Het leven van Edward
CöiddcSouAcmt
TELEVISIE VANAVOND
Prijs van Uitnemendheid
voor organist Ben Fey
Sterke rollen in voorstelling
van het Nieuw Rott. Toneel
Anr.ie van Ees
overleden
Prijzen voor
Kinderboeken
MIDWEEK
Toneelgroep Centrum
kiest voor Haarlem
Arrestaties
in Brazilië
LEIDSE COURANT
Suikerklontjes
en zandkorrels
geïnspireerd door anderen al een
poosje bezig met een klimaat te schep
pen dat vruchtbaar is voor sabotage
aan defensiemateriaal en nu ook met
terdaad begonnen sabotagekunstjes in
praktijk te brengen.
Dat is geen giswerk
meer. maar feitelijk nieuws. Precies
zoals het een feit is, dat Nederlandse
gezagsdragers hiertegen gewaarschuwd
hebben; helaas niet allemaal over de
zelfde duidelijke golflengte; zoals we
sedert dinsdagmiddag ook weten dat
behalve oppositiegroepen waarvan be
kend is dat hun pacifisme door kleuren
blindheid gedevalueerd is, alle politieke
gezagsdragers van het zandkorrel, en
suikerklontjesoffensief.
Oppositieleider Den Uyl spreekt zijn
afschuw uit over deze sabotage-actie en
wil op eens pen grondig onderzoek;
namens D'66 heeft mr. Van Mierlo geen
behoefte aan zo'n onderzoek, maar hij
zit kennelijk toch ook tegen cje ernst
van de ontwikkeling aan te kijken.
Maar intussen blijft toch iedereen die
tegen de regering is, staande houden
dat minister Klompé de V.P.R.O. niet
openbaar had moeten berispen.
Propaganda
maar een goed woord over hebben voor
de zoveelste V.P.R.O.-stunt; ook zij zin
gen in het koor dat de gewraakte
radio-uitzendingen tj'peert als onbenul
lig. zinloos en klungelig.
Men kan zich natuurlijk op het
standpunt stellen, dat ministeriële aan
dacht aan een wat opgeblazen radio- of
televisie-interview vaak als anti-propa-
ganda voor de goede zaak werkt. Maar
wanneer nu eens vastgesteld zou wor
den, dat zulke publiciteit door de nodige
burgers toch serieus wordt genomen en
onbenullige of klungelige items aldan
bijdragen tot psychose waarvan sabota
ge, misdaad en eerlang misschien zelfs
terreur het moeten hebben, mag dan
afgewacht worden tot de jaren des ver
stands eindelijk bij de V.P.R.O. terug
keren?
We vinden dit maar een moeilijke
zaak. Ministerieel ingrijpen tegen pu-
blikaties of opinie-vorming heeft meest
al de schijn van inbreuk op persvrij
heid en het recht van informatie. Mo
gelijk kan het zin hebben de kwestie
over te laten aan de gewone strafrech
ter, maar dat kan evengoed op een
verschuiven van het probleem uitdraai-
Ligt de oplossing van het probleem
dan soms in een soort van contra-
sabotage-actie. waarbij de studio van
de V.P.R.O., de persen van extremisti
sche periodieken het moeten ontgel-
Bij de gratie
zich bevredigd voelen bij
fAN
deze excessen door een uitspraak van
mr. Van Mierlo, dat „we in Nederland
in een klimaat zitten waarvan de hon
den geen brood lusten?" Of met Den
Uyls nieste vondst, dat „gezag nu
eenmaal alleen bestaa,t bij de gratie
van een beleid dat zichzelf waar
maakt?"
Een beetje erg goedkoop het uitslui
tend zo te zien. Ook van kritiek en
kritisch optreden zou moetan gelden dat
het zichzelf dient waar te maken, bij
voorbeeld door integriteit en objectivi
teit. Wanneer het klimaat in Neder
land een beetje of heel erg vergiftigd
is, dan zijn bepaald niet vertegenwoor
digers van gezag, gevestigde orde of
minder fraaie synoniemen daarvoor de
enigen met boter op hun hoofd.
