ÊeidócSoiWCMit Luigi Nono in.. Aktuele Muziek PREMIERE OVER FILMS Zwemmarathon Zomaar een zomeravond HOLLAND FESTIVAL 1970 Venetiaans spinet in Den Haag Meer armslag voor Sticusa LETOSE COURANT VRIJDAG 26 JUNI 1970 overheid en bedrijfsleven over deze kwes tie voortduurt, des te groter wordt de kans dait er ook dooi- NVV en NKV niet gewenste ontwikkelingen komen, waarbij de minister voor Sociale Zaken gedwon gen zou worden om artikel 8 tegen wil en dank te gaan toepassen. Het is een weinig-inspirerende pres- tigezaak geworden, waarbij politiek ge stook tot resultaat heeft opgeleverd dat partijen zich vastgebeten hebben in een taaie koele, die ze nu moeilijk van kiezen en tanden lo6 kunnen krijgen. Gevraagd: duwtje tot herstel van het overleg \Tóó r politiek bedrijf en sociaal- economisch voor een kleine twee maanden met „zomerverlof" gaan, krijgt de Nederlandse burger uit menig mond j te horen, dat de dreiging van een nieuwe infLatiegolf in 1971 dwingt tot herstel van overleg tussen de overheid en het gehele bedrijfsleven inzake de loonpolitiek en alles wat hiermee nauw verband houdt. In eenvoudiger bewoordingen betekent dit, dat de regering en de hele raad van vakcentrales weer met elkaar over de loonpolitiek zouden moeten gaan praten. Daarvan is het kabinet-De Jong over tuigd; daarover bestaat bij de werk gevers en een groot deel van de politieke partijen geen misverstand; daarop komt in feite ook het standpunt van de vak centrales en een deel der oppositie neer. Alleen: die oppositie en twee van de drie vakcentrales eisen voor hun mede werking als prijs intrekken van artikel 8 van de loonwet-Roolvink. Prestigezaak JAMMER genoeg ziet van de drie vak centrales alleen de kleinste, het CNV, de realiteit zoals ze is: ook als formeel I schien het beste dat ze zelf artikel 8 de regering de mogelijkheid biedt om eenzijdig ten nadele van de i werknemers toegepast te worden, dan j nog zal deze regering gelet op de vóór- I Strijdbijl MET het CNV kunnen we moeilijk be grijpen, waarom NVV en NKV wei geren de strijdbijl te begraven, of ten minste van tafel weg te nemen. Niemand eist van hen dat ze de wet-Roolvimk een gewenste zaak gaan noemen: mogen ze dan weigeren in te gaan op een invitatie tot samenwerking die als resultaat kan opleveren een situatie waarbij gebruik van artikel 8 overbodig en ongewenst wordt? Blijkt dit geruime tijd, dan is er alle reden om de wet te gaan herzien; dat kan trouwens ook, als er een systeem voor het loonbeleid geschapen wordit. waardoor excessen op een andere manier kunnen worden gekeerd. Wie geeft nu het duwtje dat nodig is voor herstel van het noodzakelijk over leg? Enkele prominenten hebben het al tevergeefs geprobeerd. Als de heren Kloos en Mertens zich niet over de streep willen laten trekken, is het iatief geschiedenis wege gedane toezeggingen alleen in het alleruiterste geval gebruik maken van de in artikel 8 opgesloten liggende bevoegd- Anders km er een ontwikkeling komen die de nieuwe regering straks van welke politieke constructie dan ook noopt tot een economisch beleid met sterk beperkende nadruk. Niet voor de werknemer alleen, maar wel hen mede rakend. En wie i6 er dan beter op ge- Alleen «iet-bonafide onruststokers! Reizigers „op de rails" jyjET enige trots verkondigen de Necerlandse Spoorwegen, dat voor het eerst sedert zeven jaar geleden het reizigersvervoer „op de rails" weer een groei vertoont. Een groei die de omzet in geld uitgedrukt met tien miljoen gulden deed stijgen. Bij lange na nog geen voldoende stijging om het tekort op de totale N.S.