ALLERHANDE
culturele
commune
voor jongeren
70 uur
durend
festijn
„IN DUITSLAND WORDEN
ALLE EXCESSEN VEROORDEELD
Ton Regtien krijgt geen
bewijs van goed gedrag
Groningse Universiteit
snakt naar zijnkomst
Al f 4.000 voor
blinde Turkse
S. Weisbeker, waarnemer bij het Stangl-proces:
VRIJDAG 2 OKTOBER 1970
LEIDSE COURANT
r verslaggeve:
GRONINGEN - Uitgerekend „het bewijs van goed gedrag"
breekt op dit ogenblik studentenleider en „beroeps-revoluti
onair" Ton Regtien de nek. De „regenten in een kapitalisti
sche maatschappij", zoals Regtien het zou kunnen formule
ren. zouden hem het bewijsje dat hij zich goed heeft
gedragen moeten verstrekken, wat Regtien in regentenogen
zeker niet heeft gedaan. Hij wil naar Groningen, terwijl de
Groningse rijksuniversiteit naar de komst van Regtien zit
te snakken.
Ton Regtien is door de Groningse hoogleraar prof. Hutte
voorgedragen als student-assistent aan het instituut voor
sociale en bedrijfspsychologie. Voor welke functie een be
wijs van goed gedrag nodig is. Een verzoek hiervoor diende
Regtien op 19 augustus jl. in. Tijdens een mondeling
gesprek werd hem duidelijk gemaakt dat de justitiële
behandeling van de Bevenvijkse (alternatieve academie)
affaire een belangrijke rol zou spelen in het al dan niet
verlenen van dit pasje.
Burgemeester Samkalden, de man die in laatste instan
tie het bewijsje moet leveren, schakelde een adviescommis
sie in. Een handeling, die zoals commissielid Harkamp
zegt„nou ja, inderdaad niet alledaags is". Ton Regtien
ontving een briefje, omdat de wet voorschrijft dat binnen
30 dagen een reactie van het overheidslichaam gegeven
moet worden. Teneur van het briefje „afwachten maar".
Een „beroepsrevolutionair" die een bewijs van goed gedrag
nodig heeft. De man die er min of meer de oorzaak van is,
prof. Hutte: „Ik had Regtien inderdaad bijzonder graag hier
gehad. Daarom heb ik hem voorgedragen als student
assistent. Ja, inderdaad, er is ook al over gesproken om
hem tot staflid te benoemen. Maar dat is van later zorg, dat
komt pas aan de orde na zijn afstuderen". Om twee
redenen had prof. Hutte. Ton Regtien graag naar Groningen
zien komen: „Omdat we hem hier min of meer nodig
hebben. Hij heeft enorme capaciteiten die we hier uitste
kend denken te kunnen benutten. Ook omdat we hem hier
de gelegenheid willen geven af te studeren.
Dat is er door al zijn werk helemaal bij ingeschoten". Het i
student-assistentschap zou Regtien ook financieel in staat
stellen ernst te maken met afstuderen. Per halve dag wordt
f 25, betaald, met een maximum van 20 halve dagen per
maand. Prof. Hutte: „Maar we zijn aan het proberen of we
het Ton Regtien op een andere wijze financieel mogelijk
kunnen maken hier naar Groningen te komen".
Prof. Hutte over het hoe en waarom: „Er wordt wel eens
gesteld dat de democratisering aan de universiteit bij ons in
Groningen het verst gevorderd zou zijn. Laat dit zo wezen,
dan is dit alleen maar triest voor de andere universiteiten.
Want die democratisering moet bij ons nog eigenlijk hele
maal zijn vorm vinden. Daarvoor hebben wij een man met
de capaciteiten en de inzet van Ton Regtien nodig, met zijn
kennis ook. Zonder een jongen als Regtien gebeurt er niet
bijster veel. Ik persoonlijk had hem dolgraag als student
assistent gehad. Maar als hij dat papiertje niet krijgt, dan
moeten we in hemlsnaam maar een andere weg vinden".
