SAMENWERKING BIJ
ZEEVISSERIJ NODIG
Besluit Maudling
bekritiseerd
Nieuwe kerkgroepen
toekomstbelofte
een
Theologen
oproep tot
bevrijding
verdrukten
Moordbrigade
maakt twee
slachtoffers
Dutschke moet uit Engeland
vinnig
MOTOR
LUCHT
MAAKT
NIET VUIL
Conflict tussen kok
en damesblad EVA
miJDAG 18 SEPTEMBER 1970'
LEIDSE COURANT
PAGINA T
(Van een onzer verslaggevers)
URECHT Een groot aantal problemen in de zee- komen aldus dr. R. v. d. Vlist te Alphen aan den Rijn,
isserij kunnen opgelost worden door de zogenaamde die vandaag in Utrecht promoveerde tot dr. in de sociale
lootvisserij. Niet individuele schepen en reders, maar wetenschappen op het proefschrift verschillen in
en aantal vlooteenheden kunnen tot grotere prestaties groepsprestaties in de Nederlandse zeevisserij."
Congres gesloten
BRUSSEL (ANP) Het wereldcon-
theologen in Brussel waaraan
erd deelgenomen door ruim 200 theo-
gen uit west en oost, heeft op zijn
otbiJeenkomst alle christenen in de
ereld opgeroepen zich in te zetten
de bevrijding van alle verdrukten,
iet name de slachtoffers van ras-
indlscriminatle. de in economisch op-
cht misdeelden van geïndustrialiseerde
nden, slachtoffers van totalitaire re-
ringen. Christenen, aldus een van.de
ogenomen resoluties, zijn in feite
>oit neutraal in politiek of ecouomisch
nicht. Christelijke vrijheid houdt nu
dan ooit kritiek in op de maat-
ibappij en de Kerk zelf.
Het congres verklaarde zich solidair
et allen, die werken aan de bevrij-
i de mens, speciaal met hen, die
dreigd, verbannen of gemarteld zijn
worden, zoals Joaquin Pinto de An-
ade, die al tien jaar lang in Angola
ordt vervolgd, de zeven Braziliaanse
>minicanen, de gebroeders Berrigan in
Ver. Staten, die zich metterdaad
Tzet hebben tegen de oorlog ln Viet-
vele andere gelovigen of onge-
dgen, wier namen niet gepubliceerd
worden, zonder hun lot te ver-
Het congres pleitte voorts voor «en
trziening van de pauskeuze en de
van bisschoppen en andere gees-
lijken. De gewone gelovigen moeten
deelnemen pan de verkiezing
sn de kerkelijke ambtsdragers. Ook
rak het zich uit tegen discriminatie
vrouw in de Kerk. Grondig
oet worden nagezien welke ambtsta-
zij in de Kerk kan vervullen.
:et een tekort van slechts enkele
urnen voor de vereiste meerderheid
m twee derde, werd een ontwerp-
w/itie verworpen, waarin geprotes-
rd wordt tegen onderdrukking van
gelovigen door de kerkelijke autori
ten. Priesters, zo luidde dit ontwerp,
•den verdacht gemaakt vanwege hun
Utlek engagement en christelijke
leperingen omdat zij pogen te komen
neer oprechte beleving van hun
loof. In sommige gevallen wordt het
theologische onderzoek belem-
?rd. Bisschoppen wordt het zwijgen
Echtparen, die gescheiden
n, worden tot „randgelovigen" ver
aard. Vele tot de staat van leek terug-
brachte priesters, kunnen maar moei-
werk vinden. Alle seksuele proble-
itlek wordt genegeerd en afgeremd,
het bijzonder de vrije keuze aan het
iesterlijke celibaat. Dit alles, aldus
ontwerp, gebeurt In de Kerk van
iristus, die verondersteld wordt een
lodschap van vrijheid en hoop te ver-
Kidlgen.
