St. Willibrordkerk, inwendig
vernieuwd, zondag in gebruik
1
II.
HET SLOT DER
VERLOREN VROUWEN"
Hele week speuren naar zin van
het leven met INGMAR BERGMAN
bioscopen
in LEIDEN
c^sïï->-cr
Ambtsgebed klonk voor 't
laatst in raad Oegstgeest
BIOSCOPEN
keurig kijkspel
zonder zeggingskracht
Aznavour weinig opvallend in
WRAAK VAN DE WOLVEN'
VRIJDAG 6 NOVEMBER 1970
LEIDSE COURANT
PAGINA 3
NA MAANDEN VAN ONGEMAK
ADVERTENTIE
OEGSTGEEST Na vel© maan
den, waarin de parochianen zich
heel wat ongemakken hebben moe
ten getroosten, zullen ze het ge
heel vernieuwde en gewijzigde in
terieur van de Willibrordkerk te
Oegstgeest in zijn volle luister
kunnen aanschouwen. De plannen
voor de verbouwing werden het
vorig jaar oktober het eerst onder
de aandacht van de parochianen
gebracht. Tijdens een 'hearing', die
m het parochiehuis werd gehou
den, werd hun ruimschoots de ge
legenheid tot Inspraak geboden.
Behoudenden voelden niets voor
wijziging van het interieur, maar er
gingen toen ook stemmen op, het
huidige kerkgebouw te laten ver
dwijnen om er een nieuw voor in
de plaats te stellen. Zoals het nu
tot uiting komt bewijst dat men een
goede „middenweg" heeft bewan
deld.
Toch blijven sommigen vinden, dat men
nóg te rigoreus te werk is gegaan. Zo
o m. met het verwijderen van het altaar
stuk, de kruiswegstaties e.d. Maar naar
mate de „finishing touch" nadert,
neemt het enthousiasme toe, hetgeen
een klompliment inhoudt aan het adres
van de architecten Paardekoper en
Barnhoorn.
Het huidige kerkgebouw is aan de Leid-
se Buurt te Oegstgeest niet meer weg
te denken. Toen de eerwaarde heer W.
F. Roozen in 1889 zijn intrede deed als
pastoor van de Willibrordparochie te
Oegstgeest was dit min of meer in de
funct ie van „bouwpastoor". De oude
kerk voldeed niet meer en, gezien de uit
breiding van de gemeente, was men hard
toe aan een groter Godshuis.
Pastoor Roozen wachtte niet lang met
plannen maken. Er ontstond een leven
dige briefwisseling met bouwmeester
Jos. Th. J. Cuypers die in een schrijven
van 26 december 1892 prijsopgave deed.
Kosten van het gebouw... 136.000 gul
den. De nieuwe pastorie werd begroot
op... 34.000 gulden.
Niet zuinig
Daar kwam natuurlijk nog wel het een
en ander bij want in een brief van latere
datum schrijft Cuypers: „Dat het ge
zamenlijk cijfer voor de verschillende
bouwwerken hoger is, dan wat ik vroe
ger voor den vuist heb geschat, is .voor
al daaraan te wijten, dat het plan niet
behandeld is onder den indruk van het
dikwijls zoo gebiedende „zuinig, zuinig",
aene leus die zooveel schoone zaken
komt bederven."
Na aankoop van de grond nabij de Leid
se Buurt begon aannemer Roodenrijs
na verkregen machtiging van Bisschop
Caspar Joseph Martinus Bottemanne. in
1900 met de bouw.
Het ontwerp van Joseph Cuypers en Jan
Stuyt begon al dra vaste vormen aan te
nemen. De grond, een uitloper van een
binnenduinrug, leende zich er uitstekend
voor en gaf de bouwers grote vrijheid.
