DOOR-KIEK-
DOOSJE
De sfeer van liefde en angsl
SUNSET-SUNKISS"
in
plaat van Ramses
AD
„IK
FERNHOUT:
HEB MIJN KOP
IN HET ZAND GESTOKEN"
Philips
Euritmie uit
Engeland
Engeland en
Spanje in
finale
Eenvoudige muziekavond
met orgelspel en zang
Johan M. Vetter
Sandor Vidak
pianist van
amusement
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 16 JULI 1970
Helpen bij
studiekosten
LIET uitgangspunt van staatssecretaris
Grosheides bijgewerkte regeling voor
het tegemoet komen door de overheid
in de studiekosten voor leerlingen van
het voortgezet onderwijs valt te
waarderen: hulp door het geheel of
grotendeels betalen van de nodige
studieboeken en van de reiskosten is
een betere maatregel dan een zonder
meer gegeven bedrag.
Minder sympathiek vinden we als
geschiktheidsnorm om voor zo'n
tegemoetkoming in studiekosten in
aanmerking te worden gebracht, dat
boven de leerplichtige leeftijd de leerling
onvoorwaardelijk moet zijn bevorderd
of toegelaten.
Voorwaardelijk
IN de eerste plaats wordt bij toelaten
of bevorderen de beperking „voor-
ïwaardelijk" vaak toegepast vanwege
sterk uiteenlopende redenen: wangedrag,
gebrek aan ijver, ziekte, twijfel bij
adviseurs terzake van de te kiezen
studierichting. De financiële consequen
ties van zo'n voorwaardelijk zouden in
bepaalde gevallen wel eens bij ouders of
voogden tot de beslissing kunnen leiden
om op financiële gronden de leerling de
kans niet te gunnen.
Daarnaast komt er op schoolleidingen
een morele druk te liggen, omdat aan
hun beslissing duidelijke financiële con
sequenties gepaard kunnen gaan.
Rest de vraag of een leerling, die, na
voorwaardelijk te zijn toegelaten of
bevorderd, in de loop van het jaar te
horen krijgt, dat hij zijn stoel in de klas
definitief verdiend heeft, zijn studie
kosten nog met teiugwerkende kracht
gehonoreerd kan krijgen.
Voldoende gedifferentieerd
CLECHT te spreken zijn de Neder-
landse tijdschriftuitgevers over de
regeringsbeslissing om wel dagbladen in
hun moeilijkheden vanwege STER-re-
clame te steunen en niet in te gaan op
een dringende brief van de Nederlandse
Organisatie van Tijdschrift-Uitgevers
(NOTUl, die soelaas voor benarde tijd
schriftuitgevers en dus ook om bescher
mende maatregelen vroeg.
Bij de N.O.T.U. is men zelfs duidelijk
boos; in hun maandblad staat deze
week te lezen: „Het kan niet uitblijven,
of aan het geduld van het N.O.T.U.-
bestuur moet een einde komen. Het is
immers al te dol. dat bij herhaling met
twee maten wordt gemeten en discrimi
natie plaats vindt...".
In zekere zin is de boosheid van de
N.O.T.U. begrijpelijk; maar jammer ge
noeg slaat de schrijver in het maand
blad met zijn kritiek de spijker niet op
zijn kop door kwesties als politieke
gebondenheid en voldoende differentia
tie erbij .te halen, daarbij de tijdschrif-
t en sec tor op één lijn stellend met de
dagbladpers.
Wegens politieke gebondenheid heeft
het kabinet De Jong de dagbladen geen
bescherming geboden en behoeven te
bieden om de eenvoudige reden, dat
deze politieke gebondenheid er niet is.
Meer in het spel moet de overweging
zijn geweest, dat in het algemeen dag
bladen voor de vrije meningsuiting en
opinievorming van meer belang zijn
dan het doorsnee-tijdschrift.