Katnalhal, Holy Heaven, Oud. Kast, Ge-
notsknots, Miemhuis en Play Plein zijn
enkele benamingen van hoogtepunten, die
te wachten staan op „Allerhande", het
gereputeerde Arnhemse jeugdfestival, dat
ditmaal van vrijdag 16 tot en met maan
dagochtend 19 oktober wordt gehouden.
Het moet een bijna 70 uur durende cultu
rele commune worden, waarbij deelne
mers en medewerkers elkaar zullen vin
den in feestelijke samenwerking om ook
dit evenement weer te maken tot een
onvergetelijk gebeuren. Zeven gebouwen
(bij elkaar 28 zalen), pleinen, straten en
plantsoenen zullen de speelplaats zijn van
een paar duizend Jongeren van wie niet
wordt verwacht, dat zij passief zullen
luisteren en kijken, maar die actief en
ludiek de cultuur dienen en inzuigen.
Er Is van alles bedacht om de zaak op
gang te krijgen. Men kan macrobio
tisch eten, lekker lui liggen luisteren
naar exotische muziek, steden bouwen
van 8000 balen stro en touw, poncho's
maken van oude tafelkleden, huizen
opschilderen, met een minister discus
siëren, op blote voeten door een vijver
lopen, met een orkest meespelen, we
tenschappelijk nabouschouwen of jong
rijn met jongeren en mooi weer spe
len met muzikanten, dansers, acteurs
kunstenaars en actiegroepen. Het kan
allemaal voor een paar tientjes dank
zij subsidies van het Prins Bernhard-
fonds, CRM provincie, gemeente, WI-
KOR, Anjerfonds, het geheel gebun
deld door het landelijk C.J.P. Mede
werkende groepen krijgen eigen
ruimten om te repeteren, op te treden
en na te denken. De tijdstippen daar
voor kiest men zelf uit. Het is heel
goed mogelijk, dat als men voor het
Ned. Blazers Ensemble komt, enige
blazers juist bezig zijn aan te pappen
met de Instant Composers Pool, waar
van deel uitmaken Mengelberg, Ben-
nink, Breuker en Du Bois. Men be
kijkt het maar, maar wie alles wil
zien en meebeleven zal in hoge mate
mobiel moeten zijn, geestelijk zowel als
lichamelijk. In het nieuwe stadhuis
van Arnhem zijn hal en autokelder
ingericht als Kabaaihal, een medita
tieruimte met Indiase en elektronische
muziek. Daaromheen zijn bewegende
toestanden gecreëerd door beeidende
kunstenaars, onder wie Huub Korte-
kaas met zijn Engelenkring. Een er
me plastic wand kan beschilderd
beklad worden en muurkranten zullen
het geheel literair begeleiden. Annex
ia de Marakechmarkt gesitueerd,
waarop naar Marokkaans voorbeeld
lange tafels en zitgelegenheden zijn
geplaatst. Hier mag iedereen naar be
lieven spijzen bereiden en geïnteres
seerden gastronomisch bezighouden.
In de op de'markt aansluitende naai-
gang vindt men naaimachines en wat
dies meer zij om textiel in op het lijf
gegoten vormen te figureren
Actiegroepen ontbreken niet op deze
culturele manifestatie. Behalve Dolle
Mina's vindt men er Amnesty Inter
national, Black Panters, Kerk en Vre
de, om er maar eens enkele te noe
men, en in een aangrenzende boksring
kan men zelfs in de clinch met de
hoogste gezagsdragers tot en met de
minister.
