iiii paul McCartney ringo starr flexibele pop T op de solotoer e geschiedenis in geuren. Vanaf het jenblik dat onze primi- efste voorouders hoge- dankten, kenden zij reuk- VAN EREDIENST AAN GODEN TOT AAN MOEDER dat de tffers. Een oijde blei aama deelde de pries- ■r in die eer. Na hem ok de koning, ve mol ens het hof. Later de otabelen en pas aan slot hei 10 Ik. de gebruikers in de rij) geurden min of meer naar hetzelfde parfum. Met het ontdek ken van de organische scheikunde in 1880 be gon een geheel nieuw tijdperk in de parfum wetenschap. Vanaf dat ogenblik maakten de cbemisten extracten van planten, ontleedden ciaal MOEDER. ot tegen het eind van vorige eeuw heeft de ereld slechts de be- ihikking gehad over :n 30-tal grondstoffen n parfums te maken. Dat begrensde het scala mogelijkheden en zas ook de oorzaak >m de samenstel- van geslaagde re cepten zo gierig geheim synthe- •derdag tisch weer op, zij ont dekten de mogelijkheid een menigte geuren te componeren die in de komen. Een eeuwenoude droom is in vervulling gegaan: de parfumgeur Parfums en geparfumeerde welriekend in kwalijkriekend, soms verdwijnt een belangrij ke component en komt een ondergeschikte naar geur geheel op de vlucht. Maar door het onbeperkte aantal geu ren van vandaag, is de chemicus in staat voor elke grondstof die hij blijvende, geschikte geur te vinden. Daarom zijn parfums niet alleen meer in fla cons gevangen, maar ook in alle cosmetica die ter verfraaiing dienen, om nu eens alleen te spreken over eerbewij- geparfumeerd worden. Een geur ge draagt zich tijdens ver- kele voorbeelden van dit moment, met duizenden aan te vullen, voor elk wat wils: Een lenteachtige spray flacon witgeribbeld met gespikkelde jade dop, die GLAMOUR van Bourjois verstuift, is juist op de markt ver schenen. Een jeugdig parfum, geurend naar mossen uit alle delen van de wereld. Elegant Coutc Loui Een zeer aparte automatic eye liner van Helena Rubinstein is dit huisje dat op de foto doet denken aan een Vemeliaans stiletto. Wel, jhaar ogen zullen na gebruik zeker rdodelijk treffen! JUSTINE, bestaande uit parfum, eau de toilette en zeep, nu een Fluide Satin toegevoegd: een i de ven na het bad of om zo maar lekker te geuren. der tot haar onmiddel lijke verfraaiing aan dragen. In de serie van Max Factor (altijd in de parfumreeks passend) de ULTRA LUCENT make-' up, een luchtige founda tion met zijdeglans -(door natuurzijden ve zels die erin verwerkt zijn) en vochtbehoudend, in 8 verschillende tinten. Daarnaast de ULTRA LUCENT SOFT WHIS PER TINT. een veder lichte cream make-up in stickvorm (7 kleuren) ietsje vetter dan een vloeibare make-up en dat is voor menig huid type niet slecht. VAZEN VAN BOHEEMS GLAS Een "beroemde en met ereprijzen begiftigde glasontwerpster die ge- werk geven of alle va zen zijn gevuld mei bloemen. Zij werkt dar. tuinarchitecten en vaak dienen haar vazen om de bloemen voor eer floratentoonstelling ti bevatten. Grote, heldert de markt; wanneer we ze plukken kunnen in eigen tuin of langs een kanaaldijk. Maar het is van essen tieel belang dat ze pas sen bij de vaas waarin ze staan, en dat de vaas thuishoort in het inte rieur. Helder, opaal en zwart glas of glas in gebroken kleuren, wordt momenteel als het meest geschikt beschouwd. Bij tentoonstellingen van bloemen speelt het licht een belangrijke rol; zij worden meestal voor een venster of glazen wand gezet, vooral waar zulke expositiehallen voornamelijk uit glas zijn opgetrokken. Juist dan onderstrepen trans parante, schitterende vazen de liefelijke vorm en schoonheid van bloe men. Deze stelregel zou den wij gerust mogen doortrekken voor het moderne huis dat steeds groter ramen krijgt, tot hele glaswanden toe. Voor elk soort bloemen een andere vaas is niet vreemder dan voor elk soort wijn een ander glas. Er is helder en ef fen kristal, geslepen of gegraveerd, gekleurd en met blank slijpsel ver sierd, beschilderd, in •venveel vormen als de fantasie maar bedenken Nieuw zijn de met parels en emblemen ver sierde Opaline* De oudste glas- en kris talkunstenaars zijn de Egyptenaren, die zelfs al 2500 jaar voor Christus Glimmer eye shadow, gecombineerd