wat kri tiek op het wereldgebeuren, maar dan toch verpakt in smeltende melodieën. Wer kelijke aggressie is hem vreemd, een eigenschap die je steeds minder tegenkomt in de pop. Holmes' elpee ..Só close, so far to go" is als .,1 likt stem beschikt, er zijn tech nisch gezien echt wel bete re zangers, hij weet echter zijn stem effectief en ef fectvol aan te wenden. Dat is ook wel nodig, want Hol mes heeft voor deze plaat" een rijk geschakeerd reper toire samengesteld, dat de nodige flexibiliteit vereist Zo komen we van die typi sche zwijmelnummers te gen als „So close" en „So very far to go", maar even goed ook snelle softrock- her song" (met kenbare countryinvloed), „We're all we've got (heeft iets weg van een Buddy Hollynummer) en „I re member sunshine". Holmes heeft het zichzelf dus niet bepaald makkelijk gemaakt met al die sfeer- en tempo wisselingen en des te be wonderenswaardiger is het dat hij nergens faalt. Een veelbelovend debuut dus van deze jonge zanger, die, als wij ons niet vergissen, van Amerikaanse afkomst is. (Polydor 2425 036). Van de kortgeleden zo tragisch om het leven' gekomen grootmeester van de elektrische gitaar Jimi Hendrix is een hoogst interessante schijf ver schenen, waarop wij hem kunnen beluisteren tijdens een nachtclubop treden in 1965 naast de minder be kende, maar ook zeer vaardige Cur tis Knight. In 1965 was Hendrix nog een volkomen onbekende in de pop, die zijn brood verdiende op de Ame rikaanse schnabbeltoer. Pas later zou hij faam verwerven als een fabel achtig en ook mysterieus gitaarfe nomeen, die niet schroomde de tan den te gebruiken om bepaalde ge wenste effecten te bereiken. Enfin, het verhaal van demoon Jimi Hen drix is al zo dikwijls verteld. Voor de oprechte Hendrix-verzamelaars is Early Jimi Hendrix" vooral een boeiende schijf, omdat op deze schijf bepaalde solo's al een beeld geven van het grote, maar nog niet gerijp te talent Jimi Hendrix. Helaas is de geluidskwaliteit van deze schijf aan de povere kant, maar dat zal het Hendrixlegioen met mogen weerhouden deze schijf aan te schaffen. (Stateside 5 C054-91.962). Jimi Hendrix De jonge Amerikaan Jim Webb behoort sinds een jaar of drie tot de betere componisten in het lichte vlak. Hij vestigde indertijd de aandacht op zich met grandioze nummers als ..Galveston", „Up, up and away, „Mac Arthur Park" en „Where's the playground Susie", die door talloze pro minenten op het repertoire genomen werden en dik wijls uitgroeiden tot re gelrechte hits („Up. up and away" door The Fifth Di mension). Vandaag aan de dag is Webb een gevestigde groot heid in de orde van een Burt Bacharach. Alle gro ten van de wereld hebben wel een of meer nummers van hem op het repertoire. Zo ook de Duitse orkestlei der Kurt Edelhagen, die zelfs een hele langspeel plaat vulde met Jim Webbcomposities. Op deze schijf, die enige tijd gele den verscheen, vinden we uiteraard de hierboven al genoemde nummers en ver der werk van iets recentere datum, zoals .Honey come back", „Didn't we", „Wichi ta Lineman", ..By the time I get to Phoenix", ..If you must cleave' me". ..Sunsho- wer" en „Evie". Mede door de smaakvolle ar rangementen van de be kende Amerikaanse arran geur, componist en musicus Quincy Jones komt het werk van Webb in de Edel- hagenconceptie bijzonder goed over. Edelhagen voelt het karakter van Webbs composities goed aan en weet ieder stuk de juiste sfeer mee te geven. Daarbij komt ook nog, dat Edelha gen voor het solowerk kan beschikken over topmensen éls Jiggs Wigham op trom bone Bora Rokovic op or gel, Jimmy Deuc^har op trompet en Shake Keane op flugelhoorn, die ieder voor zich hele beste solo's bren gen. Edelhagen doet Webb werkelijk eer aan (Polydor 2371 076). door Charles Bels Iets meer dan een jaar geleden kwam er van het Britse duo The New Humblebums een veelbelovende langspeler op de markt, die pas eni ge weken geleden een vervolg kreeg in de vorm van de elpee „Open up the door". Net als op de eerste ling zit