Muziek, happenings, lichtshow en wat
dies meer zij zijn te beleven in de
voormalige Grote Kerk, die voor deze
gelegenheid is omgedoopt tot Holy
Heaven. De Cud Kast is de tijdelijke
naam voor de Schouwburg, waar The
ater of De Jantjes je bezig zullen
houden. En In Musis Sacrum gelieve
men de Genotsknots te willen zien,
waar het Gelders Orkest klassiek mu
siceert en er ook voor de balletlief
hebbers het nodige te beleven is. In
het Miemhuis in het kleine theater
„De Korenbeurs" kan men mimen met
Rob van Reyn. Rob van Houten en
Rob Krot. Het kadastergebouw wordt
binnenkort afgebroken. Men noemt het
nu tijdelijk het Grote Kadaver en met
het interieur mag van alles worden
gedaan, zolang de sloper nog niet is
verschenen.
Het Theater aan de Rijn, waarin de
toneelgroep Theater normaal is geves
tigd, kreeg de naam Song Sing en
herbergt tijdens de culturele manifes
tatie liedjeszangers, folksingers. klein
kunstenaars en tokkelaars en hier
vindt ook de finale van het amateur
songfestival plaats. Alle straten van
Arnhem worden uitgeroepen tot
Speelstraat. Omdat heel de stad in de
manifestatie betrokken moet worden
mag iedereen de gekste dingen op
straat doen, mits het ludiek en leuk is
voor iedereen.
Op de Diggersmarkt kunnen de gekste
dingen worden gekocht en op het Play
Plein kunnen met stro bouwwerken
worden opgezet. Enkelen van de
grootheden, die op dit festival zijn aan
te treffen zijn: Ahora Mazda, Frans
Bruggen. CCC Folk and Blues Inc.,
Gelders Orkest, Focus, Chaia Gerstein,
Horse Guard, Solution, Ned. Balzers-
ensemble, Edo de Waart, Palace, fan
farekorpsen en draaiorgels, Huub
Kortekaas, Egbert Philips, Ned. Mime
Centrum, Carrousel, Instand Compo
sers Pool, Hans Dulfer, Ritmo, Natu
ral, Toneelgroep Theater, Musies Lab,
Wannes v. d. Velde, Kunstenaars Kol-
lektief van Herman Ysebaert, Saxo
foon Kwartet, Indiase muziekgroep
van Felix van Lamsweerde, Popgroe
pen, filmkring, Monterey Pop, Don't
look back, Joost Nuissi en Peter Ban-
Het deelnemersformulier is te krijgen
door kaart of brief naar Allerhande
CJP-commissie, Stadhuis te Arnhem.
Afhankelijk van het lidmaatschap be
taalt men 25 of 40 gulden.
(Van een onzer verslaggeefsters)
HENGELO Voor het blinde, Turk
se meisje Hayrye Cetinkaija, dat vorige
week naar Nederland kwam, is al vier
duizend gulden bijeengebracht. Het
meisje, dat al jaren blind is door een
inheemse Turkse ziekte, werd door
haar twee broers, die in Hengelo wer
ken naar Nederland gehaald om haar
hier door prof. dr. J. van den Heuvel te
laten opereren.
De overtocht is door beide broers
betaald. Onder de Turkse gastarbeiders
in Twente is nu dat bedrag van vier
duizend gulden bijeengehaald, terwijl
tienduizend nodig zijn. Dat. bedrag
komt er beslist aangezien de stichting
Térre des Hommes zich garant heeft
gesteld voor het hele bedrag. Intussen
wacht Hayrye op een oproep van het
ziekenhuis, waar een plastic plaatje in
het troebel hoornvlies geplaatst zal
worden.
Kunst en Kunstenaars
Galerie De Sfinx, O. Z. Voorburgwal
241, Amsterdam, exposeert van 725
oktober aquarellen van Sonja Dwin
ger en plastieken van de Joego-Slaaf
Vladimir Zadrov.
Het Volkenkundig museum Justinus
van Nassau" te Breda, dat in verband
met verbouwingswerkzaamheden, in
1962 werd gesloten, zal op 10 oktober
door de minister van CRM, dr. M. A.