De fraaie 18e eeuwse communiebank,
De St.-Willibrordkerk, 70 jaar geleden in aanbouw.
naar een ontwerp van de Antwerpse
kunstenaars Joseph Gillis en Antoine
Jean Anciaux werd in de nieuwe kerk
gehandhaafd. Op 4 november 1901 wer
den kerk en altaar gewijd door de toen
malige bisschop van Haarlem. Eerst
niet op de oorspronkelijke tekening ver
meld, maar later bijgevoegd was de trap-
toren aan de oostzijde van het gebouw.
~Een uitbreiding waarvoor in 1901 mach
tiging werd ontvangen van de Vicaris
Generaal van Haarlem, A. J. Colier.
Boven de hoofdingang aan de Westzijde
is nog een kleine klokk'toren zichtbaar.
Een klokje heeft er nooit ingehangen.
Naar men beweert, was pastoor Roozen
een vermogend man die de bouw van
de pastorie voor eigen rekening zou heb
ben genomen. Stukken hierover zijn ech
ter nooit gevonden, wel blijft het merk
waardig, dat in de kerkboekhouding
nooit papieren zijn gevonden omtrent
de kosten van de pastorie.
Vrijdagavond 6 november: 8.30-9.30
uur: orgelconcert op het zojuist ge
reedgekomen orgel, door de heer B.
Bartelink met assistentie van de heer
Paul Roodenburg, hobo. Toegankelijk
voor katholieken en niet-katholieken
gratis. Uitgevoerd worden .werken
van: Bach, Andriessen en Cesar
Franck.
Zaterdagavond T november: 7.30-8.30
uur: Jongerenmisviering van ons
nieuw-opgericht jongerenkoor met
medewerking van de jongerengroep
van de Herensingelparochie. Uitge
voerd wordt de Emmausmis met
teksten van de kapelaans L. Bijl en
P. de Cock op melodie van negro-spi-
rituals. Daarop aansluitend is in het
parochiehuis een voor ieder gratis
toegankelijke tentoonstelling gewijd
aan de geschiedenis van onze paro
chie. U treft daar aan: boekwerken,
brieven, foto's, officiële stukken e.d.,
die soms teruggaan tot 1760; ook
materiaal van vroegere genootschap
pen, verenigingen, commissies, enz.
Een korte film zal worden vertoond,
opgenomen bij gelegenheid van het
50-jarig priesterfeest van de inmid
dels gestorven pastoor Loyaard.
Door leerlingen van de parochiescho
len worden tekeningen vervaardigd
betrekking hebbend op het feest en
in een kinderkunst-galerij geëxpo-
Zondagmorgen 8 november: 10.30
uur: plechtige eucharistieviering met
medwerking van vier parochiële ko
ren. Uitgevoerd wordt een vierstem
mige Nederlandse Mis „Petrus Cani-
sius" van Peter Franken. Tijdens alle
vieringen wordt de predikatie gehou
den door dr. L. van Noort, deken van
Leiden. Na de viering is de tentoon
stelling in het parochiehuis weer
opengesteld tot ongeveer 5.00 uur.
Vanaf 1.00 uur 's middags is de kerk
te bezichtigen tot ongeveer 5.00 uur,
waarbij U de versiering kunt bewon
deren die door leden van de LTB met
behulp van enkele dames is aange
bracht en enkele dames en heren U
desgewenst bijzonderheden over het
kerkinterieur zullen vertellen.
Dinslag 10 november: 7.30 uur: feest-
vergadering van de parochieraad met
allen die op een of andere manier
hebben meegewerkt aan de vernieu
wing van ons kerkgebouw, ook de
dames en heren die de kerk hebben
schoongemaakt en versierd.
Zondagmorgen 15 november: 12.00
uur: Kindermisviering bijzonder voor
de schoolkinderen, hun ouders en fa
milie. Centraal zal staan een doop
viering waarbij we de nieuwe en
jongste parochiaantjes zullen opne
men in onze parochiegemeenschap.