Volgens dr. Van der Vlist gebruiken de
Nederlandse vissers de beschikbare infor
matie over visgronden en de aanwezig
heid van vis op bepaalde diepten onvol
doende. Zelfs sahippers van een en
dezelfde rederij beconcurreren elkaar om
individueel per schip een zo hoog moge
lijke vangst binnen te brengen-
Nauwkeurige wrakposities, omschrij
vingen van visgronden, resultaten van
trekken, worden vaak in detail genoteerd
en niet doorgegeven aan anderen. Schip
pers maken uitzonderlijk lange arbeids
dagen, enerzijds omdat andere beman
ningsleden niet oompetent genoeg zijn om
de voortdurende stroom Informatie goed
te kunnen beoordelen, anderzijds omdat
welhaast elk schip afzonderlijk de infor
matie moet verzamelen, waarvan de
eigen vangst afhankelijk is-
De oplossing die dr. Van der Vlist voor
RIO DE JANEIRO (KNP-AP) De
Braziliaanse moordbrigade heeft weer
twee mensen gedood. Hun verminkte
lichamen met de afdrukken van het
touw nog om hun nek werden gevonden
naast enkele verlaten wegen in de bui
tenwijken van de stad. Pamfletten van
de moordbrigade lagen naast hen.
De moordbrigade van Brazilië wordt
verantwoordelijk geacht voor de dood
van meer dan 1.200 misdadigers in de
laatste twaalf jaar. De leden ervan
zouden bestaan uit niet-diensldoende
politiemannen die „onmiddellijk recht
spreken" tijdens hun nachtelijke waak-
tochten.
De centrale commissie van de Brazi
liaanse bisschoppenconferentie heeft be
sloten twee sub-commissies aan te wij
zen met als opdracht om ten behoeve
van het episcopaat een onderzoek in te
stellen naar de moordbrigade en naar
de marteling van twee priesters. Waar
nemers in Rio de Janeiro besluiten
hieruit, dat de Braziliaanse bisschoppen
niet voornemens zijn zich kritiekloos
neer te leggen bij de politiek van de
militaire regering van Brazilië
Scherpschutters
op Orly
PARIJS (AP) Op het internationa
le vliegveld Orly bij Parijs is een aan
tal scherpschutters van de Franse poli
tie gestationeerd die in Amerika een
speciale opleiding hebben gevolgd.
Zij kimmen zonodig dienst doen als
bewakers tijdens de vlucht De Air
France heeft een speciale veiligheidsaf
deling gesticht die samenwerkt met de
regering voor het treffen van maatre
gelen tegen vliegtuigkaap.
De Westduitse minister van Vervoer,
Leber, heeft in het parlement meege
deeld dat de voorgenomen veiligheids
maatregelen ten aanzien van het lucht
verkeer het laten meevliegen ven be
wapende wakers uitsluiten.
LONDEN (A.P.). Engeland
eeft nu zijn „zaak Dutschke". De
-jarige radicale Westduitse stud
entenleider, die indertijd door
in jonge huisschilder te Berlijn
uor het hoofd werd geschoten
dader pleegde naderhand in de
wangenis zelfmoord mocht
ch in het najaar van 1968 in
ngeland vestigen voor zijn her-
el.
Nu wil hij er, zoals gemeld, niet meer
eg. Hij wil gaan studeren in Cam-
idge. De Britse regering heeft aange-
mdigd dat er een eind aan het verblijf
gekomen en dat Dutschke tegen het
nd van deze maand naar zijn vader-
nd, „of elders", moet terugkeren.
De linkse politicus Michael Foot heeft
«en verzoek ingediend om Dutschke
laten blijven. Een professor te
ambridge, A. I. Pippard, steunt dat
■rzoek. Dutschke wenst in Cambridge
studie te gaan ondernemen van drie
De professor is thans, samen met
ocaten, bezig na te gaan hoe men
ider het bevel van de minister van
innenlandse Zaken, Reginald Maudling.
kan. Deze wenst dat Dutschke het
nd verlaat, dus na een verblijf van
i?eveer twee jaar, omdat men hem
dertijd had toegestaan „op medische
■onden" en dat het niet in het „alge-
*en belang" zou zijn de Duitser „op
en andere basis", dus als student, gast-
rijheid te blijven verlenen.
Dutschke heeft een deel van de pers
zijn hand. De Times, onafhankelijk,
°emt het besluit van de minister „min,
mide en moreel fout" en de Guardian,
'aks-liberaal, vindt dat „als de heer
laudling over de zaak goed heeft nage-
iacht, hetgeen vermoedelijk niet het
eval is, hij dit maar eens zou moeten
aan doen".