DONDERDAG 15 OKTOBER 197!
NEDERLAND I
NOS
18.45 uur
De Woefs en de
Lamaars
18.55 uur
Journaal
19.04 uur
Den Haag vandaag
19.09 uur
Rust voor Kloos
11TAT iedereen voorspellen kon, heeft
de heer Kloos gedaan: zijn voorzit-
tersstoel bij de NVV verwisselen voor
de hoogste functie bij de VARA.
Geen mens zal het hem kwalijk nemen;
hij heeft als voorzitter van de grootste
vakcentrale vijf moeilijke jaren achter
de rug en het zou best eens kunnen
gebeuren, dat de komende jaren voor
de georganiseerde vakbeweging nog
moeilijker gaan worden.
Dat het „overstapje" van de heer Kloos
naar Hilversum een soort van emeritaat
gaat betekenen, is natuurlijk onzin. In
bepaalde opzichten kan de heer Kloos
het in het omroepbedrijf zelfs moeilij
ker krijgen dan in de vakbeweging. De
structuren zijn er minstens zo ingewik
keld, de sfeer niet altijd plezierig en de
heer Kloos moet het er doen zonder de
enorme ervaring van de man die hij
opvolgt, de heer Broeksz.
Toch krijgen we het gevoel, na het
lezen van de eerste reacties op Kloos'
besluit, dat hij de eerstkomende jaren
van een leiderschap van progressieve
concentraties en andere politieke top
functies zal moeten afzien, alleen reeds
omdat iedereen hem voor een aantal
jaren een wat rustiger leven opdringt.
Als aanmoediging ten
volle verdiend
Ben Fey, de jonge organist die al in
verscheidene kerken, met name in
Loosduinen, concerteerde, heeft gistera
vond in de Kloosterkerk een wel wat
erg lang examen goed doorstaan. Op de
zogeheten „openbare presentatie" dong
hij naar de Prix d'Excellence van het
Koninklijk Conservatorium, die hem na
afloop van het kerkconcert tijdens een
receptie in het conservatorium zelf is
uitgereikt.
Zoals gewoonlijk waren voor de be
oordeling drie musici van elders aange
trokken: de organisten Hans Klots uit
Keulen, Albert de-' Klerk uit Haarlem
en Simon C. Jansen uit Amsterdam. De
jury die werd voorgezeten door Jan van
Vlijmen, waarnemend directeur van het
conservatorium bestond verder uit Si
mon Admiraal, Bèrnard Renooy en
Adriaan Engels, laatstgenoemde leraar
van de kandidaat.
Niemand zal kunnen zeggen dat Fey
Het Nieuw Rotterdams Toneel schijnt hoe langer hoe meer te beseffen, dat het
een geweldig spelersarsenaal heeft in de „middengeneratie", om het zo maar te
noemen, waar m enniet alleen op kan vertrouwen, maar waar ook prachtige voor
stellingen mee gemaakt kunnen worden. In die van „Het Leven van Edward II",
dat Brecht schreef naar aanleiding van het stuk dat Marlo.we over deze Engelse
koning op het toneel had gebracht, laat het N.R.T. immers veel zien, dat een voor
stelling met volop sterk spel in een beetje doordachte regie zeer de moeite waard
is. Gisteravond in de te slecht gevulde Koninklijke Schouwburg kon men zich
daarvan overtuigen.
Pachman in
psychiatrische
inrichting
lopig in vrijheid gesteld en opgenomen
in een psychiatrische inrichting
hij zal blijven tot hij voor de rechtbank
kan verschijnen. Morgen zal in Praag
het proces beginnen tegen zeven van de
tien andere ondertekenaars vi
genoemde „tweede manifest"
punten dat werd verspreid aai
avond van de eerste herdenking van de
Russische inval in Tsjecho-Slowakije.
