FRANZ STANGL BEUL VAN TREBLINKA II Aangeboden: drie minuten bellen voorde prijs van twee. Morgen begint proces in Düsseldorf DOOR NAZI'S TER DOOD VEROORDEELD, MAAR DANS ONTSPRONGEN Commandant van twee kampen en school voor moordenaars Waardering voor Nederland Kritiek kardinaal Suenens op pauselijk celibaatsbeleid Inkomsten kranten minder gestegen Dagblad wordt steeds dikker Bisschopskandidaten blijven vertrouwelijk DINSDAG 12 MEI 1970 LETDSE COURANT PAGINA (Van onze speciale verslaggever) DÜSSELDORF Voor het „Landes- gericht" in het Westduitse Düsseldorf begint morgen het proces tegen een van de zwaarste oorlogsmisdadigers van het Iiitlerrijk, de nu 62-jarige Franz Stangl. Deze oud-SS-officier wel de tweede Elchmann ge noemd was in de oorlogsjaren achtereenvolgens commandant van de moordenaarsschool Hartheim bij het Oostenrijkse Linz en comman dant van de vernietigingskampen Sobibor en Treblinka. In de vele pagina's tellende tenlastelegging wordt Stangl moord op vierhonderd duizend joodse gevangenen in Tre blinka en moord op duizenden Duit se en Oostenrijkse ouden van dagen, ongeneeslijk zieken en geestelijk ge stoorden in Hartheim verweten. Opmerkelijk is dal Franz Stangl in feile niet terecht zal hoeven te staan voor hetgeen hij in de oorlogsjaren als commandant van Sobibor na Auschwitz wellicht het gruwelijkste en meest effectieve vernietigingskamp van de nazi's heeft misdaan. In Sobibor vonden 1,6 miljoen joden de gasdood. Tussen 2 maart en 20 juli 1943 reden naar deze'80 kilometer ten oosten van het Poolse Lublin liggen de vernietigingskamp negentien trei nen uit Nederland met in totaal 34.000 Nederlandse gevangenen. Nog geen twintig keerden uit Sobibor terug. Tijdens het proces tegen Franz Stangl, dat tot eind september van dit jaar zal duren, zullen wel enkele getuigen worden gehoord die Stangl als com mandant van Sobibor hebben meege maakt. Deze verklaringen worden be schouwd als aanvullend bewijs voor de stelling van de openbare aankla ger, dat Franz Stangl zich in Treblin ka en op het kasteel Hartheim schul dig heeft gemaakt aan massamoord. Het processchema voorziet in twee zittingsdagen per week: iedere woens dag en iedere brijdag. Het Landesge- richt heeft bewust een groot aantal rustdagen vastgelegd om de betrokke nen niet bij voortduring te confronte ren met de afschuwelijke misdrijven van het nazi-regime in het algemeen en die van verdachte Franz Stangl in hel bijzonder. Bovendien zijn ruime marges nodig om de president en de griffier de gelegenheid te geven enke- getuigen, die in verband met ziekte ouderom niet in staat zijn naar Düsseldorf te komen, in hun woon plaatsen te bezoeken. In totaal zijn veertig getuigen gedagvaard. Zij wo nen in Duitsland, Israël en de Ver enigde Staten. Levenslang Stangl kan voor zijn gruwelijke na zi-misdrijven in West-Duitsland als maximum levenslange tuchthuisstraf opgelegd krijgen. Dit maximum werd twee jaar geleden door de regering van Brazilië aangegeven, het land waar Stangl werd gearresteerd en uitgeleverd. Bij deze uitlevering eiste de Braziliaanse regering dat Stangl in West-Duitsland niet de doodstraf opgelegd zou krijgen, omdat Brazilië de doodstraf niet meer kent. Juri- dich was deze Braziliaanse eis voor de Westduitse autoriteiten geen pro bleem. Ook West-Duitsland kent de doodstraf al lang niet meer. Nazibeul Franz Stangl werd twee jaar geleden door Israëlische agen ten in het Braziliaanse Sao Paulo gearresteerd, waar hij jaren als monteur in de