SCHANDAAL IN TELLIER" „Stay away, Joe" :magere Elvisfilm 1 WAT ZIJ ER VAN DENKEN... „Sexfilms voorzien in een behoefte" „Ik twijfel aan oordeel filmkeuring" „Studentenpubliek vooral kritisch" Nelly Kaplan verrast met wrange tragi-komedie bioscopen in LEIDEN VRIJDAG 2 OKTOBER 1970 STUDIO EN LIDO door willem schrama G. C. PILANEN (LIDO/STUDIO): E. VERWEY (LUXOR): G. H. GROENEWEGEN (CAMERA): LEIDEN Voor de filmlief hebber is de stad Leidert met zijn zes theaters een klein lustoord. Actuele films, worden in groten getale ge presenteerd en zo nu en dan is er zelfs sprake van een landelijke première. Voor dit alleszins goede peil is allereerst een staf van bioscoop-exploitanten en bedrijfsleiders verant woordelijk. Wij vonden 3 bedrijfsleiders van 4 bios copen bereid tot een blik- semvraaggesprek. Het zijn de heren G. C. Pilanen (Studio en Lido), E. Ver- weij (Luxor) en G. H. Groe- newegen (Camera). Zij antwoorden ons op een 15-tal vragen, die de Leidse bioscoopbezoeker wellicht eens of meerdere malen op de lippen hebben gele gen. 1. Heeft u plezier in uw beroep? 2. Wat zou u willen zijn. Indien u dit beroep niet zou uitoefenen? 3. Het elke week opnieuw presenteren van een film, is dat nooit een probleem voor u? 4. Tracht u een bepaald filmgenre in uw theater te handhaven? 5. Wat is uw persoonlijke voorkeur van filmgenre? 6. Is het met de sexfilms gedaan? 7. Vindt u de schreeuwende reklameteksten in adver tenties niet vaak misleidend voor het publiek? 8. Bent u het eens met de kritieken in de Leidse pers? Ik vind het heel plezierig. Veel contact met mensen. Meestal plezierige mensen, omdat ze uit gaan. G. C. PILANEN Ja. Waarom? Het Is geloof ik de sfeer, die van het publiek uitgaat Ik zou dan zeker een beroep willen, waarin van nauw contact met publiek sprake was en waar- i in ik een zekere mate van zelf- i stëndigheid zou genieten. Soms zeker wel, omdat we nu en Dat is lang niet gemakkelijk. Er dan van bepaalde prolongaties zijn namelijk te weinig goede in andere plaatsen afhankelijk I films in de handel, zijrv. Ja, beslist In Studio doelen we We draaien alleen datgene wat op een gerichte laag van be- J het publiek wil zien. zoekers en .Lldo is dat meer een brede laag. Iedere actuele film, die om welke reden dan ook boeiend is en bovendien nog veel vaart heeft. Kan een willekeurig genre zijn. Oh, zeker nooit. De sexfilm heeft alle reden van bestaan omdat het gewoon in de behoefte van een brede laag publiek voorziet. Dat is de praktijkervaring. Niet zozeer. Neem nou de STER- reclame, die is toch soms ook erg aangedikt. Het is nu een maal reclame. Door de bank genomen: ja: 9. Vindt u het Leidse publiek Ja, beslist. Dat heb ik tientallen kritisch? malen aan dèn lijve ondervon- den. De komedie. Er gaat niets boven een zalig verfilmde komedie. Dat geloof ik niet helemaal. Al leen de mensen worden op dit gebied kieskeuriger. Ze kiezen tegenwoordig goede sexfilms. En daar zijn er niet zoveel van. Ik vind ze uitgesproken slecht. Ze slaan vaak totaal niet op de film. Ik vind ze vrij redelijk. We wor den gelukkig niet uit den treure afgekraakt. Nee, niet erg kritisch. Maar het is wel een plezierig publiek. 10. Gedraagt de Leidse bioscoopbezoeker zich naar behoren in uw theater? 11. Vindt u de leeftijdsbeper kingen van de filmkeuring altijd terecht en ondervindt u hier financiële schade van? 12. Is de TV in Leiden een grote concurrent van de bioscoop? In vergelijking met andere ste den moet ik zeggen, dat we hier niet mogen klagen. Ja, hoewel ik de nieuwe wet (alleen nog maar a l. en boven 16 jaar - red.) zeer toejuich, Schade? Relatief is het 14-jaar- publiek natuurlijk groter. Maar dat houd je altijd. Alleen tijdens programma's met een zeer grote kijkdichtheid. 13. Wat kost een film draaien Als je alle gemaakte kosten bij u per week? elkaar optelt zijn de netto baten beneden de 8 pet. 14. Is een bioscoop nog Ja. rendabel in Leiden? 