M. Klompé, in tegenwoordigheid van
Z.K.H. Prins Claus, weer voor het
publiek worden opengesteld.
„Als jood bekijk je iedere verschuiving in
het politieke wereldbeeld, iedere wijziging
in het maatschappelijk klimaat van vooral
Europa, met meer argwaan en met andere
ogen. De geschiedenis heeft ons voorzich
tiger gemaakt. En ook de wetenschap, dat
datgene wat zich tijdens het naziregirae
aan misdaden tegen de mensheid heeft af
gespeeld ieder moment kan terugkeren, als
de omstandigheden daartoe geschikt zijn.
Elk volk is tot zulke wreedheden in staat,
niet alleen het Duitse. Het hoeven niet op
nieuw gaskamers te zijn: de techniek her
haalt zich niet in de geschiedenis. Neder-
lands-Indië, Vietnam, Brazilië lijken niet
op elkaar. Maar overal waar meerder
heden zich afzetten tegen minderheden,
bewijst de mens zijn ingeboren sadisme."
Dit zegt de heer S. Weisbeker in zijn bungalow in
het Limburgse Meijel. Niet alleen als „Heil-
sprachlehrer" (logopedist), ondernemer van een
aantal uiteenlopende bedrijven, maar vooral als
voorzitter van de joodse stichting („we beheren
enkele miljoenen per jaar"), raadslid van de
joodse gemeente, het plenum van de Zentralrat
van West-Duitsland, en daarnaast lid van diverse
door het Düsseldorfse stadsbestuur ingestelde
adviescommissies (sociale zaken, jeugdaangelegen-
heden, beroepszaken). In Meijel zou hij gaan
rentenieren, rustiger gaan leven na een druk en
zwaar-getekend verleden („ik heb in de oorlog
mijn hele familie verloren"), maar min of
meer toevallig werd hij in 1964 wellicht de
man. die sterker dan vele andere joden betrokken
raakte bij de naziprocessen, die in de hoofdstad
van Noordrijnland-Westfalen werden gevoerd
Behoefte
U woont praktisch elke zitting bit van het
StanglproceHet moet voor u een sterk»
psychische belasting zijn?
W.: „In het eerste Trebllnkaproces. 1964 en 1965.
was ik aanwezig als waarnemer namens de
centrale joodse raad. Ik heb er ook als tolk
dienst gedaan. Ik zag, hoe de joodse getuigen
overgeleverd waren aan de chicanes van de ver
dediging. Toen zijn er, op kosten van de Zentral
rat, zogenaamde NebenklSger in het proces ge
plaatst om deze getuigen te beschermen. De
mensen, die in het proces-Stangl worden gehoord,
vergaat het gelukkig beter, bovendien worden ze
voortreffelijk verzorgd door het Rode Kruis en
de christelijk-joodse vereniging van Düsseldorf
Officieus ben ik opnieuw waarnemer, maar als
ik niet wilde, hoefde ik dit allemaal niet opnieuw
mee te maken. Het gebeurt uit een soort on
bewuste behoefte. Ik wil ervaren, wat er gezegd
wordt. Ik wil zien, hoe een man als Stangl wordt
behandeld. Hoe er rechtspraak wordt bedreven-
En als wij, joden, voor dit proces geen belang
stelling hebben, mogen we dat dan wél van
anderen verlangen? Ik weet, Stangl is niet ac
tueel. Actueel zijn de joden aan het Suezkanaal.
Maar ik ben ervan overtuigd, dat hier een man
terechtstaat, die hetzelfde opnieuw zou doen *i«
hfj de kans kjfeeg.
Wat i* nis oordeel over het gerechtM dar
Stangl uiteindelijk zal moeten vonnissen7
W.„Ik wil daar niet diep op ingaan, het zou een
reden kunnen zijn tot revisie van het proces zoals
u weet. In het algemeen wil ik dit zeggen: in
Duitsland wordt men niet veroordeeld, omdat
men joden vergast heeft. Ook al was dat geen
oorlogshandeling, maar een regelrechte misdaad
Volgens de Duitse rechtspraak voerde men als
zodanig echter slechts een bevel van Hitier utt.
