NEW ORLEANS JAZZ in gevaar NEW ORLEANS JAZZ SUITE STELDE TELEUR DUKE ELLINGTON IN AMSTERDAM Diplomaat Berchem en de Bentgenoten HOLLAND FESTIVAL 1970 Jerzy Semkow stelde zich voor met Skrjabins tweede symfonie RODEOSHOW Touber maakt beattent van Music Hall van HF „De verkochte bruid" in betere vorm Goyagrafiek in Rijksmuseum LEIDSE COURANT Aan dc lange reeks van composities die Eduard Kennedy „Duke" Ellington in de loop der jaren heeft geschreven is sinds vorig Jaar een nieuw werk toege voegd: The New Orleans Jazz Suite. Tijdens het concert dat gisteravond ln de Zuidbal van de nieuwe RAI te Amster dam doorgang vond hebben Ellington en «*Mi nog altijd fameuze orkest dit werk naar onze mening echter niet volledig ten gehore gebracht. Het geheel bracht ons echter niet hetgeen wtJ hadden ver- m" duidelUkf e<*t Ellington!aanse thema's. Dit werk bleek opgebouwd uit in hoofdzaak wat tietaen, waarin de improvisatie Ondanks het bijzonder kundige spel van reep Norris Turney (fluit), Russell (klarinet) en Paul Gonzales op «enorsax, bleef de indruk gevestigd dat Ellington hier slechts Impressies h«rft gecreëerd, waarbij de solisten zeer vrijheid in de interpretatie werd •(toten. Het overige deel van dit con- atond echter wederom op het een- ^««1 hoge Ellingtonniveau. Onder lei van de eminente hammondorganist Bill Davis werd gestart met Duke's waarna nog drie „inswingers" wigden. voordat de maëstro zelve het podium betrad. Hij werd met een staande ovatie door aeecuitgebreide auditorium begroet. grote bewondering hebben wij deze zeventigjarige orkestleider gade geslagen. M«t een respect afdwingende vitaliteit en ongeëvenaard vakmanschap speelt hij zgo intro's aan de vleugel en leidt hij z*jn orkest, soms met humoristische trek jes. dan weer sterk geconcentreerd. Hij bespeelt tevens het publiek (I'm begin ning to see the light bijvoorbeeld) of po seert potsierlijk voor een overmoedig fotograaf, waarna hij weer moeiteloos zijn aanwijzingen geeft. Solistisch ach ten wij het spel van 'trompettist Cootie Williams de in Nederland wonende trompettist Nelson Williams maakte Kdelijk Ellington bijzonder knap in driekwart en vierkwart ingezet so*ieerde hij met een prachtige toonvor- mtng en melodieuze vindingrijkheid. „High-blower" Cat Anderson (trompet) vertolkte een blues, waarbij ons bleek dat ook bij dez>e „granieten" muzikant de jaren beginnen te tellen, hoewel zijn prestaties bepaald nog indrukwekkend waren. De selectie van Ellingtonsucces- onder andere toonde ons weer eens de prachtige klankkleur die <feee band collectief creëert, waaraan tevens organist Wild Bill Davis een groot non deel had. Bij een analyse hiervan komt men tot de conclusie dat enerzijds (ie zeer muzikaal geschreven arrange menten en anderzijds de grote kunde van elk der orkestleden hieraan gaondslag liggen. Zonder schroom c «ladeven wij dan ook dat deze rr stream big-band jazz van Duke Ellington een muziekgenre van blijvende wj betekent. Het optreden van vo Tony Watkins namen wij op de- koCfl Expositie Amsterdam AMSTERDAM In het Prentenkabi net van het Rijksmuseum wordt van 3 juli tot en met 30 augustus een ten toonstelling van tekeningen gehouden onder de titel „Berchem en de Bentge noten in Italië". De tekeningen zijn af komstig uit het eigen bezit van het Prentenkabinet. DH jaar ls het 350 jaar geleden dat een van de belangrijkste „Italianisan- ten" uit