Altaar en kerk zal door de kinderen
versierd worden met hun eigen ver
sieringen. tekeningen, schetsen o.a.
uit de kinderkunst-galerij. Na afloop
is er voor ieder kind een kleine ver-
snapernig als symboèl van de vreug
de om de zojuist opgenomen kleine
parochiaantjes.
luMm soepele rol-coi
zorgenvrije soep defobe.
onmisbaar In S df#<i
Plezlerlgom wm
r-
LEIDEN
BREESTRAAT 152
Twee jubilarissen
Nieuwe Leidse Crt.
LEIDEN De heren J. Sehuchhard,
chef van de abonnementen-afdeling, en
C. v. d. Leek, werkzaam in de interne
dienst, de expeditie en belast met koe
riersdiensten, hebben gisteren b(1 De
Nieuwe Leidse Courant hun 25-jarig
dienstverband gevierd.
De jubilarissen werden eerst toegespro
ken door directeur F. Diemer, die bei
den prees om hun uitstekende taakver
vulling en hartelijke omgang met het
overig personeel. Na zijn toespraak over
handigde de heer Diemer de zilveren
werkers bedragen onder couvert.
Namens het personeel werd het woord
gevoerd door de heer J. v. d. Velde.
De heer Sehuchhard overhandigde h(J
een wandrelief en aan de heer v. d. Leek
een polshorloge.
Na de huldiging in rest. In den Ver
gulden Turk bleef het voltallig perso
neel nog geruime tijd op meer informele
wijze met de jubilarissen en de directie
bijeeu.
Helderder
Thans is er veel veranderd. Na de ver
bouwing van de pastorie, enige jaren
geleden, restaureerde men de kerktoren
en werd een nieuwe dakbekleding aan
gebracht. Financieel was dit mogelijk
geworden door verkoop van grond ten
noorden van de Kerklaan.
Het gebogen, houten kerkplafond werd
grondig gereinigd, de kruiswegstaties
werden venvijderd e.n de muren van een
nieuwe verflaag voorzien, waardoor het
gehele interieur helderder werd. De zij
beuken, welke aanvankelijk zouden ver
dwijnen. werden echter gehandhaafd
mede gezien het feit dat het aantal kerk
bezoekers dit vergt.
Er is een viertal gebrandschilderde ra
men aangebracht met bijbelse voorstel
lingen, uitgevoerd door Lambert Simona.
De altaarstukken zijn naar een ontwerp
van Noyons terwijl de 18e eeuwse-com-
muniebank, welke voorkomt op de IQst
van monumentenzorg, naar achteren is
geplaatst en als afsluiting fungeert voor
de plaats waar zich nu het nieuwe orgel,
afkomstig uit de kapel van huize „Groe-
nestein" te Den Haag, bevindt.
Bij alle verbouwingswerkzaamheden
waren vooral vele parochianen, de in
terieur- en orgelcommissie bijzonder ac
tief. Aannemer W. den Dubbelden heeft
een grote taak op de schouders geno
men welke tot een goed einde "is ge
bracht. Door het aanlegen van een „ge
sloten circuit" is het gesproken woord
nu ook in alle hoeken van de kerk beter
verstaanbaard. Voor zaterdag en zon
dag a.s. is een uitgebreid feestprogram
ma samengesteld.
ADVERTENTIE)
Oud-papier PIT '54
ZOETERWOUDE Morgen, zaterdag,
trekken de leden van de tafeltennis
vereniging PIT '54 er weer op uit orr
oud-papier in te zamelen. Het wordt
bijzonder op prijs gesteld wannee:
papier en karton goed samengebonden
tijdig voor de deur wordt klaargezet.