Men wordt alleen veroordeeld voor excessen, die
daarbij gepleegd zijn. Vorige week is in Düsseldorf
het proces-Burger afgesloten. Een rechercheman
uit Augsburg, die na de bezetting van Polen de
centralisatie en toelevering van joden
vernietigingskampen organiseerde. Hij was in
1963 gearresteerd, maar sinds 1966 op borgsom
vrij. De procureur kon hem beschuldigen van
achtentwintig gevallen van pepsoonlijk of samen
met anderen gepleegde moord. Maar ik was.
eerlijk gezegd, erg sceptisch hoe het vonnis zou
uitvallen. Ik zou mij nergens over hebben ver
baasd. Uiteindelijk heeft Burger tienmaal levens
lang gekregen. Stangl zal men hoogstwaarschijn
lijk geen enkel geval van moord, geen enkele
wreedheid tegenover de joden kunnen aan
rekenen. Dat strekt hem bijna tot eer. Dat onder
zijn verantwoordelijkheid minstens 400.000 joden
op perfect georganiseerde wijze in de gaskamers
van Treblinka zijn omgekomen, zou men eigenlijk
over het hoofd willen zien. Zo ontwikkelt zich de
tijd. Een Schreibtlschmörder is zo erg niet meer.
ofschoon hij de hoofddader is".
Antisemitisme
Ik kan my voorstellen, dat de publieke opinie
dergelijke processen als een anachronisme wil
beschouwen. En zeker het Duitse volk wenst
niet onophoudelijk geconfronteerd te worden
met dit verleden. Het zou zelfs een opleving
van het antisemitisme in de hand kunnen
werkenHoe staat u daar tegenover?
W.: „Zo eenvoudig ligt het niet. Het anti
semitisme is op de eerste plaats voorlgekomen uit
de christelijke geschiedenis. De tijd, dat de Kerk
tevens wereldmacht was. De joden konden zich
bekeren, of ze moesten boeten voor de moord
door anderen op Christus. Daarna werden de
ioden de speelbal van politieke manipulaties.
Totdat Hitier officieel jodenpolitiek ging be
drijven, antisemitisme tot staatszaak maakte. Het
primitieve antisemitisme, zoals Polen dat had en
nóg kent, was in de grond een christelijk anti
semitisme. Nederland kende vóór de oorlog zo
goed als geen antisemitisme. Ik zou zeggen: de
zakenlieden waren zo knap dat ze geen reden
hadden. De Duitsers hebben hier iets achter
gelaten. In Duitsland zelf was, in vroeger jaren,
bijvoorbeeld de veehandel een exclusief joodse
zaak. Zodra het de boeren slecht ging, voelden zij
zich door de joden gedupeerd. Hitier heeft dat
primitieve haatgevoel uitgebuit. Overigens is de
welstand van de joden nooit de doorslaggevende
reden tot antisemitisme geweest. Duitsland kende
geen echt joods proletariaat zoals Nederland. De
joodse middenstand in Nederland leefde voor
tachtig procent ln de grootste armoede. Maar
dergelijke factoren speelden geen overheersende
rol. Er is een Duits spreekwoord, dat veel ver
klaart: wie es sich christelt, so jiddelt es sich.
Zoals de christenen zijn, zo zijn ook de joden"
Hoe s
W.: „Kijk, de omstandigheden vormen de mensen.
