de postgiro garantie gemak 1|pJ Boeiende muziek van Franse hof Meer dan een miljoen voor Frans Hals DOOR-KIEK- DOOSJEY gratis Ê0r\ PP Radio en tv hebben eigen nieuwsdienst nodig Haydns Paukenmis ideaal voorspel tot Bruckner III Gesprek met Joris Ivens Gesprek met Sal Tas antenne Portugal na Salazar da's makkelijk! Atari us Ensemble in Holland Festival PAGINA 2 LEIDSE COURANT DONDERDAG 25 JUNI 1970 LONDEN (AP) Op de kunstveiling van Sotheby is gisteren een aantal oude schilderijen onder de hamer gekomen voor zeer forse prijzen. Het „Portret van een cavalier" van Frans Hals, een schilderij van 1648, bracht 120.000 pond (ruim een miljoen gulden) op. Een groot doek van de Italiaan Jaco- po da Ponte uit Venetië „II Bassano" voorstellend de vlucht van de heilige familie uit Egypte, ging weg voor 100.000 pond. Dit was veel minder dan men eerst had gedacht omdat er in decem ber een andere Bassano de fabelachtige prijs van 273.000 pond (ruim een mil joen gulden) had opgebracht. De cavalier van Hals was evenwel het doek waar gisteren de grootste be langstelling naar uitging. Het toont de buste van een heer gekleed in zwart zijden costuum verlucht met witte kant n witte kraag, en een zwarte man- I (ADVERTENTIE) Philips -1 Tijdelijk bij 3 Philips Photoflux flitsblokjes Magnifieke verklanking onder Leinsdorf Een symfonie van Bruckner wordt vaak voorafgegaan door een concert vail Mozart, en het valt niet te ontken nen dat dit meestal een bevredigende combinatie is. Toch hebben we gistera vond in de Rotterdamse Doelen kunnen vaststellen dat er voor Bruckner nog een betere voorbereiding is, namelijk een van de zes late missen van Haydn, voortgekomen uit een verwant geeste lijk en muzikaal klimaat. In het bijzonder de samenvoeging van Haydns zogenaamde Paukenmis, of liever: zijn Missa in tempore belli, met in het Agnus Dei de trompetten als ge- styleerde aanduiding van de oorlogs dreiging, en daarna de derde symfonie van Bruckner, beginnend met het door Wagner zo bewonderde fiere trompet thema leverde een zich natuurlijk ont wikkelende eenheid van religieus getui genis op. Mede door de waarlijk magni fieke verklanking, waartoe Eric Leins dorf 'toet .Rotterdams Filharmonisch Or kest wist te inspireren, kwamen de coraawgfe* in eikaars verlengde te hg- gen en voerde de een na de ander naar Jean Fournet, die dit keer in een loge naar zijn musici zat te luisteren, zal tevreden zijn geweest. Natuurlijk is Leinsdorf, tot voor kort dirigent van het befaamde Boston Symphony Orche stra en muzikaal adviseur van de Me tropolitan Opera in New York, een geducht orkesttrainer, maar het was óók duidelijk dat het orkest zich met uiterste toewijding voor hem inzette. Zowel in samenspel en klankkwaiiteit, in helderheid en profilering als in in tensiteit van de voordracht werd een bijzonder hoog niveau bereikt. Nu is Leinsdorf door zijn jarenlang verblijf in de Verenigde Staten geluk kig niet veramerikaniseerd. Hij bleef de geboren Wener die zich in dit bij uit stek Oostenrijkse programma kon ge ven overeenkomstig zijn eigen wezen. Ook gedachten over rubriek actualiteiten (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Binnen de NOS wordt de instelling van een afzonderlijke cen trale omroepdienst onder leiding van één hoofd van dienst, die z\jn taak ver vult onder toezicht van de drie pro grammacommissarissen. wenselijk ge acht. Daarbij dient de vraag te worden overwogen of ter zijner tijd artikel 43 van de omroepwet zo kan worden ge wijzigd, dat de nieuwsdienst gaat res sorteren onder écn lid van de raad van beheer van de NOS, die daarvoor spe ciaal wordt aangewezen. Aldus een conclusie neergelegd in een vertrouwelijk interimrapport