DEFILE IN
SOESTDIJK EN
SALTIMBANQUES
Profiel van
Cornelis
Vreeswijk
flora-nova - 1970
SPANNING ROND CAO
IN OMROEPWERELD
Open Theater
in Eigentijds
KVP wil
Veronica
programma
behouden
I v-programma koninginnedag
Ton Lutz regisseerde andere
van Dürrenmatts komedie bij „Globe
versie
DE LEroSE. COURANT
WOENSDAG 22 APRIL 1970
Het avontuur
van DS 70
f De Politieke Partij Radikalen kan hier
I van meepraten; eerste desillusie voor
drs. Aarden en mr. Van Doorn c.s. is in
het jaar na „de nacht van Schmelzer"
geweest, dat de groep radicale K.V.P.-
I Kamerleden, die wilden proberen binnen
de partij de bakens verzet te krijgen,
^^ANNEER PvdA-voorzitter Vondeling veel groter was dan de groep
lijmen, dan moet hij vandaag toch wel
zijn vergissing inzien. In verschillende
gemeenten heerst er door het krachtige
en handige manipuleren van Nieuw Links
verborgen of onderdrukte ontevredenheid
en in minstens tien gemeenten
optreden van de afgescheiden Democra
tische Socialisten '70 als zelfstandige
groep een feit.
Op dit moment is niet het belangrijkste
of in de Tweede Kamer twee of meer
socialisten op P.v.d.A.-plaatsen zitten,
die met de huidige partijlijn officieel
gebroken hebben. Belangrijker wordt bij
de raadsverkiezingen van juni de proef,
of blijken zal dat D.S. '70 representatief
is voor een betekenisvol deel van het
socialistische kiezerskorps. Over de aan
hang van drs. A. J. van Stuyvenberg c.s.
kan men wel vermoedens hebben, maar
ontbreekt elke zekerheid.
Wel is gebleken, dat één verhaaltje
niet op gaat: het verhaal dat openlijk
ontevredenen in de Partij van de Arbeid
hoofdzakelijk te vinden zijn onder de
conservatieve groep van het oude so
cialisme, onder de vijftigers, die geen
open oog hebben voor eisen van de
nieuwe tijd.
A vontuur
INTUSSEN moet de stemming in de
Partij van de Arbeid in sommige
hoeken wel bijzonder onverkwikkelijk
zijn; anders zou D.S. '70 zich door de
ervaring met andere splinterpartijen wel
hebben laten leiden door de overtuiging,
dat het het beste ls om binnen de partij
tot koerswijziging te blijven aandringen.
adhesie bij de kiezers aan de stembus.
Zal het de dissidente socialisten beter
vergaan dan de dissidente K.V.P.'ers?
Daarbij komt nog, dat niemand kan
ontkennen, hoe na de crisis in de Katho
lieke Volkspartij belangrijke wijzigingen
hebben plaatsgevonden. We geloven, dat
het uittreden van drs. Aarden
tempo van die wijzigingen versneld
heeft; maar ook dan blijkt dus het
optreden van de Politieke Partij Radi
kalen meer een middel dan een zinvol
doel op zichzelf te zijn.
Misschien zijn de socialisten van
D.S. '70 ervan overtuigd, dat hun stap
en de eventuele gevolgen daarvan bij
de komende verkiezingen aanleiding
kunnen vormen om ook in de Partij van
de Arbeid nog eens na te gaan of de
bakens ook wel op de juiste plaats staan.
Een speculatie, die uit kan komen;
maar wie geeft er garanties op?
P.A.K.
nu, betekenen in elk geval nog
minder, perspectief voor het Progressief
Akkoord; want meestal is het duwen,
dringen en manipuleren rond het P.A.K.
aanleiding tot conflicten geworden.
Maar zonder hereniging van alle
socialisten onder het vaandel van
dr. Vondeling is er voor het P.A.K. ook
al geen reden tot optimisme. Want hoe
sterker Nieuw Links in het P.A.K. wordt,
hoe kleiner de kans op intrede van
D '66. Conclusie? Steeds minder duide
lijkheid.