En men moet een mens zien als mens, niet als
geloofsman. Zodra men gaat kijken naar religie,
schept men al een verschil in menswaardigheid
en daardoor spanning tussen meerderheid en
minderheid. Ik wil op de eerste plaats humani
tair zijn. Een bepaalde mate van antisemitisme
bestaat ook in West-Duitsland, maar het levert
geen gevaar op. Joden spelen op maatschappelijk
en cultureel gebied geen rol meer. Volgens de
laatste telling leven in Duitsland nog ongeveer
mij het diepst heeft getroffen, is de eenheid Tan
dit volk. De nationale band is sterker dpn de
synagoge. En ik moet zeggen, de joden in de hele
wereld zijn de betrouwbaarste bondgenoten van
Israël, ook al zijn er miljoenen niet-joden die om
humanitaire redenen achter de strijd van Iaraël
staan. Israël is het geestelijk middelpunt van de
joden in de wereld en eeh „thuis", vooral voor
de joodse jeugd. Weet u, dat zich in de men
taliteit van de mensen daar een geweldige omme
zwaai heeft voltrokken? Dat was tien jaar geleden
de meest verrassende ontdekking, die ik deed. De
oudere generatie was vroeger anti-Arabisch, ter
wijl de jongeren met de Arabieren sympathiseer
den. Deze jeugd, de sabra's genoemd naar de
cactusplant, is radicaal omgeslagen: ze willen
onder geen beding de zee in gejaagd worden. Ze
hebben ook totaal geen waardering voor het feit.
dat de joden zich onder Hitier zonder groot
verzet hebben laten vermoorden".
Heeft u daar een verklaring voor
W.: „Er waren natuurlijk diverse omstandigheden.
Geen mens kon zich werkelijk voorstellen, dat
uitroeiing op een dergelijke schaal in deze wereld
kon gebeuren. Een andere factor was het joodse
fatalisme, dat nóg doorwerkt, ook in Israël. Fata
lisme, dat berust op het geloof. Het maakt, dat
men zich nergens op de wereld veilig voelt en
alles met angstige argwaan volgt. De jood kan elk
moment opnieuw de zondebok worden. U ziet dat
nu in Polen, in Rusland. Antisemitisme om de
moeilijkheden in het systeem of op economisch
gebied te camoufleren. Hitler-Duitsland liet het
aankomen op een naar mijn overtuiging kunst
matige economische crisis. De enorme werkeloos
heid vlak vóór de oorlog was opzet. Normaal raakt
een volk met zo'n grote ondernemingsgeest «n
met zo'n arbeidzame instelling niet in een crisis.
De wereld heeft trouwens kunnen zien, hoe snel
Duitsland zich na 1945 wist te herstellen. Ik wil
nog iets over Rusland zeggen. De regering-Brandt
voert onderhandelingen met Moskou, maar dacht
u dat Rusland toegeeft uit liefdadigheid? Ze willen
slechts de rug vrij hebben voor China. De Russen
zijn nog altijd gevaarlijk, ze nemen wat ze krijgen
kunnen. Ik ben bang, dat Brandt op dit punt met
de beste bedoelingen toch een naïeve politiek
voert. Het oorspronkelijk communisme is Rus
sisch imperialisme geworden. In 1935 hebben ze
in Rusland één tot twee miljoen eigen mensen,
tegenstanders van het Stalinsysteem, voornamelijk
joodse leiders, koelbloedig uit de weg geruimd.
Hoe snel raakt zoiets vergeten!"
i de Duitse moordmachiv
W.: „Ik ben in Rusland geboren, maar als jonge
man in Düsseldorf terechtgekomen. In december
1938 vluchtte ik, statenloos, naar Nederland. Ik
sloop in Herzogenrath bij Kerkrade de grens
over. Ik hoopte veilig te zijn, ik meldde mij bij
de autoriteiten. Maar binnen veertien dagen had
ik een oproep van de vreemdelingendienst om in
Amsterdam te verschijnen. Zo begon mijn inter
nering, in een kamp bij Hoek van Holland. Er
lagen er drie in Nederland. Het tweede in
Hellevoetsluis, het andere in Reuver. In Reuver
i nn HtHa na ffrAnitia ï<v,/ica no. neerden. van wie 66 ioden Ik zie het niet ala
f joden had^heeft er nu nóg "tégen
de 1600 en is de op drie na grootste joodse ge
meenschap van de Bondsrepubliek. Het aantal
joden in Nederland ligt bij de 30.000. Het wordt
overal minder, door emigratie, afsterving en door
assimilatie. Net als in de Katholieke Kerk is er
een onmiskenbare terugloop in de geloofsbeleving.
