Basjes. Twee kwaliteiten in twee eenakters van Rederijkers Kindervreugd bij Randstad ZON OF GEEN ZON Messiaen is „in op orgel concerten Liedjes van Louis Davids Residentie-Orkest herdacht Van Baaren AbvanRoon overleden Regina Grelingers afscheid met Fledermausoperette Bomans in triplo Piano-celloduo Dechenne-Decroos PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 23 NOVEMBER 1970 (ADVERTENTIE) In verpakking van 10,20 en 50 stuks. Tijdelijk bovendien: gezellige old-timer bokaal a 50 stuks. De toneelgroep De Rederijkers kwam zaterdagavond met twee eenakters in de Rijswijkse Schouwburg en merk- Eigentijdse klanken in PePijn De Amerikaanse pianist Burton Green (33) is één der vele vertolkers van de zogenaamde free-jazz, die echter in de concertzaal veeleer de benaming freemusic verdient omdat deze eigen tijdse stijl weinig of geen raakpunten met de jazzmuziek openbaart. Hij trad gistermiddag tezamen met bassist Maarten van Regteren Altena in de schijnwerpers van theater PePijn. De eveneens geannonceerde drummer Martin van Duinhoven bleek door ziek te verhinderd. Gezien de onmogelijk heid een vervanger in korte tijd in dit speciale idioom in te werken besloot Burton Green zonder slagwerker op te treden, hetgeen naar onze mening deze muziek gistermiddag ten goede kwam. De muziek die dit duo ten uitvoer bracht kan het meest effectvol worden beoordeeld door de klankreeksen die werden geproduceerd zonder analyse te beluisteren, in feite het gebeuren zon der meer te beleven. De aldus verkre gen indruk zal iedere toehoorder op eigen wijze interpreteren en verwer ken. Dit verschijnsel constateren wij telkenmale bij soortgelijke concerten. De structuur van Burton Greens mu ziek, eigen composities, vertoonde dan ook geen verschil met hetgeen door gelijkgerichte vakgenoten wordt-gepres teerd. Wel bleek hij in de harmonische verhoudingen een vindingrijk solist. Zowel op akoestische als op elektrische plano, welke instrumenten veelal ge lijktijdig werden bespeeld, openbaarde hij een volledig geschoold musicus te zijn die echter in de conventionele mu- ziekstructuur geen voldoening vinden kon. In het tijdens zijn deelname aan het vermaarde Woodstockfestival ge schreven stuk toonde Burton Green dat hij wel degelijk in staat is een boeiende compositie op papier te zetten. De ver tolking hiervan werd althans naar ons inzicht het interessantste deel van dit concert, waar bassist Van Reg teren Altena in klanken toonde dat hij dit idioom volkomen heeft aanvaard. v.R. K.NJH.I. Onbestendig MEDE: DEELT ochtend de mist vanuit het zuiden verdreven. De depressie verplaatst zich in noordelijke richting naar het zee- gebied ten westen van de Britse eilanden. In de zuidelijk storing er vooruit trekt ten warmtejront met regen over West-Frankrijk en Engeland in de richting van de Noordzee. Het ziet er naar uit dat dit front in activiteit zal af nemen onder invloed van eent ho- gedrukge bied boven DtLitsland, dat in betekenis -toeneemt, Hier door worden de regenkansen voor morgen klein. Bij de „Zaterdagavondmuziek" in de Haagse Kloosterkerk was niet Koos Verheul de fluitsolist, maar zijn collega Abbie de Quant. Hij zorgde voor een paar mooie momenten op het zaterdag avond concert. Maar hoogtepunt werd de vertolking door organist Wim van Beek van een paar Messiaencomposities. Olivier Messiaen is dit Jaar „in" op orgelconcerten in Den Haag en omgeving. We hebben