NANA MOUSKOURI
werd plotseling een ster
JOHNNY HOES PIKT GRAANTJE
MEE IN DE POPWERELD
Radio Nordsee geeft
strijd tegen storing op
Uitzendingen
gestaakt
:&K..
Spel zonder
grenzen
VPRO maakte
geweld
belachelijk
POPLABEL
KILLROY
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 24 JULI 19.J
Dreeszonen
hebben andere
iveg gekozen
DERICHTEN als die welke melden, dat
de zonen van oud-premier Drees nu
beiden besloten hebben de Partij van
de Arbeid te verlaten en in de politiek
een andere weg te kiezen, doen het in
de publiciteit aardig, maar men moet
hun betekenis niet overschatten.
Van eerzame K.V.P.'ers is meer dan
eens een zoon of dochter toegeti-eden
tot de Partij van de Arbeid of D '66, om
maar niet te spreken van partijen, die
nu een flink stuk meer naar links liggen.
In menig liberale familie is het zelfs
traditie, dat pa's politieke voorkeur
propagandistisch nergens slechter werkt
dan in zijn eigen huiselijke kring
Solidariteit
TUSSEN de grootste en meest
1 succesvolle politicus, die de Partij
van de Arbeid gekend heeft en zijn
zonen zit ongetwijfeld een stuk
generatiespanning die schering en inslag
is; bovendien hebben noch W. Drees jr.,
noch mr. J. Drees, bëkwame mannen in
hun werkmilieu, nooit zoals hun vader
in de frontlinie van het politiek bedrijf
gestaan; niet in de partij en zeker niet
in de parlementaire arena.
Op de publieke opinie zou een
„vaarwel aan de Party van de Arbeid''
door dr. W. Drees sr. meer indruk maken
dan een overstappen van alle overige
leden van de familie Drees naar D.S. *70.
Nederlands meest gevierde naoorlogse
premier heeft die stap niet gezet en we
kunnen ons voorstellen, dat juist in zijn
geval gevoelens van solidariteit zullen
blijven overheersen, zelfs wanneer
dr. Drees verstandelijk en politiek
dichter is komen te staan bij
denkbeelden terzake van binnen- en
I buitenlandse politiek zoals die in de
afgescheiden D.S. '70 leven dan bij de
idealen van de sterkst-drijvende
krachten binnen de Partij van de Arbeid.
Net als het geval is bij zijn
zoon-naamgenoot ziet Drees sr. in
bepaalde programmapunten van Nieuw
Links veel goeds, maar beschouwt hij
de consequenties van andere denkbeelden
in die groep rampzalig. Hoewel uiterst
tactisch en voorzichtig in al zijn
uitlatingen, heeft de oud-premier toch
wel enkele malen laten doorschemeren,
dat ook hij niet overloopt van
bewondering voor de manier waarop
de huidige politieke leiding van zijn
partij probeert 't Nederlandse socialisme
in de goede sociaal-democratische koers
te houden.
Drees sr. moet niets hebben van een
soort van geleide sociaal-democratie,
waarop het drijven van sommige Nieuw
Linksers.in de praktijk neer komt.
Andere tijden
gN voor het overige constateert juist
een politiek-wijs man als de grote
socialistische voorstander van de
brede-basispolitiek vlijmscherp, dat de
Partij van de Arbeid van 1970 niet
meer de partij van 1946 kan zijn; zo min
als de K.V.P. van Romme, Beel en
Andriessen nog past in de omstandig
heden waaronder Van Stee, Veringa en
Schmelzer moeten werken, noch het
recept van Schouten past in de therapie
waarmee Biesheuvel en Veerman aan
het politiek bedrijf van 1970 dokteren.
Het boeiende-voor een man als Drees
moet wel zijn, dat zijn politieke visie
nu geprezen wordt door K.V.P.'ers, zoals
ook de bekwaamheid van Romme vaak
door politieke tegenstanders van weleer
anno 1970 als een beter alternatief wordt
voorgeschoteld.
Misschien kan dit de politici van dit
moment, zoals een Vondeling, Schmelzer
Biesheuvel tot troost strekken, De tijd
objectiveert feiten en gedragingen; en
de kritiek van nu kan overmorgen zijn
omgebogen tot een milder (vaak juister)
oordeel.