Het is in dit verband wellicht interessant te
weten, dat Nederland procentueel méér prak-
tizerende joden telt dan Israël en West-Duitsland'
Ommezwaai
neerden, van wie 66 joden. Ik zie het niet als
antisemitisme van de toenmalige Nederlandse
regering, maar wél als een politieke geste tegen
over de nazi's. In feite waren we gevangenen, op
onze wandelingen gingen politiemannen met
honden mee. Ik herinner me. dat de Nederlandse
minister van Justitie, meneer C. GoseliAg, een
katholiek, ons kwam opzoeken. Hij verklaarde
„Bedenkt u goed, achter de wolken schijnt de zon".
Dat hebben we gemerkt. Op 30 april 1940 kreeg
ik een verzoek van het Amerikaanse consulaat om
over veertien dagen te verschijnen in verband met
mijn aangevraagde emigratie. Het hoefde niet
meer, omdat van 9 op 10 mei de Duitsers binnen
vielen. Aan de rede in Hoek van Holland lagen
Engelse schepen om ons aan boord te nemen. Wij
werden vastgehouden totdat de Duitsers kwamen"
i de
W.: .Ja, er waren ook Duitse deserteurs naar het
kamp gekomen. Met hun hele bewapening om.
Uit het oogpunt van mensenrecht en van oorlogs
recht was men verplicht geweest ons aan boord
te brengen. Men liet de schepen leeg vertrekken.
De man, die in Hoek van Holland de baas speelde,
was een jonge eerste luitenant. Ik heb na de
oorlog een aanklacht tegen hem ingediend, hij
kreeg hier een hoge regeringsfunctie. De aan
klacht haalde niets uit: honden van hetzelfde ras
bijten elkaar niet".
Spraakleraar S. Weisbeker belandde in Wester-
bork, verzamelplaats voor de vernietigingskampen.
Werd overgebracht naar Auschwitz, stond oog In
oog met dr. Mengele. Diens handgebaar op het
perron besliste, dat Weisbeker bij de arbeidsjoden
kwam en uiteindelijk de oorlog overleefde. Van
zijn ouders, broers en zusters leeft niemand meer.
In Hoek van Holland had het anders kunnen lopen.
De joden werden er weerloos aan de Duitsers
toegespeeld, door Nederlanders. Wie weet het
nog? Is het wel- ooit grondig uit de doeken ge
daan? Of zou het opnieuw een anachronisme zijn
om het allemaal weer op te rakelen? Misschien
kan men het inderdaad beter laten bij Weisbekers
stelling, dat ieder volk tot beschamende dingen
in staat is als de omstandigheden daartoe geschikt
zijn. Hij besluit: „Ik sta zonder rancunes in de
wereld. Ik moet het Duitse volk één ding na-
geven: het zoekt geen wraak voor de verloren
oorlog, al heeft het na 1945 veel moeten slikken.
Eigenlijk zouden Duitsland en de rest van Europa
toch aartsvijanden van elkaar moeten zijn? Is -
dat geen verrassend verschijnsel?" Weisbeker ont
leent er het vertrouwen aan op een relatief veilige
toekomst. Voor zover een fatalist dat kan.
JAN DERIX
„Kritische artsen"
oneens met opzet
van congres
(Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Dc „kritische artsen",
verenigd in de bond van wetenschappe-
lijke ambtenaren, zijn het niet eens
met de opzet van het jaarlijkse leden-
congres van de Maatsehappij ter Bevor
dering van de Geneeskunst.