menig organist aandacht waardig genoeg evenzeer met twee kwaliteiten toneel. Het Lange Afscheid van Wiliams werd schijnbaar moeite loos gedaan, maar in alle simpelheid met zoveel begrip, dat de sfeer ervan tot in de zaal voelbaar was. Stel daar tegenover de Droom van Amerika van Albee. dat enkele mooie rollen liet zien, maar in het ensemblewerk stokte. Om bij het laatste stuk te beginnen; Albee laat ons de machinale mens zien, hard en harteloos in de weer om de eigen ego zo voordelig mogelijk in de samenleving te installeren. Om het maximale effect te bereiken van ridicu le boosaardigheid, waarnaar regisseur Bink Ates streefde, moet dit stuk in een monotoon staccato worden weggespeeld met zo min mogelijk menselijke accen ten. Hoe moeilijk dit is bleek uit de rollen van Mams en Paps (Jenny Cool en Chris Neijzen), die te veel haperend mens en te weinig feilloos machine waren. Van Cobi van Leeuwen zagen we wel een spitse Oma en van Frida 2 Het goed vertolken. Wim van Beek speelde z verbe" en „Dieu parmi liturgisch introverte „Le verbe" kreeg van Van Beek een uitmuntend sobere registratie en een tempo dat geen mo ment zijn evenwicht verloor. De orgel extase „Dieu parmi nous" bereikte bijna het niveau van de vertolking, die Van Beeks collega Jan Schmitz van dit stuk een van Messiaens allerbeste pleegt te geven; het begin van „Dieu parmi nous" klinkt bij Wim van Beek nog wat te onzeker; daarna werd het een grandioze vertolking. Aan Messiaen had Van Beek een goede koraalbewerking van Bach en een prelude met fuga (barokstijl) ran G. Böhm vooraf laten gaan. Abbie de Quant moest in de sonate van Blavet, waarmee het concert ge opend werd, nog op dreef komen; in de snelle tempi was toen de toon wat spichtig. Heel fraai werd die toon in een pastorale fantasie van tijdgenoot Studer en nog fraaier in Jean Iberts „Pièce". De Quant herinnerde er weer eens aan, dat maar weinig componisten na Mozart en naast Debussy het karak ter van de fluit als solo-instrument zo begrepen hebben als Ibert. Wim van Beek was in zijn begeleiding var. Abbie de Quant niet zo subliem als ln zijn soli. In de sonate van Blavet werkte hij bfjvoorbefeld met registers, die niet best harmonieerden met het timbre van de dwarsfluit. Ook ditmaal was het aantal belang stellenden ln de Kloosterkerk heel be hoorlijk. het tekort a •efzekei Albee is Wiliams i heeft ook een eigei schapen, die r •t, maar Williams toneelwereld ge- moet proeven om hem kunnen spelen. En hier schoot De Rederijkers in houding en handeling zesDannen scenit Williams wereld in Het Lan. ge Afscheid werd Bink Ates als Joe, al zal hem bekend zijn, dat Wiliams ver gaande felheid in de emoties verlangt, zodat als contrast de verstilting in de eenzaamheid ook keihard kan treffen. Maar Ates opvatting is aanvaardbaar en in die sfeer kwamen de overigen rollen van Frida Bartelen, Cobi Leeuwen, Gé Timmer, Ad van Buuren en de anderen treffend Speelmatig zat vooral goed in elkaar hoe men heden en verleden soepel i elkaar liet overlopen. T. O. In de reeks „Liedjes van.waarin de VARA al aandacht schonk aan het werk van Willy Derby, Lou Bandy en Kees Pruis, volgt vanavond een pro gramma over Louis Davids, wiens liedjes nog altijd populair zijn. Ver schillende artiesten van nu hebben liedjes van Davids op het repertoire, en met groot succes. Aan de uitzen ding werken ditmaal mee: Tante Leen Piet Romer. Deze artiesten zingen