DOOR-KIEK-
DOOSJE
Ironside en Tarzan met aap op Schiphol
CeidóeSoii^cwit
Hoge verwachtingen van
Hay dus Fedelta Premierta
Philips
De film van vanavond televisie vanavond
Ronde van
Frankrijk
Vergif in
tuinbouw
MIDWEEK
Illigale bezitter
wapens krijgt
strengere straf
Manifestatie
van lichte
muziek uit
zeven landen
Kenmerk over
Beverwijk
TOEVALLIGE
ONTMOETING
PAGINA 2
UÜDSE COURANT
WOENSDAG 24 JUNI 1970
(ADVERTENTIE)
CHU ditmaal
vroeg op"
ALS „haantje de voorste" staat de
Christelijk Historische Unie in
Nederland niet bekend; de Unie loopt
maar zelden te dringen om duidelijke
meningen te formuleren en dat brengt
met zich mee dat partij en Kamerfracties
graag eerst het hele strijdtoneel overzien
alvorens de eigen opstelling bekend te
maken.
Ditmaal is de C.H.U. evenwel
ondubbelzinnig „vroeg op"; als eerste
partij in Nederland is ze klaar met de
discussies onder wiens vaandel ze
volgend jaar bij de Kamerverkiezingen
naar de stembus zal trekken. Met krappe
meerderheid werd in de partijraad eerst
besloten om landelijk slechts met één
lijsttrekker te gaan werken en daarna
kreeg minister Udink met ruime
voorsprong op staatssecretaris Kruisinga
en een straatlengte voor fractievoorzitter
Mellema de eerste plaats toegewezen.
Goede keus
goede keus. Want meer dan de meeste
andere kopstukken in zijn partij
representeert drs. Udink „het nieuwe
gezicht" van de C.H.U.; hij is dynamisch
genoeg om het vertrouwen te krijgen
van vele jonge mensen en tegelijkertijd
zelf in zijn denkwijze voldoende
geëvolueerd om de ouderen niet af te
Udink is een behoorlijke kracht in
een debat en uitstekend geschikt om met
anderen samen te werken. Tenslotte is
bij hem een groot voordeel, dat ook de
oppositie hem vaak mag, zodat met r
de socialisten hem moeilijk kunnen
aangrijpen als een nieuwe reden om
niet met confessionele partijen te gaan
samenwerken.
Ditmaal is er reden om andere partijen
aan te bevelen zich aan het door de
C.H.U. gegeven voorbeeld te spiegelen;
dan bedoelen we niet dat iedereen nu
onmiddellijk moet gaan beslissen wie
volgend jaar lijstaanvoerder zal zijn,
maar wel dat de andere partijen ook
de grote en grotere zoveel mogelijk
moeten proberen met één nationale
lijstaanvoerder uit de bus te komen.
Er moet dan in de ongeschreven
spelregels verdisconteerd worden, dat
deze lijstaanvoerders worden ze niet
tot een ministerschap geroepen zoveel
mogelijk als eerste woordvoerders van
hun partij in de Kamer zullen gaan
optreden.
Moeilijk
UN nog mooier zou zijn, wanneer deze
lijstaanvoerders het vóór de
verkiezingen, op basis van uit de
programma's van hun partijen af te
leiden urgenties, dan eens zouden
kunnen worden over de mogelijkheden
van een regeringscombinatie.
Maar dit laatste is praktisch heel
moeilijk, zolang de Partij van de Arbeid
al dan niet onder druk van Nieuw
Links .blijft speculeren op een
schisma aan het christen-democratische
front en op grond hiervan als voornaamste
doel beschouwt de Katholieke Volkspartij
a priori in de hoek van de V.V.D. te
dringen.
Welke conclusie kunnen we anders
trekken nu, ondanks de harde cijfers van
twee verkiezingen, Nieuw Links blijft
ijveren voor 'n landelijk P.A.K.-akkoord
bij de verkiezingen voor 1971?
Minder onaantrekkelijk
PRECIES zoals wij heeft de bestuurs
raad van de KVP het wat te gortig
gevonden, dat het partijbestuur het
laatste woord hebben zou over de kan
didatuur voor 22 zekere Kamerzetels.
