Actrice Coba Keiling
in Den Haag overleden
BOEIENDE FINALE INTERNATIONAAL
VOCALISTENCONCOURS DEN BOSCH
antenne
Coronationstreet wint
het van Lucy Ballshow
Ovaties voor
Japanner
Marilyn Tyler
op Promende-
concert
Popparlement
Kaspar Hauser
Hét inwendige
bekeken
Met de
muziek mee
TELEVISIE VANAVOND
Zo is t maar Riskante Kerk
het beste krijgtce»
Nieuw licht
in Frankrijk
ander accent
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
MAANDAG 7 SEPTEMBER 1970
Een leven voor
het toneel
DEN HAAG De actrice Koba Kel-
llng is in de nacht van vrijdag op
zaterdag op 77-jarige leeftijd overle
den in de Rudolf Steinerkliniek in
Den Haag. De actrice, die de laatste
jaren in het Rosa Spierhuis in Laren
woonde, was onlangs bij een vrien
din in Den Haag op bezoek, toen haar
een ongeval overkwam en zij in het
ziekenhuis moest worden opgenomen. f
Tot voor enkele jaren was zij verbon
den aan het Nieuw Rotterdams Toneel
en trad zij ook regelmatig op in t.v.-
spelen, meest in gulle hartelijke rollen.
Zii was een rasartieste. Als twaalf
jarige al stond zij op de planken in
een kinderrolletje in haar geboortestad
Amsterdam.
Haar ouders wilden overigens niet
dat zij aan het toneel ging. Na dat
kinderrolletje wilde Crispijn haar voor
hot vak opleiden, maar vader en moe
der zagen meer in een „keurige baan"
en zeiden neer.. Toch 1 troop het bloed
waar het niet gaan kon. Coba ging
heimelijk repeteren en optreden. Da»
ging lang goed tot een tante haar in
de Schouwbui g zag
Maar de hang naar toneel was u>
sterk- Tijdens de eerste wereldoorlog
trad zij in mobilisatietroepjes op en
in 1917 kwam zij bij Willem Royaards.
Later speelde zij in de Amsterdamse
Plantageschouwburg en bij Nap de la
Mar. Meer dan vijfhonderd keer trad
zij op in Jan Lemaires operette ..Mooie
Juultje van Volendam".
Na haar huwelijk moest zij het aan
vankelijk wat kalmer aan doen. Maar
zij bleef spelen, oogstte o.m. succes
met Cor Ruys in ..Het Masker" van
Jan Fabricius in het Haagse Odeon-
theater. Met Jan Musch en Anton
Ruys maakte zij in 1928 een tournee
door Nederlands Indië. Terug in Ne
derland trad rij op in de operette
„Lach en vergeet" van Louis Davids.
Sinds 1920 woonde zij in Den Haag.
Zij had er eer eigen gezelschap en
speelde bij Cor v- d. Lugt Melsert,
Louis de Vries en Dirk Verbeek, waar
zij bij het Residentie Toneel
o.m. een onvergetelijke voedster cre-
eerde in Romeo en Julia.
In 1950 kwam zij bij het Nieuw Rot
terdams Toneel, maar zij bleef in Den
Haag, en ook in Delft, nog actief met
het regisseren van amateurgezelschap
pen. Bij haar afscheid van het NRT
werd zij benoemd tot ridder in de
Orde van Oranie Nassau.
De zomer loopt langzaam ten einde.
Zomer-tv was er dit weekeinde nog
j volop, te weten in de vorm van bui
tenlandse programma's en een herha
ling. Die herhaling was gisteren „Mai-
gret en de zakkenroller" door de VA
RA al uitgezonden op 1 mei jl, boven
dien een der zwakste afleveringen
totnog toe. Zit de VARA in financiële
moeilijkheden?
De rest van de avond was nl. ook „op
een koopje": Ironside en Signalement,
i Dat laatste programma was een over-
j enthousiaste BBC-documentaire over
kunst op Vastro's Cuba. Zó-enthousiast
I dat inleider Henk de By bij voorbaat
tot een kritische kanttekening moest
komen. Interessant was de parallel
die hij trok tussen de Cubaanse kunst
van nu en die van de Sovjet-Unie in
de eerste jaren van de revolutie.
