Fiesta Gitana
kon niet meer
mooier worden
DS 70 verwijt kabinet
stilzwijgende houding
TELEVISIE VANAVOND
Irmgard Seefried
voor Union Bel Canto
Blood, Sweat
and Tears
RADIO MORGEN
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 15 OKTOBER 197d
Nadelen bij
volksstemming
om formateur
AVER een paar weken komt een deel
van liet linkse oppositieblok met
z'n initiatiefwetsvoorstel om bij verkie
zingen te gaan werken met een wat
gemitigeerd districtenstelsel en om de
kabinetsformateur rechtstreeks door de
kiezers te laten aanwijzen.
De P-S.P. en de C.P.N. doen aan dit
initiatiefvoorstel niet mee en zujlen
waarschijnlijk ook tegenstemmen, om
dat ze van een op districten berustend
kiesstelsel alleen maar minder Kamer
leden te verwachten hebben. De enige
reële kans op succes ligt voor de heren
Den Uyl, Van Mierlo en Aarden derhal
ve in bijval uit de regeringspartijen.
Met name van de K.V.P. is bekend
dat ze voorstandster is van een distric
tenstelsel, terwijl in de staatscommis
sie Cals haar vertegenwoordigers ook
geporteerd waren voor een andere gang
van zaken bij de kabinetsformatie. In
het program-Steenkamp wordt trou
wens de bereidheid van de K.V.P. om
op deze terreinen staatkundige vernieu
wingen te bevorderen, niet onder stoe
len of banken gestoken.
Het grote probleem is alleen, dat de
twee protestants-christelijke partners
van de K.V.P. weinig bereid zijn aan de
rechten van het staatshoofd te, laten
tornen, terwijl de V.V.D. mordicus te
gen een districtenstelsel is. In Engeland
en de Westduilse bondsrepubliek heeft
mr. Geertsema kunnen leren, hoe
rampzalig dit stelsel voor de liberalen
kan uitvallen, wanneer ze zelfstandig
moeten opereren.
Voor de huidige K.V.P.-fractie in de
Tweede Kamer is nu het grote zeer dat
zij bij snelle behandeling van het ifliti-
atjefvoorstel-Den Uy| c.s. klem komt te
zitten tussen haar bereidheid om in de
nabije toekomst belangrijke verande
ringen in de verkiezingsmet bod iefe aan
te brengen en de onmogelijkheid om nu
steun te verienen aan plannen die in
het laatste levenshalfjaar van het kabi
net-De Jong nog een crisis kunnen, ver
oorzaken.
Impasse
HET stoken van een vuurtje onder de
huidige regeringscoalitie behoeft
niet het hoofddoel van de initiatiefwet
te zijn. Veeleer geloven wij dat in het
bij zonderen de heren Van Mierlo en
wat minder radicaal ook de heer Den
Uyl het erop aanleggen alle6 te onder
nemen, wat het ontstaan van stemak-
koorden bij verkiezingen als vaste
hoofdrolspelers bevorderen kan. Ze heb
ben gelijk met hun betoog dat dit bij
verkiezingen de duidelijkheid kan be
vorderen.
Een districtenstelsel zal de versplinte
ring in de Kamer tegengaan; maar het
zal gegarandeerd de buitenparlemen
taire onvrede nog meer dan het huidige
stelsel bevorderen, wanneer belangrijke
groepen of groepjes kiezers buiten de
stembusakkoorden gaan vallen en tot
een meestal onnatuurlijke bundeling
van krachten gedwongen worden om in
het parlement voeten aan de grond te
krijgen. We erkennen niettemin dat de
tegenwoordige toestand zo is. dat de
burger die het algemeen belang op het
oog heeft, tot het nemen van risico s
gedwongen kan worden.
De kwestie van het rechtstreeks kie
zen van de formateur brengt meer
complicaties met zich mee; niet alleen
complicaties van politieke aard. Wij ge
loven namelijk dat vaak toevlucht ge
nomen zal moeten worden tot de reser
ve-oplossing die in het voorstel-Den Uyl
c.s. opgenomen gaat worden: behaalt
geen der kandidaten voor het forma
teurschap vijftig procent van de stem
men, dan moet de koningin de forma
teur volgens nader vast te stellen regels
gaan aanwijzen, maar gehoord de Kamer.
