JAN AKKERMAN
musicus
voor het leven
Beatgroep
is soms
erger dan
huwelijk
Blue. Tee-Set en The George
Baker Selection. Het zelfde
gaat ongetwijfeld ook gebeu
ren inet een talentvolle forma
tie, geboren in december 1969,
de groep Focus, bestaande uit
Thijs van Leer, orgel - fluit -
piano. Hans Cleuver, drums en
percussie. Martijn Dresden,
basgitaar en trompet en Jan
Akkerman, sologitaar, melo-
tron en conga's. Dezelfde Jan
Akkerman, die zich nu een
ijzersterke reputatie als Ne
derlands beste sologitarist
heeft verworven, laat zich niet
zo erg enthousiast uit over het
feit, dat Focus tegen het einde
van het jaar een gepland be
zoekje aan de USA zal gaan
brengen. Verder deed Jan Ak
kerman in gesprek met Punt-
Uit nog enkele krasse en min
der milde uitspraken over de
nederbeat en de popsituatie in
bet algemeen.
Waarom Focus?
Jan Akkerman: „Ik ben des
tijds begonnen met Johnny
and The Cellar Rockers en
diezelfde samenstelling vond
je weer terug ia The Hunters,
waarin ik ruim vijf jaar heb
gespeeld. Weet je wat het is?
Ik heb te lang met shit muzi
kanten moeten spelen. Ik heb
wel een geweldige tijd gehad,
hoor. De periode van The
Hunters was mijn gelukkigste
tijd, maar ik vind dat een
beatgroep soms erger dan een
huwelijk is. Je hebt namelijk
met maar liefst vier karakters
te maken en krijgt steeds
minder vertrouwen in elkaar.
Vandaar dat toen ik bij
Brainbox kwam ik alleen voor
de poen werkte. Dat veroor
zaakte bij mij een inwendige
frustratie en het maakte mij
kapot. Tijdens Brainbox speel
de ik eens met Thijs van Leer
en het spelen met h^gt pigakt^,,
mij intens gelukkig. Ik vind
Vari jLeer dan ook ee^agewel-
dig muzikant. Nou, en toen
ben ik overgestapt. Ja, Pierre
van der Linden (drummer van
Brainbox) is erbij gebleven
Jammer, want bet is een erg
goede drummer"'.
Na een langdurige periode bij
velerlei orkesten kwam Jan
dus bij Focus, een uitstekende
groep waarbij Radio Luxem
burg wat het management be
treft de touwtjes in handen
heeft genomen. „Ja, dat is
toen erg leuk gegaan. Radio
Luxemburg management, een
wereldomvattend orgaan en
een der grootste Europese sta
tions met zeer goede Ameri
kaanse connecties, had al een
oogje op Focus en toen ik
erbij kwam bood het wat
meer perspectieven, want
daarvoor was er nog niet ge
noeg beat, nog niet zo heavy.
Vanaf december '69 zijn we
toen hard gaan werken. We
kregen een installatie van
meer dan een ton van Luxem
burg en gingen binnen korte
tild naar Engeland, de Morgan
Studio's in Londen, waar Jeth-
ro Tuil hun derde elpee op
namen. Wij hebben daar de
r?rste elpee opgenomen, die
Is alles meezit over een
maand uitkomt met daarop
onze eerste single „Why dream
about a future".
De plaat komt in Nederland
uit bij Bovema, Frankrijk op
AZ. Engeland bij Transatlantic
en in Amerika op Sire.
Ik ben nog twee keer terug
gegaan naar Engeland voor de
mixage.' Dé, songs zijn groten
deels geschreven door Thijs
van Leer en ik heb alle ar
rangementen verzorgd. We
gebeuren, zoals
vroeger, dat er maar een of
twee namen onder een compo
sitie komen te staan, néé vier
namen eronder".
In de beginperiode van Focus
„Hair". Hoe is dat verlopen?
„Dat hebben we niet zo lang
volgehouden. Twee maanden
maar, dat lijkt kort, maar het
was al gauw te lang voor ons.
Je knapt er zo verschrikkelijk
bij af. Iedere avond weer dat
zelfde. Nee. ik ben deze en
vorige week nog een paar
keer ingevallen, omdat ik toe
vallig vrij was, maar dat is
voor mij de grootste afknapper
in mijn leven geweest. Er is
een gitarist erg goed bezig en
dat is Tijmen Holwerf. Hij is
van een iets oudere generatie
en heeft het helemaal door
Nog bij Pia Beek gewerkt
Maar het is geen douwer. Erg
jammer, want het is een bij
zonder goede gitarist".
Toekomstplannen
Jan Akkerman: ..Tja, dat
wordt een hele drukke tijd.
We gaan in juni-juli naar
(waar vorig jaar de Beach
Boys optraden) in Praag doen.
En verder veel optredens, in
Nee, ik wil niet zo hard. Je
hoort zulke dure verhalen
over Amerika. Van „we ma-
Goed, we hebben daar wel
wat verkocht, niaar er lopen
zulke verschrikkelijk goede
musici rond. En dan komt
daar het groepje Shocking
Blue of The Earring. Nee. we
zijn zo ver nog niet.