Men heeft dit aantal teruggebracht tot
de helft van de verkiesbare plaatsen,
wat in de huidige constellatie zou neer
komen op 19, inclusief twee jongeren-
kandidaten.
Dit is al heel wat minder onaantrek
kelijk dan het eerste voorstel. Ook een
winstpunt is, dat garanties zijn gescha
pen om de beoordelingscommissie voor
meer dan de helft te laten bestaan uit
personen die onafhankelijk ten opzichte
van fractie èn partijbestuur staan.
Wat onduidelijk blijft, ls de concrete
mate, waarin voorkeurstemmen invloed
kunnen hebben. De kiezers kunnen wel
een „favorite son" door voorkeurstem
men in de Kamer helpen, maar dan zal
dit wel altijd ten koste gaan van de op
de lijst als laatst verkiesbare kandidaat
geplaatste man of vrouw. Ook wanneer
men die eveneens graag in het parle-
Enige redmiddel is dan, dat de kiezers
een subtiel spel gaan spelen bij het uit
brengen van voorkeurstemmen, maar de
praktische mogelijkheid hiervan is be
perkt. En het gevolg van voorkeurstem
men zou dus wel weer eens kunnen
worden, dat bepaalde kwaliteiten in de
fractie te ruim en andere te krap ver
tegenwoordigd zullen zijn.
De Amerikaanse musicoloog H. C.
Robbing Landon, die al vele jaren in
Italië woont, is het Holland Festival ont-
wgliJk dankbaar dat het voor de vierde
keer de mogelijkheid biedt een door hem
herontdekte en voor de hedendaagse uit
voeringspraktijk geschikt gemaakte
Haydnopera voor het voetlicht te bren
gen. Musicologen kunnen ontdekkingen
doen maar het publiek in de ruimste
betekenis van het woord moet vaststellen
wat de waarde is van deze ontdekkin
gen voor het huidige muziekleven. De
betekenis van het Holland Festival, om
dit te testen, mag niet worden onder
schat, aldus Landon.
Met enkele cijfers is dit aan te tonen-
Na de Nederlandse opvoeringen in 1959
van Haydns volkomen vergeten II Mondo
della Luna is dit werk in meer dan hon
derdtwintig theaters opgevoerd en nadat
het Holland Festival L'Infedeltè delusa
had gepresenteerd, kwamen er meer dan
duizend opvoeringen in andere Europese
landen Ook voor Le Pescatrici bleek na
de Nederlandse heropvoeringen met name
bij Duitse theaters grote belangstelling te
bestaan.
Naar de mening van Robbins Landon
is La Fedelta Premiata (De beloonde
trouw), waarvan volgende week in Den
Haag de eerste opvoeringen sinds het
einde van dc achttiende eeuw worden
gegeven, en dat daarna ook in Amster
dam en Rotterdam zal worden vertoond,
muzikaal van grote waarde. Het is een
spirituele, lichte kameropera, die de
hedendaagse toeschouwer en luisteraar
meer aanspreekt dan de serieuze opera's
uit dit tijdvak, hoeveel prachtige muziek
die ook mogen bevatten. Landon gelooft
niet erg in de renaissance van de oude
opera seria, zelfs niet in Haydns Orfeo,
dat hü mooi, maar veel te lang noemt.
HU gelooft wel in de renaissance van
Haydns in hoofdzaak vrolijke muziek
dramatische werken.
Helemaal Hay dn?
Zeer in het bijzonder gelooft hij in La
Fedelta Premiata. Toen de ontdekker ge
vraagd werd of nu werkelijk elke noot
van Haydn is, die bij de heropvoeringen
zal klinken, heeft Landon een uitvoerig
exposé gegeven van zijn vondst. Geheel
overeenkomstig de gewoonten van zijn
tijd heeft Haydn in zijn werken uitge
breide en rigoureuze veranderingen aan
gebracht als nieuwe opvoeringen dat ver
eisten. Ook van La Fedelta Premiata be
staan allerlei versies in meer of minder
complete toestand. Als men uit die
versies een nieuw geheel wil samenstel
len wat onvermijdelijk is moet men
gaan combineren en transponeren. Maar
Landon bezweert, dat hij intact liet wat
maar intart gelaen kon worden en de
Fransman Jean-Pierre Ponnelle, die het
werk ensceneert en ook de decors en de
kostuums ontwerpt, bevestigde dat hij
zich beperkt had tot minimale coupures
in wat al te lang gerekte recitatieven.