En dan komen de perikelen pas goed los.
We laten dan nog maar buiten be
schouwing de mogelijkheid dat de kie-
wei een bepaalde formateur-kandi
daat voldoende steunen, maar hun stem
op de" Kamersamensteliing zodanig uit
brengen, dat die formateur gedoemd is
buiten zijn stembusakkoord steun te
gaan zoeken of met een minderheidsre
gering te gaan regeren.
Alternatief
MET het oog op deze perikelen hebben
we destijds, toen de adviezen van
de staats,commissie-Cals-Donner open
baar waren geworden, direct vraag
tekens gezet bij het meerderheid s-
sadvies om de formateur rechtstreeks
dooi de kiezers le laten aanwijzen-
Oons alternatief was toen: maak wel
een einde aan het gefconkelefoes achter
de schennen, doch laat het parlement
een meer beslissende rol bij het aan
wijzen van de formateur speten. Bij dit
alternatief schijnt ook drs. Scbmelzer te
willen uitkomen die immers, naar van
daag verluidt, in onze staatsrechtelijke
regejing de wijziging aangebracht wil
zien. dat de Tweede Kamer de forma
teur gaat aanwijzen.
Ook met zon voorstel zullen vermoe
delijk belangrijke groepen in de
Tweede Kamer niet akkoord willen
gaan, maar dat moet dan maar blijken,
ken.
Trouwens, hoe het initiatiefvoorstel-
Den Uyl c.s. eruit komt te zien. ligt ook
nog in de toekomst verborgen- Mogelijk
bevat de tekst een oplossing voor een
paar praktische vragen. Dat het de
aanwezige politieke barrières ontwijken
kan, lijkt ons evenwel zo goed als
uitgesloten.
(Van o
e parlementaire redactie)
DEN HAAG De fractievoorzitter
van D.8. 70 en oud-lid van de PvdA de
heer Frans Goedhart heeft de regering
gisteren fel aangevallen over wat hij
noemde haar stilzwijgende houding bij
vroegere sabotage-uitzendingen van de
VARA, de KRO en de VPRO. „Minister
Klompé had deze omroepen vorig jaar
al moeten berispen over nog veel bru
talere sabotage-uitzendingen, dan de
VPRO deze keer gedaan heeft", zei dit
Tweede Kamerlid tijdens de algemen-e
politieke en financiële beschouwin-
De heer Goedhart verweet de rege
ring onvoldoende op te treden tegen
allerlei verschijnselen, die zich in de
thans ontstane gezagsschemering voor
doen. „De misdadigheid neemt toe. In
Amsterdam mocht de politie niet optre
den tegen weerzinwekkende situaties.
Radio- en t.v. bedrijven onbeschaamde
en regelrechte propaganda voor sabota-
ADVERTENTIE)
Malcolm Frager
bespeelt oude
Pleyelvleugel
DEN HAAG De eerste serie van
drie concerten op historische muziekin
strumenten uit de collectie van bet
Haags Gemeentemuseum opent donder
dag 29 oktober a.s. met een concert op
een Pleyelvleugel uit cirea 1845-1850,
De Amerikaanse pianist Malcolm Fra
ger zal composities ten gehore brengen
van Schumann en Brahms.
Het tweede concert, dat zal plaats
hebben op 26 november, is gewijd aan
de viool. Herman Krebbers en Theo
O lof bespelen respectievelijk een viool
van Maggini uit het begin van de
zeventiende eeuw en een viool van
Tielke uit 1679. Zij worden in enkele
programma-onderdelen begeleid op een
klavecimbel van Rucker6 door Jaap
Spigt.
Het derde concert, dat gegeven zal
worden op 10 december, is een Beetho-
venherdenking, waarbij speciale aan
dacht geschonken zal worden aan com
posities uit de BonnBe jeugdjaren van
de meester.