Mist en storingen
veroorzaakten
treinvertragingen
UTRECHT (ANP) Een seinstoring
tussen Gouda en Zoetermeer, die zich
gisteravond rond negen uur voordeed,
cn dichte mist, veroorzaakten treinver
tragingen in het midden en noorden
van het land. Met name de intercity^
treinen van Den Haag en Rotterdam
via Utrecht en Amersfoort naar Leeu
warden en Groningen ondervonden ver
tragingen, die opliepen tot een hal:
uur.
„Arabella" in
Den Haag
Op vrijdag 16 oktober gaat in het
Scheveningse Circustheater de eerste
van de twee door de Nederlandse Opera
stichting te Den Haag geprojecteerde
voorstellingen van Richard Strauss'
„Arabella". De bezetting is een ietwat
andere dan bij de Amsterdamse pre
mière: zo treedt Gerry de Groot als
Arabella op, Claudine Arnaud als Zden-
ka. Rudolf Constantin als Mandriika
Thomas Herndon als Matteo.
Op zondag 18 oktober volgt, eveneens
ln het Scheveningse Circustheater, de
tweede presentatie van Arabella: in een
rolverdeling vrijwel gelijk aan die van
de Amsterdamse première, waarover
reeds bericht werd. Thomas Herndon
blijft echter als Matteo fungeren.
Men kan dus kiezen. Oftweemaal
Als ik zou moeten vertellen wat de
visie van regisseur John van de Rest op
dit stuk van Brecht en de daarin ver
vatte problematiek is, moet ik het ant
woord schuldig blijven. Dat komt er
niet uit. Van de Rest heeft een heel
heldere vorm bedacht voor zijn voor
stelling, hij heeft nieuwe wegen gezocht
niet klakkeloos geaccepteerd wat
Brecht en zijn getrouwen ons opleggen.
Maar in zijn voorstelling is het niet de
visie, de mededeling die Brecht in zijn
stuk wil geven, wat de waarde bepaalt,
is de vormgeving. Dat is eigenlijk
wel aanvechtbaar. Het stuk van Brecht
gaat over de Engelse koning Edward II,
die zichzelf, zijn gezin, zijn edelen en
zijn land volledig naar de ondergang
stuurt door zijn heftige, menselijke pas-
in dit geval zijn homofiele liefde
een slagerszoon. Verschrikkelijke
zaken een volledige burgeroorlog,
moorden, bedrog, de gehele ondergangs
machinerie zijn daarvan het gevolg
deze heftige noodlotstragedie toont
ïen en ander van Brechts latere
ontwikkeling tot een marxistisch en
daardoor in ons theater vernieuwend en
invloedrijk toneelschrijver. De voorstel
ling uit Rotterdam is vooral, het mag
nadrukkelijk gesteld worden, interes
sant door het aandeel van de acteurs.
Ramses Shaffy is bijv. aangezocht om de
rol van de invloedrijke slagerszoon Ga-
veston te spelen. Wat hij in
puur spel en met elementen en momen
van schitterende eenvoud en eer
lijkheid bereikt is zo boeiend, dat het
jammer is, dat zijn personnage zo vroeg
sterft in het stuk. Henk van Ulsen toont
prachtige ontwikkeling in zijn ti
telrol: hij begint als een stereotiepe,
stralende vorst en komt in zijn rol tot
verschrikkelijke ondergang, een
krankzinnig einde. Annet Nieuwenhuy-
zen toont hoe de koningin onder dat
alles te lijden heeft, zij doet dat heel
exact, in plastiek, stem en wat al meer
bijzonder beeldend.
Maar de meest interessante rol is toch
die van Eric Schneider, als Mortimer,
ook wel de Aal genoemd, de glibberige
paling, die in elke situatie opnieuw on
grijpbaar is, tot hij tenslotte als een gro
te held een nieuwe Don Juan, een
sterke kracht in het amorele ten on
der gaat.