V erplich t-ori gin ©el
Helemaal onbekend zal Haydns muziek
de luisteraars intussen niet in de oren
klinken, want de ouverture is het laatste
deel van Haydns bekende symfonie- en
paukenpartijen in de juiste ligging. Heel
bijzonder evenwel zijn de voor de tijd
van ontstaan bepaald revolutionaire fina
les, elk van honderden maten lang en
an grandioze crescendi, die als
ware vooruit lopen op Rossini. Als
deze finales horen, begrijpen we
Haydn een paar keer in zijn
leven gezegd heeft dat hij in dienst van
de vorsten Esterhózy wel verplicht was
origineel te zijn
Om een indruk te geven van de moei
lijkheden waarvoor een musicoloog komt
te staan die uit het gevonden materiaal
zo'n opera van Haydn voor onze tijd
moet „inrichten", diene als voorbeeld de
grote aria van Celia in de eerste akte,
waarin het orkest begeleidt met drie
hoorns. De - eerste hoornpartij is ter
plaat9e aangeduid als „solo con sordino",
dus met demper en solospelend. De be
trokken passage, die een mysterieus effect
sorteert, is in een latere versie aan een
fagot toevertrouwd met een heel andere,
veel minder betoverende uitwerking.
Landon koos voor wat hij meent dat het
originele koloriet van Haydn was, maar
het is duidelijk dat men over zulke en
tientallen andere passages van mening
kan verschillen.
Verrassend
In elk geval is duidelijk dat men
Robbins Landon er niet op losse gronden
van kan betichten dat hij bij zijn „be
werkingen" van Haydns vergeten opera's,
de componist of het werk geweld heeft
aangedaan. Landon is er zich van bewust
dat hem dat verwijt wordt gedaan en hij
begrijpt het ook. al aanvaardt hij het niet.
Volgens hem is de originaliteit van Haydn
ook nu nog veel verrassender dan men
wil geloven.
Even dreigden de heropvoeringen van
Haydns La Fedeltè Premiata (over de
onstandvastigheid in de liefde van drie
minzieke vrouwen en vier dito mannen)
in gevaar te komen, toen bleek dat de
Italiaans-Duitse gastdirigent Alberto
Erede aan een nieraandoening leed en
zich daarvoor in Genua moest laten be
handelen. Het is nu vrijwel zeker dat hij
in staat zal zijn de voorstellingen te lei
den- Behalve onze eigen mezzosopraan
Sophia van Santé werken er alleen bui
tenlanders aan mee, onder meer de in ons
land welbekende sopraan Eugenia Ratti
en de bas Renato Capecchi.
Hoewel Fons Rademakers „Dorp aan
de rivier" niet tot de zes Nederlandse
films behoort, die in de laatste kwart
eeuw meer dan een miljoen bezoekers
trokken, is deze eerste speelfilm van
deze regisseur wél een propaganda voor
onze filmindustrie in het buitenland
geweest. Op talloze festivals oogstte de
film veel waardering al was er ook wel
kritiek op het episodisch karakter. Dit
laatste bracht Rademakers ertoe een
nieuwe versie van zijn film in roulatie
te brengen, maar een geheel werd de
film nimmer. Hoofdfiguur is de excen
trieke dorpsdokter Taeke een goede
rol van Max Croiset en de film laat
een aantal voorvallen zien in zijn dorp
waar de dokter al dan niet bij betrok
ken is. Sommige van die gebeurtenissen
zijn amusant, zoals die met de voort
vluchtige Bernard Droog, andere weer
macaber zoals de dodenwacht. In deze
laatste episode is duidelijk de invloed
van Ingmar Bergman te bespeuren, die
door Rademakers met het draaiboek in
de hand werd geconsulteerd. De tocht
over het ijs van de Maas daarentegen
dio Sport", dat de NOS-televisie van-»
avond zal uitzenden omvat een door
Frans van Dusschoten samengestelde
reportage van het wildwatervaren in
Monschau en een voorbeschouwing van
de Ronde van Frankrijk, welke vrijdag
begint. Deze voorbeschouwing bestaat
uit gesprekjes, die Jean Nelissen en
Henk Terlingen hebben gevoerd met
ploegleiders en renners.