Er zijn tijdschriften we denken
dan in de eerste plaats maar niet uit
sluitend aan de opinievormende week
bladen die voor de vrije meningsui
ting belangrijk zijn. Maar in het geval
van de dagbladen heeft het kabinet zich
terecht ervoor gehoed om be
schermende maatregelen te gaan afme
ten naar de kwalitatieve betekenis van
dagbladen in hun onderlinge relatie.
Waarschijnlijk staat de overheid voor
het probleem dat ze, bij algemene
maatregelen ten behoeve van tijdschrif
ten, heel wat periodieken moet gaan
steunen waarvan het bestaan weinig of
niet voor het behouden van een „vol
doende gedifferentieerde pers" van be
tekenis is.
ADVERTENTIE
De liefhebbers ran Rudolf Steiners
euritmie, die gisteren het Circustheater
vrijwel geheel vulden, konden een
vergelijking maken tussen de Duitse en
de Engelse euritmie. In wezen is er
natuurlijk geen verschil, maar de
presentatie van Else Klink en haar
leerlingen uit Stuttgart vormt een
steviger gesloten front van ruimtevormen
dan wat Marguerite Lundgren met haar
London School of Eurgthmy" liet zien.
Vooral vóór de pauze was er een
overmaat aan slow motion, aan typisch
Engels flegma, dat bijvoorbeeld de
dramatische intentie van de Judasfiguur
naar een Lagerlöf vertelling remde.
Muzikaal werd de zichtbare wetmatigheid
van composities van Mozart, Bach en
na de pauze vooral van een Trio van
Beethoven krachtig gesteund door een
drietal niet genoemde musici, van welke
we de violiste Eva Christeller en de
pianist Kees van der Ben herkenden.
Miss Lundgren is tenslotte afhankelijk
van wat haar school voortbrengt en zij
kan niet uit zo'n rijk reservoir putten
als Else Klink.
De Londenaren, die met slechts één
man kwamen, ontpopten zich in de
fragmenten uit de Pickwick Papers van
Dickens als komisch zeer begaafde
pantomimisten, die zich ogenschijnlijk
min of meer toevallig van euritmische
bewegingen bedienden. Kurt Jooss zou
aan de rijtuigplastiek en aan het
schaatsavontuurtje plezier hebben be
leefd. Plato zei al. dat de uiterlijke
beweging zich met de beweging van de
poëzie moet verbinden. Deze Londenaren
lieten zien dat het ook met proza tot
een belevenis kan worden.
D-y
Songfestival Knokke
KNOKKE. Engeland en Spanje
zullen vanavond aantreden in de finale
van bet Songfestival te Knokke. De Britse
ploeg won gisteravond van Frankrijk met
329 (hoogste score tot nog toe) tegen
310 punten.
De Britse ploeg kwam hiermee op een
totaal van 654 punten. Spanje verza
melde er 648. Nederland is definitief op
de vijfde plaats terecht gekomen. De
stand: 1. Engeland; 2. Spanje; 3. Frank
rijk; 4. België; 5. Nederland; 6. Duits
land.
Gisteren is tevens de „Europese ploeg"
samengesteld die morgenavond de strijd
moet aanbinden tegen een Amerikaans
team. Het zijn de Spanjaarden Dova en
Julio Iglesias. de Engelsen Samantha
Jones en Andy Silver en de Frangaise
Noëlle Cordier.
Inmiddels is tegen deze samenstelling
al protest gerezen, o.m. .van Nederlandse
zijde. Men vond dat de Europese ploeg
zou moeten bestaan uit de besten van
elk der landenteams, hoewel de reglemen
ten hierin niet voorzien. Zou het protest
succes hebben de kans daarop lijkt
minimaal dan zou Helen Shepherd
morgenavond voor Nederland zingen.