Weinig Nederlanders weten dat een
van de populairste artiesten in Zweden
een Nederlander is. De man, die er
beroemd werd als troubadour, maar
evenzeer als Tevje in Anatevka en
vorig jaar door de Zweedse afdeling JUUXI1
van de Internationale Grammofoon- 0*2020
platen-Federatie tot zanger en toon
dichter van 1969 werd uitgeroepen, is
Cornelis Vreeswijk, die sinds 1949 in
Zweden woonachtig is.
NEDERLAND I
NOS:
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Scala
IKOR:
19.30 uur:
Kenmerk
20.00 uur:
Journaal
Pol. partij GPV
20.30 uur:
Singing in the r
22.10 uur:
Socutera
22.25 uur:
Studio Sport
22.50 uur:
Eigentijds
23.40 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
AVRO:
19.04 uur:
Het wondei der natuur
19.30 uur:
Info
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Jonge mensen op weg
naar het concertpodium
21.00 uur:
Cornelis Vreeswijk,
troubadour
21.40 uur:
Spreekuur
22.10 uur:
Bond -onder Naam
22.20 uur:
Journaal
TELEAC:
22.25 uur:
Vamos a ver, 12
23.05 uur:
Kosmovisie, 1
Van deze artiest maakte de AVRO een
t.v.-portret, dat vanavond wordt uit
gezonden. Cornelis Vreeswijk, die op
8 augustus 1937 in Velsen werd geboren,
trok met zijn ouders op 12-jarige leef
tijd naar Zweden. Na zijn studies ea
het volgen van een cursus in de toneel -
speelkunst bouwde hij binnen enkele NEDERLAND I
jaren een grote carrière op. In 1964
verscheen zijn eerste langspeelplaat op
de Zweedse markt.. Het album (Bal-
ladei och Oforskamdhetr) werd een
bestseller: 27.000 exemplaren. En dit
betekende direct een gouden plaat voor
Cornelis Vreeswijk. Hierna zijn nog
vier lp's van hem verschenen. De op
lage kwam telkens rond de 25.000
exemplaren. Voor Zweden hoge cijfers
en voor Cornelis Vreeswijk nog twee
gouden platen erbij. En alsof goud nog
niet genoeg wias, ontving hij in die
periode ook een platina plaat voor
„Cornelis sings Taube". Barbro Thunér,
Zweedse die naar Nederland kwam,
NOS-NOT:
10.45 uur:
Voortgezet onderwijs, 3
11.10 uur:
Notre ville, 14
14.00 uur
Als je tekent
Iet wiet wijt
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
NOG 4 DAGEN
in BOSKOOP
(ADVERTENTIE)
UNIEKE SHOW VAN BLOEIENDE
BOOMKWEKER IJ - PRODUKTEN
Geopend op werkdagen var 10.0022.00 uur
en op zondag van 12.0022.00 uur.
Per „West Nederland" goedkopere, gecombineerde bus-toegangskaarten.
Dreiging met
tv-loze avond
hier de Filmacademie voltooide
regisseuse is bij de AVRO. maakte als
Hollandse-Zweedse dit profiel van
Cornelis Vreeswijk. Deze produktie
kwam als eindexamenproeve tot stand
im samenwerking met de Nederlandsp
Filmacademie.
Woensdag AVRO Ned. II. 21.00 uur
(9.04 u
jonge men
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Berichten uit de
samenleving
20.30 uur:
Frauen im Oslen, doe.
21.15 uur:
Transit
21.45 uur:
Op eigen kracht,
doe. Finland
22.30 uur:
Journaal
TELEAC:
22.35 uur:
Bij leven en welzijn
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.04 uur:
Scala
19.30 uur:
Van gewest tot gewest
20.00 uur:
Journaal
TROS:
20.20 uur:
Woodhouse speciaal
20.40 uur:
Ned. film 10.32
IKOR:
22.20 uur:
Tot onze
diepe droefheid, 3
Journaal
HILVERSUM I
18.00 Nieuws 18.11 Actualiteiten,
inding: 18.20 Uitzending
VARA: 18.30 Stereo:
m .50 "profra
ïüttenlandB slechtzienden
Tango Rumba "i8Cl' orkest:
klaar zonder
de Nederlande
Radiophilharrno-
lnstrumentaal
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG In de KVP-fractie heerst
verdeeldheid over radio-Veronica. De
KVP-Kamerleden Boot, Brouwer, Klei-
sterlee, Kolfschoten en Wejjters hebben
minister Klompé (C.R.M.) gevraagd of
de regering wil bevorderen, dat ook in
de toekomst in de behoefte aan een
zender als radio-Veronica kan worden
voorzien binnen het kader van de in
ternationale wetgeving.
