CeidAeSomcMit Reliekschrijn voor vlinders Europees televisiejournaal grootste krant ter wereld Rijkspostspaarbank rentetot 7% VIA BRUSSEL DAGELIJKS UITWISSELING VAN NIEUWS Tegenvallend concert in Duivenvoorde Vragen over uitzending op prinsjesdag PREMIÈRE PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1970 Kleur geven aan ons leefmilieu TES belangrijke in Den Haag geves tigde culturele instellingen (waaron der Haagsche Comedie, Residentie-Or kest en Bond van Architecten) hebben bijval betuigd aan een initiatief van kunstschilder Jan Roëde: een oproep om tegenover het dreigend verval in Den Haag een actie te ontketenen, waardoor de stad weer leefbaar ge maakt wordt voor de eigen bewoners en interessant voor anderen. Het belang van zo'n op Den Haag geënte actie zou ook voor menig andere stad kunnen gelden; laten we dan in de Zuidhollandse agglomeratie naast Rot terdam. vooral niet steden als Leiden en Delft over het hoofd zien. In bijna alle steden kampt men met een gebrek aan kleur in het leefmilieu. Jan Roëde heeft als één der actiepun ten genoemd: „Geef kleur aan Den Haag". Die oproep kan men in zekere zin letterlijk verstaan, maar wanneer hij in het woord „kleur" ook samenge vat wil zien de spanning, esprit en waarden welke een mens nodig heeft om zijn leven niet uitsluitend econo misch rendabel te maken, zullen buiten Den Haag burgers eveneens en instel lingen gestimuleerd moeten worden om in actie te komen. Beraad INTUSSEN is in Den Haag de kogel door de kerk gejaagd en blijkens de IMCtles van genoemde organisaties is dat schot niet onopgemerkt gebleven. De club-van-zes heeft zich tot de nieu we gemeenteraad gewend en alle me dewerking toegezegd die ze verlenen kan. We hopen dat die gemeenteraad voor frisse ideeën ontvankelijk zal blij ken en aan het begin van zijn vierjari ge rit op het terrein van verbetering van woon- en leefmilieu „kleur" beken- mm wil. Nu vragen de „zes" de gemeenteraad dringend een openbaar beraad te ope nen om in Den Haag burgers en kun stenaars (die overigens ook burgers zijn) te peilen in hoeverre ze bereid zijn Initiatieven te ontwikkelen en te steunen. Wat wordt hierbij onder ,.o- penbaar beraad" verstaan? Bedoelen de „zes" een serie openbare discussies waar iedereen zijn hart kan uitstorten, dan zijn we bang voor een vorm van inspraak die op, een overloos debat zal uitdraaien. Meer heil zien we in het opzetten van een studie waarmeee deskundigen die het probleem overzien kunnen, wor den belast met als eerste resultaat een adviesnota, die dan in de gemeenteraad, in een openbare vergadering vanzelf sprekend, ter discussie komt en tot be leidsbeslissingen leidt. Door enkele hea rings kan de studiecommissie de in spraak bevorderen. Dicht bij huis QVERIGENS heeft de heer Roëde ^suggesties gedaan, waaraan gewerkt kan worden zonder beslissingen of initi atieven van Raad of overheidsinstanties. Aan de vervuiling van het leefklimaat is vrijwel elke burger een beetje of in forse mate debet Tot compensatie voor „de slopende tendensen in onze moderne samenle ving" (de term ontlenen we aan het memorandum van de „zes") kan worden bijgedragen door eigenaars en huurders van woningen, kantoren, fabrieken, scholen, particuliere verenigingen, ou dere generaties en vooral de Jonge- Tot acties om materialistisch denken wat te temperen door meer aandacht voor cultuur in de ruimste zin van het woord, is in geen geval de overheid de eerst aangewezene. Wel kan de over heid stimuleren en coördineren, maar het particulier initiatief moet daarop niet blijven wachten. Met een variatie op de bekende spreuk van de Bond zonder Naam zou men hier kunnen zeggen: „Verbeter het leefmilieu en begin bij U zelf'. f (Van onze correspondent) ANTWERPEN „Kunt u ons een flash bezorgen van de verklaring van president Rey In Straatsburg" vroeg de Zwitserse TV-nleuwsman ln het Engels, onlangs tijdens de „TV News Exchange" aan de vertegenwoordiger ▼an de Franse t.v, in een van de dagelijkse multilaterale gesprekken tussen de Europese