Prof. Joan Robinson, waar Dutschke
Cambridge onder zou gaan studeren,
beschouwt de hele zaak als „een ernstige
aanval op de academische vrijheid".
De conservatieve Daily Telegraph
heeft het opgenomen voor de minister
geschreven dat „Dutschke geen gast
vrijheid moest kunnen verwachten van
maatschappij die hij omver wenst
te werpen".
Toen Dut9chke indertijd iu Engeland
werd toegelaten gebeurde dit nadat hij
beloofd had zich in dat land niet niet
de politiek bezig te zullen houden.
De Duitse Beate Klarsfeld, Journaliste
l links oud-kandidaat voor het West
duits e parlement, heeft een brief ge
schreven aan de Britse minister-presi
dent, Edward Heath, en deze gevraagd
ten bate van Dutschke te willen bemid
delen. In deze brief, waarvan afschriften
zijn gezonden naar bondskanselier
Brandt en oud-premier Wilson, staat
onder meer: „Dutschke is de enige
hedendaagse Westduitse man in de poli
tiek die met zijn bloed heeft betaald
voor zijn gevecht tegen dezelfde krach
ten die, dertig jaar geleden, de Britse
democratie bedreigden".
dit probleem geeft, is de zgn. vlootvissei ij.
Hij verstaat hieronder dat bijvoorbeeld
tien schepen, samen een vloot vormend,
gezamenlijk uitvaart, de informatie uit
wisselt, en gezamenlijk na het vangen
van de optimale vangst weer terugkomt.
Daardoor zou het mogelijk zijn dat de
lange werktijden aan boord tot het ver
leden gaan behoren, ondanks het feit dat
de visserij een continuebedrijf moet zijn-
Gezien de grootte van de rederijen zou
er enige samenwerking tussen rederijen
moeten bestaan. Een dergelijke samen
werking aan de wal zou aan samenwer
king op zee vooraf moeten gaan.
Dat deze vlootvisserij aanmerkelijk
effectiever is, is bewezen uit een onder
zoek, dat uitgegaan is van het Neder
landse Instituut voor preventieve genees
kunde, TNO, in samenwerking met de
directie der visserijen van het ministerie
van Landbouw en Visserij, de afdeling
technisch visserijonderzoek van deze
directie, het visserijschap, het rijks
instituut voor visserijonderzoek, de
stichting van de Nederlandse Zeevisserij,
de redersvereniging van de Nederlandse
zeevisserij, de redersvereniging te Kat
wijk en Scheveningen en de visserijschool
in Katwijk.
ROME (Rtr) Een van de zes waar
devolle renaissanceschilderijen, die vo
rige maand uit een kerk in Zuid-Italië
werden gestolen is door de dieven door
midden gezaagd, opdat ze het gemakke
lijker konden meenemen. De schilderij
en zijn alle zwaar beschadigd terugge
vonden. De dieven hadden ze voor
20.000 gulden verkocht, hoewel ze zeker
een waarde hebben van een half mil-
Pele, Braziliës beroemdste voetballer, ondertekende tien sets van 25 postzegels, waarop zijn duizendste doelpunt werd
vereeuwigd. Op de foto ernaast is het resultaat van zijn actie zichtbaar.
(ADVERTENTIE)
THEOLOGENCONGRES ZONDER BOODSCHAP
De Amerikaanse ingenieur Wallace L. Minto heeft een motor ontworpen, die
geen luchtvervuiling veroorzaakt. Zijn uitvinding heeft zoveel .jucces, dat
Datsun reeds een order van enige miljoenen heeft geplaatst. De motorwerking
is gebaseerd op het principe van de stoommachine. Alleen ln plaats van stoom
wordt hogedrukgas gebruikt, dat tn een condenserende eenheid afkoelt. Op
de ene foto Wallace L. Minto met de eondeneator, op de andere foto bekijkt
hij ten Datsun met de nieuwe motor.
Nieuwe eisen
van tupamaros
in Uruguay
MONTEVIDEO (AFP) De Urugu.
yaanse Tupamaros hebben nieuwe eist
bekendgemaakt voor de vrijlating van I
hun twee gijzelaars, de Amerikaanse
landbouwdeskundige Claude Fly en de j
Mexicaanse diplomaat Dias Gomide, die
veertig dagen geleden werden ontvoerd, j
Voor de vrijlating van een van hen „die
een slechte gezondheid heeft" eisen zij
onder meer de publikatie van een ideo
logisch manifest in de Uruguyaanse pers.