De Kamerleden willen weten of het
juist is dat het kabihet-De Jong geen
maatregelen zal nemen om radio-Vero-
nica uit de ether te laten verdwijnen.
Er is namelijk nog steeds niets geble
ken, dat de regering gauw de interna
tionale wetgeving tegen piratenzenders
wil ratificeren.
In een toelichting op de vragen zei het
Kamerlid Boot: „Ik ben blij met radio-
Veronica. Er luisteren heel veel men
sen naar. Ook mijn kinderen luisteren
vaak, en ik trouwens ook wel. De vraag
is hoe Veronica kan worden gelegali-
Van Schaik en Kleisterlee hadden met
deze toelichting beslist geen vrede
„Radio-Veronica staat buiten de wet en
moet weg. Waar blijven we, als wij zo
iets zouden tolereren Iets anders is of
er een zender kan komen die in een
soortgelijke behoefte voorziet", zei dr.
Van Schaick. Kleisterlee verklaarde niet
in te zien hoe radlo-Veronica binnen de
internationale wetgeving kan worden
gelegaliseerd.
is geen voorstel te verwachten om het
verdrag tegen piratenzenders gauw te
ratificeren. „Ik doe ge enuitspraak op
een ongewenst moment. Als ik zeg: Ra
dio-Veronica moet weg, huilt half Ne
derland. Als ik zeg: blijven, dan zeg
gen ze, hü tolereert iets onwettigs. U
kunt zeggen: die slimme Schmelzer
houdt zich weer op de vlakte- Nou, dat
doe ik dan al acht jaar en ik zit nog
steeds hier".
Apollomannen
op televisie
De NOS-televisie zendt vanavond
samenvatting uit van de persconferen
tie welke de bemanning van de Apollo-
13 in Houston geeft.
NOS, Ned. I 18.15 uur.
Tom Okker in
Studio Sport
In het programma „Studio Sport", dat
de NOS-televisie vanavond zal uitzen
den, kan men kijken naar een gesprek,
met de tennisser Tom Okker. Voorts
wordt aandacht besteed aan de affaire
rond de Spaanse bokser Urtain, die
zich zou hebben laten omkopen.
NOS, Ned. I 22.25 uur.
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De spanningen in de
omroepwereld nemen hand over hand
toe. In weerwil van de verklaring van
de NOS-personeelscommissaris, de heer
K. de Wilde, dat de onderhandelingen
over de omroep CAO-1970 kunnen be
ginnen. is er van enig overleg met de
vakbonden nog steeds geen sprake. In
tegendeel. de gezamenlijke bonden van
het omroeppersoneel hebben een tele
gram verzonden aan de omroepwerk-
gevers, verenigd in de C.C.A. (commis
sie coördinatie arbeisvoorwaarden). Zij
protesteren hierin met klem tegen een
nieuwe publikatie van de heer De Wil-
Billy Blue uit
High Chaparral
In aansluiting hierop hebben de bon
den zich nu schriftelijk gericht tot alle
zendgemachtigden om hun ernstige ont
stemming te doen blijken over de hou
ding van de werkgeversgedelegeerde in
het CAO-overleg. de heer De Wilde.
Deze personeelscommissaris zou tijdens
een persconferentie een volledige uit
eenzetting hebben gegegeven over de
ruimte der loononderhandelingen tus
sen 7 en 9.4 procent. De bonden vin
den het onaanvaardbaar, dat de heer
De Wilde zich veroorlooft met deze ge
gevens in de publiciteit te treden. Er
is in dit verband al gedreigd met een
t.v.-loze avond. Daarom verzoeken de
samenwerkende werknemersorganisa
ties in radio- en televisie op korte Ier-
mijn een gesprek met een volledige'
C.C.A.-commissie.