o.a. Had je niet die mooie blauwe ogpn, Mina een meisje van alledag, Wat geen andere mens begrijpt, In de Jor- daan. Als je voor een dubbeltje gebo ren bent, Nou tabé dan, Zandvoort aan de zee, De olieman. Leve de opera, en De kleine man. Zij worden begeleid door een orkest onder leiding Rudi arrangementen maakti VARA Ned. Houten, die ook de FAILLISSEMENTEN i constructiebedrijf, Van Otterloo en het Residentie-Or kest hebben zaterdagavond in het Con gresgebouw een daad van eenvoudige rechtvaardigheid verricht. Met de uit voering van diens in 1959 geschreven Variazione herdachten zij de enkele maanden geleden na een slopende ziek te overleden Kees van Baaren. Daar was ale reden toe omdat het Haagse orkest uiteraard relaties onderhoudt met de directeur van het hier gevestig- Pianiste, violiste fluitiste, celliste, harpiste, vocaliste, componiste en pedagoge Onder leiding van mevrouw Regina Grélinger hebben zaterdagavond en zondagmiddag in de Toneelzaal van het Nederlands Congresgebouw twee voor stellingen van Johann Strauss' „Die Fledermaus" plaatsgevonden. Twee voorstellingen, waarin tevens de bijna tweeëntachtigjarige afscheid nam van het podium, waarop zij langer dan een halve eeuw in veelvoudig muzikaal opzicht is doende geweest. Komend uit een geslacht, dat muzikaal uitgesproken talentvol genoemd mocht worden, leer linge van de pianist Dirk Schafer, de cellisten Isaac Mossel en Pablo Casals, de vocalisten Roberto Tamanti en Bonavita, werd zij, na tal van artis tieke omzwervingen in 1918 aangenomen als celliste bij het Residentie-Orkest. Dat was dus onder het regime van dr. Peter van Anrooy, waar zo tot 1923 bleef. Waarna haar tochten over de hele wereld met rustpunten in 's-Gravenhage weer werden voortgezet Doch na haar vijfenveertigste werd ze eer „honkvast" en begon die periode, waarin ze vooral pedagogisch en schep pend optrad: periode, die nu wordt af gesloten, al zet ze haar particuliere les praktijk te haren huize voort. Het afscheid van zaterdagavond hebben we meegemaakt, te midden van haar talrijke leerlingen en ex-leerlingen, vrienden en bewonderaars. Zij zelf zittend aan de vleugel, waar zij, met Gerard van Krevelen, zorgde voor de leiding en begeleiding van do operette „De Vleermuis", door haar persoonlijk in goed zingbaar Nederlands vertaald. Het begon heel origineel, waar ze op de meesterlijke Ouverture een ballet deed dansen, dat een welgeslaagde vi suele introduktie vormde op de dingen, die komen gingen. Waarna, onder regie van Henk Giel, zich een uiterst bewegelijk, een uiterst levendig spel ontwikkelde: behalve het koor van de Haagse Operetteclub namen niet minder dan veertien discipelen van Regina Grelinger hieraan deel. Natuurlijk niet allen in vocaal opzicht even verdienstelijk, niet allen over de zelfde acteerkwaliteiten beschikkend, maar wel zich permanent beijverend de geest van deze wondermooie muziek benoderen en te treffen. Daar waren dan ook, terecht, vele opendoekjes van een intens meelevend publiek, dat na afloop zijn grote waar dering voor het gebodene luide te kennen gaf. B. R. de Koninklijk Conservatorium maar er was nog meer reden toe omdat Van Baaren een goed componist en de men tor van de jongste Nederlandse compo nistengeneratie is geweest. Bij het luisteren naar zijn Variazione moet het publiek zich niet laten af schrikken door de betiteling van deze vijf variaties. Als men leest over isome- trische