Studio
ftzictoeSou/ïa/nJt
Openbaar kunstbezit met
„Na de beeldenstorm
Dit jaar
Klaproosaktie
voor t laatst
Psychologische test:
kaas uit't vuistje snijdt u
in plakken of blokjes
LEIDSE COUHANi'
Kritiek op
kerksluiting
pROTE uitzondering is, dat in
Nederland een bisschop tot sluiting
van een parochiekerk besluit zonder dat
dit tot protestacties of incidenten leidt.
Alle bisdommen hebben in dit opzicht
hun conflicten gekend, waarbij vooral
in Limburg en de beide Hollandse
bisdommen de gemoederen soms hoog
zijn opgelaaid.
Zich hierover verwonderen zullen de
bisschoppen niet; misschien wel hun
medewerkers, die aan de hand van
getallen en grafieken het bewijs op de
bisschoppelijke schrijftafel deponeren,
dat doorgaan op de ingeslagen weg alleen
maar tot uitstel van executie leidt In
vrijwel alle gevallen staan deze
puur-objectief rédenerende wetenschap
pelijke medewerkers van de bisschop
sterk, omdat een reeks oorzaken leidt
tot de voor met sluiting bedreigde
parochiekerken trieste slotsom: te weinig
vaste kerkbezoekers, gebrek aan pries
ters, bouwtechnische staat van het ge
bouw, jaarlijks groeiende tekorten op de
exploitatie van een parochie, groeiende
financiële moeilijkheden in het bisdom,
zich sterk wijzigende geloofspraktijken,
de wens van de bisschop om problemen
in een zone zonaal aan te pakken en
daarvoor, zonodig, slechts de parochie
kerken te sparen die na een genomen
beslissing qua ligging, kwaliteit en
financiële aspecten, de genomen be
slissing het best kunnen rechtvaardigen.
Psychologisch
TECHNISCH gezien staat de kerkelijke
overheid meestal sterk bij de terzake
genomen beslissingen; de psychologische
aanpak laat wel eens het nodige te
wensen over.
Om te beginnen: de doorsnee-
paeeehiaan mag tegenwoordig dan wel
min of meer op de hoogte zijn van de
financiële problematiek, van een diocees
is hij slechts heel globaal ingelicht, nog
geloven veel katholieken, dat dc bisschop
de financiële problemen van hun pa-
rochie zou kunnen oplossen, als hij maar
zou willen.
Bovendien zijn juist de katholieken,
die bij kerksluiting in verzet komen,
degenen die een generatie lang van hun
bisschoppen en priesters te horen
hebben gekregen, dat ze zich voor hun
parochiekerk grote offers moesten ge
troosten en die dat. ook gedaan hebben.
Verder zijn zij gevormd in een Kerk
besef waarbij het accent heel sterk op
parochiële gemeenschap en devotiekerk
is komen te liggen. Zoiets laat zich
moeilijk of niet meer ombuigen; en vaak
leven dergelijke opvattingen juist het
sterkst binnen gemeenschappen die
territoriaal aan tot sluiting gedoemde
kerken gebonden zijn.
Wanneer parochianen hun kerkelijke
overheden verwijten dat ze bij hun be
slissingen de democratische spelregels
niet in acht nemen, zal dergelijke kritiek
lang niet altijd gerechtvaardigd zijn.
Veeleer is de vraag of de betreffende
gelovigen op de juiste manier en in vol
doende mate voorgelicht waren. Of ze
een voldoende kijk gekregen hebben op
de te verwachten ontwikkeling op wat
langere termijn, ook op het punt van de
financiën en de dan beschikbare ziel-
zorgers.
Ach terh oeclegevecht en
|T\E katholieken van de generatie, die
nu. soms fel. tegen het sluiten van
kerken en het opheffen van parochies in
verzet komt, wordt weinig geconfron
teerd met het feit dat ze momenteel
slechts achterhoedegevechten levert, om
dat wat hen beroert verreweg de meeste
jongeren niets meer schelen kan.
