ék TOM JONES: KENNY BURRELL JETHRO TULL JIMMY SMITH VIKKIE CARR THE FOUR TOPS THE PEDDLERS' pop-jazz sound DAVE PIKE Nederlandse jongeman wint eerste prijs in internationaal modetoernooi ZATERDAG 6 JUNI 1970 het wonder uit Wales Een van de meest bejubelde en uiteraard best betaalde ar tiesten van dit moment is de neKentwintigjarige Brit Tom Jones. Zo werd hij in Amerika uitgeroepen tot „the hottest entertainer" en in een land waar men toch talent in over vloed heeft betekent zoiets eebt wel wat. Ook in dit kik kerland mag meneer Jones re kenen op een grote populari teit. vooral bij de vrouwen die smachtend aan de beeldbuis de Tom Jonesshow gadeslaan. Voor hen die niet afhankelijk willen zijn van het magische blauwgrijze scherm is er eeen dezer dagen een nieuwe elpee van „The Welsh wonder" ver schenen. Op kant een trekt Tom weer alle registers open. Kreunend, gillend, bezeten, sensueel zingend schotelt hij ons zes stevig in de maag staande meestampers voor die er beslist mogen wezen. Naast het Creedencesucces „Proud Mary" en „I can't turn you loose" van wijlen Otis Redding valt vooral het grootse Jimmv Spence-arrangement van de Shocking Blue wereldhit „Venus" op. De tweede kant van deze -plaat tJie-simpelweg „Tom" is gedoopt, geeft een a<Htoi*-facel van-het talent van de Welshe mijnwerkerszoon (vooruit, we gooien er nog maar eens feen cliché tegen aan) te horen. Hier de zwij melende, sentimentele, roman- tlsche Tom Jones, helemaal zoals de vrouwtjes het zo graag horen. Uitspringers op kant twee: „You lost that lo- vin' feelin" (in het verleden een Rightious Brotherssucces) en „Can't stop loving .you". Jammer is dat Toms laatste hit „Daughter of darkness" niet op deze schijf voorkomt, maar dat zal een commercieel foefje zijn en daar kunnen we Decca dan ook weer geen ongelijk in geven. (Decca SKL 5045). Ian Anderson grote man van De Britse groep Jethro Tuil bestaat nu zestien maanden en heeft zich ontwikkeld tot een van de meest populaire groe pen van de wereld. Terecht dachten we zo, want het ge luid dat deze heren via dé eerste twee elpee's „This was" en „Stand up" de wereld in zonden mag gerust uniek ge noemd worden. Grote man van Jethro Tuil is fluitist Ian' An derson, die tevens zorgdraagt voor het merendeel van de composities. Ook op „Benefit", het jongste produkt van deze formatie, vinden we weer tien Andersontitels. De sound te ontleden van Jethro Tuil is een vrij moeilijke zaak. In hun muziek komen we klassieke elementen tegen, maar ook oriëntaalse en jazzy invloeden klinken duidelijk door. Het meest opvallende in Ian Andersons composities is de gedrevenheid, het regelma- tig terugkeren van bepaalde motieven en de bijzonder ste vige ritmische ondergrond met een eigen plaats voor de bas als solo-instrument. Hoogtepun ten van deze plaat noemen is in wezen een onzinnige zaak, 'i *-X. Stevig swingen met Na een paar jaar heeft ,,The best of Jimmy Smith" einde lijk zijn vervolg gekregen. Op ..The best of.... volume 2" het betere luisterwerk Ian Anderson omdat de eenschakeling vormen van compacte, homogene en uiterst persoonlijke muziek met een devote, bijna nostalgieke ten dens. Voor enkele nummers heeft men de steun ingeroepen van pianist John Evan, het geen de klankkleur zeker ten goede komt. Volgens onze be scheiden mening een van de beste popplaten, die tot nu in dit jaar zijn verschenen. (Island 6339 009). der ,,1'm your Hooehie Cooehe manvan Willie Dieon, ..One mint julip", Duke Ellingtons .Mellow tone', ,,B luesette" van onze zuiderbuur Jean ..Toots" Thielemans, .Some thing you've got" en het soul- nummer ..Chain of fools". Drie bluesstukken, te weten W. C. Handy's ,.St-Louisblues", ..Ba sin Street Blues" en een eigen Jimmy Smithcompositie Blues tor J.", completeren deze plaat. Het spel van Smith behoeft eigenlijk geen nader explica tie. Iedere