Ook in de kleinere rollen is dit ge
dreven spel te bewonderen in deze
voorstelling. De manier waarop Frank
Raven aan het geheel vorm heeft gege
ven hoeveel nuances in zwart be
staan er wel niet? en de helder
klinkende vertaling van Josephine Soer
met de „storende" muziek van Otto
Ketting dragen tot het slagen van de
voorstelling bij. Blijft, bij alle succes
volle elementen, toch het bezwaar dat
Brecht hier uitgevoerd is, zonder dat de
gedachtengang zichtbaar gemaakt is die
van dit stuk of die van het NRT tot 't
spelen ervan.
JAN VERSTAPPEN
NIEVJW' .ROTTERDAMS TONEEL
„HET LEVEN VAN EDWARD II"
T„,H
Christopher Marlow
Josephtrv
vertaling
dekor/koi
John van de Rest
ieuwenhuyzen. Henk van
s Shaffy. Eric Schneider.
Brandenberg. Johan
n van den Heuvel, Ed-
Wim Bary gepolst
voor A'damse
Stadsschouwburg
(Van onze correspondent)
MAASTRICHT Door het gemeen
tebestuur van Amsterdam is bij monde
van wethouder Lammers cn Hugo
Claus (die zoals bekend opdracht heeft
ontvangen van het Amsterdamse ge
meentebestuur om een toneelgezelschap
te formeren ter bespeling van de Am
sterdamse Stadsschouwburg vanaf 10
september 1971) een beroep gedaan op
Wim Bary, directeur van het Cultureel
Centrum van Maastricht om samen met
Hugo Claus en Lodewijk de Boer de
dagelijkse leiding van dit gezelschap in
oprichting op zich te nemen.
De heer Bary heeft desgevraagd te
kennen gegeven dat hij nog onvoldoen
de op de hoogte is van de opzet en de
ideeën van Hugo Claus ten aanzien van
het te formeren gezelschap, en dat hij
daarom nog enige weken bedenktijd
heeft
Op verzoek van wethouder Lammers
heeft hij zich echter in principe behou
dens instemming van zijn stichtingsbe
stuur, in Maastricht, bereid verklaard
om als organisatorisch-zakelijk adviseur
bij de formatie behulpzaam te zijn.
Mocht Wim Bary in de komende weken
besluiten de zakelijke, leiding van het
nieuwe Amsterdamse toneelgezelschap
in oprichting ter opvolging van de
Nederlandse Comedie op zich te ne
men, dan zal dit betekenen dat hij
tezijnertijd Maastricht zal verlaten. Zo
als bekend heeft Guus Ooster die aan
vankelijk naast Hugo Claus met de
leiding van dit nieuwe toneelgezelschap
belast was, zich terug getrokken. Wim
Barry werd per 1 januari 1965 be
noemd tot directeur van het Cultureel
Centrum Maastricht.
Inmiddels heeft Hugo Claus in een rap
port aan ende wethouder van Kunstza-
k laten wot endat hij, tot de slotsom
is gekomeh dat het algemene klimaat on
der de acteurs en actrices het hem niet
mogelijk maakt om een groot gezelschap
te vormen dat in staat kan worden ge
acht de Stadsschouwburg te bespelen.
In het rapport geeft Hugo Claus een
gedetailleerd plan over de structuur en
artistieke lijnen van een nieuw te vor
men gezelschap- Hij zal morgen in de
vergadering van de commissie van bij
stand voor de kunstzaken uit de gemeen
teraad zijn bevindingen uiteenzetten en
toelichten.
In de vergadering van aanstaande vrij
dag zal het college van B. en W. zach
beraden over de verder te nemen stap-
pen.
het zich gemakkelijk heeft gemaakt.
Om te beginnen speelde hij drie stuk
ken uit de barok, die op het punt van
polyfonie hoge eisen stellen: een prelu
dium en fuga in fis klein van Buxtehu-
de en van de grote Bach een preludium
en fuga in D groot en de vijf moeilijk
doorzichtig te houden eanonische varia
ties op het kerstlied „Vom Himmel
hoch". Technisch bleek de kandidaat
deze composities geheel aan te kunnen
maar zijn voordracht bleef in het alge
meen vrij schools en was soms niet
alleen monotoon maar ook traag, om
niet te zeggen slepend.
