MIJN ENIGE PLAN IS
VOLWASSEN WORDEN
Zonder meer geld geen
regionale omroep
OMROEPBIJDRAGEN MOETEN HOGER
Boeiende verbeelding in
muziek door Janacek
Wij, heren van Zichem
Andy Williamsi
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DINSDAG 23 JUNI 1970
Onzekerheid bij
de bejaarden
medeburgers en tot hun op levens-
ervaring berustende mening, dat in
nieuwe ideeën en idealen een grote dosis
betrekkelijkheid schuilt
„Zonder ons'
NOG
OG vóór ook maar iets bekend was
succes dat enkele
bejaardenpartijtjes bij de Gemeenteraads
verkiezingen boekten, lag er een nieuwe
aflevering van het K.V.P.-periodiek Po
litiek op tafel, helemaal gewijd aan hel
bejaardenvraagstuk. De inhoud van dit
nummer is op onderdelen bijzonder ge
schikte literatuur; niet alleen voor so
ciologen en mensen, die in de praktijk
van het maatschappelijk werk staan; we
dachten dat het hele vraagstuk van de
bejaarden ook in studie zal moeten ge
nomen worden bij de politieke partijen.
Doen ze dat niet en blijven daardoor
bepaalde maatregelen achterwege, dan
maken de bejaardengroepen bij de
parlementsverkiezingen van volgend jaar
een serieuze kans om als aparte partij
volgend jaar in de Tweede Kamer enkele
zetels te winnen en daarmee de vol
gende bouwsteen aan te dragen voor de
totale versplintering van Nederlands po
litiek bestel.
Erop speculeren, dat zich in de plaat
selijke bejaardenpartijen wel de schis
ma's zullen gaan voltrekken die de
legioenen van de heer Koekoek geredu
ceerd hebben, lijkt ons gevaarlijk. Vooral
nu de actieve belangstelling voor politiek
werk onder de bejaarden het laatste
jaar juist de richting van zelfstandig
opereren gekozen heeft, doordat binnen
de politieke partijen men het bejaarden-
vraagstuk te exclusief heeft behandeld
als een stuk maatschappelijk werk in
de engere zin van het woord.
Onzekerheid
MET veel respect voor andere artikelen
in Politiek (zo worden zinnige op
merkingen gemaakt over de bejaarden
in het verkeer en over meer coördinatie
bij bejaardenproblemen in het departe
mentale vlak) is voor het wegen van het
probleem „Ouder worden en bejaard
zijn" de belangrijkste bijdrage die van
dr. J. M. A. Munnichs, een man die de
gerontologie niet alleen wetenschappelijk
benadert, maar ook open oog heeft voor
de praktische kanten van de kwestie.
Heel kort samengevat komt dr. Mun
nichs betoog op de volgende kernpunten
neer. We zijn in Nederland te laat gaan
denken over het vraagstuk van de toe
nemende vergrijzing van onze bevolking.
Daardoor hebben de vraagstukken van
vereenzaming (gebrek aan contacten, te
beperkt zelfinzicht bij veel bejaarden,
te veel georiënteerd blijven op werk en
functie als de pensioengerechtigde leef
tijd nadert, angst voor onzekerheid die
weerstand tegen veranderingen wekt,
vooroordelen bij jongeren en jong
volwassenen, dat bejaarden onvermijde
lijk conservatief denken) scherpe kanten
gekregen.
Veel van deze factoren zijn uiteindelijk
terug te' brengen tot een gevoel van
seïYBësPhei'HUng bij dé budér hordende
MET dr. Munnichs geloven we, dat
het gevoel van vereenzaamd t«
raken bjj dit alles een sterk stimulerende
factor is. Niet zozeer de vereenzaming
in fysieke zin als wel het geestelijk in
isolement raken.
De jongeren en jongvolwassenen van
nu hebben materieel gezien het beste met
de oudere generatie voor. Maar hun
beleid wordt veel te sterk bepaald door
het eigen vertrekpunt; dit geldt zowel
in de vraagstukken van de levens
beschouwing als van de maatschappe
lijke positie van de ouderen. Het steekt
veel bejaarden, dat er nu hoog van de
toren geblazen wordt voor maatregelen
waarvoor zij zelf in veel moeilijker
tijden en ten koste van veel grotere
offers de grondslag hebben gelegd.
