Noordwijk moet eerste klas badplaats blijven „WOODSTOCK" „SATYRICON" Aalsmeers corso krijgt motto mee: Bloem en dans Water le ver ing Wassenaar aan „Tien Gemeenten" beëindigd BRUIJNZEEL KEUKENS - KASTEN „HOUTWERF-LEIDEN" N.V. Luxor vertoont: visitekaartje voor de hippe generatie indrukwekkend beeld geestelijke ondergang April fools" had romantisch sprookje kunnen zijn VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1970 LEIDSE COURANT PAGINA 3 Burgemeester J. M. Bonnike over strubbelingen met campings: Als moeder Koonen waterleiding neemt en aan kampeerwet voldoet mag ze blijven' NOORDWIJK Mevrouw J. J. C. Koomen-Huls- bosch, beter bekend als „Moeder Koomen" is ziek. De doorgestane moeilijkheden van de laatste maan den In verband met haar camping hebben haar geveld. Een strijd die al vele jaren duurt en waarbij Ze zeggen alletmal: „Jullie hebben gelijk Noordwijk moet een eerste klas bad plaats blijven, waar de kampeerders gastvry ontvangen zullen worden, maar dan ook uitsluitend op eerste klas cam pings. En volgens mr. Bonnike mankeert er wel het één en ander aan de cam ping van „Moeder Koomen", Vogelaar- dreef 11 te Noordwijk (Langeveld). „Eerste klas badplaats betekent dat wij het uiterste proberen om goeie dingen te leveren. D.w.z.: kampeerders zijn hier van harte welkom, kampeerbedrijven ook. Maar dan goeie kampeerbedrijven. Wij willen veertig tenten per ha als maximum. Gaat u maar naar het bui tenland. Ik kan u de landen met name noemen: Oostenrijk, daar staan de tou wen van de tenten in elkaar. Veertig tenten per ha; ga je daar overheen, dan maak je van je badplaats een rommel. Het is beter dat op een camping hon derd mensen voor genoegen zitten, dan tweehonderd mensen die in hun bed kunnen liggen". i Al jarenlang heeft „Moeder Koomen" moeilijkheden. Enkele malen won zij een proces, onder meer van de gemeente. Iets wat in de nota wordt ontkend, maar wat de stukken toch duidelijk uitwijzen. Burgemeester Bonnike hierover: „Ik zit hier nu vier jaar en ga niet over zestien jaar terug praten. Daar weet ik te wei nig vanaf". de gemeente de tegenspeler is, lijkt nu het einde te naderen. Als de camping volgend jaar niet is voorzien van een waterleiding zal het bedrijf on herroepelijk worden gesloten, zo meent burge meester mr. J. H. Bonnike, die er zeker van is dat de complete gemeenteraad hem hierin steunt. Onze medewerker Henk Kamies intervieuwde Noordwijks burge meester, mr. J. M. Bonnike, naar aanleiding van de geschillen tus sen de gemeente en campking- beheerster mevr. Koomen, waar over wij reeds enkele publikaties hebben gedaan. Als de camping op de waterleiding wordt aangesloten, mag de camping dan blyven bestaan? „Dat ligt er aan hoe zij zich gedraagt, wat zij doet. Zij mag 35 tenten hebben en er is geconstateerd dat zij er boven Is. En dan die kampeerooerderij. Vol gen^ '"ot kcmt die wet od de hygiëne Meer kritiek Twee maanden geleden werd in het Haarlems Dagblad een interview gepu bliceerd met andere campinghouders, met name de heren A. van de Burg en C. M. Seyn. Ook die uitten hun kritiek over het beleid dat de gemeente voert wanneer het om kampeerterreinen gaat. Burgemeester Bonnike: ,,De heer Van den Burg is nu best tevreden. Ik heb hem gesproken en hij zei niet zo geluk kig te zijn met wat toen in de krant stond. Hij heeft voor ons standpunt nu alle begrip. Want hoe gaat dat? Er is een man die heeft een stuk grond en wil daar een camping van gaan maken. Hij gaat eerst kijken hoe gaat het fi nancieel