Hoe dat komt. laten we nu in het
midden. We constateren slechts, dat het
Dleiten voor een alternatieve oplossing
dar die welke het bisdom overweegt of
reeds genomen heeft, alleen zin heeft,
wanneer men zich ook sterk kan maken
voor groeiende belangstelling bij de
jonge mensen van onder de dertig jaar.
Gebleken is, dat dit vaak een moeilijke
zaak is. Maar wanneer men de jongeren
niet warm weet te maken voor pogingen
om een parochie te behouden of de kerk
„te redden", dan bereiken acties hooguit
uitstel van executie.
Dan wint men mogeliik iets voor zich
zelf, maar niet voor de Kerk.
Volgend jaar
vanuit Museum
van Oudheden
te Leiden
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Samen met dc zus
terorganisatie in Vlaanderen publi
ceert Openbaar Kunstbezit elk jaar
een kunstboek, dat de cursisten tegen
strikte kostprijs kunnen kopen.
Ditmaal luidt de titel „Na de beelden
storm". Het thema handelt over de
kunst van dc allerlaatste jaren. Over
dit onderwerp bestond in het Neder
landse taalgebied nog geen boek. dat
een samenvattende informatie geeft
en tegelijk voldoende bondig is voor
een breed publiek. Auteur is Carel
Blotkamp, kunstcriticus van Vrij Ne
derland en medewerker aan het kunst
historisch instituut te Utrecht.
De themakeus voor dit nieuwe boek is
in zoverre ongebruikelijk, omdat tot
dusver altijd gezocht werd naar on
derwerpen, die bij veel cursisten op
voorhand de wens zouden wakker
maken tot prettig bladeren in een
mooi platenboek. Ditmaal heeft Open
baar kunstbezit gemeend, vooral te
moeten voldoen aan de behoefte onder
het publiek beter geïnformeerd te ra
ken over moderne kunst.
Weliswaar werd, vooral in enkele tv-
series het afgelopen jaar ruime aan
dacht geschonken aan zeer recente
kunst, maar
Het Circustheater in Nabije Toekomst
MET meer dan normale belangstelling
hebben we ditmaal de agenda van
het Circustheater'ge'raadpleegd, ons toe
gezonden door de N.V. Maatschappij
Zeebad Scheveningen. De november
aflevering daarvan annonceert daarin
verschillende manifestaties in deze
maand, bovendien wordt er ook de voor
lopige agenda over december 1970 in
afgedrukt.
Eén conclusie is gewettigdvór>t
1 januari 1971 wordt het Circustheater
dus niet gesloten. Dat opent hoopvolle
perspectieven en betekent voor ons. dat
belanghebbende partijen druk doende
zijn te confereren en enige tijd nodig
hebben om tot aanvaardbare conclusies
te komen.
Die partijen zijn allereerst het rijk. dat
er belang bij heeft, dat de Nederlandse
Operastichting behoorlijk gedomicilieerd
is en blijft: een zaak te urgenter, omdat
de perspectieven voor deze instelling ir«
de hoofdstad, op korte termijn althans,
niet direct gunstig te noemen zijn.
In de tweede plaats de gemeente
's-Gravenhagc, die zich niet onverschil
lig kan. mag en wil betonen ten aan
zien van de grote belangstelling, die er
hier bestaat voor muziekdramatische
kunst.
Last, but not least: de E.M.S. Scheve
ningen. die voor haar zakelijke belangen
opkomt.... op welke wijze? Wil ze hei
gebouw verhuren, wil ze het afstoten,
dus verkopen? In dit laatste geval en
gezien de politiek van de EMS gedurende
de laatste jaren lijkt ons dit niet van
waarschijnlijkheid ontbloot moet er
een gegadigde zijn: het rijkde
gemeente
Wat deze laatste instantie betreft: we
kunnen ons voorstellen, dat hier moeilijk
heden zijn, grote moeilijkheden. Wie met
de nodige aandacht het structuurplan
1970/'80 leest, dat B. en W. zojuist hebben
gepubliceerd, komt tot de conclusie, dat
dit college wel aridere zorgen heeft; an
dere en zwaardere. Tevens blijkt hieruit,
dat men als gastvrouwe voor toeristen en
congresbezoekers, de stad naast het
(winkel) centrum en Scheveningen, in
de omgeving van het Congresgebouw een
centrum „van meer dan stedelijk belang"
wenst te bezorgen: hier ligt dus het
hoofdaccent.
