de postgiro garantie gemak Berlinalejury komt voor ondankbare taak te staan WillemsVuistbijna van het beeldscherm verdwenen CeidóeSoii^arit NAAR DE BODEM VAN DE ZEE Geen tussentijdse Tourreportages meer Duys en Oster konden t niet langer vinden da's makkelijk! Juliette Grecotour PAGINA 2 LEIDSE COURANT DONDERDAG 2 JULI 1970 Nog een tegen stem in kapittel /YVER de kritiek van Nieuw Links op v vele punten van het socialistisch ontwerp-verkiezingsprogramma behoeft de Nederlandse burger zich niet te verwonderen. Sinds dr. Vondeling en drs. Den Uyl de strijdbare oppositie vleugel van hun partij één vinger gaven, stond in de sterren geschreven, dat de hele hand het volgende doel zou zijn. Drastische vermindering van defensie uitgaven, spoedige erkenning van het links-totalitaire regime in de Duitse Oostzone, radicale wijzigingen in de economische structuur van vaderland en werelddeel, een steuntje in de rug voor buiten-parlementaire acties, het lijn allemaal punten, waarmee Nieuw Links geen moeite heeft. Wat minder voor de hand liggend is, dat Nieuw Links ook in verzet komt tegen het standpunt van de Partij van de Arbeid inzake de kieswetherziening. En daarmee is er voor die herziening nog een tegenstem in het kapittel ge komen. Waarom? Groepskrucht VOOR de P.A.K.-gedachte lijkt deze activiteit van Nieuw Links wel op een nieuwe grafkrans; want het was in samenwerking met D '66 en de Poütieke Partij Radikalen dat enkele socialistische Kamerleden zich schrap zetten voor een Initiatiefwet, die verkiezingen volgens een districtenstelsel aan rechtstreekse verkiezing van de kabinetsformateur koppelen zou. Wat heeft Nieuw Links tegen het districtenstelsel? Het bezwaar soms, dat dit een punt is waarbij overeenstemming tussen K.V.P. en Partij van de Arbeid noodzakelijk is? De langzaam gegroeide overtuiging, dat uit kieswethervormingen in Nederland toch niet de veranderingen zullen voortkomen, die Nieuw Links op haar verlanglijstje heeft staan. Misschien vermoedt Nieuw Links wei, dat bij verkiezingen volgens het districtenstelsel de groepskracht van de linkse P.v.d.A.'ers in het parlement een utopie worden zal. Want met uit zondering van Amsterdam berust de invloed van Nieuw Links meer op een grote hoeveelheid kleine contactpunten dan op grote machtsconcentraties, die bij districtsverkiezingen Kamerzetels zouden kunnen garanderen. Niet zonder reden is Nieuw Links nu reeds op veel ruimte voor buiten parlementaire acties gesteld. Zulke acties worden belangrijk genoemd om pro grammapunten te realiseren, die in de volksvertegenwoordiging op hindernissen stuiten. Ook wij erkennen het nut van een publieke opinie, die een slapend of suffend parlement wakker schudt. Maar Nieuw Links denkt ook aan andere buiten-parlementaire acties; acties waar bij een minderheid probeert een meer derheid voor voldongen feiten te zetten. Geweld EENJ vorm van geestelijk geweld waar de slechte gevolgen op de duur even triest kunnen zijn als die van fysiek geweld. En daarom is ook een Partij van de Arbeid in haar politieke en ideologische gespletenheid momenteel in de Nederlandse politiek een factor die onduidelijkheid schept. Dë kleurschakeringen in „links" lopen meer uiteen dan die tussen politieke groepen die nu „regering" en „oppositie" heten. En dan toch maar volhouden, dat een verkiezingsstrijd tussen ..kabinet- De Jong" en Progressief Akkoord zoveel duidelijkheid zou scheppen. Rechtspraak met oogkleppen knappen. Eigenlijk heeft hij nog geluk gehad, want de eis was een jaar en vier maanden. Deze straf zal het gemoed van menig militair in hart en nieren, die met een kwalijk oog de hedendaagse jeugd beziet, deugd doen, maar een zinnig mens wrijft zich toch wel de ogen uit als hij ervaart dat in sommige militante kringen weigering van de groet ongeveer gelijk staat met het toebrengen van lichamelijk letsel of iets van dien aard. Er zit misschien toch wel een goede kant aan de zaak: de aandacht wordt nog eens gevestigd