brook benton tony scott southern comfort o. c. smith john stewart freda payne ZATERDAG 10 OKTOBER 1971 LY0NS- LEKKERNIJEN VOOR HET GRIJPEN Wanneer de huisvrouw zo merkbe- wust is als menig fabrikant hoopt, dan heeft rij kort geleden gelezen dat Ul- rich (die verpakt gebak en cake ver vaardigde) is overgenomen door Lyons. In zelfbedieningswinkel en supermarkt kan zij nu al de bekende lekkernijen onder de nieuwe naam aantreffen. Bin nenkort zal zij merken dat het assorti ment van 7 a 8 soorten Is uitgebreid tot 23. De Lyonslekkernijen omvatten rolls, bars, cakes, taarten, petit fours, banketstaven en pasteitjes, alle aan trekkelijk verpakt en echt „voor het grijpen" geëtaleerd. De prijzen zijn ronduit, laag: het duurste artikel is de Super Choco Roll van f 2,15. Lyons Is op dit gebied de grootste maatschappij ter wereld en bezit in Engeland bedrijven voor de vervaardi ging van levensmiddelen: men is aqtief in bakkers- en broodbedrijf, meelfabri- cage, koffie en thee, verpakte vleeswa ren, consumptie-ijs en diepvries. Daar naast bemoeit het concern zich met hotels, restaurants, Wimpy-snackbars, onroerend goed, wasserijen, parkeerga rages en autohandel. Niet al deze bedrijven heten Lyons. (Van de nieuwe Lyonslekkernijen blijft 49 procent van de aandelen in handen van Meneba, de N.V. Meelfa brieken der Nederlandse Bakkerij, die o.a. King Kom bakt.) Maar de meerder heid van de aandelen zijn wel in Lyons' handen. Als wij Lyons even in de rij van Nederlandse maatschappijen zetten, dan zou het met zijn omzet van 1.4 miljard gulden per jaar, de zesde plaats bekleden na Akzo. Philips en dergelijke grootheden. Alleen al in de Engelse bakkerijen wordt met 1250 vertegen woordigingen en 70.000 winkels een omzet van 300 miljoen gulden per week gemaakt. De kans om zich ook op het continent Ie vestigen deed zich voor bij Ulrich. Wel wordt er al op bescheiden schaal Lyons thee gedistribueerd (vooral in Frankrijk is dat al een groot artikel) en in grote steden van ons land zijn licen ties verleend voor de Wimpy-snackbars; in samenwerking met de K.L.M. wordt het Alphahotel met 1200 bedden, in Amsterdam gebouwd. Maar de vervaar diging vail Lyonslekkernijen in Ul- richs huis te Rotterdam, is een belang rijke, stap die leidt naar zeventien tot achttienduizend winkels in Nederland en.naar de EEG-markt. Goed, lekker en goedkoop Cake van een goede banketbakker, petit fours van zo'n speciaal adres als bijvoorbeeld Krul, die helaas om diver se redenen moet sluiten, zijn beslist fijner dan die van Lyons. Maar ze zijn vele malen duurder en komen vrijwel bij niemand dagelijks in huis, het blij ven extra's voor bijzondere gelegenhe den. De leus van Lyons voor het ver pakte gebak luidt echter: ,Voor iedereen op elk moment", bij de koffie, de thee, 's avonds, de hele dag door. Aangezien de artikelen gegarandeerd drie weken vers blijven, (de datum staat erop) kun je ze geregeld in huis hebben. De Engelse produktie is niet zomaar overgenomen voor Nederland. Een uit gebreid onderzoek heeft bewezen dat de smaken verschillen; wat de Engelsen bijvoorbeeld een citroencake noemen, smaakt ons als een gewone cake. Maar onze citroencake vinden ze daar veel te zuur. De uitbreiding van het bestaande assortiment is dus samengesteld naar Nederlandse smaak. Bij de 24 artikelen zijn er 2 op basis van bladerdeeg, n.l. banketstaven en pasteitjes. Deze twee worden niet in de voormalige Ulrichbakkerijen te Rotter dam vervaardigd maar bij Lensvelt-Ni- cola in Den Haag. De