het repertoire van The Humblebums ook nu weer vol verras- Dat komt door de afzonderlijke inbreng van de heren Connolly en Rafferty. die broederlijk ieder zeven composities voor hun rekening ne men en daarin heel wat stijlen en invloeden op een prettige manier door elkaar husselen. Wat dacht u van een pittige blues in het.nummer „Cruisin" of van een typisch country and westernnummer als „Oh no Ook het lekkere stampwerk in de vorm van de vroegere hit „Shoeshine boy" komt op het Humblebumsreper- toire voor, evenals gevoelige num mers als „Song for Simon" en „My singing bird". Typisch is dat Raf ferty de man is van alle gevoelige liedjes, terwijl Connolly zorg draagt voor de vrolijke noot. Bij de Hum blebums kan dat allemaal, zon der dat het geheel een brokkelige indruk achterlaat. Er kan dus maai een conclusie zijn: vakwerk. (Transat lantic 5C 054-91 823). „Jesus Christ - Superstar" vormt een nieuwe twijg aan de boom van de „reli-pop", een verzamelterm voor die popmuziek, die direct of indi rect zijn oorsprong vindt in de religieuze muzieksector. De „reli-pop" begon eigenlijk met de geboorte van de rhythm and blues, die op zijn beurt weer sterk geënt was op de zgn. „gospels" en „negro-spri- tuals". Enkele jaren terug nam de tot dan toe nog slui merende „reli-pop" vastere vormen aan door populaire liedjes als „Het spel kaarten" van Gerard de Vries. Met de single „Superstar" getrok ken van de nu pas verschenen „soundtrack" bereikte dc „reli-pop" in de lente van dit jaar een voorlopig hoogte- Twee tot nu toe vrij onbeken de musici uit Engeland Tim Rice (25) en Andrew Lloyd Webber (22) hebben het ou de gegeven van het lijdensver haal omgewerkt tot een hypermoderne rockopera, die twee weken terug onder de titel „Jesus Christ - Super star" in de Lutherse St.-Pe- truskerk te New York zijn Amerikaanse primière beleef de. Platenmaatschappij Inelco een dochteronderneming van het Amerikaanse MCA- concern bracht door middel van een rush-release de volle dige „sound-track" van de opera uit. Dat betekent twee elpees met bijna anderhalf uur muziek van een hoog ge halte. (MCA-Records-MAPS- 2075/6). ren) en kan dat bleek in Münster ook zonder groot orkest uitgevoerd worden. „Jesus Christ" is een typisch muziekwerk voor groot orkest dat in een solo-uitvoering van een rockgroep veel te veel kaal zal klinken en waarbij gebruik wordt gemaakt van liedjes (zo men wil aria's) op een melodisch rockschema. Zo zendt Herodes op een gegeven moment Christus terug naar Pilatus op de melodie van een ragtime („King Herod's Song"). Mens Muziek Andrew Lloyd Webber greop ook een symfonie-or kest en drie koren meewerk ten viel vooral de knap gecomponeerde muziek op. Ve le insiders waren van mening, dat het muzikale gedeelte van de opera indrukwekkender was dan die van „Tommy" van de Who (de laatste opera handelt over het volwassen worden van een blind jochie) Die mening kunnen wij niet onderschrijven, omdat het een ondoenlijke en niet te rechtvaardigen zaak is bei de opera's met elkaar te ver gelijken „Tommy" is op een volstrekt andere leest ge schoeid (maakt ook veel ge bruik van 't bestaande akkoor denschema uit de laatste ja- De rockopera eindigt met Jo hannes 19:41: „God forgive them they don't know what they're doing". De wijze, waarop hoofdrolspeler lan Gil- Ian (leadzanger van de pro gressieve popgroep „Deep Pur ple") deze woorden van Jezus ontvangt is overweldigend. Na de woorden „Father into you> hands I commend my spirit" valt het doek en voert het orkest tot besluit nog enkele klassieke en moderne gedeel ten van de opera uit. Vakmanschap Nederland zal het wat „Super star" betreft vooflopig alleen met de „soundtrack" moeten doen. De beide inmiddels uit gebrachte elpees vormen ech ter een uitstekend alternatief. De „soundtrack" getuigt van gedegen vakmanschap én maximale inzet van iedereen, die er aan meewerkte Van Judas (Murray Head) tot He rodes (Mike d'Abo); van Maria Magdalena (Yvonne Elliman) tot een