LONDEN (Reuter). Radio Nordsee
International schijnt de strijd tegen
de „storingen" van de Britse regering
nu definitief te hebben opgegeven. Het
schip van de Zwitserse piratenzender,
dat al enige tijd voor de oostkust van
Engeland lag, heeft gisteren het anker
gelicht en koerst nu in de richting van
Nederland, daarmee de vele pogingen
opgevend om met zijn popprogramma's
de Britse huiskamers te
Toen in de afgelopen maand juni de
conservatieven in Engeland aan de
macht kwamen, scheen met de aan
kondiging van de regering, dat ze com
merciële radio-uitzendingen zou toe
staan, de toekomst van Radio Nordsee
International verzekerd. Maar Chris
topher Chataway, de nieuwe minister
(ADVERTENTIE)
Vandaag brengt de NCRV voor de
vierde maal dit zomerseizoen het inter-
nationationale "Spel zonder grenzen" op
het scherm. Hieraan nemen zoals be
kend ploegen deel uit Italië, Zwitser
land, België, Frankrijk, Engel., Duitsl.
en Nederl. De 4e uitzending in deze
reeks wordt verzorgd door de ORTF en
opgenomen in Avignon. Voor Nederland
gaat Bolsward proberen de prestatie
van Genemuiden dat op dit moment
Dronten en Assen heeft overvleugeld, te
overtreffen en .zich daarmee een goede
kans te scheppen mee te mogen spelen
in de finale, die op 18 september in de
beroemde arena van Verona wordt op
genomen. Het Nederlandse commentaar
wordt verzorgd door Barend Barendse.
Deze uitzending kan ook in kleur wor
den ontvangen.
NCRV ned. II 20.20 uur.
voor de PTT, maakte al gauw duidelijk
dat hij geen piratenzenders zou accep
teren. Twee dagen geleden erkenden de
piraten in een telegram aan het minis
terie in Londen hun nederlaag en zeiden
naar Nedèrland te zullen terugkeren.
„Die Chinezen kunnen kunstjes ma
ken", zei iemand die pas zo'n show ge
zien had. Kijkend Nederland kon zich
daar gisteravond nog eens van verge
wissen toen de TROS een gedeelte van
het Chinees Variété uitzond waarin le
den van het Chinees Staatscircus hun
acrobatische toeren ten beste gaven.
Hoe geoefenden in dat vak met zulke
brokken weten om te gaan, is nog enig
zins te begrijpen ook voor niet ingewij
den, maar hoe ze het klaar spelen op
zo'n toren van stoelen te balanceren is
totaal onbegrijpelijk. Onder alle uitzen
dingen aan acrobatiek gewijd was dit
toch wel een primus-
De VPRO tikt graag de politie op z'n
vingers. Joop van Tijn is in zulke kwes
ties in beste vorm. Er wordt wat de
buitenlandse toeristen van een bepaald
genre betreft blijkbaar met twee ma
ten gemeten zoals in de Berichten uit
de zomer aan het licht kwam. Dit mag
wél en dat mag weer niét en de lang-
harigen en hipgekleden worden nogal
in de gaten gehouden en niet altijd het
juiste recht gedaan- Velen zullen zich
daar aan ergeren. Maar hoevelen zul
len zich ergeren aan het feit dat het
nationale monument op de Amsterdam
se Dam, opgericht ter nagedachtenis
aan de slachtoffers van de oorlog en al
het leed dat wij in de bezettingstijd ge
leden hebben, onteerd wordt door een
troep jongelui die daar languit liggen
of rondhangen er zo niet de openbare
orde verstoren dan toch dikwijls moei
lijkheden veroorzaken en bepaald geen
sieraad voor he- hoofdstedelijk straat
beeld vormen. Maar de VPRO heeft op
deze feiten geen commentaar. Dat men
in Brabant voor het daar te houden
Pop-festival de nodige voorzorgsmaat
regelen wenst te nemen, is niet meer
dan begrijpelijk en Van Tijn kon er
dan ook weinig tegen inbrengen.
Dezelfde omroeo echter heeft ons gis
teravond toch een groot plezier gedaan
met de eenakter van Stanley Eveling,
gespeeld door Sue Carpenter en An
thony Haygarth van de Traverse Com
pany uit Edinburgh voor de tweede
maal in onze huiskamers te brengen.