op de toch al niet zo sympathieke instelling als het militaire straf- en tuchtrecht en de opvatting als bevond ons land zich in een gedurige staat van oorlog. Misschien dat deze uitspraak er iets toe bijdraagt dat bepaalde oogkleppert verwijderd worden. Maar een feit blijft het: die de goden willen verderven slaan zij met blindheid. Er zijn programma's die men graag nog eens wil zien. Hoeveel verzoeken kwamen er niet binnen om Please Sir te herhalen? De film ..Voyage tot the bottom of the sea" schijnt ook erg in de kijkerssmaak gevallen te zijn. want de TROS gaat deze zomer op- nieuw iedere maand een aflevering uitzenden. Vanavond wordt begonnen met ..Vuur des doods" waarin Admi raal Harriman Nelson en zijn mannen de strijd aanbinden met een alchemist die het hele zuidelijk halfrond in gevaar dreigt te brengen doordat hij het jeugd-elixer uit een exploderende vulkaan wil halen. Wie op avonturen gesteld is, kan genieten van de ge beurtenissen op de Seaview, de onder zeeboot die dr. Turner de vulkanoloog aan boord heeft. Bovendien zal het een weerzien worden met oude beken den als Crane, Chip Morton. Sharkey en Kowalski die gezamenlijk het spec tacle opvoeren, Nederland 2, 20.50 uur Nieuwe kleuterserie (Van o s omroepcorrespondent) HILVERSUM Met ingang van het komende winterseizoen zal de NOS- televisie, als opvolger van de Fabel tjeskrant een nieuwe door ThUs Cha- nowski te vervaardigen kleuterserie uitzenden onder de titel „De woefs en de Lamaars". De serie omvat de belevenissen van twee robotachtige dierenvolkjes. De Woefs, een hondachtig ras, zeer nij vere dieren, die altijd in de weer zijn met het maken van de dingen. Daar entegen zijn de kat-achtige Lamaars wat lui en hun leus is dan: komen we er vandaag niet dan komen we er morgen wel. Gillend plezier om Argentijns melodrama BERLIJN Na vijf dagen de films, die op de twintigste Berlinale mee dingen naar de gouden en zilveren beren, te hebben bekeken zouden we niet graag in de schoenen van de jury staan. Tot nog toe hebben de regisseurs zich misschien leuk kun nen uitleven, maar een uitgesproken kanshebber is er hier nog niet ver toond. Paul Williams „Out of it" komt op dit moment wel het meest in aanmerking voor een onderscheiding, maar een gouden beer zou een te grote beloning voor dit charmante werkje zUn. De jonge Duitse filmers zouden graag Fassbinders anti-film „Warum lauft Herr R. Amok?" be kroond zien, maar of de internationale jury onder voorzitterschap van de Amerikaanse regisseur George Ste vens Giant", „Shane" en „The greatest story ever told") daar zal in trappen is nog de vraag. In de jury zitten o.g. ook nog de Italiaanse regis seur Alberto Lattnada („Anna" en .11 capotto") de Joego-Slaaf Dusan Makavejev (Liefdesdossier van een telefoniste) en de Engelse actrice IBlly Whitclaw („No love for Johnny- en „Charlie Bubbles"). Waf de korte films betreft is de keuze tot nog toe al even moeilijk. De Duitse film „Interview" maakt misschien een kans, maar zonder op de gang van zaken vooruit te lopen zit er voor de Nederlandse'deelnemers Ernie Damen .Rembrandt vogelvrij" en Nouch- ka van Bmkel („Baby in de boom") zo gezien op de laatste dagen nog een kans op een zilveren beertje in. Laatstgenoemde echter heeft het na deel van een vrij moeilijk vertaalbare dialoog. Na het anti-theater van Rainer W. Fassbinder met zijn oninteressante ,.Herr R" op en top verfilmd toneel met Brian De Palma's „Dionysos 69" een registratie van een opvoering van Richard Schechners toneelstuk ge baseerd op Euripides „Bachantes". De Palma. die vorig jaar venaste in Berlijn met de film „Greetings" be perkt zich in deze „Dionysos 69" tot het slaafs vastleggen van het op treden van de New Yorkse pei-for- mance group, een soort living theati-e", volgens het split-screen "-systeem, twee velschillende beelden tegelijk geprojecteerd op een in vlakken ver deeld scherm. Merkwaai'dig is overi gens, dat tot nog toe de Amerikanen de enigen zijn. die in