Raphael
in Florence
wordt onderzocht
FLORENCE (A.P.). Het l'ffizi
Museum heeft voorzichtig gereageerd op
de berichten, dat een beroemd schilderij
Raphael in het museum een kopie
•rwfjl het oorspronkelijke zich in de
Londense National Gallery bevindt. Het
gaat om het portret van paus Julius IL
waarvan Britse deskundigen bij een
röntgenonderzoek is gebleken, dat dit
geschilderd is door de beroemde Ita
liaanse renaissancemeester.
t nu toe werd het werk in de Natio
nal Gallery beschouwd als een kopie van
het portret in Florence. Maria FossJ
Todorov, curator van het Uffizi Museum
zei, dat nu eerst het portret in Florence
aan een röntgenonderzoek moest worde®
onderworpen. Zij wees erop, dat de oor
spronkelijke schets voor het portret zich
in het Cossini Museum te Florence bc
vindt. „Gezien het belang van de per
soon, weten wij dat er veel kopieën van
gemaakt zijn, waaronder één die toege
schreven wordt aan Titiaan, die zich m»
in het Pittipaleis hier bevindt". Zij zei
dat ook een onderzoek zal worden inge
steld in het arohief van het museum
omdat zich daarin documenten over het
adhilderstuk bevinden.
Liefde en angst zijn begrippen, waar
op eindeloos kan worden voortgebor
duurd en waarvan nooit een definitie
gegeven zal kunnen worden, wel een
omschrijving, die vaag aanduidt wat
bedoeld wordt. Maar juist de sfeer
van liefde en angst zijn zaken, waar
mee ieder mens voor zich te maken
heeft.
Zo'n mens is Ad Fernhout, een mens,
die wil leven in liefde en er bang
voor is. Ad Fernhout schreef de tek
sten voor de nieuwste langspeelplaat
van Ramses Shaffy „Sunset-Sunkiss'\
Beide nummers zijn dromen van
angst en liefde, puur poëtisch maar, in
ieder geval „sunset", reëel. Een mens
met een niet al te botte huid moet af
en toe wel eens gegrepen worden door
toekomstvisioenen en zich afvragen
wat de wereld over een x-aantal ja
ren te bieden zal hebben. Zal het
louter welvaart zijn? Of zal het de
totale vernietiging van de planeet
aarde inhouden? Zal de druk op de
knop een realiteit worden en een ein
de maken aan een voortdurende drei
ging? Of zal de voortdurende industri
alisatie de atmosfeer totaal verpesten
en ieder leven onmogelijk maken?
Vragen waarop uiteraard geen ant
woord te geven is, maar wel over
gedacht kan worden.
Ad Fernhout werd geboren te Am
sterdam, 24 jaar geleden, en heeft
zich er na de nodige omzwervingen
onlangs weer gevestigd. „Na mijn ge
boorte ben ik één dag in Amsterdam
geweest. Mijn vader was schipper. Zo
doende heb ik de eerste tien jaar
nergens gewoond, maar gezworven via
de diverse binnenwateren door Neder
land, België. Duitsland. Polen en noem
maar op. Daarna was het tien jaar
Haarlem, waarna ik naar de toneel
school in Maastricht ging. Daar ben ik
„Nee helemaal niet. Misschien heel Ln
de verte. Mijn vader komt uit de
buurt van Zwolle. Ik geloof dat hij uit
een soort turfstekersfamilie komt met
hier en daar een dominee of dok
ter".
,.lk werd altijd al achtervolgd door
dromen van kernoorlogen. Ik moest
dat op de een of andere manier kwijt.
Ik probeerde dat door Sunset te
schrijven. Het lukte niet. Het gekke
is, dat het werk achter mij aan blijft
hollen. Ik heb mijn kop in het zand
gestoken, dat blijkt. Ik ben gedeelte
lijk in de politiek gegaan., ik ben
kranten gaan lezen. Mijn eigen ver
haal achtervolgt mij ln plaats van dat
ik achter de dingen aanzit. Belache
lijk.. Ik ben er mee bezig. Sunkiss is
een lief verhaaltje, een sprookje.