Een boeiende vergelijking! Het enor
me elan dat leeft bij de reproduceren
de en. wat minder bij de creatieve,
kunstenaars zal, vrezen wij, minder
worden naarmate ook in Cuba de
revolutie het trefwoord zal blijken dat
in feite onvrijheid betekent. Het bleek
al uit de geïnterviewde schrijvers die
duidelijk nog wel hoopten, maar ei
genlijk niet meer geloofden.
Dat het kunstprogramma Signalement
samenviel met het kunstprogramma
Civilisatie, dat de NOS op „II" uit
zond, was overigens een der verfijnde
vormen van het spel „kijkertjes-pes
ten" dat in Hilversum naarstig beoe
fend wordt.
Datzelfde spel werd zaterdag uitslui
tend bedreven door overlappingen die
het scbakelgrage kijkers onmogelijk
maakte complete uitzendingen te zien.
Tv-critici zijn schakelgraag. We zagen
dus slechts een deel van het Robert
Stolzconcert van Sender Freises Ber
lin. Een voortreffelijke uitzending, ook
visueel. In het deel dat wij zagen was
er maar één solist die teleurstelde.
Zijn naam noemen wij, uit chauvinis
tische overwegingen, niet.
Bij de AVRO maakte Simon van Col-
lems „Avroskoop" een goede indruk
Vooral omdat de samensteller mikt op
kanttekeningen bij films die momen
teel in de bioscopen draaien, derhalve
actuele informatie geeft aan filmlief
hebbers.
„Modeshow 1970—1971" hebben we
,.op hogerhand", helemaal moeten uit
zitten. Die hogere hand was niet zo
enthousiast over de getoonde mode
overigens. Wij vonden dit „Parijse"
programma van de NDR duidelijk te
Duits, teveel mikken op de tv-mogelük-
heden, waardoor de mode soms in de
verdrukking kwam.
Alleen de tenoren stelden teleur
(Van onze muziekredactie)
's-HERTOGENBOSCH. Vélen zijn geroepen, weinigen uitverkoren: dat geldt
ook voor het zeventiende Internationaal Vocalistenconcours 's-Hertogenbosch 1970,
waar we 104 deelnemers telden, een ongekend aantal. Doch hoeveel bereikten de
eindstreep? Tien sopranen, twee tenoren, zes bassen-baritons, drie
alten-mezzosopranen, eenentwintig in totaal, die ons echter zaterdag van elf uur
in de ochtend tot negen uur in de avond volop hebben beziggehouden en geboeid.
Echter niet de tenoren de Engelsman Charles Corp en de Griek Soto Papulkas
die ons in de finale werden gepresenteerd: ze hoorden, we herhalen het, hier
niet thuis. De eerste, oratoriumman, had smaak doch kon niet zingen, de tweede
kon, hoewel niet gedisponeerd, wel zingen, maar had geen smaak Toch kregen
ze elk een tweede prijs. Voor ons een onderscheiding, die niet op het niveau stond
van dezelfde onderscheidingen in andere categorieën. Twee gedevalueerde tweede
prijzen.
hadden we echt meer bewogenheid
verwacht, bovendien een manifestatie
van speelkwaliteiten en in het wondere
lied van Richard Strauss, „Zuneignung",
meer lyriek, meer innigheid. Eerste
prijs? Akkoord, maar waarom de speciale
onderscheiding van de stad 's-Hertogen-
bosch? Dat leek ons echt overdreven.
Over die beroemde Verdi-aria ge
sproken: door de tweede-prijswinnaar de
Duitser Erich Knodt was hij 22, was
hij 23? werd „Ella giammai m'amo"
eveneens gezongen. Gepresenteerd kun
nen we beter schrijven: zijn aria stond
in de scene, was daarom voor ons veel
indrukwekkender.
