JEZUS, DE LEVENSGESCHIEDENIS
VAN EEN RELIGIEUS GENIE
Verstandig snoepen
voorkomt kiespijn
Opmerkelijke joodse visie op Christus
Prof. dr. D. Flusser:
levensgeschiedenis
aan de hand van de
evangeliën
Defensiefouten
voor SVV fataal
fj USKE EN WISKE: DE CHARMANTE KOFFIEPOT
DE LETDSE COURANT
LUCKY LUKE: DE SPOOKSTAD
1 WTATT MARRIOTT: HET DRAMA VAN CAT BAYOU
MEDISCHE RUBRIEK
vinderen willen
best wel wat
pittigs
s oorzaak van het tandbederf moet
ioral gezocht worden in het over-
Btig gebruik van snoepgoed en kle-
rige suikerprodukten. Onder invloed
n bacterieën worden deze produk-
die zich bij slechte mondhygiëne
;tzetten op de tanden, afgebroken
vorming van zuur. Dit zuur tast
t glazuur aan. Er komt een klein
atje dat langzaam groter wordt,
ngs dit gaatje vinden de bacteriën
weg naar het tandbeen. De aan-
ng van het zachtere tandbeen gaat
igger- Er komt een groter gat on-
de kleine opening in het glazuur.
In een ver gevorderd stadium ont-
t er verkleuring. DikwUls worden
vroeger gealarmeerd door het op-
i PÜn.
dit alarm nog niet naar een
[ndarts gaat draait zichzelf een rad
de ogen- Een aangestoken kies
I tand geneest immers nooit vanzelf,
^aantasting gaat onverbiddelijk ver
wanneer men voorzichtig is
het eten van zoetigheid en met
warm water drinken. Een pas
Ingetaste kies is vlug hersteld. Het
fatje wordt uitgeboord en opgevuld.
microben kunnen hun weg naar
§t binnenste van de stand niet ver-
zetten. Blijft men met een aan-
Itaste kies verder lopen, dan wordt
►eindelijk ook de zenuw ontstoken
fclfs dan is de kies nog te redden,
pioewel hij definitief dood zal blijven
?chts dwazen laten het komen tot
i echt abces dat hen benevens veel
het verlies van de kies ook
fcg allerhande ernstige verwikkelin-
■n kan bezorgen.
weinig tandartsen
land beschikt over voldoende
tandartsen nocht over voldoende fi
nanciële middelen om alle bestaand
tandbederf te verzorgen. Daarom gaan
er de laatste jaren steeds meer en
meer stemmen op om meer de nadruk
te leggen op het voorkomen van tand
bederf dan op het herstel ervan. Dit
neemt natuurlijk niet weg dat we niet
voldoende kunnen onderlijnen dat
iedere aangetaste kies onmiddellijk
moet verzorgd worden.
De echte oplossing van hel probleem
licht nochtans in het voorkomen.
Uit den boze is alles wat te veel sui
ker bevat en kleverig of week is. We
hebben ons gebit gekregen om te bij
ten, De moderne maatschappij ver
schaft ons vooral weze spijzen die niet
meer moeten gekauwd worden Alles
schuift vanzelf naar binnen. Geen
harde korsten meer. geen rauwe
groenten. Eten is noodzakelijk om In
leven te blijven, maar wat en hoe we
eten is aangekweekt. Suiker tijdens de
maaltijd, dus tijdens het kauwen of in
voldoende vloeistof (thee. koffie, enz.)
doet weinig schade Kleverig snoep
goed richt wel schade aan. Vooral bij
het snoepen tussen de maaltijden en
als men na ieder zuurtje de tanden
niet gaat poetsen. Daarenboven remt
het snoepen de eetlust. Alle moeders
weten bij ondervinding dat de beste
snoepers niet beste eters zijn.
