W1
werkdag
feestdag
ANITA KERR duur raspaardje in Philipsstal
M TH 1 Uk
M ilHi IEL -
MANNENMODE
Van het POP-front
BIG MAMA
THORNTONS
BOLLING
eert
BERLIN
MIJN
IS EEN
De van energie bruisende man spreekt
so rad dat bü struikelt over sijn woor
den. Hij is niet groot en. te dik voor
zijn 32 jaar, zijn kleren zitten niet.
Ofschoon hij een hemd draagt van het
allernieuwste ..doek" heeft hij alleen
maar oog voor kleding van snelle
jonge mannen: A. Adler, 4e generatie
in textiel, ontwerpt zesmaal per jaar
een modieuze collectie in leer en suè-
de onder het merk What a Man en de
naam Marcel Alérion, voor een veer
tigtal herenboetieks door het hele
land verspreid.
Hij heeft een basiscollectie die steeds
vervloeit en overgaat in modellen van
nu en morgen, in safaripakken, gehele
costuums van suède, blazers, midi- en
maximantels (hij spreekt niet van jas
sen). Van sepiubruin tot licht greige
en daartussen alles wat in zijn staal
kaart zo harmonisch opklimt. ,,Onze
jonge man is in 5 jaar totaal veran
derd! Haast meer dan zijn toekomsti
ge partner. Hij weet in nuances pre
cies wat hij wil. Vroeger waren Ce
homo's opvallend modieus. Maar wat
zeggen die nu zelf? Wat wij nichten
waren, de crème de la crème in de
mode. dat zijn we niet meer. We zijn
met vaart ingehaald". Zo niet over
troefd.
Mode voor
modieus schorem
De tijd van het boetiekje dat zonder
kennis van zaken, met een paar dui
zend gulden werd opgezet, de een
achter de naaimachine de ander voor
in- en verkoop, is voorbij. Ze zijn
over de kop of uitgegroeid en worden
op den duur leisure wearshops. Grote
modezaken doen wel mee, bouwen
boetieks in hun huis. Maar zij kunnen
niet anders dan tweemaal per jaar
een grote partij uit de nieuwe collec
tie kopen. De boetieks nemen weinig
en voortdurend het nieuwste! Alérion
barst van de ideeën. Hij heeft aldoor
een taperecorder in zijn zak om waar
dan ook, die flitsen vast te leggen.
Thuis tekent hij, de coupeur van de
leerfabriek komt opdraven en ander
halve maand later is het idee uitge
voerd en te koop.
„Ik maak mode voor schorem. Ja, dat
is milieu-uitdrukking voor de onge
cultiveerde die de behoefte voelt zich
door kleding te onderscheiden. De ge
wone, modisch zeer geïnteresseerde
jongeman, die dat jasje na drie maan
den weg kan gooien. Dat kost veel
geld. En daarom moet ik scherp calcu
leren. Het publiek verlangt tóch zo
goedkoop mogelijk. Ik geef een blazer
i-n splitsuède voor f 198,Dat is toch
niet veel
Hij trekt de blazer die enige maten te
krap is, aan. Het zou een colbertjasje
kunnen heten als de zakken niet juist
met een gek patje sloten. Hij is er
slanker in. De lange suède mantel,
brede, revers, monniksbruin, mankt
hem zelfs rijzig. Het verschil van Na
poleon thuis en Napoleon voor de
I
ZATERDAG 18 JULI 1970
Snelle blazer uit aniline gelooid rundleer
doorgestikte randen.
troepen. Hij neemt de suède manne-
schoudertas in de hand. Ruim. maar
niet plomp, met plaats voor,alles wat
hu niet meer in de zakken kan. De
smalle mode staat dit niet toe. „Nou is
niet die belijning alleen zo slank. Het
figuur verandert. Er is geen atleet
meer bij. Schouders, borst, heupen,
allemaal smal rechttoe, rechtaan als
dunne bomen. Hip is een rotwoord,
maar ik weet geen ander. Hippe kle
ren zijn niet comfortabel. Het gaat
niet om comfort, maar om belijning.