Erger nog is het gevoel bij veel be
jaarden, dal er wel „voor ons" doch
vrijwel steeds „zonder ons" wordt na
gegaan wat voor de oudere generatie
het beste is. Dit wekt gemakkelijk de
indruk, dat bij het opbouwen van de
nieuwe maatschappij voor de ouderen
een positie wordt gecreëerd, die ze maar
te aanvaarden hebben.
Zo min als men het de jongeren
kwalijk mag nemen, dat ze zelf actief be
trokken worden in het politiek en maat
schappelijk beleid dat hun toekomst be
paalt, kan men de ouderen het recht
ontzeggen om medebepalend te zijn bij
het beleid waarbij de toekomst (dr. Mun-
nich spreekt terecht over „perspectief")
van de oudel'e generatie in het geding is.
(Van o
uoepcorrespondent)
Vertrouwen
beeld de christen-democratische par
tijen in de programmering voor 1971
1975 aan dit punt meer aandacht gaan
besteden dan tot dusverre expliciet is
gedaan.
Wij juichen het toe, dat de K.V.P. In
haar toekomstige factie plaats wil reser
veren voor capabele jongeren, die de
problematiek van de toekomstige gene
raties het best verstaan en kunnen aan
pakken. Laat men dan wat de ouderen
betreft niet de omgekeerde richting In
schieten. Want in de politiek kan een
jongere generatie langs democratische
weg haar ideaal alleen maar waar
maken, wanneer ze ook in voldoende
mate het vertrouwen heeft van de steeds
talrijker wordende ouderen.
Verliest men dit uit het oog op
kerkelijk gebied is in dit opzicht al duur
leergeld betaald dan komen er aparte
organisaties als bejaardenpartijen. Voor
de bejaarden betekent dit het paard
achter de wagen spannen. Maar ook
anderen zullen dan spoedig ontdekken
dat bij de opmars naar em betere
samenleving de klok weer een merkbaar
stuk is teruggezet.
HILVERSUM Op grond van het
beschikbare cijfermateriaal meent het
NOS-bestuur te mogen concluderen,
dat zonder dat nieuwe financiële mid
delen daarvoor aangewezen worden,
het niet mogelijk zal zijn nieuwe re
gionale of lokale programma's uit te
zenden of bestaande regionale omroe
pen uit te bouwen.
Aldus luidt een van de belangrijkste
conclusies uit een uitvoerig schrifte-
-lijk advies, dat het NOS-bestuur heeft
gericht aan minister Klompé naar
aanleiding van een rapport van een
daarvoor ingestelde commissie.
Naar de mening van het NOS-bestuur
is een verhoging van de omroepin-
komsten mogelijk door de omroepbij
drage te verhogen tot een bedrag, dat
in redelijke verhouding staat tot de
geboden mogelijkheden. Het verschul
digde bedrag zou niet voor een aantal
jaren gefixeerd moeteo worden, doch
jaarlijks dienen te stijgen met alge
mene trend. Op die manier zou de
kostenverhogende factoren niet meer
ten nadele van de kwaliteit der pro
gramma's komen.
De op grond van sociale overwegingen
verleende vrijstelling van omroepbij
dragen dienen ten laste van de alge
mene middelen gebracht te worden,
zoals met alle uitgaven voor noodza
kelijk levensonderhoud gebeurt en
met name ook voor ziekenfondspre-
Voorts dienen de kosten van de we
reldomroep noch ten laste van de
omroepbijdragen noch ten laste van
de reclame-opbrengsten van de bin
nenlandse omroep te komen.
Voor financiering van investeringen
op lange termijn, zoals studiobouw,
moet de NOS toestemming krijgen
een beroep te kunnen doen op de
kapitaalmarkt. De daaruit voortvloei
ende lasten worden dan billijkheids
halve mede door opvolgende genera
ties gedragen.
In gebieden waar regionale omroep
voor realisering van samenlevingsop
bouw of als element voor infrastruc
turele verbetering aangewend wordt,
dienen de la6len te komen voor reke
ning van de daartoe aanwezige fond-
Schakelzeiiders
Het NOS-bestuur is van mening, dat
nu er nog niet overgegaan kan wor
den tot uitzending van meer regionale
of lokale programma's, wellicht een
oplossing gevonden kan worden door
uitzending via de landelijke zenders
met schakelmogelijkheid voor de ver
schillende regiones.
