dat herfstige tweed Met 90-jarige Stolz weer montereAbend in Wien Congresgebouwzaal te klein Sonja Poot: fenomenaal in Lucia di Lammermoor Jubilerend Scapino neemt afscheid van Hans Snoek melkbezorger PAGINA 6 LEIDSE COURANT VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1970 Koningin bezocht ..Je weet 't nooit Zoals bekei Operastichting voorstellingen Mucht het Robert Stolz gegeven zü" i de laatste coda in de zaal hangt- Waar- nóg een lustrum te vieren, dan moet men dering die dan weer" ettelijke toegiften in Den Haag maar de Iloutrusthal voor oplevert. z«n concert afhuren. Want donderdag Terecht had Stolz zich dus ook aan het was, ook na het bijzetten van enkele oude recept gehouden veel muziek van honderden stoelen extra, de grote Con- Strauss en Lehar, maar veel muziek ook gresgebouwzaal vol om met een concert van Robert Stolz zelf; omdat het onge- de negentigste verjaardag van de „laatste veer 150 jaar geleden is dat Jacques Óf- der opperettckoningrn" te vieren. fenbach geboren werd, mocht dan wat in het vergeetboek rakende „Orfeus in de Robert Stolz zelf heeft er nooit een ge- onderwereld"-ouverture dan nog even heim van gemaakt te weten, dat de laat- I meedoen. gesser ste tientallen jaren Nederland landen is, waar zijn ster het hoogst aan zenit is blijven staan. Van daar zijn traditie geworden „Ein Abend in Wien"- tournees met een van onze prominente orkesten. Vandaar ook bij zijn jubileum concerten in zijn negende kroonjaar als attentie van Stolz zelf een tweemaal her haald nieuw duet „Mein schönes Hol land". Vandaar ook de plezierige sfeer van herkenning en waardering die tijdens zo'n concert vanaf de eerste ouverture tot Oude grafiek in museum Boymans- van Beuningen ROTTERDAM In het prentenkabi net van het Museum Boymans-van Beuningen wordt een tentoonstelling gehouden van prenten, verworven in de laatste vijf jaar en ontstaan in de loop van vijf eeuwen, van de XVe tot de XlXe eeuw. Zo wordt tegelijkertijd een overzicht gegeven van de geschiedenis van de1 De grafiek met voorbeelden uit de Neder- afscheidelijk landen. Italië. Frankrijk, Duitsland Engeland. De prenten zijn nog niet eerder in het museum geëxposeerd ge weest. Men vindt cr o.a. werk van Lucas van Leyden. Coornhert en Goltzi- us, Baldung Grien en Büsinck, Enea Vico en de Tiepolo's, Callot, Bellange en de school van Fontainebleau. Zoals al meer gebeurd is. werkte Stolz t zich door de ouvertures, walzen, polka's f en vooral de vele liederen heen met be- hulp van het enigszins versterkte Lim- burgs Symfonie Orkest; een ensemble dat in snelle passages of een plotselinge hoge klank wel eens een noot laat vallen, maar dat zich in genre van de Weense muziek aardig thuis voelt en op de sobere maar exacte indicaties van dirigent Stolz trouw reageert. Nieuw was op de „Abend in Wien" van 17 september 1970, dat naast soliste Mar- gret Schramm nu eens niet Rudolf Schock op het podium stond, maar Heinz Hoppe, ook tenor en ook „Kammersün- ger". Rudolf Schock moest de laatste jaren veel raffinement aanwenden om de sporen van de vocale slijtageslag te ca moufleren. Heinz Hoppe is jonger en hij zingt veel minder „op hel publiek" dan operettetenoreD meestal doen. Maar ook bij hem lopen de noten wel eens niet zo soepel als ideaal zou zijn. Hoppe is op het ijs van de camouflagetechniek minder be slagen dan Schock en daardoor valt het meer op als er iets mis gaat. Zijn duetten met Margit Schramm klonken overigens beter dan zijn soli en die soli waren na de pauze een stuk beter dan darvóór Stolz' Nederlandse tournees on- bonden sopraan