E&idóe&ouftcmt Amadeus Quartet Belangrijke poging tot ontwikkeling van eigen toneel indrukwekkend in Beethoven DAMESBEÜRS NCRV mikt met Trend op jongeren Een klein uur: U" „Con Amore rond het thema liefde Pipozaak weer voor A'damse rechtbank PAGINA 2 LEIDSE COURANT VRIJDAG 2 OKTOBER 1970 Het blijft raar! ANS niet gezien in het legioen van v* kijkers die stellen dat ze op grond van het kopen van een televisietoestel en het betalen van luister-en-kijkgeld recht hebben op directe uitzending van elke interessante voetbalwedstrijd. Hier zullen steeds belangen tegen elkaar af gewogen moeten worden en zal men elkaar dus moeten vinden op e en com promis. Dit uitgangspunt neemt weer niet weg, dat we de praktijk bij de tot dusver gevolgde compromissen een raar geval vinden. Het standpunt van de K.N.V.B. en profclubs komt immers vaak hierop neer, dat er voldoende sportliefhebbers bereid moeten zijn om een kaartje te kopen (ze kunnen dan desnoods nog thuis blijven ook) om andere echte en halve sportliefhebbers het genoegen te schenken de wedstrijd op het magische scherm te volgen. Wanneer om het een beetje dra matisch te maken een belangrijke wedstrijd in bar slecht weer gespeeld moet worden, mogen dus een aaptal maal tienduizend enthousiastenlingen vijf, tien of nog meer gulden uitgeven teneinde dan hun medeburgers een ge noeglijke avond thuis te bezorgen. Valt de wedstrijd dan nog bar tegen, dan kunnen de kijkers overschakelen op een show of ander alternatief programma, terwijl de gelukkige bezitters van een kaartje „life" slechts de vrijheid houden om kletsnat geregend of verkleumd van de kou eerder het veld te verlaten. En dan hebben we het nog maar niet over de mensen die, omdat uitzending van een wedstrijd heel onwaarschijnlijk lijkt, toch maar besluiten een kaartje te kopen en tegen de tijd dat ze op weg zijn naar het stadion horen, dat de televisie het alsnog voor elkaar gekre gen heeft. Zij zullen zeker geen schiet gebedjes mompelen en zich gelukkig voelen, omdat ze andere burgers een meevallertje bezorgd hebben. We willen alleen maar zeggen dat de huidige praktijk vandaag of morgen een reprise zal bezorgen van de kruik die uiteindelijk toch barst. En wie of wat zal dan de dupe Late, nog niet te late ontdekking bij de PPR Pde Politieke Partij Radikalen gaan sommige leden zich roeren, omdat ze zien hoe de politieke lijn welke hun partij thans volgt, sterk gaat afwijken van de lijn die in 1967 bij de breuk met de K.V.P. werd uitgezet. Deze leden vrezen dat de P.P.R. zo op de duur transformeren zal in een would-be kritische club, die veel ge meen heeft met andere groepjes die zich inzetten voor totale maatschappe lijke hervorming, maar die dan het Evangelische uitgangspunt tot bijzaak zal hebben gedegradeerd. Die ontwikkeling is al bijna twee Jaar duidelijk zichtbaar; van bedoelde P.P.R.-leden is het dus een late, zij het nog niet te late ontdekking. De vraag is alleen, of ze voldoende kans hebben de lijn weer om te buigen in de richting Bogaers inplaats de P.P.R. blijvend de reputatie te laten verwerven van „his masters voice" der linkse oppositie te Krijgen de nu opgestane critici geen voet aan de grond, dan staat wel vast dat de P.P.R. ontrouw geworden is haar eigen ontstaansreden en dat deze en- K.V.P.