het beste. Ik moet zien dat ik dat geld er uit haal. Dan komt hij met ons altijd in botsing. Want wij zeggen ja meneer, veertig tenten per ha, een beplantingsstrook, een speelterrein voor de kinderen, parkeerterrein. Dat zjjn dingen die wij allemaal voorschrijven. En dan krijg je natuurlijk, ja potver dorie en nu heb ik het zo uitgerekend en nu gaat die rot gemeente, dat is gauw de reactie, het onderbreken en nu moet ik opnieuw gaan rekenen en kom lk met minder uit. Dat is de normale gang van zaken. Wat gebeurt er nu? Nu gaat zo'n man aan het werk, dat is bij de heer Van den Burg precies hetzelfde, en dan ontdekt hij dat de gemeente nog niet zo gek is. Dat zij achteraf gelijk hebben, want dat het veel beter is dat de mensen zeggen dat is een leuke camping. Zonder uitzondering kan ik zeggen dat alle kampeerbedrijfhouders en dat zijn er hier nog al wat, ieder jaar ga ik er een heel stelletje bezoeken met en zonder raadscommissie hebben alle maal gezegd: „Jullie hebben gelijk". De enige die tegenwerkt is mevrouw Koomen". Het water „De inspecteur van de volksgezondheid belast met de hygiëne van het milieu in Zuid-Holland, keurt het water op de camping niet goed. De keuringsdienst voor waren („die heb ik aan de telefoon gehad") zei: „Wij hebben er helemaal geen bezwaren tegen". Toen heb ik de inspecteur van volksgezondheid en de keuringsdienst voor waren met elkaar in verbinding gesteld. Met de inspecteur heb ik afgesproken iedere week een monster te laten nemen. Ik zou worden gewaarschuwd als het niet meer goed was. Zo lang kon hij zich er mee ver enigen. Nu worden wij gewaarschuwd door de warenwet dat de zaak niet in W|f, de gemeenteraad en alle Instanties op dat gebied, hebben een verantwoor delijkheid voor de gezondheid van de mensen. Ik zeg u dat, als moeder Koo men de camping niet op de waterleiding laat aansluiten, wat wy nog willen be talen het kost haar dus niets z\j volgende jaar geen vergunning krijgt. Tegenover de mensen die er komen kun je dat niet doen. Als een boer in Drente zulk water gebruikt, dan weet hij dat hij vuil water drinkt. Hier worden gasten ontvangen, die weten daar niet van. Die mensen gaan water drinken en laat ik het nu heel zachtjes uit drukken dat minder fris is". Zuiver financieel ,,Er zijn nog geen gevallen bekend van mensen die er iets van gekregen heb ben. Als dat zo was, zou de camping allang dicht zijn geweest", zegt mr. Bonnike. „Maar moet je het altyd zover laten komen? Waarom neemt zij het risico. Het was veel verstandiger als zij zou zeggen: u biedt mjj de water leiding aan, dus doe ik het. Als zij van daag zegt ik doe het, dan wordt het morgen in orde gemaakt. Onze mensen staan klaar. Waarom zij het niet doet, kan ik u wel vertellen. Dan moet zij het tarief gaan betalen van 50 cent per m3 en nu is het gratis. Het is zuiver een financiële zaak. Waarom neemt zij ons water niet? Het is alleen door kren terigheid". Voorzichtiger giëne op kampeerplaatsen er komtzie ik die kampeerboerderij het niet halen In de nota wordt de pers verweten de gemeente niet in de gelegenheid te heb ben gesteld voor een wederwoord. Een verslaggever heeft echter wel degelijk het gemeentehuis gebeld en kreeg daar bij drie verschillende ambtenaren, die zeiden van niets te weten. Mr. Bonnike: „Hun taak is zeker niet voorlichtingsambtenaar te zijn. De een is voorzichtiger dan de ander". Moeten er meer kampeerterreinen „Dat is een belangrijke vraag. Ik ben er niet helemaal" van overtuigd. In de bouwvakvakantie