Er zijn wrl eens stukken die het de
tweede keer wat minder doen maar
hier beleefden we 't tegenovergestelde.
Het schokkend inzicht in de gedachten-
wereld van een ouder wordende man
die zyn greep op het leven begint te
verliezen en ecD laatste wanhopige
poging doet om nog eens naar het ge
luk te grijpen,' heeft zich nog veel ster
ker in ons vastgezet dan toen wy het
de eerste keer zagen- Het feit al dat we
meer dan een uur uiterst geboeid kon
den kijken naar de dialoog van twee
spelers met een minimum aan toneel-
gebeuren pleit al genoeg voor het ge
halte van dit stuk. Het is niet experi
menteel in de gewone zin en allerminst
revolutionair met z'n literair romanti
sche en zelfs enkele gevoelsmatige poë
tische passages inaar er vindt tevens
een ongelooflijke psychologische intro
spectie plaats waardoor de kijker niet
alleen geconfronteerd wordt met wat
er in deze beide mensen afspeelt maar
waardoor hy tegelijk zichzelf kan spe-
gelen aan deze tragedie. Want dat is
het, een tragedie waarmee de auteur
zijn toeschouwers toch niet al te rauw
op het lyf valt. getuige de sprankels
humor die er doorheen gewerkt zijn.
U zult het zich waarschijnlijk kunnen
voorstellen dat wij na dit spel genoten
te hebben er niet meer toe konden ko
men ook nog ee.if de Nederlandse film
van Ditvoorst tc zien die naar het ge
tuigenis van deskundigen zijn kwaliteit
heeft- A.I.
Weggestuurd van
conservatorium
De vrouw met „the voice of
nostalgia", stem vol heimwee,
wordt Nana Mouskouri genoemd.
In de chansons van deze inter
nationale zangeres zweeft een
zweem van heimwee. Heimwee
naar het „verre" Griekenland?
De gitzwarte Nana Mouskouri werd in
1936 in Athene geboren, in de wijk
.Ghouva, een gedeelte van de Griekse
hoofdstad dat tijdens de Tweede
Wereldoorlog een ware haard van
verzet was. Geweld, dood en honger,
kortom armoede, is de vroegste herin
nering van deze zangvedette. Na .de
oorlog kon Nana, evenals haar drie
jaar oudere zusje Jenny op kosten
van een bevriende relatie zanglessen
nemen. Aaanvankelijk wilden de twee
zusjes een „Mouskouri-duo" vormen.
Maar Jenny verkoos na enige tijd hel
rustige leven van een huisvrouw.
Het jachtige leven van een artieste
lag Jenny niet. Nana's muziekleraar
stuurde 'haar in 1951 naar het conser
vatorium in Athene waar zij vaak
gehinderd werd door een kwellende
stembandaandoening, veroorzaakt door
het forceren van haar stem.
Erger
De opleiding aan het conservatorium
vroeg echter een enorme hoeveelheid
geld. Steeds groter wordend geldgebrek
noopte Nana te gaan werken in een
oude Atheense kroeg. De stemband
aandoening werd steeds erger en de
gebrilde Griekse kreeg enkele maan
den rust voorgeschreven. Na acht jaar
studie aan het conservatorium stond
ze op het punt eindexamen te doen.
Een metamorfose maakte zich van
Nana Mouskouri vlak voor het eind
examen meester. Ze toonde steeds
meer interesse voor de jazzmuziek.
Voor haar was het geen enkel pro
bleem bluesnummers te combineren
met liederen van Schubert en Verdi-
aria's.
Haar zangleraar kreeg weet van het
feit dat Nana heimelijk bluesnummers
componeerde. Volgens haar muziekpe
dagoog „misbruikte" zij daarbij de
klassieke muziek en Nana moest het
conservatorium verlaten.
Relaties had de Griekse zangeres ge
noeg en het is dan ook niet toevallig
dat ze stante pede als zangeres in een
orkest werd gehaald. De eigenlijke
ster Nana Mouskouri was toen nog
niet geboren. In een„zaki" (een Grieks
café) waar het orkest speelde en Nana
zong, klonk op een zwoele zomeravond
het uur van de waarheid voor Nana
Mouskouri. Producer Manos Hadjidakis
was op zoek naar jong talent. Hij
schreef voor haar enkele teksten en
die vielen in zo'n goede aarde dat er
nog tientallen chansons volgden. Met
enkele van deze succesnummers won
GEEN VERVOLGING
DEN HAAG (A.N.P.). Staatssecre
taris prof. mr. K. Wieren» van Justitie
kan zich verenigen met de beslissing
van het Openbaar Ministerie in Am
sterdam om geen stappen te onder
nemen tegen de VPRO in verband met
een door deze omroepvereniging ver
zorgde radio-uitzending vanaf de Dam
in Amsterdam op 1 mei jl.