overige 22 glijden echter van de lopende band in de Rot terdamse fabriek, die bij de Keurings dienst van Waren bekend staat als een modelfabrick! Het proces speelt zich af in drie hallen. De eerste die vol meelzakken en reuzenblikken met de voornaamste in grediënten staat, heeft een droge hoek (meel, suiker e.d.) en een natte hoek met stroop, gelei, groot-formaat emmers en bakken met crème. In deze produk- ten worden geen boter, slagroom of verse vruchten gebruikt met het oog op de - bewaartijd. maar wel margarine, kippeëieren, geconfijte vruchten en Ja- Een chocoladebeslag voor de Super Choco Roll praline, dat in de natte hoek nog donkerbruin is. bereikt door een buis de tweède hal. waar de bakkerij is gevestigd. Daar wordt het „geklopt" door er lucht bij te injecteren. Ziender ogen krijgt het een zachte lichtere kleur tot het geschikt is om op de lopende band in twee eindeloze lange tafellópèrtjes'dabvens in te schuiven. Luchtig -.en- gaar -komt hel aan de andere kant te voorschijn. Het gebak wordt met suiker bestrooid om het han teerbaar te maken, en gekeerd. Dan volgt het automatisch besmeren met crème (waarin o.a. margarine, fondant en marsh-mellow); een zuinig borsteltje veegt het teveel ervan, weg. In afgepas te plakken gesneden schuift de band voor een rij dames die het gebak met de hand oprollen: de enige handeling die machinaal niet goed kan lukken. De rolcakes komen op hoog door de lucht zwevende plateaus terecht, wor den met chocolade overgoten en van een garnerinkje voorzien, om in de derde air-conditioned hall een fraaie verpakking te krijgen. De fabricage en afwerking van een rol duurt 50 minu- In de plaats van chocorollen kunnen op dezelfde bakkerij allerlei andere rol len gefabriceerd worden. Maar voor de serie van 22 staan meerdere bakkerijen klaar en worden er cp dit moment nog bijgebouwd. Per week zullen hier voorlopig 100.000 eenheden (stuks lekkernijen) gefabriceerd worden in Engeland zijn er dat 4 miljoen per week). Er zit dan wel geen slagroom, boter en vers fruit in maar margarine, suiker, meel en geconfijte vruchten zetten ook aan.. I-ekker is het allemaal wel, goedkoop ook. Beheers u maar eens. TARTAARTJE OP HET HET HOOFD Ditmaal is de nieuwe haarlijn die werd gelanceerd door de Haute Coiffure Frangalse et Coiffure Creation 'n getrou we weergave van Alexandre's even te voren bedachte Lign-e Tarlare. Wij mochten al constateren dat het kapsel ongemakkelijk is voor de winter want die lange nekharen zitten in de weg en worden heel slordig bij een kraag. Vol gende bezwaar: zie je een dame a la Tartare recht in het gezicht en zijn daarbij die lange nekharen ter weers zijden onder de oortjes zichtbaar dan moet de dame écht jong zijn een klein beetje oud wordt hierdoor opeens echt oud. In elk geval veel ouder dan haar of hem lief is. Ja, ook hém. Al heet het dan niet Ligne zus of zo, ook de heren laten zulke hippe, haartjes groeien. Kijk op tv naar Fier Tania (oud) en Pim Jacobs (beetje oud) CAGOULE De cagoule (een moderne vorm van bivakmuts) past ook in het nieuwe mo debeeld. Zwart satijn, met hermelijn staartjes langs de rand, behangen met een knots-juweel aan antieke dames horlogekettingen en voorzien van drie glinstersteenclips op voorhoofd yn schouders, is door de ontwerper Johan- Charles Brosseau bedoeld voor een mooi meisje dat haar feestpruik beu is. TERUG VAN WEGGEWEES1 Brook Benton, eens een bejubelde en hooggenoteerde figuur, viert met de langspeler „Home Style" een glanzende terugkeer