Doch afgezien daarvan: laten we aan
nemen. dat de raad een besluit tot aan
koop zou kunnen «fcoien, wie garandeert
dan, dat gedeputeerde staten dan niet
bezwaren maken? Niet alleen vanwege
de uitgave, doch ook vanwege de conse
quenties aan deze uitgave verbonden.
Men zou immers een pand, dat nog niet
voltooid is. kopen: het mist een gevel,
waar immers nog flats moeten verrijzen,
het mist accommodatie voor behoorlijke
foyers, en het beschikt over een toneel,
wil men het Circustheater als semi-
definitieve operaschouwburg gaan be
schouwen, dat dwingend verruiming be
hoeft.
Wp zijn ervan overtuigd, dat partijen
dit alles onder de loep nemen
Maar dan? Zou een voorstel van B. en W.
tot aankoop politiek een haalbare kaart
zijn? Het college staat tegenover een nog
jonge, nog nieuwe gemeenteraad, waar
van de stemming ten aanzien van tal van
problemen onvoldoende bekend is.
Dit alles bedenkend, moet men con
cluderen, dat er tijd nodig is. veel tijd
om tot een decisie, van welke aard dan
ook, te kunnen komen.
Doch: hangende deze beraadslagingen
blijft het Circustheater geopend. Wat
ieder in Den Haag, die zo opera-minded
is, met (gematigde) vreugde zal con
stateren. Met vertrouwen op de toe-
Leiderschap in eerste en tweede instantie
XT EN probleem hebben politieke par-
tijen, die straks bij de Kamerverkie
zingen, op de oppositiebanken gaan of
blijven zitten niet: wie als fractievoor
zitter in het pai'lement de eerste poli
tieke woordvoerder van hun groep
wordt. Wie lijstaanvoerder wordt, is
voorbestemd om de fractie te gaan lei
den, wanneer de lusten en «lasten van
de regeringsverantwoordelijkheid aan
zijn partij voorbijgaan.
Bij regeringspartijen ligt dit een
beetje moeilijker; vroeger had in poli
tieke zin het fractievoorzitterschap min
stens even grote betekenis als een voor
aanstaande post in de regering; mannen
als Romme, Schouten, Oud en Tilanus
hebben menigmaal in de verkiezings
campagne de eerste viool gespeeld, zon
der zitting te nemen in kabinetten wel
ke met hun medewerking om niet te
zeggen op hun verantwoordelijkheid ge
formeerd werden.
In de zeventiger jaren lijkt dit radi
caal anders. In vrijwel alle kringen
wordt er rekening mee gehouden, dat,
wanneer de huidige coalitie politiek ge
prolongeerd zou worden, een Veringa,
Biesheuvel, Udink en Geertsema in de
regering zitting zullen nemen. Zouden
de socialisten zich te elfder ure toch
bereid verklaren tot een regeringsaf
spraak met de christen-democraten, dan
kan van drs. Den Uyl een soortgelijke
beslissing verwacht worden.
Voor partijen die straks vermoedelijk
of misschien lijstaanvoerders met rege
ringsverantwoordelijkheid belast zien, is
het dus zaak om een bekwaam man in
reserve te hebben die namens hen in de
Kamer de parlementaire hoofdrol zal
gaan spelen.
