SarahVaughan Blue Mink Poco Los Incas Cal Tjader Andy Williams (aravelli opzienbarend verslag van een generatie WADLEIGH'S FILM uiood/tock fete NEDERLAND VERZORGDE PLAAT VAN NOG STEEDS AAN TOP VAKWERK OP COUNTRY-ROCK TOER ONTSPANNEN MAAR BEPERKT SMAAKMAKER ZATERDAG 20 JUNI 19*3 Woodstock, Michael Wadlcighs opzienbarende verslag van het driedaagse popfestival, dat ver leden jaar zomer in het Ameri kaanse stadje Bethel werd ge houden, wordt eind juni, begin juli in vier Nederlandse steden uitgebracht. Woodstock is een gebeuren van „love, peace and music". Het is nu al niet meer weg te denken uit onze tijd. Van het gebeuren „The Woodstock Music and Art Fair" is de film „Woodstock" gemaakt. Film is het medium der Woodstockgeneratie. De film laat drie dagen en nachten van modder en geluk zien. Hij werd geregisseerd door Michael Wadleigh en geproduceerd door Bob Maurice. Groepen en arties ten mèt wereldnaam zijn in Woodstock te zien en te horen: Joan Baez, Joe Cocker. Country Joe and The Fish. Crosby, Stills and Nash, Arlo Guthrie, Richie Havens. Jimi Hendrix, Santana. Sly"annd^he^Fa'mily ^Stone3 Ten ziek' musicus cn Publiek. Niet I beuren op kleurenfilm vast te vea r^af t e rth p Who alleen de §roePen cn ^niesten leggen. Dit alles gebeurde on- I zijn de moeite van het bekijken der leiding van Michael Wad- Zij traden op voor een publiek waard' ook het publiek zeil' j leigh, de jonge filmmaker die dat uit bijna vijfhonderdduizend vormt een totaal beeld van al o.a. films als „No Vietnamese mensen bestond en 't resultaat het doen en laten van dezt tijd. Ever Called Me Nigger „David as een Vele camera-units waren er no- Holzman's Diary en films rond- n mu- dig om het hele Woodsteel-ge- Brown op zijn naam heeft staan. Er werd bijna honderd twintig uur opgenomen. Van dit „ruwe" materiaal bleef uitein delijk een ruim drie uur duren de bioscoopfilm over. Door het ..3-panel" systeem is men echter 1 Aretha Franklin en James getuige van bijna 9 uur beeld- en geluidmateriaal. Woodstock wil niet uitleggen of analyseren. De film gaat niet in discussie over de „Woodstock-generation"; zij wil ook geen ..boodschap- aan-de-wereld" geven. „Woodstock" is gewoon Wood- H UB tÊÊtr ANDY WILLIAMS Een uitstekend verzorgde hoes, gedrukt in Nederland, maar wat belangrijker is een uitstekend verzorgde plaat. Dat is de elpee met belangrijke hits van Andy Williams, vastgelegd op de CBS S 63920. Wat de maatschappij als de belangrijkste succesnum mers van de zanger ziet, blijkt uit de keuze van het repertoire: Born free, Days of wine and roses, Moon rivier. Dear heart. Can't get losing you en May each day. Over de presentatie De volumineuze sound van Ca- ravelli ts te horen op de CBS- longplayer S-7-64000. Dé klan ken, vooral die van de koper sectie, zijn voortreffelijk geregi streerd. De elpee, met als titel na zyn t.v. shows, weinig ge zegd te worden. Opvallend is dat hij, waar nodig, een behoorlijk tempo ontwikkelt om niet ver velend te worden. Dal is zeker bij dergelijke bekende num mers, die overigens lang niet allemaal door hem zijn groot gemaakt, bepaald niet overbo dig. horen in twaalf werkjes, voorna melijk van eigen bodem. Veelal wordt dit soort muziek gebruikt als achtergrond. Maar voor wie wil weten wat orkest, koor, or kestleider. maar vooral de ge- luidsingenieur van sommige liedjes hebben weten te maken, moet even de buren vergeten en de knoppen opendraaien. Het is toch wel tekenend voor de grote klasse van Sarah Vaughan dat zy op zesenveertig- jarige leeftijd nog steeds volop aan de top meedraait. Je zou haar de vrouwelijke tegenhan ger van de zowat zestigjarige Billy Eckstine kunnen noemen, in wiens orkest zij dertig jaar geleden haar carrière startte. Ook wat ontwikkeling betreft zijn er veel overeenkomsten tussen Eokstine en Vaughan. Bei den zweerden op een gegeven moment de pure jazz af en stortten zich toen op het schla- gerwerk, zij het wel met een kenbare „ja«zy touch','. gaf als verklaring voor .