Volkswagenfabriek werkte. Die arrestatie was het ge volg van jarenlang speurwerk van nazi-jager Simon Wiesenthal. In 1966 was Wiesenthal te Wenen in contact gekomen met een ex-Gesta poman, die op de hoogte was van Stangls verblijfplaats. Simon Wie senthal beschrijft in zijn boek „Moordenaars onder ons" dat de Ge- stapo-man tijdens dat gesprek in 1966 niet bereid was zijn belangrijke informaties zonder materiële tegen prestatie prijs te geven. Voor mede delingen over Stangls verblijfplaats had hij aanvankelijk vijfentwintig duizend dollar gevraagd. Later stelde de Gestapo-man deze eis: een dollar cent voor ieder lijk. In Treblinka werden 700.000 mensen uitgeroeid. Voor 7.000 dollar kreeg Wiesenthal de gegevens, die later leidden tot de arrestatie van Franz Stangl, een van de zwaarste oorlogsmisdadigers van het nazi-regime. Simon Wiesenthal eschouwt van de nog niet gearres teerde nazi-misdadiger alleen Mar tin Bormann Hitiers eerste man Superieur aan Stangl in criminali teit. Moordenaarsschool Naast tal van andere onderscheidin gen kreeg SS'er Franz Stangl in de tweede wereldoorlog van zijn nazi- superieuren op zijn conduitestaat: „Zeer eervolle vermeldingen, wegens het doorstaan van „psychische span ningen", hetgeen vertaald in de na zi-terminologie betekende ..wegens speciale verdiensten inzake de tech niek van de massamoord". Stangls misdadige carrière begon toen hij in 1941 commandant werd van kasteel Hartheim. Dit fraaie Oostenrijkse re- naissance-slot was in de beginfaze een euthanasie-instituut, waar de nazi's experimenteerden om de meest effectieve methode van massa moord op mensen te vinden. Wiesen thal in „Moordenaars onder Ons" over Hartheim: in de aanvangsperio- de van het nazi-euthanasieprogramma werden geestelijk gestoorden, onge neeslijk zieken en zeer ouden ge classificeerd als ..Unnütze Esser (nutteloze opeters). De theorie was dat deze mensen kostbaar voedsel opaten, zonder iets te produceren. Daarom moesten deze mensen ster van, Nazi-artsen stuurden de nutte loze opeters zonder pardon naar hel dichtst bijzijnde „sanatorium". Daar volgde een snelle dood door een in jectie. Hartheim was een van deze santoria. In de eerste jaren van de oorlog werden daar meer dan 30.000 nutteloze opeters vermoord. Jaren na de oolog bleek pas dat Hartheim meer was dan een euthanasie-insti- tut. Hartheim was in de jaren van d< tweede wereldoorlog ook een schoo' voor massamoordenaars, waar nazi', werden geselecteerd en getraind oir in staat te zijn „onder grote psychi sche spanningen" massamoorden o] mensen uit te voeren. Volgens Wie senthal was Hartheim een medisch- school, waar studenten niet werd ge leerd mensenlevens te redden, maa deze zo efficiënt mogelijk te vernic tigen. De dood van de slachtoffers - de nutteloze opeters werd klinisc bestudeerd, nauwkeurig gefotogra feerd en wetenschappelijk vervol maakt. Er werden proeven genome met gasmengsels om te ontdekkei welke het meest effectief waren Doktoren met stopwatches observeer den door kijkgaatjes stervende pa tiënten in de kelders van Hartheim. Van deze opleidingsschool, die talloze geharde afgestudeerden in massa moord afleverde, was Franz Stangl geruime tijd commandant. Na in Hartheim carrière te hebben gemaakt, werd Stangl overgeplaatst naar Sobibpr, een van de beruchtste vernietigingskampen van de nazi's. Hoeveel joden tijdens het korte be wind van Stangl in Sobibor werden vermoord, is niet precies bekend, maar het zijn er zeker vele tien duizenden geweest. Franz