in het Amerikaanse muziekwezen. Zoals bekend was Brook indertijd met wijlen Sam Cook een van de populairste negerzangers van de Verenigde Stalen. Met de opkomst vap het elektrie- ke geweld braken slechte tijden aan voor Brook. Voor een goede song was nauwelijks plaats meer. Anno 1970 is er echter veel ten gunste veranderd in de internati onale muziekwereld. De veelvraat jeugd heeft ingezien dat louter volume toch ook niet alles is en staat nu volop open voor invloe den van de iazz en de klassieke muziek. Het gelukkige gevolg van deze herwaardering is dat er nu ook plotseling weer belangstelling is voor al wat oudere zangers en zangeressen, die volkomen vergt ten dreigden te raken. Een vai hen is Brook Benton, die zijr (noodgedwongen) improduktievc jaren heeft doorgebracht met hel uitzoeken van uitgelezen materi aal voor een bijna niet meei gedachte langspeler. Wat betref de keuze van zijn Brook trouw gebleven aai principes. Dat houdt dus men op „Home Style" nu vindt die afkomfetig zijn uit Ame- rika's volkse potentieel, beter be kend als de folk-music. Zo komen we „Don't think twice it's all right" van de grote Bob Dylan legen, evenals „For Lee Ann". „Willie and Laura Mae Jones" en „Aspen Colorado" van Tony Joe White. Het pleit voor de goede smaak van Brook Benton dat hij werk van deze twee grote figuren van de Amerikaanse folkmusic voor zijn elpee uitkoos. Vroegere Bruokbc wonderaars zullen met welgevallen constateren dat zijn stem nog steeds niets aan warmte heeft ingeboet. Qua voordracht lijkt Benton zelfs nog aan kracht gewonnen te hebben. We hebben tenminste met ademloze bewon dering zitten luisteren naar de tien gloedvolle nummers van deze plaat, waarvan het heel ontspan nen gezongen „It's all in the game" (al eerder door Cliff Richard en The Four Tops vereeuwigd) voorgons het hoogtepunt vormde. De eerlijkheid gebiedt dat wij ook The Sweet Inspirations in de hulde betrekken, want mede door hun voortreffelijke achtergrond zang is deze plaat uitgegroeid tot een van de betere in het zoge naamde luisteridioom. (Cotillion SD 9028). FLIRT MET KRISHNA-CULTUS De nu bijna vijftigjarige Ameri kaanse jazzklarinettist Tony Scotl kan tevreden terugzien op een rijke carrière. Hij speelde in de orkesten van Duke Ellington, Charlie Ventura, Buddy Rich en Sid Catlett, arrangeerde voor Sa rah Vaughan en Billie Holiday en was zelfs enige tijd de muzi kale lijdsman van de populaire Harry Belafonte. De afgelopen jaren is het wat stiller geworden rond de begaafde Scott. Het is dan ook bepaald verrassend te constateren, dat er weer eens een nieuwe langspeler van Tony Scott is verschenen. „Homage to Lord Krishna" is de titel van het onderhavige pro- dukt, waarop Scott toont qua techniek nog steeds tot de aller grootsten te behoren. Muzikaal gezien zit het allemaal wat min der lekker op deze nieuwe plaat Het doet tenminste een beetje gênant aan te horen hoe kramp achtig Scott tracht in het gevlei te komen bij het poppubliek door het spelen van modieuze Indiase muziek compleet met sitarbege- leiding. Technisch klinkt het ze ker goed, maar voor de rest is het hol en intentielpos. Beter is Scott op dreef in normaal swing repertoire als „Brother, you can spare a dime", „My funny Valen tine", „Satin doll" en „Sophistica- ted Lady". In deze vier vriende lijk swingende nummers levert Scott het overduidelijke bewijs dat vernieuwing niet altijd voor uitgang betekent. Geef ons maar Tony Scott oude stijl.. (Verve 2304 008). Er lopen op dit