In zo n jasje haal je geen adem. Nou
dan héél je geen adem. Dat deed de
vrouw in wespentaille ook niet. Wie
modisch wil zijn, moet lijden en ook
leiden met een korte ei. Ik maak
draagbaar voor nu. Niet futuristisch,
want dat is ondraagbaar. Gisteren heb
ik Courrèges nog ontmoet, krankzin
nig uitgedost helemaal in het wit,
alleen een donkerbruine kop boven
een oud zeiljack met kleurige blokken
geappliqueerd. Prachtig! Maar ex
treem gaat er uit en de boetiek wordt
geconcentreerd op lijn en kleur. Mijn
jonge man tussen 17 en 25 moet zich
op den duur toch weer voegen in het
establishment waartegen hij zo hard
heeft aangeschopt. De shop gaat daar
in mee. Ik werk onder spanning maar
elke werkdag is een feestdag". What a
Man! Hoe is hij begonnen?
Bloed kruipt waar
het niet gaan kan
/Overgrootvader had al wollen breiga
rens-agenturen en commissiehandel,
vader was directeur verkoop van
Tootal voor Nederland. Tootal een van
Engelands grootste textielindustrieën,
l'ltra modern maar niet voor the con
tinent meegegroeid: sluiting van
hoofdkantoren als Amsterdam, Lau
sanne. Parijs. Vader van directeur
naar vertegenwoordiging.
De zoon ging chemie studeren. Dat
was een miskeus, merkte hij na an-
dei-half jaar. Was muziekdan beter
geweest? Een enorme vleugel die de
kamer beheerst wordt dagelijks be
speeld. het zit in het bloed, moeder is
pianiste. ..Ach, uit traditie en omdat
je het van kindsaf om je heen hebt
gehoord, werd het na de dienst, toch
bij vader in het bedrijf. Goed vak,
dankbaar vak, de mens aankleden let
terlijk en figuurlijk. Anderhalf jaar
stage bij Bonnetterie, 1 jaar in Parijs
bi.i Lalonde. de kostbaarste mantel
stoffen. Vanaf postzegeljongen tot in
de statenkamer. Het palet attractief
samenstellen voor een klant is een
diepgaande psychologische kwestie.
Dezelfde stoffen in een verkeerde volg
orde kunnen slecht uitpakken". Toen
naar Engeland op accountantskantoor
als hulpcounter. En naar Duitsland als
onderdeel van opleiding bij Herrnaus-
Jonge
in leer
statter. Hij was 23 toen hij bij vader,
(bijzonder fijne vader, een vriend met
wie ik nog nooit een kwaad woord
heb gehad), in de zaak stapte. „Nou
ja, toen ik 18 was vond ik hem een
kletskous, een oude zeur en ik was
blij weg te gaan. Maar dat gaat over.
vooral als je trouwt. De start bij
vader was niet zo verschrikkelijk
leuk. Al die Tootaldasjes met stipjes
en streepjes,- ik werd er doodmisselijk
van. In "65 kreeg ik in Parijs door
stom toeval van boetieks me leuke
etalages adressen van fabrikanten die
zin hadden in export. Ik bracht, als
eerste, die Franse hemdjes, dasjes en
truitjes, alleen voor herenboetieks. El
ke maand naar Parijs totdat de fabri
kanten het daar voor eigen land al
niet meer aankonden. Net toen het op
zijn ergst was. zei een boetieker hier:
ik heb leren jacks nodig en kan er
niet aan komen. Ik blufte: die maak
ik voor je! Ik schetste, ging naar een
leermaker, die voor vrouwen werkte
en hij zei. niet om aan te trekken, die
schetsen. Maar dat was gauw bijge
schaafd. De boetieker kocht 90 stuks!!
Die 90 eerste gingen niet, een strop
van 12-13 mille. Ze waren te geavan
ceerd. Vandaag loopt hetzelfde model
als een lier. Maar vandaag wil ook de
boerenjongen er hip bijlopen als ik
dat woord nog eens misbruiken mag.