de Nederlandse schilderkunst, Claes Pietersz. Berchem, in Haarlem werd geboren. Het is onbekend of deze schilder zelf in Rome is geweest. Zijn stijlgenoten hebben honderd jaar lang ui Rome een soort kunstenaarssociëteit k* stand gehouden, de Bent. Voorname lijk Noordnederlanders, wat Vlamingen en een enkele Duitser maakten er deel ^Veel jonge Nederlandse kunstenaars maakten na het afsluiten van hun leer periode een reis naar Rome. Ze werden daar opgenomen in een vriendenkring met een eigen luchthartige code. De leden van de Bent noemden zich „bent vogels". Zij weigerden zich te binden aan de gevestigde Romeinse instellingen en opvattingen; zij keerden zich aan vankelijk ook tegen het verplichte lid maatschap van de Accademia Romana dl San Luca. De eerste generatie Bentvogels be stond onder meer uit Poelenburgh, Van Swanenvelt en Pieter van Laer, waar van de beide laatsten contact hadden met Claude Lorrain. Zij onderscheidden zich door hun penseelvoering en de wijze waarop zij het licht benutten bij de uitbeelding. Schematischer werkte de tweede generatie, waarvan Jan As- aelijn, Thomas Wijck en Karei Dujardin vertegenwoordigers waren. In de derde generatie waren er zowel strikt topo grafisch als classicistisch werkende schilders. Tot de eerste categorie be hoorden Lieven Cruyl en Willem Schel links, tot de tweede groep Albert Meye- ringh, Jacob de Heusch en Isaac de Moucheron. Met Theodoor Wilkens ein digt de Nederlandse Bent in Rome. Een interessante Bentvogel uit dé eerste generatie was-Jan de Bisschop, een Haags advocaat, die als dilettant op deze tentoonstelling is vertegenwoor digd. In de Ermitage in Leningrad wordt Berchem herdacht met een speciale tentoonstelling van zijn schilderijen. Bil deze tentoonstelling wordt een folder uitgegeven met toelichting en lijst van tentoongestelde werken. Pierre Mac Orlan overleden PARIJS (AFP) Zaterdag is de Franse schrijver Pierre Mac Orlan overleden. Hij is 88 jaar geworden. Zijn bekendste roman is „Quai des Brumes die evenals andere romans van zijn hand is verfilmd. Hij heeft ook veel gedichten geschreven. Badura-Skoda in Frank Martin Op een festivalconcert heeft het Resi dentie-Orkest de Poolse dirigent Jerzy Semkow geïntroduceerd. De jongeman van 36 jaar. opmerkelijk lang en slank, en met heel lange armen en handen, begon zijn dirigentencarrière ln zijn vaderland en in Rusland maar treedt de laatste tijd nogal eens in Londen. Kopenhagen en andere Westerse steden op. Bij Columbia maakte hij zijn gram- mofoonplatendebuut met de tweede symfonie van Alexander Skrjabin, en met dit werk presenteerde hij zich za terdagavond ook voor het eerst in ons land. De Russische romanticus Skrjabin, die in 1915 op 43-jarige leeftijd stierf, was een merkwaardige en zonder twij fel getalenteerde persoonlijkheid die evenwel niet tot volle ontplooiing is gekomen. De laatste jaren komt zijn muziek kennelijk weer meer in de be langstelling zowel bij de pianisten (de componist was zelf een uitstekend con certpianist die veel van zijn werken op uitgebreide concertreizen zelf vertolkte) als bij de orkesten. Nu worden dikwijls vroege stukken van Skrjabin gespeeld, en dat is in zoverre jammer dat hij toen nog echt een epigoon was. Vooral zijn vroege pianomuziek staat zo sterk onder de invloed van Chopin dat hij niet zonder reden de Russische Chopin werd ge noemd. Maar ook