vierde het -lotstuk waren weer ..Unver- ie Melodiën" gereserveerd, dat wa- i deze entourage natuurlijk de me lodieën van Robert Stolz. Als het hem gegeven is zullen we ze onder zijn directie volgend jaar wel andermaal in de authentieke opvatting horen- Want dat Stolz ook als operelledirigent een persoonlijkheid is, stellen we vast aan het feit dat Stolz' muziek onder de dirigeerstaf van de componist eerlijker en dus beter klinkt, dan vaak bij andere ge legenheden geschiedt. G.v.L. DEN HAAG (ANP) - H M. de Ko- j ningin heeft donderdagavond in de Ko- ninklijke Schouwburg in Den Haag een voorstelling bijgewoond van André I Roussins blijspel „Je weet 't nooit", gespeeld door de Haagse Comedie. De waar de ui koningin was in gezelschap van jkrv. C. Aanzienlijk A. W. Rocll. meenden i iel geeft de Nederlandse momenteel een reeks van Donizetti's Lucia di Over de Amsterdamse ven we u reeds uitvoerig, irïng in het Circustheater, in de rolbezetting vrij verschillen vertoonde, nogmaals de aandacht op Kees van lersel naar Chanowski (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM Kees van lersel, die als toneelvernieuwer bekendheid verwierf en onlangs wegging bij Studio, omdat hij daar zijn aspiraties niet gehonoreerd zag. is als adviseur en regisseur op freelance basis in dienst getreden van Chanowski Productions N.V. Ballet uniek voor Europa (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM Het Seapinoballet Hij gaat zijn medewerking geven bij dat opgericht werd in 1945 met als doel het tot stand brengen van audio-visuele de jeugd in contact te brengen met de presentaties voor organisaties en andere danskunst, gaat zijn 25-jarig bestaan groepen (instructie en onderwijs), vooral I vieren met een reeks voorstellingen van in zoverre dramatische elementen hierin het „jubileumstuk" dat op 11 oktober te een rol spelen. Van lersel zei des-1 Amsterdam in première zal gaan en de gevraagd: ,,Ik vind het prettig om dit dag daarop in liet Circustheater van Den werk te gaan doen. omdat de technische Haag vertoond wordt, mogelijkheden met de dag groter worden. Aart Verstegen de leiding nemen van Scapino na het vertrek van Hans Snoek, die 25 jaar de leiding heeft gehad. Dit jubileum is dan tevens haar afscheids- leest. Na haar vertrek zal zij echter het gezelschap van artistiek advies blijven dienen- Die de Negentigste geboortedag ponist-dirigent vooral met. violen, want in drie van haar vier soli kwam „die Geige" aan bod. Margit Schramm zong met haar bekende raffinement en roman tische temperament Lehars „Meine Lip pen, die küssen so heiss" als hoogtepunt toe. De Amerikaanse ijsrevur Holiday on Ice zal van vrijdag 6 tot en met maandag 16 november in het RAI- gebouw te Amsterdam 16 voorstellin gen geven van de revue „Showboat". In het Amsterdamse Vondelparkpavil- joen wordt van maandag 21 tot vrij dag 25 september het achtste congres van de Fédération Internationale des Acteurs gehouden. Aan de orde komen bescherming en waarborging van de rechten van de acteurs in internatio naal verband. Deze speciale voorstelling zal bestaan uit twee balletten, het eerste is een cho reografie van Hans van Manen en Rudi van Dantzig „Snippers" genaamd, omdat het een verhalend ballet is over kinderen die soms dingen kapot maken. Het werd geschreven in opdracht van het ministe rie van C.R.M. Het tweede werk is ge compliceerd door Armando Navarro. Ka- rel Poons en Dick van Dijk op muziek van Rob du Bois en heet „Oor om oor" en bevat het mythologische verhaal van koning Midas met de ezelsoren in een vrije bewerking. De choreograaf