OEGSTGEEST De gemeenteraad van Oegstgeest heeft zich gisteravond lang
durig beziggehouden met de vaststelling van het reglement van orde voor de
vergadering van de raad, het rapport van de commissie ad-hoc en het voorstel
van b. en w. Daarin was het ambtsgebed geschrapt. Namens de prot. chr. fractie
legde de heer Brouwer een verklaring af, waarin hj) dit betreurde. Maar na een
uitvoerige gedachtenwisseling werd het voorstel van b. en w. met 13 stemmen
voor en vier tegen, aangenomen, zodat het gebed gisteravond voor de laatste
maal in de Oegstgeeeter raadzaal werd gezegd.
Poging om
„riool-schade"
te verhalen
In haar verklaring zei de p.c.-fractie, bij
le van de heer Brouwer, van oor
deel te zijn dat het gebed niet alleen
noodzakelijk is voor iedere Christen,
maar ook zinvol, daar waar een over
heid, in dit geval de gemeenteijlke, ver
gadert. ,JIet heeft de P.C.-fraktie pijn
lijk getroffen voor de handhaving van
het ambtsgebed geen meerderheid in de
raad te verkrijgen en vooral dat de
KVP, die de invoering ervan na de oor
log sterk voorstond, nu voor afschaf -
Drs. de Graaf (PvdA) liet er in zijn
verklaring geen twijfel aan bestaan dat
zijn fractie tot genoemde meerderheid
behoorde. De heer Oomen (KVP) had
liever over dit onderwerp geen debat in
de raad gezien. In commissie ad-hoc
men er in meerderheid voor het ge-
:e vervangen door een ogenblik van
stilte doch b. en w. bleken er in hun
preadvies niet ontvankelijk voor. Reden
om de heer Oomen zich nu genood
zaakt zag, zijn hoogst persoonlijke visie
hierover te geven. Hij toonde zich voor
stander van het achterwege laten van
bedoeld gebed en wees daarbij op de ver
vlakking welke zich voordeed binnen de
R.K. kerk, vooral daar waar de geeste
lijkheid zijn voorkeur blijkt te geven aan
politieke richting welke afschaffing
voorstaat. Overigens concludeerde de
heer Oomen (KVP) dat men respect
moest hebben voor de groepering die
handhaving is.
Mevrouw Gouverneur van Deene (KVP)
deze mening niet toegedaan. Zij be
pleitte handhaving van het ambtsgebed.
De heer Dorgelo (WD) stelde het niet
juist te vinden „in het algemeen maat
schappelijk verkeer te beginnen en te
eindigen met gebed". In de PC-fraktie
in de meningen toch niet geheel
eensluidend aangezien de heer Penning
stelde dat men niemand het gebed kan
opleggen.
De subsidiëring van de peuterspeelzaal
maakte eveneens de tongen langdurig
los. Praktisch alle raadsleden lieten er
soms te uitvoerig hun gedachten
gaan voor de voor- en nadelen ervan,
maar men was het allen er over eens
dat het verheugepd was dat er op dit
gebied iets bereikt is.
Wethouder J. J. Thorn (CRM). „Er zijn
natuurlijk pro's en contra's. Twee jaar
geleden hebben w|j de conclusie getrok
ken: beginnen maar met dit particuliere
initiatief. De Stichting peuterspeelplaats
en de raad van advies zijn bijzonder
goed van opzet. In de raad van advies
komt een vertegenwoordiger van de ge-
meente. Ook wethouder Temminck noen-
de de stichting een serieuze en goed op
gezette zaak, met een bijzonder goede
De montessori-kleuterschool, gelegen in
het souterrain van de Aert-van. Nesflat
is tijdens een hevige regenval onder
ter gelopen doordat de riolering niet
goed werkt. Om te voorkomen dat zich
dit herhaalt, is een aparte aansluiting
op het gemeenteriool gewenst. De kos-
De heer Brouwer (PC) wilde wel weten
;r aansprakelijk is voor de kosten,
ook de heren Cleton (WD) en Stapel
WDinformeerde hiernaar. Wethouder
l. Temminck (Onderwijs en financiën)
deelde mede over deze materie uitge
breid met een vertegenwoordiger van
het Adm. kantoor Zuid-Limburg (AZL)
te hebben gesproken. Eigenaresse van
Van der Aert-van Nesflat is het Alge-
jen Mijnwerkers Pensioen te Heerlen,
in overleg met het AMF is destijds de
kleuterschool tot stand gekomen. De ge
meente heeft genoemde schoolruimte
verhuurd aan het Montessori-onderwijs
te Oegstgeest.