Voorts verklaren zij geen behoefte te.
voelen om de CAO-onderhandelingen
te voeren via de publiciteitsorganen
Ook wordt genoegdoening geëist voor
de beiegening van de bonden via de
mededelingenborden in de omroen-
studio's en in de pers. Zeen belangriik
is de eis der bonden, dat onderhande
lingen niet meer uitsluitend zullen
worden gevoerd met werkeeversgedele-
geerde. de heer K. de Wilde Alleen
indien deze eisen onverkort worden in
gewilligd verklaren de bonden zich tot
normale onderhandelingen bereid.
HILVERSUM II
18.00 Country and Western
Openbaar
In de laatste aflevering in dit seizoen zigeun»
van het televisieprogramma „Eigen- Jazzmuziek <gi
tjjds" zendt de NOS vanavond een
voorstelling uit, die het Open Theater
uit New York op 5 januari van dit Japanse
jaar heeft gegeven in het Universiteit.*- Magazine. 23.55-
theater te Amsterdam.
Uitgevoerd wordt de voorstelling ,_De
Slang" van de auteur Jean Claude van
Itallië die het stuk „een ceremonie met
woorden en structuren" noemt. Het is
een typische workshopproduktie van
het Open Theaiter, dat wordt gerekend
tot de beste avant-gardistische toneel
groepen ter wereld.
De medewerkende acteurs en actrices
zijn Joyce Aaron. James Barbosa als a'
Robert Kennedy, Raymond Berry als üek
'Kaïn. Shami Chadkin, Brenda Dixon. ®-?°
Ron Faber als Jack Kennedy. Jayne gr£,
Haynes, Ralph Loe; als Abel. Peter stei
MallOneyals gouvemeür Connelly, J!100
Muriel Miguel als mevrouw Connelly, f0e"0
Mark Samuels als Adam, Ellen SChind- Niei
ler, Tina Shepard als Eva, Barbara de
Varrn als Jacky Kennedy, Lee Worley naaL 13.30 st<°
(stem van God) en Paul Zimet als de Bariton en pia
vogel in de tuin. Strijkkwartet: m
De spelregie is van Joseph Ctaikin "lyS™
Rob van der Linden had de camera- stereo: De wereld
regie van deze produktie, die tot stand beschouwmgj
kwam in samenwerking met
Uniwrsiteitstheater te Amsterdam.
Woensdag NOS Ned. I 22.50 uur. Mededelingen.
•kest (gr). 21.15 Ster
•rzlcht. 22.45 Stere
.try en Western-
k. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen.
Actualiteiten. 22.55 Stereo: Moderne
ken (gr). 23.20 Radio Jazz
Sportkroniek. 18.58
n-filosofie. 18.5
Taalwenken. 19.cn
19.45 Adviezen. 20.0i
HILVERSUM 1 Nieuws: 12.41 Actualiteiten). 14.00
Mieuws. 7.11 Ochlendgymnas- The Kilima Hawaiians Show 14.30
o: Lichte grammofoonmuziek. Klassieke kamer muziek (gr). 14.45
HILVERSUM III
Muzlkantei
ideme muziek. 14.30 't
de geschiede:
t kind?, pedagogische lezing. 10.20 Stereo: Tafelmuzi
De Fans van de televisiewestern „High
Chaparral" zullen er binnenkort reke
ning mee moeten houden dat het echt
paar Canon zijn zoon Billy Blue gaat
verliezen. De acteur Mark Slade. die
aan de dromerige „Blue" zo aardig ge
stalte weet te geven, heeft namelijk
voor het nieuwe seizoen zijn contract
niet verlengd. Dat betekent voor de
schrijver van de serie een niet gering
probleem, want op de een of andere
manier moet hij Billy Blue „uit het
verhaal schrijven", zoals dat ook in
dertijd gebeurde met Perneli Roberts,
televisiezoon Adam van weduwnaar
Cartwright in de serie ..Bonanza".