toonhoge reeksen, verticale toongroeperingen, variabele metra en toonlengtegroeperingen zijn velen al bij voorbaat geneigd met de banvloek „wiskunde-muziek" aan te komen. In dit geval stellig ten onrechte. Men kan sief te werk ging en zijn inspiratie niet ongebreideld de vrije teugel liet. Men mag zelfs aannemen dat de inspiratie al werkend kwam, maar die inspiratie was er, buiten elke schematische opzet om, wel degelijk. Wie onbevooroordeeld luistert, moet beseffen dat deze muziek helder, zonder omhaal van noten, zon der uitweidingen, puntig geformuleerd werd maar dat ze bepaald niet onge voelig, niet zonder speelse geest en ook niet zonder innerlijke spanning is. De uitvoering, hoewel verdienstelijk, had dit nog veel beter kunnen doen uitkomen. Er werd nog meer geteld dan gemusiceerd, zodat de voordracht aan de noten gebonden en tamelijk stijf en voorzichtig bleef. Met het eerste planoconcert van Beethoven kwamen we hierna op ver trouwd terrein, al was de orkestrale inleiding zo rommelig dat men een ogenblik hel ergste ging vrezen. Toen echter Misha Dichter, de 25-jarige Amerikaanse meesterpianist, de solo partij inzette, kwam er ineens rust, evenwicht en accuratesse, ook in het orkestspel. Gelukkig bleek Van Otterloo bereid zich naar de magnifieke, ook geestelijk volmaakt boven de stof staande voordracht van de pianist te richten en zich niet schuldig te maken aan krampachtige tempo-opdrijvingen. Het werd een prachtige, uiterlijk en innerlijk zorgvuldig afgewogen en toch vrije en boeiende vertolking met een paar opmerkelijk lange, subliem ge speelde cadenzen. Na de pauze herhalingen van twee stukken die vrijdagavond al in Zoeter- meer werden gespeeld en naar aanlei ding daarvan hier werden besproken. Het concerto armonico, gewoonlijk maar ten onrechte aan Pergolesi toege schreven, klonk ook nu prachtig maar wat al te massief door de te grote strijkersbezetting. Ook nu bleek de sui- minder goed gevolg gestreefd i puntige interpretatie. het Sint-Antoniusziekenhuis in Utrecht op 57-jarige leeftijd overleden de heer A van Roon, plaatsvervangend hoofd van de N.C.R.V.-televisiedienst. De heer Van Roon trad in maart 1954 in dienst van de N.C.R.V.-televisie. Hij maakte veel documentaires en culturele programma's. Hij had de regie bij de „Zoete vogel van de jeugd" van Ten nessee Williams is geen goed stuk. De i schrijver heeft te veel enge dingen bü de kop gegrepen om ons s mensen ver- i derfelijkheid aan te tonen. Door al die engigheden op elkaar te stapelen komt j hq tot iets dat op het eerste gezicht ..erg" lijkt, maar dat in feite alleen maar erg vervelend is. Ook al, omdat de dramatische uitwerking zich voor een goed deel beperkt tot soms ver schrikkelijke lange dialogen. Waarom Walter van der Kamp het gis teren voor de AVRO koos? We denken dat Ank van der Moer vrij was voor een grote t.v.-rol. Een kleine negen jaar geleden deed zij de hoofdrol in „Een zoete vogel van de jeugd" bij de Nederlandse Comedie en we kunnen ons voorstellen dat zij haar persoon lijke succes van destijds wilde herhalen. Een formidabele rol, al waa ze niet steeds op t.v.