televisiestations. De Franse stem, die de Zwitserse col lega van antwoord diende „étais trés draald). Straatsburg is natuurlijk niet Commissie ln Straatsburg was ge draald. Straatsburg ls natuurlijk niet Parijs. De Zwitserse televisie, die graag haar kijkers had willen laten weten dat er die dag een belangrijke politieke re devoering van de president van de Kommissie in Straatsburg was ge weest, mocht meteen dat onderwerp van de themalijst van het Zwitserse TV-journaal schrappen, omdat de ORTF bij gebrek aan belangstelling, tijd of wat dan ook, deze gebeurtenis niet had gedraaid en dus niet kon doorseinen over het Eurovisienet. Die dag hadden ze wel, en in extenso en in kleuren, het Congers van de Franse Communistische partij gefilmd en in ds Eurovisie aangeboden.. Gastvrouw justitie Een bezoek aan de koepel van het Paleis van Justitie te Brussel, waar nu al sedert zoveel jaren de techni sche centrale van het gehele Eurovi sienet is ondergebracht, is een gebeur- dële zenders zoals Télé Luxembourg en Télé Monte Carlo), organisatiesche ma's die zéér verschillend zijn. uiteen lopende technische normen. (Er werd hard „gevochten" voor 819, 625 en 405 lijnen. Uiteindelijk hebben de Fransen de 819-lijnenslag definitief verloren en gaan zij nu ook over op de Euro pese 625 norm). Complicaties Verder had de jonge Eurovisie af te rekenen met het feit dat er in de deelnemende landen niet vier, maar veertien officiële talen zijn! Praktisch is het Engels nu reeds de Interne televisietaal geworden, op een paar uitzonderingen na: ORTF en RTB houden zich mordicus aan het Aangezien nationale TV-nétten mees tal in stervorm ontworpen waren, heeft het jaren gevergd om een Euro pees relaisnet van méér dan 100.000 km en duizenden relaiszenders te bou wen. Maar die infrastructuur is er nu. Problemen zijn er echter nog. Dat hoeft geen betoog. Administratie en programmacoördinatie worden ver zorgd door het ERU-centrum in Genè- ve. Het technisch beheer is onderge bracht in Ukkel (Brussel). Het hele schakelsysteem is, in afwachting van de bouw van een nieuwe TV-toren te Brussel, sedert al die jaren onderge bracht in het Paleis van Justitie aan werken Nederlandse, Belgische, Duit se, Engelse technici en ook een Liba nees. Gemiddelde leeftijd: ongeveer dertig jaar. Voertaal: Engels. Vrou- tenls. Daèr krijgt men beter dan waar ook in Europa een idee van het begrip Eurovisie. Voor miljoenen kijkers is Eurovisie een met een bekend, ouder wets deuntje geïllustreerde dia, die een of andere sportgebeurtenis, een prinselijk huwelijk of een vorstelijke uitvaart aankondigen en éénmaal per jaar het Eurovisiesongfestival. Maar Eurovisie ls veel meer dan dat. Wanneer men even gaat grasduinen ln TV-handboeken en een bepaling zoekt van dit begrip, verneemt men dat het gaat om een „samenwerking tussen televisiestations die lid zijn van de „Union Européenne de Radiodiffu- sion" en hun middelen willen samen bundelen om tot uitwisseling te ko men". Lid van de Eurovisieclub zijn alle niet-communistische Europese landen, evenals de drie grote Ameri kaanse televisienetten ABC, CBS en NBC. Canada, Japan en Brazilië heb ben speciale overeenkomsten gesloten met het Eurovisienet. De Noordafri- kaanse landen zijn er technisch bij aangesloten en er bestaat zelfs over Praag een link met de Oosteuropese Eurovisie, de „Intervisie". Het begin Jean d'Arcy, van 1952 tot 1959 direc teur-generaal van de RTF (de O ls er eerst In de zestiger jaren bijgekomen) wordt algemeen beschouwd als de va der van de Eurovisie. Hij ls nu hoofd van de audiovisuele, informatie van de UNO te New York. In die hoedanig heid weet hU, beter dan veel experts, een vrij duidelijk beeld te schetsen van wat de televisie ln de zeventiger en tachtiger Jaren zal brengen: het einde van de staatsmonopolies inzake TV-lnformatle. Na een eindeloze reeks vergaderingen van programmadirecteuren en vele technische probeersels, is in maart 1954, en mede door de geslaagde transmissie van de kroning van ko ningin Elisabeth van Engeland (1953), de