„GEWOON" EN EXPERIMENTEEL MODERN
The
geen
New
sterk
Groupe
element
in het Festival
heerlijk
op s/eniwjk eierbeschuit'.
Drie; wagons
ontspoord op
station HS
Op alle toeren
klinkt muziek
Langdurige
voor Milstein
ovatie
op H.F.
Fijn concert
in Doelenzaal
Scheepvaartberichten
Luchtmacht
vliegt nier
patiënten naar
vakantieadres
PAGINA 4
L.EIDSE COURANT
DONDERDAG 2 JULI 1970
„Melodrama" Play viel mee
The New Troupe uit New York, moeilijke gesprekken rond een kamp-
ivaarover ik eerder deze week nogal i vuur, terwijl de overige acteurs van de
negatieve zaken moest melden, liceft groep daaromheen wilden, rcspectieve-
zich op de valreep, bij zijn laatste
toneelbijdrage aan het Holland Festival
aardig hersteld. Die eerste indruk was
helemaal niet zo gunstig, het ging toen
om een voorstelling van oud-Engels to
neelwerk, onder de titel „Gurton's Apo
calyptic Needle", waarin regisseur Tom
O'Horgan zijn groep niet op gang had
weten te krijgen.
Het tweede programma (gisteravond
was het in Den Haag te zien) begon
met dezelfde, nu alweer vervelend wor
dende. toneeleffecten: Acteurs, die in
het begin de zaal inkomen; groepen
vormen op het toneel, die zeer intens
en kroelig bewegen in allerlei fraaie
lichtstanden en dat soort zaken, die
Tom O'Horgan op prachtige manier in
zijn „Hair'-voorstelling had gebruikt,
maar die hier als vermorzeld cliché
werkten.
Dat was te zien in de eerste van de
twee vertoonde eenakters, beide ge
schreven door Sam Shepard, een auteur
die is voortgekomen uit de café-theaters
in New York, met name La Mama. Die
eerste eenakter was alweer een soort
ritueel: een vader en een zoon voeren
Mireille Mathieu
veroverde
Holland-Festival 1970 brengt vooral
in Amsterdam een scheut eigentijdse
muziek in zijn program. Voor sommigen
een reden tot vreugde, voor velen nog
altijd een reden om de avonden maar
festival-vrij te nemen. Hoe de lezer van
deze rubriek ook erover moge denken,
uw recensent grijpt deze gelegenheid
aan om aandacht te vragen voor een
aantal grammofoonplaten met eigen
tijdse muziek: de éne plaat met ,,ge-
i andere met „puur
■n teel.
Den Haag
Mireille Mathieu heeft gisteravond
Den Haag veroverd. Op het einde van
haar eerste optreden in de hofstad
stroomde het publiek in de Prins Willem-
Alexanderzaal van het Congresge
bouw als een vanzelfsprekendheid naar
het podium en bracht daar de 23-jarige
Franse zangeres een lange en overwel
digende ovatie.
Mireille begon haar optreden ruim
een half uur later dan gepland was.
Gestolen gitaren en een te late gitarist
zouden de oorzaak hiervan geweest
zijn. Eenmaal op het podium trok zij
alle registers van haar stemvolume open
en hard soms wel eens te hard
maar altijd zuiver zong zij haar liedjes,
over de liefde van een eerste liefde
tot liefde die al weer over is Parijs
en Avignon. In het eerste gedeelte intro
duceerde Mireille Mathieu hoofdzake
lijk nieuwe nummers. Na het koffie-
kwartiertje zong zij haar laatste top
pers zoals onder andere Je t'aime. Haar
tour de chant van oude eu bekende
successen Paris en colire, Oui, je
crois en Hinter den Kullssen VöïTVaris
bracht Den Haag aan haar voeten.
Het landurige applaus kon de vedette
echter niet overhalen-tot nog een toe
git.
De liedjes van Mireille werden muzi
kaal ondersteund door een vijf man
groot orkest en een trio zangeressen,
die voor de achtergrondsound zorg-
Na afloop van het optreden van Mireille
Mathieu in de Rotterdamse Doelen op
dinsdag 30 juni zijn twee gitaren gesto
len, Het complete instrumentarium was
bij de portiersloge van de Doelen ach
tergelaten. waar het afgehaald zou wor
den voor het transport naar Den Haag.