De instrumenten, die hiervoor ge
bruikt worden, zijn twee dwarsfluiten
uit ca. 1800, een klavecimbel van Leen
houwer, Leiden 1787, een pianoforte
van Broadwood, Londen 1825, en drie
strijkinstrumenten van de Nederlandse
vioolbouwers Letèbre en Cuypers. De
uitvoerenden zijn: het Concertgebouw
Pianokwartet, de fluitisten Frans Vestei
en Martine Bakker en de klavecioist
Jaap Spigt.
ge van de Defensie. De Zuid-Molukkers
zijn tot terroristisch optreden overge
gaan", aldus de fractievoorzitter van
D.S. 70.
De PSP die zich reed6 nadrukkelijk
had gedistancieerd van „de gedachte als
zou de PSP het tot zijn taak rekenen
sabotage in het leger te stimuleren",
heeft thans het initiatief genomen tot
een waarschuwingscampagne onder
dienstplichtigen en jongeren tegen pror
vocatie tot sabotage. i
De PSP wijst erop dat de dienstplich
tigen via hun organisaties als de VVDM
en de „Witte BVD" verbeteringen in
hun toestand kunnen bereiken.
De PSP waarschuwt tegen individuele
sabotagedaden, omdat „een linkse indi
viduele terroristische daad altijd rechts
in de hand werkt".
Hoogtepunten in
Moessorgski
en Schumann
Onder immense belangstelling van de
zijde van het Haagse publiek is de
Union Internationale des Amis du Bel
Canto gisteravond haar activiteiten in
het seizoen 1979-71 begonnen: geen
plaats in Diligentia was onbezet!
Maar dit gold dan ook het optreden
van de sopraan Irmgard Seefried, sinds
1949, toen zij zich voor het eerst in de
Weense Staatsopera presenteerde, in de
Residentie een uiterst geliefde verschij
ning.
Een programma, waarop liederen van
Schubert, Schumann, Wolf, Moessorgski
en Brahms stonden geannonceerd, bood
zij ons ditmaal. Hoogtepunten hierin?
Die werden behaald door de wijze
waarop zij „Gedichte der Maria Stu
art" van Schumann en „De Kinderka
mer" van Mpessorgski bracht.
Dë Maria StuartliederenSchumann
schreef deze in de laatste jaren van
zijn leven; onder het opusnummer 135
werden ze in 1852 uitgegeven- In zijn
oeuvre nemen ze een heel bijzondere
plaats in, vanwege de grootse, klassieke
eenvoud, die ze kenmerkt. De waardig
heid, die in deze muziek leeft, de levens
tragiek door de hooflpersoon, Maria
Stuart op vorstelijke wijze aanvaard,
kwam, dank zij Seefrieds indringende
vertolking, zéér treffend tot uitdrukking:
monodrama in vijf (korte) bedrijven.
Moessorgski's liederen uit de kinder
kamer hebben, dank zij de D.G.G. die
een uitstekende grammofoonplaat
maakte, in de vertolking van Irm
gard Seefried een grote popularitiet ge
kregen: haar vergevend, dat ze deze in
Duitse vertaling zong. mochten we
met vreugde constateren, dat haar plas
tische voordracht, haar „spelen" vol
ADVERTENTIE
kinderlijke vreugde, haar nimmer fa
lende zin voor komisclje situaties, haar
uitstekende uitspraak, de oorzaak wa
ren van een weergave, waarmede hel
publiek zich. blijkens de reacties, ui
terst gelukkig betoonde. Terecht liet de
sopraan haar medewerker aan de vleu
gel, Erik Werba, in de bijval delen.
Wat u te vertellen over de rest van
liet programma, over Schubert, Wolf en
Brahms? Hier kon jammer genoeg,
haar intense en onaantastbare artistici
teit, niet steeds verbergen, dat de stem
jn de loop der jaren aan technische
mogelijkheden heeft ingeboet. Misschien
had ze een andere keuze kunnen ma
ken: zo leidde haar interpretatie van
Johannes Brahms' ..Von ewjger Liebe"
tot een onontkoombare teleurstelling.
Doch het moet gezegd: in Woifs
„Kennst du das Land" werd het erup
tieve karakter van de daarin levende
klanken dermate geniaal getroffen, dat
men „al het andere" moest vergeten, of
men wilde of niet.
En dan prevaleerde bij de hoorder de
volstrekte bewondering voor een groot
kunstenares&e.