Dat mijn materialenkeus beperkt is.
vind ik fijn maar nou denk ik toch
hiei-over - ik weet het nog niet". Hij
spreidt op de grond" suède lappen met
kleurige handdrukmotieven uit. Een
probeersel. Nu tekent Adler voortdu
rend voor die ene fabi'ikant en hij
koopt de hele produktie van zijn eigen
modellen op. doel de verkoop zelf.
„erg leuk, 'sla ik voor 100 procent
Tijdens het gesprek heeft hij herhaal
delijk om dc hoek van de deur naar
zijn dochter geïnformeerd. Gezien de
stoeltjes en beren nog geen hippe,
maar wel een die de vader beheerst.
Een klein kwiek moedertje komt even
en gaat weer snel. Zij doet de boek
houding. Met de fijne schoonvader die
vroeger in Tootal zat. A. Adler brengt
me in zijn auto van de Amstelveensc
woning naar Amsterdam. Onderweg
rijden wij het vrouwtje in haar wa
gentje voorbij. Ze wuiven enthousiast
A. Mac Gillavry
What a Man
Een nieuue lepel voor baby een ei
van Columbus! Het roestvrij stalen
lepeltje is gemakkelijk in de hand.
maar even gemakkelijk op tafel, want
het valt niet om, zodat mammie er
zonder morsen het drankje of de
levertraan in kan schenken, met baby
op school! {Prestige).
Omstreden
dubbel-elpee
met strijkers
en koortje
De grote Bob Dylan heeft
zich dc gramschap van zeer
vele fans en praktisch de
gehele binnen- en buiten
landse poppers op de hals
gehaald met zijn nieuwe
dubbeliangspeler „Selfpor-
trait". Men verwijt hem de
keuze van „vreemd" re
pertoire als „Blue moon"
van Richard Rodgers, de
vroegere Everly Brothers-
successen „Take a mes
sage to Mary" en „Let it be
me", „The boxer" van Paul
Simon enz, maar bovenal
het gebruik van strijkers
en gillend dameskoortje.
Vreemde argumenten ei
genlijk. als men bedenkt dat
de in de aanhef genoemde
personen waar mogelijk de
vrijheid en de flexibiliteit
van de huidige pop aan
prijzen. Bob Dylan mag
echter geen koortje en vio
len in de groeven stoppen.
Een beetje hypokriet vin
den wij, ook al omdat bet
eindresultaat echt niet
slecht is zoals hier en daar
wordt voorgesteld.
Natuurlijk zijn er op Self-
portrait" wat zwakkere
nummers te vinden. Dat is
echter normaal op een dub-
belelpee met meer dan
twintig titels. We geloven
dat het kraken van Bob
Dylans laatste escapades zit
in diens gewijzigde stijl.
Een jaar of zes, zeven gele
den was Dylan immers nog
de meest bekende en ook
de beste protestzanger van
de wereld. Zijn agressieve
geluiden bepaalden toen
het gedrag van vele jonge
lui. Een ernstig ongeluk
zette Dylan echter aan het
denken en toen hij daarna
weer op de plaat en op dè
podia veischeen (na onge
veer een jaar afwezigheid)
maakte de wereld kennis
net een totaal veranderde
Dylan. De agressiviteit had
plaats moeten maken voor
een meer bezonken oordeel
over de wereld. De warme
toon overheerste sindsdien
in Dylans songs. Een groot
aantal mensen heeft daar
eigenlijk nooit aan kunnen
wennen. De ook uiterlijk
nogal veranderde Dylan
mocht nog wel rekenen op
een grote schare aanhan
gers, voor de meeste fans
was hij toch niet meer „de
oude-. We kunnen ons
het i
te
leurstelling betekent. Toch
zouden wij hen het advies
willen geven zich wat soe
peler op te stellen, omdat
de relaxte Dylanstijl van
dit moment een logische
ontwikkeling is. Als Dylan
nu dezelfde protestsongs
van wat jaren terug zou
zingen, zouden hem onge
twijfeld ook verwijten tref
fen.