15. Zullen de Leidse bioscopen Ja, zeker zich in de toekomst kunnen blijven handhaven? G. H. GROENEWEGEN Ik wel. Het werk Is gewoon fijn afwisselend. Ik zou in ieder geval veel met publiek te maken willen hebben. Een restaurant bijvoorbeeld. Vaak wel. Je kan niet altijd krij gen wat je hebben wilt. Zo veel mogelijk moderne films. Ik heb eigenlijk geen voorkeur. Ik kan elke film op zich waar deren. Ik wil graag alles zien. Ik geloof het wel. Ik ben er overigens helemaal geen voor stander van. Ik vind ze vaak te overdreven, hetgeen overbodig is. Het pu bliek is toch wel wijs genoeg. Ja. Ik vind ze zeer hebbelijk. Niet altijd teveel afkrakend. Vooral het studentenpubliek vind ik erg kritisch. Het overige gedeelte niet zozeer Ik heb beslist niet te klagen. Ik heb geen klagen. Daar twijwel ik wel eens aan. En dan vind je het jammer dat je een bepaalde groep mensen nou net niet bereikt. Dat merk je natuurlijk ook financieel. Ja, en vooral op voetbalavonden. Dan is het griezelig merkbaar. Eh es effe kijken (mompelt gekke vraag" en zegt dan) zo rond de 3000 gulden Ben het er doorgaans mee eens. Natuurlijk is 't aantal bezoekers bij een film van 18 jaar betrek kelijk kleiner, anderzijds zijn er mensen, die een film van alle leeftijden ,,niks aan" vinden. Wat de oudere generatie betreft natuurlijk wel. Maar voor de jeugd niet, geloof ik. Een uit zondering vormen de sport avonden op de TV. Kan ik niets van zeggén. Dat gaat op percentagebasis Dat kan enorm variëren STUDIO Nelly Kaplan, jarenlang assistente van de Franse grootmeester van het spektakel, de thans vergrijsde Abel Gance, toont zich in haar „Ua fiancée du pirate" op bescheiden schaal een voortreffelijke leerlinge te r.ijn. Wat begint als een wat zwaar aangezet beeld van het liederlijke leven op het Franse platteland met kwijlende opa's, hypocriete notabelen en wel lustige boerenknechten verandert zeer geleidelijk in iets wal men een cynische komedie zou kunnen noemen, ware het niet dat de tragiek van het leven in een kleine, bekrompen maar in wezen o zo schijnheilige boeren gemeenschap nimmer uit het oog wordt verloren. Hoofdfiguur is de knappe Marie (Bernadette Lafont) die op de boer derij van de lesbische Irene nauwe lijks de kost verdient met hard wer ken, nagejaagd door gretige boeren knechts en notabelen, maar door geen hunner geaccepteerd in de samen leving. Zij is immers een vreemde linge, die met haar oude moeder in de oorlog zonder papieren in het dorpje arriveerde en er genadiglijk mocht blijven wonen in een bouw vallig hutje. Als haar moeder door een ongeluk om het leven komt. besluit Marie de vernederingen aan haar adres niet langer te accepteren. Door de eigenaar van een reisbio scoop (Michel Constantin) die haar meeneemt naar de grote stad. leert het meisje, dat voor een maal haar zware arbeid verrichtte, de macht van het geld kennen. Zij keert terug naar het dorp Tellier om wraak te nemen op de bevolking. Hard en za kelijk zal zij de mannen, die haar zo begeren, voor haar diensten nu laten betalen. Als zij tenslotte ieder een in haar macht heeft vertrekt zij. haar laatste, formidabele troef koelbloedig uitspelend. Het is Nelly Kaplans grote verdienste, dat zij bij de vele bedscènes niet op de sensatie heeft gespeeld. Vol wrange humor zet zij de hypocriete notabelen stuk voor stuk (letterlijkl in hun hemd en weet zelfs sympathie op te roe pen voor de hard geworden, voor geen enkel middel terugdeinzende wraakgodin. Als er gelachen kan worden, dan is dat met een bittere smaak in de mond. Uitstekend is ook het innerlijk proces dat zich in de mooie Marie voltrekt visueel uit gewerkt. Naarmate haar macht over haar vijanden -- die door hun eigen zwakheid eigenlijk haar slachtoffers zón groter wordt, stijgt haar zelf verzekerdheid. Haar groeiende wel stand wordt duidelijk in het interieur van het hutje, dat langzamerhand een keurig museum van smakeloosheid wordt. Te indringend om nog een komedie genoemd te kunnen wor den is „La fiancée du pirate" een curieus werkfe geworden, waarin de grofheden merkwaardig op hun plaats zijn en er niet zoals maar al te vaak het geval isom wille