BR.
Jos Brinkshow
De TROS brengt vanavond de eerste
van de twee shows rond Jos Brink in
kleur van vijftig minuten. Dit pro
gramma bestaat uit drie delen. In het
eerste deèl is o.a. een sketch te zien
met Annemarie Oster en Cor Beurs-
kens, begeleid door een combo o.l.v.
Ad Veen. Het tweede deel bevat curi
osa. terwijl in het laatste deel beken
de artiesten als Cleo Laine. James
Lloyd en The Heaj-ts of Soul zullen
optreden -begeleid door het Metropole
Orkest o.l.y. Dolf van der Linden- De
teksten zijn van Jos Brink, Rik van
Bentum, Cor Beurskens, Herman van
Groeneveld en Jop Pannekoek. Het
geheel js een produktie van Piet
Daalhuisen en Jop Pannekoek.
TROS Ned- I 21.50 uur.
NEOERLAND I
NOS
•18.45 uur:
De Woefs en de
Lamaars
•18.55 uur:
Journaal
TROS
•19.94 uur:
Blood. Sweet and
Tea is
•19.30 uur:
Wat een familie
•20.00 uur.
•Journaal
20.20 uur:
Pol. uitzending KVP
•20.30 uur:
De dief van
Washington
NEDERLAND I
NOS:
10.45 uur:
Schooltelevisie
18.45 uur:
De Woefs
en de Lamaars
18.55 uur:
Journaal
VARA:
19.04 uur
Een lach
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Ironside
•21.20 uur:
De wereld op wielen
•21.50 uur:
De Jos Brinkshow
•22.40 uur:
Journaal
TELEAC
22.45 uur:
The seventh key
NEDERLAND If
NOS
18.45 uur:
De Woefs en de
Lamaars
18.55 uur-
Journaal
19,04 uur:
Den Haag vandaag
19.09 uur:
Van gewest tot gewest
21.10 uur:
Ombudsman
21.35 uur:
Hadimassa
22.15 uur:
Een klein uur l
NOS:
22.55 uur:
Journaal
23.00 uur:
Schooltelevisie
i Hary
India
N£0€R1AND II
NOS:
16.45 uur:
De Woefs
en de Lamaars
HILVERSUM i
-18.4! Nieuws), 19.0,0 Zingen met C
■otksmuzlek, 1946 Kerjtorgelcou»
ke en moderne muziek. 19.45 Mu
Het Leger des Heils. 20XC Radio Ac
<22.20 Avpndo
'2.3.8 Den Haag vandaag;
lededelingen). 2
0 Nieu\
18.30 Nteui
HILVERSUM H
s. i8.il Radiojournaal. 19.20 ujt-
onding van D'66, 18.30 Zing met ons mee:
iedjesprogramma. 18.55 Stereo: Jazz Spec-
rum. 19.25 De gesproken brief. 19.30
fieuw?. IKOR: 10.35 Kerk veraf en dichtbij.
9.40 Mens en Bijbel: radi.ocatechese.
-int het het gezin 119, documentaire
Ir funktie van het gezin. AVRO: 20.06
itereo: Residentie Orkest met solist: klas-
Vanavond begint het TROS-program-
ma met 'n optreden van Blood, Sweat
and Tears. Deze intrigerende Ame
rikaanse groep gaf op zaterdag 19
september jl. in het Concertgebouw te
Amsterdam een nachiteoncert, waar
van de TROS opnamen maakte. Het
orkest telt negen man, waarvan elk
van de negen leden uit een ander
muziekmilieu komt, en is dan ook van
alle muzikale markten thuis. Boven
dien zijn deze musici stuk voor sluk
grote vaklui op hun instrument en
geweldig op elkaar ingespeeld, het
geen resulteert m een formidabele
menging van rock. soul, jazz en klas
sieke muziek. Blood, Sweat and Tears
heeft drie l.p.'s op haar naam staan,
waar o.a. op voorkomen de zeer be
kende nummers „Spinning Wheel".