Van de tenoren naar de alten-mezzo's:
ook hier werd geen eerste prijs uitgereikt
en slechts één tweede: aan de Engelse
alt Helen Attfield, ons inziens zeer
terecht. Want Helen Attfield voornoemd
bleek over uitstekend materiaal te
beschikken, toonde bovendien in muziek
van Handel, Elgar en Haydn een gerijpt
stilistisch besef: goed representante van
de op zeer hoog peil staande Engelse
zangkunst.
Bij de bassen-baritons, zes in getale,
was van meet af de Japanner Schuichi
Takahashi bij het publiek favoriet: hij
kwam, zong, overwon. En niet alleen
bij het publiek, ook bij de jury, die hem
niet alleen de eerste prijs toekende, doch
hem bovendien vereerde met de prijs van
do stad 's-Hertogenbosch, slechts
„toegekend aan die zanger of zangeres,
die over dusdanige kwaliteiten
beschikt, dat 'n bijzondere onderscheiding
gerechtvaardigd is te achten".
Prijs Stad 's-Hertogenbosch
Men kan zich voorstellen hoe de zaal
op deze mededeling reageerde: aan het
ovationeel applaus leek geen einde te
kunnen komen. Eerlijk opgebiecht: we
hadden onze reserves. Een Mozartaria
uit „Le Nozze di Figaro" klonk niet
volkomen zuiver, in Verdi's vermaarde
Don Carlosaria „Ella giammai m'amo"
Zangconcours in
Circustheater
DEN HAAG Ter gelegenheid van
het 53-jarig bestaan van de Mannen-
zangvereniging St.-Caecilia organiseert
deze vereniging onder de auspiciën van
de Nederlandse Bond van Katholieke
Zangverenigingen een concours in het
Circustheater te Scheveningen op zondag
13 september. Het is voor het eerst in
zijn bestaan dat St.-Caecilia. oudste man
nenkoor van Den Haag. een dergelijk
concours organiseert
Er hebben 14 koren ingeschreven, o.a.
Arti et Relioni uit Naaldwijk, het 150
leden tellende Don Bosco Jeugdkoor, als
gast het Christelijk Residentie Mannen
koor (230 leden) en natuurlijk St-Caecil;a.
De jury bestaat uit F. van Amelsfoort
H. Pon te en J. Franken Jr.
Wie we nog in deze categorie extra
willen vermelden? Allereerst de Zuid-
Afrikaan Gerd Werner Nel voorkeur
lied die ons in „Amanilli" van Giulio
Caccini (1558—1618) het geluk van ons
leven bezorgde en onze landgenoot Tom
Haenen, die de aria „II lacerato spirito"
uit Verdi's „Simone Boccanegra" over
tuigend bracht, doch de concurrentie
was voor de nog zeer jonge vocalist
in dit stadium van zijn leven nog te
Toonkunstprijs
Toch werden zijn verdiensten terecht
gehonoreerd: hem werd de prijs, be
schikbaar gesteld door de Maatschappij
ter Bevordering van de Toonkunst toe
gekend. En zijn Zuidafrikaanse collega
ontving een studiebeurs voor de Zomer
cursus voor Vocalisten in juli 1971 door
de Stichting 's-Hertogenbosch Muziek-
stad te organiseren.
Bij de groep van veertien sopranen:
daar was het een gedrang van goede tot
voortreffelijke vocalisten.
Sona Ghazarian
De eerste prijs kreeg hier een jonge,
heel jonge zangeres uit Libanon: Sona
Ghazarian. De jury gaf bij haar het
volgende commentaar: waaraan wij ons
gaarne refereren:
prachtig, materiaal uiterst intel
ligent, tekstverbeelding excellent, buiten
gewone acteerkwaliteiten"
Die „acteerkwaliteiten" hadden in dit
geval betrekking op de manier, waarop
ze een aria uit Menotti's „The Telephone"
„Hello, hello" zong en speelde.
Waarlijk voortreffelijk.