Het is onjuist te menen dat kleine
kinderen alleen op zoetigheid uit zijn
Vele kinderen houden even veel of
nog meer van iets hartig of iets pittig
Daarom, grijp niet steeds naar de sui
kerschep Richt het kind niet te zeer
af op zoetigheden. Men kan een boter
ham evenzeer bpleggen met schijfjes
appel, geraspte wortel, tomaten, ra
dijsjes en rammenas als met gevulde
chocolade, jam en dergelijken-
Niet. altijd schadelijk
Vooreerst dient het schadelijk snoep,
we bedoelen daarmee alle suikerhou
dende en kleverige snoepartikelén, zo
veel mogelijk afgeschaft te worden.
Van overheidswege zou men alle
snoepgoed in de scholen moeten ver
bieden. Geen snoep onder de lesuren
en weg met alle snoepautomaten. Dit
zou al een flinke stap vooruit zijn.
Snoep Is eigenlijk een lekker hapje,
iets lekkers dan men tussen de maal
tijden gebruikt Vat men snoep op
deze manier op, dan is het een koud
kunstje om te snoepen zonder zijn ge
bit te schaden- Snoep kan dan even
goed een handje vol noten zijn, «en
stuk rauwe wortel, een appel, een
peer, rozijnen, kersen, een stukje kaas
of een paar gedroogde abrikozen. Zelfs
een knolraap die onder de laatste oor
log haar pluimen verdiend heeft als
groente, zou terug in de mode kunnen
komen. Rauwe boeketjes bloemkool
worden nu reeds op party's bij de
aperitief aangeboden. Waarom zouden
ook onze kinderen dit niet leren waar
deren Het is natuurlijk een utopie te
menen dat men in enkele weken tijd
een slechte gewoonte van vijftig jaar
kan uitroeien. Te meer omdat allerlei
groepen financieel geïnteresseerd zijn
in de snoepindustrie.
Wordt er toch zoetigheid gesnoept,
dan kan men de slechte invloed
neutraliseren door onmiddelijk daarna
het gebit grondig te reinigen en flink
Snoepen zonder spoelen of reinigen is
natuurlijk het allerslechtste Een kind
na het ontbijt met een zoet snoepje
naar school sturen is totaal onverant
woord. Een kind 's avonds verplichten
de tanden te poetsen en het nadien
met een zoetigheid naar bed sturen is
eenvoudig wraakroepend. Wie dit zijn
eigen kinderen nog durft aandoen na
het lezen van dit artikel verdient
kiespijn tot zijn laatste snik.
Samenvattend zouden we zeggen
geeft nooit snoep na het tanden poet
sen, bij slapen gaan of bij het naar
school gaan.
Beter nog, geef het kind nooit kleverig
suikerhoudend snoepgoed, geef het
verstandige versnaperingen.
Later zullen uw kinderen er U dank
baar om zijn. Intussen spaart U zich
vele slapeloze nachten en veel geld
DR. ICKX
Vaarden in eerste
hordenren
DEN HAAG De eerste hordenren
in dit seizoen wordt op donderdag 30
april op de grasbaan in Emmeloord
gehouden. Vijftien halfbloeds zullen
deelnemen. Hoewel de Nederlandse
halfbloedfokkerij in de afgelopen jaren
een steeds grotere omvang heeft aange
nomen, bevat het deelnemersveld
slechts zes Nederlandse halfbloeds. De
overige zijn Hongaren (4), Arabieren (4)
en de Ru* IatreblteL
Hij was een valse Messias. Hij was de verwachte
Messias (maar dat kan tien verschillende dingen
inhouden) Hij was de Messias voor de gojim (de
heidenen die daardoor de God van Israël leerden
kennen) Hij kondigt de Messias aan. Hij was
een Messiaans profeet Het zal van de christenen
aanhangen of bij de Messias was (n.m. door hun
Dit zijn verschillende antwoorden die een jood kan
geven op de vraag of Jezus de Messjia was zonder
met de joodse traditie in conflict te komen. Aldus H.
