FILMS EN BOEKEN WEER Prager strijkkwartet uit Tsjecho-Slowakije Het best in Dvorak lijden in België onder willekeur RISKANTE BLADZIJDEN TEVOREN GESCHEURD Gunstig jaar voor Bredero Minnekunst in ons land vlucht in het vermaak DE LEID SE COURANT SUSKE EN WISKE: DE CHARMANTE KOFFIEPOI of geen WEER DE BILT. Een depressie boven de Oostzee trekt verder in noordelijke richting en laat het weer in ons land ongemoeid. Tussen deze storing en van lage druk boven de Britse K.N.M.l. \,nr ifji DEELT O MEDE: l,Olld eilanden zijn de luchtdruk- verschillen gering en de wind zwak. In de nacht kwam tijdens opklaringeti op vele plaatsen i lichte vorst voor, terwijl s op grote schaal mist ontstond. Aangezien in de hogere luchtlagen nog steeds zeer lage temperatuur waarden voorkomen, moet overdag met de mogelijkheid van buien rekening gehouden worden. In middels is op het midden van de Atlantische Oceaan een diepe de pressie tot ontwikkeling gekomen. Deze breidt zyti invloed in oos telijke richting uit en tast de heer schappij van een omvangrijk hogedrukgebied, dat de laatste dagen hier zijn domicilie had ge kozen, aan de zuidelijke flank aan. Het ziet ernaar uit, dat een rand- storing van deze depressie naar Zuidwest-Europa zal opdringen. Deze ontwikkeling verandert we liswaar nog niet het weer in ons land, maar is toch een doorbreking van het patroon zoals de weerkaart dat de laatste tijd te zien heeft ge- Vooruitzichten voor zondag: zon nige perioden, hier en daar een bui en te koud voor de tijd van het Weersvooruitzichten voor zondag in cijfers gemiddeld over ons land: aantal uren zon: twee tot acht min. temp.: nul tót vijf graden onder normaal; max. temp.: één tot zes graden onder normaal; kans op een droge periode van minstens twaalf uur: negentig procent; kans op een geheel droog etmaal: zestig procent. m ALGORAB 8 J10 ni BARENDRECHT 8 BENGALEN 240 w Sabang n Bare CHIRON 9 V S.-.Tuan n Sto Domingo COPAN 9 v Golfito n Armuelles CAMITIA 8 v Willemstad n Rottei CAPILUNA 8 v Bombay n K DAPHNE 8 300 zze v Ceylon n Sydne DIADEMA 8 120 wnw v Lissabon n DINTELDIJK 9 verw te Vancouver DIONE 8 60 o v Gibraltar n Le Havre DOELWIJK 8 DAHOME3KUST 9 JANYMEDES 8 verw te Port a AASTERLAND 10 te Paranac !ANYMEDES 10 te Kingston ORANJE NASSAU 8 i PARKHAVEN 8 te Rotfc PARTHENON 8 110 n San-Juan n Savan- ROTTERDAM 8 v Acapulco n Balboa SCHELDELLOYD 8 v Bilbao n Antwerp! STRAAT DIEMEN 9 v Keelung n Osaka STRAAT AGULHAS 9 v Santos STRAAT FLORIDA 9 v Durban STRAAT FRANKLIN 9 v Durban kong STATENDAM Los Angeles STRAAT SINGAPORE 12 Suva ve THERON 8 v Valencia n Lissabon ULYSSES 9 v Aruba n Bonaire VASUM 9 verw te Brunsbuttel VITREA 8 240 ono v Beiri GIESSENKERK 8 490 ZW V A REBBEDIJK 10 te Bremen ERMES 8 80 nw v Ouessant n Torti HLVERSUM 8 verw te Le Havre 'CA 8 300 zzw v Abodjan n Loblto Hogere winst Proost en Brandt khasiella 8 v Dundee n corovina 8 165 ZZW Anchorage cossmatella 9 v Bel ra KampeRDIJK 9 v Hull n I coningswaard 10 te sv Korendijk 10 te wiimini ALIBELLA 9 v Cristobal n El Palito EUVELLOYD 8 verw t« IMBURG 9 te Colombo 'ARATHON 9 v Rottere IEMNON 8 v Phlladelpt UERCURIUS 9 te Paran; Grote fusie in Westduitse scheepvaart FRANKFORT (DPA) De twee grote heepvaartmaatschappijen van West- uitsland, de HamburgAmerikaLinie tapag) en de Norddeutsche Lloyd, zul- •n als de voorstellen van het bestuur beide maatschappijen door aandeel- ouders eind juli worden goedgekeurd, usioneren de nieuwe maatschappij zal de Hapag Lloyd a.g. krijgen, met als van