-radikalen a priori tegen elk politiek program zullen stelling nemen, waarbij de christen-democratie betrok ken is. Zelfs wanneer zo'n christen democratisch program precies brengt, dat drs. Bogaers c.s. drie jaar geleden geëist hebben. Tweemaal kijken en dan herkent u hem toch. Jawel, Gerard Cox, als vrijgezel in „De buurman van heneden", een van de liedjes, die hij maandagavond 19 oktober in een nieuw t.v.-optreden voor de V.A.R.A. zal debuteren. Dat programma komt te heten „Wie wijst Gerard 'Cox de weg in Hilversum Zo te zien is dat ook wel nodig. ..MOEDER. MAG IK NAAR KANTOOR?" Siegmund Nissel Peter Sehidlof Creatie van een collectief Sterke speelscenes I boeiender geweest zou zijn dan deze ge- I dachteconstructie over de ondergang van j in dit mechanisatietijdperk- Het aardige Belangrijke poging tot ontwikkeling j ®'k® ran eigen toneelcreatie van een eollec- ief- De Nieuwe Komedie •MOEDER MAO 1 Na het grote experiment van De Nieu we Komedie met „Variaties op een Oidi- poeacomplex", heeft dit gezelschap een tweede voorstelling gebracht, waarin ook op een voor Nederland volstrekt onorthodoxe wijze naar nieuwe wegen gezocht is voor het tot stand brengen van een theatermanifestatie. Bjj het bedenken en schrijven van „Moeder mag ik naar kantoor?" (een nieuw stuk van Jan Staal) hebben de regisseur en de acteurs Immers beslissende invloed gehad op zowel het idee als de uitwerking ervan in het stuk. Via improvisaties, interviews, andere researchmethoden is dit stuk gedurende een tamelijk lange aanloopperiode tot een voltooid werkstuk en een voorstelling fearvan gebracht. Het is natuurlijk een prijzenswaardige procedure die gevolgd is bij De Nieuwe Komedie, omdat het steeds meer duidelijk wordt, dat er eindelijk eens werk ge maakt moet worden van de fraaie stel ling, dat theater een collectieve expres siemogelijkheid is, waarin alle betrokke nen evenzeer deel dienen te hebben. Dat Jan Staal als bekwaam en in zekere zin ook wel gearriveerd toneelschrijver op nieuw heeft willen beginnen en deel heeft willen worden van dit collectief, is zeer toe te juichen. Deze bewondering voor de moed en de inzet van de betrok kenen staat wat mij betreft voorop, de gedeeltelijke teleurstelling over het uit eindelijke resultaat (en hebben we daar eigenlijk niet vooral mee te rekenen?) komt op de tweede plaats. Automatisering Het stuk speelt op een kantoor, ♦en vijftal employés left onder de doem van de naderende automatisering. Het woord computer roept angstvisioenen op, althans voor vier van hen, want de vijfde, een jong meisje, lijkt eraan bij te gaan: zij weigert vanaf het begin zich te schikken in het patroon, dat haar wordt opgedrongen door haar werk situatie. Bij haar ligt op symbolische wijze de mogelijkheid tot ontsnapping: zij doet gewoon niet mee aan de angstige proce dure, die de vernieuwingen op het kan toor (een ontmenselijking) betekenen. De constructie van het stuk is dan ook wel aardig, hoewel zeer voorspelbaar en met al te weinig verrassingen. Het eerste deel toont ons de employés als mensen, met tragische achtergronden en ge frustreerde levens, in heel knap gety peerde onderlinge relaties. Maar het tweede deel van het stuk kan niet over tuigen: Jan Staal laat daarin de karak ters stuklopen, de relaties doodbloeden, in plaats van ze verder uit te bouwen, hetgeen voor het theater veel en veel het stuk is, dat Jan duidelijke kern en sterke speelscene aan de acteurs heeft geboden. Voor Truug Dekker (die een gefrustreerde kantoorjuf speelt) heeft I hij met feilloze precisie een tekst ge it naar kantoort j «.breven, die baar alle