van de studiecommissie nieuwsdiensten NOS onder voorzitterschap van de heer H- Algra. De bevoegdheden van de drie NOS-commissarissen met betrekking tot de omroepnieuwsdienst worden door de commissie gezien als hoofdredactionele zowel als directionele bevoegdheden, gelet op de omroepwet. De omroepnieuwcöienst-nieuwe stijl zal gezamenlijk service-orgaan behoren te Ook het Nederlands Kamerkoor, dat kort geleden in Venetiaans barok nog al teleurstelde, overtrof nu zichzelf. Terwijl solisten, uit alle windstreken bij elkaar gehaald, tegenwoordig zelden meer een eenheid vormen, leken twee Nederlandse zangeressen en twee En gelse zangers als het ware voor elkaar voorbestemd. De sopraan Annette de la I Bije, de alt Elisabeth Cooymans, de I tenor Alexander Young en de bas John Shirley Quirk sloten zich vocaal I I en muzikaal voorbeeldig bij elkaar aan. I Dit was dan ook wel nodig want in de Paukenmis zijn de soli, onderdelen van het geheel, en vaak getweeën, gedrieën of gevieren elementen van het totaal. j I Wat is in zo'n ideale weergave een mis van Haydn een belevenis! Welk een i wonderbaarlijke versmelting wordt hier bereikt van barokke contrapuntiek, ont daan van alle strengheid, en sierlijke rococo, die hier alle oppervlakkigheid j mist. Haydn beleed zijn geloof met veel I vreugde, maar zeker in de rijpheid van j zijn kunstenaarschap niet oppervlakkig I en uiterlijk ook niet, al veroorloofde hij zich vrijheden ten aanzien der mistekst waarover misschien te twisten zou zijn. i De klanksymboliek in dat ietwat bekor- I te credo echter treft heel diep, de in- j nigheidijvBB de devotie*!* Jiet/s»n»en~j gaan van baszanger en solocellist in het Qui tollis is ontwijfelbaar en welke luisteraar wordt niet overtuigd door het ongewone en ongebruikelijk contrastrij- j "ke Agnus Del. dat hier niet alleen een smeken om erbarmen, maar zeer con creet een smeken om vrede is. Zoals gezegd bleek deze Haydn een ideaal voorspel tot de derde symfonie van Bruckner, als al zijn andere symfo nieën een ontroerende mengeling van verzadigd natuurgeluid en diepste reli gieuze beleving. Misschien was Lein- dorfs opvatting van het eerste deel een tikje te dramatisch en te extrovert, maar het-moeilijk te treffen adagio dat quasi een andante wil zijn, was prach tig van tempo, van klankkarakter en ook van zeggingskracht, evenals de laatste twee delen. Het was jammer dat de zaal niet vol was, maar wie er waren hebben ondub belzinnig blijk gegeven van hun diepe erkentelijkheid. Naar aanleiding van het verschijnen van een autobiografie van Jores Ivens en een boek over Ivens heeft Hans Keiler een gesprek met de befaamde cineast gehad, dat uitliep op een mid dag vol kleine Amsterdamse avontu ren. Joris Ivens herontdekt Nederland tijdens zijn enquête ten behoeve van zijn film over Nederland, waartoe mi nister Klompé hem vorig jaar op zijn zeventigste verjaardag op dracht gaf. Het gesprek, dat Hans Keiler in Am sterdam met hem had en dat door Mat van Hensbergen achtereenvolgens in een kiosk, aan de Amstel. in een café aan de Amsterdamse zeedijk, in een boekhandel en in een Chinese drogisterij werd gefilmd, gaat over een aantal filmische en politieke hoogte punten uit het leven van Joris Ivens en over zijn tot dusver vei gaarde erva ringen in Nederland. VPRO Ned. II 21.20 uur. Geheel toevallig raakte mr. Landré van de Tros onlangs in gesprek met de Parijse correspondent van Het Pa rool, een man die het binnen- en buitenlandse gebeuren met grote aan dacht volgt en er ook een eigen visie op heeft. Hetgeen de heer Tas te zeggen had, vond de heer Landré der mate interessant, dat hij hem uitno digde stante pede mee te gaan naar de studio om het gesprek