nuTomusEum LEiDSCHEnonm BRANDPUNTVERNIEUWTZICH goeie tip uoorïi dagtrip GeidieSoil/ta/nt Wekelijks één speciaal onderwerp Werktijden bij omroep los van cao Schouwburgen zijn maar geïsoleerde cultuurhuizen Rotterdamse Kunststichting Cleo Laine in Zomeravond Popparlement Tieneropstand onderzocht accommodatie LEIDSE COURANT VRIJDAG 7 AUGUSTUS Pornografie OSITIEF zal denken we veler oordeel zijn, nu K.V.P.-Kamerlid mr. Van Schaik in een Elsevierinterview niet alleen abortus provocatus en het druggebruik, maar ook de pornografie noemde als zaak waaraan de overheid meer aandacht dient te gaan besteden. Van Schaik bedoelt dan, dat er een se rieus onderzoek nodig is, of de pornogra fie nog wel binnen de grenzen van toe laatbaarheid bij een zich verruimende opvatting inzake moraliteit en fatsoen blijft. Van Schaik trotseert met zijn uitspraak terecht de kritiek en hoon van openlijke en sluikse pornografiefielen die hem belachelijk trachten te maken vanwege „puriteins conservatisme" of „gebrek aan soepelheid" Het pornagra- fisch bedrijf is zich in Nederland aan het ontwikkelen tot een allerbanaalst winstzaakje; anders dan bij abortus en misschien ook wel eens bij druggebruik kan geen zinnig mens beweren, dat de pornografie kan dienen om mensen in nood te helpen. Toen we dezer dagen lazen, dat in politieke kringen toch weer gedacht wordt aan de mogelijkheid om geld voor col- j lectieve voorzieningen te scheppen door bijzondere fiscale lasten op frisdranken te leggen, hebben we ons afgevraagd, waarom als een groot deel van de pornografie juridisch niet te verbieden is de overheid niet liever een zeer fors percentage heffingen legt op de ver koop van produkten waarmee uiteindelijk niemand anders gebaat is dan de man die er zijn geld mee verdient. Wanneer de overheid bij haar fiscaal beleid onderscheid weet te maken tussen melk en cola- of updranken, moet ze ook wel 'n middel kunnen vinen om een klein deel van wat op papier gedrukt wordt anders te behandelen dan datgene wat werkelijk vanwege de vrijheid van meningsuiting en opinievorming be schermd verdient te worden. Overigens zijn wij het met mr. Schaik erover eens, dat een deel van onze tegenwoordige sexbladen inderdaad als schadelijke pornografie juridisch verbo den zou moeten worden. Als het niet an ders kan dan in dit geval dan maar liever riskeren dat, wat verboden wordt, "ter sluiks toch aan de man gebracht wordt, dan als maar hopen dat het overgrote deel van de bevolking de nering van betreffende profiteurs zelf aan haar eind zal brengen. (ADVERTENTIE) De DZH bust u er heen. Dagelijks Uitgebreide verzameling historische Stap_opf NZH-lijn 46, Oêgst- auto 's, motorfietsen, rijwielen geest A fare laan en Leidse- en andere vervoermiddelen, buurt). Rijnsburger weg, elk half uur (dagelijks) en Station Breestraat, Tuinstadwijk, elk kwartier (s zondags elk half uur). Stap uit: Leidschendam. Schakenbosch. )C\l Vï _r£2_ HILVERSUM (ANP) Teneinde een spoedige totstandkoming van de om- roep-CAO 1970 te bevorderen hebben de besturen van de NOS en de Wereld omroep besloten de kwestie van de harmonisering der arbeidstijden voor het omroeppersoneel uit de CAO voor dit jaar te lichten. Deze harmonisering houdt voor het overgrote deel van de omroepmedewerkers een vekorting van de arbeidstijd in, maar voor enkele tientallen radiomedewerkers een ar beidstijdverlening. Van werkgeverszijde is steeds vastge houden aan een koppeling van de werktijdverkorting voor een groot deel van het personeel aan de arbeidstijd verlenging voor ongeveer 45 radio technici. Voor de vakbonden was dit onaanvaardbaar. Toen men hieromtrent geen overeenstemming kon bereiken, is door de unie B.H.P.