Gistermiddag om vier uur bleek bij het
inladen van een gitaar van 2000 gulden
en een basgitaar van 2500 gulden beide
van het merk Jncobacei verdwenen
waren. In ijltempo werden twee nieuwe
gitaren bij een Rotterdamse muziekhan
del geleend. Ondanks deze snelheid van
handelen kon niet worden voorkomen,
dat de voorstelling in het Congres
gebouw in Den Haag een half uur later
begon- Bij de Rotterdamse politie is aan
gifte van deze diefstal gedaan. De mana
ger van Mireille Mathieu. de heer Johnny
Stark, heeft een beloning van 2000 gul
den uitgeloofd voor het terugvinden van
de gitaren.
H.W.
tok nog allerlei
symbolen opvoeren. Het was een heel
ongeordende cn nietszeggende toe-
Maar na de pauze, toen alle hoop
voor mij verloren w as, gebeurde er
opeens iets. Hoewel de inhoud van de
tweede eenakter Melodrama Play", al
weer dezelfde inhoud had (kritiek op de
Amerikaanse samenleving, waar het
geweld en de verloren identiteit zo'n
problemen zijn) bleek Tom O'Horgan in
deze voorstelling tot een heel boeiende,
doordachte en inderdaad zeer vernieu- I
reende regie te zijn gekomen.
De handeling op het toneel, rond een
popzanger en zijn „gevolg", die door
een soort lijfwacht van de manager om
zeep geholpen worden, was op een
fraaie wijze geabstraheerd. De acteurs
waren gekleed in een soort pierrotkos
tuums en zoals in de commedia dell'ar-
te. waar de voorstelling vaak sterk aan
deed denken, was er nogal ruimte voor
improvisatie, zeker in het begin. Tegen
het eind werd de handeling klemmen
der en heel beangstigend.
Het spelen van een modern stuk over
hedendaagse Amerikaanse problemen in
deze commedia dell'arte-stijl had dus
een sterk resultaat. Dat de acteurs van
The New Troupe over het merendeel de
hun opgedragen taken niet aan konden,
deed daar enigermate afbreuk aan,
maar over het geheel was „Melodrama
Play" een fraaie voorstelling. Een gro
tere concentratie en meer training van
de acteurs zou de groep overigens wel
goed doen.
Negentende-eemvse stof
Het uitgangspunt van deze Festival
voorstellingen van The New Troupe
was, om in de 19e-eeuwsc bourgeois-
theaters, zoals de Koninklijke Schouw
burg natuurlijk bij uitstek is. voorstel
lingen te brengen, die „vrij is van het
negentiende-eeuwse stof", zoals het pro
gramma dat vermeldt. Uit een en rader
is duidelijk, dat het bespelen van zo'n
bourgeois-theater andere eisen stelt aan
de acteurs, dan zij waar konden maken.
Deze mensen zijn duidelük getraind op
en gewend aan kleine, intieme theater
ruimten.
Toen ik gisteravond dan ook op het
balkon, dus op vrij grote afstand, het
eerste stuk volgde, kwam er naar mij j
weinig over. Na de pauze nam ik de
vrijheid om plaats te nemen op de
derde rij in de zaal en toen kwam het
opeens wel over, toen lukte het de
mensen op en om het toneel mij te
betrekken in het gebeuren. Ik leid daar
uit af, dat het hele uitgangspunt een
grote vergissing is geweest en -dat het.
Holland Festival toch een verkeerde
keus heeft gedaan met het engageren
van dit gezelschap. Ondanks de in veel
opzichten boeiende voorstelling van
„Melodrama Play".
DEN HAAG Op het emplacement
bij station Hollands Spoor zijn gistera
vond drie goederenwagons tijdens het
rangeren ontspoord. Hierdoor was het
gebruik van een aantal sporen niet
meer mogelijk. Ten gevolge, daarvan
ondervond met name het treinverkeer
op de oude lijn Rotterdam en Leiden
een vertraging. Enige trinen moestèn
worden gecombineerd.
De wagons kantelden niet. maar
kwamen op hun wielen naast de rails
te staan. Oorzaak van het ongeval was
vermoedelijk een verkeerde wisselstand.
De schade is gering.