De bewindsman heeft dit meegedeeld
in antwoord op schriftelijke vragen van
net Eerste - Kamerl id dr. P. G. van de
Vliet (WD), die onder meer had ge
wezen op de zijns inziens subversieve
acties waartoe in deze radio-uitzending
werd opgeroepen. Deze acties hadden
tot doel, aldus de heer Van de Vliet,
een op het gebouw van een kleding
magazijn (Peek en Cloppenburg) door
de politie geplaatste t.v. -camera te
doen verdwijnen.
Het Openbaar Ministerie baseerde, al
dus prof. Wiersma, deze beslissing op
'n verklaring van de betrokken VPRO-
reporter, volgens wie gezocht was naar
een vorm van radio-uitzending, waarin
„het stomme geweld", dat in Amster
dam op de eerste mei folklore sdhijnt
te worden, belachelijk zou worden ge
maakt. Daarbij was gekozen voor de
ironische, relativerende vorm, 't tegen
deel derhalve van opruiing.
Minister dr. M. A. M. Klompé van
Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk
Werk, namens wie dit antivoord mede
werd gegeven, houdt het er eveneens
op. dat de betreffende uitzending een
relativerende is geweest en dat zij
daardoor geen gevaar opleverde voor
de openbare orde.
Dusty Springfield
in Zomaar
een zomera von d
De Engelse vocaliste Dusty Springfield
is de vedette in "Zo maar een zome
ravond" van vrijdagavond. Zij ver
wierf door grammofoonplaten en op
treden voor de televisie veel succes en
bek.-.Ibeid, recentelijk tijdens het te
levisiefestival in Montreux, waar
Dusty Springfield het middelpunt was
van een TV-show die de Nederlandse
regisseur Bob Rooyens voor de Duitse
televisie heeft gemaakt.
In "Zo maar een zomeravond" verder
de Harderwijkse zusjes "The Hearts
of Soul", zanger Ben Cramer en het
acrobaten-trio "The Jacky's".
J azzmusicus-bandleider-huisarts Boy
Edgar laat zich "Zo maar een vraag
stellen en Henk Molenberg, Wiesje
Bouwmeester en Berend Boudewijn
improviseren op een door hel publiek
gegeven onderwerp.
Presentatie: Koos Postema. Regie:
Siem Suurhoff. Eindredaktie: Herman
Wigbold.
VARA 20.20. Ned. I
NEDERLAND I
NOS
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
Ev. OMROEP
19.04 uur:
Trefpunt
20.00 uur:
Journaal
VARA
20.20 uur:
Zomaar een zom
21.45 uur:
Mannix, haal je
schoolgeld terug
NEDERLAND I
VARA
16.00 uur:
Journaal
16.02 uur:
Dagje ouder
17 00 uur:
Banana Splits
NOS
18.00 uur:
Sport
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
AVRO
19.04 uur:
Rally-cross
22.35 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Première over film
NCRV
19.30 uur:
De scheepsjongens
van Bontekoe
19.37 uur:
De wetten van de
wildernis, natuurfilm
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Nieuwe Oogst
21.50 uur:
High Chaparral
12.40
Wereldmuziek-
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Spel zonder grenzen
21.35 uur:
Barenboim over
Beethoven
22.00 uur:
Hier en nu
22.25 uur:
Koormuziek
22.35 uur:
Journaal
KRO
19.04 uur:
Kinderen praten
19.30 uur:
Debbie Reynolds-
show
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Banditenstreiche.
operette
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
HILVERSUM I 402 M.
18.00 Nieuws: 19.30 Nieuws. VARA: 21.00
Fragmenten uit de opera I Puritanl, v.