zwart-wit- beelden werkten. De andei-e landen speelden allemaal met kleuren, zo ook Argentinië, dat met een draak van het allerergste soort voor de dag kwam. „Los here- deros" (Strijd om een erfenis) speelt zich af in een oud. grenzeloos ver vuild huis, nalatenschap van een oude oma. In de villa wonen de zusters Maria en Isabel. Maria, verslaafd aan de drank en de bruut Karl, die op zijn beurt weer de ongure Raoul in huis heeft gehaald, is een deerniswekken de figuur. Isabel, een jong levenslustig meisje, dat de veel oudei-e Kavl tracht te verleiden, maar tenslotte door Raoul wordt aangerand. Naast de twee zusters is er dan nog Hans. de derde ex-fgenaam en diens jonge vrouw Stella. Zij willen het huis ver kopen. maar Kai-1 verhindert dit net zo lang tot de situatie in de villa onhoudbaar wordt. Toen de bruut Karl tenslotte in de laatste beelden van de film in slow motion van het dak stortte, was ex- niet eens een afkeurend boe-geroep. Het publiek had dat wel gewild, maar het is moeilijk boe-roepen als men tegelij kei-tijd moet schateren van het lachen. De doodernstig kijken de makers van de film, die na af loop van dit melodrama op het toneel vei-schenen werden dan ook door een van plezier gillende zaal ontvangen. Wat vexongelijkt slopen regisseur David Stivel en zijn hoofdrolspelei-s daarna maar weer terug tussen de coulissen. OTTO MILO. (Van c omroepcorrespondent) HEL] e omroepcorrespondent) liet :SVM i NO& tellende equipe in drie van radio installaties voorziene Peugeot-station- cars da Tour de France volgt, lukt het noff steeds niet om tussentijdse directe radio-reportages via Hilversum 3 uit De moeilijkheden zijn ontstaan tijdens de staking bij de Franse ORTF waar de technici een gevarentoeslag eisten. Het gevolg was dat ook de helicopter welke boven de wielerkaravaan vliegt en met een relaiszender is uitgerust, aan de grond bleef. Daardoor konden de van mobiele zenders voorziene NOS- en ORTF-auto's geen verbin ding via Parijs met de luisteraars krijgen. Het ziet er op het ogenblik naar uit dat deze ongelukkige situatie zich niet meer zal wijzigen omdat de helicopter naar Parijs is teruggekeerd en de Franse technici gisteren de re laiszender uit het toestel verwijderd hebben. eed nav «WMi Theo Koomen en Jean Nelissen rijden nu voor de wielrenners uit naar de finish vanwaar zij telefonisch een re portage aan Hilversum doorgeven. Al leen Radio Luxemburg zit thans op fluweel omdat overal in Frankrijk langs de tourroute vaste posten voor dit station zijn opgebouwd, vanwaar de reporters de wielerfans van de ontwikkelingen in de Tour op de hoogte kunnen houden. In Hilversum vernemen wij nog dat talloze brieven en kaarten' van luiste raars bij Hilversum 3 binnenkomen met enthousiaste reacties over de nieuwe herkenbare programmering tussen 13.00 en 17.00 uur op het derde radionet. Wat dat betreft schijnt deze proef in de smaak te vallen. HILVERSUM Wat insiders btf de AVRO-tclcvisxe al maanden geleden hadden voorspeld is thans de waarheid geworden. Willem Duys, sinds 1963 presentator van meer dan 80 vuistprogramma's heeft na een formidabele ruzie met zijn regisseur-producer Fred Oster de AVRO-leiding voor de keuze geplaatst door te eisen hij er uit of fk. knap improvisatievermogen bij de kij kers altijd de eer opstrijkt. De naam van Fred Oster als de man achter de knoppen, komt slechts op de titelrol te Al geruime tijd ontstond er een ernstig verschil van mening tussen beide- figuren, maar de controversen laaiden pas hoog op tijdens de buiten- reportage van de ..Vuist" rond hotel Bouwes in Zandvoort. Toen viel Fred Oster op niet mis te verstane wijzei uit tegen Willem Duys omdat deze te laat voor de camera-repetitie arri veerde. Oster verklaarde in het bijzijn van iedereen, dat hij op die manier het vertikte om nog langer met Wil lem samen te werken. Duys stelde zich de volgende dag in verbinding met de plaatsvervangend- chef van de AVRO-televisie de heer Ger Lugtenburg. Hij verklaarde