-exploitatie merkbaar te laten dalen. Een stijging, die bovendien niet in hoofdzaak te danken is aan het normale reizigersvervoer vervoer dus dat het gemotoriseerde verkeer vervangt maar aan speciale acties zoals de tienertoerkaart en de bijzondere reisfaciliteiten voor bejaarden. Niettemin opent ook deze omzetstijging I perspectief: ook in het groot-winkel bedrijf zijn het de speciale acties, die de loop naar de artikelen stimuleert. Boven dien wettigen juist speciale voorzieningen voor categorieën als bejaarden en jongeren het feit, dat tekorten van de N.S. rechtstreeks of indirect uit algemene middelen worden bestreden. Al zou het nog wel zo plezierig zijn èn financieel èn bezien door de bril van verkeersvoorzieningen wanneer ook bij het gewone reizigersvervoer merk baar werd, dat de „rails" gaan inlopen op de achterstand die het autoverkeer hen bezorgd heeft. In „Première", de tweewekelijkse filmrubriek van de NOS-televisie, ko men vanavond de volgende onderwer pen voor: Filmtips, waarin speciale aandacht wordt besteed aan de film „Wood- stock"; gesprek met de in Nederland vertoevende Johnny Weismüller; ge- j sprek met Fons Rademakers n.a.v. de televisieverloning van zin film ..Dorp aan de rivier"; gesprek met de in Zweden wonende Nederlandse schilder-cineast Ardy Strüwer. I NOS Ned. II 19.04 uur. Caféhouder boos op Midweek (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM De eigenaar van het Utrechtse café „Donizicht" aan de Oudegracht is verontwaardigd op de VARA-televisie en in het bijzonder op de makers van het t.v.-programraa „Midweek" Daarin werd volgens hem gesuggereerd, dat een deel van de jeugdige klanten kring van „Domzicht" verdovende mid delen gebruikt. In tegenstelling hiermee verklaarde de Utrechtse politie, dat het etablissement gunstig bekend staat en beslist geen trefpunt is voor ge bruikers van drugs. Van VAR A-zijde vernemen wij. dat men onmiddellijk de beeldband had gecontroleerd. Uit woord noch beeld kon worden geconcludeerd, dat dooi de drie koffiedrinkende jongelui drugs werd gebruikt in café „Domzicht". Ze spraken slechts zijdelings over het feit. dat ze wel eens een stickie hadden gerookt. Een meisje in liet gezelschap verklaarde, dat bezoekers van het trefcentrum „Trechter" wel allemaal haejies zouden roken. Van de o.a. door de AVRO georgani seerde Internationale Zwemmarathon Utrecht 1970 voor professionals, welke morgen vanaf 12.00 uur op de Maars- seveense Plassen wordt gehouden, zal de AVRO-televisie enige directe re portages verzorgen. Zij worden uitge zonden op de volgende tijden: 11.45- 12.45 uur: de voorbereiding tot de start, de start zelf en de eerste ronde; 14.00-14.30 uur: de situ- Gasten in het wekelijkse VARA-tele- visieprogramma „Zo maar een zomer avond", dat wordt gepresenteerd dooi Koos Postema. zijn vanavond Julie Rogers, Ingrid Valerius en Albert Mol. VARA NED I 20.20 uur. Verspreiding van radio- en tv- programma s naar buitenland HILVERSUM (A.N.P.) De commissie van overleg tussen de stichting Radio Nederland Wereldomroep en de Ne derlandse Omroepstichting heeft be sloten en werkgroep van deskun digen uit de beide organisaties in te stellen om na te gaan op wel ke wijze een taakverdeling ensamen- werking tot stand kan komen, waardoor de verspreiding van Neder landse radio- en televisieprogramma's in het buitenland zo praktisch en efficiënt mogelijk kan geschieden, aldus een communiqué van de beide organisaties. De terbeschikkingstelling van radio- en t.v.progTamma's vormde het voor- punt van overleg tijdens een Spel zon der grenzen Vanavond zendt de NCRV twee dagen nadat de wedstrijd is gespeeld voor de tweede maal het internati onale „Spel zonder grenzen" uit. Deze uitzending begint om 20.20 uur en wordt verzorgd door de Italiaanse af deling van de Zwitserse televisie en is opgenomen in Lugano. Voor Neder land gaat de ploeg van Assen trachten het puntentotaal van Dronten te ver beteren en zich daarmeee een kans te verschaffen de finale op 16 septem ber in het Italiaanse Verona te halen. Verder treden in Lugano ploegen aan uit Italië. België. Frankrijk. Engeland, Duitsland en Zwitserland. Het Neder landse commentaar wordt als steeds gesproken door Barend Barendse. NCRV NED II 20.20 uur. NEDERLAND I NOS: 18.45 uur: Pipo de Clown 18.55 uur: Journaal VARA: 19.04 uur: Hier is Lucy 19.30 uur: Beroemde dierentuinen 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: NOS: 22.35 uur: Journaal Tour de France NEDERLAND II 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: NCRV: 19.30 uur: Scheepsjongens van 19.38 uur: Zomer in Bulgarije 20.00 uur. 20.20 uur: Spel zonder grenzen 21.35 uur: Barenboim over Beethoven 22.00 uur: Hier en nu 22.45 uur: De doorn in het vlees 22.50 uur: Journaal Te veel van één componist iia vfch!' t.."