PATER LEOPOLD VERHAGEN BRAVE AMSTELHAL AANHOORT STONES Intussen blijf ik gewoon rooms Tsjang: „Wij gaan China veroveren Koel concert in kille zaal ZATERDAG 10 OKTOBER 1970 LEIDSE COURANT Bij ons vieren we de laatste jaren alleen nog maar afscheidjes H EINDHOVEN Op de dag, dat ik hem inter viewde in het klooster ,,Mariënhage" te Eind hoven, was hij precies 26 jaar vaste medewer ker aan Radio Nederland Wereldomroep. In de tuin plukte een broeder de laatste perelaars kaal. En de portier zei: ,,Hij zal zo wel hier zijn, hij moest even op zijn brommerke de stad in. Een rijbewijs heeft hij nog altijd niet". Later werd hij opgeroepen met de zoemer: lang, kort, kort. Het morseteken van de V. Het is stil ge worden om pater Leopold Verhagen (62), sinds de KRO hem enkele jaren geleden schrapte als dagsluiter. De augustijn met zijn zilverwitte haar, die altijd zo luchtig kon mediteren over de ernstige dingen des levens, omdat hij zui derling was, Helmondenaar met een aangebo ren inslag voor de leut. De geestelijke relativi teitstheorie van de Peel. Veertien jaar lang, eenmaal in de maand, verscheen hij op het KRO- acherm met zijn epilogen. „Ik heb altijd geprobeerd een stukje menselijk leven aan te snijden. Na overleg met de protestanten en een dinertje is dat later afgeschaft. Ze vormden een nieuwe for mule, een korte gedachte uitspreken vlak voor het nieuws van acht uur. Dat heb ik nog twee keer gedaan, toen was het afgelopen. Ze zeiden, dat er geen ruimte meer in het programma zat. Nu laten ze het evangelie voorlezen door een toneelspeler. Ik hoor niets meer. Alleen de Wereldomroep doe ik nog, iedere donderdagavond, sinds 1 oktober 1944. Voor de rest ben ik weer gewoon mezelf'. Hij krijgt nog-wel eens post. zeer sporadisch, van mensen in de knoei. De vraag naar preken van Leo pold Verhagen is ook gebleken. Maai de nationale image is eraf: de rijzige Augustijn, die als weinigen zijn zwarte toog is trouw gebleven, klampt zich vast aan zijn dagelijkse job als gods dienstleraar van de middelbaar-techni sche school in Eindhoven. Elke week 25 lessen voor 560 jongelui. Zijn ambities vuld. Gewoon rooms Was u voor de KRO misschien niet progressief genoeg? Waar staat u pre cies in de hedendaagse Kerk? Leopold Verhagen: „Luister, van de KRO wil ik niet veel zeggen. Het was een fijne tijd. Het begon op een goede Goede Vrijdag, toen ze vastzaten. Ik dacht vooruit maar. Er is nog nooit iets mislukt, dat niet geprobeerd is. Toen ben ik over het kruisbeeld in mijn kamer begonnen. Daar staat een tekst op: „Leo het is voor jou". Voor mij begint het christen zijn bij de liefde voor de mens. die lijdt. Ik vind, dat er via de KRO een groter stuk apostoli sche katholieke overtuiging weggegeven zou moeten worden. Aan het slot van de programma's mis ik dat staartje naar boven, het perspectief naar het geluk. Er wordt voor mij teveel ge kraakt en gekankerd, overal, ook in de Kerk. Het religieus idealisme is weg. is dat niet verrekte triest? We leven dui delijk in een aflopende tijd van de Kerk. Bij ons vieren we de laatste jaren alleen nog maar afscheidjes. Ik had geschat, dat we een man of tien zouden verliezen, maar 't zijn er nu al tienmaal zoveel. Waarom ik blijf? Niet omdat ik kritiekloos ben, maar omdat ik me in deze Kerk thuisvoel. Ik vind. dat ik nog iets kan doen. Weglopen is Zeker geen radeloze puinhoop in de Kerk nooit een oplossing. Vaticanum II heeft zeer helder de zin en de bedoeling van de Kerk geconstateerd, maar in de praktijk loopt het allemaal nog niet gesmeerd. Er zijn veel mensen, die op hol slaan. Ze zien gewoon de geschiede nis over het hoofd. Wat we nu beleven, is na Trente ook gebeurd. Paus Joan nes heeft iemand heilig verklaard, die anderhalve eeuw na Trente nog bezig was met de uitvoering van de besluiten, die dat concilie had genomen. Het zal minstens twee generaties duren, voor dat Vaticanum II is uitgevoerd. Intus sen ben en blijf ik gewoon rooms, zonder me conservatief te