jazz of souljazzken- ner heeft vast wel een plaat van deze orgelgigant in zijn of haar discotheek en als we hen een advies mogen geven: kopen. Zoals altijd wordt Jimmy Smith omringd door pure vakmensen. Alle namen zullen we u besparen, maar een paar moeten er toch ge- Jimmy Smith noemd worden: de elders in deze kolommen al bewierookte gitarist Kenny Burrell, drum mer Grady Tate en de scheu rende sax van onze vriend Stanley Turrentine in Chain of fools" verdienen aan de vergetelheid ontrukt te worden. (Ven 2304 004). Met de Amerikaanse zange res Vikkie Carr is het eigen lijk hetzelfde gesteld als met haar landgenote Bobbie Gentry. Met een aantrekkelijk been staan deze dames in het Country and Westernwerk, met het andere niet minder fraaie been in het ..normale populaire" werk. Daarmee willen we niet zeggen dat C. en W. niet populair zou zijn. enfin u begrijpt wel wat wij bedoelen. Hoewel de nieuwste plaat van Vikkie Carr Nashvil le by Carr" heet, hebben we hier echt niet met 't originele prairiegenre te maken. Zoals in de aanhef al gesteld be weegt Vikkie zich op meerde re terreinen en dat is wel zo prettig. Ali negei\honderddui- zendste heeft Miss Carr zich veelzijdig vocaliste aide sie nog best te verteren is. Andere bekende nummers op deze in prachtige hoes gesto ken plaat: het uit de film „Mid night Cowboy" afkomstige ,.E- very day's talkin" en „Yester day when I was young" van Charles Aznavour. Voor de verstokte C. en W.-fans: ..Crying time" van ..the great" Buck Oioens, ..The tip of my fingers" van Bill Anderson en Today I started loving you again'' van Merle Haggard. Een aardige juf en een aar dige schijf. (Liberty LST HOOI). nieuwe stijl Hoewel we er tijdens het laat ste Grand Gala weinig van gemerkt hebben, zijn de Four Tops duidelijk een nieuwe richting ingeslagen. Producer Frank Wilson heeft de half vergane touwtjes van het trio Holland-Dozier-Holland over genomen en iets van een nieu we stijl was al merkbaar in de laatste single „Barbara's boy". Met het uitkomen van de elpee „Still waters run deep" is de face-lift van het Motownkwartet compleet. De immer doordrensende en op den duur stomvervelende dreun heeft plaats moeten ma ken voor een meer melodieus en genuanceerd geluid met Levi Stubbs uiteraard op het soloplan. Ook de begeleiding is aangepast aan de Four Tops nieuwe stijl. De keiharde gi- The Four Top: taarklanken en het oorverdo vende drumwerk zijn inge ruild voor smeltende violen en Latijns-Amerikaans roffelende bongo's, waar nodig is een da meskoortje toegevoegd, en het knappe is dat het geheel toch krachtig is gebleven zonder in de oude fout te veel volume te vervallen. Hoogtepunt op deze kapitale plaat is voor ons het oude Cliff Richardsucces „It's all in the game", op sing le trouwens a] hoog gestegen op de diverse charts. Maar ook de resterende titels zijn om van te smullen: „Still water" met een prachtig Latin intro, „Everbody's talking" uit „Mid night Cowboy", „L.A. My town". „Bring me together" en „Reflections" dat nog het meest aan de oude stijl appe- leert, Zeer verrassend deze ommekeer van The Four Tops. waarvoor Frank Wilson wel de meeste lof toekomt. (Tamla Motown 5C054-91364) Sinds de elpee „Guitar forms", die zo'n jaar of vier, vijf gele den verscheen, behoort de Jazzgitarist Kenny Burrell tot onze favoriete artiesten. Dp deze plaat reeg Burrell een aantal eigen stukken (waaron der het wondermooie „Lotus Land") en wat „vreemd" werk aaneen tot een klankgedicht, een soort „bluesy" suite. Ook op zijn nieuwste lang- speler ..Asphalt Canyon Suite" is Kenny Burrell deze stijl en opzet trouw gebleven. Net als op ..Guitar forms" is kant één gereserveerd voor eigen com posities van Burrell. waarin deze de eenzaamheid en dc anonimiteit van d grote stad probeert uit te drukken. Op de flipsidë weer twee Burrell- compositie-, die worden