onder geen beding meer met Fred Oster te willen samenwerken. Mocht de AVRO-leiding toch de heer Oster handhaven als regisseur dan zou Duys zich niet meer beschikbaar stellen als presentator van „De Vuist". Er is na- De moeilijkheden dateren van enke le weken tei-ug. Reeds bij de 75-ste uitzending verklaarde Oster in een dagblad-interview: „Als Willem Duys vlak voor de uitzending plotseling ziek wordt, dan neem ik ook de presentatie voor mijn rekening". Het heeft er alle schijn van dat hier een zekere jaloe zie de metier in het spel is aan de kant van Oster. Immers hij moet voor elke t.v.-uitzending alle onderdelen grondig voorbereiden, afspraken ma ken en contracten sluiten, daarenbo ven draagt hij de zorg voor een vak kundige t.v.-regie. Maar het is Willem Duys, die dank zij zijn presentatie en dien langdurig met beide partijen ge sproken. De AVRO wilde deze controversen liever binnenshuis houden. Naar wij vernemen zal de volgende uitzending van „De Vuist" thans geregisseerd worden door Theo Ordeman. De heer Oster wordt in de komende maanden belast mét de t.v.-regie van andere gevarieerde programma's. (ADVERTENTIE) .voor wie 'm aanneemt ..voor wie 'm afgeeft Lees maar! Elke girobetaalkaart wordt door de Postgiro tot 100,- gegarandeerd. Dat Is de waterdichte zekerheid dat elk bedrag tot/100,- per kaart uw postrekening wordt bijgeschreven. Snél, gespecificeerd en wel! Dus: kaart ontvangen? Giropas gezien? Kassal 92|4567 TH^GL.% STATIONSSTRAAT 33 'LÖOWOUDE 9999 op «Schrijf maar! Betaal met de pen prompt en precies het juiste bedrag. Zonder buikige portemonnaie of bultige portefeuille. De girobetaalkaart - u krijgt er steeds 20 - is altijd pasklaar: geen gewissel en „Hebt u niet kleiner?". En al uw uitgaven staan overzichtelijk zwart op wit dank zij de dagafrekeningen. hhm Jaren geleden begon zij in Parijs haar liedjes te zingen; rond 1950 was zij de jonge zangex-es die het chanson in een nieuwe richting wilde sturen, zoals zo- velen toen deden. Maar waar haalde zij het aparte vandaan, het eigene in haar zwarte kledij met die subtiele korte handgebaren en vooral met die donkere, zwoele stem die na Leander in de mode was gekomen? Ze had al toneel gespeeld en gefilmd maar het lied hield haar hart vast. Eerst waren het de chansons noix-es ïnaaT later be gon de zon door te breken. Toen was ze echter al een ster, in Parijs, in Frankrijk en spoedig ver over de grenzen. Het vorig jaar was Juliette in ons land en de TROS maakte een show van haai- onder leiding van Ka- rel Prioiv Dezelfde show die vanavond zal worden uitgezonden. Jaren gele den zong zij het liedje van Jacques Brei „Vieille" waarin ze de wens uit sprak oud te willen zijn om de oude ren eens flink de waarheid te kunnen zeggen over hun vooroordelen aan het adres van de jeugd. Maar Julliette is nu veertig geworden.... Ze zingt dit liedje vanavond ook evenals „Jolie Möme" en „Pax-is canaille" oude ge liefde liedjes die we ons nog meteen herinneren, „Sous le ciel de Paris". „Chambre 33" en niet te vergeten „Les feuilles mortes" van Prevert. Trou wens, welke Franse zangeres had dat niet op haar repertoire staan? U zult er vast naar kijken en luisteren. Ne derland 2 om 2140 uur. NEDERLAND I NOS 18.25 uur: Tour de France 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal VPRO 19.04 uur: Piknik •20.00 uur: Journaal NEDERLAND I NOS 18 25 uur: Tour de France 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal KRO •19.04 uur: Piste 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Amusements- 20.20 uur: Piknik (vervolg) 22.30 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Den Haag vandaag 19.09 x Van gewest tot gewest Journaal 19.49 uur: Verkeersinformatie •20.00 uur: Journaal TROS 20.20 uur: Tussen de wal en het •20.50 uur: Voyage to the bottom of the sea 21.40 uur: Juliette Gréco 22.30 i 21.10 uur: Porti'ëfwan kafti Alfi-ink •21.55 uur: Bonanza 22.45 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.00 uur: Tennisreportages 18.45 uur: Pipo de clown 18.55 19.04 uur: AVRO 19.30 uur: Portret v Corelli 20.00 uur: Journaal 20:20 uur: Circus Internationaal 21.40 uur: AVRO's Tele-archief programma Benny Hill Journaal actuele informatie het toerisme. 