op de band vast te leggen. Aldus gebeurde De heer Tas geeft zijn visie op kwesties als Viëtnam en Cambodja en de anti- Amerikaanse mode, maar ook op za ken als kunst en subsidiebeleid. In dit eerste gesprek konden verschillende onderwerpen onvoldoende worden uit gediept, zoals bijv. de onderwijsver nieuwing .De heer Tas heeft zich ech ter bereid verklaard zonodig voor een tweede gesprek naar Nederland te ko men. TROS Ned. I 21.55 uur. zijn van radionieuwsdienst en NOS- journaal, Elk van beide organen behoort te staan onder U-jding van een hoofd redacteur, geassisteerd door enige ad juncten in verbiuid met de continue- arbeid. Taak, verantwoordelijkheid en bevoegdheden van de hoofdredacteuren worden vastgelegd in een statuut. Bij eventuele geschillen beslist het bestuur. De centrale nieuwsdienst aldus de commissie moe' beschikken over een eigen budget, dat de aanstelling van binnen- en buitenlandse corresponden ten, alsmede een honorering van specia listische medewerkers, mogelijk moet maken- Voor „de dure" posten van bui tenlandse correspondenten zal overleg met de dagbladen of perscombinaties in de rede liggen. Uit het vorenstaande, zo zegt de com missie, zal het duidelijk zijn, dat de continuering van de huidige structuur van de radionieuwsdienst als nauw aan hei ANP geliëerd orgaan en in feite werkend onder verantwoordelijkheid van hoofdredactie en directie van het ANP, verworpen moet worden. Deze structuur is strijdig met de eigen aard van de radiojoumalistiek en zij fustreert de eigen verantwoordelijkheid van de NOS. Bovendien is zij strijdig met de laak van het ANP als ten behoeve van de publiciteitsmedia nieuws vergarend en distribuerend orgaan, dat niet is ingesteld op de rechtstreekse aanbieding van nieuws aan het publiek. Een samenhang van nieuwsprogram ma's met bijvoorbeeld de actualiteiten- Portugal na Salazar is het Portugal van diens opvolger Caetano, die men aanvankelijk voor veel liberaler hield dan Salazar. Deze film wil laten zien dat er dan misschien wel uiterlijk, maar in wezen in ieder geval niets is veranderd. Het ministerie van kolo niën heet nu ministerie van overzeese provincies. Maar what is in a name? De censuur is wat verzacht maar niet afgeschaft. Corruptie is er bij de amb tenaren nog steeds. Er is nog werke loosheid op grote schaal. De helft van Portugals nationale budget wordt ge bruikt voor militaire doeleinden en de arrestatie's in Portugal zijn op het ogenblik talrijker dan ooit tevoren. VPRO Ned. II 20.30 uur. Tv-programma "s op de plaat WE9T-BERLIJN (RtD AEG Telefun- ken en Decca Ltd hebben op een pers conferentie In West-Berlyn gezamenlijk de videoplaats geïntroduceerd. Dat ia een soort grammofoonplaat, waarop beeld (in kleur) en geluid van televesie- programma's zUn opgenomen. De plaat kan via een normaal televisietoestel in zwart-wit of in kleur worden afge speeld. De maatschappijen hebben er vijf jaar aan gewerkt. Meegedeeld werd dat de massaproduk- tie van de videoplatenspelers binnen twee jaar begint Ze gaan vijfhonderd tot duizend gulden kosten. Een plaat met een programma van ongeveer twaalf minuten zal minder dan twintig gulden gaan kosten. Twaalf minuten is op het ogenblik df maximumspeelduur. maar de twee maatschappijen zijn van plan een platenwisselaar te ontwikke len, die het mogelijk maakt program ma's van langere duur af te spelen met slechts korte onderbrekingen. (ADVERTENTIE) ...voorwie'maanneemt J ...voorwie'mafgeeft Lees maar! Elke girobetaalkaart wordt door de Postgiro tot 100,- gegarandeerd. Dat Is de waterdichte zekerheid dat elk bedrag tot 100,- per kaart op uw postrekening wordt bijgeschreven. Snél, gespecificeerd en wel! Dus: kaart