Zij vrezen een al te oppervlakkige j
behandeling van het congresthema:
volksgezondheid in een snel verande- i
rende wereld, omdat er maar weinig
ruimte voor discussies is. Het merendeel
van de aangesloten artsen is, zo menen
de „kritische artsen", sociaal-politiek
ongeschoold en „stelt zich met een naïef
conformisme op tegenover sociale pro
blemen
Dr Van der Drilt, voorzitter van de
maatschappij is het hiermee niet eens.
Hij betoogt dat het congresprogramma
tijdig is gepubliceerd en dat de „kriti
sche artsen" tijd te over hebben gehad
om voorzover lid van de Maatsehappij,
hun bezwaren naar voren te brengen.
„Op dit late tijdstip kunnen geen wijzi
gingen meer worden aangebracht". De
opmerking over het „naïeve conformis
menoemde dr. Van der Drift een
„vrijblijvende bewering"
Zeepost voor
Kerstmis en
Nieuwjt
Zeepostcorrespondentie voor de hier
na genoemde buiten-Europese bestem
mingen waarvan het gewenst is dat zij
de geadresseerden vóór 25 december
1970 e.q. vóór 1 januari 1971 bereikt.
moet onvoorziene omstandigheden
voorbehouden uiterlijk op de hierna
achter de landen vermelde data worden
te post bezorgd.
Algerije (Algiers) 8 dec.; Angola (Lobito)
Sydney) 2 nov.; Bahama-ellanden (Nassau)
18 nov.; Bahrein (Bahrein) 2 nov.; Barbados
(Bridgetown) 13 nov.; Bermuda (Hamilton)
gedeelte) (Keelung) 23 okt.; China (Volksre
publiek) (Canton) 23 okt.; Columbia (Buena
ventura) 6 nov.; Costa Rica (San Jose) 12
nov.; Dominicaanse Republiek (Santo Do-
ïvador) 6 nov.; Filippijnen (Manilla)
Ghana (Takorad!) 13 nov.; Guam 2
er; Guatemala (San José) 6 nov.;
(Georgetown) 28 nov.; Haïti (Port
ice) 13 nov.; Honduras (Republiek)
fi tez) 5 nov.; Hongkong (H(
Egypte (Alexanc
mg)
>ay) 12 okt.;
Irak (Bagdac
Israël (Haifa)
publiek) (Matadt) 10 nov.; Libanon (B&oei)
16 nov.; Liberia (Monrovia) 12 nov.; .Libië
(Tripoll) 26 nov.; Malawi (Llmbe) 6 nov.;
Maleisië (Kuala Lumpur) 5 nov.; Marokko
(Tanger) 11 dec.; Marokko (Casablanca) 4
dec.; Mexico (Mexico D.F.) 17 nov.; Mozam
bique (Lourenco Marques) 6 nov.; Ned
Antillen (Willemstad Oranjestad) 19 nov.;
Ned. Antillen (Phlllpsburg) 19 nov.; NlCara-'
gua (Corlnto) 12 nov.; Nw.-Zeeland (Auck
land) 20 okt.: Nigeria (Lagos) 17 nov.; Oe-
Paklatan-Ooat
i okt.; Nigeria (Lagos) I
(Mombasa) 23 okt.; P
mama (Christobal) 12 nov.Tparajgui
Peru (Lima) 5
>kt.; Saoedl-Arable
gal (Dakar) 20 nov
13 nov.; Singapore
lan (Port Soedan) 12
iribo) 20 nov.; $yrlë
nnzanla (Dar-es-Sa-
(Bangkok) 19 ^kt.;
Ver. Staten van Amerika (West)
Zambia (Lusaka) 6 nov.; Zuld-Afrlka
jstad) 13 nov.; Zuid-Jemen (Aden)
t algeiheen
\"'n