Het tweede deel van. het programma
opende met de Overdadige romantiek
van Reger en wel met diens fantasie en
fuga over de naam Bach, waarin de
talloze, telkens anders geaarde tegen
stemmen niet steeds duidelijk reliëf
kregen. Van de Fransman Maurice Du-
ruflé was er vervolgens het magnifieke,
heel dichterlijk drieluik, bestaande uit
een prélude en een adagio met als
afsluiting vier indrukwekkende varia
ties op het Veni Creator, welke Grego
riaanse melodie in brokstukken vat
meest verrassende arabeskachtige figu
raties wordt voorzien. Ook deze vertol
king had te weinig kleur en te weinig
contrast zoals men markante zeggings
kracht miste in de Musica per organo.
de zwanezang van de enkele maanden
geleden gestorven Kees van Baaren.
Hoe kundig en vaardig ook, het spel
van Fey was, gem'éten ó&n "cöhe&rt-
maatstaven, wat te vlak in de dyna
miek, wat te slap ln het ritme, Wat te
eenzijdig lyrisch en te weinig expres
sief. Overigens werd stellig duidelijk
dat Fey beseft hoe hij de voortreffelijk
gekozen composities in hun uiteenlo
pende karakters zou moeten aanpakken.
Hij kwam alleen nog te weinig boven
de noten uit. Intussen is de Prix d'Ex
cellence, zeker in ons land, een pedago
gische prijs, een aanmoedigingsprijs.
Die aanmoediging verdient Fey ten vol
le. Het is te hopen dat de prijs hem zal
stimuleren tot een volledige artistieke
ontplooiing. Hij heeft het in zich.
K S.
Mimi uit Milaan
Dit is Olimpia Lattuada van de
Compagnia d'Opera Italiana di
Milano. Zij zingt de rol van
Musette in Puccini's La Bohème,
die door het gezelschap op 22 oktober
ivordt opgevoerd in de Prins Wil
lem-Alexander zaal van het Neder
lands Congresgebouw. Dirigent is
Ivan Polidori, de regie is van
Giuseppe de Tomassi. Behalve de
zangsolisten werken mee het
Madrigaalkoor Boedapest o.l.v.
Prof. Szekere en het uit 38 musici
bestaande Postas Symfonieorkest uit
Boedapest.
De meesterlijke imitator en grollen-
maker André van Duin komt op 27 ok
tober weer in een eigen show op he
scherm. Hier zien we hem in een
scene aan de bar met Jaap Stobbe.
DEN HAAG (ANP) Op 76j-ariRe
leeftijd is in Morges (Zwitserland) over
leden de actrice Annie van Ees. Annie
van Ees, die geboren werd in Leiden,
trouwde in 1919 met Cor van der Lugt
Melsert. Na het doorlopen van de to
neelschool debuteerde zij bij Royaards
als „Elsje" ln de Schakels van Heijer-
mans. Na nog gewerkt te hebben bij
het gezeschap van Ed Verkade kwam
zij in 1919 bij het Hofstadtoneel van
Cor van der Lugt Melsert.
Haar grootste bekendheid kreeg An
nie van Ees door haar vertolking van
„Boefje", welke rol zij ongeveer 1500
maal heeft gespeeld. Een door H. v.
Meegeren geschilderd portret van haar
als Boefje hangt in de Stadsschouwburg
te Amsterdam.
Andere rollen van haar waren Yvon
ne in „'t Cafeetje" van Bernard, de
titelrol in Timmermans' „Loentientje",
„Maria" in „En als de ster bleef stille
staan" van Timmermans en Veterman,
Wendela in „Lente" van Wedkind, de
titelrol in „Nora" van Ibsen, de titelrol
in „Madame sans gêne" van Sardou, de
titelrol in „PArlesienne" van Daudet en
in „ItTadame Bovary" van Baty.