ontvangen? Giropas gezien? Kassa' (Schrijf maar! Betaal met de pen prompt en precies het juiste bedrag. Zonder buikige portemonnaie of bultige portefeuille. De girobetaalkaart - u krijgt er steeds 20 - Is altijd pasklaar: geen gewissel en „Hebt u niet kleiner?". En al uw uitgaven staan overzichtelijk zwart op wit dank zij de dagafrekeningen rubrieken van de omroepen ziet de com missie niet. De nieuwsprogramma's van de NOS hebben per definitie een anderc (aak en karakter dan de actualiteiten rubrieken. Wel kan de nieuwsdienst hieraan bijdragen. De commissie geeft tevens een oordeel over de wenselijkheid van een eigen actualiteitenprogramma van de NOS. Ze meent dat dit denkbeeld niet zonder meer mag worden verworpon. „Spe cials" (aan een bepaald onderwerp ge wijde afleveringen), zoals actualiteiten rubrieken van de omroepen die ln toe nemende mate kennen, zouden in dit NOS-magazlne niet thuis horen. Dit magazine zou niei noodzakelijk onder de omroepnieuwsdienst gebracht behoeven te worden. „Dorp aan de rivier" leek een t.v.- vertoning alleszins waard en met deze Nederlandse film als hoofdschotel kwam het merendeel der kijkers roy aal aan zijn trekken. Wat eromheen en er tegenover stond bekoorde ons minder, al was het maar om de wijze waarop de programma's gecoördineerd Want vóór de film bood de NOS een Holland Festivalprogramma: optreden van The Mercê Cunningham Company uit New York en dat overlapte voor een deel het „Signalement" van Henk de By bij de VARA dat gewijd was aan componist Luigi Nono. Dit naar aanleiding van de uitvoering van diens muziek tijdens het festival. Twee programma's dus die op hetzelf de (kleine) publiek mikten. Onver geeflijk dat die weinigen niet de kans werd geboden beide uitzendingen te zien. c.q. dat de vele niet-geinteres- seerden geen kans kregen ze allebei te ontwijken. Van het balletprogramma viel ons op dat er merkwaardig weinig in gedanst 1 werd, van het Nono-programma dat er slechts terzijde over muziek ge praat werd. Politiek bleek de hoofd- Bij de VARA zagen we voorts Mid week. het programma voor onder de 18. Ons vlei de voorzichtige wijze op waarmee het drug-probleem bena derd werd. Met name kwam er in tot uiting dat de sprong van „soft" naar „hard" drug minder groot is dan vaak wordt voorgesteld. VARA-t.v. stak hier gunstig af t.o.v. VARA-radio die wekelijks propaganda maakt rihuana-rokers. Ook bit de VARA zagen we de Belgi sche show „Nand", die haast Montreux was gegaan: verschrikkelij ke on-gein volgens de lach-of-ik- schiet-methode. Verademend voor elke Nederlandse humorist die kampt met de vraag of hij wel niveau haalt. „Verkenning in wetenschap" tekende bezwaar aan tegen chemische bestrij dingsmiddelen in de landbouw en liet, o.m. aan de hand van onderzoekingen van het Proefstation Naaldwijk, zien dat eg aan alternatieven gedokterd wordt. Een programma dat het goed doet in Natuurbeschermingsjaar '70. Dat echter naar onze smaak wat al te grif suggereerde dat de wereld „alter natief" gevoed zou kunnen worden. We zijn nog lang niet zover. En de samenstellers van „Verkenning in we tenschap" weten beter. NEDERLAND I NOS: 18.45 uur: Pi po de Clown 18.55 uur: Journaal TROS: 3 19.04 uur: Jam 19.31 uur: De getrouwde vrijgezel 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: De dief van Washington NEDERLAND I NOS: 18.45 uur: Pipo de Clown 18.55 uur: Journaal VARA: 19.04 uur: Hier is Lucy 19.30 uur: Beroemde dierentuinen 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Zomaar een zomer- 21.10 uur: Tienstrijd 21.55 uur: In gesprek met Sal Tas 22.25 uur: Journaal MFDERLAND II NOS: 18.45 uur: Pipo de Clown 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Den Haag