23,15 Jazztlme. 23.55-24.00 BRUSSEL (NED) 324 M. 18.00 Nieuws. 18.03 Verzoekprogramma voor sldaten. 18.28 Paaxdesportuitslagen. 18.30 Franse taalwenken. 18.33 Grammofoonmu- ziek. 18.35 Wegwijs wezen. 18.40 Intermezzo. 8.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwenken. 18.55 Grammoloonmuziek 9.00 Nieuws. 19.30 Lichte muziek. 19.45 Politieke tribune. 19.55 Instrumentale muziek. 20.10 Boekbespreking. 20.25 Intermezzo. 20.30 Hoorspel. 21.2 Prome nadeconcert. 22.20 Nieuws. 22.10 Lichte mu ziek (23.00 Nieuws). 23.40-23.45 Nieuws. Amerika is het welvarendste land ter wereld. Zelfs de mensen die er van „welfare" -leven hebben naast hun krotten en ratten er meestal wel hun auto, koelkast en tv-toestel. Het is in vele opzichten een gekke samenleving en dat wordt pas echt duidelijk als Amerikanen zelf hun kritiek gaan Op t.v. gebeulde dat gisteren twee maal. In de CBS-documentaire „Land van belofte" en in de protest-musical „Stomp". Land van belofte, door de KRO uitstekend begeleid, toonde aan- dat voor sommige Amerikanen de huidige toestand maar ternauwernood beter is dan ze dat was in de zwarte tijd van de economische crisis in de jaren dertig. Stomp is het protest van de jeugd, een speels protest en daardoor misschien extra-welsprekend. Stomp is boven dien een theatergebeuren van belang, omdat er zoveel nieuwe wegen wor den ingeslagen, waarbij ons vooral opviel dat het aanwezige publick zo intens bij de voorstelling betrokken Die extia-dimensie die daardoor ver kregen werd liet zich niet gemakke lijk in tv-beelden vangen. Het tv- scherm is. tenslotte een venster dat moeilijk suggereren kan dat men als toeschouwer van alle kanten door een theater-fenomeen omgeven wordt. Toch deed regisseur Jan Venema wat HILVERSUM tiek. 7,20Lichte grammoloonmuziek. (8.i 3.11 R;.dioiouiiu>al. «.30 De Arbeidsvitaminen (gr). (11.00-11.02 11.30 Alt-mezzo en piano: klassleki Aubade: klassieke (gr.). ll.OC Mededelli in het park, hoorspel. TROS: ilecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Ste reo: Klassieke romantische muziek (gr.). EO: 14.00 Ruimte: Radio-magazine: 1. Zin gend getuigen: gewijde muziek (gr.); 2. - God: 3. Meer dan een OS: 11.00 Nieuws. Show. VPRO: 12.00 OS: 13.00 Nieuws. 05-18.00 Zingende bougie: oerismo: toeristische informatie uit bin- ;n- en buitenland. VPRO: 16.00 VPRO- rijdag: gevarieerd programma. (16.00 IILVERSUM II 208 ."NL .16 Badinerie: klassieke Jieuws; 7.32 Actualiteiten BRUSSEL 324 M. (NED). i-.uu mcuna. 12.03 Muziekprogramma. (12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-berich- ten voor schippers.) 12.55 Buitenlands pers overzicht. 13.00 Nieuws, mededelingen, weer bericht, dagklapper en SOS-berichten voor Lichte muziek en flitsen hij kon en hij kwam gaandeweg heel ver in zijn pogen om ons een eigen „aanwezigheid" te suggereren. Wel licht was hij nog verder gekomen als hij, zo ongeveer op het moment dat het „contact" er was. niet had moeten afbreken. Want voorzien was dat slechts het eerste deel zou worden uitgezonden. Waarom eigenlijk? Van het Holland Festival mogen we op t.v. kennelijk alleen fragmenten zien. De hele voor stelling van Slomp duurt anderhalf uur. De groep zit. zo werd in de directe uitzending met veel nadruk gemeld, voor enorme financiële pro blemen. Voor de NOS was het waar schijnlijk een „goedkope" aangelegen heid geworden om het geheel uit te zenden. Zou het te „gewaagd" geworden zijn? Ach, ten behoeve van de tv-uitzending waren in de tekst wijzigingen aange bracht. Voor zover „nodig" had dat eveneens met de aankleding kunnen gebeuren. Ofschoon je als tv-kijker soms staat te kijken van wat cr op een laat tijdstip tegenwoordig moge lijk is.. Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2