vestiging zowel Hamburg als Het Prager Strijkkwartet concerteerde gisteravond in Diligentia voor de leden van de Vereniging voor Kamermuziek. „Uit Tsjecho-Slowakije" stond er op het programma. Een enigszins vreemde aanduiding, die men slechts begrijpt wanneer men weet dat er ook een gezelschap van dezelfde naam „buiten Tsjecho-Slowakije" bestaat: het oor spronkelijke ensemble is door de droeve politieke gebeurtenissen ontbonden: de „bovenkant" is toen in het vaderland gebleven, de „onderkant" heeft balling schap menen te prefereren. AMSTERDAM (ANP) Proost en Brandt Die bovenkant nu met nieuwe ver- NV;heeft m'fr s'e,'kingen bij de alt en de cello, zat ploitatieresultaat behaald van 38.7 min gisleravond in Diligentia en bood de (v j ƒ34.7 min). De biutow. talrijke hoorders 'n programma aan uil afgelopen boekiaar (berekend na aftrek van lonen, onkosten en matertaalver- b'*en?e ™'ken bestaande uit: bruikl bedraagt 6,6 min tv.,. 6,6 min) 9' "L door Na afschrijvingen, reserveringen en be- "afdn omstlvek* 176!I gecomponeerd, lastingen resteert een nettowinst van J"10 °™rf' I 1,2 min tv.j I 0.9 mini, aldus blijkt uit van 18,9 daterend en tenslotte Op. 51, het jaarverslag. Zoals bekend, wordt 111 c klom- waaraan Brahms nota voorgesteld een dividend van 21 pa. I bene van 1859 lot 1873 heeft gewerkt, (v.j. 19 pet.) op de gewone aandelen. De v00I'3leer bij tot publikatie overging, totale omzet over 1969 bedraagt 156 °m met dil laatste te beginnen: vol gens eigen zeggen heeft dr. Johannes niet minder dan twintig voorstudies gemaakt, die hij tenslotte toch allemaal weer terzijde heeft geschoven. Resul taat van deze moeizame arbeid: een uiterst streng, ingetogen, zéér religieus gestemd stuk muziek, waarin men als uitvoerende niet zo gemakkelijk door dringt. Het Allegro bezit iets stug af- werends. Men benadert het schoorvoe tend. En ook de daaropvolgende Romanza daarnaar luisterend moeten we altijd weer aan Beethovens Cava- tina uit diens Strijkkwartet opus 130 denken is niet zo gemakelijk toe gankelijk, het daarna gecomponeerde Allegretto klinkt in zijn zangerigheid echter wat milder. Overwonnen de vier heren uit Praag de talloze mentale moeilijkheden, die deze muziek biedt, brachten zij deze zo gecompliceerde confidenties de zaal in? Voor ons klonk het of het nog een Karei Pribyl studieobject was, waardoor een homo gene opvatting zich nog niet kon doen gelden Brahms in wording.' Ook moeite, veel moeite zelfs hadden de spelers nog met Haydn: met de ontwapenende wijze, waarop hij in dit Kwartet iets mededeelt, met de speels heid van uitdrukking, die zich hier moet laten gelden, wisten de musici eigenlijk niet zo goed raacl: de muziek kreeg geen eigen gezicht. Gelukkig deed Dvorak het beter, aan zienlijk beter zelfs. In deze muziek voelden zij zich thuis, door deze muziek voelden zij zich met elkaar verbonden: met het gevolg, dat men, terstond luister- bereid. met de uitvoerders meeleefde, geïnteresseerd in de bijzondere structuur van het begindeel, ontroerd door de elegische dumka, daaraan aansluitend, waarin melancholie en uitgelaten vro lijkheid elkaar weldadig afwisselden. Het beste op deze avond. B. R. Voorhoeve neemt Veluwe over DEN HAAG (ANP) Uitgeverij J. N. Voorhoeve heeft „De Veluwe" (J. Hart man) in Ede overgenomen en daardoor een uitbreiding ondergaan op het gebied van ontwikkelingsmateriaal voor de kleu terscholen en lagere scholen. Eerder nam Voorhoeve (sedert 1876 in Den Haag ge vestigd) over de kinderboekenuigeverij