met een Hi* Lighter, verpakt in een spiegeldoosje met aan twee zijden te gebruiken sponspenseeltje* Niet poeder achtig, en niet vervagend maar een dag lang goed. Vooral mooi indien ondersteund door een kleurrijk lijntje van glinsterende, dekkende Glimmer Creme Eye Liner in diepe donkere kleuren, die zo water en wrijfproof zijn dat je er mee in het zwembad je ogen kunt uitwrijven zonder dit beeldigs te bescha digen (Make-up „Aqua-Lisa" van Max Factor) t]: t-'. IA DVERTENTIE) kunst kwam via Rome en Byzantium naar Venetië, trok vandaar naar Duitsland en bloei de in de late middeleeu wen in Bohemen. Daar werd in de 17e eeuw door Kaspar Lehmann glas ontwikkeld dat hel der was als water met een kristallen schitte ring, en dat de juiste hardheid had om erin te graveren eeri tech niek die voordien alleen op steen werd uitge voerd. Vele honderden jaren zijn voorbij sinds Lehmanns eerste bokalen met gegraveerde bloem en andere motieven ont stonden. Sindsdien is de techniek volmaakt. Oor spronkelijk graveerden de kunstenaars niet diep en de decoratie was geheel mat. Maar lang zamerhand werd de graveerkunst wat dieper uitgevoerd terwijl de laatste jaren weer de techniek opleeft bepaal de plekjes te polijsten om zo een grotere duur- oppervlak i werp. Diep gr verschaft kracht i lijnen en is een zi drinkt ;®n 9ezor^T, he' 98n1ó?9lS' ee" Sratis n8""'91* "'eeb!i£m"lscl> Probe!,' (*ffiTfïïTÏÏ-7 vamnLT: Grave het i grammen en inscripties, bloemen, en architectu rale versieringen. Het kan op kleine voorwer pen maar ook op grote vazen worden uitge voerd. Moderne Tsjechi sche glaskunstenaars (en niet te vergeten de industrie) passen het dan ook toe op ge bruiksvoorwerpen, maar ook op sierstukken, sou venirs, plaquettes en trofeeën. Een ander soort fraaie glasdecora tie is het slijpen. De hoogte van het reliëf motief hangen af van de vorm en het doel van het voorwerp. Oorspron kelijk was ook het slijp sel mat: nu wordt het weer gepolijst om een geheel glanzend effect te bereiken. In tegen stelling tot de graveer kunst wordt het slijpsel diep uitgevoerd in ge kleurd en glas, zodat stelling in kleur het licht komt. tegen- Snorme glasovens gloei- 'ii in het Tsjechische lor, waar de electrische imeltpotten voortdurend werkei In de tijd «-met-de-hand bij afmeting Vaas en jardiniere uit kleurig Boheems glas aandacht te trekken. Nog steeds boeit het de wereld door de schoon heid van zijn fragiel produkt. waarvan 40.000 verschillende vormen bestaan. Vierduizend ton glaswerk in alle toon- tasie met de hand „ge beeldhouwd'' aan de oven, stroomt jaarlijks Joego-Slavië. Het Praag se Museum van Kunst en Kunstnijverheid bezit de grootste glascollectie van het land. Maar een glasindustrie in Noord- Bohemen heeft in zijn 250-jarig bestaan een hoogst merkwaardige verzameling aangelegd van 3.600 stuks waarvan de meeste kunstzinnige unica zijn. Hier bevindt zich een kunstwerk van de beroemde graveur Dominik. Bieman; een met robijnrood over dekte bokaal waarop het portret van een officier is gegraveerd. Even zeldzaam is de twee me ter hoge vaas die in 1884 werd vervaardigd en ten geschenke gege ven aan de Oostenrijkse keizer Frans Jozef, voor zijn Weense Slot Schönbrunn. Ongewoon protest in Londen LONDEN (A.P.). Lon den, vrijwel stuk gede monstreerd in de laatste jaren, heeft pas geleden een totaal ander soort protest kunnen aanschou- Op Berkeley Square ver scheen namelijk een ge zelschap Zwitsers om te protesteren tegen 't feit dat Engeland zo slecht was met -het afleveren die dat land waren besteld. Iemand uit Zürich droeg een opschrift mee waar op stond: „Ik wacht al 14 maanden op mijn Jag" (Jaguar). Men begaf zich naar het aldaar gevestigde hoofd kwartier van de British Leyland Cy., die onder meer de Jaguars maakt, waar men door de direc teur, Lord Stokes, werd ontvangen. „Wij zullen zorgen dat er achter uw bestelling met de grootste kracht wordt heengezeten", beloofde hij. Paul I r is altijd de talentvolle, burgerlijke Bcatle genoemd sinds een paar weken de kreet dc meest zakelijke aan toegevoegd moet wor den, want het verschijnen van een solo-McCartney- album kort na de