MIJMERINGEN rond de dagen vol gepeperde verwachtingen Aller vriend kan z'n pleziertje weer op... ,JE MOET WEL GOED HEILIG ZIJN WIL JE KALM BLIJVEN... Sint geeft wel eens te denken NICOLAAS VAN MYRA Hij kon het goed doen niet laten SPANJE KREEG HET KOREN NIET Borstplaat uit eigen keuken ST. NICOLAAS VIEREN: GEZOND OF NADELIG? DINSDAG 24 NOVEMBER 1970 LEIDSE COURANT LEIDEN In Nederland is de peper- notentijd weer aangebroken. De dis tributie van al dat lekkers wordt door Sint-Nicolaas gedirigeerd en om hem daartoe in de gelegenheid te stellen wordt de kindervriend en verblijder van vele volwassenen alom in land en streek, in elk dorp en respectabele stad weer ingehaald. Ook de Leidse sint heeft de purperen polen van zyn fluwelen staatsiemantel weer opge streken. Ongetwyfeld liet hü het schuurpapier over de krullen van zijn in een jaar tijd dof geworden staf i heeft hij 1 In Haarlem bijvoorbeeld Godfried Bomans heeft hier zo dikwijls al op gewezen bezit men een fijn gevoel voor liturgische gebruiken. In de Spaarnestad zou men met caramel gooien die door carmelieten zijn ver vaardigd (Hazerswoude) de of banket. Bij al. Nou, en dan sla je een figuur wat je toch al doet als je drijfnat bent wanneer er niks meer in de zak zit. Je moet dan wel heel goed hei lig zijn, wil je kalm blijven. En er is de laatste dagen toch al zoveel van mijn zenuwen gevergd". Sint-Nicolaas scheen opeens een gebroken man; stukken ouder gewoon. Gebroken als hij was ging hij vermoeid in een hoekje op zijn staf staan leunen die toen óók brak. Vanuit de verte, dwars door het scherm van regen, droeg een wind vlaag het heerlijk avondje aan. dat gekomen was. Het waren kinderstem men, die van dat avondje zongen, in gebroken akkoorden In de straat spetterden duizend druppelfonteintjes uiteen en de naderende nacht werd opgeslurpt door de fel oplichtende witte, rode en grobne feestlampjes. de overkant hing een geïllumi- kanuniken en soms door, volgens, Bomans, krachtig, gebouwde zusters. Volgens deze informaties is het de monumentale baard neerd portret hoofds. wpnt de lichtjes van zi ter functioneerden niet mee voelden ons beurtelings koud ei worden en de grijze heilige za niespoeder. En zo'n vader thuis maar lant gezicht: „Hadden jullie niet ge dacht. hè? Ja. dat gaat me nog .best kan het gebeuren, dat in tienlallen liskamers hetzelfde dichtwerkje rou- ert waardig voor te dragen in de „Pieterbaas op zoek naar bra- kinderen." Piet is gehaast en loopt zijn mond om op krachten te blij- ■n Én dan lezen we verder: at de kwalificatie „sint" te pas en inpas nog schier ontelbare malen terechtwijzingen en lofprijzingen ■r voor een jaartje weer aan de ilgen. Daags na zijn verjaardag ploft ij zijn staf in de paraplubak, wisselt zijn tabbaard tap-baard) voor een minder pontificale sjamber- loek. Maar het is nog lang niet zover. Hebben wij wel enig idee'van wat het deze eeuwig jeugdige, doch daarbij op mysterieuze wijze ook hoogbejaarde, weldoener lichamelijk en materieel moet kosten om aan zijn kostelijke roeping tot ieders genoegen te blijven Sinds onheuglijke tijden heeft men hem op het dak aan het werk gezet; de traditie staat hem niet toe, een ogenblikje uit de kleurige kleren te komen en een tukje te doen. Onze voorvaders al hebben hem veroordeeld tot een onmenselijk lange dienst te paard en het zou ons niet verbazen, als wij in de toekomst zouden bemer ken. dat de sint die ook wel zo zijn eigenaardige trekjes heeft er een 'schimmelcomplex aan overgehouden heeft. Op ■erjaardag het hoofd groeiend noogtepunt en al komt zijn tuurlijke gave tot persoonsv ring de heilige hier te hulp. toch mogen wij op de avond van die dag wel in diepe deemoed Want hij. onterfde Heer hebben heni een stapel beulingen