Grieg, en later De bussy, lieten zich gelden tot hij zich tenslotte ontwikkelde in de richting van een mystiek expressionisme op welhaast atonale basis. De eigen zeggingskracht hoe men daar dan verder over mag oordelen is er nog niet in de zaterdag uitgevoer de tweede symfonie uit de eerste jaren van deze eeuw. Het stuk werd door Semkow met een sterke innerlijke be wogenheid en veel gevoel voor het bre de melos, de verzadigde klank en typi sche kleur vertolkt. Er bleek nogal wat Tsjaikowski, maar meer nog Wagner in te zitten en af en toe ook Berlioz, alles in meer of minder persoonlijke ver werkte vorm. Men kan zich voorstellen dat de nog geen 30-jarige Skrjabin deze muziek met zijn hartebloed componeer de, maar dat hij zich er later van distancieerde en zelfs uitvoeringen ver bood. Voor dat verbod is nu helemaal geen reden. Het was best eens interessant het stuk in deze knappe, boeiende en levendige vertolking ie beluisteren en het ging er bij de luisteraars dan ook uitstekend in. In elk geval schonk de weergave meer bevrediging dan die van de symfonie no. 85 van Haydn, die correct maar ook stijf en strak en zonder noemenswaarige charme werd gespeeld. Misschien was het ook geen Festival alle zes worden gespeeld. Ze is; dat koningin Marie Antoinette deze stevige uitvoering wel geen vi keur voor het werk aan de dag hebben gelegd, zodat het stuk dan n de bijnaam „La Reine" zou heb gekregen. i lange tijd in ons land wonende Zwitser Frank Martin, die dit concert in 1968 j en 1909 componeerde (en op verzoek I bijzonder „moeilijk" maakte) voor de J Tsjechisch-Oostenrijkse pianist Paul I Badura-Skoda, die het nu ten doop hield. I Mart een fi j een knap vakman te zijn, die weliswaar niet extreem progressief is maar het moderne idoom toch gemakkelijk han teert en toepast voor zijn inspiratie die in wezen laat-romantisch is. Wat opvalt bij dit nieuwe pianoconcert is niet al leen de overheersende, notenrijke en met name in de snelle finale buitenge woon hoge eisen stellende solopartij, maar ook een bij Martin weinig voor komende aggressiviteit in de hoekdelen, die hier en daar bepaald een martiaal karakter krijgt. Poëzie en lyriek zaten dit keer nauwelijks in de solopartij, ook eigenlijk niet in het ernstige, bedacht zame lento, meer dan nog in de symfo nisch behandelde orkestpartij. Het stuk dat weinig luisterproblemen stelt (al kan men het natuurlijk na één keer horen niet volledig in zich opne men) is opmerkelijk hartelijk ontvan gen. De bejaarde componist, die voor de suggestieve verklanking kwam bedan ken, werd staande toegejuicht. Ook de De serie „Special Branch" ofwel „Met speciale opdracht", onder welke titel de NCRV dit programma uïtzeudt, loopt ten einde. Nog enkele afleverin gen staan op het programma voor de komende weken. Daarna kan de kij- „The name of the game" (Nederlandse titel „De regels van het spel") ver vaardigd door M.C.A. in Amerika. ■an „Met speciale op- ring een vrouw betrapt op winkeldief stal. ondanks het feit dat haar porte feuille veel geld bevat. Op het politie bureau geeft de vrouw haar eigen op, Zij Kunst en Kunstenaars In de Grote Kerk te Rotterdam wordt in juli 'n Orgelmaand gehouden. De mani festatie wordt op maandag 6 juli geopend met 'n uitvoering van de grote orgelmis van Johann Seb. Bach door de organis ten Johann Th. Lemckert en Aad v. d. Hoeven m.m.v. de Laurens Cantory o.l.v. Barend Schuurman. Verder wor den op de maandagen 13, 20 en 27 juli concerten gegeven door resp. Marie- Claire Alain, Peter Planyavsky (orga nist van de St.