Maar een sprookje heeft ook wat te
vertellen. Ik was met al deze zaken al
bezig voordat ik iets wist van de
kabouters. Maar toen ik de boel ge
schreven had en er met mensen over
ging praten, bleek, dat iedereen met
dit soort dingen bezig was. Het zijn
zaken, die de mensen bezig houdt."
Sunset.. Ramses las het.. Het was
niet bedoeld voor een plaat, maar
Sunkiss bleek geen elpee te vullen.
We hebben het gewaagd en Sunset is
zelfs de a-kant geworden van de
nieuwe plaat van Ramses Shaffy.
Sunkiss, het verhaal van een klein
jongetje, dat wisselende emoties on
dergaat in een grote kerk. Ik stel me
voor dat het een oude kerk is met
gebrandschilderde ramen. Buiten moet
de zon schijnen en het jongetje ziet
de licht- en schaduwvlekken, grillige
vormen, die weer angst en plezier
betekenen. Het jongetje dwaalt in het
van huis uit plechtstatige gebouw en
ziet details, die alleen kleine kinderen
opvallen. Natuurlijk is een ouwe to
rentrap een aanlokkelijk iets en het
uitzicht op de toren iets magistraals.
De hele toestand groeit het jongetje
boven het hoofd. Hij wordt overwel
digd door het spel van licht, lucht en
straatrumoer.
„Het is een lief verhaal, zonder valse
romantiek van een „Mijn gebed" of
..Testament". Het is beslist geen mee
lopen in een stroming van pseudo-
religie en toegeven aan een platen-
commercie. In feite is de plaat niet
commercieel, maar wel indringend en
iets wat men, op het eerste gezicht,
niet verwacht van Ramses Shaffy. Zo
wel Sunset als Sunkiss vragen om
nauwkeurig luisteren en zijn een sa
menspel van woord en klank, muziek
die een beetje doet denken aan de
goeie tijd van Zodiac.
Er komt een vervolg op Sunset?
„Ja, ik ben bezig met een tweede
gedeelte. Ramses wil er een giganti
sche show van maken, een stuk to
taaltheater. Ik dacht, dat gezien de
resultaten van tekst en muziek van
Sunset, de zaak er geschikt voor was.
Maar dal is nog toekomst, waarschijn
lijk wordt het pas begin 1972".
Je bent met zanglessen bezig?
„Teksten en liedjes zijn een totaal
nieuw terrein voor mij. Zingen is een
belevenis als ik kan doen wat ik te
zeggen heb. Ik wil me een vol jaar
bezighouden met die zangstudie Ik
heb nu een contract bij de Nieuwe
Komedie voor één jaar. Daarna wil ik
gaan zingen en natuurlijk toneelspe-
..Het liep slecht. Leraren gaven er de
brui aan en we kregen ontstellend
weinig les. Dat leverde ook de nodige
spanning bij de leerlingen. Van sja-
chrijn zijn we er met een aantal
leerlingen vandoor gegaan. De toneel
school in Maastricht verkeert op het
ogenblik in een stevige crisis, waarbij
de schuld ligt zowel bij leraren als
leerlingen. Dat ik weg ben gegaan is.
om eerlijk te zijn, niet alleen de
schuld van de school. Die ligt ook bij
mezelf. Het systeem is te beschermd
en ik moet onder spanning staan om
tot iets te komen. Ik was daar vaak
ook te passief. Verder ben ik ook
ontstellend lui. Ik kan me moeilijk
aanzetten tot iets. Met een bepaalde
prikkel lukt het".
Dc liedjes, die Je aan hel schrijven
bent
„Die zijn totaal anders, ongelooflijk
persoonlijk, intiem, relaties tussen twee
geliefden in alle variaties. Het zijn soms
minieme verschillen. Van de liedjes die
ik nu schrijf komt er waarschijnlijk
minstens één op de nieuwe elpee van
Ramses, die binnenkort gaat verschij
nen. Het wordt de eerste plaat van
Ramses, waarop hij liedjes zingt, niet
door heni geschreven. Het worden
liedjes van Leonard Cohen. Jacques
Brei en dergelijke".