koormeisje (P. P. Ar nold). Een bestseller in de snel groeiende categorie kant-en-klaa. voedings- en genotmiddelen is yoghurt. Terwijl in dt welvaartslanden het gebruik van melk en ook van andere zuivelprodukten steeds meer terugloopt, neemt dat yoghurt toe. De laatste tijd zelfs met reuzesprongen tengevolge van het ongekend aantal smaakjes. Van tijd tot tijd is er een berichtje te lezen over weer een Hongaar van ver over de honderd jaar oud „Waaraan dankt u deze leeftijd in zo'n goede gezondheid?", vraagt de interviewer hem. „Aan yoghurt en paprika", mummelt de krachtige grijsaard met tandeloze mond; en glinsterende oogjes, want in landen waar men oudsher verzurings- en gistingsprocessen kent. weet i ook wat alcohol is Yoghurt heeft een eeuwenoude wor dingsgeschiedenis. In streken met een heet klimaat, wist men al vroeg het melkbederf uit te buiten en er goed smakend, redelijk houdbaar, soms zelfs alcoholhoudend voedsel van te maken. De Bulgaarse „Pod- kwassa" is er het voorbeeld van: gezonde, beroemde, nationaal hoogst populaire yoghurt (zonder alcohol). Met de systematische, op weten schappelijke basis uitgevoerde yog- hurtproduktie werd pas begonnen omstreeks 1880 toen de microbiologie het verzuringsproces van melk onder invloed van bepaalde bacteriesoorten onder de knie had. Sindsdien speelde deze licht-zure dikke melk een be scheiden rol in het zuivelassorti- Bij de vorige generatie was yoghurt in ons land beslist nog niet populair Iemand die het geregeld wenste te eten. leek net zo'n rare als een rauwkostaanhanger. Maar elders, in Frankrijk bijvoorbeeld, was het des tijds al een nagerecht, zelfs in restau rants verkrijgbaar, leuk geserveerd in potjes van boers aardewerk, „echt" Bulgaars. De smaak herinnert dan ook aan die van Petit Suisse, een lekkernij die het midden houdt tussen kwark yoghurt en slagroom, sedert jaar en dag door Jan en alleman in Frankrijk (en natuurlijk in Zwitserland) geliefd. Omwenteling Maar enkele jaren geleden kwam de grote omwenteling. De yoghurt werd lekkerder; onderzoekingen naar de herkomst van het eigenaardige aro ma hebben de karakteristieke smaak verbeterd. Dat gebeurde op een goed ogenblik. Want de huisvrouw zag zich genoodzaakt door beter inzicht in het noodzakelijke voedselpatroon. de dagelijkse maaltijden en gerech ten te vereenvoudigen; dat stimu leerde haar geregeld yoghurt als toetje op tafel te brengen. We eten te veel, te goed, te vet, te zoet. We nemen te weinig beweging, doen geen zwaar werk meer (in het alge meen gesproken dan). Wie hakt er nog hout en wie staat nog aan het wasbord? Lang niet alle naar binnen gespeelde calorieën krijgen kans te verbranden. Zelfs het feit dat we voortdurend lekker warm gehouden worden is er verantwoor delijk voor dat de calorieën niet verbruikt worden. Dus: geen panne koeken en puddingen meer, maar wel yoghurt (zonder of met weinig De huisvrouw, die om welke reden dan ook, het huishouden niet meer zo interessant vindt als de rij moe ders voor haar, kwam dit goed uit. Ter afwisseling besteedde ze aan de yoghurt soms wel een paar minuten extra en maakte een „flip"-of roerde er wat vruchten door. Yoghurt kreeg zijn vaste plaats in de serie kant- en-klaarger^chten. Aroma's in warenwet De ware vloedgolf van aromatiserinp deed de rest: yoghurt met vruchten aroma gaat erin als koek. (Het is merkwaardig dat gearomatiseerde melk er nief in ping, chocolademelk uitgezonderd De vijf minuten om een „flip" te maken zijn alweer uitgespaard, en er komen met de dag meer smaak- varianten in de vitrines van de su permarkten. Daar kun je in je eigen keuken niet tegenop. In grote lijnen zijn ze te verdelen ir twee categorieën: die waarin naar sappen en (of) aroma's, ook vruchtjes voorkomen; en die, welke uitsluiten' met sappen of aroma's op smaak zijr gebracht. De Nederlandse warenwet maakt dit onderscheid tussen deze groepen: yoghurt met vruchtenSAP: bijvoeging van aroma NIET toege staan; yoghurt met vruchten bijvoe