Bellini (gr), 32.20 Stereo: Radio Kameror-
"ÉM M 30 Nieuws. 22.40
t platenprogram-
Mededelingen. 22.45
reo: Serenade in blu<
13.65-24.00 Nieuws.
klassieke
en moderne muziek. 18.30 Nieuws. 18.41 Hier
en Nu. met o.a. reportage IBM-schaaktoer-
nool. 19.00 Wereldpanorama. 19.10 Veel ge
vraagde gewijde muziek (gr.). 19.40 Wijd als
de wereld: wekelijkse internationale oriën
tatie in kerk, zending en oecumene. 19.50
Kinderkoor. 20.05 Stereo: The sound of
musical: programma van musical fragmen-
nuzikale lezing. TROS: 22.00 Aktua: radlo-
nagazine met reportages, kommentaren en
nuzlek. 22.30 Nieuws. 22.40 De Beyaerd-Hier.
.■abaretprogramma. 23.10 Apollo XXI, een
istlsch ruimtevaart mysterie. 23.30 Ste-
Midnlght Special: licht muziekpro-
18.45 Sport. 18.52 Taalwenken
18.55 Gram. muziek. 1900 Nieuws, weerbe
richt. 19.30 Oude muziek. 20.00 Muziekpro-
21.45 Literair pro-
.40-23.45 Nieuws.
dag. VARA: 8.01
pagina. 8.15 Z.O. 136: geve
Nana: „Zusje Jenny liet het afweten".
Ze werd naar Franrijk gehaald en
maakte haar eerste Griekse en Franse
platen. Ze wipte even over naar
Duitsland waar zij het bekende Roses
blanches de Corfu" opnam. In1 een
mum van tijd waren van deze plaat
meer dan een miljoen exemplaren
verkocht.
In die jaren reisde zij alleen al per
vliegtuig 15 maal de aardomtrek. Het
succes kende geen grenzen meer en in
1962 vertrok ze naar de Verenigde
Staten, waar Quincv Jones haar pro
ducer werd. Momenteel woont de
Griekse zangvedette in Parijs, waar
ze getrouwd is met haar trouwste
begeleider, Georges Petsilas.
Barenboim over
Beethoven
De pianist-dirigent Daniel Barenboim
zet in een serie kleurenprodukties zijn
persoonlijk relatie uiteen tot het werk
van Ludwig van Beethoven, die twee
honderd jaar geleden werd geboren. De
vierde aflevering, die vanavond op het
scherm komt, draagt de titel "De com
ponist aan het werk". Hierin worden de
ouvertures Leonore 2 en 3 met elkaar
vergeleken en wordt bovendien een
complete uitvoering gegeven van de ou
verture Leonore 3 door het New Phil-
harmonia Orchestra onder leiding van
Barenboim
NCRV ned. II 21.35 uur.
:an: populair programma ov<
ARA: 16.15 Stereo: Radio
HILVERSUM II 298 M.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende
:d. 7.18 Stereo: Op het eerste gehoor:
ding in samenwerking met het N.K.O.V
12.14 Marktberichten. 12.16 Overheidsvoor
lichting: Vast en zeker. Een programmi
van het ministerie van sociale Zaken er
volksgezondheid met informatie over d<
sociale verzekeringen. 12.26 Mededellnger
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.4
Actualiteiten. 12.50 Buitenlands commentaar
NOS: 13.00 Vliegende schijven: grammofoon-
platenprogramma voor de militairen. KRO:
14.00 Stereo: P.M.: een weekblad met veel
plaatjes. (16.00-16.02 Nieuws). NOS: 16.30 In-
o: Zesnegenplus: licht n
HILVERSUM III 240 M. EN FM-KANALEN
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 DJlnn: gevarieerd j
programma. (10.00 en 11.00 Nieuws). NOS: f.
12.00' Nieuws. 12.03 Gevolmachtig: Een ko
ning te rijk voor de door u gevraagde
plaat, NCRV: 13.00 Nieuws. 13.03 Nee, we
noemen geen namen: licht platenprogram-
-iet verzoeknummers. (14.00
tualitelten.) Nleu>
de BRUSSEL 324 l
5.00 Nieuws).' 17.01
balans: ultzen-
Promotor Hollandse lied zwaait om
(Van een onzer medewerkers)
WEERT Johnny Hoes is niet langer Nederlands schlagerkoning. Hij is
van zijn troon gekomen. Hij wordt niet meer alleen gesecondeerd door
coryfeeën als Zwarte Lola, Dikke Leo, Zangeres Zonder Naam, Nelly en
de Krekels en Radi Ensemble. Johnny, die als geen ander weet, welke
meezingertjes het op partijen en feestjes gaan doen, heeft gezelschap
gekregen van popartiesten. Vanwege dat feit heeft Hoes een eigen label
opgericht: Killroy. Zanger Armand, die zo'n jaar of drie geleden nog zong:
„Ben ik dan te min?", heeft zich laten verleiden een contract met de
Weertse platenbaas te tekenen.
het nog steeds goed".