Stangl werd in augustus 1942 naar Treblin ka overgeplaatst, een concentratie kamp op 120 km ten noordoosten van Warschau. Na de oorlog is bere kend dat in Treblinka het kamp werd eind 1943 door de nazi's vernie tigd in totaal 700.000 gevangenen werden gedood. In Düsseldorf wordt Stangl moord op 400.000 Treblinka- gevangenen verweten- In „Ondergang, de vervolging en verdelging van het Nederlandse Jodendom schrijft de onlangs overleden Nederland se historicus, prof. dr. J. Presser, onder, andere: „Treblinka was een kamp dat tot 25.000 lijken per dag haalde, een hoogst nuttig destructie bedrijf, een echte Knochenmühle. Het heette toen echter een rustoord en gold zelfs als een sanatorium". In werkelijkheid was Treblinka onder meer de eindhalte voor de uit het getto van aWrschau gehaalde joden Volgens prof. Presser heeft Treblinkr het kamp Belzec in gruwelijkheid nog overtroffen. Hoeveel Neder)ar ders in Treblinka werden gedood niet bekend. Dans ontsprongen Na zijn werk in Hartheim, Sobibo en Treblinka, boorde Franz Stang tot de enkele honderden hoge nazi officieren die tot in alle details or de hoogte waren met de omvang ei het systeem van de nazi-massamooi den. De nazitop besloot in 1944 da deze belangrijke getuigen voorgoc zouden moeten verdwijnen. Stang werd door zijn bazen naar Zuid Slavië gestuurd om door de partiza nen te bevechten, een karwei dn Stangl, zo dachten de bazen, zeke met de dood zou moeten bekopen Na de oorlog bleek dat Stangl als eer van de weinige Duitsers het front ii Joego-Slavië had overleefd. Aan het eind van de oorlog is Stangl naai Oostenrijk, zijn geboorteland, terug gekeerd en daar werd hij door dt Amerikanen gearresteerd als voor malig SS-Obersturmführer. Nie mand wist dat de arrestant com mandant was geweest van Hartheim, Treblinka en Sobibor. Stangl zat twee jaar gevangen in het Oosten rijkse Glasenbach bij Salzburg. Daarna werd hij overgebracht naar de gevangenis in Linz. Simon Wie senthal reconstrueerde later dat Stangl op 30 mei 1948 uit deze gevangenis ontsnapte. Door de orga nisatie „Odessa" een „vereniging" voor hulp aan gevangen genomen nazi's werd Stangl naar Damas cus gebracht. Toen in 1950 bekend werd dat Stangl behoorde tot de ergste van de vermiste oorlogsmisda digers, zat deze voormalige comman dant van Hartheim, Sobibor en Tre blinka al in Zuid-Amerika. Hij heeft daar achttien jaar, vrijwel onge stoord, geleefd totdat een oud-Gesta poman voor 7000 dollar Simon Wie senthal op het spoor van Stangl zet te dat tot diens arrestatie leidde. Fran; Stangl (r.) na zijn uitlevering door Brazilië aan West-Duitsland in 1967. (ADVERTENTIE) Interlokaal bellen? Profiteer van de goedkope urenelke werkdag van 7 uur 's avonds tot 8 uur 's morgens - plus de hele zaterdag en zondag. Dat scheelt u ruim 30% in de kosten. Dus als het niet al te dringend is, wacht dan met bellen tot de avond. U kunt dan langer praten voor hetzelfde geld. Bisschoppen voor dilemma: eigen Kerken of Rome Dagelijks vier miljoen stuks: (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM De totale omzet van de Nederlandse dagbladen is vorig jaar minder gestegen dan in 1968, ter wijl ook de inkomsten uit abonnemen ten en advertenties een geringe stijging lieten zien. De omzet steeg met tien procent van 567 tot 624 miljoen gulden (in 1969 elf prooent), de inkomsten uit abonnementen namen met zes procent toe van 202 tot 214 miljoen (in 1969 tien procent), en de inkomsten uit adverten- tis stegen met twaalf procent van 