persoonlijke mo- kikl de Haas gelijkheden geeft, die zij bezit en zij voert Bram van der Vlugt dat dan prachtig en in haar grote scene I inekë I hee' beklemmend uit. Jan Staal speelt zelf de rol van de oudere homofiel, die het meest bevreesd is voor de komende veranderingen. Ook hij doet dat met een heel grote inzet en komt tot even zuivere, menselijke en overtuigende spelresulta- ten. Joop van der Donk speelt met aardig resultaat de verburgerlijkte chef van de afdeling; Ineke Roosen kan, ondanks een zuivere en soms wel ontroerende inzet, minder overtuigen en Niek Pancras speelt een carrièremaker die wel juist is neer gezet, maar minder spectaculair Is dan de andere rollen. Overigens lijken de rollen soms gevaarlijk dicht in de buurt van het psychodrama te komen. (ADVERTENTIE) HEDEN de 125.000 ,te op de Heldere regie Bram van der Vlugt was de grote in spirator achter de schrijver en de acteurs. Zijn regie, die heel helder, genuanceerd, doordacht en uiterst afgewogen was, is op zich van minder belang dan zijn in vloed op een nieuwe werkwijze voor een auteur, zoals hier is onderzocht. Het lijkt me, dat er genoeg mogelijkheden ontdekt zijn, om deze lijn door te trekken. Ook nu het totaalresultaat minder bevredi gend is, dan ik gehoopt had, blijven naar mijn smaak hier genoeg kansen voor Van der Vlugt en Jan Staal om een belang rijke bijdrage te leveren voor een eigen. Nederlands theater. „Moeder mag ik naar kantoor?" ging gisteravond voor het eerst in het HOT, waar het (in een aardig decor van Kiki de Haas) nog vaak te zien zal zijn. JAN VERSTAPPEN „Mond voor Mammoets" in Florence onderscheiden HILVERSUM (A.N.P.). De film „Mond voor Mammoets" van de cineasten Joop Burcksen en Ruud Herblot is op het internationale industriële filmfestival in Florence onderscheiden met een eerste prijs. De film, die een beeld geeft van de i bouw van de nieuwe gecombineerde havenmond bij Hoek van Holland, werd geproduceerd door Mundofilm uit Hilversum. De hoge Verwachtingen, door j ons gekoesterd naar aanleiding van het optreden van het ver maarde Amadeus Quartet, gister avond in Diligentia, zijn tot onze spijt niet volledig in vervulling gegaan. Werk van drie geliefde meesters Haydn, Schubert, Beethoven presen teerden ze de vele leden van de Haagse Vereniging voor Kamermuziek. Van Joseph Havdn: Opus 76, nr. 4 (B groot), één van de toppunten in het kamermuzikaal oeuvre van de meester, kwartet uit een reeks van zes, in de laatste periode van zijn leven tijdens een bezoek aan. Engeland ontstaan. Ver rassend --is-het -begm^ het Allegro con Spirito, waarin men reeds de klanken uit Wagners Tannhauser meent te horen: de Engelsen hebben daaraan de naam „Sunrise" gegeven. Indrukwek kend ook het Adagio, als een kerkgezang klinkend en het daaropvolgende humo ristisch geaarde Menuet: inleiding tot een echt zonnige Finale. Men ziet het: een opeenvolging van uiterst wisselende stemmingen, echter bestaat er eigenlijk voor uitvoerenden wel iets moeilijkers dan Haydn zéér moeilijk te realiseren wat ook hier bleekOpus 76: het kwam onvol doende „gezongen" de zaal in en boven dien: men speelde niet altijd zuiver. Onvoldoende gezongen: deze opmer king zouden we ook naar aanleiding van Schuberts „Rosamunde" (Op. 29; 1824) willen maken. Waardoor een diepere bewogenheid in de interpretatie van deze hyperromantische muziek in feite ont brak. Bewogenheid door de hierin aan wezige dreigende situaties, angstaan