De Telefoon
Die telefoon was overigens nog een
keer meer een „operaobject". En wel bij
de tweede-prijswinnares de ieugdige
Frangaise Christiane Issartel Wij ver
telden u reeds hoe ze in de demi-finale
een verbijsterende weergave schonk van
een fragment uit Poulencs „La voix hu-
maine" (op een tekst van Jean Cocteau),
waarin een verhouding tussen een vrouw
en een minnaar, die haar in de steek laat,
letterlijk en figuurlijk wordt „afge
broken".
Dit aangrijpende stuk herhaalde zij,
zaterdagmiddag in de finale, tot diepe
ontroering van een gespannen mee
levende Casinozaal. Doch ook in Bach en
Mozart wist ze de aandacht op haar
beduidende, artistieke en technische
kwaliteiten te vestigen.
Zerbinetta auf Naxos
Er was nog een tweede tweede-prijs
winnares in deze categorie. Dat was
Georgette Sezonov uit de Verenigde
Staten. Ongetwijfeld had ze dit succes
te danken aan de wijze, waarop ze ook
bij de eindronde, de afgrijselijk moei
lijke coloratuuraria uit Strauss' „Ariadne
auf Naxos" bracht, waar Zerbinetta zich
aan de treurende Ariadne ten voorbeeld
stelt. Aria, die heel lang duurt, lang
moet duren, omdat zij hierin al haar
minnaars de revue laat passeren.
Wat gebeurde tot intens genoegen van
het bewonderende auditorium.
Regen van onderscheidingen
We zouden hiermee aan het einde van
onze beschouwingen zijn gekomen, ware
het niet, dat in de goede stad 's-Her
togenbosch de sympathieke gewoonte be
staat zoveel mogelijk finalisten opge
ruimd en gelukkig naar huis te sturen.
En zo kregen de Limburgse mezzo
Jacqueline Jacobs en de Duitse sopraan
Ingrid Kremling de duizend gulden te
verdelen, die de Stichting Nederlandse
Muziekbelangen beschikbaar stelt voor
de beste vertolking(en) van heden
daagse Nederlandse werken. Zo ver
heugde men de Noorse Lilleva Lund, de
Amerikaanse Patricia Barham en de
Japanse Hiroko Ochiai, alle drie so
pranen, nog met „eervolle ver
meldingen".
Dat zijn zemisschien zijn er nog
wel meer. Laten wij van onze kant
eindigen met een bijzonder compliment
voor de oude getrouwen, het pianisten-
paar George van Renesse en Gerard van
Blerk „enfants chéris" bij deelnemers en
publiek en onze erkentelijkheid be
tuigen voor het feit, dat de jury, bij
monde van Manus Willemsen, er voor
het eerst toe overging haar uitspraken,
althans wat de toekenning van de prijzen
betreft, te motiveren.
Waarmee aan een vurige door ons lang
gekoesterde en meermalen uitgesproken
wens voldaan is.
Kirov Ballet
zonder Makarova
naar Nederland
LONDEN (A.P.). Het Russische
Kirov Ballet is zondag naar Nederland
gevlogen zonder z(jn sler> de ballerina
Natalia Makarova. Zij is gevlucht en
wenst in Engeland le bljjven. Hel tachtig
man sterke gezelschap uit Leningrad
werd zondagochtend om half zeven ge
wekt en ging na het ontbijt per bus naar
bet vliegveld. Zij zullen in acht Neder
landse steden optreden.
De perschef van de groep zei, dat men
zich in Londen erg had geamuseerd. Het
gezelschap hoopt spoedig naai- Londen
terug te keren, zo werd gezegd. Hij wilde
echter geen enkel commentaar geven
op de 30-jarige Makarova, die in Enge
land asiel heeft gekregen. Volgens vrien
den heeft zij gezegd dat zij geen poli
tieke motieven voor haar besluit heeft.
Ze zou alleen in Engeland haar carrière
willen voortzetten. De Russische ambas
sade in Londen heeft aan het Britse
ministerie van Buitenlandse Zaken ge
vraagd om een ontmoeting met Natalia
Makaio va.