365 tot 410 miljoen (in 1968 veertien pro- De geringere stijging van de inkom sten uit abonnementen werd veroor zaakt door de'prijsstop van de regering, die een verhoging van de abonnements gelden pas toeliet in het laatste kwar taal. Een en ander blijkt uit het jaar verslag van de vereniging „De Ned. Dagbladpers", waarin wordt opgemerkt dat een snellere stijging van de inkom sten uit abonnementen noodzakelijk is. De stijging van de advertentie-in komsten komt geheel op rekening van de niet-landelijke adverteerders, dat zijn in het algemeen niet-tv adverteer ders. Het verslag concludeert dat de gedachte als zou de tv-reclame de dag bladen geen schade berokkenen onjuist De dagbladen hadden vorig jaar te maken met een loonkostenstijging van elf procent en een verhoging van de papierprijs met vier procent. Deze kos tenstijging werd niet voldoende gecom penseerd door de verhoging in het laat ste kwartaal van de abonnementsgelden met zes cent per week. De advertentie tarieven werden pas op 1 januari 1970 verhoogd met vijf procent. Ondertussen was de gemiddelde omvang van de dag bladen met 6,7 procent gestegen. De totale oplage van de Nederlandse dagbladen zal binnenkort de vier miljoen bereiken: de drie miljoen werd in 1958 gepasseerd. In het verslag wordt opge merkt dat de Nederlandse krant tot de goedkoopste in Europa behoort- „Gezien de niet geringe te verwachten kosten stijgingen voor 1970 zal aan verdere verhogingen van abonnementsgelden en advertentietarieven niet te ontkomen BRUSSEL (KNP) Kardinaal Suenens van Mcchelen-Brusscl heeft zich achter het verlangen der Nederlandse bis schoppen geplaatst om de kwestie van het celibaat met paus en wereldkerk te bespreken. De Belgische primaat con stateert, dat de celibaatskwestie in het slop is geraakt. Hij wijst als oorzaak daarvoor aan, dat de paus tijdens het concilie de bisschoppen verboden heeft erover te discussiëren en dit verbod naderhand heeft gehandhaafd door her haalde. duidelijke uitspraken, zodat een normale collegiale discussie uitgesloten in op de houding van het Europese j medeverantwoordelijkheid ernstig bisschoppensymposion te Chur in de zo- neemt. Rome dient dc uitzonderingstoe- mer van vorig jaar, dat zo zei hij stand op te heffen en dc bestudering van kans heeft gezien het hele priesterpro- I de celibaatskwestie toe te laten, bleem te verdoezelen. Hij noemde deze vergadering een experiment, dat beslist niet herhaald mag worden Ook kriti seerde hij de centrale krkeliding voor het feit, dat zij van de bisschoppen in de wereldkerk eenvoudigweg verlangt dat zij volledige instemming be'nigen met een beslissing, zonder dat de kwes- mp tie zelfs bestudeerd mag worden Kardi- j hc naai Suenens erkende hierbij dat veel bisschoppen dezelfde vrees koesleren als het centraal bestuur der Kerk over de consequenties van de ingewikkelde toe stand, die zou voortvloeien uit een her ziening van de celibaatswet. De bisschoppen staan voor een dilem ma, zo vervolgt de Belgische kardinaal. Ofwel geven zij de indruk ontrouw te zijn aan Rome, ofwel lijken zij hun verantwoordelijkheid jegens hun lokale kerken te ontvluchten. Enerzijds verlies aan krediet te Rome. anderzijds verlies aan geloofwaardigheid lijke kerk. Kardinaal Suenens uit voorts zijn grote waardering voor de wijze waarop de Nederlandse bisschoppen hun ambt uitoefenen. Zij staan werkelijk te mid den van hun Kerk. Men kan niet loo chenen dat zij een boorbecid geven hoe medeverantwoordelijkheid in hun ge nschap