ondermaanse nog al wat figuren rond die beweren dat de soul dood is. Een opinie waar wU het echt niet mee eens zijn, omdat soulmuziek zoveel be tekent als „muziek recht uit het hart" en die is zoals bekend niet stuk te krijgen. Het overtuigende bewijs dat de soul springlevend is, wordt geleverd door de recente hoge hitparadeposities van The Jackson Five met „ABC" en van de Four Tops met „It's all in the game". Het doet dan ook deugd te con stateren dat er zelfs nog nieuwe soulgroepen worden opgericht. We hebben het hier over de Amerikaanse formatie Southern Comfort (niet te verwarren met lan Matthews' Southern Comfort), die op de gelijknamige debuutel pee louter soulklanken laat horen, hetgeen tegenwoordig helaas een zeldzaamheid mag heten. Niet dat hun soul nou zo verrassend en origineel is, daarvoor zijn er te veel platen in dit genre, maar gewoon omdat deze muziek vrij is van overbodige franje. Geen moeilijke gitaarriedels,, geen elek tronische experimenten (hoe fraai die ook kunnen zijn), maar g woon recht op en neer musicen óp een stevige ritmische bas Het is dan ook ideale dansmu ziek. Iedereen weet trouwens de soul haar faam te danken heeft aan de discotheken, waai de deejays maar al te graag naai deze muziek grepen om het ge wenste sfeertje te bereiken. Daarom hulde aan Southern Comfort, die het heeft aangedurfd anno 1970 de soul op het reper toire te nemen. Titels: „Wild wes tern cheetah", „Get back," „Love got me" „Mountain girl e.a. (CBS S 64125) Het Nederlandse publiek kon vo rig najaar in het Haagse Con gresgebouw voor het eerst per- het Herb Al - perts geweldige Tijuana Brass op te mogen luisteren. Voor die tijd was zijn naam in ons land slechts bij enkelen bekend van de in Amerika nogal succesvolle hits „The son of Hickory Hollers tramp" en „Little green ap- Na die bewuste avond in het Congresgebouw kon men gerust -lellen dat O. C. Smith er enkele duizenden fans had bijgekregen, want met een heel gaaf optreden erhief hij het verplichte num mer (en dikwijls dus oervervelen- le) voorprogramma tot een voor de fijnproevers ware gebeurtenis. Met zal velen toen gespijt hebben lat zijn show zo vreselijk kort luurde. De faam die deze zanger :et dit optreden verwierf (in de .'erenigde Staten was hij overi gens al veel langer bekend), vordt op de elpee „O. C. Smith's Greatest Hits" volkomen beves- HIS GREATEST HITS tigd. Smith beschikt naast heel warme stem over een rijke vóordracht, die de teksten zijn nummers bijzonder goed doet over komen. Uiteraard nioet het -epertoire wel i'. 'Maar 'ook iridat opzicht töont Smith zich een begaafd mens met een fijn ontwikkeld smaakgevo?]. Voorbeelden op deze langspeler: „Daddy's little man", „Friend, lover, woman, wife" „Tha's life" en niet te verge ten de hierboven al genoemde hitparadesuccessen „Little green apples" en „Hickory Hollers tramp". Smiths stijl zou men hel beste kunnen omschrijven als een soort veredeld „zing-zeggen" waarbij de balans keurig in het midden blijft. Zoals gebruikelijk in Amerika wordt O. C. omringd door uitgelezen producers en ar rangeurs, die niet in de laatste plaats aansprakelijk zijn voor het goede eindresultaat van deze plaat. Namen als Jerry Fuller, Artie Butler, Mort Garson. (de zelfde die „Hair" verwezenlijkte op de Moog Synthesizer) en Allen Stanton zijn in dit verband veel zeggend. Als geheel een lekkere plaat. (CBS 64153). WILUARD" De al wat oudere muzieklief hebbers herinneren xich onge twijfeld John Stewart, wiens naam in de iend