jagend werkend, die zich telkens weer, manifesteren. Het was knap, wat de vier heren presteerden, maar ondersteboven raakte men als hoorder er niet van. Het beste van de ganse avond: Beet hoven Opus 74 (Es groot; 1809), het zo geheten Harpenkwartet, gehoord de aan wezigheid van een pizzicatomotief in het eerste deel, dat een getokkel suggereert. Reeds tijdens de Introductie, vieren twintig zeer indrukwekkende maten met meest gedurfde modulaties bevattend, m men zulks verrast constateren. Doch wellicht het indrukwekkendst j klonk het Adagiobevat dit deel niet j één van de schoonste melodische inspira- j ties, die de meester ooit kreeg De diep smartelijke stemming hierin werd door de executanten bijzonder goed getroffen; ze contrasteerde bovendien treffend met het daaropvolgende, aller- minst speelse, doch zéér viriele Scherzo, j Daar deed zich de gevraagde en onont- i koombare demonie gelden, voortgezet in j een finale, aanvankelijk in pais en vree beginnend, op de duur toch weer on- I gemeen heftig van karakter. Laaiend enthousiasme van de vele hoorders na afloop. Men begrijpt: zonder toegift kwamen de spelers er niet af. Dinsdag aanstaande treden ze wederom j in de Haagse Vereniging voor Kamer muziek op. Doch met een ander pro gramma: Mozart, K.V. 387, G groot; Mendelssohn, Op 12, Es Groot; Beet- j hoven, Op. 59, nr. 3, G groot. B. R. Uitmuntende Bartok van- Jan Fou met (Van o e radio- en tv.-redacteur) „Stedelijk" in A'dam gaat 's avonds open AMSTERDAM (ANP) Het Stedelijk Museum in Amsterdam zal in de loop van volgend jaar ook 's avonds voor het publiek worden opengesteld. De juiste datum is nog niet bepaald omdat de directie wil wachten tot in het museum een goede kunstverlichting is aange bracht. Gedacht wordt aan een ope ningstijd op weekdagen van 11 uur 's morgens tot 10 uur 's avonds. Volgens directeur mr. E. de Wilde was tijdens de jubileumweek ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van het museum opnieuw gebleken dat openstelling in de avonduren door het publiek op prijs wordt gesteld. Het museum trok toen gemiddeld 1340 bezoekers per avond. Belgische radio en t.v. staken één dag BRUSSEL (ANP) Hedenochend is bü een deel van bet personeel van de Bel gische radio en televisie een staking uit- j gebroken, die overigens maar één dag zal duren en die bedoeld is als „waar- j schuwing". Als gevolg van die staking zond de Franstalige radio, de RTB, vanochtend slechts ononderbroken muziek uit. De vlaamstalige radio, de BTR, verzorgde j echter een normaal programma, inclu- j sief de nieuwsuitzendingen van 7 en „Het kan verkeren", zei de 1 oud*Nederlandse blijspeldichter reeds. Wie gisteren naar de Doelenzaal kwam j vol verwachting wat David Oistmch in Brahms' concert zou presteren, moet na j afloop van de avond geconstateerd hebben dat 'n ander programmaonderdeel 't artiestieke hoogtepunt was geworden: i de uitmuntende vertolking van het j „Concert voor Orkest" van Bartok onder Jean Fournets supervisie. Fournet begon z'n nieuwe concertseizoen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest heel anders dan collega Edo de Waart: geen eigentijds werk, dat tot de experimentele muziek behoort, maar met het beste „klassiek twintigste-eeuwse" symfonisch stuk: het Concert voor Orkest. Het werd een boeiend evenement; nog geen volmaakte orkestrale weergave omdat Fournet het kennelijk nog niet aandurft zijn orkest helemaal vrij-uit te laten