voor afgegaan door „Things ain't what they used to be" van Mercer Ellington, ..Put a little love in your heart" (bekend door het zangeresje Jackie de Shannon) en ..Please send me someone to love". Zoals u ziet staat in deze nummers hel thema liefde centraal, hetgeen helemaal in het kader van dc plaat past. Burrell verwerkt een en ander op een wat in troverte man: zij het wel bijzonder swingend. Helaas vermeldt de hoes niet wie de begeleiding verzorgde. Zo is er in „Put a little love' een fen- derbassist van grote klasse aan het werk. maar met wie hebben we het genoegen? De ze nalatigheid doet overigens niets af aan de kwaliteit van deze heerlijke luisterschijf (Verve 2304 006). We geloven dat de Britse groep The Peddlers na de KRO-zaterdagavondakkoorden den van een paar weken gele den heel wat fans heeft ge wonnen. Bij de „kenners" stond deze formatie al gerui me tijd hoog genoteerd, maar bij het grote publick was de appreciatie nogal dunnetjes, ondanks de recente top-veertig single „Girlie". Daar is nu wel crandering in gekomen dach ten het i en consorten Tot dc „smaakmakers" van de huidige jazz behoort zeker de jonge vibrafonist Dave Pike. Een paar jaar geleden deed hij dc nachtclub „Mont d'or" in Schcveningcn aan met een gclegenhcidscombo (waarin on der anderen onze landgenoot Ruud Jacobs) en toen verrast- te hij de met beatklanken overspoelde badplaats met een fijne popjazzsound, die vooral bij dc jongeren nogal aantikte. Inmiddels heeft Pikt- zijn werkterrein weer verplaatst naar de Verenigde Staten en hij heeft daar emplooi gevonden bij het progressieve Vortexla- bel. Niemand minder dan dc grote Herbic Mann bemoeide zich met de produktie van Pikes nieuwste album „Doors of Perception". Op dit album beweegt Pike zich met zijn combo, die ver der bestaat uit de voormalige Lennie Tristanoadept Lee Ko- nitz op altsax, Eddie Daniels op tenor en klarinet. Don Friedman op piano, Arnie •Wieè op drums en de ex-Bill Evans bassist Chuck Israel, op verscheidene terreinen. In ..Free-improvisation" domine ren de free-jazzgeluiden (de titel zegt genoeg), in het daai- opvolgende nummer „The drif ter worden we vergast op een stevig stampend popgeluid met gave basloop.ies van Israel en in de andere nummers musi ceert men in de blanke jazz- stijl (dus vrij cool) van zo'n jaar of tien, vijftien geleden. Een flexibel geluid, noem het Commercieel, maar wat zou het. jazzmusici moeten ten slotte toch ook eten. (Vortex 2007). IN HET KORT Het veelbesproken album On The Boards" van Taste werd geprezen in Rolling Sto- De t de \s oorden „Taste have arri d" Herman van Veen nam afge lopen maandag een nieuwe single ,op. Vermoedelijke titel is „Vader krijgt". De eerste Blossorr. single van Big Wheel .Curly Girl" gaat bekend wor den als de brandweerplaat Onze gelukwensen overigens aan Blosse n m zijn geweldi ge eerste hit ..She Was Naked" van Super Sister, die in de USA ondc; de naam „Dona Nobis Pacem" uitgebracht zal worden.' Op zijn solo album gaat Eric Clapton ook zingen Volgende week verschijnt in de nieuwe 99 serie van Atlan tic een historisch 12.80 LP met oude opnamen van Buffalo Springfield. televisieoptreden hoorden we links en rechts de naam The Peddlers vallen. Voor hen die meer van die heerlijke swingende popjazz willen be luisteren verscheen kortgele den een nieuwe elpee, „Birth day" genaamd. Grote man van The Peddlers is organist-zanger Roy Philips. Naast zijn groot ..jazzy" orgel talent beschikt hij over een uit duizenden herkenbaar stemgeluid, dat bepalend is voor het eigen Peddlersge- zicht. De reportoirekeuze van de groep strekt zich uit van recht-toe-reeht-aanswingers tot zogenaamde „denkertjes". Op de nieuwe lang'speler valt dit onderscheid duidelijk te maken. Tot de eerste categorie behoren „Day in day out". „Little red rooster" van ..Hoochie Coochie-man" Willie