Er valt echt wel het no
dige te genieten op „Self-
porti-ait". Persoonlijk favo
rieten van ons zijn het
heerlijk steriele „All the ti-
Bij de best verkochte
Polydoralbums van dit
moment onder andere „Live
Cream", Jan Blaasers „Uit
Ben Je" en „This Is Roberto
Delgado". Van „Osaka"
van The Shoes werden zo'n
slordige 25.000 stuks ver
kochtDe volgende heet
Adios Corazon". Het
eerste Polydoralbum van
Albert Mol zal in augustus
uitkomen. De titel wordt
„Als Kind Reeds". De
kans^ bestaat dat Buffalo
Springfield weer hgrenigd
zal worden voor een plaat
en een tournee. De
Engelse t.v. gaat een film
uitzenden van Led Zeppelin
die door de groep zelf
gefinancierd is. Daarin onder
andere hun optreden in de
Royal Albert Hall en
stiLkken uit htln laatste
USA-tour. The Who
treedt momenteel op met
vijf road managers en een
apparatuur, die uit 120
onderdelen bestaat Het
ziet ernaar uit dat Thunder
clap Newman met zijn
tweede single Accidents
in Nederland een hit gaat
maken. Er is een album
op komst van Tony Williams
Lifetime met daarin ex-
Creambassist Jack Bruce.
De groep speelt volgens
Pop-Mix samen, met Eric
Clapton en Miles Davis op
het Bath festival Volgens
Barry Gibb is hij de enige
die zingt op de single
„I.O.I.O.". In Billboard
las u dat Polydor voor een
aantal landen, waaronder
- Nederland.- de rechten ver
worven heeft voor het Sire-
label van Seymour Stein.
De solosingle van Hans
Vermeulen heet „In The
Land Of Newhere". In
het Nederlandse C W-
blad Country Sounds wordt
zeer positief gesproken over
Through The Morning"
van Dillard Clark.
red horses" (ja, inderdaad
met dameskooitje), „Belle
Isle" (met strijkers),,,Alber
ta". „Living the Blues",
„The Mighty Quinn" en niet
te vergeten „Wigwam", een
nummer dal als singel wel
eens hoge ogen zou kunnen
gooien naar een hitnote
ring. Van het zogenaamde
„vreemde" werk stellen wij
Gordon Lightfoot's „Early
nfème „Copper Kettle" het
meest op prijs. Dylan wordt
op deze platen begeleid
door een keur van bekende
artiesten, waaronder The
Band. Met laatstgenoemde
groep gaf Dylan vorig jaar
op het eiland Wight een
geweldige show weg. waax-
van enkele opnamen zijn
gemaakt die op „Selfpor-
trait" te vinden zijn
(„Mighty Quinn", „She be'
longs to me").
Een heel aparte plaats
wordt op deze elpees inge
nomen door de nogal-huile
rig gezongen nummers
„Blue moon" en „The
Boxer". Als men Dylans in
terpretaties zangtechniseh
gaat vergelijken met bij
voorbeeld Billy Eckstine's
versie van de Rodger-Hart
classic en met Simon and
Garfunkels „Boxer" lijken
ze natuurlijk nergens op.
Maar indien men let op de
voordracht zal men toch
moeten toegeven dat de
boodschap veel beter over
komt. zeker in „The
Boxer". Als geheel toch
echt wel een klasseplaat.
Hound Dog
op elpee
Het zal slechts weinigen bekend zijn
dat Elvis Presleys eerste hit ..Hound
Dog" een coveiwersie was. In 1953
scoorde de blueszangeres Big Mama
Thornton namelijk met dit nummer
een hit van jewelste. Een jaar later
ging Elvis echter met de eer, de
roem en het geld strijken. Iedereen
was Big Mama vergeten. Later deed
zich nog eens zo'n zelfde geval voor.