van Praag, een medewerker aan dat speciale num
mer van Wending (1966) over de verhoudingen
christendom-jodendom. Voor ons ligt het laatste
geschrift van professor David Flusser over het leven
an Jezus van Nazareth. Flusser doceert het Nieuwe
Testament aan de Hebreeuwse universiteit van Je
ruzalem en nog niet zolang geleden trad hij op in
een KRO-documentaire waarvan wij toen schreven
dat hij „zover ging als een jood maar gaan kan"
waar het op aankomt te spreken over Jezus. Na
lezing van zijn boek zijn we in die mening ten
zeerste versterkt. Professor Flusser is ervan over
tuigd dat Jezus van Nazareth een heilige was, een
profeet, ja zelfs een zoon Gods (in adoptieve zin)
maar dat hij géén joodse Messjia was en dat hij
zichzelf ook niet als zodanig heeft beschouwd en dat
niet hij maar zijn volgelingen na zijn dood de
christelijke gemeenten hebben gesticht waaruit
tenslotte de Kerk is voortgekomen. Maar met wat
er na het sterven van Jezus op het kruis gebeurd is
bemoeit Flusser zich in dit boek niet. Het is hem te
doe om 't leven, om de biogragie. En eigenaardig:
Na de vele Leben Jesu-förscher van de vorige eeuw
waren de meeste protestantse auteurs tot de over
tuiging gekomen dat men via de Evangeliën eigen
lijk geen Jezus-biografie kon samenstellen. Over
het algemeen dachten de katholieke exegeten dat
het met een harmonisatie wel ging tot dat sommige
modernen de protestantse zienswijzen gingen vol
gen. De joodse Flusser deelt nu het oude katholieke
standpunt: het is mogelijk een levensgeschiedenis
van Jezus te schrijven aan de hand van de Evange
liën .vant „Jezus is de jood uit de periode na het
Oude Testament over wienss leven en opvattingen
we het beste zijn ingelicht". Dat hij hier speciaal op
de noptici doelt, is overduidelijk. Maar hij begint
al op de eerste bladzijde de betrouwbaarheid van
het Johanneïsch Evangelie ln twijfel te trekken en
schaart zich dus op dit punt weer aan de zijde van
de liberaal-protestanten uit de vorige eeuw, zonder
echter de gegronde redenen op te geven. En daar
hebben we het oude knelpunt weer terug.Flusser
steunt hier op Bauer. Harnack en Billerbeck met
hun medestanders maar hij zwijgt over Lagrange
Fonck. Knabenhauer en over Calmes (L'Evangile
seh Saint Jean 1904) terwijl ook de geleerde
katholieke Ricciotti nergens aan bod komt. Van
eenzijdigheid is de joods professor zeker niet vrij te
pleiten. Maar daartegenover staat dat hij een visie
op Jezus geeft zoals nog nooit een jood voor hem
gedaan heeft tenzij men Rosenzweig buiter be
schouwing wil laten.
Vervuld Aan de geest Gods
Flusser poneert dat Jezus eert religieus genie was,
charismaticus die vervuld was van de Sjegina.
de geest Gods, dat God inderdaad mét hem was
omdat hij anders niet kon doen wat hij gedaan
heeft maar dat hij zichzelf nooit gelijk met God
heeft gesteld en dat men het „Ik en de Vader zijn
één" in de joodse spiritualiteit van die dagen moet
leren verstaan. Hij wijst erop dat men het Griekse
Nieuwe Testament moet willen verstaan in de
joodse gedachtenwereld waaruit het ontstaan is. Dat
dit zijn goed recht is. zal iedereen hem moeten
toegeven, Flusser vindt zijn voornaamste kontekst in
de boeken van Esseniërs, gevonden aan de Dode
Zee. waardoor hij sommige passages uit het Evan
gelie duidelijker doet worden. Want er lopen zeer
merkwaardige paralellen tussen „de Zoon des
Lichts" en Jezus die zich bewust was van zijn
charismatische zending. Als het beslissende einde
van Jezus aardse bestaan in zicht komt, neemt
Flusser de Sadduese priesterkaste bepaald niet ln
bescherming. Wel betwijfelt hij of er wel een
rechtsgeldig proces tegen Jezus heeft plaatsgevon
den en daarmee bezwaart hij het joodse prelaten-
dom nog veel meer. Zijn visie op de farizieeërs
echter wijkt sterk af van de christelijke opinie. Zij
wore bij de rechtspleging ook niet genoemd door
de Synoptici. Bovendien hebben zij Jezus, met wie
zij wel dikwijls in conflict lagen te voren gewaar
schuwd Herodes wil u doden.