spelen. Instrumentaal kon hij dit waarschijnlijk alleen wagen met de zeer sterke houtblazersgroep van het Rotterdams Philharmonisch; de groep, die kwalitatief nog het beste onderdeel van 't orkest is, hoewel de strijkersgroep met rasse schreden vorderingen maakt. Maar uitmuntend werd de uitvoering wat betreft de stilistische weergave: vederlicht het „Giuoco della coppie", ontroerend de elegie. het meest expressieve stuk tragische muziek dat, naar onze smaak, de laatste halve eeuw geschreven werd. Fournet was zijn concert gisteravond trouwens ook sterk begonnen: een levendige uitvoering van Verdi's beste ouverture: die tot zijn' opera „La forza del destino". Oistrach Oistrach, die over enkele dagen ln Den Haag Prokovjev speelt, had voor i Rotterdam zijn keus op Brahms laten vallen. Hoewel Oistrachs toon wat minder vast en vol geworden is, werd zijn Brahmsvertolking violistisch weer een grootse prestatie. Zijn stijl bewonderen we in de j heftig-romantische passages meer dan daar waar pure lyriek aan bod komt. Dan vinden we de voordracht van Oistrach iets te week. Daarom deed de obligaatsolo van de sublieme eerste hoboïst van de Rotterdammers ons in het adagio meer dan Oistrachs antwoord daarop. Eenmaal speelde Oistrach een lyrisch deel van Brahms" concert volmaakt mooi: de overgang naar de afsluiting j van het eerste deel. Ovaties voor Fournet. ovaties voor de solohoboïst en vooral ovaties voor i Oistrach. Hilversum Hedenavond komt voor de eerste maal het NCRV-programma „Trend" op het scherm. Ondanks de dikwijls gesuggereerde overdreven aandacht voor de jeugd, blijven de problemen die zij hebben en blijft een groot deel van de jongeren een verge ten groep. Het ontbreekt hen meestal niet aan voldoende amusement op de televisie, maar wel aan goede infor matie. Vanuit deze gedachte is het programma „Trend" opgezet. Ieder maand als de NCRV op vrijdag via Nederland I zal uitzenden is „Trend" te zien. Elke maand ook zal het programma een bepaald hoofdthe ma bevatten. In de eerste aflevering zal men aandacht besteden aan jonge rencentra. die op veel plaatsen in het land worden begonnen, maar dikwijls weer even snel verdwijneft. Over dit onderwerp zal de nodige informatie worden verstrekt, met name hoe die centra opgezet kunnen worden. Naast dit hoofdonderwerp zullen veel nieuwtjes op allerlei gebied worden gegeven, terwijl ook een belangrijke plaats is ingeruimd voor muziek. N.C.R.V. Ned. I 21.30 uur. Voor de eerste maal in het nieuwe winterseizoen komt vanavond het dis cussieprogramma „Een klein uur: V", op het t.v.-echerm. Koos Postema gaat deze uitzending presenteren. ,,Een klein uur: U", zal daarna Ie dere veertien dagen, steeds op vrijdag afwisselend op Nederland 1 en 2, wor den uitgezonden. In de veertig minu ten. die dit programma telt. komt één onderwerp aan de orde. Het publiek dat voor deze uitzendingen wordt uit genodigd, is direct bij zo'n onderwerp betrokken en dat kan betekenen een confrontatie van mensen en hun me ningen, zoals He ondertitel van het programma zegt. Vanavond gaat Koos Postema in op het D "66-voorstel om aan de basis tot samenwerking te komen met de Partij van de Arbied en de Katholieke Volkspartij. Zo'n sa menwerking aan de voet doet zich in de praktijk al voor, bijvoorbeeld in gemeenteraden. Over deze samenwer- kingservaringen, goede zowel als slechte, en over een mogelijk landelijk samengaan zal door leden van D "66. KVP en PvdA van gedachten