Big Mama Thornton schreef in 1961
„Ball and chain", dat enkele jaren
geleden pas via Janis Joplin een
sue es werd. Gelukkig heeft men
deze vrouw uit Montgomery (Alaba
ma) niet helemaal vergeten, want
een paar weken geleden r'erscheen
er van haar een langspeelplaat,
..Stronger than dirt" genaamd. Willie
Mae Thornton, zoals Big Mama's ei
genlijke naam luidt, heeft de armoe
de, die in de blues zo dikwijls bezon
gen wordt, werkelijk nog aan den
(inmiddels omvangrijkelijve mee
gemaakt. Op veertienjarige leeftijd
maakte zij vloeren schoon in café's,
waar zij op een zekere avond mocht
Was komen opdagen. Sindsdien heeft
Big Mama alleen nog maar gezon
gen. En hoe mogen wij wel zeggen.
Big Mama beschikt over een stem
die de luisteraars geselt en streeft.
Haar zang sluit volmaakt aan bij de
klassieke bluestraditie, zij het wel iw
een iets modernere vormgeving. Op
Stronger than dirt" vinden we tien
nummers, waaronder de al genoem
de titels .Hound Dog" en ..Ball and
Chain". ..Rollin' Stone" van Muddy
Waters, ..That lucky old sun". Bob
Dylans ..I shall be released" e.o.
Voor de liefhebbers een noodzakelij
ke aanschaf. (Mercury 134 234
MCY).
CLAUDE
Zonder de composities van de Ame
rikaan Irving Berlin zou het repe
toire van vele groten er besli
anders uitzien. Wat zouden we roi
Kerstmis moeten beginnen zond
"White Christmas" en wat is ei
party zonder ..Cheek to cheek
De grote Franse pianist Claude Bolting
eert op de elpee ..Clduae BoTTino
joue Irving Berlin-I love a piano" de
grote Amerikaanse componist door
't vertolken van 11 van diens nummers
"White Christmas". "Cheek t c
cheek", "Change partners", "'Nol
strings", ,,Its a lovely day today",
„They say it's wonderful" en
vijf van die roestvrije num
werden door Boiling met een mak-1
kclijk verteerbaar jazzsausje overgo
ten. Een koortje vormt het snufje
peper in deze smakelijke muziek-
maaltijd. die vooral de ouderen goed
zal doen. (Philips 844 975 BY).
De showbusiness kent horden succes
volle zangeressen. Minder dik ge
zaaid zijn de vrouwen die als instru-
mentaliste in de lichte sector popu
lariteit weten te oogsten, en nog
zeldzamer zijn de dames die zich
wagen aan het schrijven van arran
gementen voor vocal-groups en or-
kesten.Dirigentes zijn. bij mijn we
ten, op dc vingers van één hand le
tellen. Er is echter één vrouw die als
vocaliste, dirigente. producer, schrijf
ster van commercials, arrangeur en
instrumentalislc, multisucccsscn ge
ïncasseerd heeft.
Die vrouw is de tengere blonde en
symphatieke Amerikaanse Anita
Kerr. Met haar "Singers" was zij dé
muzikale verrassing van het tiende
"Grand Gala du Disque Populaire
1970". In een van zijn "Vuisten"
etaleerde Willem Duys enkele dagen
later nog eens duidelijk de grote
talenten van deze vrouw. Door min
der publiciteit omgeven verscheen
kortelings een elpee die Anita Kerr
zonder begeleiding volspeelde met
pianomuziek van bijzondere klasse
en muzikaal raffinement.