De heer Cleton merkte op dat als er
sprake was van een fout in de riolering
het flatcomplex, een bijdrage van
het AMF in de kosten normaal is. Hij
meende dat het goed was het contract
eens goed onder de loep te nemen.
De voorzitter, burgemeester Jhr. J. A. J.
Eysinga nam gaarne de suggestie
over dat dit alles nog eens in de commis
sie wordt bestudeerd.
Tijdens de komende St.-Nikolaas en
Kersttijd mogen de winkels te Oegst
geest tot 21.30 uur geopend z(jn. Een
vrijstelling die ook verleend wordt aan
de straathandel. Mevr. Munting (WD)
verklaarde dat de regeling maar voor
één jaar was vastgesteld omdat „de
stem van het personeel ook duidelijk
gehoord moet kunnen worden".
Cheque voor
Gezondheidszorg
VOORSCHOTEN In het postkantoor
te Voorschoten zal dinsdag 10 november
om 10 uur in aanwezigheid van burge
meester L de Kool een chëque worden
overhandigd aan het Stichtingscomité
van de Stichting Gezondheidszorg.
Dit geld, geschonken door de organisatie
van de Kinderpostzegelverkoop, is be
stemd voor de afdeling kinderhygiëne
in het nieuwe wijkgebouw in Noord-
Hofland.
De kinderpostzegelverkoop begint dins
dag al om half negen.
Trianon: „MASH" (10e week, 18j.)
Dag. 2.30 - 7 - 9.15 uur.
Zondag 2.15 - 4.30 -7 en 9.15 uur.
Camera: „Met jouw tanden in mijn nek"
(5e week) - 18j.
Dag. 2.30 - 7 - 9.15 uur.
Zondag: 2.30 - 4.45 - 7 en 9.15 uur.
Nachtv. (vr/za 23.30 u.) „Last Sum
mer" (18).
Studio: Ingmar Bergman-week. Do/vrij.:
„Het zevende zegel"; za/zo: „De glim
lach van een zomernacht; ma/di: „Wil
de aardbeien"; wo: „De Maagdenbron"
(alle 18 jaar).
Dag. 2.30 - 7.00 - 9.15 uur.
Zondag: 2.30 - 4.45 - 7 en 9.15 uur.
Rcx: „Help, ik ben nog maagd" (18).
Dag. 2.30 - 7 - 9.15 uur; zondag 2.30
4.30-7 en 9.15 uur.
Nachtv. (vr/za 23.30u.): „De oh zc
genaakbaren" (18).
Luxor: „Het slot der verloren vrouwen'
(18 j.)
Dag. 2.30 - 7 - 9.15 uur.
Zondag: 2.30 - 4.45 - 7 en 9.15
ten bedragen, inclusief herstel van de Lido: „De wraak van de wolven (18).
vloerbedekking 15.200 gulden. Dit kre- I Dag. 2.30 - 7 - 9.15 uur.
diet werd door de raad verleend. Zondag: 2.30, 4.45, 7 en 9.15 uur.
Olivia Robin als het zusje
II
LUXOR We kunnen op geen stukken na vertellen hoe en in welk tijds
bestek de film „La rose écorchée" (Het slot der verloren vrouwen) van
de Franse regisseur Claude Mulot tot stand is gekomen. Wel lijkt het ons
duidelijk, dat aan het scenario bitter weinig aandacht is besteed. De schrijver
wekt nu en dan de indruk zijn verhaal ongeïnteresseerd te hebben neergepend,
met het kwalijke gevolg, dat de samenhang en daardoor ook de sfeer vol
komen de mist in gaan. Wat een boeiende en adembenemende climax aan het
slot van de film had kunnen zijn, is nu niets meer of minder dan een koele
moordpartij, die de kijker als een glas water na een vorstelijke maaltijd op
de maag valt.