werkelijk beleefd wordt. Zij en dan ook het recht te vragen. toestand moet kunnen worden opgehel derd. In dit verband Kardinaal Suenens legde zijn verklarin gen af in een uitvoerig interview met het Franse dagblad Le Monde. Zonder zich uit te spreken over de celibaats kwestie zelf merkt de Belgische kardi naal op, dat de paus op eigen gezag dit vraagstuk onttrokken heeft aan elk on derzoek en openbare discussie. De paus heeft hiertoe wettig het recht, maar het ligt niet in de normale lijn van het leven der Kerk en het is ook geen normale beleidsvorm. In feite botsen hier twee theologische richtingen op elkaar. Kardinaal Suenens verwijt cu- riaal denkende theologen, dat zij uit het feit, dal de paus belangrijke kwesties zichzelf kan voorbehouden, het normaal Suenens van Rome. dat het vinden, dat de paus zich alle min of gels der collegialiteit eerbiedigt meer gevoelige zaken voorbehoudt. Kardinaal Suenens die al meerma- I len Rome zijn kritiek niet heeft gespaard verklaart in zijn interview niet gelukkig te zijn met het beleid, dat de paus inzake de Celibaatskwestie voert. Ook met de houding van veel bisschop pen is de kardinaal het niet eens. Som migen van hen verwerpen de vraag dei- Nederlandse bisschoppen, dat er een internationale discussie over het celi baat komt, door simpelweg naar het concilie te verwijzen, dat in een stem ming het verplichtende karakter van het priestercelibaat bevestigde. Maar aldus kardinaal Suenens doordat in het Vatikaans concilie discussie verbo den was, kregen de concilievaders niet de kansde kwestie te onderzoeken en pro's en contra's af te wegen. Volgens de Belgische kardinaal heeft daarom de concilieuitspraak een verminderd conci liair karakter. Trouwens het probleem deed zich toen ook nog niet zo scherp voor als nu. Uitvoerig ging kardinaal Suenens voorts, Hij wijt de moeilijkheden van Neder land met Rome voor een belangrijk deel aan twee theologische visies en twee verschillende mentaliteiten. Hij beplcl. dan uuk een diep;. :;nd onderzoek van de theologie der lokale kerken in de universele Kerk. Het Vatikaanse Concilie is hierin tekortgeschoten. De eerstvolgende bisschoppensynode in 1971 zou de ideale plaats zijn om dc hun plaatse- j celibaatskwestie aan te pakken, maat dan moet deze synode aldus kardi- En over de Nederlandse bisschoppen: naai Suenens wel ln alle openheid t. De Nederlandse bisschoppen hebben ge- I binnen alle lokale kerken grondig wor- kozen voor hun lokale kerk in de vaste denvoorbercld. Men mag ook niet a hoop, dat Rome hun houding zou be- priori een pluralistische oplossing uit- grijpen en het in geen geva' tot een sluiten. breuk zou laten komen. Het lijkt hun In het slot van het interview ver- ondenkbaar dat een dergelijk prob'eem ';laa-:> kardmaal "ucnens nog, dat de in de Kerk, zoals die door Christus is huidige crisis in de Kerk en met name ingesteld, zou kunen worden opgelost de massale uittocht an priesters en zonder een waarachtig gesprek met de kloosterlingen niet op dc eerste plaats lokale kerken. ../.onder een echt colle- te wijlen is aan het celibaatspiobleem giaal of synodaal debat ter zake Dit De werkelijke oorzaken liggen volgens alles is paradoxaal en deze verwardej de Belgische primaat in dc gevoelens i teleurstelling on ontmoediging, wanneer men de huidige toestand ver langt kardinaal gaMjkt met de vernieuwingsperspectie- die door het concilie geopend wer- de den Diocesane Raad zwicht voor wens nuntius (Van een onzer DELFT De Di Raad van hel bisdom