Geen .joodse apologie
Wij zouden iedere orthodoxe en ook de vrijzinnige
christen willen aanraden dit boek te lezen, dat
vanuit de joodse visie geschreven allerminst een
soort joodse apologie wil zijn, maar dat niet anders
ten coel heeft een objectief leven van de historische
persoon Jezus van Nazareth, de joodse rabbijn, te
Wat er nó zijn sterven op het kruis gebeurde,
behoort niet tot deze biografie. Hie Flusser over dat
gedeelte van de Evangeliën denkt spreekt hij niet
uit maar we kunnen het wel vermoeden in verband
met andere passages die voor ons bewijzen zijn van
tut Godzijn van Jezus: Er hebben onder invloeden
van de latere begeesterde joods-christenen zekere
ver' jk^.iingen plaatsgevonden waardoor de oor
spronkelijke bronnen van de Evangeliën hier en daar
ver b :ld zijn.
Wat zou het 'n enorme verrassing worden wanneer
men evenals de geschriften van Koemraan ook deze
logia" van Jezus nog eens zou vinden. Het boek van
Prof. Flusser verscheen in Nederlandse vertaling
van W. A. C. Whitlau bij uitgeverij W. de Haan te
Bussum wiens paperbacks er altijd degelijk ver
zorgd uitzien.
J.V.
WEER
of geen
WEEK
DE BILT. Gedurende het
weekeinde trok een depressie van
Engeland naar Zuid-Noor wegen
Een trogvormige uitloper hiervan
passeerde ons land gisteren
deelt \Aanhoudend
MEDE: |A:oad
omstreeks het middaguur, waarna
de wind mede onder de
aanwezigheid wan een krachtig
hogedrukgebied op de oceaan naar
het noordwesten draaide. Hiermee
w$rd kopde en onstabiele tucht
van de Noordzee naar ons land
gevoerd, waarbij tijdens op
klaringen in de afgelopen nacht op
het vliegveld Eeldc de temperatuur
tot één graad daalde. Inmiddels is
de depressie boven de Oostzee en
Noordwest-Rusland aangekomen,
terwijl tegelijkertijd de koude lucht
tot Zuid- en Oost-Europa is door
gedrongen. Morgen zal het weer
in ons land opnieuw bepaald
worden door een depressie, die
van het Groenlandplateau naar
IJsland is getrokken en vervolgens
zich via Schotland naar onze om
geving zal verplaatsen. Deze sto
ring wordt in de komende avond
en nacht voorafgegaan door een
rug van hoge luchtdruk, waarbij
de kans op nachtvorst zeer groot is.
Zon: S.17—19.59; r
10.35; hoogw. Schev.:
laagw.: 3.11 en 15.37.
2A3—
„Rode hertogin
veroordeeld
MADRID (DPA) De Spaanse „rode
hertogin" van Medina Sidonia, die het
al herhaaldelijk met de autoriteiten in
Spanje aan de stok heeft gehad, is
gisteren in hoogste instantie tot een
gevangenisstraf van een maand eri een
en een boete van 5000 peseta's
(ruim 20 gulden) veroordeeld, omdat
n een sleutelroman de Spaanse
justitie zou hebben belegdigd. Het be
wuste boek „De Staking" verscheen in
1967 in Parijs.
BOKSEN IN ROTTERDAM
Jan Lubbers
tegen „zware1'
Engelsman
(Van onze sportredactie)
ROTTERDAM „Als ik", zegt boks-
promotor Aad Veerman, opbel voor een
tegenstander voor Jan Lubbers vragen
ze: hoeveel heeft hij gebokst. Dan noem
Ik zijn aantal wedstrijden, vijftien, en
dan komt de volgende vraag: hoeveel
heeft hij er gewonnen? Als ik dan naar
waarheid zeg: vijftien, word ik vriende
lijk bedankt want dan denken ze dat
hij een soort Joe Frazier is". Daarom
moet de jeugdige promotor hoog grijpen
en dat is dan ook gebeurd want maan-
dagavond 27 april komt Jan Lubbers in
de Energiehal in Rotterdam uit tegen
de Engelsman Roy Enifer.
wel wat in Engeland waar Cooper het
hoogste gewicht aanvoert. Van zijn
laatste vijf partijen verloor Enifer er
een, van de pas door Urtain onttroonde
Europese kampioen Peter Weiland.