vandaag 19.09 uur: Van gewest tot gewest 21.45 uur: Mannix, detective-serie NOS: 22.35 uur: Journaal 22.40 uur: Tour de France NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Pipo de Clown 18.55 uur: Journaal 19.04 uur: Première over film 19.49 uur: ANW-üps 20.00 uur: Journaal VPRO: 20.20 uur: Francesca Solleville, interview 20.30 uur: Portugal na Salazar 21.20 uur: Joris Ivens, film 21.45 uur: Chansonnière Solleville 22.20 uur: Journaal NCRV: 19.30 uur: Scheepsjongens van Bontekoe 19.38 uur: Zomer in Bulgarije 20.00 uur. Journaal 20.20 uur: Spel zonder grenzen 21.85 uur: Barenboim over Beethoven 22.00 uur: Hier en nu 22.45 uur: De doorn in hetvlees 22.50 uur: Journaal IKOR: 1 r progran slagen^ ziek. 18.45 Spor inken. 18.40 Orkestmu- .52 Taalwenken.^ 18.55 Openbi HILVERSUM II 298 m 18.00 Tijd vrij giamm jor muziek ln vrije tijd: A. Koorzang: b 21.17 L oncoursmuziek 1970. 18.30 Nieuws. 18 41 Interm ïer en Nu: actualiteiten. 19.00 Spektrum: Zeven aatschappelijke vraagstukken nader be- Nieuwi Voor de zieken. 11.44 Mededelingen. Stereo: Van twaalf tot .55 Beursberichten. NOS: 12.00 Blik op de wereld: Informatief programma over problemen van Europese integratie. Overheidsvoorlichting: 12.30 Uit zending voor de landbouw. NOS: 12.40 Ste reo: Lichte grammofoonmuzlek. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo: Klassieke kamer muziek. EO. 14.00 Ruimte: Radiomagazine met gewijde muziek, lezingen en actueel land. VPRO: 16.00 HILVERSUM III 240 m en FM-kanalen: VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nieuws) NOS 11.30 Nieuws. 11.03 De Felix Meurders Show. VPRO: 12.00 Niews. 12.03 Top-30. NOS 13.00 Nieuws. 13.03 Radio Tour de France: Popmuziek, afgewis seld met directe reportages. (14.00. 15.00 en 16.00 Nieuws). AVRO: 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Zingende Bougie: gevarieerdplatenprogramma voor automobl- (9.00-9.10 Gymnastiek (9.00-9.10 Gym .'S, 8.32 Voor de beursberichten. 13.20 Tafelmuziek. 14.0 Nieuws. 14.03 Kamermuziek. 15.00 Nleuvw 1.02 Casinoconlert. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Folklore en volksmuziek iiische muziek. (Vanaf 16.on: reporta Vg. de ges tijdrit Ronde 1.03 Jazzmuziek. Vele echte muziekliefhebbers waren gisteravond in de oud- katholieke kerk bijeengekomen om te vernemen wat het Alarms Ensemble van Brussel Janine I Rubinlicht. vioolSigiswald Kuy- ken. viool, basgamba; Wieland Kuyken, basgambaRobert Koh- nen. klavecimbel hun zou heb ben mee te delen. „Muziek aan het hof ,van Lodewijk j XIV en XV": die titel had men gegeven aan het concert, dat de Belgische arties ten hun hoorgrage publiek boden. Vier Franse componisten kwamen hierbij aan het woord, te verdelen in twee groepen met duidelijk verschillende muzikale doelstellingen: italianiserenden, zoals I Frangois Couperin 116681733) en Jean- j Féry Rebel (16611747) naast en tegen over toonkunstenaars als Marin Marais I (16561728) en Antoine Forqueray (1672 1745), die de traditionele, specifiek Franse idealen met grote moed trachtten 1 te handhaven en te verdedigen. Niet i alleen het programmatische element, I daarin levend, doch ook de mstrumen- I ten, waarmee deze muzikale overtuiging diende te worden beleden, wat men j kon dit gisteren duidelijk waarnemen leidde tot een oorlog tussen de bas gamba en de viool, daarin de eeiste gedoemd zou worden hel onderspit te I delven. 1 Met de moed der wanhoop is men I geneigd te zeggen, gehoord Forqueray's Ve Suite de Pièces de Viole, een reeks muzikale persoonskarakteristieken portretten zou men ze mogen noemen van destijds levende kunstenaars. Onge meen boeiende muziek, voortreffelijk gebracht, waarbij echter in feite de gamba als instrument technisch ver saagde: ze bleek niet gemakkelijk en duidelijk te kunnen schenken, wat de componist van haar eiste. In twee waarlijk betoverende werkjes van Marais kreeg ze aanzienlijk betere kansen, dooh hier kon ze beter haar werkelijke mogelijkheden realiseren. En zo hoorden we een Sonnerie de Ste.