Hoewel van technisch oogpunt uit het
uitzenden van 14 regionale program
ma's mogelijk is, distancieert het NOS-
bestuur zich nadrukkelijk van de in
het rapport regionale omroep vermel
de aantal.
TELEVISIE VANAVOND
Moravisch volksleven
Leos Janacek behoort tot de weinige
tradities waarop hel Holland Festival
kan bogen. Het is goed dat men die
traditie in stand houdt, want op deze
wijze kan men het merkwaardige le
venswerk van de in 1928 gestorven
Tsjechisch-Moravische componist beter
leren kennen dan anders ooit het geval
zou kunnen zijn. Dat werk is stellig de
moeite waard, ook al heeft het zijn
zwakke plekken, en al zijn het beslist
niet allemaal meesterwerken, die uit de
pen van deze toondichter vloeiden.
Wel zijn het stuk voor stuk werken
die in nauw verband staan met het
Moravische volksleven. De onderwer
pen, voor zover daarvan sprake kan
zijn, werden er voor een groot deel aan
ontleend, en de muziek werd gemaakt
in een idioom dat werd gebaseerd op de
Moravische spreekmelodie, het taaleigen
en de folklore.
Deze karaktertrekken manifesteerden
zich duidelijk in het programma dat
gisteravond voor een geestdriftig ge
stemd publiek in het Hoftheater werd
uitgevoerd. De festivalleiding had partij
getrokken van de aanwezigheid van de
Nationale Opera van Praag, die een
hier nog onbekende opera van Janacek
komt opvoeren. Men had leden van het
koor en het orkest uitgenodigd dan ook
maar een Janacekconcert te geven. Het
programma daarvan was ongemeen
boeiend en typerend voor de toondich
ter.
Zegt het al niet voldoende dat een
aardige kinderstrip in een krant voor
Janacek genoeg was om een kostelijke
serie, vaak nonsensicale kinderrijmpjes
te toonzetten voor een ensemble van
negen vocalisten, een piano, acht bla
zers, een contrabas, een ocarina en een
speelgoedtrommel? Waarom dirigent
Milan Maly gisteravond meer vocalisten
gebruikte dan was voorgeschreven, we
ten we niet maar het was in de gege
ven akoestische situatie gerechtvaar
digd. De bondige stukjes werden heer
lijk muzikantest weergegeven, precies^
zoals het moet.
Heel treffend was ook het Dagboek
van een verdwenen man, in de beste
betekenis van het woord een brok
„volkse" muziekdramatiek, ook al weer
gebaseerd op een dagbladpublikatie. Dat
die publikatie, naar achteraf bleek
waarschijnlijk een literaire mystificatie
is geweést, doet niets af aan Janaceks
onmiskenbare inspiratie. Zijn toonzet
ting van de verzen, waarin zich een
boerenjongen uitspreekt, van wie een
zigeunermeisje een kind moet krijgen
en die daarom zijn dorp verlaat, is
bepaald aangrijpend. Tenor Ivo Zidek
en pianisten Jan H. Tichy legden er veel
eer mee in, evenals de mezzosopraan
Ivana Mixova die in drie strofen het
zigeunermeisje uitbeeldde, gesteund
door een paar vrouwenstemmen.
Het vocale element domineerde op dit
vertolking door de sopraan Miroskava
volksliederen, niet alleen over liefde en
huwelijk, maar ook over oorlog en ver
zet, het derde hoogtepunt vormde. Hoe
wel vocaal geen openbaring, was de
vertoking door de sopraan Mirsokava
Fidlerova en vooral door de bas Dalibor
Jedlicka qua expressie heel boeiend.
In deze volksliederen was de weerga
ve van de pianopartij door Jiri Pokorny
helaas weinig overtuigend, al moet
worden gezegd dat de organisatoren
ook niet voor een behoorlijke concert
vleugel hadden gezorgd. Mede daardoor
ging er ook van de toch al niet zo
sterke pianosuite „In de Mist" minder
uit dan bij een minder schoolse uitvoe
ring het geval zou zijn geweest.
Janaceks vioolsonate, gegeven in de
derde, laatste en definitieve lezing, is
eveneens boeiender dan uit de vertol
king van gisteravond viel af te leiden.
Men kon dat weten dankzij de op de
grammofoonplaat vastgelegde weergave
van Olof en Wayenberg, die veel beter
is dan wat wij gisteravond te horen
kregen. Zelfs de ballade, het gemakke
lijkst aansprekende onderdeel, deed het
hier nauwelijks.