(-Tl f 1 7-16 Stereo: Badlnerie: klassieke muziek
A C/ o voor de huisvrouw). NOS: 10.00 Wat heeft.
luistera
II instrumentale
Is Muziek bij di
16.03 platenprogram
lin: Holster: pop
ers. Nieuws). 16.00
7.55 popmagazine.
DraaijijofdraaiiKverzoekplatenprogramm
BELGIE 324 m (Nederlands)
>rd. 12.00 Nieuws. 12:03 Gevarieerde muziel
iuziek (12.40-12.48 Weerbericht, mededelingen e
SOS-berichten voor de schippers). 12.:
Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuw
igklapper e
Muziek uit de Barok (opn). KRO: 11.00 (15.00-15.03 Nieuws). 15.30 Casinomuziek.
11.03 Voor de zieken. 11.54 Bericht 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.08
11.55 Mededelingen. NCRV: 12.00 Pianomuziek. 16.15 Programma voor oudere
programma. (12.26 luisteraars. 17.00 Nieuws, weerbericht en
(ADVERTENTIE)
(Van o
iroepcorrespondent)
Play Strindberg
„Play Strindberg", dat door de i
Haagse Comedie met kennelijkl"
succes geregeld in de Koninklijke I
"We kennen de Haagse voorstelling als
Schouwburg gebracht wordt, was
daar gisteravond in een andere
versie te zien, die van Globe name
lijk, waar men sinds 6 maart, met"
niet minder succes, reeksen voor
stellingen 'geeft van dit merkwaar-
dige spel van Dürrenmatt.
t.Play Strindberg" is Dürrenmatts be-
tcerking van Strindbergs „Dodendans",
het bekende, gruwelijke drama van een
stukgelopen huwelijk. Een militair en
zijn vrouw tergen elkaar in hun ..ge
vangenis": een torenkamer op een klein
eiland. De komst van een vriend, Kurt,
brengt een versnelling in het vernieti
gingsproces. Dürrenmatt schreef een
nieuw arrangement van dit stuk, hij
nam daarbij vooral afstand van twee
eaken die hem hinderden bij Strind
berg: het teveel aan woorden en wat
men met recht de pathetiek zou kunnen
noemen. In dit arrangement speelt de
stilte vaak een belangrijke rol en is er
verder een merkwaardige mengeling
van zwartgalligheid, humor, soms zelfs
platvloerse lol, dan weer fijnzinnig ge-
kille, zeer strenge en gestileerde,
met een grote werking. De voorstelling
van Globe, onder regie van Ton Lutz,
gaat een andere kant op: hetN toneel is
om te beginnen wat kleiner, wat huise
lijker in de rangschikking van meubels,
er is in de voorstelling niet dat van
meet af aan beklemmend naargeestige,
dat je als toeschouwer op een afstand
houdt. De benadering van Ton Lutz is
in wezen veel rijker, omdat hij zich
zowel met de oppervlaktelaag als met
de opgravingen in de diepte heeft be
ziggehouden, terwijl het bij de Haagse
Comedie om dit laatste ging. hoe fraai
het resultaat daarvan ook is.
„Play Strindberg" heeft twee voor
stellingen opgeleverd, die beide grote
kwaliteiten hebben. Bij Globe liggen
die vooral in de kluchtige, beter gezeg
de groteske vorm die eraan gegeven is.
De lach blijft te horen in de zaal, het
hele stuk door. Het besef dat hier vre
selijke dingen gaande zijn, dringt lang
zamer door, maar de dingen blijken
daardoor ook des te afschuwelijker te
zijn. De zeer geraffineerde manier van
aankondigen van de diverse taferelen,
Een van de zeer sterke punten uit de
voorstelling van Globe is de rol van de
vriend. Kurt, hier ontzettend overtui
gend gespeeld door André van den Heu
vel. die de man alle inhoud en spannin
gen uiisf mee te geven, die een functie
hebben in zijn relatie met de echtelie
den. Enigszin gereserveerd, op bepaalde
uitbarstingen na. vermaakt, ongeschokt
toeziend, hoe alles is zoals hij het zich
had kunnen denken.