Na' zal s enige ballet in Europa ich alleen tot het kind en de jonge mens (lot ongeveer 18 d 20 jaar) richt met gewone theatervoorstellingen en schooldemonstraties. Men danst ongeveer 180 maal per seizoen door heel het land en geeft een 300 schooldemonslraties die meestal tevoren zijn voorbereid door het onderwijspersoneel. Scapino trad ook her haaldelijk in het buitenland op en heeft veel contacten met organisaties die zich met culturele jeugdvorming bezig hou den. In 1954 kwam het gezelschap op minder prettige wijze in het nieuws door de studiobrand te Amsterdam. Daarna werd een ander oud gebouw betrokken dat thans veel Ie ldein is geworden waar door de activiteiten van het ballet erg geremd worden. De leiding heeft zich dan ook speciaal ter gelegenheid van dit jubi leum tot de gemeente Amsterdam en het ministerie van C.R.M. gericht met het verzoek om een huisvesting mogelijk te maken die noodzakelijk is om zijn taak met I goed te kunnen vervullen. Vooraf een opmerking: d heden, waaronder gespeeld te Scheveningen aanzienlijk beter dan te Amsterdam: weer bleek, dat we in het Circustheater over mogelijkheden be schikken. die geen stad in Nederland op dit ogenblik kan bieden. We hebben be hoefte dit weer eens heel nadrukkelijk te signaleren. Nu wat de bezetting betreft: het aan deel van de Nederlanders was hier op merkelijk groter: de bariton Jan Derksen was thans de rol van Lord Enrico Ashton toevertrouwd, een rol. die hij, vocaaltechnisch uitstekend, met overtuiging gebracht heeft. Opvallend goed, hoewel in de aanvang ietwat stun telig in zijn houding was de bas Peter van den Berg als Raimondo Bidebent. de gouverneur van Lucia: speciaal tegen het. einde was zijn spel bijzonder indruk wekkend. Doch de ster van het veld was de ons tot dusverre volslagen onbekende so praan Sonja Poot, die de Lucia di Lammermoor te creëren kreeg. Neder landse van geboorte, studeerde ze. aan vankelijk in Zuid-Afrika, later te 's-Gravenhage en tenslotte in Wenen en Milaan. Talloze malen heeft ze in Euro pese theaters gegasteerd en thans heeft ze een tweejarig contract bij de opera van Niirnberg. Landgenote, op wie men met recht en reden trots mag zijn: wat deed zien en horen, was i: fenomenaal. Beschikkend die in alle registers goed zit, waarmee ze dus de meest gewaagde akrobatische toeren kan verrichten, kon ze. zich ver heugen in spelkwaliteiten. dermate su perieur, dat de meest precaire situaties, waar de kitsch in de onmiddellijke om geving van de kunst leeft, door haar volkomen aanvaardbaar werden ge- We doelen hier natuurlijk óp de waanzinscène, door de vele mensen in de schouwburg met een gespannen, haast angstige aandacht gevolgd: zelden of nooit hebben we een publiek dermate intens zien meeleven. Nederlandse sopraan in hoofdrol gisteravond heel wat te zijn! weten, dat op dit hoogtepunt van de Lucia di Lammermoor een anticlimax volgt, ge vormd door de zelfmoord van Lucia's minnaar Edgnrdo di Ravenswood. gis- leien verbeeld door de tenor Ermanno Manio, die we reeds kenden uit ver- loningen van Tosca. door de Nederlandse Operaslichting destijds gebracht. Te elfder ure moest hij invallen: hem zij_ dus veel vergeven. Wat ons echter niet mag verhinderen te constateren, dat hij, èn vocaal-technisch èn artistiek vol ledig faalde: het obligate ergheidsvertoon aan het einde werd hier volslagen ridi- kuul. Dal we dil moeten schrijven, spijt ons oprecht. Ook daarom, omdat de Scheveningse voorstelling de Amsterdamse première van 11 september in til van opzichten in gunstige zin overtrof. Wat mede be paald werd dooi- het feit. dat de deel nemers beter ingespeeld waren.... zo hadden de koren zéér indrukwekkende momenten en was het Amsterdams Phil- harmonisch Orkest minder nonchalant dan bij zijn eerste optreden. 