be loofd uit de voorraad van de krant Want wij vinden nog steeds, dat hij de enige is, die elk jpar weer de Sint geestelijkheid, die in Haarlem heerlijk avondje de eerste en propa gandistische glans verleent. Mogelijk, dat op dat punt het uur van de leek daar nog niet is aangebroken. In Lei den liggen de zaken even anders. Want al snelt de Leidse sint niet zegenend door de straten van de poli tiek en religieus gedifferentieerde Sleutelstad hij bepaalt zich wijse lijk tot een onduidelijk neutraal handgebaar toch zijn er in Leiden theologisch geschoolden, die enig strooiwerk op zich zouden willen ne men. of die met ere als kanunnik het saluutkanon zouden kunnen be dienen. En ook kent Leiden nog burgerij de. stuipen op het lijf zouden smijtende clerus. Maar gekomen is hij, de goede sint, in Leiden. Laat ons de Leidse middenstand kennen. Dat is best weer voor elkaar gekomen. De plannen zijn weer helemaal rond voor deze week en de dagen die komen: afgewogen hoeveelheid peperno- i grau „De mensen vinden me al een zonder ling. Straks moet ik weer het dak op." Hij snikte nu vrijuit. Helaas, op het dak konden wij hem niet meer.vol gen. Dat gaat ons te vei-. Maar wij .uilen dit beeld Dichtfabriek i stuk zelfwerkzaamheid is. Men halen, op de avond van de vijfde rijmloos met de stukken op tafel te komen. Nu is het een gelukkige om standigheid, dat bijna iedereen om trent 5 december de poëzie hanteert alsof het zijn of haar broodwinning was. Hoewel, er zijn altijd nog wel lieden, die een feestartikelenwinkeltje binnensluipen om er voor een paar sen, de zaak dóór en met een hoofd overhandigt hij moeder, die met groeiende argwaan heeft toegeluisterd, het laatste pakje, dat een suikerbeest in gruizels blijkt te bevatten Nee. beste lezer, bespaar uw huisge noten én uzelf de schande. Pleeg zélf al dan niet wankele poëzie en volsta desnoods met een simpele aandui- „Dit zijn pantoffels met dikke hakken. je vroeg erom; hier. aanpakken Het i feest weer afgetobd ■en paar enerverende weken, ninder zenuwslopende nachten afgetobde sint hangt zijn mij- vanuit de kolkende warenhuizen, glij dend langs glibberige dakpannen, zijn weg zoekend uit stationsgebouwen, in taxi's of in particuliere voertuigen, of rijdend op paarden van uiteenlopend ras. Hij werpt een laatste blik vanaf een ballon op ijjn Pieten (het gerucht gaat. dat zijn helperskorps niet altijd in de hand te houden is) en de leve ranciers geeft hy nog een paar aanvul lende wenken, l'it honderden gedaan ten groeit hü dan samen tot één figuur; die zün geluk niet op tienduizenden schitte rende ogen. de stomme dankbaarheid om een onverwacht bezoek. Hem zal een nog lang leven beschoren zün VOOR onze nationale heilige in de kille, donkere december maand breken weer zware dagen aan. Het goeddoen zit hem nog steeds diep in het bloed, hij kan niet anders. Maar de jaren, de tellen toch wel een aardig woord je mee. En als je hem dan zo bezig ziet. dc mijter scheef op het grijze hoofd bij het instappen in een tc klein autootje (om zich sneller te kunnen bewegen van grut naar grut), de moeizame ca priolen op de daken, de vaak vruchteloze vermaningen links en rechts, dit alles wél beschouwd geeft ,ic als ouders wel eens te denken. Wij, grote, verwonderde ogen uit onze kindertijd die in die levende ver- rillingen van heerlijke angst als WIE lacht met, die de Sint beziet en hew. vermoeid en oud van dagen, de weg naar het laagste dak kinders oordeelt, lief en stout. 