-maat gesneden. Een ka rakter. dermate boeiend, dat Williams cliché bij haar soms iets levensechts kreeg. De anderen slaagden minder. Jeroen Krabbé typeerde zijn rol mooi, maar had als partner van mevr. v. d. Moer nauwelijks kansen. De andere clichéfiguren bleven in bet cliché ste- Walter v. d. Kamp deed voor de voor stelling wat mogelijk was. Trefzeker camerawerk, onderbrekingen als de dialogen te moordendlang werden, NOS: •18.45 uur: De Woefs Lamaars 18.55 uur: Coronationstreet •20.00 uur: Journaal •20.20 uur: Liedjes van Louis Davids 2110 uur: Achter het nieuv NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18-55 uur: Journaal 19.04 uur: Tom Sawyer •20-00 uur: Journaal 20.20 uur: Memorandum van 2110 uur: Bomans in triplo In het voorbijgaan •22.50 uur: Journaal TELE AC: 22.55 uur: The seventh key gebruik van spiegeleffec- kortom het hele bekende scala, ons hoefde het niet. Toen het slot >enmaal daar was, door de auteur .open" gelaten, zodat Vooi NEDERLAND 1 20-20 uur: 19.04 uur: Peyton Place Den Haag vandaag NOS: 21-10 uur: 1909 uur: 10-45 uur: Nana Mouskourishow Kunstsignalering 22.05 uur: KRO: Televizier 19.30 uur: Tekenles •22.55 uur: Tommy Cooper 18.45 uur: Journaal •20.00 uur: De Woefs en de 23.00 uur: Journaal Lamaars Modelbegrip 20-20 uur: 1855 uur: Mod Squad Journaal NEDERLAND II 21.10 uur: AVRO: Brandpunt speoïsl 19.04 uur: 21-35 uur: De rare vogels De klop op de dei 19-30 uur: De Woefs en de 22.19 uur: Toppop Lamaars Milieu 20.00 uur: 18.55 uur: verontreiniging Journaal Journaal 22-50 uur: Een pseudodr&ma, derhalve. Zo goed als „Een oog in de hand' van l'icrre Janssen en Leen Timp. dat er op volg de, ln feite een pseudokunstprogram- ma was. Zelden hebben we oppervlak kigheid diepzinniger horen voordragen dan in dit programma rond René Ma- gritte, kunstenaar bovendien, waarover een programma te maken zon zijn, dat veel „erger" was dan hier vertoond en dat dan in ieder geval beter zou hebben angesloten bij het t.v.-spel. Geef ons dan maar „Een van de acht", het spelletje van de VARA. dat in sim pelheid voor niets anders opzij gaat, waar Mies Bouwman een ongemeen gulle gastvrouw is, en dat doorspekt wordt door heel gave variéténummers. Een programma om heel onbezorgd uit te ziten. Zonder echt* of valse proble- Achter het Nieuws deed moeilijk over dingen, die minister Bakker in Zuid- Afrika gezegd zou hebben. Bas Roodnat stelde op de persconferentie scherpe vragen, die de bewindsman naar onze mening zeer bevredigend beantwoordde. Commentariërend kwam men toch tot journalistiek blijkt toch een vak apart te zijn. Dat laatste bleek ook utt het andere Achter het Nieuw6onderd.ee!voorbe schouwing op de inmiddels plaats ge had hebbende verkiezingen in Beleren met liefdevolle rode aandacht voor de liberalen. In de Bondsrepubliek zijn liberalen en socialisten coalitiegenoten. Vandaar. Maar het is wel vreemd om in Achter het Nieuw» te horen dat „liberaal" géén viea woord is. Vg. Op zoek naar mensen, voor wie het geloof aan hun leven een werkelijke inhoud, een nieuw perspectief en ware betekenis gegeven heeft, ziet Godfried Bomans na vele jaren zijn broer Ar nold en zijn zuster Wally terug. Broer en zus hebben hun leven lang in een klooster doorgebracht, in een verkozen onpersoonlijke eenzaamheid. Hun broer daarentegen stond in diezelfde tijd steeds ln het licht van de publie ke belangstelling. Hier ontmoeten drie mensen elkaar die, hoewel in hetzelf de huis opgegroeid, in bijna een halve eeuw een volkomen andere wereld hebben leren kennen. Dit wordt uit hun bijzonder boeiende gesprekken (ADVERTENTIE) 'n Kalorik Indola babyflesverwar mer verwarmt al het voedsel voor baby en kleuter. Zo hebt U er Jaren plezier