Van de opvatting dat ministers en
staatssecretarissen en gros buiten de
Mng van parlementariërs gekozen kun
nen worden, zijn we aan het overstap
pen op de voorkeursregel dat dit laatste
slechts bij uitzondering moet geschie
den. Impliciet komt daar dan de ge-
eerste lessenaars van de wetgevende
dachte bij dat namens regeringspartijen
ministers en staatssecretarissen aai JÊm
macht plaats zullen nemen.
jn huidige staatsrecht past deze
opvatting evenwel niet. Ook regerings
partijen maken deel uit van de macht
•elke de regering moet controleren op
haar doen en laten. Ook regeringspar
tijen zullen daarom in het parlement
niet alleen bekwame maar ook sterke
parlementariërs als eerste woordvoerder
moeten hebben.
We vragen ons af. of bij alle politieke
partijen tijdens het maken van afspra
ken bij de kandidaatsstelling hiermee
voldoende rekening wordt gehouden.
Max en Guappi van Max Beekman i
194J uit het Stedelijk Museum r.
Amsterdam.
(Van een onzer verslaggeefsters)
DEN HAAG Dit jaar wordt voor
het laatst dc „Klaproosdag" cn daarmee
de laatste ..Klaprooscollecte" gehouden.
De collecte wordt gehouden in de week
van egen tot en met 15 november.
Er zijn in ons land meer dan 30.000
geallieerde oorlogsgraven, op meer dan
500 kerkhoven. Om nabestaanden in de
gelegenheid te stellen die graven in ons
land te bezoeken werd 25 jaar geleden
het Nederlands Oorlogsgravencomité op
gericht. Vele tienduizenden vaders en
moeders, vrouwen en kinderen, zijn in
de loop der jaren uitgenodigd om naar
Nederland te komen. Vele anderen wach
ten nog tot zij een graf in ons land kun
nen bezoeken.
Of zij kunnen komen hangt af van de
collecte, die deze maand wordt gehouden
Het Oorlogsgravencomité hoopt daarom
op een recordopbrengst.
18.25 uur:
Voetbal
Oost-Duitsland
Nederland
20.20 uur:
Journaal
20.40 uur:
Pol. uitz. PSP
20.50 uur:
Charlie Chan,
detective
22.00 uur:
Openbaar Kunstbezit
22.05 uur:
Première, film
22.25 uur:
Zienswijze
23.10 uur:
Journaal
NOS:
18.45 uur:
De Woefs
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Midweek
20.00 nur:
Journaal
VARA:
20.20 uur:
Koos Postema
21.45 uur:
Achter het nieuws
22.05 uur:
Binnen de lijntjes
blijven, inspraak
Hum. Verbond
22.40 uur:
Journaal
LEI
i wa;
actii
aan
een
NOS
10.45 uur
Schooltelevisie
14.45 uur:
Begrafenis De Gaullc
18.45 uur
De Woefs en de
La ma ars
18.55 uur
Journaal
TROS
19.04 uur
JAM
19.30 uur
Wat een familie,
20.00 uur
Journaal
20.20 uur
Mission impossible.
21.40 uur
Jerry Lewis
22.15 uur
Saskia en Serge
HIRO
22.35 uur
Magazine
22.55 uur
Journaal
TELEAC
23.00 uur
NEDERLAND II
NOS
10.45 uur:
Rouwdienst De Gaulle
18.45 uur
De Woefs en de
Lamaars
18.55 uur
Journaal
19.04 uur
Den Haag vandaag
19.49 uur
Toeristische tips
20.00 uur
Journaal
VPRO
20.20 nur
Was er nog wat,
informatie
20.30 uur
Laurel en Hardy
20.50 uur
Birma, documentaire
21.25 uur
Adam 2, film
IKOR
22.30 uur
Ik zal handhaven,
serie over gezag
23.05 nor
Journaal
TELEAC
23.10 uur
Onze landbouw
tender beeld zijn enkele tv-pogram-
ma's niet toereikend.
In 1971 zullen de abonnees de ge
drukte toelichting meteen bij de re
producties ontvangen. De toelichtingen
via de radio zullen dan niet meer
zoals vroeger letterlijk gelijk zijn aan
de gedrukte teksten, maar deze op
allerlei manieren omspelen o.a. in de
vorm van interviews of mini-klank
beelden.