'en lijk - bezoeken Doch pre- ière of geen première: dirigent Antonio Almeidn was en bleef een mediocre alle opzichten Donizettikenners - i die bleken i Zelfonderzoek in schoenindustrie UTRECHT De Nederlandse schoen industrie is er zich van bewust geworden, niet alleen naar de problemen van van daag te moc-tcn kijken, maar ook naar de van morgen en overmorgen. Dit is de aanleiding geweest om opdracht te geven voor een fundamenteel structuuronder zoek. Dit onderzoek is gericht op de onderkenning van de zwakke en sterke kanten van de Nederlandse industrie. Nagegaan zal worden, hoe van deze ster ke kanten oen optimaal gebruik gemaakt kan worden, en hoe de zwakke kanten, al tussentijds en direct nadat ze aange toond zijn. door een slagvaardig beleid van de totale schoenindustrie het beste gecompenseerd kunnen worden. Gevraagd voor zelfbed.wagen Romeinstraat 2 Tel. 02532-6397 Lisse - „De Engel" "~l LESSEN 2 Judo? Natuurlijk bij J. C. „Eendracht". Maandag 79 uur: meisjes en dames, dins dag jeugd vanaf 4 jaar. Inl. Vestestraat 40, le Binnen vestgracht 26. 12-9952 2 10 Autorijlessen voor f 47,50. Vervolg- en losse lessen 8,- (BTW inbegre pen). Gratis V.W. foto-in structieboek Autorijschool combinatie „De Centrale" Aanmeldingsadres: Mors- straat 36. Leiden, tel. 42504. Alphen aan den Rijn: Hoofdstraat 257, tel. 3752, b.g.g. 5599- 12-9823 2 Rijschool B Buis 10.- per vel uur, Boerslaan 70. tel. 12042, Katwijk. 12-9900 2 Voor 8,50 per les krijgt U een vakkundige rijoplei ding in VW 1300 bij uto- rijschool „Ada", Laan van Oostergeest 3, Warmond, tel. 01711-2678. 12-9938 2 Teakwon-do Korcaans super karate voor zelfver trouwen en konditie Don derdag 8.30-9.30. Vestestraat 40. J. C- Eendracht- 12-9951 2 Judo volgens het unieke leerplan van Anton Gee- sink is alleen mogelijk bij: Sportschool De Vries, tel. 34972 b-g.g. 42598. Uiterste gracht 136. Gespecialiseerd in Jeugdjudo. 12-9963 2 Voor een goede rules dan naar het vertrouwde adres: Autorijschool Van Berge Henegouwen. Lessen in VW 1300 en 1600: theorieles met lichtbeelden. Kagervoorde- laan' 210, Sassenheim. tel. 02532-7979. Voor Leiden: garage Van Berge Henegou- wen. Hogewoerd 169. Leiden, tel. 22447. 12-9310 2 Een beetje verstandig gedoseerde lichaamsbewe ging maakt u fitter en geeft u doodgewoon meer energie. Trim u fit en sluit clubs. Inlichtingen en in schrijvingen: Sportschool De Vries, tel 34972 b.g.g 42598 of aan de school. Ui terstegracht 136 hoek Ir. Driessenstraat 12-9454 2 Schrijf uw kind het nieuwe seizoen in voor de cursus Jeugdjudo (vanaf 4 jaar). Bij Wie? Natuurlijk bij Sportschool I,uiten, Pie terskerkgracht 9, Leiden Tel. 2372812-14770 2 Vóór gued judo: Na tuurlijk naai Sportschool Luiten. Lessen in Jiu-Jitsu, Karate. Conditietraining, Da mesgymnast iek. Judolessen staan onder leiding van A. J. van Polanen, 3e Dan. jud Nederlands en Europees kampioen. 12-14771 2 Heren dansen Ieren? Evert Castelein heeft nog plaats voor ruim 100 heren en 40 dames. Reuze gezellig ?n u leert het steengoed. Hooglandse Kelkgracht 48. tel 01710-23583. p.S Club boven de 23 en voor gehuwden 4 clubs. Zuiver scheerwollen tweedkostuum van de Stijlgroep Groningen. Kolbert sluit met twee knopen en heeft zijsplitten. De broek is slank gesneden en is- natuurlijk van een omslag voorzien. VROOM DREESMANN/KmDOT@raSZM\C3 LEIÖEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 6