gen van aroma WEL toegestaan. Deze warenwet-situatie verschilt van land tot land. In Zwitserland. Frankrijk en West-Duitsland staat de warenwet uitsluitend het aroma tiseren met natuurlijke essences toe In weer andere landen is er in dit opzicht helemaal niets warenwette- lijk geregeld. Fabricage Gearomatiseerde yoghurt wordt bij na helemaal automatisch gefabri ceerd. De gestandaardiseerde en ge pasteuriseerde melk wordt geënt met een „yoghurtcultuur", die bestaat uit een mengsel van S. thermophilus en L. bulgaricus, dat wij speciaal ver melden om u te laten zien dat die oude Bulgaar er nog steeds veel mee te maken heeft. Daarna wordt de melk „bebroed", en na afkoeling op smaak gebracht met het aroma. Dit proces, vanaf het bebroeden, kan plaatsvinden voor het verpakken, maar ook nadat het mengsel al af gevuld is in de eindverpakking Het smaakcentrum van de Chemische Fabriek Naarden (een wereldconcern met vele tientallen dochteronderne mingen over de aardbol verspreid) aromatisering door andere dan na tuurlijke produkten niet is toege staan, de uitbreiding van het assorti ment en een goedkopere produktie daardoor aan banden is gelegd. Wij is land danken aan de toestem- Hij is sluw, ge- duldig, en boos aardig in het bak ken van poetsen, de vos. Juist toen hij al zó lang van 't modetoneel was verdwenen dat wij zijn vel uit oma's nalatenschap aan de kinderen had den gegeven om er poppekast mee te spelen, pas toen sloop h ij opnieuw naderbij. Hij had geduldig dit ogen blik afgewacht en zette zijn haren overeind om de rijkdom van zijn volle vacht te laten zien. De vrouw ging door de knieën, knipte er kragen, manchet- Vervolgens, en wel sinds het begin van dit winterseizoen, herinnerde zij zich hoe men vroeger het beest compleet met kop, staart en poten om de schou ders vlijde als „collier". De poets werd pas goed ge bakken toen Rei- naart zich inge drongen had b ij dieuze bontwer kers: hij klemde zich uitgestrekt vast op de rug van een mantel uit zwart Dingobont. De Parijse firma Rottenberg naaide de rode vos er tussen, wat veel moeilijker is, maar ook slanker staat, dan er bovenop: tegelijkertijd zette men op de iworkant zakken van vossebont en een ris knopen die een levendige gelijkenis vertonen met vosseogen. (Foto). Jacques Esterel vond maillots en jumpsuits in aanmerking komen voor enige opluistering. Onder het motto „Je eigen leven leiden" en wel speciaal in een „hoger gestemde gemeenschap" introduceerde hij „het bont in vrijheid". Twee vossen leggen hun kop in de taille en laten zich op de maillot naaien, het puntje van de staart precies tot op de tenen. „Het bont in vrijheid" betekent niet, dat de beesten nog leven. Anders zou men ze kunnen horen lachen over de geslaagde poets. (Foto). baarden. Er is hier naast aardbei-, ananas-, citroen-, framboos- en ker- senarroma. sedert kort 'n nieuw en verfijnd abrikoosaroma gebracht; en om niet alleen bij vruchtensmaken te blijven, zei de chemische fabriek, voila mevrouw, caramel-, hopjes-, rum- en hazelnootsmaak! Chemisch samengestelde smaken hebben natuurlijk niet de kleur van het nagebootste origineel. Maar wie hopjes proeft, wil koffiekleur zien en wie denkt aan abrikoos, heeft zacht oranje voor zijn geestesoog: dat wil hij ook in de abrikozenyoghurt zien ■net open ogen. Het kleuren van de gearomatiseerde yoghurt stelt aparte eisen: de kleur stoffen moeten lichtecht zijn en na tuurlijk bestand tegen zuur. De nieuwe aromasuggesties maken van de aloude ->ghurt een alsmaar jon ger lekkernij, die de populairiteit vergroot en de huisvrouw het leven veraangenaamt. Zij kan (als op meni ge tv-spot) vijf minuten voor de maaltijd nog in haar spiegelbeeld verzonken zijn en daarna in elegan te rust een menu op tafel brengen. Nog met romige kersen-rum-hazel nootcombinatie toe. Het is te hopen dat menige Bulgaar van anderhalve eeuw dat mee maakt! Bereiding van yoghurt in moderne fabriek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 10