van het effect er met de haren bijge sleept werden. De walgelijke begra fenis van de oude moeder bijvoor beeld is daar een enkel treffend voor beeld van. (18) Polanski-week CAMERA In Camera deze week een smeuïg, gevarieerd en aan trekkelijk Roman Polanski-program- ma, bestaande uit drie reprises. Gis teren en vandaag (vrijdag): ..Re- pulsion", met een schitterende hoofd rolvertolking van Catharine Deneuve, daarin bijgestaan door Ian Hendry. Zaterdag 3 en zondag 4 oktober draait ..Cul de Sac" niet Donald Pleasence en Francoise Dorleac Van maandag 5 tot en met woensdag 7 oktober tenslotte kunnen de Leide- naars Mia Farrow en John Cassa- vettes bewonderen in Polanski's grootste kassucces. ..Rosemary's baby". Alle drie de films zijn toe gankelijk voor personen boven 18 jr. Partnerruil LUXOR Onder de titel „The wife swappers" hebben Derek Ford" en Stanley Long de gevolgen willen laten zien van een wat lichtvaardig opgerichte sleutelclub. Hoewel zij. door zich op enkele individuen te concentreren, niet helemaal uit het probleem gekomen zijn, doen zij ten minste een eerlijke poging d.w.z. is 't hen niet om sensationele onthullin gen begonnen. Noch Ford noch Long willen zich vergeleken met een wald Kolle en hun benadering is dan ook via een verhaaltje, maar dan toch met meer terughoudendheid ver teld en duurder van opzet, dan de sexwerkjes. die gewoonlijk door een aantal duidelijke amateurs ln zwart wit aan de man gebracht worden zoveel mogelijk (en al te vaak c aantrekkelijk) bloot te laten ziei Prolongaties LI DO Voor de derde week Anne Heywood als de veroordeelde religieuze ln „De non van Mónza" Sfeervolle opnamen in een film zon der veel zeggingskracht (18 jaar) TRIANON - Voor de 5e week Ro bert Altmans „M.A.S.H.". Do nald Sutherland en Elliot Gould als de twee onverstoorbare „borstkassen- krakers" in een grandioze, maar ook gruwelijke film (18 jaar). REX Elvis Presley is weer te rug, waar hij veertien jaar gele ien zijn filmcarrière begon: het Wil le Westen van „Love me tender", maar het moderne, waar paarden voor auto's worden ingeruild. Hij is ook weer eens de halve Indiaan, maar dit leidt nu eens niet, zoals in „Fla ming star" tot rassenproblemen, want regisseur Peter Hewsbury schil dert de reservaat-Indianen als een vrolijk, rumoerig volkje., dol op bier, feestjes en vechtpartijen. Veel verhaal zit er trouwene niet in „Stay away. Joe" en het duurt zeker een half uur eer er enige lijn in de film te bespeuren valt. Een senator probeert van de luie Indianen vee fokkers te maken en hij heeft het on geluk Joe's superluie vader. Charlie Lichte Wolk, voor zijn experimenten uit te kiezen. Vader slacht de stier tijdens een feestje en moeder ver koopt de koeien om er huisraad voor te kopen. Elvis alias Joe. die de hele film door niet meer heeft gedaan dan wat drinken, vrijen, stoeien en zingen, redt de situatie door op een rodeo met een zeer slaperige stier een klein fortuin te verdienen. En dan van vreugde maar weer eens flink op de vuist Hoewel regisseur Hewsbury zijn best doet met de camera zoveel mogelijk in de wat zinloze actie te duiken, is ..Stay away. Joe" maar een heel ma gere Elvisfilm. Het voormalige tie neridool heeft een sterker scenario nodig, willen zijn films te verteren zjjn. Ditmaal heeft men het dan ook maar gezocht in geroutineerde ster ren. die van de bijfiguren nog wel eens grappige typetjes maken. Zo zien we veteranen als Burgess Mere dith en Katy Jurado als Elvis' ou ders en Thomas Gomez maakt van de grimmige opa Opperhoofd Lichte Wolk zelfs iets heel leuks. Als zijn zoon geen rooksignalen kan ont cijferen is zijn commentaar: „Heb ik je daarvoor naar school gestuurd Je kunt niet eens lezen!" Joan Blon- dell. dertig jaar geleden een knap comédienne, zien we terug in de rol van de kordate moeder van één van Elvis' slachtoffers. Zij ziet er nog goed uit, maar zij werd dan ook ge spaard door de make up-afdeling die van alle Indianen koffiebruine monsters maakte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 5