°KrlJn t Verpoorten I Niet minder dan vijf werken van de Italiaanse op 29 januari 1924 te Venetië geboren componist Luigi Nonono werden ons gisteravond op de eerste avond van de serie Actuele Muziek in het Amsterdamse Concertgebouw voor geschoteld en er volgen er, op 30 juni, nog vijf: dat is niet alleen te veel van het goede, maar duidt op een eenzijdig heid van keuze, die het informatieve karakter dezer manifestaties ernstig in gevaar brengt en daarmee het aantal problemen rondom de toonkunst van eigen tijd vermeerdert in plaats van vermindert. Een principiële opmerking, die een principieel protest impliceert. Bovendien: Luigi Nono zelf was met deze onkritische houding ten opzichte van zijn oeuvre allerminst gediend: dat bleek gisteren reeds. Want tegenover muziek, die men voor de volle honderd procent kon bewonderen, stond er an dere met stijgende kritische reserve be luisterd, door ons althans. Die volle honderd procent: ze be troffen de In 1962 ontstane „Condones a Guiomar" voor sopraansolo, vrouwen koor en instrumenten, waarin Liliane Poli zich op indrukwekkende en ont roerende wijze van haar solistische functie kweet. Hier schiep Nono een stuk, dat van begin tot het einde ge ïnspireerd bleek. Als goed zoon van het Italiaanse volk bewees hij bovendien, dat hij voor de menselijke stem kon schrijven en, hoewel modern, zijn po tentie voor melaodiek, de hemel zij dank, niet heeft verloren. Van minder gehalte was het daaraan onmiddellijk voorafgaande Ha Venido Ze is gekomen voor sporaansolo (Kitty Donker) en zes sopranen Een bleek zich perking op te leggen, waardoor het ar tistieke resultaat gemanlereerd werd. te Een kli sterk geëxalteerd en daardoor zelfs tegen de lichtelijk hysterisch. Met het gevolg, dat de hoorder, na aanvankelijk geïrriteerd te worden, het op de duur echt wel geloofde. lionele en in de elektronische studio geprofabriceerde geluiden „een klank veld, dat zich nu eens als geheel voor doet, en dan weer uiteenvalt in allerlei delen, respectievelijk op momenten van uiterste vervlechting of verbrokkeling". De melodiek hierin? Men wordt geconfronteerd, echter niet op traditionele wijze, met het Chinese lied „het oosten is rood"laten we nu vertellen, dat we zulks nergens hebben kunnen constateren: we delen u dit mede op gezag van de componist, hieraan toevoegend, dat „die rode dag" niet slechts de wereld geldt, doch ook de eerste levensdag van Nono's dochter Bastiana. Waarvan akte Onze indruk? In alle eerlijkheid: deze muziek is ons oor volledig voorbijgegaan. Misten we de juiste luisterhouding, waren we Dog te zeer beïnvloed door „boor- gewoonten en toonpatronen uit het ver leden", die het ons onmogelijk maakten dit gecompliceerde samenstel van niet doorzichtbare klanken ook maar zelfs te We willen dit gaarne aannemen: in de wetenschap echter, dat velen van de echt luisterbereide en luistergrage be zoekers in dezelfde siutatie verkeerden. Na de pauze „La terra e la compagna" de aaide en de gezellin voor sopraan (Kitty Donken, tenor (Bert van 't Hoff), koor en solisten, een vervolg op het de componist sterk preoccuperend thema: „vrouw-natuur-liefde-strijd in de wisselwerking van deze factoren, die bepalend zijn voor de besluitvorming en de keuze van het leven". „La terra...." behoorde naar onze smaak weer tot het betere gedeelte van de avond, werd bovendien excellent ge bracht.... was dit mede beïnvloed door de omstandigheid, dat het vocale element zich hier weer