Ann Hasekamp is de vrouw. Alice, en
bij haar komt de hardheid en het
egoslme, dat toch aanwezig moet zijn.
moeilijk en misschien ook wel te laat
aan de oppervlakte. Ton Lutz is Edgar,
een geweldig stuk komediantenwerk,
verschrikkelijk in zijn mengeling van
wreedheid, ziekte, humor, somberheid
en mensenhaat. Als een getergd beest
vaak. als een verwend kind soms.
Het is jammer dat niet meer Haagse
toneelliefhebbers gisteren de kans heb
ben waargenomen, de Globeversie ter
vergelijking met de Haagse te zien. Het
zou leerzaam geweest zijn. Het overi
gens niet geringe publiek bleek dan ook
enthousiast. jan verstappen
HILVERSUM De NOS-televisie be
gint haar uitzending op koninginne
dag (30 april) om 10.20 uur op Neder
land I met een namens de regering
uit te spreken gelukwens van minister
president P. J, S. de Jong.
Direct daarna, om 10.25 uur, volgt tot
11.30 uur een rechtstreekse reportage
in kleur van het défilé in de tuin van
het paleis te Soestdijk. Verslaggever is
Joop van Zijl. Ger Roos heeft de
regie.
Na het journaal is er van 20.20 tot
21.00 uur een uitzending van „Studio
Sport".
Om 21.00 uur komen „Les Saltimban-
ques" op het scherm in de aflevering
..Janus Tulp".
Van 22.30 lot 23.00 uur volgt tenslotte
een rechtstreekse reportage van de
finale van het door de NOS-radlo
georganiseerde straatmuzikanten festi
val. dat voor de televisie zal worden
gepresenteerd door Ageeth Scherp
huis.
Van 21.00 tot 22 30 uur kan men via
Nederland II kijken naar de voorstel
ling „Janus Tulp" een reconstructie
van een voorstelling, die omstreeks
1920 in een schouwburgloge op een
jaarmarkt ergens in Nederland werd
^gegeven. „Janus Tulp" oorspronkelijk
een eenvoudige barbier, wordt onver
wacht rijk, hetgeen hem in de bol
slaat. Zijn dochter Maria mag niet
meer het haar geliefde kruidenier Ja
kob omgaan, want vader ziet meer in
de opdringerige jonker Rietbergen, die
het echter op zijn geld heeft voorzien.
Gelukkig ziet Janus dat nog op tijd
in. Regisseur Lou Steenbergen heeft
weer geprobeerd niet alleen het spel
van de Saltimbanques te reconstrue
ren, maar ook een indruk te geven
van de vele moeilijkheden, waarmee
zij vaak achter de coulissen té kam
pen hadden. De medewerkende ac
teurs zijn Guus Verstraete. Karin
Haage, Wim van den Heuvel, Joan
Remmelts, Margreet Heemskerk, Ben
Hulsman, Jules Hamel, Jacques Com
mandeur en Lou Steenbergen. De ca
meraregie is in handen van Peter
Holland.
FILM VAN VANAVOND
Singing in the rain
De NOS-televisie kan vandaag: wegens
onvoorziene technische omstandighe
den niet de in de programmabladen
aangekondigde hoofdfilm „Anny get
your gun" uitzenden. In plaats daar
van wordt de speelfilm ..Singing in
the rain" vertoond. Deze film moest
op 11 maart plaats maken voor de
rechtstreekse uitzending van een voet
balwedstrijd.
Over de film Singing in the rain
schreven wij al: In de fa ren vijftig
raakte de filmmusical in diskrediet
Het genre, dat na de komst van het
geluid dank zij choreografen als Bus-
lev Berkeley stormenderhand het bio
scooppubliek veroverde met groots op
gezette balletten en in de periode
19351940 op kleinere schaal met de
Fred Astaire-Ginger Rogersfilms en
de Jeanette McDonald-Nelson Eddyo-
perettes populair bleef, kreeg in de
donkere oorlogsjaren dank zij „pin-
up"-girls als Betty Grable en Rita
Hayworth weer een tweede jeugd.