-Stephan te Wenen) en Hans Klotz, organist te Keulen. Alphons Mineur exposeert van 4 juli tot en met 2 augustus foto's in Kunstzaal Zuid, Zuidplein 120 Rotterdam. In Theater PePijn, Nieuwe Schoolstraat 21 Den Haag worden op vier zondag middagen jazz-concerten gegeven. Op treden zullen: het kwartet Chris Hinze (19 juli), het Frans Elzen kwartet (26 juli), het Theo Loevendie kwartet (2 Het Nationale Ballet start zaterdaga vond een tournee door West-Duits- land en Zwitserland met de eerste opvoering in Duitsland van Rudi van Dantzigs „Moments" in Wetzlar (Hes sen). Ook „Giselle van Adolphe Adams staat op het programma. De hoofdrollen worden vertolkt door Ru- dolf Nerejef, Margot Fonteyn en Warcia Haydee. Mireille Mathieu, de befaamde Franse zangeres, treedt op woensdagavond 1 juli op in de Prins Willem-Ale: blijkt de echtgenote te Tsjechische diplomaat. De onschend baarheid die de diplomatieke status met zich meebrengt verhindert inspec- aan een verhoor te onderwerpen. Myra Kobylnova bekent dan ook grif haar diefstal. Zij vertelt zelfs het met opzet te hebben gedaan in de hoop dat zij in handen van de politie zou val len. Zij en haar man moeten namelijk terug naar Tajecho-Slowakije en om dat zij de mening ix toegedaan dat haar man in ongenade is gevallen, wil ze de terugkeer op alle mogelijke manieren trachten te verhinderen. Een toevallige ontmoeting tussen Charles Moxon en Myra's echtgenoot werpt een ander licht op de zaak. Het afgelopen winterseizoen waagde opnieuw een groot aantal amateurar tiesten zich met wisselend succes op de Rodeo-draaischijf. Ter afsluiting van deze reeks uitzendingen werden enkele amateurs opnieuw uitgenodigd deel te nemen aan een Rodeoshow, dus zonder het geliefde maar ook gevreesde wedstrijdreglement, die de NCRV vanavond in kleur uitzendt. Cor Hermeier ontwierp hiervoor een kleurrijk decor, Ruud Boe zorgde voor enkele arrangementen. Ansje van Brandenberg plaatste iedere artiest in een eigen lijstje en het orkest van Ru van Veen zorgt waar nodig voor een stevige achtergrond. Medewerkenden aan deze show zijn: Go Go Company, Ineke van den Meydenberg, Wim Smit, Oneofallofus, het Trio Homberg, Dick Ridder, de Tiroler kapel Die Lustige Burschen, de Djook Singers, The Skiffle Three en de winnaar van het laatste Rodeo-seizoen, Maikel. NCRV Ned. I 20.45. Pipo en Mammaloe weigeren filmcontract (Van onze radio- en tv-redacteur) HILVERSUM In september zou in de Spaanse badplaats Ibiza door Cine- centrum een Pipofilm worden opgeno men waarvoor Wim Meuldijk het draaiboek schreef. De hoofdrolspelers dagen geweigerd het filn te tekenen aangezien ze niet akkoord gaan met de financiële voorwaarden. Naar verluidt overweegt Cinecentrum thans de hoofdrollen te laten spelen door Cees van Ooijen en Janine van Wely. F. Dekker, leider Ook in die oertijd werden volgens deze methode technisch goede prestaties geleverd, maar geleidelijk ging men inzien dat op deze wijze toch geen optimaal resultaat verkregen werd, terwijl de methode nogal kostbaar Sindsdien werkt men met film. Men kan dan werken onder de best denk bare omstandigheden, is niet afbanke- dc toevallig op één bepaald tijdstip beschikbare deskundigen. Bovendien kan bil de mon tage