Eurovisie te Cannes officieel tot stand gekomen. En het is allemaal niet van een leien dakje gelopen. De samenwerking werd, net als die binnen de Europese Gemeenschap, bemoeilijkt door sterk uiteenlopende statuten (staatstelevisie, parastatale TV-instituten en commer- wen: geen (verklaring van insiders: omdat er daar boven maar één toilet is..). Leiding van de hele zaak hebben twee Engelse ingenieurs. Dickinson en Griffith, beiden zeer verdienstelijke pioniers uit de moeilijke aanvangsja- Snelle vlucht De Eurovisie heeft een snelle vlucht genomen. In 1954 telde men 115 uur overgenomen programma's door negen stations. Tien jaar later noteeerde men 480 transmissies met een totale duur van 664 uur overgenomen door 29 stations. Wanneer men het lijstje van de over genomen onderwerpen doorloopt, valt het sterk op dat de sport het leeuwen aandeel krijgt. Sport stoort geen en kel politiek regime. Intussen kan men stellen, dat bepaalde interlandwed strijden het nationalisme méér stimu leren dan doelbewuste propaganda. Men hoeft maar even te denken aan de België-Nederland voetbalmatches! De Oosteuropese TV-netten nemen graag Westerse sportmanifestaties over. Betere „panem en circenses" be staan er niet, voor de massa. De uitbreiding van het Eurovisienet heeft in grote mate bijgedragen tot de verspreiding van de televisie in onze landen. Bij elke grote Eurovisiege beurtenis gaat de verkoop van televi sietoestellen met sprongen omhoog. Dat was o.m. het geval ter gelegen heid van de Olympische Spelen van Cortina d'Ampezzo (1956), Rome (1960) en Tokio (1964), de huwelijken van prinses Margaret van Engeland en koning Boudewijn, de eerste satelliet verbinding EuropaUSA (1962), de begrafenissen van Paus Johannes XXIII en van president Kennedy (1963) en last but not least de grote feesten van Koning Voetbal. Nieuwsbeurs Maar de Eurovisie ls niet alleen het simultaan doorseinen naar de vier windstreken van belangrijke sportge beurtenissen en andere evenementen waar miljoenen mensen graag-bü- zouden-willen-zijn. Eurovisie is ook, en vooral, de dagelijkse TV-nieuws- beurs. En daar vermoedt de door- sneekijker niet eens het bestaan van. De mens Is to verwend door de tech niek, dat hij zich steeds minder over ieta kan verwonderen en zich hoe langer hoe minder de vraag stelt: hoe kan dat nu? Hoe kan het nu, dat gefilmde versla gen van gebeurtenissen uit de vier hoeken van Europa 's avonds rond acht uur op het televisiejournaal ver schijnen? Wanneer men even nadenkt gaat men gauw beseffen dat deze 16 mm filmrolletjes door lijnvliegtuigen zelden zo snel kunnen worden overge bracht. Er moeten dus andere kanalen voor het doorseienen van beeld- en klanknieuws bestaan.Dat andere ka naal is nu juist het Eurovisienet, waarvan het switchcenter in het Brus selse Justitiepaleis ondergebracht, ge smeerd loopt, hoewel met ouderwetse apparatuur, die Amerikaanse vak mensen alleen hoofdschuddend zouden kunnen bekijken.. Uitwisseling Iedere ochtend rond elf nur rinkelt de telefoon In de kamers van de hoofdre dacteuren van de TV-journaals voor het multilateraal gesprek met Genève: elk land biedt de onderwerpen aan, waarvoor het vermoedt dat er bij de andere landen belangstelling bestaat. Vraag en aanbod op deze TV-nieuws- beurs worden per telex bevestigd. In de late namiddag stuurt ieder station de gevraagde beeld- en klankstroken in zwart-wit én in kleuren naar Brnssel, van waaruit elk zijn bestel ling toegestuurd krijgt, zodat de re dactiesecretaris of de redacteur die met de samenstelling van het nieuws- journaal is belast, de kans krijgt om al deze beelden (duur: doorgaans 30 a 90 seconden) door te nemen, te orde nen en van een commentaar ln de landstaal te voorzien. De telex ratelt zonder ophouden om allerlei bijkomstige gegevens te ver strekken: „dope sheets" voor „stomme" onderwerpen, precieze duur van elke filmstrook en details van het laatste en allerlaatste moment. Het Eurovisienet wordt ook in de loop van de namiddag gebruikt door de verschillende stations om bepaalde