7.T paard volgt hem al lang nog wel bekend by 't moderne t gans ontmoedigd in een peen: IE zyn het, die de Sint bevoogden j zagen hem bij snelzeeppoeder, ids troont hij tussen kippe- GELUKKIG c Zij dromt teza zich bewust. t klimt er ontluisterd op de luifel: die de Sint bezie ten het i in feesttooi, wachten met vertrou- ?n op de weken die volgen. De sint in er op alle mogelijke er de brug komen. Weer moeilijk Sint-Nicolaas, beste mensen, krijgt het weer moeilijk dit jaar. Hij moet zo'n beetje alles in z'n eentje doen, want de knechten laten het er, druk als ze het hebben met grollen en grappen, wel eens bij zitten. Bovendien wordt het assortiment elk jaar groter, schijnt zo. „Ik vind het maar erg triest van het jaar", zei Sint-Nicolaas een dezer avon den tegen ons, toen wij toevallig samen in een miezerig buitje schuilden in het portiek van een middelgrote mid denstandszaak. „Je kunt met dit weer nooit eens lekker aan het werk blij ven. Zit je ergens bij de kachel weliswaar onder kinderdruk, maar toch warm dan kom je tot de ontdekking, dat je door je beulingen heen bent." Doorr Nicolaas' sonore bas klonk een lichte trilling van heilige teleurstelling. Hij schudde zijn nat- gladde staf boven het trottoir uit (waar deze opnieuw een prooi van de regen werd) en wrong de coiffure uit i chocola- MEN weet nu zoetjesaan waarachtig wel, hoe het met Sint-Nicolaas is gesteld. Toch dunkt het ons goed toe. dat telken jare rond de commerciële introductie en begeleiding van het winterse. Neder landse geef-en-neemfeest de gebenedyde figuur van deze goede heilige in een historisch en ontfa- beld perspectief komt te staan. De geschiedschrijving is vrij karig met de feiten rond St.-Nicolaas. die in Patara. Lycië, uit een wat men noemt „aanzienlijk geslacht" werd geboren. Zijn ouders hadden lang op hem gewacht en hun gebed werd tenslotte verhoord: Nicolaas (nog lang niet heilig) werd geboren. Hij zal in zijn jonge jaren ongetwijfeld wel eens de deugniet hebben uitgehangen, maar de deugd had bij Nicolaas steeds een streepje voor. In zijn deugd al wist hij wat versterven en boetvaardigheid betekenden. Van zijn bemiddelde ouders erfde hij een aardige som en heel wat goederen, maar ,hij verbraste de zaken niet en hielp er de armen mee. zonder er lang over te denken of te praten. De bruidsschat U kent natuurlijk de legende van de drie kindertjes in de kuip van de boosaardige slager; een vrome fan tasie, die iets aangrijpends heeft. We kennen nóg zo'n verhaal, dat ons vrij reëel voorkomt. Nicolaas kind van zijn tijd redde eens het gezicht en het aanzien van een buurtgenoot, die' drie dochters had uit te huwelijken. De meiskes zaten weliswaar op een man te wachten, maar vader was niet fortuinlijk genoeg om hen met een beetje redelijke bruidsschat de deur uit te krijgen. Nicolaas, verheugd, zag hier een taak. Hij gooide 's nachts „een grote som gelds" door het venster van de piekerende vader en herhaalde deze royale actie nog tweemaal tijdens andere nachten. Nicolaas, met de kiem van heilig heid al in zich. wilde onbekend blijven, maar de anders over. De derde niet naar bed, maar stelde zich in slaapkamer op. Nicolaas verscheen, s bewust, weer met een zak vol geld, dat begrijpt u wel werd het een dankbaar „kip ik heb je". U mag van r door de vader heel wat weggepinkt, die nacht. De dit verhaal ontleenden, ver tellen niets over de dochters, maar dat zij heel erg aan een man toe vragen moge blijken uit de bekentenis van vader aan Nicolaas. dat „door diens edelmoedigheid de zielen zijner dochters voor de schande en het bederf der ondeugd wa gebleven". van een nieuw klooster in die stad werd. Dc neomist weigerde aanvankelijk, maar toch nam hij later dat ambt op zich. Niet lang daarna reisde hij echter naar het Heilige Land en ontsnapte menig maal als door een wonder aan de dood. Uitverkiezing De oude kronieken laten weten, dat Nicolaas voor bestemd was om de bisschopszetel van Myra te bestijgen. De bisschop was er zojuist overleden en de