De crematie van haar stoffelijk over
schot heeft inmiddels in Lausanne
(Zwitserland) plaats gehad.
NEDERLAND I
NOS
10.45 uur:
Schooltelevisie
•18.45 uur:
De Woefs en de
Lamaars
•18.55 uur:
Journaal
TROS
•19.04 uur:
Blood, Sweet and
Tears
•19.30 uur:
Wat een familie
•20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Pol. uitzending KVP
20.30 uur:
De dief van
Washington
20.20 uur
Alle hens uit bed
(Henri DunanU
20.45 uur
Schip Ahoy
(Henri Dunant)
23.00 uur
Journaal
23.05 uur
Schip Ahoy (vervolg)
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur
De Woefs en de
Lamaars
18.55 uur
•21.20 uur:
De wereld op wielen
21.50 uur:
De Jos Brinkshow
•22.40 uur:
Journaal
TELEAC
22.45 uur:
The seventh key
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur:
De Woefs en de
Lamaars
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Den Haag vandaag
19.09 uur:
Van gewest tot gewest
19.49 uur:
Toeristische tips
VARA
19.04 uur
Midweek
20.00 uur
Journaal
20.20 uur
Koos Postema op
woensdag
21.45 uur
Achter het nieuws
22.05 uur
Journaal
TELEAC
22.10 uur
Dammen voor
beginners
20.00 uur:
Journaal
VPRO
20.20 uur:
Nog niet bekend
20.30
Laurel en
•20.50 uur:
Film ovei
•21.30 uur:
Film over
•22.20 uur:
Journaal
IKOR
22.25 uur:
De test va
Mensen
TELEAC
22.55 uur:
Biovisie
Hary
atholleke Volkspartij. 18.30 Nle
iltenlands weekoverzicht. 20.01
20.30 IRADIO DONDERDAG
Actualitei
ging. 8.30
(9.00-9.10
Muziek uit
HILVERSUM I gramma
Nieuws. 7.11 Het levende woord., ten). 12.3
i: Badinerie: klassieke en semi- vue. 13.0
nuziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32-7.40 Stereo:
»n; 8.00-8.10 Nieuws). 8.25 Overwe- Nederlan
Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw, piano: o
Jymnastiek voor de huisvrouw; en plano
iterstanden). NOS: 10,00 Wat heeft Notedop:
pedagogische kroniek. 10.20 Ste- 15,00 Vo
rok (opn). KRO: 11.00 Land de
en tuinbouw: 12.30 Nieuws; 12.41 Hier en HILVERSUM
Nu: actualiteiten). 14.00 Bij de tijd: riidio- NCRV: 9.00 Nieuws. 9.(
pakket met actuele informatie over ontwik- Instrumentaal programma.
Jonmuri^^WWmliW^ÉWeuws. ,12.03 Pop-SUck.
15.00 Hervormde middag- KRO-op-drie: pop- mlxu
17.55 Mededelingen.
Flits -
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De kindereu uit het
KRO-televisieprogramma Oebele zul
len tijdens de uitzending van zaterdag
31 oktober de prijzen van de Kinder
boekenweek uitreiken aan de twee win
naars. Harriet Laurey krügt de pry's
voof het Kinderboek van het jaar voor
„De verhalen van de spinnende kater".
De prijs voor het Jeugdboek van het
jaar gaat nuaar Frank Herzen voor zyn
boek „De zoon van de woordbouwer".
Met de uitzending van Oebele start
tevens de kinderboekenweek, die tot 7
november zal duren. De oorspronkelijke
geplande boekenweek van 14 tot
24 oktober is speciaal voor Oebele
naar later datum verschoven. De prijs
voor het beste kinderboek van de Rot
terdamse kinderjury zal op vrijdag 16
oktober 's avonds om half acht worden
bekend gemaakt, tijdens een bijeen
komst in de Kleine Doeleil te Rotterdam
Het is de elfde keer dat kinderen een
jeugdboek bekronen.