van! Want alle maten baby flesjes, maar ook blikjes babyvoeding passen erint In de klemrlng aan de bovenkant hangen ze vrtj In het water. Thermostatlsche warmte, regeling zorgt voor een konstante temperatuur. Verder: fikse hand greep voor handig hanteren, vullen zonder morsen door weldoordachte, opstaande morsrand, gemakkelijk schenken en èrg veilig! Niet vergeten: maakt u het leven lichter. Hommage aan Van Beethoven Het voortreffelijke piauo-celloduo Danièle Decbenne/Jean Decroos heeft gistermiddag in een zich op hoog ni veau bevindend recital een hommage gebracht aan Lndwlg van Beethoven voor hen, die het nog niet wisten, ver tellen we even. dat het op 16 december aanstaande twee eeuwen geleden is, dat hij, te Bonn, geboren werd. Een hommage, die het tweetal niet alleen in artistiek, doch ook in technisch opzicht zware verplichtingen oplegde, bovendien van grote edelmoedigheid ge- Want er zijn dankbaarder werken te presneteren dan de drie „weerbarstige" Sonates, die we te horen kregen: Opus 69 in A groot, in 1808 dus in de tijd van de Vijfde en Zesde Symfonie ont staan en aan Baron van Gleichen- stein opgedragen en de twee in D en C groot onder het opusnummer 102 schenen: deze brengen contact Mist verhinderde Japans concert voor Muziek een enkel land geven en wel in de grote zaal van het Congresgebouw. Tengevolge van de mist kon het vliegtuig van het recht streeks uit Japan komende ensemble niet op Schiphol landen. Hoewel de musici via Brussel mogelijk op het laatste ogenblik Den Haag hadden kunnen bereiken, gaf men er de voor keur aan het aangekondigde optreden af te gelasten. Er waren maar weinig toegangskaarten verkocht Via de radio werden belanghebbenden tijdig van de afgelasting op de hoogte gebracht. wijze gepreoccupeerd was. Waarlijk, dat bleek gisteren ook weer, de materie, die hier tot klinken moet worden gebracht, Is wel heel ruig en weerbarstig. Doch de moeilijkheden, die zich bij de interpretatie steeds weer voordoen, ze leken gisteren in deze drie Sonates van piano en violoncello let op de volgorde! schier moeiteloos En er deed zich het wonder vootv waarachtig het wonder, dat twee men sen met een heel uitgesproken persoon lijkheid en dus totaal verschillend ge aard. in deze stugge Beethoven een tweeëenheld vormden zo hecht als men, als hoorder, niet had durven wensen. En die hoorder accepteerde alles, wat hem geboden werd: muziek tussen „tra- in opus 69, een vernuftig spel la provisatiev< ln opus 102, nr 2, de gemakkelijke im- in opus 102, nr 1: met dankbaarheid en ontroering. Aan deze bloedende ernst ging Iets luchtigs voor af: de Zeven Variaties ln Es groot door de meest geschreven op t thema „bei Mannern welche Liebe Fühlen" uit Mo- zarts „Zauberflöte", door het duo ge bracht met de beminnelijke blijheid, hem ook kan terugvinden in andere Variaties op Mozartmelodieën: de Twaalf Variaties op „Will der Graf ein Tanzchen wagen" uit „Figaro", de Twaalf Variaties op „Een Madchen odei Weibchen" uit „Zauberflöte en, vooral niet te vergeten de Acht Variaties met Coda op „Reich mir die Hand" uat „Don Giovanni", door Beet hoven in 1797 voor twee hobo's en één Engelse hoorn geschreven. Maar dat zou een nieuw recital wor den, dat de waarachtige Beethovenmin- naar in een concertzaal nooit te horen krijgt. Geen nood: hij kon de Samtliche Werke raadplegen, in 1969/'70 door de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2