*ijn piiimezwaai op. dat zijn kinderen toch te eten moesten" hebben en we denken dat Sarah wel zo'n zelfde soort reden ge had zal hebben. Twintig jaar terug werd zoiets als hoogver raad beschouwd, maar gelukkig tillen we tegenwoordig niet meer zo zwaar aan deze zaken. We leven immers in de tijd van de pluriforme muziek. Het ster ke punt van Sarah Vaughan is altijd de slow-ballad geweest, dat geldt trouwens ook voor haar leermeester Eckstine. Op de kortgeleden verschenen lang- speler „It's a man's world" leeft zij zich hierin uit. Sarah's stem heeft in de loop der jaren beslist nog aan warmte gewon- nen en haar voordracht is in dringender dan ooit. Wat repor- toirekcuze betreft blijft zij wat achter bij haar grote vakgenote Ella Fitzgerald, die sinds een paar jaar ..op hip gaat". Denk maar eens aan de elpee „Ella" \*an eind vorig jaar, waarop men nummers vindt van Randv Newman, The Beatles, Niils- son e.a. Nee, Sarah Vaughan stelt rach-Davidnummer „Alfie" te buiten aan eigentijds reportoire. Voor de rest beperkt zij zich tot wat ouder werk. zoals „The man that got away" van Ira j Gerswin en Harold Arlen, j „Danny Boy"', ..For every man I there's a woman" en ..Hapiness is a thing called Joe", eveneens van Arlen. De keuze van deze nummers moet voormalige j Vaughanfans toch wel kunnen verleiden tot een revisie van hun vroeger vonnis, want bier is een ..ouderwetse" Sarah aan het werk. in de gunstige zin van het woord uiteraard (Mercury I Stereo 134 626). and Tears was popformaties met een complete blazersseetic. De compacte, sterk door de jazz beïnvloede sound van deze groep vond uiteraard veel na volging, zeker in de CBS-gele- deren. Denk Chicago en The Flock, die, hoe wel anders gericht, veel te dan ken hebben aan de pioniersar beid van B. S en T. Ook nu. een paar iaar na het ontstaan van deze nieuwe richting in de pop- worden er nog steeds hands ge vormd in die beproefde stelling. het koper, in combinatie met het onvermijdelijke gitaarwerk. aanwendt om de totaalsound een wat gevarieerder beeld te geven. Het vertolken van de blues staat duidelijk op de eer ste plaats in de verkiezings campagne van Pig Ii-on. Abe's blues", een compositie van lead zanger Alan Abrahams, is hier van een voorbeeld. Het wordt vervelend, maar ook nu moeten we weer vreemde" invloeden in de muziek van Pig Iron loka liseren. Verscheidene van de nummers zijn doorspekt met I repertoire van anderen te jazz- en rocktrekjes. Instrumen- men, in plaats van - eigen v laai en vocaal is deze groep niet dat (nog) te stereotiep is en te j veel minder dan voornoemde j weinig origineel. In Screamin topgroepen, op het punt van de Jay Hawkins „I put a spell on (eigen) composities en de arran- you" toont men aah dat werk gementen komt men echter te- van anderen beslist niet afge- i kort. Het zou misschien verstan- zaagd hoeft te klinken. Mogelijk diger geweest zijn wat meer had b.v. 'n producer als James Guercio meer gemaakt van deze elpee, die het klinkt vreemd door een te grote inbreng van Pig Iron een wat onrijpe indruk maakt. Toch zien wij wel perspectieven voor deze band, omdat de zes leden vocaal en instrumentaal hun mannetje staan. (CBS S 64044). n- den is zonder twijfel de bestor ming van de hitparade door de Britse groep Blue Mink. Met „Melting pot" en „Good morning freedom" bewezen ze dat er voor sterke teksten beslist plaats is in het popwalhalla. Natuurlijk mogen we de inventieve mu ziekjes waarin de boodschap ver pakt zit niet uitvlakken, maar bet meest in het oog springend blijft toch voor ons het wel zeer sterke tekstgedeelte van beide Natuurlijk kon een langspeel- i plaat niet uitblijven. Toch wa- ren er wat moeilijkheden rond de opnamedata, want eigenlijk 1 was Blue Mink geen vaste for matie. Madeline Bell, Roger Cook. Barry Morgan. Roger Coulam Herbie Flowers en Alan Parker, resep. vocaliste. voca list. drummer, pianist en orga nist, bassist. sologitarLst, werken ieder voor zich als session-artiest en als zodanig nam men ook de single „Melting pot" op. Pas na het succes van de tweede single kwam er wat .lijn in de Blue Mink gelederen en ging men tijd vrijmaken voor live-optre dens en de opname van een elpee. Die langspeler is nu sinds een paar weken uit en uiter aard mag goudader „Melting pot" niet in de groeven ontbre ken. De rest van de plaat is gevuld mei uiteenlopende genres. Zo komt er een heuse reggae op voor. ..Gimme