Hoel het communiqué van de. Tupa
maros geen naam noemt menen de
dagbladen in Montevideo dat gedoeld
wordt op de 65-jaxige Amerikaan Fly.
Te hoog gegrepen. Dat is de
algemene indruk die men van het
theologencongres te Brussel, dat
gisteren gesloten is, overhoudt. De
opzet, te komen tot een duidelijke
positiebepaling van de toekomst
van de Kerk door intensief overleg
tussen theologen van verschillende
richtingen en verschillende we
relddelen, is niet geheel gelukt.
Daarvoor was een tijdsbestek van
vier dagen te kort, ontbrak het de
organisatie aan doelmatigheid, en
was ook de situatie van de theo
logie te moeilijk. De uitkomst is
een aantal vrij zwakke stellingen,
die wel een grote mate van een
stemmigheid hebben gekregen,
maar het markante missen, dat
een nieuw elan kan geven, en die
dan ook met niet veel enthou
siasme door de toehoorders zijn
begroet.
Degenen die ongeduldig staan te po
pelen dat er iets gaat gebeuren, zullen
niet bevredigd zijn. Degenen die radi-
kale voorstellen duchten, hoeven zich
i niet geschokt te voelen. Bovendien zijn
de stellingen geformuleerd in een taal
die in het kerkelijk leven geëngageerde
leken moeilijk verstaan. Geen klare
boodschap dus van de mensen, die on
der woorden zoeken te brengen wat de
Geest zegt tot de Kerken. Geen opzien
barend gebeuren was dit met grote
verwachtingen tegeinoetziende congres
en zeker niet met het belangrijkste
gebeuren tn de na-conciliaire tijd, zoals
prof. Schillebeeekx op voorzichtige wij
ze In een interview met De Tijd als
verwachting had uitgesproken.
Voor een belangrijk deel is de orga-
nisatie daar schuldig aan. Er zijn ver-
schillende uitstekende inleidingen ge-
j houden door Hans Küng over de bete-
I ken ia van Jezus Christus, door J. M.
Metz over het politieke engagement van
de Kerk, door de Leuvense godsdeinst-
psycholoog A. Vote over een reële beoor
deling van de rol van het christendom
in de wereld, ook ten aanzien van de
vele Boekende mensen, en door Yves
Congar over de mogelijkheden van uit
eenlopende vormen van Kerkzijn bin
nen de ene Kerk. Er zijn veel rijke
gedachten voorgedragen, maar de dis
cussie kenmerkte zich door een merk
waardige onmacht echt nieuwe per
spectieven te openen. In die zin was het
een gewoon congres, waar men naar
inleidingen luistert van gerenommeerde
vaklieden en in de wandelgangen inte
ressante contacten heeft De bedoeling
van dit congres was echter met een
boodschap te komen van de „theologen",
die temidden van de veelheid van uit
eenlopende meningen eensgezind dui
delijke balcens «ouden uitzetten voor de
gang van zaken in de kerk, en duidelij
ke uitsprakeh doen over de zin van het
geloof in de huidige wereld. Daar is het
niet van gekomen.
De eerste twee dagen van het congres
gingen practjseh verloren door procedu
re-kwesties. Onmiddelijk deed zich een
verzet tegen de gehele opzet gevoelen.
Waarom met een boodschap komen?
Vooruitstrevende theologen vroegen
•I zich af, wat voor nut het had over de
door de organisatoren voorgestelde stel-
lingen te praten. Zij wilden de gelegen-
j heid aangrijpen om enkele dagen, zoals
j zij het uitdrukten, creatief theologie te
I bedrijven, zonder al direkt naar een
bepaald resultaat te streven, eenvoudig
I omdat er nog zoveel te doen valt. Meer
behoudende theologen vreesden dat de
organisatoren kerkpolitiek op het oog
hadden, en dat achter het gehele con
gres de bedoeling stak door middel van
een boodschap enige druk uit te oefe
nen op de kerkelijke autoriteiten.