kan geen camping er tegenop. Dan geven wij wel tijdelijke vergunning er wat bij te doen. Dat heb ben wij bij „Moeder Koomen" ook wel gedaan". Mevrouw Koomen heeft voor dit sei zoen nog vergunning gekregen. Hjj ligt klaar op het gemeentehuls. Dat van de waterleiding is geschrapt. Alleen nog voor dit seizoen. „Nu het seizoen ten einde loopt, ga je niet nog eens met de botte bijl hakken. Dan bega je de zelfde stommiteit als ln Amsterdam'. Henk Kamies 55- AALSMEER De eerste zaterdag van september is het Aalsmeers bloemen corsodag. Op zaterdag 5 september aanstaande voor de 23ste maal. Het eerste corso reed uit in de kronings- weken van 1948. In Amsterdam - anders dan nu - vierde men met groot enthou siasme de kroning van Koningin Juliana. Het was in die periode, dat het eerste na-oorlogse bloemencorso werd gefor meerd en als hulde aan ons vorstenhuis door de hoofdstedelijke straten reed. Er is zoveel veranderd sindsdien, maar het bloemencorso bleef. Het motto voor het 23e Aalsmeerse Vredesweek op Oud-Poelgeest OEGSTGEEST In samenwerking met het Lelds Vredeshontakt organiseert het vormingscentrum Oud-Poelgeest op 5 en 6 september een vredesweekend. Dit weekend onder leiding van Fran- oine Kooij, staflid van Oud-Poelgeest is bedoeld om bezig te zijn met de motiva tie tot vredeswerk in het algemeen. Waarom doe je vredeswerk? Is dit een kwestie van afzonderlijke, incidentele ak- ties of moet het iets permanents zjjn? Deze en andere vragen worden aan de hand van straatinterviews, Inleidingen en kreatieve aktiviteiten, zoals het ma ken van posters, politieke prenten, plak plaatjes enz. nader uitgewerkt. Inlichtin gen: Vormingscentrum Oud-Poelgeest, Oegstgeest. Tel. 01710-53662 en 50382, toestel 13. WASSENAAR Toen in 1928 Wasse naar een eigen waterbedrijf kreeg, le verde het niet alleen aan een bescheiden aantal Wassenaarse ingezetenen, maar ook aan de Stichting Drinkwaterleiding „De Tien Gemeenten", een groep van tien gemeenten, gelegen in de driehoek Leiden-Gouda-Rotterdam. Deze stichting „De Tien Gemeenten" is tot voor kort de beste afnemer van het Wassenaarse waterbedrijf gebleven. Totdat Wassenaar door moeilijkheden met haar eigen watervoorziening, zich gedwongen zag over té stappen op wa terlevering door Den Haag en de rela ties met „De Tien Gemeenten" te ver breken. Ook „De Tien Gemeenten" betrekken nu water van Den Haag. Om tot uit drukking te brengen dat er steeds een goede relatie heeft bestaan tussen de gemeente Wassenaar en het bestuur van De Tien Gemeenten hebben b. en w. dezer dagen aan het bestuur van de stichting een diner aangeboden in Kas teel „De Wittenburg". V oorgeschiedenis Tijdens dat diner heeft burgemeester mr. W. J. Geertsema een dankwoord gesproken en herinnerd aan de voorge schiedenis van de samenwerking. Na langdurige en zorgvuldige onderhande lingen werd in januari 1927 een over eenkomst betreffende de levering van water gesloten. In oktober 1328 is de waterlevering begonnen. Moeilijkheden kwamen in de na-oorlog jaren toen de capaciteit van het Was senaars e waterbedrijf te gering werd de gemeente geen toestemming kreeg van hogere autoriteiten om die capaciteit te vergroten. De hoeveelheid water, die aan De Tien Gemeenten ge leverd werd moest verminderd woraen totdat ook De Tien Gemeenten geheel over zijn gegaan op waterlevering door Den Haag. Namens het bestuur van „De Tien Ge meenten" sprak burgemeester J. Vader van Pijnacker een dankwoord. Hij over handigde het gemeentebestuur 'n fraai wandbord, uitgevoerd