Jan Haan N.V. te Groningen, de' firma A. Voorhoeve (Bredee) te Bussum en de uitgeverij van de Van 't Lindenhout- stichtingen le Neerbosch, aldus een com muniqué. Resultaten bij Orenstein-Koppel 10 pet hoger AMSTERDAM (ANP) Het afgelopen jaar heeft zich gekenmerkt door een hogere graad van activiteiten op het ter rein van wegenbouw en openbare wer ken. aldus stelt de directie van Orenstein en Koppel N.V. vast in haar jaarverslag. Bij een ca. 10 pet. hogere omzet heeft 1969 een 10 pet. hoger resultaat opgele verd. De totale baten bedroegen 5.0 min tegen f 4.4 min in 1968. De algemene kos ten stegen van 2.9 min tot 3.2 min. Na aftrek van afschrijvingen en belastingen resteert een saldowinst van 830.000 (v.j. 758.000). Voorgesteld wordt een dividend van 20 pet. (v.j. 18 pet De gang van zaken gedurende de eetste drie maanden van 1970 vertoont een gelijk beeld als in 1969, zodat over dit jaar wederom een gunstig resultaat wordt ver wacht, aldus het verslag. BRUSSEL Drukwerk dat overal In West-Europa vrank en vrij te koop is, zonder dat grote groepen van de bevol king cr aanstoot aan nemen, vindt men in geen enkele Belgische kiosk, tenzij misschien verpakt in brnin papier, of ernstig verminkt. Alhoewel de Belgi sche wet elke vorm van voorcensuur verbiedt, grijpt de Belgische justitie ge middeld eenmaal per week recht streeks of onrechtstreeks als censor in. Boeken worden „voor onderzoek" mee genomen, tijdschriften worden ver minkt, of niet verdeeld over de ver kooppunten, bioscoopdirecteuren wor den bedreigd met sluiting van hun zaal enzovoort. Weliswaar heeft tot nog toe praktisch geen enkele rechtbank een veroorde ling uitgesproken tegen personen die „scherpe zaken" onder de ogen van het publiek brachten, maar toch heeft het Belgische gerechtelijk apparaat als het ware ondergronds een sfeer geschapen waarin alleen vrijwillige zelfcensuur (vaak tot in het absurde doorgedreven) aan verkopers van drukwerken en films een zeker gevoel van (financiële) veiligheid kan bezorgen. In heel de Belgische wet zit slechts één, erg vaag, artikel waarmee ten strijde kan worden getrokken tegen wat men noemt „ontuchtige geschriften of afbeel dingen". Wait men precies bedoeld met die uitdrukking wordt in het artikel niet gespecificeerd. (Het artikel is trouwens zo vaag, dat men het ook kan gebrui ken tegen voyeurs, exhibitionisten, ho mofielen, en nog veel meer In principe kan de justitie pas ingrijpen nadat iemand een klacht heeft neerge legd bij de procureur des konimgs. Om de gegrondheid van de klacht te onder zoeken laat deze door de politie het betwiste materiaal voor onderzoek mee- Pas na het beëindigen van het onder zoek of na een vrijspraak als het tot een gerechtszaak komt wordt dat ma teriaal opnieuw vrijgegeven. De financiële gevolgen van deze proce dure kunnen catostrofaal zijn: het on derzoek duurt vele maanden, en daar na zijn de vrijgegeven tijdschriften na tuurlijk onverkoopbaar geworden. Om dergelijk verlies te voorkomen past de Brusselse firma AMP, die een mo nopoliepositie heeft in de' tijdschriften en krantendistributie in België, voor censuur toe. De firma werd verleden jaar gedagvaard, omdat zij exempla ren had verspreid van „Playboy" waar in foto's uit de film „The Fox" voorkwa- Iemand had die foto's ontuchtig gevon den en een klacht gedeponeerd. De film zélf liep intussen ongehinderd in de Brussels^ bioscopen. De rechtbank sprak de firma vrij, maar de duizen den exemplaren van „Playboy" die „vooi onderzoek" waren