Dank zij de andere programmanum
mers evenwel was ditJanacekconcert
toch een evenement-, waarvoor velen
zich terecht dankb&ar toonden.
Ks.
NOS:
18.45 uur
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
KRO:
19.04 uur:
Daktari
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Brandpunt
21.10 uur:
Andy Williams-show
VARA:
17.00 uur:
Een hele grote Q
NOS:
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Den Haag vandaag
19.09 uur:
Puffenstuf
IK OR:
19.30 uur:
Kenmerk
20.00 uur:
Journaal
NOS:
21.50 uur:
Wij, heren van Ziche
22.30 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
PiDo de Clown
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Den Haag vandaag
19.09 uur:
Holland Festival
AVRO:
20.20 uur:
Pol. uitzending CHU
20.30 uur:
Holland Festival
21.10 uur:
Dorp aan de rivier, film
22.40 uur:
Socutera
22.55 uur:
Studio Sport
23.20 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS.
18.45 uur:
Pipo de Clown
18.55 uur:
Journaal
VARA:
19.30 uur:
Wat nu, mr. Deeds?
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Peyton Place
21.10 uur:
De opstanding,
feuilleton
22.00 uur:
Zwemmarathon Utrecht
22.05 uur:
Televizier
22.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Midweek
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Nand Buyl-show
20.55 uur:
Simon Carmlggelt
21.00 uur:
Signalement van Nono
21.40 uur:
Verkenning in de
wetenschap
HIRO:
22.05 uur:
Hiro-magazine
22.25 uur:
Journaal
TELEAC:
7 mmofoonmuziek. (7.33—7.38 Vai
irpagina). VPRO: 7.54 D<
Lichte grammofooni
12.03 Muziekpi ogramr
irlcht, mededelingen
schippers.) 12.55 Buiti
ïalitelten. 13.2:
pianocon- vadiosct
irdeis, hoorspel. 15.15 In schoolkoc
Zestig minuten Nie
•stig. NOS: 17.02 Om
Solo-interview van Paul McCartney
(Van een onzer verslaggevers)
Volgens de Nederlandse Beatlesfanclub is het feit dat The Beatles niet
meer als zodanig bestaan, grote onzin. In het clubblad „Chains" staat te
lezen: „Het is de kranten weer eens gelukt! Voor de zoveelste keer waren
ze in staat in de komkommertijd nog wat nieuws te brengen door middel
van een Beatlerel. Zij beweren dat Paul McCartney, door zijn vertrek bij
The Beatles, e groep heeft doen klappen. Paul heeft net zo min zijn groep
verlaten, als Ringo, John en George dat hebben gedaan door hun respec
tievelijke beslommeringen met films, solo-elpees, de Plastic Ono Band, en
een management. Bij het uitkomen van de plaat „McCartney" hield Paul
een persconferentie op zijn eigen manier. Hij stelde zichzelf een aantal
vragen, gaf daarop de antwoorden, liet dit „interwiew" drukken en stuurde
het in grote aantallen naar persmensen over de hele wereld."
Prettig om alleen
te werken
Het fanclubblad drukt na deze inlei
ding het hele interview onverkort af.
Omdat het ons interessant lijkt, niet
alleen de abonnees op Chains van die
tekst te laten genieten, volgen hieron
der gedeelten uit dat solovraaggesprek
van Paul.
n eigen pro-
Mc.Cartney Productions.
Pretentieloze.
Mijn enige plan is: volwaï
Omdat ik een Studer 4-sporen recor
der thuis kreeg, oefende ik er wat
mee terwijl ik verschillende instru
menten uit probeerde. Ik vond het
resultaat wel goed en besloot er een
LP van te gaan maken.
Werd je bierbij beïnvloed door Johns
LP's met de Plastic Ono Band en door
Ringo's solo l.p.?
Erg fijn. Ik hoefde alleen aan mezelf
een beslissing te vragen en ik was het
altijd met mezelf eens. En denk er
aan dat Linda ook meedoet, dus feite
lijk zijn we met zijn tweeën op de
Wat is Linda's aandeel?
In feite doet ze alleen wat harmonie
zangwerk, maar natuurlijk doet ze
meer dan dat alleen. Ze is een schou
der om op te leunen, een tweede
mening en een bekend fotografe. Meer
dan dat ze gelooft in me. Altijd.
Waar werd je LP opgenomen?