in Pijnackers rood. bloemencorso (Bloemendans) kan niet willekeurig zijn gekozen. Zowel de bloem als de dans behoren b(j uitstek bij hef verlangen van de mens contact te ken met zijn medemensen". Deze ge dachten schreef burgemeester Samkal den in zjjn voorwoord van het program maboekje. Inderdaad zo is het. De taa Aalsmeers bloemen is alom bekend Evenals vorig jaar zal het corso ook di jaar, nl. een week na Aalsmeer-Amster- dam, in Dortmund uitrijden. Frots Vogel, ontwerper van het corso kondigde in zijn toelichting op de ont werpen een nogal veranderde lijn aan. Het nogal statische element wordt ver laten. De steeds gebruikelijke indeling der wagens wordt losgelaten. Niet al leen diverse muziekkorpsen, majoretten- gToepen etc. zullen de ruim veertig wa gens omlijsten, maar het corso wordt tevens verrijkt met een groots show element. Er zullen in de corsostoet ca. 65 ruiters met paarden worden ingelast. Zo zal men onder meer te zien krijgen een praalwagen met 6 Caballerros te paard een praalwagen met 6 Kozakken te paard en een wagen met 6 bedouinen te Het bloemencorso wordt in de nacht van 3 op 4 september in de Centrale Aalsmeerse Veiling opgebouwd en vrij dagmiddag en avond tentoongesteld. Za terdagmorgen 5 september wordt het bloemencorso nabij het raadhuis opge steld en zal te 9.30 uur starten voor en ware triomftocht vla Amstelveen naar Amsterdam. Op de Dam in de hoofdstad wordt om 4 uur een défilé gehouden voor binnen- en buitenlandse autoriteiten. LEIDERDORP I DEN HAAG Ge deputeerde Staten van Zuid-Holland heb ben het gemeentebestuur van Leiderdorp gisteren medegedeeld, dat ze akkoord gaan met het raadsbesluit van de raad om het aantal wethouders in deze ge meente te brengen op drie. ADVERTENTIE SHOWROOM: NIEUWE RIJN 87. TELEFOON 34544 (4 LIJNEN) In de zomer van 1969 werd in de omgeving van het stadje Bethel in de staat New York „The Woodstock music and art fair" gehouden. De jonge organisatoren huurden er een stuk grond van 60 ha, bouwden in het midden een groot podium met er omheen hoge lichtmasten en nodig den alle vooraanstaande popartiesten uit om er drie etmalen van muziek, liefde en geluk te beleven. Men re kende op zo'n 200.000 hippe jonge ren. Er kwamen er een half miljoen. Van heinde en ver, vreedzaam zittend in de modder, veroorzaakt door de felle slagregens. Woodstock werd het evenement van deze generatie. Voor iedere aanwezige een onvergetelijke belevenis. De acht entwintigjarige Michael Wadleigh heeft het allemaal op de filmband vastgelegd. Dag en nacht in touw met 20 cameramannen concentreerde hij zich niet alleen op het muzikaal gebeuren, maar richtte ook het oog van de camera op de vaak vreemd uitgedoste toeschouwers, interviewde hen en observeerde hun doen en laten. Het resultaat was 120 meter gescho ten film die op de montagetafel tot drie uur werden gecomprimeerd. Wadleigh, die al enige ervaring met minder ambitieuze projecten had, en de aandacht op zich vestigde met „No Vietnamese over called me nig ger", enkele korte documentaires en filmportretten heeft dit gigantische karwei niet alleen tot een goed einde gebracht, hij heeft een filmdocument gemaakt dat zijn weerga niet kent. ..Woodstock is Woodstock" zeggen de slagzinnen die deze kolossale film moeten aanprijzen en dit keer overdrijven zij beslist niet. De film „Woodstock" is het visitekaartje ge worden van de hippe generatie. Waar kan men ee nhalf miljoen jongeren 72 uur bijeen laten zonder dat er ook maar één politieman aan te