NOS Ned. I, 22.25 uur
LUIGINONO
Aan Luigi Nono, Italiaans componist,
waarvan een werk tijdens het Holland
Festival in première gaat, is het VARA-
televisieprogramma Signalement van
vanavond gewijd. Het is opgebouwd uit
filmopnamen, die de VARA maakte in
Venetië (de woonplaats van Nono) en
Amsterdam. Voorts werden delen ge
bruikt van een Duitse documentaire
over Luigi Nono. Samenstelling en
regie: Henk de By..
VARA Ned. II, 21.00 uur
Dance Company
op NOS-tv
Vanavond zal de NOS-t.r. rechtstreeks
het deel „Rain Forest" uitzenden van
de voorstelling, die de Merce Cun
ningham Dance Company die avond
geeft in de Stadsschouwburg te Eind
hoven. De bekende avantgardist Merce
Cunningham kan samen met Martha
Graham worden beschouwd als de
grondlegger van de nieuwe Ameri
kaanse danskunst. Zijn dansgroep is
de laatste jaren verjongd en ook het
repertoire is geheel up to date ge
maakt. De beeldende kunst, onder an
dere van Robert Rauschenberg speelt
in het werk van Merce Cunningham
een grote rol en de dansgroep zou dan
ook evenzeer passen in het Stedelijk
Museum in Amsterdam als in de the
aters. Muzikaal leider van de groep
is de bekende avaxvtgarde-componist
John Cage. Hij en de musici David
Tudor en Gordon Mumma verzorgen
bij de dansvoorstellingen de levende
muziek. NOS Ned I 20.30 uur.
De 'opzienbarende rede, die dr. L. de
Jong in Delft hield over de paraatheid
van de Nederlandse strijdkrachten is
eindelijk ook tot de t.v. doorgedrongen.
Nadat VARA's Achter het Nieuws ver
zuimde om AhN-medewerker De Jong
t.v.-publiciteit te geven, gebeurde dat
gisteren door KRO's Brandpunt.
Dr. De Jong werd zelf geïnterviewd.
Hij persisteerde bij wat hij gezegd
had, plaatste alleen wat kanttekenin
gen bij de wijze waarop zijn woorden
in de publiciteit waren gebracht.
Brandpunt arrangeerde vervolgens een
gesprek met WD 'er Van Riel en
PvdA'er Den Uyl.
Dat leverde weinig op. omdat beide
opponenten van verschillend stand
punt uitgingen. Van Riel beoordeelde
De Jongs denkbeelden op eigen merites;
Den Uyl rook politiek voordeel. Zijn
betoog: a. Wat De Jong zei is onzin;
b. De Jong stelt een schandaal aan de
kaak waarvoor uitsluitend de rege
ringspartijen verantwoordelijkheid dra
gen. Gooi het maar in een rode pet,
zouden wij zeggen.
De AVRO startte een nieuw kort t.v.-
feuilleton: Tolstoys „De opstanding" in
een meer dan voortreffelijke BBC-
versie. De sfeer was zo volkomen Rus
sisch, dat we ons gaandeweg nauwe
lijks meer realiseerden dat er Engels
gesproken werd
AVRO's Televizier werd voor het eerst
niet gepresenteerd door Wibbo v. d.
Linden. Die zit in Jordanië's hoofdstad
Amman en hij bracht daar vandaan
een beeldende reportage van de ge
spannen situatie. Televizier was ook
verder actief, o.m. terzake Staelduinse
Bos en het vieze Amsterdam.