reggae", het met jazzy solo's doorspekte Chopin up stix", het gospelachtige 1 „Country chic" (kolfje naar de I hand van Madeline Bell), de I stevige stamper ..Mary Jane" cn nog een paar in perfecte stijl uitgevoerde nummers. Blue Mink I bestaat uit pure vakmensen die I niet voor een gat te vangen zijn, dat blijkt wel ui de voor gaande opsomming. Hopelijk gaat Blue Mink nog een tijdje door, want we hebben hier te maken met kwaliteit, zowel in vocaal als in instrumentaal op- i zicht. (Philips SBL 7926). Een paar weken geleden al schreven wij dat veelzijdigheid een sterk in het oog springend kenmerk Is van de heden ten dage op de voorgrond tredende popgroepen. Namen noemen heeft geen zin. want dan zouden we een waslijst krijgen van hier tot ginder. Wel zouden wij het assortiment willen uitbrei- den met de naam Poco. it Deze Amerikaanse formatie be- jT jP staat uit drie voormalige Buffa- P lo Springfieldmensen, te weten fry Ty m "i Richie Furay. Jim Messina on «-» Rusty Young, en de „outsiders" George Grantham en Timothy B. Schmitz. Uit de vroegere sa menwerking in The Buffalo Springfield valt de C en W- invloed in het merendeel van de nummers op de debuutelpee af te leiden. Zeer sterk spreekt dit in „Hbnky tonk downstairs" van Dallas Frazier. In andere num mers bespeuren we echter blues elementen en ook de free-form heeft zijn sporen achtergelaten, vooral in de bijna achttien mi nuten durende collage „Nobody's fool"'-,.El lonto de nadie. re gres". De groep heeft nog te weinig potentie om in zo'n lang nummer voortdurend te boeien. I maar zeker in de kortere werk jes noteren wij genoeg intei'es- j santé zaken om een volgende langspeler met vertrouwen te gemoet te zien Misschien heeft Poco dan ook de befaamde pia- nist Larry Knechtel (bekend van vele CBS-elpec's, waaron- 1 dei- Simon and Garfunkel's „Bridge over troubled water") niet méér nodig om sommige nummers van lekkere rock and- roll-achtige riedels te voorzien om zodoende het geheel wat ..op te fruiten" (Epic 26528). Na hun single-successen, ook in Nederland, zijn Los Incas nu ook te beluisteren via een elpee. Het is de Festival FLDX 473 „Los Incas inédits. Amerigue du sud". Voor zover we dal nog niet wisten, maakt deze titel duide lijk waarover de twaalf num mers op deze plaat gaan: ver tolkingen ran Zuidamerikaanse muziek dus. met name uit Boli via, Venezuela, Argentinië, Co lumbia en Peru. De twee Carlos- sen en Jorge brengen een ont spannen muziek, die toch be luisterd moet worden. Duide lijk blijkt dat het goede instru mentalisten zijn, die echter in de beperktheid van hun vertol king niet al te lang in een grote publieke belangstelling zullen slaan. Het is afhankelijk van de dosering. Op deze plaat zijn geregistreerd: Paloma hir- pastay, Zumba que rumba, Cha- carera quenera. Las campanas del olvido, Otso, Sikus, Ayacu- cho, Poco a poco, Zamba para un charango, San Antonio, Ya- ravi del inca, Indicativo. De vibrafonist Cal Tjader wordt in jazzkringen wel eens de uit vinder van de latin-jazz ge noemd. Bepaald een compliment als men bedenkt dat we hier niet met een Zuid-Amerikaan te maken hebben, hetgeen toch logisch lijkt, maar met een on- j derij.aan van Nixon, die dan ook nog eens van Zweedse afkomst is. Tjader leerde het Zuid-Ame7 rikaanse idiobm bij het orkest van de bekende Tito Puente kennen, waarna hij zich verder in de latijnsc ritmen bekwaam- j de en uitgroeide tot een van de j meest prominente vertolkers j van dit genre. Op de elpee/,,So- I lar heat" kunnen we Tjader be- luisteren in een tiental pévoeZi-j ge werkjes, waaronder Bobby Gentry's ,.Ode to Billie Joe", Jobim's ..Felicidade" en uiter aard de wereldbekende hit ,,La Bamba", een eigen compositie. De muziek die Tjader met be hulp van zes begeleidingsmusici produceert kan gerust commer cieel genoemd worden, dat blijkt wel uit de titels, de goede smaak wordt echter nergens ge weld aangedaan. Integendeel mogen wij wel zeggen, het ge heel doet juist erg smaakvol en plezierig aan. Wat je noemt ide ale muziek voor de late uurtjes, een gruwelijk cliché dat overi gens volkomen op zijn plaats is. (Font i Stereo 887 953).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 10