De opzet voor de tv-programma's
blijft ook in 1971 gehandhaafd. Name
lijk korte uitzendingen over een be
paald thema. Volgend jaar wordt in
de nieuwe cursus voor wat betreft de
oude kunst aandacht besteed aan hpt
Museum van Oudheden te Leiden.
"Uitgangspunt is daarbij de Nederland
se afdeling. Vandaar af wordt telkens
een overstap gemaakt naar andere
afdelingen. Over de late middeleeu
wen in Nederland zullen de prachtige
miniaturen uitvoerig aan de orde ko-
Wat betreft de eigentijdse kunst
maakt Openbaar Kunstbezit duidelijk
dat steeds meer kunstenaars films en
videotape gaan gebruiken inplaats van
linnen, verf of klei als uitingsmiddel.
De factor ..tijd" wordt zo ingevoerd.
Een dergelijk beeldend werk verloopt
in de tijd, net als een muziekstuk.
Ook zijn er verbindingen met de con
cept-kunst waar het vooral gaat om
een idee en minder om de uitvoering.
Vooral in Amerika maar ook b.v. in
Duitsland, bestaat al veel van zulk
werk. In de programma's zullen, daar
van voorbeelden worden getoond.
Piel van Egmond:
groots orgelspel
Tweemaal kreeg organist Piet van
Egnwnd gisteren in de goed bezette
Nieuwe Kerk aan de Duinweg de
handen voor een ovationeel applaus op
elkaar: na Boëllmanns Suite gothique"
de machtige improvisatie aan het
slot t
In een romantische suite als die van
Léon Boëllmann is Piet van Egmond op
zijn best; groots orgelspel met een
orkestraal gedacht? registratie: maar dan
afgewisseld met fijnzinnig gespeelde
meditatieve gedeelten. Precies zoals Van
Egmond ook zijn improvisatie opzet en
uitwerkt; hij is niet speciaal ingesteld op
een fugatische uitwerking van zijn
materiaal; klankkleur c-n sfeer interes
seren hem meer dan fraaie lijnen.
Wanneer Van Egmond een fuga van
Bach speelt, moet men dan ook vooral
geen strenge orgelorthodoxie ver
wachten: muzikaal is hij dan feitelijk
nog meer verwant met Messiaen, wiens
„Le banquet céleste" hij in goede stijl
speelde.
Werk van Loeillet en Handel maakte
Van Egmonds klassieke programma vol.
Van zijn tijdgenoten kregen Herman
Nieland met een triomfmars en Cornelis
de Wolf met een passacaglia en fuga een
kans. Eerlijk gezegd hebben we van
Van Egmonds inventieve geest in zijn
eigen improvisatie meer genoten.
G. L.
(ADVERTENTIE)
Snijdt u ineens een dikke plak
van de kaas en hapt u daar
huppekee zo in? Of houdt u
meer van keurige, vierkante
blokjes? De psycholoog zegt:
„In het eerste geval bent u een
royaal iemand, u ziet de grote
lijnen en hebt een hekel aan
details. In het tweede geval
bent u een methodisch iemand
die streeft naar harmonisch
evenwicht." Klopt het niet?
Gééft niet. Wie
om deze test
lacht met
een brok kaas
in't vuistje
lacht het best.
Charles de Gaulle was ongetwijfeld
een controversieel staatsman, maar
even ongetwijfeld had lijj een gran
deur die door zijn grootste tijdgenoten
Churchill, Roosevelt, Adenauer.
Kennedy of Stalin ingegrepen niet
werd geëvenaard. Het overlijden van
zo'n man, bijna tachtig, roept geen
gevoel van rouw op. wel een gevoel
De t.v. pakte de dood van De Gaulle
omstandig en erg goed aan. Met name
gold dat voor de NOS die een com
pleet programma aan zijn leven wijd
de, begeleid door een voortreffelijke
tekst van Henk Neuman.