De „stunt" om actueel niéuws van de
telex te plukken vinden we eigenlijk
niet behoorlijk. De waarde yan het
NOS-journaal wordt erdoor vermin
derd. Het is bovendien goedkoop om het
NOS-journaal vóór te zijn. omdat dit
pas in de lucht komt als Televizier
is afgesloten. Met een telex bij de
hand kan men derhalve elk echt inte
ressant nieuwtje afsnoepen. Het jour
naal is er voor het nieuws, de omroep-
rubrieken voor de achtergronden daar
van. Als aan deze vuistregel geen hand
wordt gehouden wordt het NOS-iour-
naal, uitzending waarin ook de AVRO
participeert, tot een paskwil.
is zeer amateuristisch opgezet. Zo kent
„Dorp aan de rivier" zijn ups en downs,
niet echter jn het camerawerk van
Eduard v. d. Ende, die vaak zeer dicht
de sfeer van Anton Coolens' roman be-
NOS Ned. I. 21.10 uur
Het VAR A-televisieprogramma Verken
ning in wetenschap van vanavond heeft
als ondertitel meegekregen: Leven op
dood spoor. Ten grondslag aan de uit
zending ligt de wetenschap, dat als de
mens het spoor blijft volgen van de
chemische bestrijding en de daaraan
gekoppelde vergiftigde welvaartspro-
dukten blijft consumeren, we zullen
doodlopen in een poel van smerig wa
ter, vuile lucht en een levenloze bodem.
Het is nu nog mogelijk om tot andere
methoden over te gaan, die weten
schappelijk zijn onderzocht en in de
praktijk voldoen. Er wordt o.a. gespro
ken met ir. J. P. Haisma uit Bergum en
twee Westlandse tuinders, de heren
A. de Vogel en C. van Schie, die niets
willen weten van chemische bestrij
dingsmiddelen, maar die groenten en
vruchten willen, die vrij zijn van gif.
In dit programma zullen worden be
handeld de genetische en de biologische
bestrijding van schadelijke insecten.
VARA Ned. II. 21.40 uur
ln het maandelijkse televisieprogr
„Midweek" wordt vanavond o.a. aan
dacht besteed aan een enquête, die is
ingesteld door het Criminologisch In-
- stituut in Groningen onder leiding van
prof. Buikhuizen naar het gebruik van
drugs bïj scholieren. Er zijn daartoe
interviews gemaakt met prof. Buik
huizen, enkele medewerkers aan de
enquête en druggebruikers. Speciaal
voor Midweek heeft dr. O. M. de Vaal
een artikel over druggebruik geschre
ven, dat op aanvraag bij de VARA be
schikbaar is.
In Midweek verder een gesprek met
de tekenaar Peter Vos, die een dieren-
kwartet heeft ontworpen.
Bovendien wordt aandacht besteed aan
de première van de film die is gemaakt
van het Woodstockfestival. Midweek
laat iets zien van de problemen die bij
het tot stand komen van de film zijn
gerezen en er is een interview met
regisseur Michael Wadleigh.
De muziek in deze aflevering van Mid
week wordt ditmaal gebracht door The
Johnstons, een folktrio uit Engeland en
uit Nederland zal de groep „Amster
dam" optreden.
Midweek wordt geregisseerd door
Peter van Halm.
VARA Ned. II. 19.04 uur
NAND BUYL
„Nand', dat de VARA-televisie van
avond brengt, is het programma dat de
B.R.T. naar het televisiefestival in
Montreux had willen zenden, maar op
het laatste moment werd het terugge
trokken. Het programma is opgebouwd
uit scenes, gespeeld door de bekende
Belgische televisiester Nand Buyl. Be
halve Nand Buyl treden op Walter
Moeremans, Jan Moonen, Ronny Wa
terschoot, Bob van der Veken, Greetje
van Langendonck, Janjïaüwens, Cyriel
van Gent, Herman Bruggen, Ann Peter
sen. Chris Lorrtme en Vera Veroft. De
regie voert- Juul Claes.