worden gewisseld. De produktia is in handen van Bep Vochteloo en de regit heeft Siem Suurhoff. Nederland II, 22.15 uur. NEDERLAND I NOS: 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal EV. OMROEP 19.04 uur: Daad bij het woord 19.28 uur: Het geheim van de drie klokken 20.00 uur: 20.45 uur: Con amore, muziek 21.30 uur: Trend I, I muziekinformatie 22.15 uur: Farce mejeure 22.40 uur: Psalter 22.45 uur: Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Ter visie VARA: 19.30 uur: Het intieme leven van de albatros 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Ironside 21.10 uur: Ombudsman 21.35 uur: Kort en klein, show 22.15 uur: Een klein uur: U 22.55 uur: Journaal NEDERLAND I TELEAC: 10.00 uur: Drie cursussen EV. OMROEP 15.30 uur: De 12-jarige Jezus in' de' tempel KRO: 16.00 uur: Journaal 16.02 uur: Debbie Reynoldsshow 16.27 uur: George Mitchell- singers 16.55 uur: Oebele NOS: 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal KRO: 19.04 uur: Mazowze ballet 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Marcus Welby, tv-spel 21.10 uur: Brandpunt 21.40 uur: Wim Sonneveld in Japan 22.30 uur: Epiloog 22.35 uur: Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: De Woefs en de Lamaars 18.55 uur: Journaal AVRO: 19.04 uur: Sportpanorama 20.00 uur: Journaal 20. 20 uur: Sjakie Schramshovr i 21.10 uur: Avroskoop 21.50 uur: 12.30 Tussen slar^ en finish: actueel sport nieuws. 13.00 NJeVlWSi 13.11 VARA-varia. 13.13 Actualiteiten. 13.23 Stereo: Dit is het begin jongerenprogramma. 14.35 Radio Jazz Maga zine. NOS: 15.00 Beethoven-200 (opn.). 16.00 igramma voor onze militairen. KRO: 14.00 reo: P.M. - een weekblad met veel latjSf. (16.00-16.02 Nieuws.). NOS: 16.30 Jn- Opera- progra Het programma dat de NCRV om 20.45 uur uitzendt draait om de ope razanger Marco Bakker en zijn nieu we \touw Patricia Madden, een Ame rikaanse collega. De opname voor deze „con Amore" wérden niet minder dan op elf verschillende plaatsen gemaakt, onder meer in de Bijlmermeer, de Flevo-polder, te Kerkrade, Kootwijk, Haarlem, in Bergen aan Zee, Utrecht en Amsterdam. U zult de volgende melodieën kunnen horen: ..What the world needs now", „Let it be", „I believe", Walk hand in hand with me. „Dunkelrote Rosen", een aria uit „Die Hochzeit von Figaro" en „Reich mir rum Abscheid noch einmahl die Hande". Het Promenade-orkest onder leiding van Franz Allers zal de zangers bege leiden. Er zijn vele luisteraars die dol zijn op opera en er toch bijna nooit toekomen om een complete voorstel ling bij te wonen. Voor hen is een programma als dit uitgezocht. Hede navond Ned. I: 20.45 uur. muziek (gr.). 17.55 Mededelingen. HILVERSUM II 29» M EN FM-KANALEN woord. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klassieke muziek (gr.). (7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32 Hier en nu: actualiteiten.). 8.00 Nieuws. 8.11 Te Deum Laudamus: gees- Nieuw lelijke liederen (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Stere- sports o: Voor de vrouw. 9.00 theologische Ether leergang. 9.35 Gymnastiek voor de huls- BRUS vrouw. 9.45 Stereo: Grand Gala du Disque 12.00 -bekroonde pla- 12.30 vs.). l6.00°eNieuws. 16.03' Four gevarieerd muziekprogrammj 12.03 Consumenteh rubriek. iedereen. 11.55 zending. 12.10 Uit balans: uitzending icht, mededelingen en SOS-berlch- ten voor schippers.). 12.55 Buitenlands perso verzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en dag- klapper. 