Populair zijn platen met de aller
modernste muziek allerminst, dat is
begrijpelijk: deze muziek heeft vaak
een essentie waarbij het visuele element
moeilijk te missen valt. Anderzijds is
het grote voordeel van de plaat, dat
men naar believen fragmenten herhalen
kan en wanneer het werk in zijn
geheel niet aanspreekt men via
details tot een beter overzicht en daar
na inzicht kan komen.
Wie in dit muzikale Jeruzalem nog
vreemdeling is, willen we in de eerste
plaats een plaat met werk van Jolivet
en Marcel Mihalovici adviseren (Erato
70411) waar verschillende ensembles
van de Franse staatsomroep een ge
slaagde pleidooi houden voor muziek
van twee gematigd modernes. Zeker
het concert van André Jolivet vooi
fagot, harp, piano en strijkorkest stelt
de luisteraar niet voor grote proble
men, het heeft een zeer fraai largo en
snelle tempi, waar opwindende ritmiek
en boeiende klankkleur elkaar naar de
kroon steken. Ook de etude voor strijk
orkest van Marcel Mihalovici een
in Frankrijk groot geworden Roemeen
brengt muziek die het hart direct
raken zalhet lento uit deze etude doet
sterk aan Bartok denken; ook het
allegro is net vreemd aan diens sfeer.
Boeiend is ook Mihailovici's „Etude in
twee delen" voor klavier, houtblazers,
koper, celesta en slagwerk, een stuk
waarin pianiste Monique Haas met het
„Ars Nova"-ensemble een proeve van
virtuositeit af legen; deze étude
immers heeft een veel meer spectaculair
karakter dan de twee eerder genoemde
stukken.
Lieer problemen zal 'n andere Erato-
plaat (STU 10531) de met in eigen
tijdse muziek geschoolde luisteraar
stellen. Niet de kant waarop Dallapi-
cola's „Cante di prigioniu" staat, een
der meest indrukwekkende vocale wer
ken uit de veertiger jaren en naar ons
gevoel zelfs een hoogtepunt in de
jongere Italiaanse toonkunst; een werk
dat door het kamerkoor van de Franse
radio met het „Ars Nova"-ensemble
imponerend vertolkt wordt. Maar ge
wenning eisen Castiglioni's „Gyro" voor
koor en enkele instrumenten en Jean-
Pierre Gueree's „Relief polychromis"
voor twaalf stemmen, twee werken
waarbij ook de stem in hoofdzaak ge
bruikt wordt voor het scheppen van
klankkleur; waarbij zich aanvankelijk
een indruk van monotonie zich op
dringt, maar een geconcentreerd luister
toch tot verrassende ontdekkingen
leidt.
Ligeti's „Requiem"
Aan de reeks kostbare Requiemmissen
(Mozart, Verdi, Fauré, Penderecki) is
er een toegevoegd door de in Duits
land tot betekenisvolle componist uit
gegroeide Roemeen György Ligeti. Dat
door het label Wergo (60045) in een
uitstekende uitvoering door koren van
de Beierse Radio en het Hessische
radio-orkest dit Requiem in de zwarte
groeven vastgelegd werd, is een wel
kom initiatief. Te meer omdat dirigent
Michael Gielen wiens ster snel aan
het rijzen is zorgt voor een vertol
king, die ook voor de grammofoon
installatie beklemming en ontroering
achterlaat. Ligeta's stijl kenmerkt zich
door afwisseling tussen chromatisch
geschreven passages en onverwachte
intervallen. De sfeer van Ligeta's „Re
quiem" heeft meer gemeen met Fauri
dan met Verdi of Penderecki, 'maar
juist in de schijnbaar sobere passages
schuilt een sterke innerlijke dynamiek.
De keerzijde van de plaat met de
symfonische impressie „Lontano" en
de door Antoinette Vischer gespeelde
cembalo-solo „Continiuum" herhalen
aspecten van Ligeti's stijl in versterk
te mate; „Continum" een ritmische
bewogenheid, „Lontano" het werken
met klankkleurvlakken en met uiterst
subtiele schakeringen, die op de duui
toch wel monotoon werken. Hier kun
nen we ons niet losmaken van de in
druk, dat Ligeti problemen opwerpt;
maar in de oplossing ervan blijft ste-
„Avant-garde"
De stap van modern naar experi
menteel wordt evenwel pas radicaal ge
zet op twee platen in de „Avant garde"
serie van DGG met op 137007 produk-
ten van de Gruppe Nuova Consonarita
uit Rome en op no. 137007 werk van
John Cage en Dieter Schnebel. In de
wereld van de experimentele muziek
is John Cage betrekkelijk al weei
„klassiek"; zijn „Atlas Eclipticalis"
„Winter Music" en „Cartridge Music'
hebben wel een sterk improviserend
karakter, maar werken deels nog met
bekende klankbronnen; de Gruppe
Nuova Consonanta maakt meer de in
druk het experiment niet als middel
maar ook als doel te hanteren.