Meermalen viel het woord „manipula
tie". De voor algemene discussie be
schikbare tijd ging met dit soort vragen
heen. Men kwam er niet aan toe de
door Küng en Rahner aangeboden ge
dachten over een zinvol spreken over
de christelijke boodschap te verwerken
en te verdiepen. Het resultaat was de
I simpele bevestiging dat de persoon van
i Jezus Christus in het christendom cen
traal staat, en dat men over hem niet
kan spreken zonder zijn relatie tot God
en zijn heilszending tot de mensen te
noemen. Dit is zeker niet onbelangrijk
in een tijd, waarin God dood verklaard
en de christelijke boodschap herleid
wordt tot een humanistische ethiek.
Maar de formulering is vrij negatief,
Boodschap van vrijheid
De derde dag was men over de moei
lijkheden van rond de opzet heen, en
gaf men door een stemming krediet aan
de organisatoren met 144 voor, 47 te
gen, 5 blanco. Dat had onmiddelijk zijn
weerslag op de discussies en weer aan
vaardde de door Metz voorgedragen
stelling, dat de Kerk altijd, of zij wil of
niet, een politieke rol speelt, ook waar
ze zich neutraal meent op te stellen,
omdat zwijgen medeplichtigheid bete
kent aan onderdrukkende maatschappe
lijke structuren. Daarom moet de Kerk
nagaan, hoe zij in het sociale gebeuren
verwikkeld ls, en zonder tegenhouding
partij kiezen voor de armen en onder
drukten. Haar boodschap van vrijheid
moet een boodschap van vrijheid zijn
voor de hele mens ln al de dimensies
van zijn bestaan. Zij moet zich daar om
ln de strijd werpen voor deze boodschap
overal waar onrecht aan de dag treedt,
ten aanzien van individuen, groepen of
volken.
Maar het congres aanvaardde niet
een niet door de leiding maar van
onderaf voorgelegde gedetailleerde stel
ling. die protesteerde tegen alle toe
standen in de Kerk zelf, die mensen in
hun vrijheid belemmeren. Op welk ni
veau het politieke handelen van de
Kerk moet gebeuren, of dat de univer
sele Kerk, de nationale Kerk of de
gemeenschap aan de basis betreft,
wordt in de slotverklaring niet gezegd.
Daarover werden wel belangrijke op
merkingen gemaakt onder meer door de
Nederlandse exegeet Van Ierse], die de
nadruk legde op wat een concrete groep
gelovigen kan doen. Het leven van de
Kerk vindt men allereerst aan de basis.
Daar kan de Kerk ook gemakkelijker
en met meer fantasie handelen, zonder
het gevaar te lopen een politieke macht
te worden naast andere politieke mach
ten.
Wal ln de aangenomen stellingen ge
zegd wordt over de structuur van de
Kerk in de (oekomst, ls vooral van
belang door de plaats die toegekend
wordt aan de concrete gemeenschappen
van gelovigen ala de levende kern van
de Kerk. Men doelt daarmee niet zozeer
op de parochies als wel op de Informele
en spontane, meestal vrij kleine groepe
ringen van christenen die zich overal in
de Kerk vormen en zeer aktief zijn. Zij
houden een belofte in voor de toekomst,
omdat mensen daar in een werkelijke
gemeenschap zijn opgenomen en door
gezamelijke bezinning inspiratie tot het
werkelijk christendom vinden in het
woord en de persoon van Jezus.
Het beeld van de Kerk wat daarbij
tevoorschijn komt is dat van een groot
netwerk van aktieve en geëngageerde
groepen christenen, die zich verbonden
weten door een gemeenschappelijke in
spiratie. Zij zijn het die in de concrete
historische en culturele situatie waarin
zij leven, het meest aangepast zijn.
Dergelijke geloofsgemeenschappen zijn
de plaats waar de theologie van de
toekomst zal ontstaan, in direkt contact
met het leven in de maatschappij. Het.
zal de taak zijn van het gezag van de
Kerk het leven van deze groepen te
stimuleren en hen binnen de gróte ge-
loofsg-emeensclvappsp le doen functione
ren. Dit is echter al meer dan in de
slotverklaring uitdrukkelijk gezegd
wordt. Daar wordt alleen het perspec
tief aangegeven zonder dat bijvoorbeeld
wordt gesproken over de vraag, hoe ook
mensen die zich slechts gedeeltelijk met
de Kerk identificeren, toch hun plaats
kunnen vinden. Iets waarover in ver
schillende inleidingen gesproken is.