films te tonen, waarvoor bij andere stations belangstelling zou kunnen bestaan, en die men snel moet zien, programmeren en van onder schriften of gesproken commentaar voorzien. Grootste krant Er worden ln Europa vele tienduizen den boeken gepubliceerd over alles en nog wat. Maar geen enkele student, publicist of vakman ls tot nog toe op het idee gekomen, om eens een dege lijke kritische studie te publiceren over de grootste krant ter wereld: het Europees televisiejournaal, dat dage lijks wordt samengesteld door niet meer dan een twintigtal journalisten (wie zijn deze topfiguren uit de jour nalistiek?) voor niet minder dan 250 miljoen tv-kijkers. Er bestaat ter we reld geen enkele krant met zoveel lezers, zoveel edities en zoveel invloed op de vorming van de openbare me ning. Een onderwerp als geen ander voor specialisten van het probleem van de publieke opinievorming. Hier is voer voor sociologen, politicologen en voor al wie te maken heeft met de democratie in Europa. Zoals gewoonlijk was de zaal in kas teel Duivenvoorde tot achteraan toe ge- ruld voor het concert dat gisteren in deze sfeervolle ruimte gegeven werd. Het werd dit keer verzorgd door de violiste Froukje Giltay die begeleid werd door René Rakier. De vele aanwe zigen zullen hoe dan ook veel verwacht hebben van een dergelijke avond. Het programma dat het duo ten ge hore bracht was beslist niet revolutio nair, maar wel aangepast aan de omge ving. We hoorden een sonate van Mo zart, een fantasie van Schubert; Dvorak was eveneens vertegenwoordigd met een sonate zoals tenslotte ook Maurice Ravel. De hedendaagse componisten waren vertegenwoordigd in de sonatine voor viool en piano van Ton de Leeuw, misschien een uitzondering wat de tota le sfeer betreft. Maar anderzijds een gelukkige uitspringer. Wat de prestaties van de musici b&- treft: Froukje Giltay speelde ons in ziens zeer onzeker, hetgeen zich uitte in nogal slecht toontreffen, het soms vol komen in de mist gaan van gehele passages; daarbij kregen we de indruk, dat het dus niet helemaal op elkaar ingespeeld was, terwijl de klank van haar viool beslist mooier kon. Onder invloed van haar begeleider waar schijnlijk werd alles nogal over de har de kant gespeeld, waarbij de slechte detailafwerking evenzeer ln d« open baarheid kwam. René Rakier mag een metronomisch maatgevoel hebben, het wordt er niet mooier op als in het algemeen zijn aanslag aan de forse kant is en hij zijn rol als begeleider vergeet en te indivi dualistisch of te leidend gaat spelen. Vele mooie momenten zijn daardoor verloren gegaan en hebben we een wat bittere muzikale nasmaak ln onz» mond overgehouden. P.S. Het zou velen en ons wel plezieren als het begin van de oprijlaan van het kasteel eindelijk eens goed gemarkeerd zou worden. D. G. Radioreportages van hockeytoernooi (Van 'onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De NOS-radio zal vrij wel dagelijks reportages uitzenden van het hockeytoernooi om de Coupe d'Europe voor landenteams, dat van vrijdag 18 tAn zondag 27 september in het Heysselstadion te Brussel wordt gehouden. Verslaggever is John Wor ries. De NOS-televisie besteedt aan dacht aan de finale van het toernooi op zondag 27 september. Verheven en met eerbied bewaard als in een tabernakel worden de laatste vlinders afgevoerd. Ze heb ben echt bestaan in ons land. In 1970 kon men ze nop roei eens zien fladderen. Maar de smog trad toen alleen maar bij vlagen op.. Dit fraaie kastje is, als een reliekschrijn voor de verdwijnende natuurschat gebakken en gesmeed door de Voorschotense kunstenaar Bertus de Korte en het is t.m. de 18de te zien op een tentoonstelling die in Pers centrum Nieuwspoort wordt gehou den onder auspiciën van de Stichting Public Relations Land- en Tuin bouw. De Korte die een heel aparte combinatie tussen ceramiek en snyeedwerk heeft gevonden, is utfpe- paan van de gedachte: Is dit nu ons voorland? Wat staat ons te wachten als onze natuur geheel uit het leef milieu verdwijnt? Zo toont hij o.a. een Laatste boer" die met