MIDI- MAXIMODE Straattoneel PUBLIEK MOET OP STRAAT VERRAST WORDEN Kousenfabrikanten vrezen en niet CULTURELE GUERRILLA Geen mensen vragen om te komen kijken ZATERDAG 3 OKTOBER 197H DEN HAAG De komst van de mini- en maximode lijkt op het eerste gezicht een ramp voor de kousenfabri kanten. Nu immers het been door de confectieindustrie tot verborgen ver leider is gedegradeerd, heeft het voor de vrouw geen enkele zin meer om met geraffineerde nylons of veelkeuri ge panty's zichzeir te etaleren. Ze kan nu rustig de schapenwollen sokken uit haar padvindstertijd afdragen en naar het bal gaan met een aantal uit- schuifbare ladders, waar de plaatselij ke brandweer jaloers op wordt. Je mag dus in alle redelijkheid verwach ten. dat de verkoop van dameskousen in ons land dit jaar 130 miljoen stuks met een totale waarde van zo'n slordige 400 miljoen gulden door de nieuwe mode een geweldige optater krijgt. „Geen sprake van", meent de uiterst montere heer H. Kool, die in Den Haag de vooruitgeschoven post van het Duitse kousenimperium „Nur Die" bezet houdt. „Als u mijn privé-mening vraagt, als u dus wilt weten, hoe ik er als man over denkt, zeg ik: Het is een vreselijke mode, die elke vrouw jaren ouder maakt. Als kousenman zeg ik: het zal zo'n vaart niet lopen. Kijk maar om je heen. Op straat, in de tram. Hoeveel mensen zie je daar midi en maxi dragen? Misschien twintig, dertig, maar die andere 300, die rustig hun minigarderobe blijven doordragen vallen niet op. Dat is het punt. Het is altijd de avant-garde, die de grootste mond heeft en op de trommel slaat, maar neem nou maar van mij aan, dat het volk zich niet de wet laat voorlezen door de industrie. Die midi- en maximode is een uitvin ding van de geldindustrie en wordt ons niet op het dak geschoven, omdat de vrouwen opeens zo nodig moeten. Ben je gek. De minimode is uitgespro ken vrouwelijk en zal daarom echt niet zonder slag of stoot verdwijnen. Vraag maar eens aan de grote inko pers, welke keus ze hebben gemaakt voor het voorjaar van 1971? Tien tegen één, dat je als antwoord krijgt: mini. Natuurlijk, er is geen vrouw, die haar complete garderobe op de mest vaalt gooit, omdat de industrie dat toevallig wil." Kippen Kousen-Kool verwacht wel, dat de nieuwe mode de stormachtige expan sie der kousenfabrieken licht zal beïn vloeden. Er zijn momenteel in Neder land nog vier fabrieken, Trlcobest, Ten Cate, Jansen de Wit en Danlon, die gezamenlijk 75 procent van de kousenmarkt in handen heben. Van hen is Danlon in Emmen met een marktaandeel van 36 procent de grootste. De resterende 25 procent is gretig opgesnoept door de Duitse NUR DIE-keizer Fritz Schulte, die goed is voor een jaaromzet v^n 700 miljoen Duitse marken. In zijn Europese fa brieken worden per dag 1,2 miljoen nylons en panty's gemaakt en in zijn overzeese vestiging in Puerto Rico stampen de ultra moderne machines er nog een 800.000 per dag uit. Daar naast houdt 43-jarige, gezette Fritz puur voor zijn eigen lol kippen Hij heeft er op dit moment 500.000. Toch blijft hij volhouden, dat het een hobby is. Die Fritz. Prijsdumping Kool wil ons Inmiddels aan de hand van cijfers doen geloven, dat de om zetdaling niet meer dan tien, twintig procent zal bedragen. Een tegenslag, die hij als een ongevaarlijke vlieg wegwuift. Waar hij wel wakker van ligt is de kousenoorlog, die veertien dagen geleden in Nederland is ont brand. Een Nederlandse fabrikant stond toen toe, dat afnemers zijn panty's voor de ongehoorde prijs van één gulden negen en dertig te koop aanboden. De algemeen aangehouden prijs voor de