pas behoeft te komen om de orde te bewaren De film begint op standaard-formaat met het beeld van een bejaarde in woner van Bethel, die alleen maar lof heeft voor de wijze waarop de jeug dige horde zich gedroeg. Langzaamaan zien we onder de han den van de koortsachtig werkende organisatoren het vredige landschap veranderen in een groot openlucht theater, vervolgens de invasie van de toehoorders die op het uitgestrekte terrein hun bivak opslaan. Wadleigh maakt daarbij gebruik van het zo genaamde split-screen, verdeelt het brede scherm in tweeën of drieën om gelijktijdig verschillende beelden te projecteren. Filmpioniers als Abel Gance experimenteerden daarmee al zo'n halve eeuw geleden, maar zelden is dit procédé zo functioneel toe gepast als in „Woodstock". Als hef aantal toegestroomde jongeren de aanvankelijke verwachtingen verre overtreft bestormen zij de afrastering en de organisatoren besluiten in aller ijl er een gratis pop-festival van te maken. „Jammer voor de financiers." zeggen zij in een interview, „maar wat een verrukkelijk succes." Ba dan begint de show, die vrijwel non-stop en aan geen tijdschema gebonden zal worden gebracht. Een windhoos en een uren lange regenbui die het terrein in een grote modderpoel veranderen, mag het enthousiasme van optredenden en aanwezigen niet temperen. De ravitaillering van het half miljoen levert problemen, medische hulp is "n dit uitputtingsfestival noodzakelijk. Het leger verleent spontaan zijn me dewerking, de bevolking van Bethel doet wat in haar vermogen ligt de knorrende magen tot zwijgen te brengen. Woodstock is een grote commune geworden, verenigd door de muziek, die wij in de film vaak over meerdere geluidskanalen te ho ren krijgen. Van Richie Havens tot een schreeuwende Joe Cocker, van Joan Baez tot Sly and the family Stone. Arlo Guthrie arriveert, The Who slaan hun instrumenten weer aan stukken enz. enz. Het zou te ver voeren iedere solist of groep even apart te behandelen. Men moet de film „Woodstock" ondergaan als eèn grote happening, die met zijn vaak drievoudige beelden oogverblin dend is in zfln razend-knappe mon tage en in sommige sequenties ook oorverdovend. En dan, na drie uur. is het allemaal voorbij en Wadleigh laat nog een maal zijn camera over het uitge woonde terrein dwalen, waar een zame figuren de restanten van een massaal driedaags bezoek opruimen. Joe Coocker zingt With a little help from my friends' „Woodstock - Luxor). „Woodstock mag dan in de eerste plaats een filmbelevenis zijn voor de jongere generatie, de andere krij gen dank zij Wadleighs objectieve benadering een onthullend beeld van de langharige jeugd. Zeker er wordt hasjiesj gerookt en LSD gebruikt door de anderhalf miljoen, maar excessen doen zich niet voor. De film Is <ian ook eerlijker dan bijvoor beeld Dennis Hopperts „Easy Rider" waarin het hoofdthema - twee jonge mannen. die door Amerika reizen op weg om handel ln verdovende middelen te drijven - in de slotversie getoond werd als een vakantietochtje van twee miskende langharigen. Wat „Woodstock" - naast een bloemlezing uit de muziek, die de hedendaagse jeugd samenbrengt - zeer duidelijk naar voren doet komen is de behoefte bij de jeugd aan een misschien wat vrijgevochten maar in ieder geval vreedzaam bestaan, zonder protest demonstraties en ordeverstoringen. Misschien is „Woodstock" voor een volgende generatie wel een histo risch document. Encolpius (Martin Poiier), hoofdrol- vertolker in Fellini's Satyrioon (Lido). Het kasteel der 