13.20 Gevarieerd programma. (14.00 en 15.00 Nieuws.). 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Jazzmuziek. 17.55 Weegschaal. Openbaar Kunstbezit over Kontrasten i radio- en t.v.-correspondent) De stakingsactie gaat uit van de socia listische bonden, de christelijke vakbon den hebben zich ervan gedistantieerd omdat er met hen geen overleg is ge pleegd en ook omdat ze eerst de resul taten willen afwachten van aan de gang De bonden onderhandelen momenteel over een aantal eisen waarvan totstand koming van de vijfdaagse werkweek en salarisverbeteringen voor het omroep- personeel belangrijke bestanddelen uit maken, maar waarin ook de eis van uitbreiding van het technisch kader en een volledige taalscheiding van de dien sten voorkomen. I Frits van der Poel geen „uitsmijter" (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Gisteren heeft Frits van der Poel de programmaleiding van de VPRO-televisie meegedeeld, dat hij afziet van de presentatie van het pro gramma ..Was er nog wat Deze oud-medewerker van Brandpunt is thans parlementair redacteur bij het „Vrije Volk". Nadat Van der Poel had toegestemd wekelijks op het scherm in het VPRO- programma de actualiteiten uit binnen en buitenland op de korrel të nemen, voelde hij zich achteraf niet erg geluk kig met dit besluit en zeker niet met I deze rol van „uitsmijter", l (Van e HILVERSUM. Elk jaar wijdt Openbaar Kunstbezit een televisieserie aan een belangrijke tentoonstelling. Ditmaal i* dat de tentoonstelling ..Kontrasten", die tot 15 november is te zien in het Haags Gemeentemuseum. De N.O.S. zal deze serie op de zondagen 11, 18, 25 oktober en 1 november van 16.15 tot 16.30 uur via Nederland I in kleur uitzenden. De definitie, die de inrichters van „Kontrasten" geven voor moderne, eigentijdse kunst, luidt: alles wordt nu gemaakt, mits het van hoge kwaliteit is. In de vier televisieprogramma's wordt dit eerst toegelicht en vervolgens lei discussie gesteld. Want is het wel waar dat alles wat nu gemaakt wordt van kwaliteit op dezelfde manier „eigentijds" is Hebben de primitieve oerbeesten van Karei Appel niet heel speciaal te maken met het klimaat van de jaren kort na de oorlog En geldt niet hetzelfde voor de pop-art van de vroegere jaren zestig en voor de koele kunst een paar jaar later Deze en andere vragen, die in het programma aan bod komen, draaien allemaal om de kwestie of kwaliteit de enige maatstaf voor een kunstwerk is of dat het ook een signaalwaarde heeft, die laat zien hoe een bepaalde tijd en de mensen, die erin leven, zijn. In de discussieprogramma's, waarbij de forums met voor- en tegenpraters zijn vermeden, zullen beide visies op kunst worden gepresenteerd. De kijker kan er zelf zijn conclusies uit trekken. Frits van der Poel bepaalde er zich gisteravond toe om via de VPRO te vertellen dat hij toch maar geen com mentaarrubriek ging maken: „Een proefopname vond ik wel aardig, maar ik ben eigenlijk toch geen com mentator", zei hij, wat zowel kryptisch als bescheiden klonk. Hans Keiler presenteerde vervolgens een satirisch programma. De teksten waren vrijwel doorlopend voorbeelden van slechte smaak. Bovendien, welke kwaliteiten de heer Keiler eventueel zou kunnen hebben, die van begaafd conferencier in het humorischtische genre is daar niet bij. De VPRO-hobby om oude films films te vertonen wordt dit winterseizoen AMSTERDAM (A.N.P.). Het gerechtshof tn Amsterdam heeft gistermiddag aandacht