voelen. Als ik positief moest kiezen, sta ik het dichts bij waarheid en Leven. Maar ik hou niet van al die splinterpartijtjes." U vindt de radeloosheid van dit -mo ment voor een groot stuk historisch verklaarbaar, als overgangstoestand. Maar t tweede Vaticaans concilie was toch ook voor de huidige generatie be doeld? L. V. „Hel plici i allemaal minder gecom- geinspireerd waren. Maar de geestelij ken hebben geen van allen werkelijk de besluiten vgn Vaticanum II gelezen. Je ontmoet nu in Nederland alleen de bevrijding van het oude systeem, de zucht van verlichting. Maar er komt niets na. Het dynamisch beginsel is gewoon niet aanvaard, het zit nog niet in de prediking. Het geloof is de doos, waaruit je kunt putten als je in armoe zit. Geen rooster van penitenties. Wie vroeger zestien gulden gestolen had, ging naar de hel. Later is dat verhoogd tot vijfendertig gulden. Dat was het weekloon van de arbeider. En in de seksualiteit was alles doodzonde, be halve 't kinderen verwekken. Een groot percentage is nog altijd gelukkig met dit systeem, vergeet dat niet. Maar de kankeraars hebben niet in de gaten, dat Vaticanum II zo'n prachtig alternatief heeft gesteld. Het geloof van de richtlij nen in plaats van de geboden.". Ook moeite de ontevredenteid zo proof is? L. V.: „De paus heeft ook moeite met Vaticanum II. dat openbaart zich gere geld. En kritiek op Rome is heel men selijk. Ik sta op dit standpunt: laat het Vaticaan zijn eigen dood sterven, daar zijn ze trouwens al mooi mee.bezig, 't Vaticaan is geen sine qua non. Is er geen wijn meer. als de flessen kapot zijn? Kijk, tegen wetten schoppen is ulo-stijl. De praktijk heeft altijd een eigen ontwikkeling. Het concilie begon met 3500 sinterklazen en het eindigde met 3200 ongewone priesters. Septua gint noemt zich een groep realistische priesters. Ik weet niet, of je in geloofs zaken primair realist moet zijn. Ik ben liever optimist. Elke vernieuwing is gauw geforceerd. Onze liturgietimme- raars van het eerste uur hebben alle maal de Kerk verlaten. En sinds de liturgie vernieuwd wordt, blijven steeds meer mensen weg. Ze ontmoeten geen priester meer, die geïnspireerd is. We hebben potdomme toch een hoop moois overhoop gezet, of niet? Als ik Huub Oosterhuis met een cognacglas zie slin geren, is dat een gebrek aan eerbied. Ik heb mijn kelk laten maken uit ivoor". U sprak straks over religieus idealisme bij de priesters. Als zij het missen, hoe wil het volk dan weten waar het aan toe is? L. V.: „Apostolische bewogenheid is voorwaarde voor goed priesterschap. Ik vind het niet bij degenen, die alles in de liturgie zo eenvoudig mogelijk wil len houden. Dat doen ze dan om er vanaf te zijn. Eredienst veronderstelt heel iets anders. Ik neem een bad voor de mis. Bij veel experimenten heeft men God losgelaten. En ik kots ervan, als ik 'n priester hooi aankondigen: „Thans zingen ij het lied van Huub Oosterhuis van daags voor hij er tusse nuit trok". Natuurlijk heeft dat alle maal zijn weerslag op de mensen, maar het is zeker geen radeloze puinhoop in de Kerk. Er wordt juis^ ontzettend veel gebeden tegenwoordig. Er is een heel nieuw geloofssubstraat aan het groei- s volgens u dan bidden? Waf L. V.: „Als je in je geweten overlegt, hoe je iets het beste zult doen. Het geweten, dat is immers God in ons. En bidden is ook samenzijn in een groep, die zich met gewetensvragen bezig houdt. We bidden veel meer dan we zelf erg in hebben, daarkomt het op neer. Ik ervaar dat in mijn godsdienst lessen. Terwijl ze zich stoer afzetten tegen het kerkelijk establishment staan die jongelui heel dicht bij wat Vatica num II bedoeld heeft. Ik heb die film „Woodstock" gezien. Potdomme, wat goed". Dat is bewogenheid. Ik weet niet wat er uitkomt. In elk geval geen schijnheiligen en geen schijtluizen. De jeugd hangt niet zo sterk aan het ma teriële als wij. Een zestienjarige denkt nog. dat hij met ieder meisje naar bed kan. maar ze ontdekken gauw, dat het leven er is om er iets