1000 angsten CAMERA Wie echt wil grieze len ban daarvoor deze week te recht in Camera, waar „Het kasteel der 1000 angsten" draait. Er is ech ter één voorwaarde aan verbonden en die is dat zij, die (le verrassende ontknoping aan anderen meedelen, in dat kasteel van die angsten zul len worden opgesloten, aldus de slag- Wat er ook gebeurt, er staat de be zoeker een spannende film te wach ten. Sir Richard keert met zijn twee de vrouw terug van Londen naar zijn landgoed Ferdyke. Daar wordt hij beschuldigd van aanrandingen en moord. Richard begrijpt er niets van want hij is al die maanden in Londen geweest. Zijn eerste vrouw, Anna ge naamd, pleegde vier jaar geleden zelfmoord door uit het raam te sprin gen. Op een nacht kijkt sir Richard uit het raam in de tuin en ziet een schim. Wie is het? Anna? De schim roept: 'moordenaar'. De situatie wordt nog pijnlijker, als hem wordt verteld, dat de laatste woorden van een vermoord meisje „sir Richard" waren. Wat hier allemaal achter zit, houdt de kijker de hele film bezig. De ontknoping verraden we niet, want we voelen er niets voor in dat kas teel te zitten. We kijken wel uit. (18 jaar). LIDO Een nieuwe film van Fellini Is altyd een gebeurtenis. Dat was zo by zyn films „8 >/2" (196S) en „Giulietta van de geesten" (1965), maar zeker ook voor zyn niewste werk: „Satyricon". Hèt verhaal, zo men van een verhaal wil spreken, speelt zich af ln het oude, voor-christeiyke Rome, een wereld, waarin geen schuldgevoel of moraal wordt gekend. Men leeft, en dat leven heeft geen ander doel dan zo prettig mogelijk te leven. In deze wereld wordt het kwaad in zichzelf volstrekt en worden de figuren tot demonen. Aangezien echter uiteindelijk ook het menselijk denken aan bepaalde grenzen gebonden blijft, houden deze demonen menselijke eigen schappen en blijven ze als zodanig herkenbaar. In „Satyricon" krijgen we zo deze situatie zich ook maar zou voordoen, onvermijdelijk op dezelfde wijze een indrukwekkend beeld van een geestelijke ondergang, die eigenlijk met het Rome van toen niets meer heeft te maken, maar die zich overal, waar voltrekt. Fellini's beelden krijgen hier de kleuren van een fantoom, een nachtmerrie. Het is de meester, die speelt met een geraffineerd spel van licht en kleur. Nog meer dan in „Giulietta van de geesten" worden we hier geconfronteerd met Fellini's geestenwereld. Nu niet gebruikt om bepaalde gedachten tot uitdrukking te brengen, maar meer als doen in zichzelf. „Satyricon" is een reis naar het verleden. Fellini bedrijft science fiction met de oudheid en hij doet dat met zo'n onmiskenbaar meesterschap, dat het geen kwestie is van deze film zien. maar meer dan ondergaan en proberen er iets van blijvende waarde in te ontdekken. Dat op zich is een zeer moeilijke opgave. (18 jaar) Moord in het Wassenbeeldenmuseurr REX Bud Townseiul „Nightniure in wax" zet de klok een paar decennia terug. Naar het begin van de dertiger jaren toen Lionel Atwlll ons kippevel bezorgde als „De man met de wassen beelden", de eerste griezelfilm in kleuren en het begin van de jaren vyftig, toen Vincent Price met veel S-D-sliockeffecten de titelrol in een remake op zich nam. „Moord in 't wassenbeeldenmuseum" betekent: ouderwets griezelen om de gruweldaden van een zwaar vermink te eigenaar van een wassenbeelden museum. Cameron Mitchell, zo'n vriendelijke man op de beeldbuis ln „High Chapperal", is de chef-grimeur van een filmstudio, die aan het gelaat gewond wordt als zijn jaloerse baas hem een glas cognac in