Wie melodie of harmonie begeert, komi
bii deze muziek bedrogen uit; de klank
komt slechts in flarden over; zo komt
het klinkend resultaat op de plaat van
John Cage neer op het gelijktijdig uit
voeren van een muzikale conceptie
voor een klein kamerorkest en een
andere voor vijf pianisten, waarbij de
componist zo nodig meer uitvoerenden
aan 't werk laat en microfoontechniek
een belangrijke rol toekent.
Wie twijfelt of dit alemaal serieus
is, zal in zijn twijfel versterkt worden
door „Glossolalu" van Dieter Schnebel
op de keerzijde van de Cageplaat. Daar
wordt niet alleen met muziek maar
ook met teksten geëxperimenteerd:
Luigi Dallapiccola
Schnebel gaat uit van zijn stelling, dat
spraak als muziek en muziek als spraak
gebruikt kunnen worden.
Bij dit alles bestaat het resultaat
soms uit fascinerende geluidsfragmen
ten, deels uit flarden, waarbij men
twijfelt tussen banaliteit en gemale
We houden het maar op een der uit
spraken in de „Glosslahe": ieder heeft
het recht zijn mening te laten blijken.
Gewoon een fijn programma: dat was
het wat Jean Fournet en zijn Rotter
dams Philharmonisch Orkest gistera
vond in hun Doelen aan het Holland
Festival hebben bijgedragen. Nu valt er
tegen „gewoon een fijn programma" in
redelijkheid niets in tc brengen, maar
festival behoeft men er niet specif
voorte organiseren. Al had men
slechts een van de drie composities niet
uit het geijkte repertoire gekozen
Hoe het zij. de zaal
bezet met buitengewoon veel jeugd. De
belangstelling gold kennelijk vooral
Nathan Milstein. de 65-jarige vioolvir
tuoos die hier niet meer zo vaak te
horen is maar die nu dan toch weer
eens het concert van Brahms kwam
spelen. En hoe! Hij zal wel niemand
hebben teleurgesteld, want violistisch
was het grote stijl en muzikaal was het
ongemeen boeiend door de gloed van de
toon en de temperamentrijke bezieling
van de voordracht.
Toch speelt Milstein niet meer zo
zigeunerachtig vrij als hij vroeger wel
deed. Hij is in zijn interpretatie even
wichtiger geworden maar beslist niet
lauwer. Integendeel. De laatste noot was
dan ook niet verklonken, of de
daverende ovaties van de dadelijk op
staande luisteraars namen een aanvang,
ovaties die voortdurend door luid bra
vogeroep werden doorbroken. Zij golden
ook Fournet en zijn musici, die uitste
kend hadden begeleid. Terecht werd de
jonge hpboïst, die de inleiding tot het
tweede deel magnifiek had geblazen,
door de dirigent naar voren gehaald.
Fournet had de avond geopend met
de heerlijke symfonie in G groot, no. 88
van Haydn. De weergave was subliem
van opvatting, zowel in de gaande
als in de snelle bewegingen zeldzaam,
raak van tempo, mooi beheerst van
dynamiek, zuiver en natuurlijk in de
frasering. Alleen de klank, hoewel ver
fijnd, licht en helder, had wat mooier
afgerond kunnen zijn, als we ten min
ste over volmaaktheid willen spreken.
Na de pauze het Concert voor Orkest
van Bartok, dat tegenwoordig gelukkig
tot het standaardrepertoire mag worden
gerekend. Ook hier was de lezing van
Fournet zoals men die verwachtte: gaaf,
ongekunsteld, indringend, zich aanpas
send bij de dramatische ernst van het.
'begin en de geleidelijke' ontwikkeling
naar de ïevensaanvaardig van de finale.'