Rotterdam liecit, zjj het schoorvoetend, gehoor gegeven aan dc oproep van dc pro-nuntius mgr. Angelo Felici om niet over te gaan tot publikatie van de vjjf namen van bis- chopskandidaten die bekend zouden vorden na de stemming tijdens dc ver- adering van de raad. gisteravond in De delberthof in Delft. Het besluit om de amen geheim te houden werd na een •rijd tussen voor- en tegenstanders, angenomen met een tweederde mcer- erheid. De voorzitter, van de diocesane Pas- nale Raad, de heer J. A. A. van Well, it Leiden, zei in zijn toelichting, dat er iets gebeurd is dat in strijd is met de •chts- en procedureregels. Hij bena- ukte. dat het bezwaar van. de nuntius een de publikatie van de namen be eft en niet de tot nu toe gevolgde pro- dure voor de keuze van kandidaten •or het bisschopsambt Hij was ervan ertuigd, dat men in Rome de demo- atische werkwijze op de juiste wijze zal aarderen. Betreffende de tussenkomst an de nuntius, was het dagelijks be stuur van de raad van mening, dat de aangevoerde motieven van de nuntius niet overtuigend waren, maar dat van deze zaak geen prestige kwestie gemaakt mag worden. „Door hel geheim houden van de namen wordt de werkwijze om tot de bisschopskeuze te komen niet ge schaad. Het proces van democratisering binnen de kerk zal zich tóch wel voort zetten", aldus de heer Van Well. Hoewel zowel het diocesaan bestuurs college, als de dagelijkse besturen van de diocesane pastorale raad en het kapit- tel, de leden van de diocesane pastorale raad voorgesteld hadden toe te geven aan het verzoek van dc nuntius, kwam ei uit de raad toch felle tegenstand. Diverse leden lieten zich „treurig, te leurgesteld, verontwaardigd" ontvallen. De felste geluiden kwamen van de heren C. A. Meijers uit Rotterdam en W. M. V. vJhumuleau uit Lisse. De heer Meijers vond het teleurstellend dat de raad, na- dal in de vergadering van 23 maart be sloten was tot publikatie van dc namen over te gaan, nu zo gemakkelijk naar de andere kant omsloeg Drs. Chamuleau wilde zelfs niet van dc uitslag van de stemming op de hoogte worden gebracht, omdat hij dan niet kon beloven dc namen geheim te houden. Dr. G. van Wclie uit Delft noemde de interventie gezagsonder mijnend voor Rome zelf en vond dat met het publiceren Rome tegen zichzelf be schermd kon worden. Enkele leden von den ook de geheimhouding niet verant woord tegenover dc gelovigen, het „achterland' Het merendeel van de raad noemde het zeer betreurenswaardig, dat de nun tius had ingegrepen Maar voor de ver houding tussen beide partijen vond deze meerderheid hel beter er geen prestige kwestie van te maken, of. zoals een van de leden het iels kernachtiger uitdrukte: „Het is belachelijk, maar het is niet be langrijk". De schriftelijke stemming hierover had als resultaat: achttien, leden vóór geheimhouding, negen vóór publikatie en één stem ongeldig. Daarop stemde dc raad over de bis schopskandidaten De lijst telde acht tot elf namen die de meerderheid verworven hebben bij de stemming onder de pries ters, religieuze, parochie- en dekenale raden van het bisdom. Uit deze kandi daten moesten de leden van de diocesane pastorale raad er vijf kiezen, die zullen worden voorgedragen aan het kapittel Uiteindelijk zullen drie van deze vijf namen aan Rome worden voorgelegd. De raad besloot een brief op te stellen die naar alle parochies wordt gestuurd en waarin de raad haar motivering uiteen zet om toch de namen geheim te houden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 5