FLYING BURRITO DE LUXE
ROSY CARITA in haute coiffure
CREEDENCE CLEARWATER REVIVALS HITFABRIEK
RAMSES - SUNSET - SUNKISS- SHAFFY
Ons
FAIRPORT - CLAN
Modern
rotan
meubilair
zomerdieet
AUGUSTUS 1970
We durven gerust te stellen
dat minstens zes van de tien
jongeren nog nooit heeft ge
hoord van The Flying Burrito
Bros. Toch kwam deze Ameri
kaanse groep kortgeleden bij
een enquête gehouden onder,
als wij ons niet vergissen,
Alohalczers uit de bus als een
van de tien beste popgroepen
ter wereld. Let wel, de tien
beste, niet de tien populairste.
Dat is waarschijnlijk ook de
reden van de tamelijke onbe
kendheid van deze formatie
bö het grote poppubliek. The
Flying Burrito Bros frequente
ren namelijk niet de door et
telijke smartlappen geteisterde
hitparades, terwijl hun muziek
daar kwaliticf toch zeker voor
in aanmerking zou komen.
Enfin, over het feit waarom de
ene groep het wel haalt en de
andere niet. valt een proef
schrift te schrijven.
Er lijken overigens betere tij
den op komst voor de Burri-
to's, want hun kortgeleden
verschenen langspeelplaat
"Burrito de Luxev verkoopt
wonderwel goed. Een hitpara
denotering voor een van de
nummers zit er echter niet in,
omdat de coutry-rock-gelui-
den van de heren gespeend
zijn van typische "teeny" con
cessies. Een schijf voor de
fijnproevers dus, en dat wor
den er steeds meer. Terecht
mogen wij wel zeggen, The
Burrito's kunnen zich name
lijk gerust meten met andere
topgroepen in het country fla-
voured-idioom, zoals The
Byrds, Crosby, Stills, Nash and
Young, Poco etc. Op "Burrito
de Luxe" staan elf nummers,
die zoals gezegd sterk beïn
vloed zijn door de country and
westernmuziek. „Cody, Cody"
en "God's own singer" zouden
bijvoorbeeld op een plaat van
Buck Owens' Buckaroos niet
misstaan. "Lazy days", "Older
guys", "Image of me" en
"Down in the churchyard"
daarentegen hellen meer over
naar de rockkant, zodat we 'n
aardig gevarieerd totaalbeeld
krijgen. De uitschieter van de
plaat vinden we "Man in the
fog", een soort kroeglied dat
een heel aparte sfeer heeft. In
dit nummer hebben The Bur
rito Bros steun van een lekker
bassende tuba, een jengeleni'e
viool en het bijna onvermijde
lijk harmonikawerk. Wij gelo
ven dat „Burrito de Luxe" wel
eens de definitieve door
braak in ons land van deze
onderschatte formatie zou
kunnen betekenen. (A-M
AMLS 983).
De rock and roll beleeft mo
menteel weer gouden tijden.
Talloze jongeren hebben de
troon van mensen als Chuck
Berry, Little Richard en Bill
Hailey overgenomen. Als er
echter iemand is die het meest
voor de troon in aanmerking
komt is het John Fogerty van
The Creedence Clearwater
Revival wel. Hij gaf de rock
net die Impulsen die het nodig
had om weer volledig geaccep
teerd te worden als volwaar
dige muziek. Tot voor kort
werd de rock and roll immers
beschouwd als een archaïsch
overblijfsel van een tijd die
voorgoed voorbij was. De en
keling die zich nog met deze
muziek bezighield werd be
schouwd als een zwakzinnige
vetkuif of in het geval van
een Berry en een Richard als
verbleekte sterren.
Met John Fogerty en niet te
vergeten de Beatles kwam de
rock echter helemaal terug.