In de profilering van de ritmiek, in de
felheid van de klankkleur doen de Hon-
garen zelf het een beetje anders dan
uitstekend H
drijvende piratenzender „Radio Caro-
De Ier zou volgens het Duitse persbu
reau in de vliegende tv.-zender meer
dan 8.5 miljoen gulden hebben geïn
vesteerd. Van buitenlandse bedrijven AMPENAN 2 te Guayaquil
kou hij voor reclamespots inmiddels al artemis 2 vn New York nr Kingi
rongev. 4,5 miljoen gulden hebben ont- asmidiske 30 vn Port of Spain n
vangen. Een van zijn geldschieters zou A£™ES 2 te Barranqullla
de Britse miljonair George Drummond amerskerk i te Bremerhaven
zijn, die dinsdag door West-Duitsland i arca 2 te Saigon
„a„ Engeland 18 uitgeleverd. Hij zal SlSÏÏSÏÏ. p
binnenkort in Londen terecht moeten
staan wegens diefstal van cheques en
heling. Het Britse ministerie van PTT1
hoopt te weten te komen van welk
buitenlands vliegveld de superconstel-
latio is opgestegen en waar het toe
stel is geland.
BALI 1 vn Hongkong nr Singapore
BARENDRECHT 30 vn New York n
Fournet het deed
ook deze „Franse" v
Testuitzending
Engelse tv-piraat
is mislukt
UTRECHT (ANP) De stichting va
kantie dialysepatiënten maakt dit jaar
I een. vakantie mogelijk voor mensen die
twee- of driemaal per week acht of
meer uren een behandeling aan een
kunstnier moeten ondergaan. Ruim
vijftig patiënten, van wie de meeste
vergezeld door hun gezin, gaan van 3
tot 13 augustus logeren op kasteel Bou-
vigne in Breda. Uiteraard moet de
kunstnierbehandeling in die tijd worden
De eerste test-uitzending van een bo- voortgezel, maar dat gebeurt niet in
ven de Noordzee vliegende televisie- Breda. Dank zij de medewerking van
piraat is woensdag mislukt. De Britse de luchtmacht zullen de patiënten uit
kijkers wachtten tevergeefs op het de verst afgelegen provincies namelijk
testbeeld van „TV Caroline" dat sa- regelmatig even heen en weer worden
men met popmuziek van een hoogte gevlogen van het vliegeveld Gilze-Rij-
Van 6500 m zou worden uitgezonden en naar de vliegvelden Twente en Eel-
uit een superconstellation. j de De overige patiënten worden per
auto naar hun dialysecentrum gebracht.
Achter deze onderneming staat de 29- De kunstnierbehandeling geschiedt 's
jarige Ierse zakenman Roman O'Ra- I nachts, zodat ze weinig van hun vakan-
hilly, die suces heeft gehad met de I tietijd hoeven te missen.
billiton 31
CARBOTIGER 1
esso den haag 2
SEINELLOYD 3
i St. Paulsroct
TJ IT ARUM 2 te Moga(
WAARDRECHT 2 V
Aalborg
WOENSDRECHT 3
Port Lincoln v
GRAVELAND
GREBBEDYK
HERCULES 21
HILVERSUM
KATWIJK 2 op Mississippi
ife n r Recife
^Jacksonville"
- lyaqull
KENNEMËRLAND 2
KOROVINA 2 te Bal
LIBERIA KUST 1 vn
im IJmuiden nr Antwei
MINOS 2 te Lalibertad
MARNELLOYD 1 vn Los Angeles n
MARON 2 te New York
MUSILLOYD 1 te New Orleans
MARATHON 1 te Porte Apierre
MEMMON 30 280 nno vn Madeiro ni
MATHILDE 3
NAESS COURIER 1 vn Yorkto
NEDER LEK 30 1380 ono vn Be
NEDER RHONE 1 te Hongkonj
ORANJE NASSAU 1 vn Ponce
Delgada
Europese priesters
organiseren inspraak
op bisschoppensynode
BRUSSEL (K.N.P.) Op de bijeen
komst van vertegenwoordigers van
nationale commissies uit de clerus en van
priesterraden is besloten om in december
in Zwitserland een samenkomst van
priesterraden te organiseren. Dit mede
met het doel een bijdrage te leveren aan
de voorbereiding van de bisschoppen
synode, die in 1971 wordt gehouden.