Een Studer 4-sporen machine. Ik had
echter maar één microfoon en omdat
Mr. Pender en M. Sweatenham en
anderen 6 maanden nodig hadden
(kleine vertraging) werkte ik zonder
VU-meters en mixer, hetgeen bete
kende dat alles telkens herbeluisterd
moest worden (voor storing) en dan
pas opgenomen. Het antwoord is dus:
Een Studer, een microfoon en zenu-
We wisten niets van de LP totdat hij
bijna klaar was. Was dat opzette
lijk?
Ja, want normaal is een LP verouderd
als hij uitkomt (kijk bijvoorbeeld
maar naar „Get Back").
verbaasd willen zijn als iedereen dan
altijd is. Dat was dus het beste wat
we konden doen. Alleen Linda en ik
zullen ziek zijn van deze LP als hij
uitkomt. Toch vinden we hem gewel
dig.
Ben je in staat de tekst, de strekking
of het thema van de LP in een paar
woorden te beschrijven?
Huis, gezin, liefde.
Hoelang heeft het geduurd voor de LP
gereed was? Van wanneer tot wan-
Ik geloof van net voor Kerstmis tot
nu (15 april). „The Lovely Rita" werd
als eerste thuis opgenomen en alleen
bedoeld om de apparatuur te testen
Dat was omstreeks Kerstmis.
De songs zijn allemaal nieuw voor hel
publiek, maar hoe nieuw zijn ze voor
jou? Zijn ze van recente datum?
Een was van 1959 (Hot as sun), twee
uit India (Junk en Teddy Boy) de rest
van de laatste tijd Valentine Day,
Momma Miss America en OO You
werden tijdens de opname geïmprovi-
Basgitaai. drums, akoestische gitaar,
sologitaai "'O, mellotron, speelgoed
xylofoon, pijl en boog.
Ik vind mezelf behoorlijk goed.
Dat op je eentje besluiten nemen over
wat je doet gemakkelijk is, en dat in
je eentje spelen moeilijk is, maar erg
dankbaar.
Wie heeft de hoes gemaakt?
Nu Niske weer in de smidse staat,
neemt de geest van Uilenspiegel weer
bezit van Jef, de smid zet Lewie de
wittekop er toe aan, de papegaai van
zijn catechismusjuffrouw te leren vloe
ken. Zoals reeds gezegd, de vloek nam
toen nog een belangrijke plaats in, in
het gemoedsleven van de Vlaame
mens. Desalniettemin werd hij dooi
de godvruchtige zielen hartsgrondig
verafschuwd. Onze Witte zet "rich ijve
rig aan het werk. De papegaai staat
immers lekkertjes te zonnen in het
open venster van mejuffer Emma
Beuckelaers. Lew., komt er stiekem
voor staan en begint in één adem een
litanie van tientallen nondedjie's op
het verblufte beest af te vuren.
Jef is middelerwijl bij de pastoor bin
nen om zijn kapotte fauteuil af te
halen, waarvan de poot gebroken is.
De smid gaat daarna even een „pin-ke"
drinken bij de koster en verneemt
De tijd zal het leren. Omdat het een
Solo-LP is, betekent het de start van
een solo-carrière, maar omdat er geen
breuk is met The Beatles, betekent
het een rustpunt. Dus het is beide.
Is je tijdelijke of definitieve breuk
met The Beatles veroorzaakt door
persoonlijke geschillen of door muzi
kale geschillen?
Persoonlijke geschillen, zakelijke ge
schillen, muzikale geschillen, maar
vooral omdat ik een fiine tijd door
maak in mijn gezin. Tijdelijk of defi
nitief, ik weet het niet.
Denk je dat er weer een tijd zal
komen, dat Lennon-McCartney actief
als liedjesschrijvend duo zullen
Ik mag John graag en heb respect
voor wat hij doet, maar voor mij
hoeft het niet.
Zijn sommige van de liedjes op jouw
LP geschreven met The Beatles in je
achterhoofd?
De oudere alleen. Junk was bedoeld
voor Abbey Road, maar er kwam iets
tussen. Teddy Boy was bedoeld voor
Get Back, maar daar kwam ook iets
Was je tevreden met Abbey Road?
Het was een goede plaat.
Wat is je relatie met Apple?