VARA's jongerenprogramma „Mid
week" wil zijn kijkers en kijksters
meer inspraak in het programma ge
ven. In vorige seizoenen is steeds
geprobeerd het jonge publiek te acti
veren. Dit kreeg o.a. vorm in een
discussie met kijkers na een uitzen
ding over onderwijsdemocratisering.
Voor het komende seizoen zijn de
plannen voor inspraak ambitieuzer.
Midweek heeft bijvoorbeeld de moge
lijkheid geopend om een Mid
weekperskaart aan te vragen, waar
mee een kijker, die een bepaald plan
heeft voor een televisie-uitzending,
gemakkelijker toegang heeft tot be
paalde bronnen. Er zullen camera
units ter beschikking worden gesteld
van diegenen die met een kort film
scenario bij de Midweekredactie aan
kloppen Ook zij, die korte toneelstuk
ken schrijven, krijgen een kans hun
werk op het scherm gerealiseerd ie
zien. Verder is er een plan om te
komen tot de verkiezing van een Ne
derlandse superpopgroep. Voor het
programma van vanavond staan be
halve een gedetailleerde uiteenzetting
van het Midweekplan als hierboven
omschreven, een optreden van de pop
groep Q'65 op het programma. Mid
week wordt geregisseerd door Peter
van Halm.
VARA NED. 19.04 uur.
HILVERSUM II
iek (opn). 9.4
leuters. 10.10
verzoekplat
Weerbericht,
ten voor de
rzipht.
12.03 Muziekprogramma. (1
mededelingen en SOS-beri
schippers). 12.55 Bultenlai
beursberichten en dagklappc
muziek. 14.00 Nieuws. 14.0
(15.00-15.03 Nieuws).
Schoolrad
rbeidsvitar
nprogramr
Schoolra
.25 Lichte muziek.
«•wedstrijden.
latlonalc
Jieuws. 16.03 Buersberichtei
nuziek. 16.30 Voor de oudere
7.15 Jazzmuziek. 17.55 Weegschaal.
de KRO-
>eau, lang
dat de
We hebben de gewoonte om elke dag
in eigen kring af te tasten hoe „men"
reageert op het tv-programma van de
vorige dag. Toen we dit een weck
geleden deden inzake de KRO-serie
„De klop op de deur" bleek ons dat
men meestal .gekeken had naar het
AVRO-programma van Paul van
Vliet.
Dat is een beetje triest v
serie die gistern op eigen
niet zo'slecht uitpakte. We
uitpakte. We vrezen dat de aantrek-
aantrekkelijke AVRO-uitzending van de
Engelbert Humperdinckshow de „Klop"
gisteren een kleine kijkdichtheid be
zorgde.
De programmering van Brandpunt
Special op de dinsdagavond heeft in
elk geval tot voordeel dat, voor zover
hel nieuwsachtergronden betreft, er
niet langer sprake is van concurrentie
lussen KRO en AVRO. De „special"
bood een goed beeld, zij het nauwe
lijks actueel, van het Midden-Oosten
probleem.
„Televizier" is een vluchtige rubriek.
Ze plaatst slechts luchtige kantteke
ningen bij het nieuws: sabotage in het
leger, Kamerdebatten, drugs. Ze gaat
voorbij aan het meest voor de hand lig
gende probleem: luchtvervuiling, maar
is beminnelijk om de wijze waarop ze
ook aandacht wijdt aan minder
„hard" nieuws als Cassius Clay en de
Bomenstichting.
Vg.
AMSTERDAM (ANP) Het gemis van een eigen huis wil de toneelgroep Centrum
opvangen door subsidiërende overheden te verzoeken toe te staan, dat het gezel
schap voortaan zijn werk vanuit de Haarlemse schouwburg doet, zo deelt Centrum
in een communiqué mee. Sinds de toneelgroep enige jaren geleden besloot haar
premières in de schouwburg van Haarlem uit te brengen, is er door de sterk toe
genomen publieke belangstelling en de medewerking van overheid en schouw
burg een werkklimaat ontstaan, waarin het gezelschap zich gunstig heeft kunnen
ontwikkelen. Voor Haarlem zal het inhouden een regelmatiger bespeling van de
schouwburg en vergroting van de faciliteiten, die deze stad het gezelschap
verleent. Een belangrijke taak blijft de bespeling van de Utrechtse schouwburg.