Maar naarmate de produktiekosten
stegen en na de demobilisatie de be
langstelling voor dit genre terugliep,
werd de showfilm zeldzamer. Tegen
woordig is men alleen nog bereid
enkele slordige miljoenen tegen een
filmmusical aan te gooien, indien men
een Broadwayhit in handen heeft en
verzekerd is van een sterrenbezetting.
„Singing in the rain" uit 1952 is een
van de laatste en tevens een van de
beste musicals „oude stijl". Het ver
haal speelt zich af in Hollywood, tij
dens de overgan naar de geluidsfilm.
Sterren als de verwende Jean Hagen
hebben moeilijkheden als zij zich
moeten aanpassen aan het gebruik
van de toen nog statische micro
foon. Dit geeft het kleine sterretje
Debbie Reynolds de kans waar zij
haai- leven lang op heeft gewacht en
niet op durfde hopen. De film zit vol
heerlijke zelfspot op het Hollywood
rond 1930 Daarnaast bevat dit werkje
van Gene Kelly en Stanley Donen een
paar voortreffelijke soli onder
meer van een doldwaze Donald O'
Connor. een paar uitstekende ensem
blenummers O'Connor. KeKilly en
Debbie Reynolds in hun „Good Mor-
ning"-nummer en enkele zeer ge
slaagde balletten, met Kelly en Cyd
Charisse.
Of dit allemaal op de beeldbuis goed
overkomt, is echter de vraag, omdat
het gebruik van de kleur zeer functio
neel is. Het kan dus best zijn, dat de
meer eenvoudige scenes het beter
doen. dan de shownummers. Hoe dan
ook „Singing in the rain" is een allei-
genoegelijkste film, waard om nog
eens gezien te worden.
NOS Nederland I 20.30 uur.
De werkende jeugd is tot betrekkelijk
heel kort geleden een „vergeten
groep" geweest. In recente acties heb
ben zij eindelijk iets van zich laten
horen, maar het is duidelijk dat zij
vrijwel de middelen missen om op
eigen kracht veel te doen. Dit laatste
was vooral ook de teneur van Leo
Akkermans' documentaire over deze
groep, die gisteren door de KRO werd
uitgezonden.
Wat ons het meeste opviel was dat de
ondervraagde jongelui, die redelijk
representatief leken, eenzelfde onlust
gevoelen omtrent werkkring en toe
komstverwachtingen hadden als, gelo
ven we. de meerderheid van de Neder
landers. Die zeulen immers ook onbe
vredigend in hun baantje door zonder
veel verwachting op een verandering
ten goede.
Wat voor die ouderen wellicht niet
meer te veranderen valt, kan mis
schien nog wel voor de jongeren ge-
dkan worden. Het programma ten
deerde naar oplossingen als beter ba
sisonderwijs en mogelijkheid tot na
scholing waarbij het individu, de ei
gen persoonlijkheid, van de werkende
jongere als factor wordt meegeteld.
In de documentaire, waarin vooral de
jongeren zelf aan het woord kwamen,
werd een duidelijk beeld opgeroepen
van de problemen. Een begin van een
oplossing daarvan werd aangeduid,
maar de o.i. belangrijkste factor
kwam nog niet aan de orde. De vraag
n.l. of onze maatschappij het zich kan
veroorloven om straks voor een be
langrijk deel uit mensen te bestaan
die niet optimaal functioneren en
daardoor niet bijdragen tot optimale
welvaart en welzijn van het geheel.
Tot nog toe dacht (en denkt!) men
kennelijk dat dit wel kon. Sommige
maatschappelijke spanningen van onze
tüd zijn op deze misvatting terug te
voeren. „Werkende jeugd '70" zou een
vervolg behoeven waarin sociologen
en politici met hun neus op de onbe
vredigende feiten werden gedrukt en
voor de vraag werden gesteld welke
prijs wij straks te betalen krijgen
voor wat thans verzuimd wordt.
Vg.