snelheid de wijk neemt en 'n Af mars der bloemen" met Moloch der Tech niek", alle zeer karakteristieke ob jecten die naast hun artistieke kwa liteiten het vermogen bezitten om de achtergrond-idee" precies uit te drukken. De collectie is omgeven door weelderiga bloemenar range- menten. DEN HAAG (ANP) De fractievoor zitters van PSP en groep-Aarden in de Tweede Kamer, resp. drs. Él. J. Wie- benga en drs. J. Aarden, hebben schrif telijke vragen gesteld over de radio uitzending van de NOS, waarin politici oommentaar gaven op troonrede en miljoenennota. In vragen aan minister-president De Jong en minister dr. M. A. M. Klompé van CRM wijzen de twee fractieleiders erop dat voor deze uitzending, in tegenstelling tot de gang van zaken in voorgaande jaren, alleen een uitnodi ging was gericht tot de voorzitters van de fracties van KVP, P.v.d.A., WD, ARP, CHU en D '66. Zij willen van de bewindslieden ver nemen of zij het juist achten, dat voor zitters van andere groepen in de Ka mer van deze uitzending werden uitge- In het veertiendaags programma „Première" over filmkijken en film maken dat do NOS-televisie vanavond uitzendt, wordt aandacht besteed aan de volgende filmpremières: „Crom well" van regisseur Ken Hughes; „The Strawberry Statement" van Stewart Hagman; „Een Passie" van Ingmar Bergmann. De redaktie van „Premiè re" berust bij Charles Boost, Hans Gobes en Ben Klokman. Produktie en regie: Loelc Dirkso on Guui van Wa- NOS Ned. I 19.09 uur. NOS 10.45 uur: Schooltelevisie VARA •17.00 uur: Banana Splits NOS 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Den Haag vandaag 19.09 uur: Premièro IKOR 19 30 uur: Kenmerk NOS 10 45 uur: Schooltelevisie 18.15 uur: Voetbal AjaxNenduri, samenvatting 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal TROS •19.04 uur: Popgroep Ekseption 19.30 uur: Wat een familie, HILVERSUM I 402 M. NOS 20.20 uur: NOS in de .komende winter 20.25 uur: Voetbal FeijenoordUt Arad (in de pauze pol. uit zending GPV) •22.15 uur: Socutera 22.30 uur: Studio Sport •22.55 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Pipo de clown •20.00 uur: Journaal' 20.20 uur: De dief van Washinj •21.10 uur: Wereld op wielen •21.45 uur: Barbecue-party 22.30 uur: Journaal 22.35 uur: De toekomst van c NEDERLAND II NOS 18.45 uur: •18.55 uur: Journaal VARA •19.04 uur: Van je ras ras ra •20.00 uur: Journaal 20.20 uur: De Virginian •21.35 uur: Het roodborstje 22.00 uur: HIRO-magazine •22.20 uur: Journaal Pipo de clown 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Den Haag vandaag 19.09 uur: Van gewest tot gewest •20.00 uur: Journaal VPRO •20.20 uur: Berichten uit de zomer 20.40 uur: Het moment van de waarheid •22.20 uur: Journaal Verbond. 18.30 Stereo: Klink klaar, z nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands overzicht. 19.45 Stereo: Melodieën Express licht orkest met vocale ensembles en zang 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uit- Le idlng van het Gereformeerd Politiek dii i« nn stiren: Klink klaar, zonder mi :k- slechtsziendt o: Tango rumba orkest Stra - .40 Radio Jazz Magazine. Nieuws, itlrisch "programma. 22.00 BRUSSEL (NED) Literaire herinneringen. 22.30 Nieuws. 22.38 18 Mededelingen. 22.43 Actualiteiten. NOS: 22.55 keni week 1970. 23.55-24. Kunstbezit. 19.10 Human Power sen vierde krijgsmachtonderdeel, .35 Stereo: Lichte grammofoon- tlek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmu- Om 8.30-8.33 De groen! 8.50 Morgen wijding. 9.00 Klassieke (opn.) 9.35 Wat den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekpla- lenprogi Gereformeerde kerkdiet vatoon: informatie over schijven. (16.00 Nieuws), minder: een programma i The Killma Hawaii- i Stereo: Folklore en avant- kamermuziek, (gr 15.00 de voorgrond NCRV: 17.45 Hier Sportrevue. 