besteed aan de pleidooien in hoger beroep van het kort geding, dat Pipo Cor Witschge heeft aangespannen tegen Wim Meuldijk, de schrijver van de Piposerie, N V. Cinecentrum en de V.A.R.A. Op 3 september had Witschge in eerste instantie voor de rechtbank verloren en was hij veroordeeld tot betaling van de kosten van het geding Pipo Witschge eist. dat Meuldijk en Cinecentrum de opnamen van Pipo de Clown op Bizarra, waarin een nieuwe Pipo. Cees van Ooijen. en een nieuwe Mammaloe, Janine van Wely. spelen, zullen staken op straffe van een dwangsom van tienduizend gulden Van de V.A.R.A. verlangt Witschge. dat de omroep op geen enkele manier tot uitdrukking brengt, dat het niet engageren van Cor Witschge voor Pipo de Clown op Bizarra is veroorzaakt doordat hij financieel onaanvaardbare eisen stelde. Voor Pipo deed mr. F. B. Jonker het woord, terwijl mr. Van Waarden en mr. Martin Muller Meuldijk, Cinecentrum en de V.A.R.A. vertegenwoordigden Op 22 oktober doet het hof uitspraak. voornamelijk uitgeleefd met Stan Laurel en Oliver Hardy. En dat is gelukkig heel andere kost dan de on mogelijke dingen die (op Betty Boop na) ons de afgelopen zomer werden voorgezet. Als slot bracht de VPRO een wat uitgezakt kunstenaarsportret van ene Jaqueline de Jong die in Parijs woont en o.m. de drank mint. Het gesprek begon zweverig en werd zweveriger naarmage Jaqueline de fles vaker aan de mond bracht. In nuchtere toestand had ze wellicht aardige dingen kun nen vertellen, o.m. over haar contac ten met Asger Jorn en Constant Nieu- wenhuis. Nu kregen we een onhoffe lijk beeld vap een vrouw die bazelde zonder veel meer. Tussendoor bood de VPRO een Chine se film die gemaakt voor export, weer opviel door de ongelooflijke naïviteit waarmee hier propaganda bedreven werd. We krijgen stilletjes de indruk dat dit soort films het „geheime wa pen" van Rood-China zijn: zichzelf als primitief-denkend voorstellen om daarmee de indruk te vestigen dat dit land. hel grootste ter wereld!, In zijn argeloosheid volkomen ongevaarlijk Van de TROS zagen we twee aanko pen: „Wat een familie", serie die het vooral bij de jeugd wel goed zal doen, en „Met de kamera op jacht", een vertederende natuurfilm van Duitse makelij. Voorts nog een stukje van „Egon Malescu speelt", eigen produk- tie rond een muziekgenre dat heel wat liefhebbers heeft. Sal Tas heeft sinds gisteren zijn eigen TROS-rubrick, waarin hij „solo" op treedt als „tolk en raadsman van de zwijgende meerderheid". De eerste af levering viel ons niet mee. Tas sprak over de recente sociale onrust en de vierhonderd gulden lawine. Alles wat hij zei was nagenoeg correct, reëel, waar. of wat u maar wilt. Maar „solo" miste hij, dachten we, de overtui gingskracht die nodig was om zijn gedachtegang te laten aanspreken bij de groep voor wie het betoog bedoeld was: de doorsnee-Nederlander die dolblij is met vierhonderd gulden extra. We geloven nog steeds dat Sal Tas kan uitgroeien lot een t.v.-persoon- lijkheid van hoge orde. Maar hij moet „weerwerk" krijgen, omdat hij typisch een dialecticus, is, die pas naar eigen vorm groeit als men hem weerspreekt. We hopen dat de TROS nog wat wil dokteren aan de manier waarop Tas gepresenteerd moet wroden. Hij kan het „gezicht" van deze omroep wor den. En, zonder iets kwaads van de TROS te willen zeggen, zo'n „gezicht" heeft ze echt wel nodig om eigen bestaansrecht te bewijzen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2