Dixon. „Southern woman" en het bijna elf minuten durende „Lockshen pudding". De laat ste twee nummers zijn eigen Philipscomposilies. evenals het tot de tweede categorie behorende denkwerk Birth" Zeer verrassend is de keuze van „Where have all the flo wers gone" van Pete Seeger. dat een heel aparte en indrin gende Philipsbehandeling heeft gekregen, evenals de firn Webbclassic „By the ti me I get to Phoenix" Het van single bekende „Girlie" en ..Citv living" completeren deze plaat De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat niet alleen Roy Philips hulde verdient voor deze uitstekende schijf, want ook bassist Tab Martin en drummer Trevor Morais leve ren boven de middelmaat uit komend solowerk op dit high- classgebeuren. (CBS S 63682). Als je uit handen van Mare Bohan (voor wie het niet weet: Mare Bohan is Dior) een super-super-de-luxe horloge ontvangt als eerste prijs voor een modeontwerp in een internationaal toernooi, dan is dat wat! Voor tweeëntwintigjarige Frits Klaarenbeek die momenteel bezig is eindexamen te doen (en te slagenaan de Arnhemse kunstacademie, afdeling mode, was het zeker wat. De mededingers brachten in Sankt Gallen hun eigen ontwerpen, zelf vervaardigd, ook zelf over het voetlicht. Frits had een unisexpak bedacht en toonde dat samen met een medestudente: ..We hadden goed getimed. Kwamen op in onze pakken van bijna vervelend bruin, jasje open en dan de kick van een enorm groot bloemdessin. Het ging helemaal pang-pang en het applaus duurde wel een minuut". Sankt Gallen is de belangrijkste Zwitserse textielstad waar nu voor de tiende maal door de verenigde textielbedrijven een wedstrijd in mode-ontwerpen werd gehóuden tus sen kunstacademies uit verschillende landen. Voor dit jubileum had men uitnodigingen gestuurd aan de 10 Europese academies die in de vorige 9 jaren het meeste succes hadden behaald. Nederland kwam in aan merking met Arnhem; niet ten on rechte want de opleiding staat er op Bij de vorige wedstrijden hadden de mededingers allen dezelfde stoffen te verwerken gekregen. Ditmaal was de opdracht moeilijker en ook het jureren, omdat aan iedere academie telkens 6 andere paketten stalen waren gestuurd voor de 6 opdrach ten: strand-, vakantie-, discotheek-, middag-, avond- en bruidskleding. Een voorgeschreven opdracht van een gegeven stof legt de fantasie tweemaal aan banded. Toen de uitnodiging binnen was, be gonnen in Arnhem zo'n twintig jon ge mensen te tekenen. Zonder im- menging van bovenaf zijn ze in on derling overleg aan het uitselecteren gegaan tot er zes ontwerpen overble ven: daarbij was de vakantie-kle- ding van Frits Klaarenbeek die hij zou moeten uitvoeren in de bruine katoen, met een lap van dezelfde stof waarop een groot bloemdessin in vage bruine nuancen op wit fond was gedrukt. Pantalons maken in katoen is moei lijk kleermakerswerk, dat in de praktijk het best in de confectie wordt gedaan. Maar het werd ge klaard. (Hopelijk mag verraden wor den dat onze eigen Nederlandse fa briek Menko zo behulpzaam was een stuk nagenoeg gelijke katoen als de Zwitserse, te willen fourneren omdat er voor het dubbele unisex-pak net iets te kort schoot.) Show „We vlogen naar Sankt Gallen en hebben 's middags maar één keer ge repeteerd. 's Avonds was het groots opgezet. De stadschouwburg vol met ik denk textiel- en modemensen. Verplicht avondkleding. In de kleed kamers kappers en we kregen make up-adviezen voor de kleuren tv. Van de 60 mededingers waren er maar 2 jongens. Twee mannenpakken dus De kranten da. schreven de vol gende dag dat we zelfverzekerd wa ren als professionals. Nou, maar de Franse hautecoutureschool niet Mark Bohan zat zich gewoon te schamen. Kostschoolachtig en tuttig. Londen maakte er een verkleedpar tij van. Hun modementaliteit is an ders. Maar het sprak geweldig aan. „Wat ik dacht toen ik opkwam, trapje