Help, ik ben
nog maagd
REX Thea, een jonge studente
in de rechten (Hannelore Cremer)
heeft haar problemen. Zij heeft nog
totaal geen ervaring op het gebied
van de liefde en wil die achterstand
inhalen. Maar de student Knut, die
zU niet durft te vertellen dat zij nog
maagd is, denkt alleen maar aan de
moeilijkheden die htj kan krijgen met
de beeldhouwster, die hem onder
houdt. Haar schuchtere bewonderaar
komt ook al niet tot daden en ook
een gretige hoofdredacteur van mid
delbare leeftijd stoot zij af.. Het is
tenslotte een man. die zij toevallig
in de bioscoop ontmoet, die haar de
eerste liefdeslessen geeft. Dan is zU
rijp voor Knut, die voor haar toch
altijd de ware Jacob is gebleven
Regisseur Wolfgang Becker heeft
van „Help, ik ben nog maagd!" een
speels, erotisch niemandalletje willen
maken, maar hij krijgt het project
nergens van de grond. De grap van
het naakt thee serveren wordt als
zelfs viermaal tussen verschillende
paren herhaald en zijn pogingen de
draak te steken met gevestigde bur
gerlijke conventies de verontwaar-
dige buurvrouwen etc. mislukken
jammerlijk. Wolfgang Becker had
ook weinig steun van zijn spelersma
teriaal, dat het sprankelende mist om
zo'n moderne zedenkomedie nog ver
teerbaar te maken. Alleen Henri van
Lyck als de bioscoopbezoeker weet
nog lets van zijn rol te maken, maar
is toch geen schaduw van wat hij in
May Spils „Zur Sache Schatzchen"
In een soortgelijke rol was. (18).
Een tweede misser is de spelerskeuze.
Philippe Lemaire weet maar weinig
te overtuigen als de portretschilder
Frédéric Lansac, die in een afgele
gen kasteel een comfortabel, maar
ongelukkig leven leidt omdat zijn
grote liefde Anne (Anny Duperey)
door een ongelukje dermate gruwe
lijk aan haar gezicht verminkt is,
dat ze niet meer in de buitenwereld
durft te verschijnen. Verblind door
zijn liefde komt Lansac tot een wrede
oplossing. Door chantage vindt hij
een chirurg ertoe bereid de levende
huid van een jonge vrouw over te
brengen op het gelaat van zijn echt
genote, hetgeen tot tweemaal toe
mislukt, waarna moord voor allen
de beste oplossing lijkt.
Een verdienste van de regisseur is
evenwel, dat hij genoemde verwikke
lingen met vakkundig camerawerk
in beeld heeft gebracht en van een
fraaie muzikale omlijsting heeft voor
zien. Prijzenswaardig is eveneens
zijn kQk op vrouwelijk schoon, dat in
deze produktie royaal in beeld komt.
Dit in tegenstelling tot de onesthe
tische handelingen van twee dwergen,
wier aanwezigheid in feite het enige
griezelelement vormt. „Het slot der
verloren vrouwen" ia met dit al een
bevredigend kijkspel geworden, maar
zal geen Leldenaar schokken, al wil
de advertentie dat nog zo graag. (18)
•I ID O De twee jeugdvrienden, die
L dertig jaar later ieder aan een
zijde van de wet lijnrecht tegen
over elkaar komen te staan, zfln weer
terug op het witte doek in Sergio
Gobbi's „Tijd voor de wolven". Het
zijn Charles Aznavour als een droef
geestig kijkende politiecommissaris,
die jacht moet maken op een mee
dogenloze bankrover, die een carrière
heeft opgebouwd a la Dilllnger en
zich ook zo laat noemen.