kon doen gelden? We meenden van wel. Tot slot een wereldpremière, ge schreven in opdracht van het Holland Festival. Gebaseerd op teksten van vrouwen, die uit haar cel een mede deling wisten te laten smokkelen als boodschap aan de overlevenden: Rosa Luxemburg en Hannie Schaft behoorden daartoe. De componist betitelde dit werk op enigszins polyglotte wijze met de drie woorden „Voci destroying muros" stemmen vernietigend muren en zond het de wereld in, daarbij gebruik ma kend van fragmenten uit het Chinese volkslied „Het oosten is rood", het Cu baanse lied „26 juli", de „Internationale" en „Bandiera rossa". Waarmee we meteen aanduiden, in welk klimaat we hadden te leven. Deze reportages worden door zeven camera's in beeld gebracht; vier van de N.O.S. en drie van B.R.T. De came ra's van de N.O.S. zullen op de wal gestationeerd zijn, terwijl twee draag bare camera's van de B.R.T. vanuit volgboten opereren. De derde draag bare camera bevindt zich in een heli kopter, die de wedstrijd vanuit de lucht zal volgen en levens zorg zal dragen voor de beeldverbinding tussen de volgboten en de wal. Verslaggevers zijn Dick van Rijn en Ruud ter Weij- Morgen AVRO Ned. I 11.45 uur. Barenboim over Beethoven de reeks „Barenboim over Beethoven". In deze kleurenserie van Granada zet de pianist-dirigent Daniel Barenboim zijn persoonlijke relatie uiteen tot het werk van Ludwig van Beethoven, die tweehonderd jaar geleden werd geboren. In deze aflevering komen o.m. de vol gende werken aan de orde: pianoso nate no. 3 opus 2 en no 4 opus 7 de symfonie no. 99 van Josef Haydn en en de derde symfonie (Eroica), waar van het Scherzo geheel wordt uitge voerd. Barenboim dirigeert daarbij het New Philharmonia Orchestra. NCRV NED II 21.35 uur. uitwisseling met de omroeporganisatu in Suriname en de Nederlandse Antil len werd besproken. Bijzondere aan dacht, aldus de NOS. werd besleed aan de programmauitwisseling met de In donesische radio en t.v., waarvoor de minister van CRM onlangs financiële steun heeft verleend. Punt van gesprek vormde' ook de binnenlandse samen werking met name op het terrein van de programmamedewerking en de op leiding. Weinig interesse \oor godsdienstige uitzendingen (Van onze omroepcorrespondent) - HILVERSUM Tijdens de verenigings raad van de NCRV in het Beatrix- gebouw te Utrecht ging de NCRV- directeur mr. A. H. v. d. Veên in op tal van Maagstukken in dé omroep wereld. Wat de gevolgen van óe komst van de Evangelische Omroep voor de NCRV betreft verklaarde spreker, dal tot op heden de NCRV niet achteruit, maar met ca. 1000 leden vooruit is gegaan. Wel i6 gebleken, dat de belangstelling voor godsdien stige onderwerpen uitermate gering is. Spreker weet dit niet aan tekort aan interesse in religieuze zaken, maar aan de instelling van de t v-kijker, die zijn "toestel niet liet middel acht om ge ïnformeerd te worden over vragen om trent God en leven. Nochtans zal de NCRV godsdienstige uitzendingen blij ven verzorgen. Een „rechtse rubriek" zou een aanvulling van het t.v.-menu kunnen betekenen. Als het de TROS gelukt om zo'n rubriek eerlijk te presenteren dan Stemmen we voor de volgende Nipkov- schijf op Sal Tas! aanhanger. Zuidamerikaans guerrilla- strijder, beiden desnoods! als het in godsnaam maar ophield. Maar toen het, eindelijk, ophield, hield het nog niet op! Want toen trachtten de solist-executanten zich onder de menigte te verspreiden, waarschijnlijk om te dis cussiëren. Wat niet lukte, waardoor „Voel destroying muros" een vers was, dat als een nachtkaars uitging. U ziet het: een avondje vol emoties. Een avondjet waar de vele executanten we kunnen ze niet allen noemen -r- voortreffeljke prestaties hebben ge leverd: de twee dirigenten, Ladislav Kupkovic en Luigi Nono in de eerste plaats. Een avondje, dat betvees, weder om bewees, dat de Hilversumse Omroep een artistieke krachtcentrale is, een pool van muzikanten herbergend vocaal, instrumentaal uniek in den