goedkoopste panty was daarvoor één gulden vijf en zeven tig. De bewijzen van deze „panty-strijd" zijn inmiddels door Kool naar het hoofdkwartier van keizer Fritz ge stuurd. Advertenties uit kranten en folders, die in vette letters de koopjes annonceren. „Voorlopig neemt Schulte een afwachtende houding aan", venti leert de keizer via Kool, ..maar op den duur kan hij een dergelijke prijsdum ping natuurlijk niet accepteren. Reken erop, dat hij niet lijdzaam zal toe kijken en zijn markt laat verpesten. Schulte heeft zijn antwoord al klaar. Wanneer de fabrikant zijn prijs niet terugdraait naar een redelijk niveau, dan zullen wij met panty's van 98 cent H. Kool met blijft zien. i hand vol handel, - zijn vaste overtuiging ondanks de maximode been in op de markt komen. Dat staat voor mij zo vast als een huis. Het kost ons dan een paar miljoen, maar dat kan Schulte toevallig hebben." Vuist Toen Kool in 1968 met twee broers het eigen familie-bedrijf in het NUR DIE-concern integreerden („we waren te klein om een werkelijke vuist te maken") was de panty net bezig aan zijn spectaculaire opmars. Het rijk van de nylonkous had in de jaren daarvóór ook al gewankeld, maar was nog niet ineengestort. Dat kwam pas in de late zestiger jaren, toen de vrouw ontdekte, dat ze dank zij de panty een hoop ballast van haar li chaam kon werpen. De jarretelgordel en de step-in. die vele generaties ge teisterd hadden, maakten hun laatste droeve gang naar de vuilnisbak en de panty nam hun plaats in. Kool: „We maken nu al een panty met een inge- wegen step-in van lycra. Die kost dan wel drie vijftig. Kool beschouwt in alle bescheiden- GROTE INKOPERS HEBBEN VOOR LENTE 1971 ALWEER VOOR MINI GEKOZEN heid, dat wel de panty als één van de grootste geschenken, die de vrouvl in de loop der eeuwen van de gezai menlijke industrieën heeft gekregen. IrJ 1955 bestond de omzet der kousenfa-l brikanten nog voor 100 procent uil nylons met naad en zelfs de fabrikan- te. die alleen rondbreimachines had den, stikten haastig een imitatie-naac op hun produkt, omdat ze het anders aan de straatstenen niet kwijt konden] Vijf jaar geleden had inmiddels del naadloze nylon nog steeds de alleen-, heerschappij, maar vanaf dat moment] is hét bergafwaarts gegaan. Nu is de] verhouding 84 procent panty's en la procent nylonkous. Kool verwacht, dat' deze percentages nog verder zullen] veranderen ten nadele van de nylon- kous. Al is het alleen maar dankzij het „Boutique 77' project, dat hij er; nu met de moker bij het Nederlandse volk inslaat. Er zijn in het kader van' dit project tot op heden 1600 stan daards met panty's in alle prijsklassen! bij kruideniers en sigarenwinkeliers! neergezet en dat leger moet eind 1071 zijn aangegroeid tot 10.000. De cam-f pagne wordt gesteund door reclame kreten, die zestien keer per dag dooij Radio Veronica uit volle zee worden gelanceerd. Kool: „Dat kost Schulte een half miljoen gulden. Het is hei: grootste advertentiecontract, dat ooit| met Veronica is afgesloten. Kop en staart Met die steun in de rug durft Kool dan ook te zeggen: „midi-en maximo de doen me niks. Het is altijd hetzelf de beeld: de kop beweegt wel snel, maar het lichaam en de staart doen Toevallig kan die kop hem gestolen worden. Straattoneel. guerrilUtheater- Het sun begrippen die een protest aandienen in de oude pluche wereld van de gevestigde schouwburgen. We gaan mét de politiek de straat op, we houden demonstraties, buitenparlementaire acties. Of. zoals Jan Juffermans. drijfveer achter de onlangs gehouden Utrechtse manifestatie Motion- weeks het zegt: „Een