Del Pueyo groots in Iberia van Albeniz antenne Ruim vijftig musici zorgen voor feestelijk jazzweekeinde Residentie- Orkest drie verwaarloosde presenteert componisten ,De van heks van Haarlem' Frederik van Eeden Kijken naar kinderen De andere gevangene Dodendans FAG1NA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 2 NOVEMBER 1970 Al een jaar of dertig, veertig komt Eduardo del Pueyo, ,de in Brussel ge vestigde Spaanse meesterpianist, gere geld naar ons land, vaak ook als invaller omdat het Nederlandse concertbedrijf bij plotselinge verhindering van andere solis ten niet zo gauw een instrumentalist van zijn formaat bij de hand heeft. Ook zon dagmiddag in Diligentia was Del Pueyo invaller, en wel voor de aanvankelijk aangekondigde Bruno Leonardo Gelber, die wegens ziekte verstek moest laten Er zat dit keer veel Spaans in het pro gramma van Del Pueyo en daar mocht men blij om zijn, want al zouden wij niets willen afdoen aan de in zijn typische stijl grandioze Beethoveninterpreet, toch over tuigt Del Pueyo ons het meest in de mu ziek van zijn geboorteland. Het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan Het hoogtepunt van het recital van zondagmiddag was het slot: de stukken uit Iberia van Isaac Albeniz. Deze muziek, ontstaan in het eerste tiental jaren van de twintigste eeuw, is een hoogst merk waardige versmelting van de briljante en virtuoze pianistiek van Liszt met 't jonge dichterlijke Franse impressionisme en de onvervalste Spaanse folklore, inclusief de Moorse ornamentiek. Del Pueyo speelt deze evocaties niet alleen grandioos in de wisselende ritmen, de genuanceerde dynamiek, de eindeloos geschakeerde klankkleur maar ook in de uiterst sub tiele voordrachtsnuancering van vurig temperament naar dromerige verstilling. Wat ons betreft had Del Pueyo zijn ge hele programma aan de Iberia van Al beniz mogen wijden, en men vraagt zich af of hij zijn bewonderaars dat genoegen nog niet eens wil doen: alle vier de cahiers, dus alle twaalf stukken op één recital ten gehore brengen. Zondagmid dag kreeg een goed bezette en enthou siaste zaal maar de helft van Albeniz, de andere helft mocht er ook wel zijn maar was toch lang niet zo fascinerend. De fantasie opus 49 van Chopin en de compositorisch niet zo sterke Noveletten van Schumann werden nogal zwaar en niet zonder kleine oneffenheden ten ge hore gebracht. De pianist ontplooide zich pas in zijn volle glorie in de Rhapsodie espagnole van Listz, een notenrijk stuk met heel wat stoplappen, maar overigens subliem weergegeven, zeker in de passa ges die werkelijk wat met Spanje te ma ken hebben. Ook de drie stukken van Oscar Espla, Spaanse ingenieur en filo soof en tevens intelligent componist, speelde Del Pueyo met volledige inzet van zijn kunnen maar Espla is nu een maal Albeniz niet. Daarom moet Del Pueyo nog maar eens met alleen Albeniz terugkomen. Het kan gemakkelijk want hij woont dichtbij. „De zelfmoordenaar" oogstte enthousiasme ROTTERDAM (ANP) In de Rotter damse Schouwburg is zaterdag de sati rische komedie „De zelfmoordenaar", bü liet Nieuw Rotterdams Toneel in pre mière gegaan. Het stuk werd enthousi ast door het publiek ontvangen. De auteur, de Rus Nicolal Erdman, 1 in 1934, na het verschijnen van zijn vrjjkritischc novellen, voor drie jaar uit Moskou verbannen. Na zijn terug keer was zijn carrière als creatief schrijver afgelopen. Voor een verboden stuk is „De zelf moordenaar" naar onze begrippen een heel milde satire. In de komedie wordt de draak gestoken met de kleinheid van de mens, met de simpele burger, aan wie de grote gebeurtenissen bijna onge merkt voorbijgaan, die geen andere idealen heelt dan een rustig leven en een goed loon en die lak heeft aan de „gemeenschap". In het stuk worden evenmin de machthebbers gespaard vaak voort gekomen uit diezelfde kleine burgerij die nu hun macht misbruiken. Het