Inmiddels heeft de Russische danser
Alexandre Filippov, die met de groep
„Ballets Moiseiev" in Mexico optrad, in
dat land politiek asiel gevraagd. Als
reden had Filippov opgegeven „bij zijn
terugkeer vervolging te vrezen omdat hij
het niet eens is met het politieke kli
maat" in de Sovjet-Unie.
Met promenadeconcerten opent het
Rotterdams Philharmonisch Orkest zijn
nieuwe seizoen; zaterdagavond ging het
eerste van de reeks in de Doelenzaal.
Het orkest presenteerde zich met
verschillende nieuwe gezichten: meest
buitenlandseOm te demonstreren hoe
hoog de nood aan Nederlandse strijkers
geworden is: zes van de zeven in de
kop van de eerste-violistengroep hadden
hun wieg niet in Nederland staan; voor
vier van de vijf aan de staart van deze
groep geldt hetzelfde.
Intussen bracht het eerste promenade
concert een bekende soliste en een on
bekend dirigent: Marilyn Tyler naast
Bruno Amaducci. een Italiaan, die zijn
domicilie in Zwitserland (Lugano) heeft.
Marilyn Tyler zong aria's van Rossini
en Berlioz; veel raffinement en intelli
gentie naast beperkt vocaal vermogen.
De grenzen van mevrouw Tylers
sopraanstem liggen nog wat krapper als
in de tijd dat ze geregeld bij de Neder
landse Opera zong; daarentegen is ze nog
knapper geworden in het- gebruik van
die beperkte mogelijkheden. De colora
tuur. die Rossini's ..Una voce poco fa"
vergt, kwam door een en ander uiteraard
niet helemaal uit de verf. Marilyn Tyler
maakte dan ook zaterdag haar beste
beurt met twee aria's uit Berlioz' „La
damnation de Faust", uitstekend van
voordracht en behoudens in het hoge
register fraai qua timbre.
Dirigent Bruno Amaducci is onder
meer bij Jean Fournet in de leer ge
weest: hij heeft van die leermeester
kennelijk niet de zin voor het subtiele
overgenomen.
In het Italiaans-dramatische genre
(Verdi-Mascagni) bereikte deze Ama
ducci met het Rotterdams Philharmo
nisch Orkest een redelijk resultaat: le
vendige ouvertures, lyrische tussen
spelen. Maar Mozarts ouverture „Die
Entführung aus dem Serail" kwam niet
uit de verf: te globaal, te luid en te
opgewonden.
Bruno Amaducci lijkt ens een diligent,
die het vooral van het verisme hebben
moet. In die richting wezen trouwens
zijn antecedenten.
G. v. L.
De AVRO-begeleiding, o.m. met inge
laste interviews was aardig. Maar ze
schoot duidelijk te kort tegenover het
merendeel van de kijkers die niet
over kieuren-tv beschikken. Door nl.
voor die kijkers geen enkele aandui
ding te geven, over dat kleurenele-
ment dat een nagenoeg verwaarloos
baar aantal wel kon zien.
Van de nieuwe KRO-serie „De jaren
19451950" zagen we het slot van de
eerste aflevering. Het kan een onge-
mecn-boeiendc serie worden. Met na
me was het belangwekkend om de
mening van prof. dr. J. de Quay te
vernemen over zijn rol in de Neder
landse Unie tijdens de bezetting en iii
zijn beleid tijdens de bevrijding. As
pect waar destijds dc overigens magi
strale serie van Lou de Jong en Milo
Anstadt De Bezetting te weinig
aandacht aan wijdde. Manco dat nu
door de KRO goed werd ingevuld.
Reden om dc verdere afleveringen
van deze serie van Hans Wortelboer
met aandacht tc volgen.