-N T B. en de chris telijke bedrijfsbond H.B.V. al voorge steld om deze kwestie uit de CAO voor 1970 te lichten. Maar de bond Mercu- rius wilde dez ekwestie in de CAO voor dit jaar geregeld zien en eiste van de wergevers, dat de werktijdverlenging ongedaan zou worden gemaakt. Zo dit binnen een maand niet gebuerd zou zijn, zou een staking van een uur wor den gehouden. De termijn loopt deze week af. Mercurius heeft inmiddels voor volgende week een ledenvergade ring uitgeschreven. De besturen van NOS en Wereldomroep hebben deze week in een schrijven aan de vakorganisaties en vandaag in een mededeling aan het personeel gesteld, dat de werknemersorganisaties een dezer dagen een CAO zal worden aan geboden, die gebaseerd is op het resul taat van de gevoerde ondrhandelingen. „Om zo mogelijk een CAO voor 1970 met alle betrokken werknemersorgani saties overeen te komen, liebbn de be sturen zich bereid verklaard bm het punt, dat tot dusver een belemmering heeft gevormd, namelijk de regeling van de wekelijkse arbeidstijden, daar uit te lichten", aldus het communiqué van de werkgevers. Mocht desondanks Mercurius niet be reid zijn om de CAO te ondertekenen, dan zal de CAO met de ondertekening door de beide andere bonden naar het loonbureau worden gestuurd. De CAO is in dat geval ondertekend door twee bonden, die slechts 20 procent van het totale personeelsbestand vertegenwoor- De werkgevers hebben wel laten weten, dat men bereid is om direct na de tot standkoming van de CAO 1970 de onderhandelingen over de werktijden kwestie te heropenen. (Van onze radio- en televisieredactie) HILVERSUM Brandpunt, de actualiteitenrubriek van de KRO, zal in het nieuwe winterseizoen in een iets gewijzigde vorm op bet scherm verschijn. Op dc dinsdagavond zullen uitsluitend zogenaamde „specials" worden uitgezonden, uit zendingen die slechts aan één onderwerp zijn gewijd. Daartoe behoort ook de rubriek „Vanavond in Nieuwspoort". Op de andere uitzendavond van Brandpunt afwisselend de vrijdag of zaterdag, verschijnt de rubriek in de traditionele vorm op het scherm. z'n tijd in beslag, hij denkt er zelfs over z'n medepresentatie van de Nieuwspoortuitzending stop te zetten. Grijpink: „Je bent de hele week bezig met programma's, je houdt te weinig tijd over om daarnaast nog iets an ders te doen. Ik houd wel m'n aandeel in de teksten, maar dat is een heel andere zaak". De mogelijkheid bestaat dat Jacques Grijpink zelf de hoofcommentaren zal uitspreken. Dat zal echter weinig voorkomen om de eenvoudige reden dat Brandpunt zelden commentaren geeft. Mocht hij het doen, dan heeft dat iets te maken met het feit dat de gewone Brandpunt uitsluitend door de jongere garde wordt bemand. Dat zijn Charl Schwietert. Han van der Meer Willibrord Frequin. Fons Peters en Felix Huizinga. Cameramanregisseur Piet Kaart zal zich in hoofdzaak met de specials bezighouden. Wim van Baarle blijft van beide uitzendingen de regie voor zijn rekening nemen. Een niet onbelangrijke wijziging is dat Brandpunt nog maar 25 minuten, op z'n hoogst een half uur zal duren Dat heeft iets te maken met een nieuwe bedrijfslijn binnen de KRO. Perschef Van der Knaap: „Brandpunt, documentaires, in het al gemeen gesproken, alle programma's die van de kijkers grote aandacht ver eisen. mogen komende winter niet langer dan een half uur duren. Wij zijn van mening dat het effect van dergelijke uitzendingen, bij beperkte duur groter zal zijn. Ik geloof dat zelf ook. Met een documentaire van vijftig Jongeren maken traditionele uitzendingen De terugkeer van „Brandpunt Buiten spel" is op dit moment nog niet zeker. Voor deze sportrubriek is in het zend- schema geen aparte tijd uitgetrokken, al is men het er binnen de KRO-pro- grammaleiding over eens dat het zon de zou zijn als deze rubriek zou ver dwijnen. Misschien dat de gewone Brandpuntaflevering eens per maand op zaterdagavond voor Brandpunt Buitenspel het veld moet ruimen, maar de beslissing daarover is nog niet genomen. De redacteuren die al geruime tijd bij Brandpunt zitten, Ed van Wester- loo, Ad Langebent en Aad van den Heuvel, zullen zich komende winter in hoofdzaak met de specials gaan bezig houden. De scheidslijn is echter niet zo streng getrokken dat deze oud gedienden nooit meer in de gewone Brandpunt te zien zullen zijn. HANDEN VOL Jacques