Het samenspel van tekst
van Sunset-Sunkiss
,.De muziek van Sunkiss is
muziek
ses en Thijs van Leer. We zochten
mensen die affiniteit hadden met de
teksten, erg extrovert aan de ei
kant, veel kleur, veelzijdige mei
Sunset is muzikaal ontstaan uit in
provisaties van Thijs van Leer, Ma
tijn Dresden. Hans Cleuver, Ramses
Shaffy en de free-jazzmusici Leo Cuy-
pers, Pierre Courbois en Jan Akker-
Ramses Shaffy geeft een verdere ver
klaring van het ontstaan van Sunset:
..We gingen naar de studio en wisten
bij god niet wat we zouden doen. Om
een sfeer te kweken hebben we
rode, roze en groene lichten aangesto
ken. Het was in een uur bekeken,
Daarna heb ik het als een film ge
monteerd. Verder laten we deze pl:
zijn eigen leven leven. Sunset Is i
eenmaligs, niet te reconstrueren. Ik
heb ongeveer aangegeven wat ik be
doelde en het is begonnen. Er is geen
JOEPS VAN HEES
Russische violist
vraagt asiel
BUENOS AIRES (A.P.). Naum
Fruman, de eerste violist van het Mok-
kouse Philiharmonisoh Orkest heeft om
politiek asiel in Argentinië verzocht. Het
ministerie van Binnenlandse Zaken, dat
de uiteindelijke beslissing moet nemen,
heeft nog geen officiële bekendmaking
gedaan.
Het Russische orkest is zondag na een
succesvolle tournee van drie weken dooi
Argentinië, weer naar Rusland vertrok
ken.
De Russische ambassade wilde geen
commentaar leveren op het verzoek van
Fruman.
en Ank Reinders
De negentiende eeuw is er gisteravond
in de Kapel West niet aan te pas
gekomen. Dat was wel verstandig gezien
van organist Johan M. Vetter, want het
betrekkelijk kleine Van Vulpenorgel, dat
hem in het kerkje aan de Laan van
Meerdervoort (bij het Savornin Lohman-
plein) ter beschikking staat, mag van
heel behoorlijke kwaliteit zijn, het biedt
in klank en kleur toch te weinig
mogelijkheden voor de dikwijls getour
menteerde hoogromantiek.
Naar alle waarschijnlijkheid ligt Jie
stijl de organist ook niet zo goed, getuige
zijn eigen koraalsuite uit 1943, die men
het beste neobarok kan noemen, zoals
de eveneens uitgevoerde instrumentale
aria van Albert de Klerk eerder naar
een wat zoetelijke neoromantiek neigt.
Van de drie hedendaagse orgelwerken 1 interessante muziekavond bestond
van het programma was het koraal- i bevredigende belangstelling,
voorspel van Ernst Pepping verreweg
het pittigst en het krachtigst.
Vetter, die deze stukken met een goed
muzikaal inzicht en heel vakbekwaam
voordroeg, was begonnen met een aan- j
trekkelijke fantasia van de zestiende-
eeuwer Peter Cornet en een onderhou- I
dende, muzikanleske preludium en cha-
conne van Pachelbel. Van een preludium
en fuga van Bach zou, zeker op een
ander instrument, meer te maken zijn
geweest: het stuk klonk nu wat be-
Het orgelspel werd op harmonieuze
Wijze afgewisseld met zang van de so
praan Ank Reinders. Compositorisch
waren haar eerste en haar laatste num
mer het boeiendst. Een huwelijksmotet
van de zestiende-eeuwer Alessandro
Grandi, heel nobel van melodie en heel
fijn in de vocale versieringen, was bij
zonder treffend. Dat was ook, in een
moderne expressionistische stijl, een
hooggestemd Magnificat van de in 1955
gestorven Zwitser Willy Burkhard.