aankon diging te kappen met de overige Beatles is zeker niet toevallig, Nee. Paul heeft bewust een publici taire tijdbom geplaatst die cijfers niet zal missen. Als een donderslag bij hel dere hemel was daar die McCartneylangspeler, nog voor de al geruime tijd aangekondigde maar nog steeds niet uitgekomen Beatle-elpee (waarschijnlijk de laatste). En net als bij Simon and Garfunkels „Bridge over troubled wa- weer het boekje met super latieven voor de dag halen om de ruimschoots aanwe zige kwaliteit te beschrij- McCartney heeft namelijk Paul McCartney met echtgenote Linda Eastman (zonder bloemen i n haar dochtertje Heather, geboren uit een eerder huwelijk. eens verrijkt met kapitale composities, die binnen niet al te lange tijd tot het standaardrepertoire zullen gaan behoren. De grootste verrassing van deze nieuwe plaat is echter het feit dat Paul McCartney een en an der in zijn dooie eentje heeft opgenomen. Met be hulp van een in zijn huis studio geïnstalleerd Studer viersporenopnameapparaat speelde hij keurig het ene na het andere instru ment in, slechts hier en daar aangevuld met in heuse studio's verwekte ef fecten. Paul bewees dat hij George Martin niet nodig in het verleden ten onrechte blijkt nu, is gedacht. Het album dat kortweg „McCartney" is gedoopt, bestaat uit veertien voor het merendeel teel-romantische (men kan wat ons betreft sentimenteel en romantisch vervangen door de term makkelijke meezingers), waarvan er drie niet meer zo recent zijn. „Junk" en ..Teddy Boy" ontstonden tijdens de Maharishiperio- de en „Hot as sun" stamt uit 1959, een goed wijnjaar, zoals u weet, maar nog geen Beatlejaar. De twee eerstgenoemde nummers hebben opvallend genoeg dezelfde bedwelmend ro mantische toon, zo'n beetje het handelsmerk van Paul McCartney. Vooral „Junk" ichtig e chelle", „Yesterday", „Blackbird", enz. Ook „Sin- galong Junk", „Every Night" en „The lovely Lin da" (opgedragen aan echt genote Linda Eastman, die zingt) hebben die zorgeloze, relaxte toon, helemaal het geluidje voor de betere frisdrank-Ster-reclame, u kent die op het gras of in de branding stoeiende jon gelingen wel. Toch mag McCartney niet voor een notoire romanti cus, de Tsjaikofski van de pop, versleten worden, want goed afgewogen wis selt hij tedere songs af met meer aggresieve geluiden, zoals „Oo you", „Momma de opvolger kunnen worden van die andere, in i het ge heugen gegrifte songs „Mi- een instrument dat hij ook wonderwel beheerst. De plaat „McCartney" wordt gekenmerkt door een op- allemaal thuis om op de radio naar Paul Vlaanderen te luiste ren", eed nostalgiek sfeer tje, dat zeer sterk naar vo ren komt in het Les Paul en Mary Fordachtige (weet je nog wel oudje) „Man, we was lonely". Na deze elpee, die zonder twij fel goed verkocht gaat worden, geloven we niet meer in de wederopstan ding van het Beatle-collec- tief en dat hoeft voor ons ook niet zolang Paul McCartney, een van de weinig werkelijke popge nieën, van die geweldige muziek blijft maken. duikt in het verleden We herinneren ons alle maal wel de geweldige Beatle-elpee „Abbey Road" met naast het gebruike lijke kwaliteitsaandeel van Lennon-MoCartney ver rassende composities van George Harrison en Ringo Starr. Toen we dan ook geruime tijd geleden hoor den van Ringo's plannen om een iolo-eIpee te verwe zenlijken, dachten we met een aan een reeks opvol gers van het gekke „Octo pus Garden" cn aan een onderschat Beat Maar niets van dat, Starrs solo-platendebuut bestaat uit gezellige „en nou alle en veertig, en hij heeft zich, in tegenstelling tot Paul McCartney, wel heel gemakkelijk gemaakt dooi de hulp in te roepen van een legertje toparrangeurs. George Marl Manfred Mann-man Klaus Voorman, Bee Gee Marice Gibb, Elmer Bernstein en nog een paar illustere na- 1 men. Zoals u ziet heeft het puik van de amusements wereld zich ingespannen Ringo Starr om Ringo's raspende stem van een passende omlijs ting te voorzien. We gelo ven niet dat Ringo preten deert een groot zanger te zijn, hij heeft zich gewoon eens uit willen leven in een aantal liedjes „die mijn gesteld door Charles Beis- als ze thuiskwamen na een uitgaansavond" (New Musical