Vanavond zendt de NCRV de laatste
zitting van dit seizoen uit van
het „Popparlement". Deze keer krijgt
liet vaste panel Marie-Cecile Moer
dijk, Guus Oster, Leo Riemens en
Hans van Eyck te maken met vragen
van kijkers over de volgende onder
werpen: irritatie in amusementspro
gramma's voor de t.v., het gebruik
van het orgel in de hedendaagse lich
te muziek en het onderwijs in popmu
ziek op middelbare scholen. Op de ge-
tuigen-deskundigentribune treft men
o.m. aan Willem Duys, Fred Benavente
en de Voorburgse organist Wim van der
Panne. Bovendien zullen de volgende
artiesten optreden. Louis van Dijk,
Joost Nuissl en de coloratuursopraan
Maria Célias. Gerrit den Braber
hanteert ook in dit laatste programma
de voorzittershamer.
NCRV NED. I 20.45 UUR.
Opnieuw brengt de NCRV een docu
mentair spel van de Duitse auteur
Robert A. Stemmle op het scherm.
Deze keer is dat de driedelige produk-
tie „Kasper Hauser. de wees van Eu
ropa". De delen worden achtereenvol
gens uitgezonden vanavond, zaterdag
12 september en zondag 20 september,
steeds via Nederland I. Hierin kan de
Nederlandse kijker kennismaken met
het uiterst merkwaardige mysterie
van de voldeling Kasper Hauser, die
met name door de strafgeleerde Von
Feuerbach werd erkend als een prins
van het groothertogdom Baden. Deze
geschiedenis speelt zich af omstreeks
1828. In de eerste aflevering kan men
zien hoe een achttienjarige jongeman
in boerenkleding gehuld in Nürnberg
aankomt. Hij kan zich niet of nauwe
lijks verstaanbaar maken, maar heeft
een brief bij zich die hem toegang
verschaft tot allerlei hooggeplaatste
personen. Zijn achtergrond is uiter
mate onduidelijk en aangezien Kasper
Hauser niet anders weet dan zijii
naam, wordt hij van de ene naar de
andere instantie gestuurd.
NCRV NED. I 21.35 uur.
Met behulp van een zogenaamde en
doscoop waaraan een filmcamera is
gekoppeld is het mogelijk het mense
lijk lichaam van binnen te bekijken.
Hoe dit in zijn werk gaat kan men
zien in de aflevering „Het inwendige
bekeken" uit de serie „De 21-ste
eeuw" van de NOS-televisie. Dank zij
veel technisch vernuft kan men in
deze aflevering een kijkje nemen in
het oor, de neus, de baarmoeder, de
longen en in de maag, terwijl daar
het proces van voedselvertering plaats
heeft.
NOS Ned. n 19.04 uur.
Tijdens het songfestival dat dit jaar in
Amsterdam werd gehouden, werd tot
winnares gekozen de Ierse zangeres
Dana, met haar vertolking van het
liedje ..All kinds of everything". Voor
de VARA zal Dana vanavond optreden
in het televisieprogramma „Met de
muziek mee", dat vanuit de Zutfense
Hanzehal wordt uitgezonden- In Zutfen
treden behalve Dana op twee vertolkers
van het Amsterdamse lied: Tante Leen
en Johnny Jordaan. Verder verlenen
medewerking gitarist/zanger Eddy
Christiani en de variété-artiest Lon
Purdy. Gastheer is Jan Blaaser.
VARA Ned. II 20.20 uur
NEDERLAND I
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
NCRV:
19.04 uur:
Scheepsjongens van
Bontekoe
19.15 uur
Transworld Team
19.40 uur:
Nieuw licht
in Frankrijk
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Hier en nu
20.45 uur:
Popparlement
NEDERLAND I
NOS:
10.45 uur:
Schooltelevisie
14.00 uur:
Verkennen en
ontdekken (1)
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
KRO:
19.04 uur:
Bruintje de Beer
19.08 uur:
Daktari
20.00 uur:
Journaal
21.35 uur:
Kaspar Hauser.