Bij de Beatles werd de rock
ingepast in het veelzijdige re
pertoire, maar bij Fogerty was
en is het als een credo. Alle
i zijn hand ken
merken zich door telkens te
rugkerende rockmotieven, door
de Amerikaanse poppers ge
doopt tot zogenaamde „swamp-
rock". De verdere geschiede
nis van The Creedence Clear
water Revival, beter gezegd
John Fogerty en begeleiding,
is eigenlijk genoegzaam be
kend. Via ettelijke singels en
elpees veroverden zij de door
verkoopcijfers beheerste pop
wereld. -Iedere nieuwe plaat
van deze groép is goed voor
hoge noteringen en rinkelende
kassa's. Zo zal het ook wel
weer gaan met de nieuwste
Creedencelangspeler „Cosmo's
Factory". Op deze plaat vinden
wij recente singelsuccessen als
„Who '11 stop the rain" en „Up
around the bend" met daar
naast nieuw werk als het
vroegere Marvin Gaye-succes
„I heard it through the grape
vine", „Ramble tamble", ..Run
through the jungle", „Ooby
doobv", ,J3ookin' out my back
door" etc. Het ongelooflijke
succes van deze groep schuilt
volgens ons in de eerlijke wij-
mers zijn wars van elektroni
sche foefjes, er wordt recht op
en neer gemusiceerd. En dat
spreekt velen aan, zeker in
deze tijd vol experimenten op
het gebied van de pop, jazz en
underground. De grote klapper
van deze plaat gaat zonder
twijfel „Long as I can see the
light" worden. In dit nummer
zijn overigens weinig rockele-
menten te bespeuren, het ge
heel appelleert meer aan het
inmiddels ter aarde bestelde
soulidioom. Creedence blijft
het voorlopig nog wel maken,
dachten wij zo. (Liberty 50062.
91666).
Een van de meest contro
versiële figuren van onze
nationale muziekwereld ts
zonder twijfel levenskun
stenaar - „Ik kreeg een duif
In mfjn oog" - Ramses
Shaffy. Van tijd tot tijd
schokt hij de brave goege
meente met net iets te
nauwe pantalons, vitale uit
halen en nachtelijke bras
partijen waarover men in 't
Belgische familieblad "De
Post" dan het fijne kan le
zen. Ramses' nieuwste elpee
„Sunset-Sunkiss" zal onge
twijfeld het imago van
"Sammy loop niet zo gebo-
gen"-Shaffy versterken. Op
deze plaat gaat hij zich na
melijk te buiten aan expe
rimenten die hier cn daar
wel niet zo goed zullen
rallen. En dat past hele
maal in het straatje van
toneelbestelhater Ramses.
Hij houdt immers van
doorprikken van zelfge
noegzame ballonnen.
Kant I van de nieuwe plaat
bevat, als wij het tenminste
allemaal goed begrijpen,
«en waarschuwing aan de
mensheid. Dichter Ad
Fernhout schreef dit ban de
bomwerk, dat door Shaffy
op prachtige toon wordt
voorgedragen. De musici
Jan Akkerman (gitaar),
Tijs van Leer (orgel-fluit),
Martijn Dresden (bas).
Hans Cleuvers (slagwerk)
en Pierre Courbois (slag
werk) voorzagen een en
ander van vrije improvisa
ties „Sunkiss", de keerzijde
van de plaat, is beduidend
vrolijker dan kant 1 "Sun
set". Hierin vertelt Ramses
over de vreugden en de ang
sten van een klein jongetje.
Tijs v. Leer componeerde, in
samenwerking met Shaffy,
Dresden en Cleuvers, de mu
ziek hiervoor. Hel is duide
lijk dat deze schijf bestemd
is voor een handvol „geroe
penen". De grote massa zal
tamelijk weinig begrij
pen van de veelal abstracte dienen immeri
teksten en ook de muziek hun boodschap
te vrij en te experimen
teel
veel
te
kunnen boeien. Het is na
tuurlijk prachtig dat er
nog grammofoonplatenmaat
schappijen te vinden zijn
die bereid zijn dergelijke
poëtische verzinsels te
..groeven". Ook minder
commerciële geesten ver-
reld door te geven,
ons hoeft het ove:
niet, wij hebben lieve
mi, Rams«a. (Philips).
Wie had dat drie jaar geleden kun
nen denken? Voor een prikkie werd
toen tijdens de uitverkoop tussen
vergrijsde dertiger-jarenzangers,
ballroomorkestjes en jeneverschorre
jazzvocalistes een plaat van een zeer
onbekend (dus voor Nederlandse be
grippen onbemind) Engels groepje
onder de naam Fairport Convention
verkocht. Nu wat jaartjes later
vormt 'deze groep (natuurlijk ge
groeid en muzikaal meer volwassen
geworden) in de tijd van popfesti
vals, Crosby Stills, Nash and Young,
country en folkrevival, de basis voor
de muziek van vandaag en mor-
Goed, die Fairport Convention van
midden '60 is niet meer. Judy D.vble
vertrok en werd vervangen door
Sandy Denny, ook Sandy liet na een
tijdje Fairport voor wat het was. Ian
Matthews, ook een Fairportvoor-
man, verliet de groep omdat zijn
muziekideeën niet meer te verwe
zenlijken waren. Toch hebben de
vertrekkende mensen hun basis in
de folkgroup gevonden. Over Ian
Matthews is-al eerder het pen en
ander vermeld bij het verschijnen
van de eerste elpee van zijn nieuwe
groep Southern Comfort. Judy Dyblc
is als legendarische eerste Fairport-
zangeres de grijze onbekendheid
weer ingegaan. De basisgroep heeft
nu geen leadzangeres meer en
bracht kortgeleden in de huidige
zesmansformatie een elpee uit.