lande. Laten van deze vele en gedifl sentaties, maar eens heel duidelijk vertellen omtrent het puur orkestrale werk „Per Bastiana, Tay Yang Ccheng" (1967). dat we vóór de pauze nog konden beluisteren? De structuur ervan: geschreven voor geluidsband en instrumenten produceert de maker in een combinatie van conven- Een mateloze overtuiging van iemand, die bovendien kan componeren: de ruimtelijke werking van de op ver schillende punten van de zaal geplaatste sopranen was zo nu en dan verrassend Doch zijn apostolische ijver, met zijn „dwing ze om in te gaan" schoot de componist zijn doel voorbijwc kregen weer het gevoel, dat we alles zouden willen worden Mao Tse Toeng- Rolling Stones negen oktober in Amsterdam DEN HAAG De Rolling Stones heb ben thans definitief besloten om tjjden: de komende Europese tournee ook ii Nederland op te treden. De keuze is g vallen op de Nieuwe RAI te Amsterda en de datum is vrijdagavond 9 oktobi Voor de pauze treden vermoedelijk Buddy Guy en de Junior Wells All Stars op. Dit is het enige concert van de Stones in de Benelux. Uit alle delen van Neder land zullen bustochten naar Amsterdai georganiseerd worden. De entreeprijs b< draagt f 15,en de kaartverkoop stai reeds half juli. De tournee van de Rolling Stones be gint op 30 augustus in Malmö en doet verder de volgende steden aan: Helsinki, Stockholm, Gothenburg. Aarhuus, penhagen. Hamburg, Berlijn, Keulen, Stuttgart, Parijs, Wenen, Rome, Milaan, Lyon, Frankfurt en Essen. Het concert i in Amsterdam is tevens hel laatste van De muziekinst Celestini, verv klavecimbelbot is een van de drie bekende rd met ivoren knopjes en een rbzet in, g o de binnenkant van het deksel. Andere spinetten bevinden zich i .ige jaren een ander instrument van Celestini, namelijk een klave zijn er van Celestini slechts zeven instrumenten bewaard gebleven. ;che stijl en heeft i 1605. In totaal Doe-het-zelfin Tropenmuseum in Amsterdam AMSTERDAM (A.N.P.). De educa tieve dienst van hel Tropenmuseum in Amsterdam heeft zu'n activiteiten uitge breid met een aantal projecten, die ten doel hebben het publiek en vooral de jeugd Het J kunnen zelfs deelnemen aan enkele cultuuruitingen van volken, die ver van ons afstaan. Zo kunnen ook kinderen in de leeftijdsgroep van zeven tot veer tien jaar zich 's ochtends in het museum bezighouden met dansen, muziekmaken, r muzieke zullen op bpaalde certen worden gegeven op t de tropenlanden. AMSTERDAM (A.N.P.) De advies raad voor culturele samenwerking tus sen de landen van het Koninkrijk (Suriname, Nederlandse Antillen en Nederland) zal voortaan ook op eigen initiatief adviezen uitbrengen aan de regeringen., in plaats van af te wach ten welke problemen de raad om advies worden voorgelegd. gekomen. Deze adviesra; juni zijn tiende zitting begonnen. Wat betreft het beleid van de Sticusa sprak de raad als zijn mening uit, dat de Sticusa alleen tot een goed beleid kan komen als zij in Suriname en de Nederlandse Antillen gelijkwaardige gesprekspartners tegenover zich vindt. waarin gepleit wordt Suriname respectievelijk de Nederland se Antillen in het leven roepen van een orgaan, dat als gelijkwaardig ge sprekspartner kan functioneren, en waardoor een tweerichtingsverkeer zal worden bevorderd. Omstreden „Barricade" in Gemeentemuseum DEN HAAG Het schilderij „Barri cade" van Constant (Nieuw enhuys), waarover het Stedelijk Museum in Am sterdam en Constant elkaar jarenlang de eigendomsrechten hebben betwist, is in het najaar te zien in het Haags Gemeen- Het ruim 10 vierkante meter grote doek maakt deel uit van de collectie van Con stant voor de tentoonstelling Konstrasten, die van 12 september tot 15 november a.s. in het Haags Gemeentemuseum te zien is. Het schilderij dat door Constant werd gemaakt voor de Cobratentoonstelling, delijk Museum, dat het thans tentoonstelling Konstrasten beschikbaar heeft gesteld aan het Haags Gemeente-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2