essentieel onderdeel van het democratiserings- en egali- seringsproces dat zich In onze huidige samenleving voltrekt, is het „op straat" brengen van dingen die vroeger intern bekokstoofd werden door een kleine troep regenten: de sterren van het publiek. Daarmee vergelijkbaar is de ontwikkeling die te zien is in de vormen van theater, bedrijven, (of toneelspelen). De status- sehouwburgen en het statustoneel zoals we dat nog overal kennen, werken in feite mee aan de verduistering van de kern van het theater: de crisis, die bijna altijd aan het eigentijdse toneel ten grondslag ligt". „Als duidelijke reactie of liever alternatieve actie, is er een toename te zien van groepen en schrijvers die zich bezighouden met het straattoneel. Natuurlijk is deze term niet helemaal juist, want „straat" kan in dit verband vaak vervangen worden door fabriekshal, winkelcentrum, bushalte, station enzovoorts, openbaar theater is daarom misschien een betere benaming". De opkomst van het straattheater is natuurlijk onverbrekelijk verbonden met het feit dat men de straat steeds meer gebruikt als terrein voor sociale actie, vooral in Amerika is uit talloze demonstraties, op allerlei pleinen en plaatsen een theatervorm voortgekomen die vaak op directe wijze meestreeft met de bedoe lingen der demonstranten". Juist op de manifestatie Motionweeks was voor het straattoneel een ruime plaats overgelaten: niet minder dan twintig groepen bedreven op verschillende plaatsen in de Domstad hun culturele guerrilla, vredig maar daarom niet minder bewust- Over het hoe en wat van het straattoneel praatten we met Wim Odé van het Nederlands Centrum voor Amateurtoneel, die zich als geen ander in deze materie verdiept: „Op straat barst het van de mogelijkheden". MAARSSEN „Wat is dat voor waanzin? Ik heb net mijn moeder begraven. Jullie kunnen dit niet maken". Dat schreeuwde een van de omstanders toen een straatgroep een spel opvoerde over aggressie met daaruit volgend de dood. Eén van de spelers bleef voor dood liggen. Toen kwam die reactie. Toen was er ook ineens een hetze tegen dat spel. Het is een beetje het wegvluchten uit de vrijblijvendheid van het theater. Het straattheater probeert de vrijblij vendheid niet alleen binnen de daar voor aangewezen ruimte van het thea ter te laten, maar de mensen te over tuigen dat zij door- de hele samenle ving heen geïntegreerd moet zijn. Dat is het eigenlijk. Het is het bewerkstel ligen van een vrijheid. Daar is het offi ciële theater ook mee bezig, altijd, maar dan op een wat ongevaarlijke plek. Het wordt pas weer leuk als iedereen zich rot schrikt. Als er een stuk aanval op je eigen levenssituatie gepleegd wordt. Straattoneel Is guerrillatoneel. De voor stellingen duiken links en rechts op. Waarom? „Nou dan zou je weer dat voorstellings aspect krijgen. Je gaat dan dus zeg gen: ik maak een aanbieding aan de mensen om te komen kijken naar een stuk. Ik geloof dat je die situatie niet moet veranderen. We moeten geen mensen aanwerven om naar het stuk te komen kijken want dan wordt het een stuk openluchttheater. Nee. wat essentieel is dat mensen die er niet op verdacht zijn geconfronteerd worden met dit theater of via dit theater r bepaalde problemen". Hoe staat de overheid er tegenover' „Nou, er zijn wel een aantal groepen die wel van tevoren met de politie of met de gemeente overleg plegen. Er is ook een aantal groepen dat zegt: ook dat doen we niet; dat is tegen ons we zen in. We nemen het risico dat we ge sommeerd worden weg te gaan. Wc gaan ergens spelen, maken een korte act en gaan dan weer