Het meest „echte" commentaar werd
gesproken in AVRO's Televizier. Door
minister Luns die, zojuist in kennis
gesteld van het nieuws, heel persoon
lijk en heel bewogen reageerde. Om
dat in de AVRO-rubriek verder nogal
weersprekende meningen verkondigd
werden was het, journalistiek gezien,
„onhandig" dat mr. GBJ vooraan in
bet «rijtje commentatoren zat. Hij had
eigenlijk de wijze samenvatting heb
ben moeten uitspreken over een reeka
van oordelen die nogal chaotiseh aan
deed.
Eerder op de avond was er bij de
KRO -een Brandpunt-Extra over De
Gaulle. Ook met minister Luns, met
een bericht uit Parijs en met com
mentaar van Henk Neuman.
Brandpunt-Special ging in op actuele
zaken op binnenlands terrein. Verin-
ga, de komende lijsttrekker van de
KVP maakte er een sterke indruk, er
werd attractief gediscussieerd over de
wenselijkheid van een kiesdrempel en
AR-Kamerlid mejuff. Van Leeuwen
werd door Ed van Westerloo gedwon
gen spitsroede te lopen terzake het
bejaarden-kolengcdl (Ed won duidelijk
op punten!)
Belangwekkend wat de tv. ons leer
de gisteren waren overigens de Brand
punt-flitsen van het Tweede Kamer
debat over het prijsbeleid. Materie die
u en ons verschrikkelijk direct aan
gaan. Aan het woord was minister
Nelissen. Hij sprak voor nagenoeg le
ge banken en er werd geen enkele
interruptie geplaatst. De Hoogedelge-
stenge Dames en Heren waren er
kennelijk niet van op de hoogte dat
t.v. aanwezig was en gedroegen zich
dus „normaal".
Vf.
Allerlei activiteiten
in Gemeentemuseum
Op 14 november om half elf wordt in
het Haags Gemeentemuseum de tweede
kunstsafari gehouden onder de titel
„Het oude 'Griekenland op kannen en
De door de Educatieve Dienst van het
museum georganiseerde speciale rond
leidingen voor jongeren hebben tot doel
hen de collecties van het museum te
laten „ontdekken". Aan de hand van een
verhaal, sage of legende wordt een be
zoek gebracht aan Griekenland. Ter
illustratie worden verder allerlei voor
werpen en kleurendia's gebruikt.
Aan de safari's kan gratis worden
deelgenomen door jongelui van twaalf
tot vijftien jaar.
Zondagmiddag 15 november wordt
over de afdeling Oude Kunstnijverheid
van het museum een rondleiding ver-
zoigd voor bezoekers. Aan de hand van
vele fraaie voorbeelden uit de museum
collectie wordt de deelnemers een beeld
gegeven van het glas in de renaissance-
en de barokperiode.
Drs. P. C. Ritsema van Eek zal tijdens
de ongeveer één uur durende rondleiding
vragen van bezoekers beantwoorden.
Belangstellenden kunnen om kwart voor
drie in de hal van het museum bij de
rondleiding aansluiten.
Op drie achtereenvolgende zondag
middagen. respectievelijk 15. 22 en 29
november om drie uur worden in de
aula een aantal bekende en minder
bekende kamermuziekwerken van Lud-
wig van Beethoven ten gehore gebracht-
De heer A. W. Ligtvoet, conservator
van de muziekafdeling van het museum,
zal bij de drie grammofoonplatén-
concerten de mondelinge toelichting
geven en vragen van bezoekers beant
woorden.
strijd Oost-Duitsland-Nederland.
zending van de Orde van Vrijmetselaren.