elk oneffenheidje worden ver werkt. elke fout gecorrigeerd. Tenslot te zijn er geen taalmoeilijkheden, want er is ruimschoots gelegenheid om een andere taal „ln te spreken" dan wel tot ondertiteling over te Gezien een en ander was het be vreemdend dat in „Water kent geen grenzen" gisteren weer op de „ouder wetse" methode werd teruggeschakeld. Het was een documentaire vervuiling van de Rijn, gez; NEDERLAND I NOS: 18.25 uur: Tour de France 18.45 uur: Pipo de Clown 18.55 uur: NCRV: 19.04 uur: Scheepsjongens van Bontekoe 19.12 uur: Please sir 19.37 uur: Een geniale vonk, 0.20 1 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Wereldvoedsel- congres '70 VARA: 19.30 uur: Hier en nu 20.45 uur: •21.35 uur: Met speciale opdracht "coro "SnTemd op aarde ""f1 •22 35 uur- Journaal Journaal Metdemuziek NEDERLAND II De parachute, vaarvoor honderd; moeten zijn ge i veel geld gekost verschaft moest gens niet half zo filmdocumentaire lijkbeid boden Extra-nadeel: in het donker kan tv niet werken, dus viel de uitzending op een zomerse zondagmiddag. Gevolg: waarschijnlijk een minimale kijk dichtheid. De NOS zond „Water kent geen grenzen" op beide netten uit. eenmaal onvertaald, eenmaal met si- multaanvertaling. Di versie zal weinig belangstelling heb ben gehad; men moest het Duits wel zeer goed machtig zijn om de vele technische (bijzonderheden te kunnen Met die moeilijkheden kampte ook de simultaanvertaalster. De vertaalde versie werd daardoor, behalve oer- dreun. ook heel gek af en toe, als de moeilijkheden te groot werden. Leuk ste: in het Westland is een keuken zoutgehalte van 100 tot 120 kg per liter sproeiwater nog aanvaardbaar, daarboven wordt het bedenkelijk... i de uitzending: als informal eigenlijk i petitie" voor een internationaal scha kelprogramma dat moest aantonen dat de samenwerkende t.v.-maatschappij- en gereed zijn als bij een belangrijke actuele gebeurtenis zo'n schakelpro- zenst zou zijn: nagenoeg groenteman). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Mededelingen. KRO: 12.00 Stereo: van Uitgebreide reportage of herhaling NOS- twaalf lot twee. gevarieerd programma. u[t°grd™m MiddeleYuwe^'"^Cn" R 40 Jvl,dvan het land; 12.26^ Mededelingen Rondolnn 1'Yogramrna voor'* de S>'rouw f^O^Pizz cat'i z if* 1 ""idd*Pro*r"a>m,n AVRO: 12.40 Toppers8 van toen (gr). 13.00 ker:' H T! Vóór"de kleuters, i 7 Nieuws. 13.11 Radiojournaal, NOS: 13.30 17;18 Hai!. jeugdprogramma; - Spiegel van België.' Muziek en nieuws van van Radio Nederland ™"r h" d* mimi.r Wereldomroep HILVERSUM (A.N.P.) Tot hoofd van de nieuwsdienst van Radio Nederland Wereldomroep is benoemd de heer F. Dekker. De heer Dekker (42) is thans chef van de redactie buitenland van de nieuwe Rotterdamse Courant, Hij zal op 1 oktober a.s. zijn nieuwe functie bi Hilversum aanvaarden. De heer Dekker, die na zijn middelbare school opleiding het NOIB fce Breukelen af trede in de journalistiek bij het Haar lems Dagblad. Sinds 1961 is hij werk zaam geweest bij de NRC. de minder goeden verdwijnen geluid loos, worden niet weggehoond. Het spelletje „Wie ben ik?" kon ons minder bekoren. Als de gegevens on juist zijn heeft het geen enkele waar de, als ze juist zijn wordt een grieze lige geestelijke strip-tease op de deel- s gepleegd. Com n we met het slotdeel „Goed geoogst", dat vroegere sterren van „Nieuwe Oogst" in het zonnetje zet. Een daarvan was de destijds bloedjongc Anneke Grönloh, die thans bewees dat haar vroegere uitverkie zing juist was geweest. Pim Jacobs was in alle onderdelen een goed gastheer, theer. derne m i n i-m u ziekjesH.M Henk Badings afgewisseld met directe ^reportages van het Trefpunt: discussierubriek voor actuele za- Mix: licht muziekprogramma. BRUSSEL 324 M (NED) HILVERSUM II 2»s M 12.00 Nieuws. 