Sandy Denny heeft met Trevor Lu
cas en Gerry Conway (van Election)
en twee andere jongens Fotheringay
ln het leven geroepen. Bezoekers
van het Kralingse-bosfeetijn hebben
kennis kunnen maken met de gehele
oude en nieuwe Fairportclan. Ter-
n ijl Fairport nieuwe wegen in hel
electric folkgebied zoekt, bleef Fo
theringay enigszins bij het traditione
le. De eerste elpee is het hoorbare
bewijs (Island). Eigen
Sandy („Nothing more",
..The pond and the stre;
ijzersterk gebracht.
Onder de grote Parijse salons de
haute coiffure, neemt die van de
gezusters Carita een bijzondere plaats
in. Hoeveel vrouwen dromen er niet
van tenminste één keer in hun leven
advies te mogen krijgen van Maria
of Rosy Carita!! Ofschoon ik daar
bepaald nooit Van gedroomd heb,
kreeg ik zo'n advies tóch en wel
geheel ongevraagd.
De (niet meer jonge) zusjes hebben
een beeld yan een salon op de be
roemde Fauborg Saint Honoré,
maar ook een kleinere zeer druk
gefrequenteerde tussen de rij bou
tiques in het Parijse Hiltonhotèl
Daar had een van mijn Belgische
collega's op een avond even haar
eigen valse wimpers laten opplakken
en er een fabelachtig bedrag voor
moeten neertellen. De volgende mor
gen gaf haar dat een kleine kater,
en zij vroeg mij mee te willen gaan
om te informeren of er misschien
een vergissing had plaats gehad. Ik
ging mee. In het intieme salonnetje
zaten al vele ladies van allerlei na
tionaliteit onder kap en kam, zelfs
een poedeltje kreeg een extra-streek
en strikje! Twee beeldige telefoons
stonden op de comptoir, de één met
nijlgroene, de ander met oudroze flu
weel overtrokken. (Momenteel zijn
ze vervangen door meer zakelijke
toestellen). Juist op dat ogenblik
kwam Rosy, vanaf de Faubourg
even poolshoogte nemen: een gene
raalsblik is voldoende om de zaak
een dag perfect te laten marcheren!
Rosy is git-pik-ravenzwarter dan
haar leeftijd toestaat, maar daarvoor
zit je in het vak! Zij draagt het
lange haar zeer ongewoon, met een
hoog opgekamde gladde kuif, bijeen
genomen in een knoet en een zwart
fluweel lintje. Ik vond dat het haar
gezicht hard maakte en ouder dan
nodig was, maar hield uiteraard
mijn mond. Zij daarentegen gaf on
middellijk haar opinie over het mij
ne: „U moet uw haar heel kort laten
knippen en alleen maar licht omge
slagen lokjes overhouden". De slim
merd! Altijd het welzijn van de
coiffeurs in haar achterhoofd. Want
voor die korte omgeslagen lokjes heb
je om de andere dag de kapper
nodig! Wat de prijs voor het opplak
ken van wimpers (die je zelf mee-
Rosy legt de laatste hand aan de pruik
brengt) aangaat: „Die is niet hoog.
Maar wie zal die ogen daarna ver
der opmaken? Dat doen wij. Begrijpt
u? Voila", Heel duidelijk. Rosy
vertelde daarna met humor, hard
heid en met trots, dat zij als kind
met moeder en een rits broertjes, en
zusjes van Spanje naar Frankrijk
was gekomen op een schoen en een
slof. Vader. ach, dat was zo'n vader
die liever gitaar speelde en in de
zon zat te debateren. Moeder werkte,
de kinderen deden al vroeg niet
anders en' Maria met Rosy begonnen
als kapstertjes in een salon te Tou
louse. In '43 vestigden zij zich in
Parijs, op de Faubourg nr. 33, met
twee employés. Sedertdien verhuis
den ze naar het veel grootser pand
op nr 11 en hebben 140 mensen in
dienst. Er worden alleen al ca 300
watergolven per dag gegeven. De
salons zijn Italiaans ingericht en on
der de klanten van allerlei leeftijd
komen een massa artiesten en ge
kroonde hoofdjes voor. Samenwer
king met beroemde couturiers is
vanzelfsprekend, speciaal in de tijd
van de grote collecties.