Een ook al niet erg vrolijk de wereld
inkijkende Robert Hossein berooft
met zijn bende een juwelier, maar
deze stunt is niet erg lonend, want
de helers hebben een val voor hem
opgezet. De buit gaat verloren maar
Hossein weet zich driftig schietend
van zijn tegenstanders te ontdoen. Na
dit openingsknaleffect, waarin niet
op een dode meer of minder wordt
gekeken, wordt Gobbi plotseling bijna
sentimenteel als hij de twee jeugd
vrienden als ietwat onwillige vijanden
tegenover elkaar zet. Hossein neemt
de wijk naar de Rivièra, waar hij in
een casino de volkomen berooide
Stella ontmoet. Het meisje trekt met
de bende verder, is getuige van een
gewaagde overval, waarbij het weer
eens keihard toegaat regisseur
Gobbi is dan duidelijk in zijn element
om zich dan vol walging van het
bloedige beroep van haar nieuw ver
worven vriend af te keren. Te laat
echter, want een verdwaalde kogel
maakt een eind aan haar leven. Hos
sein, gevangen genomen weet nog
één keer te ontsnappen, maar ten
slotte sterft ook hij, omsingeld door
een woedende menigte.
We hebben het allemaal al eens eer
der gezien en Gobbi is er niet in ge
slaagd die vorm eraan te geven, dat
het weer nieuw lijkt. Hossein en Az
navour leveren competente, maar
geen opvallende vertolkingen. Zij ste
ken echter nog gunstig af bij Virna
Lisi, die het meisje Stella speelt met
twee gelaatsuitdrukkingen: afwisse
lend wanhopig en verveeld. „Tijd voor
de wolven" heeft zijn spectaculaire
momenten indien men van dit genre
houdt, maar komt niet boven de mid
delmaat uit (18).
Charles Aznavour van het chanson
naar het knaleffect van pistolen („De
wraak van de wolven" Lido)
Prolongaties
TRIANON Voor de tiende week
de Amerikaanse oorlogssatire
„M.A.S.H.", waarvan Leiden maar
niet genoeg kan krijgen. Pracht film
met wrange trekjes van Robert Alt
man (18).
CAMERA Voor de vijfde week
„Met jouw tanden in mijn nek".
Roman Polanski als acteur en als
regisseur in een bont gekleurde bril
jante vampiersatire vol grappen (18).
STUDIO De Zweedse regisseur Ingmar Bergman wordt bedreigd door
het gevaar, dat een in filmkunst gelovende wereld hem reeds bij zijn
leven met een legendarische faam omringt.. In de werkelijkheid komt dit
hierop neer, dat men een filmische misslag bij hem onmogelijk acht en dat
elke scène, elke instelling en elke tekst zou raken althans een poging
daartoe zou verraden aan de diepste vezelen van het leven. Toch is dit niet
waar. zelfs niet in de meesterlijke film „Het zevende zegel", die voor het
overige geen mens, die het met de cinematografie goed meent, zich mag
laten°ontgaan. In de meeste van zijn films legt Ingmar Bergman getuigenis
af van zrjn speuren naar de zin van het leven. Hierbij wordt hij geplaatst
tegenover goed en kwaad, tegenover de dood, tegenover het feit, dat het
aardse leven een zeer tijdelijke aangelegenheid is en tegenover het schier
oneindig gevarieerde thema van de liefde.
destijds door de K.F.C. fel werd ont
raden. De regisseur plaatst de kij
kers voor een aantal liefdesontwikke-
Het Zevende Zegel
vrijdag 6 nov.)
(Donderdag 5 e
lingen tussen enkele echtparen, het
geheel ln lichte komediestQl verfilmd.
Kortomeen half-ouderwetse partner
ruil.