diocesanen zo ging dat nog in die vroege jaren beraadden zich over zijn opvolger. De oudste aanwezige bisschop, die de vergadering moest oorzitten, had 's nachts in een droom de vingerwijzing gehad, dal degene die de volgende morgen het eerst de kerk zou binnenkomen op de vacante zetel verheven zou moeten worden. Die Inderdaad betrad Nicolaas de volgende dag als eerste de kerk. Hij voelde er niets voor om anderen te leiden en wilde het liefst God dienen als kluizenaar. Er hielp geen lieve help aan en Nicolaas werd opperherder van Myra. Hier leidde hij een leven, dat hem met veel recht tot idool van alle goede mensen en lieve kinderen maakte. Hij werd een heilige, zoals hij ook in onze dagen een heilige zou zijn. Nicolaas leefde alleen om te helpen en hij kwam op voor mensen, die onrechtvaardigheid moesten dulden en geknecht werden. Daarbij kwam hij er rond voor uit, dat hij een christen was. Het kostte hem zijn vrijheid, want onder de regering van Romes keizer Diocle- tianus kwam hij in de kerker terecht, waaruit hij later door toedoen van keizer Constantijn. die de christenen goed gezind was, werd bevrijd. Op hoge leeftijd nam Nicolaas nog deel aan de beroemde kerk vergadering van Nicea, waar hij zich met tal van anderen verzette tegen de leerstelling van bisschop Niet Spaans De H. Nicolaas is in Myra gestorven rond het jaar 350. Hij was een kindervriend, deed wel aan de armen, was een groot redenaar en om zijn reis naar Palestina die beslist geen „cruise" is geweest werd hij beschermheilige van de zeelui. Amster damse schippers hebben hem als zodanig leren e ge van 5 december maar bekaaid van af. De heilige heeft de Spanjaarden zelfs een behoorlijke loer gedraaid. Hij heeft het bestaan, een eigenaar van volle graanschepen, die van Sicilië hadden moeten aar Spanje, in de slaap te gelasten niet te dat land. waarvoor het koren bestemd De graanschepen werden door de bisschop (op afstand) naar Myra gedirigeerd om daar de honge- rigen te spijzigenSt.-Nicolaas is nooit de patroon van Spanje geworden: Rusland (dat een „Moedertje" isi heeft hem tot haar beschermer gemaakt. T.P. gaan Piet. doorgaans i i lijvige rugdekking i feest is borstplaat; een soort Nico- laasconfituren by uitstek! Natuur lijk kunnen we tegeu een redelijke prjjs voortreffeiyke borstplaat kry- gen, maar uit ervaring weten we. dat er heel wat vrouwen (en man nen) zyn, die zelf best eens op dit zoete gebied in de keuken willen experimenteren. Een geschenk van borstplaat zal ook op hoge prijs wor den gesteld als de gever er de moei te voor heeft willen nemen, het zelf te maken. Borstplaat, zouden wij zeggen, krijgt dan nog meer de borstplaat geen grote moeilijkheden geven. Met geduld en interesse komt men bij het kokkerellen een heel eind, óók met borstplaat. Het eindre sultaat zal dan beslist de moeite waard zijn. Van drie verschillende soorten borstplaat laten wij hier de recepten volgen. Gewone borstplaat Voor gewone borstplaat heeft u nodig 250 gram suiker, 5 eetlepels melk, een halve eetlepel cuslardpoeder. U roert de suiker en de cuslardpoeder goed door elkaar en laat dit met de melk langzaam smelten. Daarna wordt de vloeistof ingekookt. U moet wel regel matig controleren of een en ander al zover is. Dat doet u door een vork door de massa te halen en goed op te letten. Want wanneer er een ..gordijn tje" van suikerstroop wordt verkre gen, is de massa precies goed. Onder een „gordijntje" verslaan we een heel dun vliesje suikerstroop, dat tussen de tanden van de vork blijft hangen. De laatste druppel die van de vork af loopt moet eveneens „een draadje trekken". Vervolgens neemt u de pan van het vuur en klopt de massa, totdat deze dik en ondoorzichtig gaat worden. Bij dit werkje behoudt