"Dot Records" een onderdeel van het
Paramount-concern, wist enkele ja
ren geleden voor de som van één
miljoen dollar de fenomenale talen
ten van deze bijzondere vrouw ex
clusief aan zich te binden. De eerste
langspeelplaat die van de "Anita
Kerr Singers" werd uitgebracht
m vr ^sbiil
■ft m ja
1 ik/' liv
rach en Hal Davis") bleek meteen
een sensatie te zijn en werd in ons
land onderscheiden met een „Edi-
Van de grammofoonplaten die Anita t
Kerr arrangeerde, of waar ze met
haar kwartet op heeft gezongen. _zijn
meer dan tweehonderd miljoen
exemplaren verkocht. Zelfs een ster
van formaat als trompettist Al Hirt
laat voor alle platen die hij maakt
de muziek ari-.angeren door Anita 1
Kerr. Niet zonder resultaat overi
gens. want tot nu toe gingen van ce
bebaarde trompettist reeds meer dan 1
tien miljoen platen over de toon- 1
bank. Wie is eigenlijk Anita Ken"
Reeds op vierjarige leeftijd kreeg zij 1
pianoles, iets wat zij liever scheen te 1
doen dan het sjouwen met poppen
en minikinde-vsgentje. zoals haar j
leeftijdsgenootjes dat deden. j
Grilli Sisters
Amper twaalf jaar oud begeleidde ze
haar moeder reeds op de piano wan
neer deze optrad in radiopiogamma's
oor de .Italiaanse inwoners van wen, dat Anita Kerr een contract zijn we reeds met de samenstelling
Iemphis. Twee jaar later formeerde van vijf jaar met ons afsloot. Of- daarvan bezig. Dat betekent, dat
e een groep die luisterde naar de schoon de besprekingen lange tijd in Anita Kerr voor het eerst liedjes f
aam "The Grilli Sisters" een kwar- beslag namen is een en ander toch gaat zingen in het Duits. Frans en
et, dat je in feite de voorloper zou zeex^ soepel en sympathiek verlopen. Spaans. De mogelijkheid is niet uit-
unnen noemen van de huidige „A- Ax-tiesten met naam en faam als die gesloten, dat de groep zelfs een Ne- i
ila Kerr Singers". Met haar tegen- van Anita Kerr en haar kwartet derlandse tekst op de plaat f
voordige „Singers" twee mannen gaan veelal maar zeer korte verbin- biengt
n twee vrouwen bereikte zij tenissen aan met grammofoonplaten- „Naast het contract voor de duur I
en na de „Four Freshmen" nog maatschappijen. Voorheen zat Anita van vijf jaar heeft Anita Kerr nog
iet geëvenaard niveau op het ge- Kerr bij „Dot Records" en omdat een andere overeenkomst gesloten.
ied van de close-harmoney-zang. haar contract toch afliep en zij en Ze zal namelijk vier jonge arties-
nkele maanden geleden kondigde haar gezin zich toch in Europa wil- ten, die verbonden zijn aan ons label,
^nita Kerr aan dat ze met haar den vestigden, vond ze dat een con- gaan coachen. Bij die vier zal ook een
nan Alex Grob die tevens haar teact bij Philips het beste voor haar Nederlandse zanger of zangeres zijn"
nanager is en twee kinderen was. Nu zou men zich kunnen af- Wie dat zal zijn, daarover kan Wim
uzanne en Kelley naar Europa zou vragen: waarom komt iemand, die in Vissers geen zinnig woord zeggen. Wel
omen om zich voorgoed in Zwitser- Amerika de top bereikte, plotseling dat Anita Kerr het 4-lal zal „backen"
and te vestigen, van waaruit de naar Europa" Het antwoord is sim- met haar eigen kwartet, arran-
uropese zaken iets steviger aange- pel: Anita Kerr had in Amerika de gementen maken en repertoire uit-
akt konden worden top bereikt en omdat zich in de zoeken. Met Anita Kerr heeft
oen Wim Vissers dit vernam had States geen nieuwe perspectieven „Philips" en daarmee dus ook
ij geen minuut rust meer voordat voordeden besloot ze naar Europa ..Phonogram" die de 'philipsplaten
ij de Anita Kerr Singers" voor te komen om te trachten zich hier distribueert een raspaardje van
hilips gewonnen had En dat is hem weer naar dat Amerikaanse niveau de lichte muziek op stal gehaald,
us een dezer dagen gelukt. toe te werken. Overigens gaat Anita Een duur raspaax-dje. dat wel, maar
Vim Vissers: „Het is uniek en daar- Kerr in Europa een nieuwe vocal- wel een dat zijn rendement dubbel
m ook een blijk van groot vertrou- group formeren. Op het ogenblik en dik zal opbrengen.