NEDERLAND I
NOS:
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Den Haag vandaag
19.09 uur:
Puffenstuf
IKOR:
19.30 uur:
Kenmerk
20.00 uur:
Journaal
NOS:
20.20 uur:
Pol. uitzending CHU
20.30 uur:
Holland Festival
NEDERLAND I
NOS:
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
TROS:
19.04 uur:
19.31 uur:
De getrouwde
vrijgezel
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
De dief van
Washington
21.10 uur:
Dorp aan de rivier,
22.40 uur:
Socutera
22.55 uur:
Studio Sport
23.20 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
VARA:
19.04 uur:
Midweek
20.00 uur:
Journaal
21.10 uur:
Tienstrijd
21.55 uur:
In gesprek met Sal Tas
22.25 uur:
Journaal
"FDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Den Haag vandaag
19.09 uur:
Van gewest tot gewest
20.20 uur:
Nand Buyl-show
20.55 uur:
Simon Carmiggelt
21.00 uur:
Signalement van Nono
21.40 uur:
Verkenning in de
wetenschap
HIRO:
22.05 uur:
Hiro-magazine
22.25 uur:
19.49 uur:
ANVV-tips
20.00 uur:
Journaal
VPRO:
20.20 uur:
Franceses Solleville,
interview
20.30 uur:
Portugal na Salazar
21.20 uur:
Joris Ivens, film
21.45 uur:
Chansonnière
Solleville
22.20 uur:
Journaal
Vg. VARA Ned. II, 20.20 i
Max van Egmond
in „Het onbekende
Lied"
Voor de tweede maal in het huidige
Holland Festival kregen belangstellenden
het waren er ditmaal tamelijk weinig
gelegenheid in de kleine zaal van de
Rotterdamse Doelen liederen te be
luisteren, die zelden of nooit op de
kamermuziekprogramma's te vinden zijn.
De Nederlandse bas Max van Egmond
had de verzorging hiervan op zich
genomen. Hij werd aan de vleugel door
onze landgenoot Rinus de Groot begeleid.
Onder de uit hun schuilhoek te
voorschijn gehaalde werken ze waren
alle op Engelse teksten gecomponeerd
bevonden zich enkele juweeltjes van
vocale kunst, waartoe zeker moeten
worden gerekend een viertal liederen
door Henry Purcell (16581695) getoon
zet, onder welke het onvolprezen „I'll
sail upon the dog-star" met lichte char
mante coloratuur opgesierd, ons inziens
wel de eerste plaats innam.
Ook de confrontatie met minder be
kende specimina van Haydns oeuvre
ook hier gepresenteerd in het Holland
Festival bracht aangename verras
singen. Zijn liederen op Engelse teksten,
waaronder het op Schubertsliederen
vooruitlopende „Spirits Song" en het
bekoorlijke „Piercing Eyes" klonken
werkelijk kostelijk.
Minder gelukkig waren we met de
„Songs and Proverbs" of William Blake
door B. Britten in 1965 op muziek gezet
en speciaal gemaakt voor de beroemde
bariton Dietrich, Fischer Dieskau. Ze
konden ons in hun soms wat meewarige
zwaarwichtigheid niet bekoren.
Dan maakte onze landgenoot Alex
Voormolen een betere beurt met z(jn
„Three songs on British verse". Vooral
DEN HAAG (ANP) De Eerste Kamer
heeft gistermiddag een wetsontwerp goed
gekeurd, dat beoogt de illegale handel
in vuurwapens tegen te gaan door de
straf te verzwaren- Bovendien wordt de
groep bijzonder gevaarlijke wapens, ait-
gebreid met pistoolmitrailleurs, molotof-
cocktails en raketwerpers.
Op het bezit van lichte vuurwapens
staat een straf van ten hoogste twee
maanden.
Het doel van het wetsontwerp is de
illegale handel in wapens tegen te gaan.
De meeste wapen:, die zich in Nederland
bevinden, worden uit het buitenland in
gevoerd en dor het toenemend reizigers
verkeer wordt de grenscontrole minder
intensief.
Van Egmond wist als steeds met zijn
welluidende bas ensoepele vocalistiek
zeer te loven resultaten te bereiken. Zijn
coloratuur in Purcells liederen moet
bijzonder worden geroemd. Zijn voor
dracht was echter wel eens wat mat,
vooral in de composities van Britten.
Kennelijk lagen ze hem niet zo goed.
Rinus de Groot betoonde zich 'n muzikaal
en vakkundig begeleider.
J. W.
SCHIPHOL (ANP) - De fotografen kregen op Schiphol
tenslotte toch bun zin: Raymond - Ironside Burr en
Johnny - Tarzan - Weismüllcr poseerden geamu
seerd met de 5-jarige vrouwtjes-chimpansee Dinky
uit de Wassenaarse dierentuin, die hen teder om
helsde als dank voor de haar toegestopte klontjes
De 53-jarige Ironside, groot, zwaar en grijzend, was
op zijn rondreis door Europa naar Nederland ge-
twee gouden. Daarna maakte hij wereldfaam door
16 jaar lang als aapmens gillend in de jungle voor
Tarzan te spelen.