NOS: 20.30 Openbaar Kunstbezit. 20.40 (S)
Omroeporkest. Groot Omroepkoor en zang
soliste: klassieke muziek. 21.55 Muziek in het
museum: muziek op authentieke oude in-
espraak ter opening
HILVERSUM II
18.06 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uit-
ndlng van de Katholieke Volkspartij. 18.30
vuur: een bekende Nederlander beant
woordt vragen van jonge mensen. 31.10 Sex:
o -i
Eye: popmuzlei
BELGIE 324 m (NEDERLANDS)
(18.00 Nieuws). 18.20 Lekenmoraal en
filsolie. 18.50 Lichte orkestmuziek. 19.0'
19.30 Muziekprogramma. Sï.oi
716 R B a dine tie ^"wa'ssiek e** I
ziek (gr). (7.30 Nieuws: 7.
Gymnastiek voor de huisvrouw: 9.35-:
Waterstanden). NOS: 10.00 Wat heeft
kindT. pedagogische kroniek. 10.20 (S)
ziek uit de Barok (opn). KRO: 11.00 Nieu'
11.03 Voor de zieken. 11.56 Mededeling
NCRV: 13.00 Los-Vast: gevarieerd progra
(13.36 Mededelingen •-—tag- -- -j
inleving. 14.20 (S) Lichte g:
foonmuziek. 14.30 Country cn Western ru
briek. 15.00 Hervormde middagdlenst. NOS:
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 (S) Dag met een plaatje: lichte
grammoloonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radio
journaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje
(verv). (8.0-8.33 De groenteman). 8.50 Mor
genwijding. 9.00 (S) Radio Kamerorkest.
Belgische kiarinettenkwartet: klassieke en
moderne muziek. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair
verzoekplatenprogramma. (11.00 Nieuws).
idioprogramm;
lugdprogramma.
dop. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuw».
Land der Muzen: kunstkroniek.
AVRO's Toppop. 1'
17.55 Mededelingen.
HILVERSUM Hl
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Flits: een instru
mentaal programma. 9.30 Muziek bij de
Nieuws). NOS: 12.00
4.00, 15.00, 16.00 e
SOS-berlchten voor schippers). 12.55 Bt
lands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbe
richt, beursberichten en schouwburgpro-
Koorzang. 16.00
s. 16.03 Beursberichten. 16.09 Licht
(programma. 16.30 Voor oudere luiste-
17.00 Nieuws, weerbericht en medede-
17.15 Jazzmuziek. 17.55 Weeg-
Rijk de Gooyer
bij Koos Postema
Voor de tweede maal brengt de VA-
RA-televisie in het winterseizoen het
programma „Koos Postema op woens
dag 2". Binnen een tijdsbestek van
bijna anderhalf uur wisselen amuse
ment en actualiteiten elkaar af. De
bekende Nederlander aan wie de kij
kers een vraag kunnen stellen en die
door Koos Postema wordt overge
bracht, is ditmaal Rijk de Gooyer, mét
Johnny Kraaykamp één der meest ge
vraagde komische duo's niet alleen in
Nederland, maar ook in Duitsland. Er
is veel muzikaal vertier in deze uit
zending: uit Latijns-Amerika stamt de
gitarist Baden Powell, de Engelse zan
geres Andee Silver, die tot tweemaal
toe Verstek moest laten gaan in „Zo
maar een zomeravond", is nu te gast
bij Koos Postema. Herman Schoonder-
walt bespeelt de klarinet en nog meer
muziek wordt bijgedragen door het
Trio Louis van Dijk. Produktie: Hans
Peters en Bep Vochteloo Regie: Siem
Suurhoff.
VARA 20.20 uur Ned. II
(ADVERTENTIE)
Elke aflevering van
het radio/tv-
magazine Studio zit
propvol gezelligheid. Vrolijke
stripverhalen, puzzels, rake cartoons,
correspondentierubrieken, prachtige kleurenfoto's en faaanerend
acbtergrondnieirws. Voor elf stuivers per weekmeet gezellig
heid. meer informatie, meer sport, meer atonaliteit!
Ook kunt niet zonder Studio. Stuur daarom
nü een kaart zonder postzegel met
uw naam en adres aan c
antwoordnummer t
Amsterdam.
bet dynamische radio/tr-magazine «air de KRO
biedt meer„.veel meer!