Mevrouw Reinders. die behoudens een
lichte onzuiverheid in sommige aan
zetten, vocaal en muzikaal bijzonder goed
op dreef was, zong verder een paar een
voudige christelijke liederen van Bach,
het Laudate Dominum uit Mozarts Ves
pers en een Introitus en Graduale, goede
maar niet zo erg sterke, op het pinkster
feest afgestemde gebruiksmuziek van
Herman Strategier.
Voor deze in heel zijn eenvoud toch
De Franse kunstenaar Henri
Nouveau maakte in 1928 het ontwerp
voor dit plastiek, dat enkele maten
uit de Fuga in S-mol uit het
„Wahltemperierten Klavier" van
J. S. Bach voorstelt. De erfgename
van Nouveau, die zelf in 1959
overleed, heeft het ontwerp aan de
stad Leverkusen aangeboden, die het
heeft laten uitwerken.
Ln Museum Boymans-Van Beuningen te
Rotterdam wordt van 25 juli tot 31
augustus een tentoonstelling gehou
den van schilderijen, grafiek en teke
ningen van de Britse kunstenaar Da
vid Hockney.
In het Openluchtmuseum te Arnhem
wordt tol 10 augustus een tentoonstel
ling gehouden van stoflappen. De ex
positie is samengesteld uit 150 van de
in totaal 600 lappen uit de eigen i
collectie en een aantal uit privé-bezit j
afgestane lappen.
Galerie Mokum. Amstel 186, Amster
dam houdt van 18 juli tot 4 septem
ber een zomertentoonstelline van
werken van Paul Boyer Cornelis t
Doolaard, Chris van Geest. Haijc
Gemser. Herman Gordijn, Bart ter
Haar. Peter van Hugten. Keetje
Lindner, Clary Mastenbroek, Wout
Muller, Jos Muris, Jasper van Putten.
Meike Sund. Teunn, Arie Vermeer.
Julia van Verschuer, Wout van Vliet
Fied van der Wal. Riek Wesseh. g
Willink en Dolf Zwerver.
De AVRO wijdde gisteren vrijwel het
gehele avondprogramma aan jazzmu
ziek. Dat is een absoluut novum in de
t.v.-historie. Evenement dus om wel
even bij stil te staan. Er was gezocht
naar een redelijk afwegen van mu
ziek en gesproken woord. Dat even-
wioht werd vrij gelukkig gevonden.
Dat de muziek via film kwam en het
gesproken woord in live-uitzending
gaf het programma overigens iets in
congruents. Omdat ermee gesugge
reerd werd dat de muziek diende als
illustratie van de belangrijkheid
der discussie. Dit was allerminst het
geval. De jazzopnamen waren voor
namelijk van het Newport-Jazz-Festi-
val-1968. zoals dat destijds klonk in
de Rotterdamse Doelen. Met o.m. een
enorme prestatie van Dizzy Gillespie
De muziek won. En daardoor waren
de discussies tussendoor meestal nog
vervelend. Dit mede omdat er toch
een draaiboek lag dat vertelde hoe de
gesprekken moesten verlopen. We
kregen de indruk dat de teneur vooral
werd gelegd op dc wenselijkheid dat
(CRM voor jazz royaal in de subsidie-
pot zou tasten.
Nauwelijks aangeroerd werd daarbij
de vraag hoe het mogelijk was dat
jazz. zo n twintig jaar geleden nog de
vorm van populair amusement, is
geëvolueerd in een richting die de
jeugd van heden totaal niet aan
spreekt. Hoe het mogelijk is dat „jazz"
en „pop" zo ver uit elkaar zijn ge
groeid dat het eerste genre om subsi
die moet bedelen, terwijl de „pop"
milioenen-business geworden is.