Maandag 9 en dinsdag 10 nov.)
ln de film „Het zevende zegel" heeft
Bergman al deze elementen samen
gevat in een scenario, dat terugvoert
naar het midden van de veertiende
eeuw, in een periode, dat Europa XA/jlrJp aardbeien
werd geteisterd door de Zwarte Dood. VVIIUC ddl UUCICII
de pest. Een ridder en zijn schild
knaap komen na tien jaar terug van
een Kruistocht naar het Heilige Land.
Zij vertrokken als idealisten en keren
als twijfelaars aan God en aan de
werel dterug. Bij het aanschouwen
van de praktijken van de Kruisvaar
ders zijn hen de schellen van de ogen
gevallen. Nu terug ln hun, door de
meedogenloze pest geteisterde land,
zien ze hetzelfde: hartstochten, or
giën, haat en liefdeloosheid. Kortom
een totaal ontbreken van welke vorm
van geestelijke en stoffelijke zuiver
heid ook.
De glimlach van
een zomernacht
(Zaterdag 7 en zondag 8 nov.)
Met „De glimlach van een zomer
nacht" kwam Bergman in het begin
van de jaren vijftig met een voor dit.
tijd nogal gewaagd filmwerk, dat
Eigenlijk is het onderwerp, dat aan
de film „Wilde aardbeien" van de
Zweedse regisseur Ingmar Bergman
ten grondslag ligt, zeer simpel. Het
gaat om plotselinge, door omstan
digheden op de spits gedreven her
inneringen van een bejaard man -
of eigenlijk van een hoogbejaard
man - wiens individuele tekorten
ragfijn voor ogen worden gesteld,
ondanks de zeer grote verdiensten,
die hij maatschappelijk gedurende
zijn leven heeft gedemonstreerd.
Wat was dus de taak van de regie?
Om het thema via de beelden psy
chologisch diepgang te verlenen.
En hiermede raken we al aan de
visuele kern van deze film: de
noodzaak voor regisseur Bergman
om de door hem uit te beelden in-
nerijke strijd aanvaardbaar te ma
ken. Als men het gegeven analy
seert, komt men tot de volgende
slotsomDe geziene nauwgezette be
jaarde dokter Isak Borg heeft er vijf
jaar geneeskundige praktijk op zit
ten en hem wordt nu een ere
promotie verleend. Hij woont met
eene huishoudster, die hem bijna
slaafs genegen is, maar dit verbergt
onder een schijnbare opstandigheid
tegen de nukken van de oude dok
ter. Tijdelijk is er een schoondoch
ter bij hem in huis, die haar man
heeft verlaten. Zij is het, die tijdens
een autorit naar de stad waar de
promotie zal geschieden de vader
onverbloemd haar mening zegt over
diens karakter, dat zich onderscheidt
door egoisme, hardheid en ongevoe
ligheid. Jegens de medemensen heeft
hij altijd een superieure houding
aangenomen, weliswaar verborgen
onder vriendelijkheid en zogenaamd
medeleven, maar feitelijk culmine
rend in innerUjke onbewogenheid
met hetgeen zich in de naaste af-
De maagdenbron
(Woensdag 11 nov.)
Het is duidelijk dat „de Maagden
bron" de indrukwekkende middel
eeuwse sfeer overnam van „Het ze
vende zegel" en deze door een sim
peler gegeven nog indringender aan
het publiek overbracht. Want het
verhaal is simpel. Gebaseerd op een
oude volksballade „De dochter van
Tore in Vange" vertelt de geschie
denis van de mooie dochter van de
rijke boer Töre, die op weg naar de
kerk om kaarsen te offeren ter
van de Heilige Maagd in het bos
wordt overweldigd door twee
schaapherders en daarna wordt ge-
Op de plaats waar het lichaam van
het meisje wordt gevonden ge
schiedt een wonder: er ontspringt
een bron de maagdenbron.