You've made me so very happy" en
de nieuwste hit ..Hi-de-ho'
TROS tied. I 19.04 uur
T v-reclames pot
verboden
DEN HAAG De reclame-spot van
Abbey Leven Nederland NV („Zeg, ik
stuur toch maar. even die Abbey Le
ven coupon") mag niet meer door de
STER op het scherm worden gebracht.
Het College van Bijstand van de Re
clameraad heeft verdere uitzending
aan de STER verboden. Met deze uit
spraak is een klacht van het Bureau
Voorlichting Levensverzekering ge
grond verklaard. Volgens deze klacht
was de betreffende t.v. spot zowel in
strijd met de waarheid ajs strijdig
met de geldende fatsoensnormen.
Voort, werd de reclame mieleidend e.rd pro£ram,„,. wi) v,a bet leed;
geacht ten aanzien van de dpelmktig- 12.26 Mededelingen t.b.v. i3nd- en tuinbouw;
heid van andere leve nsverzekeringso- 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; lï.oo Raden
vereenitomsten SïïtSürSi,t"g™vfSmrimuiüi''LSJ™™-
ma. TROS: 14.55 Concert 5 la Carte;
verzoekplaten programma. 16.00 Nieuws.
16.03 Stereo; Disco-Drive-Inde show busi
ness op de korrel genomen. 17-00 Aktua-
Sportkompas: (Sport) nieuws, reportages
commentaren m muziek.
HILVERSUM II
Ni IJ 11 Q,
gaatje: lichte"gram-
ortages. (3.00 Nieuws;
ttauiujuui tiucuo.30 De Groenteman).
ei?Skla9s°i. ^ntern3t(io1^3^vsP®ctr1urn moderne
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair
verzoekplaten! programma. «1.00-11.02
Nieuws). 11.30 Horlepiep: volksmuziek uit
Ceylon- 11-55 Beursberichten NOS: 12.00
Blik op de wereld: Informatief programma
over problemen van Europese integratie.
12.30 Overheidsvoorlichting: uitzending voor
de landbouw. 12.40 Stereo: Lichte grammo-
foonmuziek. 12.50 Recht en slecht, praatje.
49.49 uur:
Toeristische tips
20.00 uur:
Journaal
VPRO
20.20 uur:
Nog niet bekend
20.30 uur:
•20.50 uui
Film ov
•21.30 uur:
Film over Fellini
22.20 uur:
Journaal
IKOR
22.25 uur:
De test van de gopn
Mensen
TELEAC
22.55 uur:
Biovisie
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Ter visie
NCRV:
19.30 uur:
Zo vader, zo zoon
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Hier en ou
21.10 uur:
De regels van het s
22.20 uur:
Farce majeure
22.45 uur:
Tokkè of teken
20.50 uur:
Journaal
2 324 M. (NEDERLANDS)
13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten.
Voor de middenstand. 13.25 Stereo: Cello I
piano moderne muziek. EO: 14.00 Rul
radiomagazine met gewijde muziek, h
- korte overdenking. NOS:
klassieke kamerniuj
1 de kamermuziek:
S:..':tSfïiv/,®"- ïrl"
1 Stereo: Van
(10.00
ws). NOS: 11.0.0
(ADVERTENTIE)
voor exclusieve porties
in privé sfeer
- icgenover. parketi terrein'
Styëhstraat 40/51. LEIDEN. Tel.
11.03 pe Felix Meurders Show. VPRO: 1
Nieuws. 12.03 Top-30. (13.00 Nieuws). TR<
14.00 Nieuws. 1403 Suzie Cream Chef
Jicht platen programma. AVRO: 15.00 Nieu
15.03 Muziek Boetiek. (16.00 Nieuws). 1
Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17,05-18-00 Z._
gende bougie: gevarieerd platenprogramn
tenlands pers
bericht, dagklapper en beursberichten. 13 I
Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolrad. I
(15.00-15.03 Nieuws). 15.25 Lichte muziek. 15
Internationale koorwedstrijden. 16
Nieuws. 18.03 Beursberichten. 16.09 Etnisc
muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mee
delingen, 17,15 Jazzmuziek. 17.55 V/et
schaal.