u gewoon uw geduld: rustig, regelmatig en onver droten doorgaan met kloppen! Als het eenmaal zover is, dat de massa dik is geworden, komt het grote mo ment, waarop de ontstane stroop in vooraf ingevette borstplaatvormen, op een ingevette aanrecht, of op vetvrij papier uitgegoten kan worden. Wanneer de figuren eenmaal koud en stijf zijn geworden, zet u ze op hun kant om ze te laten drogen. Chocoladeborstplaat Voor het vervaardigen van chocola deborstplaat heeft u nodig: 250 gram suiker, 5 eetlepels melk, een halve eetlepel custardpoeder en een eetlepel cacaopoeder. We beginnen met de suiker, custard- en cacaopoe der dooreen te mengen en volgen dan verder het hierboven beschreven basisrecept. Roomborstplaat De ingrediënten voor roomborstplaat zijn: 250 gram suiker. 3 eetlepels room. 3 eetlepels water, een halve eetlepel custardpoeder en als u room-chocoladeborstplaat zoudt wil len maken (sommigen vinden dit hef neusje van de borstplaatzalm) voegt u hieraan nog een eetlepel cacaopoe der toe. Suiker, custard en eventueel cacao goed dooreenmengen. Dan la ten smelten met room en water. Verder volgt u gewoon basisrecept. Eenvoudig. Het voornaamste „ingrediënt" bij borstplaat maken is: geduld. Als u dat kunt opbrengen valt er na afloop van alle moeite veel te genieten voor iedereen die uw borstplaat proeft. Veel succes gewenst! PU ET mag misschien vreemd klinken. maar de wachtkamers van de huis artsen zijn over het algemeen in de dagen na sinterklaas, leger dan nor maal. Toch zijn er dokters, die bewe ren. dat de dagen rond hel feest van gezondheid. Als we naar de rustige artsenpraktük en küken, zouden we wellicht mogen stellen, dat een sin terklaasviering beter werkt en minder bij-effecten heeft dan welk kalmerend middel ook. Feiten genoeg, die deze veronderstelling steunen. De meeste druk met zorgen en winkelen om pijn en narigheid te voelen. En wat de mannen betreft, ook zij willen de feestelijkheden niet missen. Als het niet beslist nodig is hebben zij even min tiid voor de Vijf december alledaags werk, ch werkt al kalmerend Er zijn psychologen, die vin den dal de sinterklaasviering de waarde' heeft van een soort pijnstil lend middel. Zij zouden het heilzaam achten als zo'n intiem gezinsfeest ze- jaar gehouden zou Dit zijn dan heel optimistische psychologen, want veel van hun colle ga's zijn ervan overtuigd, dat de da gen rond Sint-Nicolaas specifieke gees- ken. Als de den wordt de sociale druk genoemd: de inspanning kan neurotische en de- neigingen naar boven bren- in normaler dagen niet op- geschenken. Per cadeau moeten name lijk bedragen worden berekend en bo vendien moet er een geschenk worden uitgezocht, dat voor een bepaalde per soon geschikt is en dat met blijdschap moet worden aanvaard. Moreel Er is een Franse socioloog, die gezegd heeft: „Het geschenk waar geen ca deau van de ontvanger tegenover staat vernedert de ontvanger, vooral, als deze er helemaal niet aan heeft gedacht ook een cadeau te zenden of te geven. Onze hele morele kracht is gericht op het onderdrukken van het schadelijke patronaat van een rijk De Maori's in Australië hebben ee levenswijze spreuk, die zegt: „Geef n< zoveel als u ontvangen heeft; dan alles in orde.." de praktische) van een huisvrouw: „Ik zie dit jaar wel erg tegen sinterklaas op. Mijn man heeft bejaarde ouders en nog twee ongetrouwde zusters en die komen straks allemaal bij ons het feest vieren". Men trekke zelf zijn conclusies uit het bovenstaande. De meeste mensen zijn aan St.-Nicolaas overgeleverd, hoe dan ook. Men zal het feest op zijn eigen wijze blijven vieren. Men kan op zo'n dag zoveel geluk veroorzaken, dat men de nadelen ervan op de koop toe

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 5