13.01 13.11 Radioiour- HILVERSUM in 240 M. EN F NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Te weest: muziek van toen van ni. 9,30 Zzzoeff 11.03 Muziek bij 17.50 (NOS) Hockeytoe sel. 17,55 Mededelin- In Museum Swaensteljn, Herenstraat 101 Voorburg, wordt van 26 septem ber tot en met 8 november een ten toonstelling gehouden van wandkle den en ruimtelijke textiel door Jean ne Marie Bodewes-den Rooyen, Harry Boom, I. M. Guldenaar, Marij ke van Moorsel-Asperslagh, Maud Muller Massis, J. W. Olovier, Noor Prins en Ruth Salinger. Toneelgroep Centrum geeft op maandag 28 september in de Koninklijke Schouwburg de eerste voorstelling voor Den Haag van Kees de jongen, toneelspel van Gerben Hellinga naar de gelijknamige roman van Theo Thijssen. De regie is van Peter Oos thoek, die samen met Roger Chail- loux ook voor de montering tekent. Medewerkenden zijn: Hans Dagelet, Wim van der Grijn, Henny Orri, Frans Vorstman, Karin Haage, Jac ques Commandeur, Margreet Heems kerk, Jules Hamel, Elsje Scherjon, Lou Steenbergen, Elsje de Wijn, Eg- bert van Paridon, Ben Hulsman, Pe ter Oosthoek, Ad van Kempen, Ria Vroemen, John Peters, Ernst Zwaan en Nan Cijs. HILVERSUM II. 298M. EN FM-KANALEN. KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. .16 Stereo: Badinerie: klassiek muziek(gr). 7.32 Actualiteiten: 7.50 Overx ging; 8.00-8.10 Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.23 Voor de hulsvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de vrouw.). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedagogische lezing. 10.20 Stereo: ten voor schippers). 12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, medede lingen. dagklapper en SOS-berlchten Beursberichten bouw; 12.30 Nieuws; 1241 Hier c NCR V-regisseur wordt perschef (Van i omroepcorrespondent) HILVERSUM De leiding van de NCRV heeft met Ingang van 15 oktober lot perschef benoemd de heer B. W. Noordam. Deze functionaris is al vele jaren bij de NCR V-televisie werkzaam als producer-regisseur. Programma's als „Gevraagd", „Attentie voor sport" en de bekende wereldreis van Godfried Bomans kwamen onder zijn regie op het scherm. ADVERTENTIE Er rijn 2300 vestigingen. Op de postkantoren kvrrt u de hele dag terecht. Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavono of de plaatselijke koopavond geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden Gisteren was het de derde dinsdag van september. NOS, KRO en AVRO waren ervoor in touw. De NOS met een directe reportage van het uitspre ken van de troonrede; die van Jaar tot jaar meer en meer verschraalt. Giste ren bleef ze nagenoeg beperkt tot een radio-reportage-met-beelden. We za gen zo goed als niets van het feeste lijke dat deze dag nog altijd te bieden heeft. Het zal wel komen door het feit dat dit feestelijk gebeuren zich in Den Haag afspeelt. De t.v. houdt niet van Den Haag, vertoeft veel liever in Am sterdam bijvoorbeeld als er wat dan ook te berichten valt. Op die dag die traditioneel het hoogtepunt moet bete kenen van ons staatkundig bestel be paalt de NOS zich tot een stijve, sfeerloze reportage. KRO's „Vanavond in Nieuwspoort" en „AVRO's Televizier" werden op excel lent vlak gelijkelijk bedeeld. Beide rubrieken kregen één minister in beeld. Bij de KRO was dat Roolvlnk, bü de AVRO Witteveen. De KRO maakte er een nieuwswaar dige uitzending van door de heer Roolvink te omringen met vertegen woordigers van vakbeweging, werkge- I vers, oppositie- en regeringspartijen. I Er werd menige harde noot gekraakt en, met name door Ad Langenbent, werd keihard doorgevraagd toen Den Uyl zich wat al te listig wilde opstel len. Goede beurt van de KRO-rubrlek der halve. Ook omdat Televizier zleh be paalde tot louter (echnische vragen. Waardoor de Witteveense uitspraken als enig nieuwswaardig feit boden dat deze minister niet staat te trappelen om straks voor vier jaar bij te teke- Tussen „Vanavond in Niewspoort" en „Televizier" (dat meer interessante onderwerpen te bieden had) zagen we bij de KRO een aflevering van de Andy Williams-show. Programma dat duidelijk gedevalueerd is tot een peil dat nagenoeg alleen aanvaardbaar is voor kinderen en kinderlijk-gebleven volwassenen. Jammer voor een show die ooit echt goed is geweest. Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2