La Gitana Ye-Ye
Haags dansfestijn
duurt 9 dagen
Fiesta Gitana voor de veertiende
maal op de Nederlandse planken, nu in
het Congresgebouw, in de Carrouseizaal
die ais Café-Chantant ingericht is. Een
proefneming die ons uitstekend ge
slaagd lijkt. Net als bij het experimen
tele toneel zit bet auditorium om het
verhoog heen en niet langer is het
toneel het ecnriehting-kijkcentrum van
de voorstelling. Toch blijft die voorstel
ling als kijkspel behouden en dit feit is
sterker dan de ..sfeer" van het gezellige
café met brandende kaarsen op de ta-
'eltjes. zaehtlopendc en ufelstorende
ubers. Da Silva's experiment >6 ge
daagd, in alle opzichten omdat „ver
maak" en „kunstgenot" harmonisch sa-
uengevoegd werden.
En wat heeft hij 1e bieden? Voor de
veertiende maal het beste wat er in dit
:cnre gebracht kan worden met beken
de en nieuwe artiesten die de toeschou
wers en luisteraars van begin tot end
boeien. Dat hebben we al dikwijls kun-
len constateren en in steeds stijgende
male. Maar eenmaal moet er toch een
'op bereikt zijn er. we geloven dat dit
nu het geval is. Natuurlijk ga je verge-
'ijken en selecteren maar het besluit is;
hebben we een seguiriyas nog nooit
ien dansen, of was het 't vorige jaar of
n '68 ook zo enerverend als nu? Het is
noeilijk te zeggen. Feit blijft dat deze
"olkloristische danskunst die dan toch
Tgens tot theater verwerkt moet zijn,
deeds weer een geheel nieuw gebeuren
s. Meteen ai als de hele troep begint
met een Fandangos de Hueva nadat de
mensen stuk voor stuk door de heer Da
Silva zijn voorgesteld. Daar zwellen die
ritmische roffels aan, daar nemen ze af
tot een heel zacht getrappel waarbij
het handgeklap op een ver ruisend
beekje lijkt, daar klinken de hese
soms rauwe stemmen op van de beide
cantores El Camacho en Antonio El
Cartugano, de eerste hartstochtelijk be
wogen, de andere veel kalmer alsof hij
zich slechts zijdelings met de dans be
moeit. Daar schuifelen en trippelen Isa-
bel Romero, Rosario Lopez en Charo
Gutierrez naar voren alsof ze zo maar
'n paar oefenpasjes gaan doen, maar de
gitaristen El Rubio en Rafael Mandiola
die eerst een langzaam tempo aanhiel
den, beginnen de sparen heftiger te
bewerken en plotseling is de Guarijas
in volle gang. afgesloten, snel. weer
ietwat vertragend, sneller dan om te
besluiten met een daverende slotfiguur.
La Gitana Ye-Ye komt op in een rum
ba, dansend, zingend, wervelend, de gi
taristen krijgen hun beurt en ze kun
nen zich uitleven zoals even tevoren de
dansers deden, improviserend en toch
getimed want deze kunst die ontstaat in
hel hart van een volk weet zich toch in
bepaalde regels te passen die haar
wonderlijk genoeg nergens vastbinden.
Voor de afwisseling treedt Maria Llera-
na. een Cubaanse zangeres, op met hart-
veroverende cantares die bijna in staat
zouden zijn om de even tevoren opge
dane indrukken weer weg te nemen.
Maar daarvoor waren ze toch té sterk
ingeprent blijkbaar. Eenmaal onder de
ban van dit dansfeest wil je toch nog
méér en verlangt dan naar Secunda
Parte waarin de Cuadro Flamenco ge
programmeerd staat. En die krijgen we
dan ook ten volle: Sevillanas, Alegrias,
ADVERTENTIE
Bulerias enz. waarin de spanning van
lichaamsbeweging en klanken opge
voerd wordt waarbij onze westerse mo
derne dansen maar een armzalig gedoe
lijken. La Puela exceleert nog eens met
een rumba die langdurig applaus uit
lokt en zo wordt dit programma afge
werkt. Wijzigingen altijd voorbehouden,
een Romera mag eens een nummer
eerder voorgezet worden, wat komt het
er op aan. Je vergeet in het boekje te
kijken en de kundige toelichtingen van
Da Silva over het wezen, de oorsprong
van de diverse dansen, kun je later
thuis nog wel eens lezen om ze dan
weer vóór je te zien en de muziek te
horenNog negen dagen kan dit dans
festijn in Den Haag bekeken worden
dan komen andere steden aan de beurt
waar de toeschouwers hoogstwaar
schijnlijk even enthousiast zullen zijn
als wij waren bij de speciale voorstel
ling voor pers en genodigden. Of zou de
15de Fiesta het volgend jaar bij leven
en welzijn nog mooier worden? Het is
haast ondenkbaar.