af, jasje open... Nou, tweede prijs is goed genoeg," dacht ik. Na ons moesten de Engelsen nog komen en die hadden ook vakantie met unisex. Maar die kregen de tweede prijs. Ja, en wij de eerste. De jury: couturiers uit verschillende landen. Bohan voor Frankrijk natuurlijk. En alleen de voorzitter een Zwitserse textielman". Mode is business Het gevoel voor mode „van wanten weten" in drijf is in het geval v; winnaar geen toeval. Vader is foun dationfabrikant, het familiebedrijf Elbrina werd in Leerdam door grootvader opgericht. Misschien en vooral het het modebe- i deze prijs- (ADVERTENTIE) Unisex-pak in bruin katoen, met wit en bruin grootbloeniifc imprimé voor top, en voering van jasje. Vakantiekleding waarmee Frits Klaarenbeek van de Arnhemse kunstacademie de eerste prijs behaalde in een internationaal concours te Sankt Gallen. (Hoeden van Jacques Janssen, die na een paar jaar academie, hoeden ging maken in Den Bosch, o.a. voor Linette dus ook voor koningin en prinsessen maar nu gevestigd is in Amsterdam). heeft vader ooit gehoopt dat zijn zoon hem zou opvolgen. Maar toen de jongen na de derde h.b.s. zei, mode op een kunstacademie te wil len gaan doen, zei vader: goed. Elk jaar melden zich honderden jongelui, voor het merendeel meisjes, bij de verschillende kunstacademies aan voor mode. Doorgaans weten ze er: niet veel meer van af dan dat ze d< zijn op kleren en alle mode zien i: betrekking tot het eigen ikje. Latei r Een witte couturesalon met goude' stoeltjes is niet meer hét ides-u sinds boetiekjes met speciaal SfeeKje zo tot de verbeelding spreken. Dat je daarvoor een middenstandsdiploma moet hebben, dat je moet kunnen inkopen, scherp calculeren, kortom goede hersens moet hebben om niet over de kop te gaan nooit over nagedacht. In de confectie gaan werken? Dank je wel hoor, nee lek ker gekke kleren maken enijzeren kettingen solderen. Gelukkig zijn er<academies die eisen stellen, en gelukkig valt er in dc loop van de jaren een groot deel afJ gaat een andex'e richting op de aca demie volgen of verdwijnt uit hc gezichtsveld. Wie het eindexamen mode haalt heeft een papiertje dal afhankelijk van de academie die hel verstrekt heeft, meer of mindei waard is. Meer waard is 'wat de leerling er heeft opgestoken. De mo dewereld zit niet om ze te springen Maar de energieke talenten, de meerzijdig begaafden komen erger, op hun plaats, na eerst van oudere jaars op de academie, aankomend kneusje in mode geworden te zijn. Flits Klaarenbeek begon in Dc Bosch maar dacht later beter aan sluiting te hebben in Arnhem. „Dal is niet tegengevallen. Een vaster be leid met minder vrijheid, of mis schien andere vrijheid. Dat kon ik volledig accepteren vanwege het on derwijs van mevrouw Lamaker I Ontwerpen en tekenen, geweldig!" I En dit wordt dan gezegd door e« I moderne jongen met halflang haa I die het slanke lijf in smal zva l jumpsuit (eigen ontwerp) soepel op-I vouwt in een stoel en vriendelij I maar critisch kan kijken en prate: I Waarachtig het bestaat nog! Het ar I cepteren van vaster beleid en min-l der vrijheid! „Ik heb er ontzettend! veel geleerd. Mijn eigen waarde tr i vonden. Nu tegen het eind werd hdl er wat moeilijker want ik wil graa l mijn eigen tijd van werken gas I bepalen. „Toekomst? Fijn gaan leven. Inter-1 sief werken. Materieel sober. Ve I zien. landen, steden, mensen. Mensol vooral en daar is mode erg fijn voo. I De komende jaren zullen moeit I uitwijzen wat de definitieve toe-I komst wordt'". n uit Diors boutique zijn niet bedoeld voor kinderen, maar de Franse peuters zetten ze op om de orerdrere» uren nog indrukwekkender te laten lijken. Natuurlijk zijn de (bolle) glazen in alle denkbare kleuren f ougmake-up daarachter moet op de vervormende kleur van het glas berekend zgn en mag er dik opliyye"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 14