Ondanks een gevoel van teleurstel
ling over het bereikte resultaat kunnen
deze inleidingen de deelnemers aan dit
congres inspireren tot verdere studie al*
een bijdrage tot de herbeleving van het
geloof, die zich in sommige landen juist
door het opkomen van de bovenge
noemde levende kernen al aftekent
SPORTTOTO
DEN HAAG. De cijfert van tote
no. 5 zijn: aantal deelnemers: 738.839;
bruto-inleg 1.463.075,10; prijzenbedrag
658.383.79.
Beschikbaar voor le prüs 230.434,33;
44 meldingen: ieder 5237.-.
Voor 2e prijs 164.595.95; 675 meldin
gen; ieder 243.-.
Voor 3e prüs ƒ230.434,33; 5246 mel
dingen; ieder 43.-.
Voor extra-prijs: ƒ32.919,18; 1153 mel
dingen; ieder 28,-.
INTERVIEW VERDRAAID
(Van een onzer verslaggevers)
NOORDWI.1K. De Noordwijkse
kok en eigenaar van een snackbar-
kolder", is zijn reactie thans. Het in
terview laat vervolgens de heer Hou
wer vertellen, dat bij grote diners
(54). is bijzonder kwaad op het dames
weekblad „Eva", dat de volgende
week een verhaal over hem als „de
wijn gelei worden gebruikt en dat
het hoofdgerecht gebraden osserug of
lamsrug ls.
gelegenheidskok van Soestdijk" wil
publiceren. „Er staan alleen maar
verdraaide feiten in en dat neem ik
De heer Houwer, die slechts twee keer
voor de koningin en haar familie heeft
mogen koken, heeft v/el meermalen
niet zegt hij. De advocaat van de
heer Houwer, mr. A. van Zalingen,
zal volgende week dinsdag in een
kort geding aan de president van de
Haagse rechtbank vragen de verkoop
van het bewuste Eva-nummer te
„De vorige maand kreeg ik een
jonge verslaggeefster van een Jaar
of 18 van „Eva" bij me. Ze wilde een
interview met me in mijn hoedanig
heid als eigenaar van Leen's eethuis.
volgens zijn zeggen gewerkt ln an
dere koninklijke paleizen zoals die te
Amsterdam en Den Haag. „Op Soest
dijk zullen ze me nu wel niet meer
willen hebben, als ze daar dit ver
draaide gedoe onder ogen krijgen".
Feit ls dat de heer Houwer al geruime
tijd geen uitnodiging meer heeft ge
had om zijn culinaire bekwaamheden
aan het hof te vertonen. Eva's hoofd
redacteur de heer Bouke Poelstra
kreeg de indruk dat de heer Houwer
een koekje van eigen deeg te slikken
Ik heb in dat gesprek ook een en an
der verteld over Soestdijk waar ik
(wee keer voor de koninklijke familie
diners heb mogen verzorgen.
Enige tijd geleden heb ik de hoofd
redactie van „Eva" getelegrafeerd om
de kopij van het interview opgestuurd
:e krijgen- Ik kreeg die thuis en toen
ik het gelezen had heb ik meteen ge
zegd: dat wil ik er niet in hebben
daar wil ik niets mee te maken heb-
in het „Eva"-artikel staat o.m. te
krijgt.
„Die kopij van het interview bevat
gewoon een authentieke reflectie van
de heer Houwers opmerkingen", ver
telde hij ons vanmorgen- „Er is nooit
een afspraak gemaakt dat het verhaal
eerst door hem zou moeten worden ge
lezen en goedgekeurd. Wij hebben
hem de kopij opgestuurd uit een
soort burgermansbeleefdheid om het
te corrigeren op eventuele onjuisthe
den, die door iedere verslaggever op
zijn tijd weieens worden gemaakt.
dijk een specöale kamer ter beschik
king had om er te slapen. „Gewoon
dinsdag de uitspraak van de Haagse
rechtbankpresident tegemoet".