stuk is geregisseerd door de Tsjech Zdenek Kraus. De voornaamste rollen worden vertolkt door Wim van den Heuvel, Elly van Stekelenburg, Lies Franken en Caro van Eijck. AMSTERDAM (ANP) De Boeken markt in de Amsterdamse RAI is vol gens de organisatoren een succes gewor den, ondanks het feit, dat dit jaar min der bezoekers werden geregistreerd dan vorig jaar. Er is een grotere omzet be haald. Het bezoekersaantal liep terug van 59.896 vorig jaar tot 45.539 dit keer. Tijdens de sluiting zondagmiddag dankte de organisator, de heer D. W. Bloemema, de schrijvers voor de correcte wijze, waarop zij hun boycot hebben uitgevoerd. (ADVERTENTIE) Als U bij de Kalorik Indola Friteu- se alleen denkt aan patat friet, kunt U beter naar de automatiek op de hoek gaan. Of natuurlijk snel de f ri- teuse kopen en het gratis recepten- boekje lezen. Hoe U kroketten, appelflappen en oliebollen maakt. Of gefrituurde kip, vis en vlees. Mmml Natuurlijk komt het bij frituren aan op de juiste tempera tuur. Daarom heeft de Kalorik Indola friteuse een thermostaat met allerlei standen voor allerlei gerech ten. Mislukken uitgesloten! Breng eens véél méér afwisseling in de keuken! f I1J,- I KALORIK maakt u het leven lichter. NOS 18.45 uur: De Woefs i l de Marva Josie Spurling, vocaliste bij Earl Hi nes en sterke belofte voor de toekomst. Het voor de vijfde maal in de Doelen te Rotterdam gepresenteerde Newport Jazzfestival bood ook ditmaal enkele spectaculaire hoogtepunten. jOp het tweede concert, zaterdagavond j.l. bleek het optreden van de big-band van drummer Buddy Rich een opwindende ervaring. Het slotconcert van gister avond bood ons o.a. de formaties van pianist Earl „Fatha" Hines en bassist Charles Mingus welke beide elk naar eigen stijl op uitmuntende wij ze musiceerden. Het moet voor elke jazzfan wederom een feestelijk week end zijn geweest, omdat zulk een fes tival zoveel grootheden ten tonele doet verschijnen alsmede dat vele stijlen en spelopvattingen naast elkaar ten geho re worden gebracht. Het tweede concert bood een geva rieerd programma. Allereerst betrad het befaamde Modern Jazz Quartet het podium. De muziek van dit viertal, dat nog altijd wordt gevormd door John Lewis, Milt Jack son, Percy Heath en Connie Kay, blijkt bijkans geen evolutie te hebben onder gaan. Immer nog wordt de haast ver stilde kamerjazz geproduceerd, die ech ter zoveel niveau bezit dat deze wijze van musioeren ons nog steeds boeit. Zij tonen een imponerend vakmanschap dat Dit zij n tenorist Dick Venn ik en pianist Rein de Graaff. Samen met de overige leden van het Dick Vennik Kwartet bassist Henk Haverhoek en slagwerker Pierre Courbois geven zij zondagmiddag een jazzconcert in Theater PePijn, Nieuwe Schoolstraat, Den Haag. Frag er Het was in het Holland-Festival 1956, dat Eduard van Beinum het initiatief nam het Concertgebouworkest de première te geven van Matthijs Ver- meulens Tweede Symfonie, ontstaan in de jaren 1919/20. drukken, wat er in de toekomstige wereld van de klank te zeggen en uit te drukken viel. En dit alles in één keer... Dat was heel veel en meer dan wij als consument konden verdragen. Al deze melodieën, die zich deden gelden, we konden ze niet allemaal meer volgen, we wisten bovendien niet meer, waar ze bleven, waar ze heengingen. Waarbij we dan nog, zulks na twee keer luisteren, de indruk hadden, dat er nog veel meer in de partituur stond, dat in de zaal niet tot gelding kon komen, de perfecte reproduktie van een Iwaki en de zijnen ten spijt. De reactie van het publiek? Zc was een stormachtig enthousiaste: gold ze het werk, gold ze een hommage aan een componist, tijdens zijn leven in de Nederlandse concertzalen volledig ver waarloosd, gold ze de uitvoering? Dat is, jammer genoeg, nooit vast te stellen. Daniël Ruyneman Er was op die zaterdagavond nog een verwaarloosde vaderlandse toonkunste naar: dat was Daniel Ruyneman (1886 1963); van hem kreeg men „Hiërogly- phen" (1918) geserveerd, door hem in de ongewone bezetting van twee fluiten, twee mandolines, gitaar, piano, harp, celesta en cup-bells geschreven. Wat die cup-bells betreft, die bestaan uit een reeks afgestemde koperen bellen van eigenaardig timbre, speciaal voor de gelegenheid vervaardigd. Ruyneman, merkwaardig genoeg in den vreemde meer bekend dan in eigen Boeiende in Bartoks derde Pianoconcert Deze draagt de ondertitel „Prélude k la nouvelle journée", wat was de zin daarvan? Sloegen deze woorden op verwachtingen bij de maker ervan door een naoorlogse tijd verwekt? Of hadden ze betrekking op vernieuwing in compositorische arbeid, waarbij Ver meulen bewust wenste af te rekenen met tal van „kruidenierspraktijken" om Kees van Baaren in dit verband even te citeren? Matthijs Vermeulen Na dé première van 1956 en de uit stekende uitvoering, door Hiroyki Iwaki en het Residentie-Orkest verzorgd, die we zaterdagavond in het Nederlands Congresgebouw ervan meemaakten, zijn we geneigd beide verklaringen te aan vaarden. Tot die slotsom kwamen we, nadat we, twintig minuten lang naar de soms op vulkanische erupties gelijkende klanken van de componist hadden zitten luisteren. Voor ons leek het namelijk of hij, afrekenend met een voor hem nabij verleden in de kortste spanne tijds, die men zich denken kan, gewapend met een indrukwekkend orkestraal instrumenta rium alles wilde zeggen, alles wilde uit- vooral in Pyramid van Ray Brown weer eens werd getoond. Het optreden van Anita O'Day, voor het eerst in ons land, heeft aan onze verwachtingen niet voldaan. Begeleid door drie Franse musici improviseerde zij op onder andere Tea for two, Yes terday en On a clear day. Haar niet bijster sterke stem weet deze vocaliste handig te gebruiken door lange strofen te omzeilen en veelvuldig 't scatvocal te hanteren. Haar optreden bevat een zekere humoristische inslag die 'soms wel aanslaat doch de manco's in de vertolking niet verdoezelen. Na de pauze concerteerde de big band van de fabelachtige drummer Buddy Rich. Hij heeft zich enkele jaren geleden omringd door een veertiental jonge talentvolle musici die tezamen een uitstekende band vormen. Klank kleur en soli bleken voortreffelijk. Doch bovenal is de motorische kracht van leider Buddy Rich de spil van het geheel. In zijn zeer lange solo toonde hij een onvoorstelbare techniek die de zaal terecht tot laaiend enthousiasme bracht. Buddy Rich Oude en moderne klanken be luisterden wij gisteravond bij de combo van Earl Hines, waar echter een fikse dosis amusementsmuziek werd vertolkt, en het uitstekende kwintet van Charles Mingus. Eerstgenoemde pi anist produceert echter een zeer gezel lige coctail, knap gebracht en goed ge speeld, terwijl zijn vocaliste Marva Jo sie Spurling beloften voor de toekomst openbaarde. Beslist op hoog niveau mu siceerden de solisten van bassist Char les Mingus die via tempovariaties een bijzonder boeiende jazz presenteerden in moderne trant. Zij vormden weder om een bewijs dat ook de moderne jazz voldoende mogelijkheden biedt om de melodiek te laten prevaleren boven de techniek. De Clarke-Boland Big Band besloot dit festival. Met alle waardering voor de arrangeerkunst van Francis Boland vermocht dit orkest ook ditmaal geen grootse indruk op ons na te laten. Het nachtconcert waarin Dave Brubeck en Gerry Mulligan optraden alsmede het zeer late uur waarop Bizzy GLUespie- gisteravond het podium betrad waren oorzaak dat wij gezien het vervoerspro bleem helaas van deze twee items moesten afzien. land, schreef in deze combinatie een soms heel verrassend klinkende muziek, in de tijd van haai- ontstaan onge twijfeld als een experiment ervaren, thans, in 1970, nog steeds gaarne gevoeld als een geslaagde compositie van een impressionist: dat Claude Debussy vol gens het