Blonde Maria houdt voor zichzelf van
een losse coupe, „flou". Rosy die
sportief is en zeer vastberaden, dol
is op snelheid en bij voorkeur in
sportwagens rijdt, kapt zich stren
ger. Maar in eigen huis is zij op
luxe ingesteld. Trots als een pauw
met zeven staarten liet zij een Frans
interieurblad zien. waarin een foto
reportage van haar appartement tot
in details was opgenomen: somptu
euze antieke Spaanse meubels, een
overdekt balkon met uitzicht over
Parijs, een slaapkamer met sprei
van ijsbeerbont over het immense
bed en (grootste kostbaarheid) om
het bed een antiek Japans en hoogst
zeldzaam scherm uit veel panelen
waarop hordes Japanse figuurtjes
zijn geschilderd en gecoiffeerd met
echte haartjes!
eigentijds
Een van de modernste materialen
voor meubels in een huidig interieur
is rotan. En dat terwijl rotan eigen
lijk zo oerouderwets was. Maar dit
i is niet juist gezegd: h
vroeger èn is ook nu,
materiaal. Alleen dc
het destijds verwerkt was, doet ons
vandaag denken aan binnenhuizen
met palmen en pluchen gordijnen met
balletjesfranje. Maar de vorm waar
in het thans verschijnt is verrassend
nieuw, behorend bij de allerlaatste
eisen die aan een hedendaagse in
richting maar gesteld kunnen wor-
Bijnt
t die omzwaai te laat geko-
n de ouderwetse modellen
uit de tijd raakten verviel in ons
land de kunst van het vlechten en
bewerken. Gelukkig kan men nu
van een wedergeboorte spreken: het
oude ambacht is in ere hersteld; de
ervaring met, en de kennis van het
materiaal zijn opnieuw heroverd.
Verbeteringen, vereenvoudigingen
hebben alle muffigheid weggevaagd
en de ene ontwerper na de andere
doet de industrie (speciaal te Noord-
wolde gevestigd) nieuwe ideeën aan
de hand.
Rotan is een klimplant die uit Indo
nesië wordt geïmporteerd in T'er-
schillende maten en kwaliteiten. De
beste kwaliteiten ondergaan een
chemisch wasproces in verbandmet
de kleur. Het goede rotan kan ook
buiten gebruikt worden mits het
eens per jaar een beschei
je bootlak krijgt.
Foto: Indrukwekkend vt
Zomers gaan we er andere ,,voed-
selpatronen" op nahouden. Niet zo
zeer vanwege de jonge groente, de
lang verbeide verse aardbeien en
kersen. gevolgd door allerhande
heerlijk fruit. Maar vanwege onze
levenswijze die sterker verandert
naarmate het warmer wordt. Juist
bij grote hitte hebben we neiging de
hand te lichten met geregelde maal
tijden. Je doet hét maar met zowat
hapjes tussendoor, je drinkt de nodige
frisdranken en je vraagt je niet af of
dende elementen naar binnen gaan.
Meestal komen we geen calorieën
te kort (de frisdranken kunnen het
niet zonder stellen!) Maar houden
we in dal dagelijks te-hooi-en-tc-
gras-dieet wel melk en melkproduk-
ten, graansoorten en brood, fruit en
groenten, vlees, ei, gevogelte of zee-
ledereen die erop staat maaltijden
over te slaan in verband met de
warmte, moet zich ervan overtuigen
dat de snacks uit deze essentiële voe
dingsmiddelen bestaan.
Voorbeelden? Vers fruit van het sei
zoen of echte vruchtesappen. Ge
braden vlees of gevogelte, koud op
gediend, in blokjes, plakjes of repen
gesneden. Brekerig verse, rauwe
groenten zoals tomaat, bloemkool,
worteltjes. Gemarineerde gekookte
groenten. Koude groenten of soep
met veel groenten. Een schaaltje
klaar-om-te-eten-graansoorten zoals
corn flakes met melk en verse bes
sen of ander seizoenfruit; selderijsten
gels gerold in pittige kaas.
Er moet nog verschil zijn in het
sieve zomergast. Als je in de scha
duw ligt te relaxen, verbrand je
minder calorieën dan wanneer je
actief sport beoefent. De laatste ca
tegorie zal waarschijnlijk ondanks
hoge temperaturen een goed maal
wel zo waarderen als liflafsnacks.