- Geneviève du Mont a Paris, waarin de schepper de klokken van de hem ge liefde parochiekerk laat luiden in de vprm van obstinate, schier eindeloze obstinate basgeluiden, gevolgd door twee basgamba's m «en Tombeau de mr. Melton, hulde aan de nagedachtenis van een geliefd persoon, die de compo nist de gelukkige mogelijkheid biedt een klanken" op te bouwen. Genre, dat sindsdien men denke slechts aan Debussy! in de Franse toonkunst navolging heelt gevonden. Dat monument van Marais maakte, gehoord de prestaties van de executanten, op de aanwezigen een diepe indruk. Tegenover deze oer-Fransc uaditio- nalisten de italianiserenden, waarbij Jean-Fèry Rebel (16611747) met zijn Première Sonate en Trio wellicht de meest orthodoxe, de meest principiële bleek. De violen, wonderschoon bediend, kregen hier de kansen, die ze namen en de gamba werd tot het tweede plan teruggedrongen. Frangois Couperin (16681733) bleek, zeker in zijn Grand Sonate en Trio, naai een verzoening van de tegenstellingen te streven: de ondertitel „Le Par- j nasse, ou l'Apothéose de Corelli" I duidt hier reeds op. Een verhaal kreeg men geserveerd, waarin het de vereerde kunstenaar, verwend door de muzen en erkend door Apollo op de Parnassus, bijzonder goed ging Pi-ogrammatische muziek, wat door de klavecinisl, die elk nieuw hoofdstuk telkens aankondigde, nog eens duidelijk werd benadrukt. Met die Apothéose eindigden de dame en heren uit Brussel: de ganse avond hadden zü ons geboeid en verheugd met hun gemakkelijk en ontspannen spel: zelfs de gamba's bij Forqueray „zwoeg den" nietons nergens muzikale curiosa biedend, wetenschappelijk of cultuurhistorisch interessant, doch echte muziek, echte levende muziek. Hiervoor alle hulde. BR. Wereldpremière Frank Martin in Holland Festival PARIJS (AP) Het pianoconcert van i de Zwitserse componist Frank Martin dat de pianist Pau' Badura-Skoda za terdagavond in het Kurhaus met het Residentie Orkest zal uitvoeren, is de wereldpremière van dit werk. Op muzikaal gebied is het een ge beurtenis welke de moeite waard is er even bij stil te staan. Op doorreis in Parijs voor opnamen voor de Franse en Zwitserse t.v. heeft Badura-Skoda lang over het concert van Martin gesproken dat uil een ontmoeting is ontstaan. In 1965 had de pianist aan de componist gevraagd een zeer moeilijk werk speci aal voor hem te componeren. „Helaas heeft hij dat letterlijk opgevat en het gevolg was een partituur van 165 pagi na's met een duur van 25 minuten dat een zeer grote concentratie vraagt" Sprekend over Frank Martin, die dit jaar 80 wordt en thans in Nederland woont, zei Badura-Skoda: „Wal ik in hem bewonder is dat hij schrijft in de moderne muziektaal vol met menselijke accenten. Het is tegelijkertijd een taal die de luisteraai weet te begrijpen en toch brengt zij geen offers aan de smaak van de dag of aan de gemak zucht". Hij zei dat uit iedere maat het volkomen meesterschap van de componist blijkt Het werk heeft een geweldige inwendige logica en toch als men het voor de eerste maal beluistert denkt men iets geïmproviseerds te ho ren. Hij vond dat men in Martin trek ken vindt van César Franck en Arthur Honneger Hij herinnerde eraan dat Martin zich de reïncarnatie van Franck heeft genoemd daarbij aanstippend dat hij werd geboren op de dag dat de componist van de „symphonie en re"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 2