programmacommentaar bij een optreden in 1918 te Amsterdam, kennis nemend van de produktie van zijn Ne derlandse collega, hierop met een „c'est bien" heeft gereageerd, geloven we gaarne.... maar dat kan onmogelijk in 1918, toen de grenzen hermetisch ge sloten waren, gebeurd zijn. En vóór dat jaar bestond Hiëroglyphen niet, daarna was Debussy overleden. Charles Ives Vóór de pauze „Decoration Day" (1912) J van de Amerikaan Charles Ives (1874i 1954). Muziek, waarin geen „nieuwlichterij", zelfs niet voor 1912, werd gedebiteerd, maar die in haar pretentieloosheid ver rukkelijk klonk: gelukkig en gelukkig stemmend. En dan het hoogtepunt van deze „bonte" zaterdagavond: Malcolm Frager in Bela Bartoks Derde Pianoconcert, door de meester op 't laatste van z'n leven in '45 te New York geschreven endoor zijn leerling Tibor Serly voltooid. Een geladen en zéér indrukwekkende vertolking, waarin de beide verantwoor delijke partijen solist en orkest hoe ingetogen, hoe fel soms ook, elkaar steeds wisten te vinden. Een boeiende activiteit: niet slechts voor het oor, doch ook voor het oog. B. R. Cabaret Is een kunstvorm die het moet hebben van kleine zaaltjes waar een klein publiek direct contact met de kunstenaar heeft. In die zaaltjes trekt het een aantal mensen dat ver waarloosbaar lijkt ten opzichte van bijv. het toneel en het concert. Maar omdat t.v. juist het medium van heel direct contact kan zijn, leidt het caba ret via t.v. een heel eigen en heel boeiend leven. Wim lbo heeft daar altijd wel een rol in gespeeld, van het prille „Het oog wil ook wat" af. lbo was »iet zuil- vast, maar heeft de laatste jaren on derdak bij de KRO, wat voor de KRO-kijkers vrijwel doorlopend een plezierige aangelegenheid is geweest. Zulks culminerend in het programma „En nu de moraal van dit lied", zater dagavond. Programma, gebaseerd op Ibo's indrukwekkende geschiedschrij ving van het Nederlandse cabaret Het werd een enorm verzorgd pro gramma. De hele geschiedenis werd voorbeeldig in beeld gebracht door het puik van de kleinkunstmenagcrie. Een daverende parade van 't beste wat er op dit gebied beschikbaar is. volmaakt in pak en scene gezet. Zaalcabaret is voor de weiningen. maar t.v.-caba- ret spreekt velen aan. Die velen maakte de KRO zaterdag bijna vol maakt gelukkig. En dat, terwijl de AVRO tevoren óók nog Max Tailleur had gebracht, onze onbetaalbare moppentapper die voor dien nog niet het juiste antwoord op het t.v.-medium gevonden had. Zater dag zat hel redelijk goed. De show was aardig, Max goed op dreef, de moppen niet al te gewaagd, al kunnen we ons voorstellen dat sommige ou ders deze stof liever op een later tijdstip geprogrammeerd zouden wil- Da( Oebele. voor het eerst weer op volle sterkte in dit seizoen, een dave rende aangelegenheid werd, was te verwachten. De uitreiking van de Kinderboekenprijzen werd een bijver schijnsel. maar we kunnen begrijpen dat de commissie die de belangen des boekhandels behartigt er toch alles voor over had om die uitreiking in dit programma te laten gebeuren. Gisteren:' Vic Singels.Beter dan de eerste aflevering, maar wel weer een verhaal dat zo verschrikkelijk Inge wikkeld in elkaar stak dat er voor, een doodgewone t.v.-criticus (en, ne men wij aan, ook voor een doodgewo ne tV-kijker) vaak geen touw aan vast te knopen was. Je blijft kijken natuurlijk al was het alleen maar om die Wies Andersen die dat moeilijke vak van tv-acteren zo „moeiteloos" presteert. Maar we weten op dit ogen blik nog niet wie de „goeierds" en de „slechterds" van het spel waTen. En dat hoort aan het slot van een crime- story toch duidelijk te zijn. Vg. Lamaars 18.55 uur: Journaal VARA 19.04 uur: Coronationstreet 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Achter het nieuw 21.10 uur: De heks van Haa NEDERLAND I NOS: 10.45 uur: Schooltelevisie 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal AVRO: 19.04 uur: De rare vogels 19.30 uur: Toppop 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Peyton Place NOS 22.48 uur: Journaal 22.45 uur: Schooltelevisie NEDERLAND II NOS 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars Journaal 19.04 uur: Kijken n: 21.10 uur: De meneertjes 21.11 uur: Sportpanorama 22.00 uur: Televizier 22.50 uur: Journaal TELEAC: 22.55 uur: Cursus model begrip NEDERLAND II NOS: iq.