Grijpiqk, eindredacteur van Brandpunt, verwacht echter dat ze aan de vervaardiging van de specials hun handen zo vol zullen hebben dat ze aan niets anders meer zullen toe komen. Voor hemzelf .geldt hetzelf de. Zijn werk als eindredacteur neemt al JACQUES GRIJPINK minuten bereik je niet zoveel als met twee programma's van een half uur Jacques Grijpink: „Deze nieuwe rege ling legt ons beperking van de mo gelijkheden op, dat ligt voor de hand. Hoe dat zal uitpakken kan ik nu echt nog niet zeggen. Het doet natuurlijk niets af aan ons principe. We willen relevante achtergrondinformatie ge ven. Daarin zit onze optie. Het geven van informatie waarvan we belang rijk vinden dat de mensen het we- RUIMER VERBAND Over de opzet van de specials zegt Grijpink: „We behandelen daarin de actualiteit in ruimer verband dan in gewone uitzendingen. Laat ik een voorbeeld noemen. Noord-Ierland. Ik zou me kunnen voorstellen dat we daaraan een special zouden wijden, maar dan echt aan de achtergronden. Deze uitzendingen zullen altijd een sterke-binding met de actualiteit heb ben. Natuuilijk, er moet immers een duidelijk verschil zijn met gewone documentaires". Als voordeel van de specials op de dinsdagavond ziet Jacques Grijpink dat de actualiteitenrubrieken iets meer over de hele week zijn ver spreid. In de huidige situatie krijgen de kijkers op de eerste twee dagen van de week vier volledige rubrieken voorgeschoteld, een opeenhoping waar mee Grijpink verre van gelukkig is. Een en ander neemt overigens niet weg dat er ook dinsdag een gewone.al of niet extra. Brandpuntuitzending zal zijn, zodra de actualiteit dat eist. Tot de reeks specials zullen vijf a zes uitzendingen behoren, die vooruitlo pend op de verkiezingen van volgend jaar, fundamentele onderwerpen zul len behandelen die met het oog op de verkiezingen van het grootste belang zijn. Bijvoorbeeld vragen als. wat denkt men van defensie, hoe vindt men dat de prioriteiten zullen liggen bij de verdeling van de begrotingsgel- den, en onderwerpen als ontwikke lingshulp, onderwijs, milieuverontrei niging. Dat zijn de zaken die in deze uitzendingen aan de orde zullen ko- Grijpink: „Deze uitzendingen zullen gebaseerd zijn op verantwoord weten schappelijk onderzoek. We zijn op het ogenblik in bespreking met verschil lende mensen van universiteiten, zo dat ik op dit moment nog niet kan zeggen wie wat gaat doen. Een ding is wel zeker. We gaan niet meer baro- metertje spelen, dus met voorspellin gen over hoe men zal gaan stemmen. Daar zullen we ons hooguit zijdelings eens mee bezighouden. Hoofdzaak is diepgaande informatie die wetenschap pelijk volledig verantwoord zal AD LANGEBENT De bekende Engelse zangeres Cleo Laine is de ster van „Zo maar een zomeravond" van vanavond. Cleo Laine is met name bekend als jazz zangeres, maar ook het genre van Kurt Weill ligt haar na aan het hart. (In 1961 zong zij de hoofdrol in „De zeven doodzonden" van Brecht en Weill). In „Zo' maar een zomeravond" zingt zij een drietal nummers: I could write a book, On a clear day en Never let me go. Er is veel zang in „Zo maar een zomeravondBehalve Cleo Laine treden namelijk op de Nederlandse vocalisten Thérèse Stein- metz en Frits Lambrechts. Er wordt geïmproviseerd door Henk Molenberg en Trudy Labij onder leiding van Berend Boudewijn en er is een ko misch acrobatennummer, te weten The Mad Caps. „Zo maar een vraag" wordt gesteld aan Elsje Scherjon, mefer nog bekend als juffrouw Ooie vaar uit De Fabeltjeskrant. Koos Pos- tema presenteert „Zo maar een zomer- VARA Nederland II 20.20 uur Vanavond houdt het „Popparlement" zitting. De NCRV zal deze „bijeen komst" in kleur op het scherm bren gen. Kijkers krijgen in de studio de gelegenheid vragen te stellen op het gebied van de populaire muziek. Het parlement bestaat uit Marie-Ceeile Moerdijk. Albert Mol, Boudewijn de Groot en Leo Riemens. In de bank van de gotuigendeskundigen zal men Godfried Bomans, Willem Duys, Joost de Draayer en Roel Balten aantreffen. Muzikaal wordt een