moois van te maken. Hiet bier is niet voor de ganzen gebrouwen, je moet ervan profiteren zoals het bedoeld is. Als je de Kerk EENS IN DE TIEN JAAR KAN IK WERKELIJK BIDDEN, DE REST IS BEHELPEN heb je maar weinig. „God. wat heb fk 't goed getroffen", zeg je dan. Maar je hebt elkaar even goed nodig. Ik kan geen dag zonder God. Je hebt er ook bij ons, die komen één keer meer in de Kerk dan een paard". L. V.: „Ik weet het niet, ik voel mij happy. Collega's, die vertrekken, missen vertrouwen in de toekomst. Ik geloof er nog in, rotsvast. Maar als ze het pries terambt vaarwel zeggen en trouwen, laat ze het dan goed doen. Terwijl de markt toch zo vol is. Het lijkt wel een greep aan de noodrem. Dat gehaaste zit ook in veel vernieuwingspogingen. Bij ons zit de armoe aan de binnenkant. Ik geloof, dat 't ..Te Deum" 't langer /.al houden dan „We shall overcome En zo'n boek als de nieuwe oatechis- mus, ik kan het niet uitkrijgen. Dat is geen houvast voor de gewone man, want je moet er op studeren. Voor mij is het een puur brok economie Ik heb liever het nieuwe missaal, dat is wer kelijk bruikbaar voor de wereld. Zet liever onze liturgieverbasteringen er maar eens naast. Dan hebben we van de mis gewoon een eucharistisch snel- buffet gemaakt". alleen van de schaduwkant bekijkt, is het allemaal nul op de richel. Je moet niet zaniken over die splinter in je teen. Trek hem eruit en loop door. En accepteer verdorie, dat religie altijd zal uitlopen in formules, net zo goed als de liefde". loof? L. V.: „Ik heb dat bij mezelf onder zocht. één keer in de tien jaar is er een avond dat ik werkelijk kan bidden. Verder is het behelpen. Is het in een huwelijk anders? Echte hoogtepunten Wat aks de Kerk i L. V.: „Deze Kerk zal zich ontwikkelen tot een vorm van christendom. Doel van de hereniging moeten we daarbij niet stellen boven het doel van de mens. En men zal de christenen kennen aan hun vruchten. Ik wil niet de humanistische kant uit. Humanisten zijn mensen, die wonen op opgespoten grond, waarvan ze de oorsprong niet kennen. Er zijn ook mensen, die alle religies op één hoop willen gooien. Maar een* gods dienst als het boeddhisme streeft niet naar het geluk van de ander, maar naar eigen innerlijke rust. Het is navel starend. Wij moeten mensen zijn, die desnoods ook onze tweede nier afgeven. Rome weet voor mij. dat het daarheen moet. Ze hebben de wijsheid voor en de traagheid tegen. In deze paus heb ik vertrouwen. Ik verwacht en hoop ook, dat hij het volgend jaar ontslag neemt. Het zou me anders van zo'n heldere kop tegenvallen. En kardinaal Villot zie ik als zijn opvolger. Ze zijn kortgeleden samen op vakantie geweest. Dat ge- Pater Leopold Verhagen tobt niet over de Kerk. Hij is rooms gebleven. Wat voor velen identiek is met conservatief. Maar voor deze blijmoedige Augustijn, die men dagelijks voorover gebogen op zijn brommerke door Eindhoven kan zien knorren op weg naar school, be- ffcaat er geen passend hokje. Hij is niet lit 't klooster „Marienhage". Lang, kort. (tgen alleen het seintje van de zoemer hl het klooster „Marienhage". Lag, kort« kort. Voor de rest is hij gewoon zich zelf. Ook als hij voor dit interview een boekenbon vraagt, omdat het zijn vrije donderdagmorgen moest kosten. Hij heeft ze gekregen. Pro Deo. JAN DERIX FOTO: JACQ. PEETERS TAIPEH (Reuter) „We zullen mili taire acties tegen de vijand (communis tisch China) ondernemen en een oorlog beginnen, die met één slag alle oorlogen zal eindigen", zo heeft de president van nationalistisch China, Tsjang Kai-Tsjek, vrijdag beloofd ter gelegenheid van de viering van de nationale dag van zijn land. De 83-jarige president is van me ning dat de wereld geen vrede zal kennen voor het regiem in Peking is vernietigd. Rolling-Stoneszanger Mick Jagger, gisteravond in de Amsterdamse R.A.I. een en al vuur; één brok zingende aggressiviteit. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Als de Engelse pop groep The Rolling Stones ooit iets heeft willen bewijzen, is hij daar gisteravond uitstekend in geslaagd. Het concert dal iVIick Jagger en zijn vier Rollingdisci- pelen In de Amslelhal van het RAI gebouw gaven, toonde namelijk aan dat het Nederlandse volk nuchter is lu in zijn bippe jonge nieren. Twintigdui zend doldriest uitgedoste bezworcnei van de popscene hadden zich koste wu kost in de hal geperst om hun idolei live te boren spelen en om inogelijker wijs «en glimp van hen op te vangen Diezelfde 20.000 Rolling Stoneslieflieli bers hebben hun algemene verwachtin; de bodem ingeslagen De RAI stom niet op zijn kop. De Amslelhal kookte en kolkte niet. Geen ruit werd dooi oorverdovende yells in trilling gebracht De massa stond, aaneengeklit tot een kluif kleurrijk textiel met armen, be nen en hoofden braaf te luisteren naar wat The Stones op het podium ten gehore brachten. Twintigduizend jam i de Rolling Stom hun geliefde groep: overigens in alle i Muiterij op Britse treiler LONDEN (AFP) Zes opvarenden van de Britse treiler „Mary Craig" uit Aberdeen zijn aan het muiten geslagen voor de Schotse kust. Zij zetten de vijf overige bemanningsleden, onder wie de kapitein, de eerste stuurman en de ma chinist, in Peterhead aan land en richtten vervolgens de steven naar Noorwegen. Een Brits marinevaartuig en een ver kenningsvliegtuig van de luchtmacht houden de boot in het oog. The Stones begonnen hun concert om kwart over negen. Voordien konden de aanwezige jongeren luisteren naar mu ziek van Buddy Guy en Johnny Wells. Deze beide vocale groepen brachten wat soulmuziek, hetgeen door de aanwezige popliefhebbers maar minnetjes werd gewaardeerd, getuige het gefluit en ge- Dit gefluit en gejoel was het enige lawaai dat in de Amstelhal gisteravond teweeg werd gebracht. De meute was tegen de komst van hun idolen, de Rolling Stones, zover tot bedaren ge bracht, dat zij niet eens tot een enthou siaste begroeting konden overgaan. Het openingsnummer van het Rolling Sto- nesconcert was Jumping Jack Flash. Hetzelfde openingsnummer dat ze in Hamburg brachten. Mick Jagger. de lei der van de Rolling Stones, was reeds om half negen vanuit Utrecht in Am sterdam gearriveerd. Tussen dat tijdstip en het begin van het concert bleef Jagger in een speciaal voor de Stones gehouden kleedkamer in het RAI-ge- bouw. Om half tien arriveerden de vier andere Stones met hun 52-koppige ge- De Stones toonden zich i stemming, zij verklaarden pas te willen i spelen „als we zat zijn". Paul Acket, j organisator van het Stonesconcert in I Nederland, toonde zich uitermate tevre- I I den over het verloop van zaken. Acket i had 3000 kaarten in vooraad buiten de i 20.000 kaarten die hij had verkocht, j deze 3000 kaarten wilde hij alsnog aan j de man brengen aangezien de Amstel- I hal van het RAI-gebouw goed was voor j I 30.000 personen. Dit kon niet doorgaan, I omdat de politie en de brandweer hier- j I tegen waren. De inloop van het publiek I gaf nogal wat moeilijkheden. 1 Om kwart voor negen dreigde nog een algehele opheffing van het popge- beuren in Amsterdam. Het hoofd van de brandweer in het RAI-gebouw dreigde namelijk tegenover Paul Acket de hele boel te laten sluiten en de jongeren naar buiten te zullen sturen als Acket niet tegemoetkwam aan de wens van de brandweer. Deze wens luidde: Zoek binnen 5 minuten een zekere Peter de Wit voor ons op. Zo niet dan wordt de hele boel gesloten. Acket liet zich door dit dreigement niet uit het veld slaan en verkondigde dat de brandweer de fatale gevolgen, die zich dan buiten zouden afspelen, dan Er gebeurde niets. De Stones bepaalden zich tot het op de vertrouwde manier presenteren van nummers uit hun succes-L.P.'s, vooral van „After Math", „Beggar's Banquet" en „Let it Bleed". Korte, krachtige rhythm en blues dus. Het publiek klapte enthousiast, maar bedaard. Toegiften vonden de Londense jongens dan ook nauwelijks nodig. De Stones on hun aanhang zijn een dagje ouder gewoi-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 5