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal NCRV 19.30 uur: De avonturen van Tom Sawyer 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Memorandum van een dokter 21.10 uur: De hertog van Windsor, 21.45 uur: Dodendans 22.30 uur: In het voorbijgaan 22.45 uur: Journaal 19.04 uur: Den Haag vandaag 19.09 uur: Kunstsignalering KRO: 19.30 uur: Tommy Cooper 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Mod Squad 21.10 uur: Brandpunt Special 21.35 uur: De klok op de deur 22.20 uur: Werkende jeugd 22.55 uur: Journaal tiek. 7.20 (S) Lichte (verv.), 8.00 Nieuws. 8.11 «aaiojournaai. 8. (S) Lichte grammofoonmuziek (verv.). (8.3 8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijdin NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of herh ling NOS-programma. 9.40 Muziek uit Middeleeuwen en Renaissance. AVRO: 10. Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitamine populair verzoekpli 11.02 Nieuws). 11.30 1 voor de vrouw. (11.55 Beursberichten.). 12.30 BELGIE 324 m (Nederlands) Nieuws. 12.03 Muziekprogramma. :.15 Tuinbouw kroniek. 12.40-12.48 SOS-berichten voor de schippers). 12.55 Buitenlands persoverzicht. schippers. 13.20 berichten voor de 12: programma afelAuziek. 14.00 Nieuws. 14.( iek. (15.00 Nieuws).. 16.00 Nieuws. Beursberichten. 16.09 Volksliedjes. 16.3(1 gramma voor oudere luisteraars. Nieuws, weerbericht en mededelingen, razzmuziek. 17.55 Weegschaal. De NOS-televisie geeft vanavond weer een aflevering uit de serie „Kijker naar kinderen," waarin kinderen wor den geobserveerd in hun streven zelf standig te worden. Ditmaal is de ca mera gericht op Astrid. Zij i3 IC1V2 maand en kan sinds enele weken kruipen. De hoeveelheid indrukken, die kinderen op die leeftijd daardoor opdoen, is zo groot, dat deze periode in een mensenleven de periode ge noemd lean worden waarin het meesl intensief geleerd en ervaren wordt, stukje voor stukje, beetje bij beetje „Kijken naar kinderen" wordt weten schappelijk begeleid door de arts-kin- deranalyticus Ajef Teuns. Eindredac tie: Caroline Euwe. NOS Ned. II 19.04 uur. Eén van de bijzondere produktles, die de VARA ter gelegenheid van haar 45-jarig bestaan brengt, is het toneel stuk „De Heks van Haarlem" van Frederik van Eeden. Het thema van dit stuk is de gewe tensvraag van een mens of hij moet leven en handelen naar wat zijn hart hem ingeeft, dan wel zijn ideaal in dit geval vaderlandsliefde tot het uiterste te volgen. De man die voor dit dilemma wordt geplaatst is Cou- saert, de Schout van Haarlem (ge speeld door Paul Cammermans). Zijn dochter Estella (Ida Bons) is getrouwd met de rijke Amsterdamse koopman Arent van Bijlant (Carol van Herwij nen) en deze laatste schuwt omwille van de winst de onderhandelingen met de vijandige stad Antwerpen niet. Cousaert staat voor de keus óf zijn schoonzoon en dochter aan te geven bij stadhouder Frederik Hendrik of zijn trouw aan het vaderland ver loochenen. Hij kiest voor het eerste. En dan krijgen de orakels van Hille Babbe. de Heks van Haarlem, (ge speeld door Loudi Nijhoff) een onheil spellende betekenis: bij de bevangen- neming van Arent van Bijland ont staat een schermutseling waarbij Es tella wordt gewond. In de armen van haar moeder Barbara (Elisabeth An dersen) sterft zij en Barbara Cousaert zal, verscheurd door smart, niet meer tegen haar vertwijfelde echtgenoot spreken. Pas als Cousaert zijn uit de ...neem ook de twijfel uit