weg". Wim Odéop straat barst het straattoneelgroepen op van tevoren be kende plaatsen speelden en dal de toeschouwers met Gevubussen naar die plaatsen werden gebracht. Men sprak zelfs van een „Trip langs de dierentuinen"! „We hadden een stel groepen uilgeno digd om in het kader van de Motion weeks in Utrecht straattoneel te ko: men spelen. Die kregen dus ook een lijst van plaatsen waar de politie mee akkoord ging dat ze er speelden. Maar aan de andere kant hebben we ook met de politie overlegd dat als de groepen ergens anders naartoe wil den gaan dat de politie daar begrip voor heeft. We zullen echter niet in de krant van te voren bekend gaan ma ken: op dat plein op die en die tijd begint de voorstelling Er wordt in straattoneel dus geageerd tegen de bestaande orde met toestem ming van de bestaande orde? „Nou dat moet je niet zo stellen, hoor. Ik geloof niet dat dat juist is. Er wordt dus wel tegen de bestaande maatschappijorde geageerd, tegen aller lei misstanden. Ook worden allerlei menselijke problemen aan de orde ge steld. Dat hoeft niet op het maatschap pelijke vlak te liggen, het kan ook op het communicatieve. Er is ook een groep die zich helemaal niet maat schappelijk opstelt maar die zich ten doel stelt om communicatie tot stand te brengen met de mensen die ernaar kijken. Die dus ook gesprekken gaat voeren en allerlei technieken heeft uit gedacht om dat te gaan doen. Maar er werd tijdens de Motionweeks niet geageerd tegen het politieapparaat in Utrecht". Er zou bijvoorbeeld wel geageerd kun nen worden tegen het optreden van de politie tegen de Damslapers? „Dat zou inderdaad wel mogelijk zijn. Het zit erin dat je zegt: dit is een waanzinnige bureaucratie waar op een bepaald moment iedereen hefeft het gevoel tegen beter welen in een beslissing wordt genomen die dan wordt doorgevoerd. Kunst is altijd en daarom vind ik dat straattheater ook kunst is dat er in een bestaan de orde een soort marginale ruimte gemaakt wordt om juist de wantoe standen in die orde aan de orde te stellen. Ze wordt getolereerd. Ze wordt door de vingers gezien. Echte kunst wordt altijd door de vingers gezien, dat wordt nooit „con amore" geaccepteerd, geloof ik. Ik geloof dat het het wezen van het toneel is om de mensen be paalde tegenspraak te geven, tegen de haren in te strijken. Niet om ze te bevredigen. Het is een wakkermaak- functie. Ieder systeem, behalve het dictatoriale heeft in zich dat het voor dat soort dingen ruimte maakt. Ik geloof dat dat het grote winstpunt van de bescha ving is. Dat je zegt hoewel we ons door dat soort dingen aangetast vóe len geven we ze die ruimte. Je komt in conflict want je probeert juist door dat provoceren duidelijk te maken dat de orde waar je tegen ingaat bepaal de excessen heeft. Die probeer je aan te tikken. Die bestaande orde zal zeker terugslaan. Die zal zo'n situatie als het politieoptreden op de Dam laten gebeuren. Juist daardoor maken dit soort theateracties de rotte plek van dit systeem duidelijk. Zo zou je het kunnen stellen. Het is wel een aanval, je zou het goedaardig kunnen noemen maar het kan zelfs ook kwaadaardige vormen aannemen. Maar het uitgangspunt van die aanval, het feit dat men het niet eens is met die bestaande orde, wordt god-zij-dank in de Nederlandse samenleving geaccep teerd. En dan zijn er mensen die zich op hun tenen getrapt voelen. Heel concreet dus los van de over heid is het feit dat je op straat gaat spelen, dat je de mensen belemmert om door te lopen, dat je ze laat zien dat er bijvoorbeeld geen ruimte meer voor spelen is in die straat. Wat