PARTHENON 30 vn Piraeus nr Be
PRINS DER NEDERLANDEN 30 3i
SCHIPPERSDRACHT pass 30 Lei*
Zaterdagavondmuziek
in Kloosterkerk
DEN HAAG. Twee beroemde
organisten komen concei-ten geven in de
reeks Zaterdagavondmuziek in de
Kloosterkerk aan het Lange Voorhout.
Op 11 juli concerteert Marie-Claire Alan.
Zij zal werken uitvoeren van Buxtehude.
Muffat, Bach en Pachelbel. Op 18 juli
speelt L. F. Tagliavini werken van
Frescobaldi, Rossi, Pasquini, Vivaldi en
Bach.
WATER
SPORT
*2" Regelmatig verkoop 2e
hands boten en motoren en
licht beschadig;'-" boten. Te
bevr.: W. S. de eendekooi,
Herengracht, Warmond.
11-9072
Heeft u vakantiegeld ont
vangen? Beleg het dan door
het kopen van een polyester
boot- Na jaren nog veel
plezier en gaid waard l'Ami.
Noordeinde 165a Roelof-
arendsveen. 14-9564
„Johnson" de meest ge
vraagde buitenboordmotor.
Inruil - financiering - repa
ratie. Hoofddealer voor Lei
den en omstreken. Jacht
werf Poelgeest, Oegstgeest,
Haarlemmertrekvaart 16a
(ingang bij Kwaakbrug), tel.
01710-54054 (ook zondags
open). 14-9555
*2" Tomos 4 een droom van
een buitenboordmotor, voor
vis- en toerboten, 4-pk met
losse tank, inh. 12,5 liter.
Vraag folder, prijs en lof de
monstratie, Jan v. d. Meer,
Noordeinde 45, Roelof-
arendsveen, tel. 01713-2564.
Met 'n advertentie in dit blad
bereikt u ruim 15000 adressen
TOMOS 4
een droom van een buiten
boordmotor. voor vis- en
toerboten, 4-pk met losse
tank, inh. 12,5 liter. Vraag
folder, prijs en/of demon
stratie. JAN v. d. MEER,
Noordeinde 45, Roelof-
arendsveen. tel. 01713-2564
J. van der LUTT Zn. n.v.
OEGSTGEEST - Wijttenbachweg 35
VOOR ALLE TRANSPORTEN
in Binnen- en Buitenland
dagelijks Duitsland en Zwitserland
■k OOK VOOR VERHUIZINGEN
Berging inboedels - Overzee verpakkingen
ALLE DOUANE FORMALITEITEN
Inklaren en Uitklaren Gespecialiseerd in
VRIESGOEDEREN-VERVOER
i 2 tot 16 ton
KAMER
met volledig pension
gevraagd
(met huiselijk verkeer)
voor één onzer jongere medeweikers.
Opgave aan:
N.V. KON. NED. GROFSMEDERIJ
Zuidsingel 66 - Leiden - Tel. 26341, toestel 04
(Mej. Huisman).
LEIMUIDEN
Dit landelijke en gezellige plaatsje ligt in het
groene hart van de randstad temidden van e
Zuidhollandse watersportgebieden (jachthaven
aan de Westeinder Plassen). Goede verbindingen
met de grote steden. Hier bemiddelen wij bij
de verkoop van een aantal nieuw te bouwen
HERENHUIZEN, voorzien van c.v. en GARAGE
Indeling: entree met spil trap, royale Z-vormige
kamer (plm. 33 m2), uitgebouwde keuken (plm.
10 m2), toilet; le etage: 3 sl.k., balkon, bad
kamer, 2e toilet; vaste trap naar 4e sl.k. met
dakvenster. Zonnige tuin op het zuiden.
Hypothéek 90 pet. van de aanneemsom met ge
meentegarantie. Oplevering voorjaar 1971.
Koopsommen v.a. 76.650,inci. alle kosten.
Voor inlichtingen en documentatie:
MAKELAARSKANTOOR ZWAAN,
HOOFDSTRAAT 89 SASSENHEIM
Telefoon 02532-8100 of 6061 b.g.g. 6992.
Met een
advertentie
in dit blad
bereikt u ruim
15000
adressen
W/