vijftiger, begin zestiger jaren onverbrekelijk verbonden was met het wereld beroemde Kingston Trio. Mei Stewarts afscheid in 1962 boet te bet trio aanmerkelijk aan kracht in, hetgeen uiteindelijk zou leiden tot een geruisloze afgang. John Stewart begaf zich daarna op het solopad. Vorig jaar pas viel voor hem het eer ste grote succes te noteren met de tophonderdsingle „Armstrong" De enige weken geleden ver schenen langspeler „Willard" zou wel eens de langverwachte solodoor braak voor John Ste wart. kunnen betekenen. Ste wart eist namelijk nadrukkelijk de aandacht voor zich op met veertien voortreffelijke folk songs, die hij zelf heeft gecom poneerd en waarvoor hij ook de teksten heeft geschreven. Op zich is die zelfwerkzaamheid niet zo bijzonder,, talloze jonge musici schrijven te'genwoordig immers hun eigen repertoire, ware het niet dat wij hier te maken hebben met topkwaliteit. En dat is zoals bekend een zeld zame gebeurtenis. De teksten en melodieën van Stewart zijn stuk voor stuk bijzonder origineel en welltiidend. Het enige bezwaar dat men tegen de elpee „Wil lard" zou kunnen koesteren is de wat sombere tendens van de teksten. Stewart heeft het voor namelijk over verloren liefdes, gesneuvelde krijgers, de verdorven dromen van schoolmeisjes en andere minder plezierige zaken, die overigens heel wat reëler aan doen dan bijvoorbeeld de opper vlakkige romances die in zovele andere liedjes bezongen worden. Voor de begeleiding van de nummers kon Stewart beschik ken over country-folk groothe den als violist Doug Kershaw, gitarist James Taylor en mond- orgelist Charlie McCoy. Peter Asher, bekend van het duo Pe ter and Gordon en misschien nog wel bekender als de broer van de momenteel in Engeland zeer popnlaire actrice Jane Asher (eens de grote liefde van Paul McCartney), tekende voor de produktie van dit in Holly wood opgenomen album. (Capi tol ST 540) DISCORUBRIEK door Charles Bels SPRINGFIELD'S NIEUWE SINGLE Edison,winnares Dusty Springfield heeft kort geleden weer een nieuwe single opgenomen. Het in Engeland nu al ais hit getipte „How can I be sure/Spooky" begeleid door het voortreffelijke orkest van Wally Scott zal binnenkort ook in Nederland worden uitgebracht. rijk gezegende bij i de de zeer aantrekkelijke zangeri Freda Payne. Met de sing ,,Band of gold" stond deze juf i juli van dit jaar aan de top va de Amerikaanse hitparade e ook i geland. nd sta. i Freda dat i de prt lijk doodjammer, want zij heeft (letterlijk en figuurlijk) nogal wat in huis. Behalve een uitste kende zangeres, i* zij ook een goed actrice en danseres. In al deze hoedanigheden viel zij te bewon deren in de Broadwaymusical ..Hallelujah Baby", waarin zij op een gegeven moment de bekende ster Leslie Uggams werving. Fre- BAND VAN GOUD da* vocale kwaliteiten bleven daarna niet lang onopgemerkt Hel trio Holland-Dozier-Holland wist haar te strikken voor het pas gestichte. Invictuslabel, waar op kort daarna de in Amerika en in Engeland zo succesvolle single ..Band of gold" verscheen. Freda Payne beschikt over een prettige soepele stem die geschapen lijkt Ie zijn voof- het souljazzidioom. Of overigens ..Band of gold" de top van onze vaderlandse hitpa rades haalt durven wij te be twijfelen. Niet dat de single slecht zou zijn. zeker niet, maar wij geloven dat men het in dit lage landje meer begrepen heeft op tot inhaken nodende meedei- ners dan - op dit staaltje van Amerikaans perfei wachten dus...

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 10