12.03 Muziekprogramma. (12.40 woord. 7.16 Stereo: Op. het eerste gehoor: pers!) *12.55 Bmtenland^pereoverztcht.* 13.00 klassieke muziek ^gr.). (7.25 Horen en zien; Nieuws, mededelingen, dagklapper en SOS- 8.00 Nieuws5' 8.11 Te Deum "aüdamul^fewij- ziekeen" fifteen "an'dff* Tou? de France. Ge: ;rledei Praags „Nationaal Theater" heeft zondag revanche genomen op de vervroegde en artistiek niet helemaal geslaagde eerste uitvoe ring van het Holland Festival van Smetana's „Verkochte bruid". Ook zondag deed de aankleding van de opera wat simpel, bijna armetierig aan en bleef het resultaat van de regie te statisch. Maar het ensemble in zijn geheel was mede als gevolg van een wat. gewijzigde bezetting ook vocaal veel beter ingespeeld, waardoor de muzikale fleur niet uitsluitend van koor en orkest behoefde te komen. Niettemin behield het Praagse opera orkest onbedreigd de „gele trui". Onder leiding van Jozef Kuchinke kreeg de partituur van Smetana alle sprankelende vaart en klankkleur die ze in zo'n overvloedige mate bezit. Evenals bij de „première" van dinsdag behaalden ook nu koor en ballet een zeer ruipie vol- Van de solisten gaf de ervaren Eduard Haher als huwelijksmakelaar zingend en acterend de meest gave. Maar ook in de beide hoofdrollen hadden Marcella Machotkova (als de verkochte bruid) en Ivo Zidek (Jenik) sterke momenten Het stemmenmateriaal van de andere solisten was van mindere kwaliteit, hoewel daarmee in het ensemblewerk meestal een goed peil bereikt werd. Het Circustheater in Scheveningen was gisteravond zo goed als uitverkocht. Aan „opendoekjes" had het Praagse Nationaal Theater geen gebrek en aan :lot groeide de waardering uit tot ivatle. zlriiten: terecht! AMSTERDAM Van 13 november 1970 tot en met 17 januari 1971 wordt in het Prentenkabinet van het Rijks museum grafiek van Goya-etsen en li- de belangrijkste exposities van Goya's grafische werk ooit in Europa gehou den. proefdrukken weten aan te trekken uit buitenlandse openbare en Nederlandse particuliere collecties, zoals o.m. uit de verzameling Dutuit te Parijs. In de catalogus worden de nieuwste gegevens over Goya's grafiek verwerkt. Na de zomertentoonstelling van Goya- schilderijen in het Mauritshuis te Den Haag geeft deze Amsterdamse tentoon stelling niet alleen een ander facet van j Goya's kunstenaarsschap, maar legt ook getuigenis af van zijn t ïtrokkenheid i met dc gebeurtenissen van zijn tijd, de I periode voor en na de Franse revolu- dapper tussen de fervente blazers strijkers door. maar de vocale loopjes zijn stem verstikten menigmaal in eluidsgolven, die hem stegen. In zijn liedjes met glasharde teksten als Emancipatie en La belle Americaine wist hij het hoofd wel bo ven water te houden, drijvend op zijn routine, maar het speciaal voor deze gelegenheid in opdracht van HF en Buma door Jules de Corte geschreven liedje Kleine Anita, een engeltje als verkeersslachtoffertje, eiste bepaaid een bescheidener orkestratie, evenals het gevoelige liefdesliedje 't Is mal en toch