en ander opge luisterd door Ciska Peters, De Kermis klanten en The Pebbles. De voorzit tershamer is in handen van Gerrit den Braber. NCRV Nederland I 21.10 uur. Vanavond zal de Ev. Omroep een film uitzenden over het werk van de Ame rikaanse predikant. Rev. Wilkerson, die over heel de wereld bekend is gewor den vanwege zijn opvallende resultaten bij zijn arbeid onder de aan drugs ver slaafden. Reeds zijn over dit werk acht boeken verschenen. Van David Wilker- son's boek „Het kruis in de asfaltjungle" zijn meer dan vier miljoen exemplaren in vele talen verkocht. Het werk heeft zich intussen uitgebreid tot 32 steden in verschillende delen van de wereld. Het probleem van de drugs is momen teel ook in Nederland zeer actueel en er is veel discussie over de vraag of de overheid het gebruik van de handel in de drugs moet verbieden krachtens een wet. De film Tieneropstand (Teen-Revolt) geeft schokkende beelden uit de jeugd- misdadigerswereld van New York en stelt ons direct voor de vraag: Kunnen wij deze bedreiging van de volksge zondheid hier in Nederland laten voort woekeren zonder krachtig ingrijpen van de overheid? Ev. Omroep Ned. I, 19.04 uur. ROTTERDAM (ANP) „De schouwburgen i\jn geïsoleerde cultuur huizen. Op zon dag geen toneel. In de zomermaanden vrijwel alles dicht. De kassa's open alleen Mjdcns werkuren. Beperkte vnorbesprekingsmogelükheden. Geïsoleerde culturele functie (het geven van voorstellingen)". Deze opmerkingen komen van de Rotter damse kunststichting, die ze baseert op een onderzoek naar de schouwburg accom modatie in ons land. dat in dc loop van 1968 en 1969 is gehouden door de Vereniging van Schouwburgdirecties. Zeventig procent van de schouwburgen in Nederland is 's zondags gesloten. Op zaterdag is 39 procent gesloten. Het be zwaar ,,'s zondags zitten de gezelschappen in de grote steden", is niet houdbaar: ook 50 procent van de schouwburgen in steden met meer dan 100.000 inwoners is 's zondags gesloten. Het weekend, hét moment waarop het merendeel van de bevolking vrij heeft, wordt in Nederland, minder dan men zou verwachten, ge bruikt om de mensen de kans te geven van cultuur in de schouwburg te ge nieten. De percentages worden mede on gunstig beïnvloed, doordat in de zomer maanden de schouwburgen over het alge meen dicht zijn: in mei 34 procent, in juni 70 procent, in juli 84 procent en in augustus 73 procent. De openingsuren van de kassa's van 60 procent van de Nederlandse schouw burgen zijn afgestemd op de niet-werken- de kunstconsument: de kassa's van 60 procent van de schouwburgen zijn des avonds gesloten en alleen 's morgens enI of 's middags geopend. Slechts in 23 pro cent van de gevallen zijn de kassa's de gehele dag open. Voorbesprekingen bij de schouwburg moeten in Nederland overwegend tele fonisch (bij 60 procent) of aan de kassa ;bij 57 procent van de schouwburgen) gebeuren. Schriftelijke voorbespreking is slechts bij 13 procent van de Nederland se schouwburgen mogelijk en via het be spreekbureau slechts bij 17 procent van j de schouwburgen. De meeste schouwburgen in Nederland hebben slechts een zeer geïsóleerde, cul- j turele functie, namelijk het geven van voorstellingen. In 87 procent van de schouwburgen is het onmogelijk, zich te documenteren bijvoorbeeld via het aan schaffen van literaire platen op toneel gebied e.d. In 93 procent van de schouw burgen krijgt het publiek de gelegenheid op andere manier (via gesprekken, lite ratuur etc.) kennis te nemen van cul turele uitingen dan via „voorstellingen". De meeste schouwburgdirecties vinden het "intérieur van de schouwburgen Véél belangrijker dan het exterieur: immers in het 'interieur vinden voorstellingen plaats. De sluisfunctie die het exterieur van een gebouw heeft voor de potentiële bezoeker, wordt niet onderkend, aldus de Rotterdamse kunststichting. 