de wees van Europa,
documentair spel
22.35 uur:
PIT-collecte
NOS:
22.45 uur:
Journaal
Journaal
-22.50 uur:
Zwemkampioen-
schappen Barcelona
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
20.20 uur:
Brandpunt
21.00 uur:
Andy Williams
21.50 uur:
Naakt door de hel
NOS:
22.55 uur:
Journaal
23.00 uur:
Zwemkampioen-
schappen in Barcelona
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Pipo de Clown
19.04 uur:
De 21e eeuw
VARA:
19.30 uur:
Coronationstreet
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Met de muziek mee
21.20 uur:
Ombudsman
21.45 uur:
Zo is 't maar het beste,
thriller
22.40 uur:
Achter het nieuws
23.05 uur:
Journaal
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Den Haag vandaag
19.09 uur:
Kunstsignalering
AVRO:
19.30 uur:
Wat nu mr. Deeds?
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Peyton Place
21.05 uur:
21.50 uur:
Televizier
12.40 i
Journaal
In de thriller „Zo is 't maar het beste",
die de VAR A-televisie vanavond op het
scherm brengt, wijst alles er op dat
Mark Harrison zelfmoord heeft ge
pleegd. Maar inspecteur Glower van de
Centrale Veiligheidsdienst heeft geen
rust- Hij schakelt een oude vriend in en
wat deze oude Jimmy ontdekt, is bui
tengewoon verontrustend. De belang
rijkste rollen in dit spannende verhaal
worden gespeeld door Ann Lj-nn, Ron
Moody en James Cairncross. De regie
heeft John Jacobs.
VARA Ned- II 21.45 uur
De zeventiende eeuw is bekend als de
tijd dat Rembrandt, Rubens en Velas
quez een zodanige overheersende
plaats innamen op het gebied van de
schilderkunst, dat de talrijke meesters- 'Spanje/Tarania
w de V. S. Het gaat er om in deze gefilm-
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De rubriek „Riskante
Kerk" wordt het komende seizoen
voortgezet, veertiendaags op de late
vrijdagavond. De ondertitel bluft
..Magazine over een kerk in ontwikke
ling". En die kerk is dan de rooms-
katholieke.
Enkele accenten komen ander te liggen
dan verleden jaar. Er zal meer aandacht
worden besteed aan de ontwikkeling
van de kerk in andere landen in en
buiten Europa. Dat gebeurt vooral om
de indruk te vermijden, dat de ver
nieuwing van de kerk uitsluitend een
Nederlandse zaak zou zijn of een affaire
tussen Utrecht en Rome. Nu de bis
schoppensynode van 1971 wordt voor
bereid, lijkt het eens temeer van belang
om meningen te horen, die elders opgeld
In dit kader past een:, serie vaa_w
programma's over jonge priesters (en
hun parochies) in Engeland., Joego-
uit het Frankrijk van die tijd
schaduw zijn gebleven. Pathé Cinema
heeft nu een serie kleurenfilms ge
maakt om de aandacht op een aantal
van deze kunstenaars te vestigen, die
zoveel hebben bijgedragen tot de luis
ter van Lodewijk de Veertiende en
zijn omgeving. De NCRV gaat deze
korte programma's uitzenden. Het
eerste komt vanavond op het scherm
en heeft Philippe de Champaigne als
onderwerp, de man die vooral bekend
werd omdat hij de beruchte kardinaal
Richelieu schilderde. Deze reeks pro
gramma's kreeg de titel „Nieuw licht
in Frankrijk".
Subsidie Radio
Blazers Ensemble
HILVERSUM (ANP) Minister dr- M.
Klompé, van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk heeft na advies
van de raad voor de kunst rijkssubsidie
voor het jaar 1970 toegekend aan de
stichting „Het radio blazers ensemble"-
Dit in het voorjaar van 1968 opgerichte
ensemble bestaat uit musici, die werk
zaam zijn bij de verschillende orkesten
van de Nederlandse omroepstichting.
Het ensemble legt zich in het bijzonder
toe op de uitvoering van hedendaagse
composities. Het radio blazers ensemble
zal binnenkort medewerking verlenen
aan de internationale muziekweek van
de stichting Gaudeamus. Op uitnodiging
van Radio Bremen zal het ensemble in
januari 1971 enkele concerten in
Bremen verzorgen.