Een ontzettend knappe rasmu
zikant vind ik Frank Zappa,
zijn elpees zoals b.v ..Hot
Rats" en Uncle Meat" zijn
gewoon de maatstaf voor de
hele popbusiness".
Tijdens de periodes bij The
Hunters en Brainbox werkte
Jan Akkerman veelvuldig als
sessiegitarist in de Bovema-
studio's Zo zat hij altijd in
Akkerman
dingen, die de aandacht opei
sen. Zo heeft hij de afgelopen
maanden twee aardige elpees
gemaakt. Een met saxofonist
Hans Dulfer en de tweede met
Veronica-deejay Chiel Mon-
,.Ik vond het een eer om een
elpee te maken met Hans Dul
fer, die mijn waardering als
saxofonist heeft. De mensen
die met hem spelen op deze
elpee komen grotendeels bij
Max Woiski vandaan en het is
heel erg fijn geworden. Ik
speel een nummer op de plaat,
de titelsong „The Morning Af
ter The Third", een compositie
Nederland ge
neest favoriete
lang meedraait
;ar. Een goede
Ontzettend spiritueel
het
iemand als Chiel Montagne.
Chiel heeft namelijk een aan
tal gedichten gemaakt, waar
voor ik de muziek heb ver
zorgd. De plaat biedt een in
troverte sfeer. Hoogtepunt
voor mij op de elpee is zonder
meer „Meisje In De Stad",
w.aarvoor ik de muziek van
o.a. „Strange Things Appear"
(een oude single van de Hun
ters) en „Woman's Gone" ge
arrangeerd heb" Jan Akker
man heeft het lpatste decen
nium actief meegedraaid in de
paald veel in
beurt. Mijn
Nederlandse j
als ik en de
steeds bij ell
groep zonder meer. Dat de
popsituatic hier slecht is ligt
zeer zeker niet aan Veronica.
Ik had nooit verwacht, dat zij
„Down Man" zo erg zouden
pushen en ik ben erg blij om
dat we er veel platen van
verkocht hebben-
Ik bewonder producer Tim
Griek om zijn scherpzinnige
registratie. Hij heeft, naar
mijn mening, heel wat in zijn
mars. Willem van Kooten is
ondanks zijn keiharde zake
lijkheid een uniek persoon en
hij is het, die samen met Jan
van Veen en Koos Zwart met
hun Hitweek en Radio Veroni
ca de Nederlandse popbusi
ness op gang heeft geholpen
Ik ben niet zo erg onder de
indruk van Jan v. Veens arro
gantie. maar ik ben erg ge
schrokken over de manier
waardoor hij er door de direc
tie van Veronica is uitgewerkt"
Jan Akkerman heeft gespro-
Deejay
Martin
zoek aan de sin-
Uitcraard
Hakkaart over de
.odige parate pop-
(ADVERTENT1E)
moeder i
daarmee
elke -1
voldoen (oorspronkelijk had de
te maken met groentesoep!). In ver
band met badmode kunnen fabrikant
en winkelier vandaag hetzelfde vra
gen. want binnen het modekader is
er keuze in overvloed.
1. DIK, een woord dat modieus ge
sproken helaas ellendige gedachten
oproept, is te leveren in zeer elegan
te, vriendelijk camouflerende en
luchtige materialen. U moet daar
voor rondkijken in het rek van de
ensembles. Daar zijn eendelige an-
tron badpakken te vinden, prachtig
naar figuur gesneden met ingenieuze
Natuurlijk een niet te
hoog opgeknipt pijpje en liefst een
lengtewerkend dessin, dat maakt wei
zo slank als een unikleur. Hier over
heen een strandhes of -hemd (als
het kind maar een naam heeft) van
katoenen frotté in precies hetzelfde
dessin en gemakkelijk aan en uit 'e
trekken met behulp van de doorlo
pende ritssluiting.
2 DUN, zouden wij noemen het een
delige badpak uit Nyl-Suisse dat
weliswaar tamelijk klassiek van snit
is ofschoon decolleté en pijpjes diep
zijn in- en opgesneden, maar waar
van het dessin zeer extravagant mag
heten: zebrastrepen omgeven de af
beelding van twee zebra's in het
bij de strandbedekkingen die
met minder doek kunnen steller,
Modellen die het midden houden
tussen bikini en eendelig pak, zijn
bijzonder geraffineerd. Ons voor
beeld excelleert door een kruiselings
verwerkt voorpand hetgeen alles op
zijn plaats houdt, óók bij het bukken
(en dat gebeurt niet bij alle soortei
modellen met zo'n smal voorpand!)
Het rugdecolleté wordt avantgardis-
tisch genoemd!
•1 Ten slotte: Een bikini die meer is
dan minikini (en deel uitmaakt van
een ensemble waarbij lange casaqur
en bermudashorts horen). Liefelijk
dessin en zo gemodelleerd dat
biezen tegelijk functioneel en ver
rend zijn. Alle modellen zijn
Triumph Internationaal.