Han Bentz van den Berg heeft met ingang van het volgende seizoen zijn mede
werking als regisseur en acteur toegezegd.
F estivalconcerten
veel gevraagd
HILVERSUM Bij de transcriptie-
dienst van Radio Nederland Wereldom
roep zijn in de laatste maanden zeer
vele aanvragen voor Holland Festival
concerten binnengekomen. Twee con
certen van het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest werden in totaal 101 maal
gevraagd, een concert van het Concert
gebouworkest werd 83 maal gevraagd,
een concert van het Residentie-Orkest
81 maal, een concert van het Amster
dams Philharmonisch Orkest 79 maal,
een concert van het Radio Filharmo
nisch Orkest en NOS-koor 77 maal. Het
Nonoconcert met het Radio Kameror
kest. het Radio Filharmonisch Orkest
en Koren van de NOS werden het
meeste gevraagd, namelijk 86 maal, het
concert met Nederlandse actuele mu
ziek 10 maal, het tweede Nonoconcert
13 maal. Het totaal van het aantal uit
te zenden concerten is 542, hetgeen een
tijdsduur van 783 uur muziek betekent
en een lengte van 694 kilometer band
(19 cm per seconde).
Koos Postema
op woensdag II
„Koos Postema op woensdag II" is
titel van een maandelijks televisiepi
gramma, waarin de kijkers als c(
trale figuur aantreffen presental
Koos Postema, die daarmee de
rentiestrijd aanbindt met de hoofdfil
op het andere net. De formule
deze uitzending vertoont wel ovei
komsten met de succesvolle serie
maar een zomeravond", maar is
paald geen copie van dit zomerpr
gramma. De hoofdlijn: amusement
actualiteiten, die elkaar in snelle va
afwisselen, is onveranderd gehan
haafd. Ook het spel „Zo maar
vraag" komt op woensdag II teru I
Een belangrijk en nieuw element
de hoofdgast, een man of vrouw die
de aktuele belangstelling staat. I
naam van deze gast, zal in het maa:
dagavondprogramma van de VAR:
televisie bekend worden gemaal
waarna kijkers en kijksters dinsdi
telefonische een vraag aan die pc
soon kunnen stellen. Koos Postema
dan in zijn programma op woensd;|
de vragen van de kijkers vertolke
Een ander nieuw, vast element is li
Trio Louis van Dijk, dat behalve vo
de muzikale intermezzo's, ook vo
een muzikale uitsmijter tekent. H
Trio begroet bovendien steeds een ii
strumentale gast. Het amusement
dit eerste woensdagavondprogramn
van Koos Postema wordt' gelevei
door o.a. de Anita Kerr Singers, d
hier, vooral sinds het laatste Grat
Gala du Disque, bijzonder populs
zijn. Variété van een heel ander kal
ber, maar van even hoog nive;
wordt aangedragen door de buikspi
ker Albert Remy. „Koos Postema
woensdag II" wordt gerealiseerd doi
een team bestaande uit Joop Koor
man, Hans Jacobs, Bep Vochteli
Hans Peters, Siem Suurhoff en Kc
Postema.
VARA NED, II 20.20 uur.
IKOR Kenmerk heeft vanavond e
gesprek met Wim Bos over de Dositi
van de gearresteerde leden v
katholieke werkende jeugd in Brazilü
Tevens wordt er een gesprek uitge
zonden met de Nijmeegse polemologe
over het zojuist verschenen „China
rapport" van het interkerkelijk vrede;
beraad. Verder volgt een uiteenzettin
over de voorstellen tot hervorming
de gemeente-opbouw in de Hervormd
Kerk. zoals komend weekeinde
worden besproken in de hervormd
synode.
IKOR, Ned. I 19.30 uur.