van Louis Davids. We willen Dolf v. d. Linden hier niet lastig om vallen, want in zijn toonzet tingen werden we regelmatig prettig verrast door kleuren, waarin hij niet alleen een zeer persoonlijk accent legde in bepaalde, overbekende liedjes, maar hieraan bovendien een eigen interpre tatie en appreciatie toevoegde, die we als flonkerende vondsten ondergingen. De ware schuldige van het overdadige geluid viel door de mand bij de op komst van Adèle Bloemendaal, toen de man aan de knoppen, Touber (die na atte het Holland Festival '70 onder de titel Music Hall ook nu weer een Tour de Chant: groten uit het vaderlandse cabaret, die uit de intimiteit van de eigen werksfeer waren gehaald om in de rug gesteund door het Metropole-orkest zich magistraal in hun eigen liedkunst uit te leven. Ditmaal waren daarvoor uitgenodigd Adèle Bloemendaal, Jenny Arean, Gerard Cox en Frans Halsema, stuk voor stuk gereputeerden op hun gebied. Op de Tour de Chant zaterdagavond ln het Scheveningse Circusgebouw zong het dan ook lekker. Maar de man van de artistieke regie. Rob Touber, heeft er een hele toer aan gehad om de geluidsvolgen van het 44 man tellende orkest binnen de perken van een redelijk aantal decibellen te houden. Tevergeefs overigens. ZANG VERDRONK IN GELUIDSGOLF Dolf v. d. Lindens stereotype inzet knalhard koper na een felle pauken slag, we hebben er onlangs nog eens iemand van schrik door van zijn stoel zien vallen deed ook nu weer het ergste vermoeden. Maar de dirigent bond zaterdagavond snel in en kwam terstond daarna met een mooi stukje humor op de proppen, toen hij de zoete klarinet van het Broekje liet drijven op ervaring dient op te doen), de kraan zover opendraaide, dat een geluidszuil met schei bijgeluid protesteerde tegen dit orkaneus geweld. Adèle Bloemendaal roeide overigens met bijna vermetel vakvrouwschap tus sen de golfkoppen door, al maakte zij soms een gejaagde indruk in haar ijver instrumentale aanzwellingen voor te zijn. Misschien dat daarom het voor deze gelegenheid door Lennaert Nijgh en Boudewijn de Groot geschreven liedje Malle Babbe wat overtrokken uit de verf kwam. Gelukkig voor Adèle was haar repertoire met werkjes als Na de sexuele revolutie en Mijn beste vriend wat humoristisch getint, humor die zij met gebaar en beweging weet te steunen, en gelukkig ook. dat aan het eind van een strofe de muziek met de lach mee mag schateren: maar onge lukkig als aanklagende liedjes na een rake claus even om stilte vragen, maar verdrinken in de muziek, die door Tou- uit de zuilen werd gestuwd. Op dit waar zij bovendien toch al scherp 1 stem is en temeer waar zij veel terug greep op het mangelwerk van Jaap v. d. Merwe, die in zijn opdrachtliedje Bedstee langs het IJ evenmin verzaakte aan de hem blijkbaar op het lijf ge schreven zwartgalligheid. Het best af bleek Frans Halsema te zijn, die als laatste optrad en zijn Kinderen en Zondagmiddag Buitenvel- dert, zijnde teer troetelwerk van Michel v. d. Plas, kopje onder zag gaan. maar het orkestrale lefwerk precies op zijn weg vond. toen hij Showtime in Hol land en Kaboutertango, die hij samen met v. d. Plas maakte, met bruisende zang inpaste in de branding van de instrumentatie. Hier kregen we als toe hoorder inderdaad het gevoel te toetten in een Music Hall. Daar moet Touber geen beattent van maken. T. O.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2