..Het nieuwe Killroy-label heeft zich
geassocieerd met de eigen platen
maatschappij van de Engelse zanger-
muziekschrijver Chris Andrews. Dat
Chris een eigen maatschappij heeft, is
in Engeland en Amerika geen'bijzon
derheid. De meeste artiesten in die
landen hebben het platenheft in eigen
hand eenomen. maar onderhouden
toch nauwe banden met de reuze
maatschappijen, want daar zijn en
blijven ze hoe dan ook afhankelijk van.
Waarom heeft een groep als David
Copperfield zijn toevlucht tot Johnny
Hoes genomen? Basgitarist Fred Root-
veld (22): „We hebben een contract van
vijf jaar getekend. Dat wil niet zeggen
dat wij ons eigen label hebben op
gedoekt. Hoes heeft voor ons een uit
zondering gemaakt. Killroy zorgt alleen
voor de distributie, promoting en aller
lei andere zaken".
Popgroep The Dream uit Tiel, die ook
steeds het image heeft hoog gehouden
dwars van commercie te zijn, heeft zich
eveneens onder de vleugels van Johnny
genesteld. Hetzelfde deed de formatie
David Copperfield uit Almelo. Als we
..boze" tongen uit de Nederlandse
showwereld mogen geloven, was de
heer Hoes gedwongen deze weg in te
slaan, die hem beslist niet naar de
poptroon zal voeren. Daarvoor zitten
te veel kapers op de kust.
Het graantje, dat in de popbizz nog
mee te pikken is, wil hij best pikken.
En sinds de producenten van het
tranen-verwekkende lied zich niet
meer in een algemene populariteit
kunnen verheugen, is het voor Johnny
Hoes wel noodzakeliik ook in
popmilieus te gaan grasduinen,
beweren diezelfde tongen. Een
woordvoerder van Hoes' Telstar
ontkent dit ten stelligste: ..Onze wens
was ook internationaal iets te gaan
doen. Als je daartoe besluit, moet je op
de Engelse toer gaan, Dat houdt dan
weer bijna automatisch in. dat je
popmuziek moet gaan uitbrengen. Hoes
heeft in Nederland hel image, dat hij
de grote promotor van het Nederlandse
lied is. Dat is hij inderdaad, maar
daarbij wil hij het niet laten Vandaar
dat we nu over de landsgrenzen gaan
kijken. Dat deze nieuwe richting voor
Telstar een noodzaak zou zijn. is
Vrij
David Copperfield zat voordien bij
Phonogram. Het contract met deze
maatschappij was nog niet afgelopen,
maar de groep was vrij om te gaan
en te staan waar zij wilde en dat
hebben de Almeloërs dan ook maar
gedaan. Volgens Phonogram en David
Copperfield zal over deze aang van
zaken verder worden gezwegen.
„Wij zijn toen naar Johnny Hoes ge
gaan", vertelde Fred Rootveld, „en
daar hoorden wij, dat hij op het punt
stond met popmuziek te beginnen. We
kwamen juist op tijd. Weet je wat het
met de grote maatschappij is: daar sta
ronduit belachelijk. Onze platen doen je nummer 54 of zoiets en bij Hoes
ben je nummer één. Een maatschappij
als Phonogram neemt je altijd wel. Ze
sturen je ook trouw de verplichte
vijftig gulden per jaar toe. Daar blijft
het meestal bij. Ze worden heus niet
kwaad als je geen hit maakt".
Phonogram meent daarentegen: „Dat
is onzin. Als een artiest niets doet.
Liedzanger Johnny wordt popspecialist.
doen wij ook niets. Als een artiest
werkt, werken wij ook voor hem. Zo is
de normale gang van zaken. Daarbij
houden wij relatief weinig rekening
met de plaats, die een groep of artiesi
bij ons inneemt".