Gods han den als kostelijk geschenk Er is maar één man die geen twijfels heeft in dit „Treurspel der Onzeeker- heid": Dominee Bal tens (Cor van de Brink), vertegenwoordiger van het somberste meest vreugdeloze soort calvinistisch geloof. Hij kent geen twijfels, maar zijn zekerheid is die van een godsdienstwaanzinnige „De Heks van Haarlem" werd voor het eerst opgevoerd in februari 1915 door het gezelschap van Willem Ro- yaards. De regisseur van deze televisie uitvoering, Herman Fortuin, heeft en kele inkortingen aangebracht. Er wordt in dit spel een statig oud- Nederlands gesproken, dat, gevoegd bij de prachtige kostuums, aan het geheel een grote waardigheid en zwierigheid meegeeft. Medewerkenden zijn verder: Dokter Bontius (Gijsbert Tersteeg), Jan van Beerensteyn (Eli Blom), luitenant Lot Loreyn (Dick Top), Luitenant Peter Ramp (Wiebe van der Velde) Frans Hals (Paul Deen) en de bediende Wes- sel (Piet Hendriks). VARA Ned. I: 21.10 uur. Libië in roes van revolutie kn opdracht van VARA's Achter het Nieuws maakte Roeland Kerbosch met als cameraman Joan van der Keuken een vijftig minuten durende kleuren- reortage over Libië, het land dat zo veel olie onder het zand heeft. Deze film „Libië in de roes van de revolu tie" wordt vertoond in de uitzending van Ahter het Nieuws vanavond. De film biedt een indringend beeld van een land, dat sinds de socialistische revolutie van 1 september 1969, een belangrijke rol speelt in het Midden- Oosten. Ned. I. Uit de honderden reacties, die bij de NCRV binnenkwamen naar aanleiding van de documentaire „De andere ge vangen", uitgezonden op 14 september, bleek dat de daarin aan de orde gestelde problematiek diepe indruk heeft gemaakt. Hoewel toon en teneur van de brieven grote verschillen ver toonden, was iedereen het over één ding eens: de gedupeerden van mis drijven moeten worden geholpen. Aan de vooravond van de behandeling van de justitiebegroting in de Tweede Kamer, waarbij ook deze problema tiek zeker ter sprake zal komen, zullen m de NCRV-rubriek „In het voorbij gaan." Bert Hoorn en Henk Mochel, samensteller van „De andere gevange ne," napraten over dit programma. NCRV Ned. II 22.30 uur: Vanavond „Dodendans" voor koor en ballet op muziek van Hugo Distier. Deze organist, dirigent en componist behoorde met Wolfgang Fortner en Ernst Pepping tot de hernieuwers van de protestantse kerkmuziek. De NCRV heeft mevrouw Sonia Gasell, opricht ster en tot voor kort directrice van het Nationale Ballet, uitgenodigd bij het a-capella gezongen koorwerk „Do dendans" een choreografie (e maken om het beeld te verlevendigen. De dialogen voor deze compositie zijn ontleend aan de Lübecker Totentanz in de bewerking van Johannes Klöcking, de spreuken van Angelus Silesius werden speciaal voor deze ge legenheid in het Nederlands vertaald. Het werk wordt gezongen door het bekende St. Olaf Choir uit Northfield, Minnesota, onder leiding van Kenneth L. Jennings. De rol van de dood wordt vertolkt door de Joego-Slavische dan ser Igor Ursevic en gesproken door Jos Verkoren. Deze onder regie van wilde trouwen die hij verkoos) Jurriaan Andriessen opgenomen pro- 'duktie wordt in kleur uitgezonden. Maandag VARA 20.20 u In hun buitenhuis in het Bois de Boulogne bij Parijs, stonden de hertog en de hertogin van Windsor een inter view toe aan Kenneth Harris van de BBC-televisie. Vanavond kan men een gedeelte van dit vraaggesprek zien en horen. In deze kleurenuitzending ver telt de nu 76-jarige hertog en destijds fel omstreden figuur uit het Britse vorstenhuis, hoe hij denkt over de jeugd, de vooruitgang, de positie van het koningshuis, het ou derschap, zijn houding destijds in 1936 (toen hij na elf maanden aftrad als koning van Engeland omdat hij de en zijn verdere levensloop. NCRV Ned. I 21.10 uur. NCRV Ned. 1 21.45 u

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2