Winst boekte hij o.a. tegen Johnny Pres-
cott, Rockey Campbell en Dave Ould.
Rudi Lubbers, die in twee maanden
opklom naar de tweede serie, komt in
het halfzwaargewicht uit tegen de
Fransman José Guillois, van wie hij in
zijn eerste profpartij op punten won.
Dit is de eerste partij van Rudi Lub
bers over acht ronden. Broer Jan bokst
er tien. In het middengewicht treedt
Michel Blinker aan tegen de Fransman
Joel de Pauw die o.m. punten won van
Joop Kruis, en Jan van Ispelen komt,
eveneens in het middengewicht, tegen
de Tunesiër Zenaide Nebot te staan die
zijn laatste twee partijen met k.o. won.
Van Ispelen behaalde in zijn laatste
partij in het Congresgebouw dit resul
taat.
Deze reusachtige straalmotor is te
zien op de tentoonstelling voor
luchtvaarttechniek 1970 in Hannover.
Het geval weegt 3500 kg en is
ontworpen voor de Europese luchtbus
A-300 B
Het vlaggeschip Kapella van de
Vikinglijn ramde in de Baltische Zee
het kleine zusterschip Viking 2. De
Viking 2 liep een gat van twee
meter onder de waterlijn op: de
bovenbouw werd ernstig beschadigd
Er waren geen gewonden.
SCHIPHOL (ANP) Prinses Bea
trix en prins Claus zijn vanmorgen enige
minuten over acht na een wereldreis van
ruim drie weken op Schiphol uit Japan
teruggekeerd. Zij hebben op hun reis
bezoeken gebracht aan achtereenvolgens
New York. Honolulu. Hong Kong en
Japan, waar zij de laatste week van hun
wereldreis hebben doorgebracht.
Gisteren en eergisteren heeft het prin
selijk paar een bezoek gebracht aan de
wereldtentoonstelling Expo '70 bij Osaka
Voorts hebben zij een ontmoeting gehad
met het Japanse kroonprinselijk paar. De
gehele reis had een seml-officieel karak-
Op Schiphol werden de prinses en de
prins verwelkomd door twee van hun
kinderen, de prinsjes Alexander en Friso.
Eddy van der Roer, de doelman van
SVV, is een ongelukkig mau. Hoe
geweldig lij) zich ook weert, steeds
gaat de winst van zün ploeg, door
kostbare fouten van de verdediger#
vóór hem, verloren. Zo ook gisteren
in de wedstrijd tegen MVV, dat met
2—1 won.
Aad Koudijzer gaf de Schiedammers
na een kwartier spelen een voor
sprong. die SW. knap verdedigend,
tot kort voor het rustsignaal vast
hield. Toen had de gelijkmaker moe
ten komen: Prins mocht een straf
schop nemen, maar een ongelofelijke
reactie van Van der Roer voorkwam
dat. Ook na de pauze hield SVV
lang stand. Bij MVV werden Reijers
en Brasse vervangen door Quadac-
kers en Hoeneji, maar wat die spelers,
de Tsjech Mraz en de uitblinkende
Pool Szefer ook probeerden, steeds
was het Van der Roer, die als over
winnaar te voorschijn kwam. Maa'
halverwege de tweede helft werd hl)
toch gepasseerd: Willy Brokamp
schoot raak (11). In het slotoffenslei
van MW werd back Quadackers on
nodig onderuit gehaald. Jo Bonfrère
maakte geen fout. Uit de strafschop
verdween de bal in de bovenhoek
(2—1).
Scoreverloop: 15 Koudijzer 01. 69
Brokamp 1—1, 85 Bonfrère 21.
Scheidsrechter: Keizer. Toeschouwers-
6500.