De VARA zorgde er niet zonder Inspanning voor, dat
Raymond Burr eerst alleen in de perskamer voor
de verzamelde publiciteitsmedia mocht verschijnen,
komen op uitnodiging van de VARA. Het was bloot
toeval, dat de 65-jarige bijna legendarische Tarzan
vrijwel gelijktijdig uit New York arriveerde.
De laatste zal zaterdag op de Maarsseveense plassen
het startschot lossen voor de eerste grote interna
tionale zwemmarathon. die in Nederland wordt ge
houden. Weissmüller heeft immers zijn carrière als
filmster te danken aan zijn prestaties in de zwem-
sport. Hij was de eerste zwemmer ter wereld, die de
100 meter crawl binnen een minuut aflegde, hij won
drie gouden medailles op de Olympische Spelen van
1924 in Parijs en vier ja:ir later in Amsterdam nog
Bang dat hij op dit vroege ochtenduur, vermoeid van
een inspannende rondreis, weg zou lopen als men
hem gelijk met Tarzan voor de camera zou halen,
moest Fiimair, die Weissmüller met een DC-8 uit
New York had gehaald, haar gast een half uurtje
in dé ontvangstkamer achteraf houden, maar toen
de persconferentie met BuiV ten einde was, kwam
Tarzan binnen.
De twee Amerikanen begroetten elkaar als oude
vrienden en de apotheose werd geleverd door de
charmante chimpansee, waarmee Burr en Weiss
müller gewillig poseerden. Persfotografen kunnen
zich echter ondankbaar gedragen. Een van hen mom
pelde nadat hij zijn werk had godaan niet zonder
enige grimmige voldoening. Drie apen op één plaatje.
(Van onze omroepoorrespondent)
HILVERSUM De NOS-radio zal
deze zomer in totaal acht programma's
rechtstreeks uitzenden vanaf het eiland
Helgoland in de Noordzee. Dat gebeurt
tüdens een drie weken durende muziek
manifestatie, die op dit eiland wordt
georganiseerd door de Nordring in
samenwerkingsverband op het gebied
van de lichte muziek tussen de radio-
omroepen van een aantal West-Euro-
pese landen.
„Radio Nordrimg Heligoland", zoals deze
manifestatie wordt genoemd, duurt van
27 juli tot en met 15 augustus en speelt
zich in hoofdzaak af m een glazen
studio, die op het eiiland zal warden
gebouwd. In deze radiostudio zuilen
discjookeys uit de zeven deelnemende
landen afwisselend muziekprogram
ma's verzorgen, die door deze Landen
rechtstreeks worden uitgezonden of
worden opgenomen voor Latere uitzen-
Deelnemende omroepen zijn naast de
NOS, de BBC, de BRT, de Deense radio,
de Noorse radio, de Zweedse radio en
de Norddeulscher Rundfunk (NDR) in
Hamburg, welke Laatstgenoemde om
roeporganisatie tevens zorgdraagt voor
de technische faciliteiten. Nederlandse
disc-jockeys, die voor de NOS-radio
naar Helgoland gaan zijn: Eddy Becker
en Felix Meurders. Deelnemende Neder
landse popgroepen zijn: „Cuby and the
Blizzards" en „The Golden Earing".
Bij de begroeting op Schiphol was ook een chimpansee, bedoeld als e
hommage aan Tarzan (Johnny Weismiiller), maar hel beest verkoos
vriendschap van Ironside (Raymond Burr).
IKOR-Kenmerk zal vanavond aandacht
schenken aan de moeilijkheden aan de
pedagogische academie in Beverwijk,
waar na gerechtelijk ingrijpen nieuwe
spanningen zijn ontstaan.
Verder volgt er en gesprek met Daniel
Chipenda, tweede man van NPLA, de
bevrijdingsorganisatie van Angola. Dit
met het oog op de grote ontmoeting
van Afrikaanse bevrijdingsbewegingen
aanstaand weekeinde in Rome.
IKOR, Ned. 1, 19.30 uur.