Dat die vragen gesteld, noch beant
woord werden lag waarschijnlijk aan 't
feit dat deze AVRO-five-uitzending
toch sterk draaiboek-gebonden was.
Slechts eenmaal werd 'n kleine ontspo
ring toegelaten, rond de tijd van 't NOS-
journaal. met de daardoor geboden
mogelijkheid om de teugels weer ste-
Omdat we inderdaad niet geloven dat
de jazz dood is, waren we toch blij
met deze AVRO-marathon. Daarbij
hopend dat deze omroep ook in de
toekomst voor de jazz in de bres zal
springen. Niet in marathonuitzendingen,
maar als gisteren geopperd bij
Gert en Hermien en eventueel ook bij
Willem O en Televizier. Vg.
NEDERLAND I
18.25 uur:
Tour de France
18.45 uur.
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
VPRO:
190.4 uur:
VPRO-piknik
20.00 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS:
18,45 liur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
19.49 u
Tips
20.00 uur:
Journaal
TROS:
20.20 uur:
De dief van Washiugtoi
21.10 uur:
Rendez-vous met
Sandor Vidak
21.30 uur:
Songfestival Knokke
22.45 i
OUDE
Weteri
gondel
bet Br
196
tot gr<
kchtm
vanaf
21.00 i
de gen
dewerl
^ede*
Het a:
he
Op 401
de afb
.■iigir.
lijke n
der 67
Van gewest tot gewest Journaal
NEDERLAND I
NOS:
18.25 uur:
Tour de France
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
AVRO:
19.04 uur:
Een klaarlichte
dagdroom
20.00 uur:
Journaal
20.20 uru:
Dit is Tom Jones
21.10 uur:
AVRO's
Sportpanorama
21.45 uur:
Voor de vuist weg
22.50 uur:
Journaal
NEDERLAND.il
NOS:
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Tips voor de
vrijetijdsbesteding
KRO:
19.30 uur:
De Debbie Reynolds-
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Politie New York
20.45 uur:
Portret van
Graaf Carl Gustav
von Rosen
21.30 uur:
Songfestival Knokke
NOS:
23.00 uur:
Journaal
23.05 uur:
Uittocht
22.no Nieuws. 22.38 Mededelingen.
£>ekpi ogrammg S3 20 Ste^o: P
jlo- BRUSSEL 321 R
is. Boekbespreking.
Hoorspel. 21.29 Cms
suws en berichten. 2i
luzlekprogramma. (23.00 Nieuws).
:sten onder ons dromen in hun
an grote daden en verlokkende
De jonge Sandor Vidak
maakte daarop geen uizondering. Hij
droomde dat hij eenmaal een beroemd
concert-pianist zou worden, een soort
Paderewsky die toen zegevierend de
rpuziekwereld doortrok. Hij is het niet
geworden, wél een pianist die duizen
den en duizenden muzikaal vermaak
heeft geschonken met zijn spel in de
bars van Scheven ingen en Zand voort
Een vak waar wel eens op neergeke
ken wordt maar vaarvoor 'n flinke
dosis muzikaliteit vereist wordt:
deze mensen spelen bijna altijd en
alles uit het hoofd en kunnen
soms meesterlijk improviseren. De
TROS zal vier korte uitzendingen aan
hem wijden en we zullen met genoe
gen luisteren naar zijn Hongaarse en
Weense liedjes, naar de evergrei
re ldpopulai
r). EO.ShOW (10.00 1
BRUSSEL 324 RI.
18.03 Vcrzoekprc
IEIDE
schep
omdal
karakl
deze
Water
bezinr
vol is.
stelt i
heeft
gesitu
schen
Uitga
de 3
gestel
naars
opper
18.55 Lichte
wat hij nog 1
dit t.v -optreden
Nederland II 21.10 u
petto heeft
NCRV): infor- 21.45 I
Klanlcl
ia. 23.40-23.4»