Express), en omdat meneer Richard Starkey toevallig over een paar los se grijpstuivers beschikt kan hij doen en laten waar hij zin in heeft. Critici die Ringo's stem aan een tech nische beschouwing onder werpen (ja, dat gebeurt en heiveren dat een en an der niet om aan te horen is en vergelijkingen maken met topzangers. slaan de plank toch wel duidelijk mis, volgens onze beschei den mening althans. We heb ben hier eerder te maken met een parodie, gewild of ongewild. „Sentimental Journey" moet men zien als een retourreisje naar de tijd van de bepluimde ach terwerken, de music-hall, vaudeville, de krakende fo nograaf, als u Ringo's op treden in de David Frost- show gezien heeft weet u wel wat wij bedoelen, en als zodanig is de plaat best geslaagd te noemen. Vooral ouderen zullen bij het ho ren van „oldies" als „Bye. day', „Starust", „Have I day", „Stardust", Have I told you lately that I love you" en andere met senti mentele saus overgoten songs een traantje wegpin- moeder zongen het EMI-label Apple. We leven tegenwoordig in een flexibel poptijdperk. Dc periode dat een groep niets anders speelde dan zogenaamde pop, wat dat dan ook mag rijn, zich vastpinde op een bepaald stijltje, ligt echt wel achter nderini i (laarf laten natuurlijk. Nee. mo menteel valt een verheu gende ontwikkeling te con stateren in de richting van de jazz, soms in de richting van de klassieke muziek zoals The Flock, men is in ieder geval zoekende naar The Flock met Jerry Good man's viool), er is een ware revival te beleven van instrumentale nummers, kortom hiep, hiep, hoera. De grammofoonplatenmaat schappijen geven gelukkig heel wat jonge groepen de kans hun probeersels op de plaat te slingeren, zeer dik wijls zelfs op langspelers zodat het publiek gelijk een complete indruk krijgt van de newcomers. De laatste weken verschenen er weer de nodige elpee's, waarvan wij u onze in drukken hieronder weerge- Skin Alley knappe soli a la Collos- seum-kolos Dick Heckstall- Smith, de leidende figuur van de nieuwe Britse sax- blazersgeneratie waarin James ook zeker thuishoort. Maar zoals gezegd, een groep in een hokje onder brengen is tegenwoordig een gevaarlijke bezigheid, want net zo makkelijk schakelt Skin Alley over op weldadig ouderwets- aandoend volkswerk in het nummer „Country Aire", of lekker profaan zwelgen in „Teil" en dan. een groter contrast is niet denkbaar, het inne-heavy gitaargeweld in „Going down the high way". Skin Alley houdt een belofte in voor de toekomst. (CBS 63847). Catfish Ook deze band heeft wei nig moeite met de ver scheidene stromingen en stijlen van de hedendaagse pop. Blues met luisterrijk niet de nodige informatie. try-aehtige geluiden in „Coffee sing", „Tradition" brengt weer stampende blues-rock en in „Reprise" kunnen we kiezen uit ro mantisch jengelende gita ren, underground-foefjes, jazzy pianoriedels, de ge luidsbarrière tarten, mijn liefje wat wil ]e nog meer. Catfisch is afkomstig uit Motown Detroit en speelt Bulldog Breed gat te vangen is. Het lijkt wel of men het publiek wil overdonderen met scherpe contrasten, zo in de stijl van dat kunnen we alle maal. We gaan dus weer over tot het opsommen van de verscheidene stijlen en invloeden op de eersteling deze Engelse groep: mantisch klavecimbelspel in „Dougal", Kinkbeïnvloe ding in „Folder men", folk in „Eileen" en, onvermijde lijk, rw are gitaarklanken in sommige nummers. We zijn benieuwd nap-- volgende produkt. am). (Der- Skin Alley Blossom Toes In tegenstelling tot voor noemde groepen is Blossom Toes geen nieuweling op de popscene en ook in andere opzichten onderscheidt deze groep zich, want op ..If only for a moment" worden we geconfronteerd met voor het merendeel heavy- werk, niet dat hele lawaai erige dat momenteel in be paalde kringen zo populair is, maar een stevig rond geluld waarin we hier en daar Oosterse effecten be speuren, af en toe aardige Zuid-Amerikaanse tegen- ritmen, plotselinge tempo wisselingen zodat de slui- meraars ook nog hun deel krijgen, kortom een plaat die zijn weg wel zal vinden naar de liefhebbers (Mar malade 608010).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 7