Het is een kantoor van een zaak die
gedeeltelijk mijn eigendom is. samen
met de drie andere Beatles. Ik ga er I
nooit naar toe, want ik hou niet van
kantoren of zaken. I
„Stomp" komt
op scherm
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De NOS-televisie is
van plan volgende week woensdag
van 22.05 tot 22.40 uur via Nederland j
I vanuit Frascati te Amsterdam recht- t
streeks het eerste gedeelte van de 1
popmusical „Stomp" uit te zenden.
„Stomp" is een collectieve creatie van
22 jonge mensen uit het zuiden van
de VS, die grote opgang heeft ge
maakt in New York (Zie ook ons blad
van gisteren).
De groep noemt zichzelf een combine
en omschrijft de musical als multi-
medi - protest - rock - musical - enter
tainment. De show duurt ongeveer
anderhalf uur zonder pauze en is op
gebouwd uit dansen, protestsongs,
popmuziek en filmprojecties op twee
schermen.
Holland Festival
op NOS-tv
In het wekelijkse Holland Festival
Magazine van de NOS-televisie vana
vond zal informatie worden gegeven
over de volgende onderwerpen: Nieuw
ballet Hans van Manen, en een film
over het Nederlands Dans Theater
van Jean Paul Vroom; -Zigger Zagger
door National Youth Theatre; Opera
Fedelta Premiata van Haydn; gesprek
met de Amerikaanse musicoloog H. C. I
Robbins Landon.
NOS Ned. II 19.09 uur
In de show van vanavond ontvangt I
Andy Williams weer een aantal gas-
ten. onderwie de zangeres Dusty Spring- i
field die haar populaire song „A
brand new Me" zal zingen, en de i
komiek Bob Hope
KRO Ned. I, 21.00 uur. I
daar dat de kerkzanger^ grieven heb
ben en e. over denken te staken.
Leuk grapje kan dat worden, denkt
de smid, die deze avond de eerste
zitting gaat bijwonen v«n 't nieuw
„consel", de gemeenteraad.
De burgemeester heeft het in zijn
hoofd gehaald, zijn vriend, hoewel
politieke tegenstrever, mijnheer Par-
mentier van het klein kasteeltje te
doen trouwen mét de kwezelachtige
mejuffer Emma, de gewezen grote
liefde van de Witte.
Het is ondertussen gebeurd. De zo
godvruchtige papegaai heeft de Wittes
lessen geleerd: hij vloekt aan een stuk
Mejuffer Emma en haar toegewijde
huishoudster Clementine komen in
grote gewetensangst bellen aan de
pastorie. „Wal moeten we daaraan,
doen, meneer Pastoor?"
KRO Ned I 21.50 uur.
De enige VARA-man die gisteren voor
de tv in actie moest komen was de
omroeper. Dat kan voorkomen in de
vakantiqlüd. En als hU programma's
moet aankondigen als „Hier is Lucy"
en de goede Premingerfilm „Analyse
van een moord" is er geen küker die
daar ernstig bezwaar tegen kan hebben.
Op „I" stelde de NCRV daar wel
eigen produkties tegenover: „Met
liedjes het land in" en „Ik zie, ik zie".
Beide programma's waar we geen
kwaad woord van willen, maai- helaas
ook geen goed woord van kunnen,
zeggen.
Zodat het enige NCRV-programma dat
eruit sprong toch weer een buitenlandse
produktie was: eerste van twee BBC-
documentaires over liet Leger des
Heils. We vonden het een boeiend pro
gramma. Het liet iets van de historie
van het Leger zien, hoe destijds Wil
liam Booth in feite zijn tijd ver vooruit
was, en het ging niet voorbij aan het
feit dat in bepaalde uiterlijke zaken
het zelfde Leger vandaag een beetje
achlerloont.
De makers toonden ook aan dat het
hier inderdaad de buitenkant betreft.
Voor het overige is het Leger goed met
zijn tijd meegegroeid. De onbaatzuch
tige persoonlijke inzet van de Leger
des Heilsmensen werd duidelijk ge-
Toch hadden we de indruk dat de
NCRV het gisteren over een verkeerde
boeg gooide. Gesteld dat inplaats van
de platte eigen amusementsprodubties
er in de lichte sfeer iets uit het buiten
land gekocht was en dat er dan eigen
werk was gemaakt van het Nederlandse
Leger des Heils. We geloven dat de
tv-avond als geheel gewonnen zou
hebben en het niet onverdiende propa-
candacffect vpor het Leger zou on
getwijfeld veel groter zijn geweest.
Vg.