75 pet. van de schouwburgdirecties is overigens van mening, dat toneelvoorstellingen al leen in de schouwburg gegeven moeten worden, en zeker niet in de bedrijven. De gegevens van de enquête naar schouwburgaccommodaties zijn door de Rotterdamse Kunststichting bewerkt voor zover het schouwburgen betreft, waarin regelmatig beroepstoneel plaatsvindt (58 schouwburgen). PREMIERE In het tweewekelijkse filmprogramma „Premiere" van de NOS komen de volgende onderwerpen aan dc orde: Amerikaanse produktie in Nederland van de film „De kleine ark" naar een roman van de schrijver Jan de Har- tog; Auditie die Erik Terpstra j.l. za terdag heeft gehouden voor zijn nieu we film; Anton Korthuis en zijn nieu we filjnplannen; Filmtips. NOS Nederland II 19.04 uur Een zeer gevarieerde reeks onderwer pen kwam gisteravond aan bod in Zie zo zomer van de TROS. waarvan ons het best beviel de Holland (Michigan)- reportage over de Amerikaanse Neder landers, die in hun enclave op klompen folkloristisch feest vierden onder de anglofiele titel „Welkom to the Tulpen- feest". Een amateurfilmer liet een fraai stukje uit-huisvlijt zien door een ge droomde vakantie naar Spaanse stran den en verwierf de opdracht voor de TROS een tv-film te regisseren Na de in de plot ietwat Oeforceerde thriller Zelfmoord en gros kreeg men nog de zangeres Dora Jannakopoulou te zien en te horen, de Griekse bannelinge, bekend om haar vertolking van de lie- dèren van Theodorakis, die zich nu ter- wille van de TROS op geheel ander liedwerk wierp.' Uiteindelijk moet er brood op de plank komen. De VPRO stond gisteravond weer bol van de kunstenaars. We kregen een herhaling van de alom geprezen inter viewfilm over de tekenaar Peter Vos, die een merkwaardig man blijft met een groot talent, en voordien het kun stenaarsportret van de inmiddels over leden Jaap Boots, die „het leven liep te vieren als een feest" en die bezeten was van oervormen en kosmische kunst. A. Holand Holst en M. Wieg man konden veel waardering voor zijn persoon en zijn werk opbrengen. Een boeiend filmportret, maar Boots kwam toch meer als mens dan als kunstenaar naar voren. Maar waar begint het een en eindigt het ander bij een levens kunstenaar? De jacht op de schoolbel Heel wat scholen beginnen maandag weer met hun lessen. In het zaterdag- middagprogramma van de KRO-tele- visie speelt een schoolbel een belang rijke rol, al was het alleen maar omdat die bel geen les meer kan inluiden. Ze is gestolen. Een longen. Dick genaamd, wordt van die diefstal beschuldigd. Samen met zijn klasge noten gaat hij op zoek naar de dader. Dan blijkt dat een veel belangrijker' voorwerp dan de schoolbel in handen is van de dief Zaterdag Nederland I 16.30 uur NOS: 18.45 uur: Pipo de Clown 18.55 uur: Journaal EV. OMROEP 19.04 uur: Tieneropstand 19.30 uur Kampen zingt 20.00 uur: Journaal NCRV: 20.20 uur: Hier en nu 20.45 uur: 21.10 uur: Popparlement KRO: 16.00 uur: Journaal 16.02 uur: Debbie Reynoldsshow 16.30 uur: Jacht op de schoonhei NOS: 18.15 uur: Wereld kampioenschappen wielrennen 18.45 uur: Pipo de Clown 18.55 uur: Journaal KRO: 19.04 uur: Bruintje Beer 19.08 uur: Daktari 22.00 l_.. Zolang de kraanvogels nog overvliegen, film 22.50 uur: Kerkelijke verdeeldheid over het wereld gebeuren NOS: 22.55 uur: Journaal 23.00 uur: Wereld kampioenschappen wielrennen NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Pipo de Clown 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Zangeres Alexandra 20.50 uur: De Marollen 23.15 uur: Epiloog NOS: 23.20 uur: Journaal 23.25 uur: Wereld kampioenschappen wielrennen NEDERLAND II NOS: 18.45 uur Pipo de Clown 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Première over film VARA: 19.30 uur: Lief zijn voor muizen, film 19.35 uur: Knight duty, film 20.00 uur Journaal 20.20 uur: Zomaar oen zomeravond Mannix, tv-serie 22.35 uur: Journaal 18.55 uur: Journaal AVRO: 19.04 uur: Vaders tegen wil en dank 19.30 uur: Nat. Philippijns ballet 19.55 uur: Journaal 20.20 uur: High Chaparral 21.10 uur: Avroskoop 21.55 uur: Life and times of Lord Mountbatten 22.45 uur: Wereldmuziekconcoui s 22.55 uur: Journaal I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2