het ge zicht gooit, juist op het moment dat hij een sigaret aansteekt. Minus één oog en vol akelige littekens neemt hij wraak op de studiobaas, door een aantal van diens sterren door een injectie onder hypnose te brengen en ze op te stellen tussen de wassen beelden van beroemdheden in zijn Een niet al te snuggere politieman (Scott Brady) grijpt pas in als er een moord is gepleegd, maar dan loopt het ook slecht met de grimeur af. Hij valt in zijn eigen pot kokende was. Omdat de scenario schrijvers het dan helemaal niet meer weten, gieten ze het geheel ln de vorm van een nachtmerrie. Door te snel de boze opzet te verraden en te veel in cllché's te vervallen, nemen de makers veel van de eventuele spanning, die zo'n antieke griezelfilm nog zou kunnen bevatten, weg. En kele zwakke pogingen om met Holly- woodse „in-jokes" het geval wat luchtiger te maken er komt een thriHerregisseur Alfred H. ln voor, die als handelsmerk zelf altijd even in zijn films optreedt komen niet uit de verf en Cameron Mitchell mag het er als de geestelijk gestoorde grimeur vaak zo dik opleggen, dat het bijna pijnlijk wordt om naar te kijken. (18 jaar). Prolongaties QTl'DIO - Voor de vijfde en laatste week het Franse lachsucces „Sa men uit - samen thuis" van Gerard Oury met in de hoofdrollen Louis de Funès, Terry Thomas en Bourvil (A.L.). Verwacht: „Let It be" (The Beatles). TRIANON Amerikaanse scenarioschrijvers kunnen als geen ander van een nietig gegeven een flitsende komedie maken. Het enige gevaar, dat hen bedreigt is het sentiment, een ingrediënt dat z\j wel eens met te kwistige had in hun brouwsel willen gooien) waardoor liet onverteerbaar wordt, „Dut sentiment is in ruime mate aanwezig in de film „April foools", een niemendalletje, dat een flitsend-gek verhaal had kunnen worden met een team als Billy Wilder en J. A. L. Diamonds, maar onder de regie van Stuart Rosenberg als een slap-melancholiek modern sprookje uit de bus komt. Jack Lemmon speelt er de econoom Brubaker in, een vriendelijke sul die er op het feestje van zyn baas met een jong vrouwtje vandoor gaat, dat later de echtgenote van diezelfde baas blijkt te z(jn. Na de nacht te hebben doorgebracht op visitie bij een veel ouder, maar gelukkig getrouwd ebhtpaar dat op een romantisch kasteel woont, gaan zij de volgende ochtend uit elkaar. Maar dan beseft Brubacker plotseling, dat zijn twaalfjarig huwelijk met zijn egocentrische vrouw een grote mislukking is ge weest en hij wil huwelijk en positie opgeven om met de vrouw van zjjn baas naar Parijs uit te wijken. De wflze waarop zo'n liefdesgeschiedenis wordt gespeeld is be palend voor de geloofwaardigheid ervan en daar mankeert in „April fools" alles aan. In een wereld vol Amerikaanse karikaturen moet een stuntelige Jack Lemmon waar maken, dat een jonge vrouw van de wereld ln enkele uren op hem verliefd wordt. Aarzelend in zijn vertolking tussen kluchtfiguur en sprookjesprins is hij geen van beiden. Lemmon mocht zelf zijn tegenspeelster uitkiezen en hij eiste Catherine Deneuve, die met veel moeite uit Frankrijk werd gehaald maar voor de camera in haar Amerikaanse debuut geen enkele interesse toont. Onder de strakke leiding van een Bunuel of een Polanski kan Catherine Deneuve tot grote prestaties komen, hier onder Stuart Rosenberg gooit zij er met de bekende pet naar en de toch al niet te geloofwaardige romance tussen twee '•ulke ongelijke figuren gaan daarmee goed de mist in. (18 jaar)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 3