ge beurt er dan? Zo'n groep maakt een cirkel en gaat daar een spel spelen. Die omstanders raken daar opgewon den over. Ze zeggen: die mensen zijn gek aan 't doen. Op een bepaald mo ment wordt het zelfs zo erg dat de omstanders zich aggressief gaan gedra gen tegenover die mensen die daar zitten te spelen. En dat was nu juist wat ze wilden bereiken. Dan gaan ze met die mensen in discussie Waar om doen we dat nou? Wat we willen overbrengen is dat wij vinden dat er in deze samenleving niet voldoende ruimte voor het ludieke is. Op straat barst het van de mogelijkheden" Is I „Heel uitgesproken, ja. Er zijn ook bin nen de Studententoneelorganisaties nogal wat groepen geweest die zich met het straattoneel hebben beziggehouden. Ook logisch. De sociale acties lopen op het ogenblik voor een groot deel vanuit de studentenwereld, dus ligt het voor de hand dat een van hun middelen het straattoneel is. Of het nu van dentenzijde komt of van een andere kant, ik vind die term Straattheater eigenlijk niet zo erg gelukkig. Omdat die aanleiding geeft tot verwarring met openluchttheater. Ik vind de term Ac tietheater eigenlijk beter. In Amerika noemen ze het Guerilla Theatre, dat is weer zo Amerikaans. Het geeft wel goed. het wezen van de zaak Het is inderdaad een guerrilla wat je doet. Een soort binnenlandse oorlog. De woorden actietheater en guerrilla theater geven het wezen van de zaak straattheater? „Ik vind het een vorm die erg goed gebruikt kan worden en die misschien ook op de rest van toneel een bepaal de invloed kan oefenen. Hoe meer cul turele beweging er komt hoe meer ri< cultuur zich vernieuwt. Dat houdt in dat hoe meer je erin terechtkomt hoe meer dit soort dingen zal gaan gebeu ren. Dat houdt weer in dat er de ko mende jaren toch wel wat te doen zal zijn op dit terrein. Maar dat houdt niet in dat de groepen die nu spelen florissant bestaan zullen leiden. Dat ls belachelijk". Tot zover Wim Odé. Jan Juffermani halen we nog een keer aan, niet oir de belangrijkheid van straattoneel t< bewijzen maar om duidelijk te stellen waar en hoe het straattoneel staat: „Het straattoneel gaat een belangrijke bedreiging vormen voor het gevestigde bestel. Er is een snelle opkomst veel nieuwe initiatieven op dit gebied. Er zal dan in de toekomst, ook in ver band met subsidiëring, door de over heid rekening moeten worden gehou den met deze ontwikkeling. Ook ir het „officiële" toneelbestel wordt deze ontwikkeling nog steeds terzijde ge schoven. Wie de nieuwe ontwikkelin gen in de toneelwereld onderkent, en het accent van artiestieke prestatie ver legd ziet worden naar sociale actie, stuit onoverkomelijk op een aspect dat in onze cultuur zeer moeilijk ligt: sociaal realisme. „Straattoneel is wezenlijk anders, het ontstaat uit een snel veranderende maatschappij, of beter gezegd het ont staat opnieuw. Als het goed gaat, krij gen hoe langer hoe meer knusse markt pleinen, ultramoderne winkelcentra en andere exponenten van de consumptie maatschappij „last" van een soort cul turele guerrilla: het straattheater". Toch is het straattoneel, zelfs in de ogen van Wim Odé en Jan Juffer- mans, niet alles: „Vaak is echter aan de verschillende activiteiten van straatgroepen nog te merken dat ze zijn uitgegaan van de traditionele, volkomen misgreaeide to neelvorm die we momenteel onder to maten bedolven zien liggen. Het is om in huilen uit te barsten over zoveel naïeviteit als je een straattoneelspelcr hooit zeggen: „Ik zag laatst nog Jules Croiset, werkelijk een fijne collega".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 12