J. V.
Nachtconcert
negen ensembles
AMSTERDAM (ANP) Negen en
sembles, die voornamelijk zijn samenge
steld uit leden van het Amsterdamse
Concertgebouworkest, geven op vrijdag
30 oktober a.s. in het gebouw Frascati
in de hoofdstad een concert, dat duurt
van 's avonds tien tot 's nachts half drie.
Dit is de eerste manifestatie in het
streven naar een gezamenlijk optreden
van een groep ensembles. Volgens een
woordvoerder van het Concertgebouw
orkest i's er de laatste tijd een duide
lijk verlangen merkbaar naar het vor
men van grotere orkestkernen. Het pro
gramma van. het nachtconcert appelleert
aan het jongere publiek. Veel werken
van nu nog levende componisten als
Henk Badings, Geza Frid, Lex van Del
den, Rudolf Escher, Ton de Kruyf en
Peter Schat zullen worden uitgevoerd.
De negen optredende ensembles zijn het
Amsterdams Kamerorkest onder leiding
van Marinus Voorberg, het Nederlands
Koperkwartet, bet Danzig Kwintet, het
Hekster Kwartet, Het Concertgebouw
Pianokwartet, het Frascatie Ensemble,
het Amsterdams Bachensemble, het
Amsterdams Octet en de slagwerkgroep
Amsterdam. De KRQ-televisie zaJ het
gehele concert opnemen voor latere uit
zending.
Vanmorgen om tien voor half tivej
eindigde de NOS-uitzending „Schi 1
Aboy" actie om het Rode-Kruissclii
Henri Dunant II in de vaart te bren
gen. Op dat ogenblik was de slanijl
van de actie f 7.337.308.—. Een fanla«
tisch resultaat, gezien het streefbedra
van vijf miljoen.
We zijn, het werd weer eens bewezej
een goedgeefs volk. Als er een werki I
lijk „goed doel" is komt het gewenst
bedrag beslist wel op tafel. Het „go^
de" van het doel werd overtuigen I
aangetoond door de film van Haul
Koekoek, Alle hens uit bed. We zagej
erin dal de Henri Dunant I, die voorj
treffelijk dienst heeft gedaan, rii» I
meer past in de gewijzigde omstanl
digheden en dat vervanging dringen 7
geboden is.
Plezierig zou het geweest zijn als d v
actie gevoerd had kunnen worden on
der het motto „U bent zo gelukkiij
dat u in staat bent uw gehandicapt* J
medemens te helpen". De samenstel
Iers kozen voor het grimmige molk
„Geef of wij schieten". Misschien w I
effectief, maar wc vonden dat de uil
zending er een nogal vervclend-impr
ratief karakter door kreeg. Dit temce
omdat een districtsgewijze „brand
schatting" werd opgelegd.
Heiligde het doel hier de middelenl
We zijn geneigd „ja" te zeggen. Hf
doel werd immers bereikt; het middf j
was een vooral in de eerste uren bar!
vervelend t.v.-programma waarnl
kleine artistieke bijdragen telken;1
werden onderbroken door bitse bood
schappen die verkondigden dat we al
gevende kijkers te kortschoten.
Naarmate de financiële resultaln
rooskleuriger werden kreeg ook bf
programma een vriendelijker toon. W
zijn overigens dolblij dal het resuitaa
zo verbluffend goed uitpakte. Onida
we de noodzaak van de Henri Duua"
II als iets heel actueels aanvaarden
Maar ook omdat we bang waren d»
de NOS ons op nog een „Schip Alio)
zou vergasten als de opbrengst In ett
keer niet voldoende zou zijn k'