Erik Thorn Leeson is op 43-jarige leef
tijd plotseling in zijn woonplaats Am
sterdam overleden. Hij was sinds 1963
lector in de grafische kunst bij de
Rijksacademie voor Beeldende Kun
sten, waar hij van 1944 tot 1949 had
gestudeerd. Hij won in 1952 de gouden
medaille voor grafische kunst in de
wedstrijd om de z.g. Prix de Rome.
de portretten te laten uitkomen, hoe
deze mensen denken over een aantal
zaken waar men zich in Nederland nog
al druk om maakt en vooral om te ver
nemen wat zij zelf beschouwen als de
belangrijkste problemen. De uitzending
van deze serie kan men verwachten in
de maanden november tot en met meit.
Voor het overige volgt „Riskante Kerk"
zoals gebruikelijk de actualiteit
van het kerkelijk gebeuren. De ludieke
toets wordt vanaf 11 september aan
gebracht door de jonge cabaretier Eelko
Nobel, op tekst van hemzelf en van
Michel van der Plas-
(ADVERTENTIE)
Kom, zwartkijker
ga naar
het postkantoor
en geef
uw TVaan
(dan kijkt u véél prettiger)
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Met ruime meerder
heid van stemmen kwam de vereni
gingsraad van de VARA tol dc slotsom,
dat in het winterseizoen op de maan
dagavond de wekelijkse afleveringen
van Corotationstreet gehandhaafd die
nen te blijven. De trouwe kijkerskring
van Lucy Ball, die veel groter is dan
voor Coronationstreet, zal Lucy moeten
missen. De VARA-leden waren van
mening, dat de belevenissen van de
Britse proletariërs in Corotationstreet
meer bU de image van de VARA passen
dan de Amerikaanse serie van de
overigens roodharige Lucy.
Voor de aanwezige journalisten was het
een eindeloze kwelling om deze vorm
van inspraak, overleg en medebeslis
singsrecht bij de socialistische omroep
te moeten bijwonen. Vooral de uren
lange beantwoording van de vele
sprekers cn de breedsprakigheid van
het tv.-hoofd Piet te Nuyl jr was slaap-
VARA-RAAD
PRAATTE ER
LANG OVER
verwekkend. Eigenlijk kwam het hier
op neer, dat de avonturen van Lucy
Ball een betere trekpleister blijkt om
de kijkers aan het VARA-programma te
binden. Vooral de daarop volgende
rubrieken als „Koning Klant" en „de
ombudsman" kunnen op 1 miljoen
kijkers meer rekenen, als deze program
ma's worden voorafgegaan door de dol
dwaze avonturen van Lucy.
Het hoofdbestuur van de VARA had
gemeend de verenigingsraad voor de
moeilijke keuze tussen Lucy en Coro-
natiostreet te moeten plaatsen. Dat was
dan ook eigenlijk het enige hete hang
ijzer, waarover een beslissing van het
leden-parlement werd gevraagd.
Dat bij de geheel nieuwe opzet van de
radioprogramma's straks ook de strijd
liederen van de VARA in het vroege
ochtenduur zullen verdwijnen, was
geen verenigingsraadslid opgevallen.
Maar Jan de Troje, radio-secretaris van
de VARA, maakte er toch geen geheim
van. Na enige tegenwerpingen werd
deze stap van de programmaleiding, die
vijf jaar geleden nog ondenkbaar was,
goedgekeurd. Det dien verstande, dat de
VARA-machthebbers hier in feite al de
beslissing hadden genomen.
Toch blijken de verenigingsraadsleden
van de VARA steeds beter te beseffen
dat er in Hilversum heel handig wordt
gemanipuleerd en de bestuurders de
vergadertechniek beter kennen dan hun
eigen leden. Voor de oudere socialisten
is er overigens 'n pleister op de wonde,
want de strijdliederen zullen straks op
een grammofoonplaat worden gezet.