meegenomen waren onverkoopbaar, het verlies be droeg vele honderdduizenden franken Sindsdien verspre AMP nog alleen Playboys' waarvan men zeker is dat niemand er aanstoot aan kan nemen Uit andere bladen, zoals „Stern", „Quick", „Neue Revue", enz. scheurt men vooï de verdeling bladzijden waar- r op iets staat dat. „last" kan bezorgen Abonnees of kopers worden van die verminking niet op de hoogte gebracht. De uitgevers wél, maar zij hebben zich bij die procedure moeten neerleggen. Absurde toestanden Dat de wispelturigheid van een derge lijk systeem tot absurde toestanden moet leiden is onvermijdelijk: het boek „Gangreen I", dat van het ministerie voor Cultuur de begeerde Staatsprijs voor Letterkunde kreeg, werd in één boekwinkel in beslag genomen, in an dere zaken vrij verkocht; het voorlich- tingsboek „Variaties", dat nog maar pas door een rechtbank in Gent onschul dig werd bevonden, werd in Brussel (in Franse versie) in beslag genomen: „Fanny Hill" werd in Brussel in beslag genomen acht maanden nadat een Brusselse rechtbank het voor verkoop had vrijgegeven en het maandblad Ha- ra-Kiri, sinds jaren vrij verkocht in België, sinds jaren gedrukt in België werd in één Antwerpse winkel als ze- denschennend in beslag genomen. Een ander gevolg is dat bepaalde win kels zo ongeveer alles kunnen verkopen wat geen harde pornografie is om dat zij er uiterlijk bijzondei deftig uit zien terwijl andere zaken, waarvan de eigenaar minder goede smaak (of minder geld) heeft, om de haverklap met de politie overhoop ligt. Alle pogingen om een zuivere toestand te scheppen moesten tot r*og foe mis lukken, bij het ministerie van Justitie worden klachten gewoon op zij gelegd, bij de politie haalt men de schouders op. Tot voor een jaar of twee bestond er tussen de distributiefirma AMP en de politie een gentleman's agreement wat verdacht leek werd eerst getoond en beoordeeld. Dat gebeurt nu niet meer, omdatde wet deze voorcensuur verbiedt. Filmwereld In de filmwereld heerst dezelfde anar chie: alleen de burgemeester van een gemeente kan bepalen of een film in zijn gemeente mag worden vertoond, of niet De norm die hij hanteert bij zijn beslissing: „de openbare zedelijkheid". Gewapend met zulke precieze gegevens verbood de burgemeester van Oosten de films die in heel België werden ver toond. belette de burgemeester van Brussel een Kollefilm die in Antwerpen vrij en met veel succes liep, joeg men mi Luik bioscoopverhuurclers de stip pen op het lijf, omdat zij films wilden vertonen die in Brussel zonder moeilijk heden in de grootste zalen draaiden Een voorste, van de minister van Jus titie om een commissie op te richten die films een nationaal „fiat" zou geven (wie zijn films niet aan de commissie toonde werkte op eigen risico) werd af gewezen omdat dit te sterk op censuur ging lijken. In plaats van nationale cen suur behoudt men nu lokale censuur. (Ook bij films is het zo dat een bepaal de prent straffeloos kan lopen in een grote bioscoop, terwijl hij onherroepe lijk herrie veroorzaakt wanneer hij in een gespecialiseerde sex bios wordt ver toond. In Brussel b.v. mocht een film in première gaan in een grote zaal, maar werd een half jaar later verbo den in een kleinere voorstadsbioscoop) Hoe de kluwen uiteindelijk ontward zal worden, blijft uiterst onduidelijk. Geen van Belgiës twee grote partijen, de ka tholieke CVP en de socialistische BSP, heeft het punt „persvrijheid" groot in het programma geschreven. Beide grijpen graag iedere mogelijkheid aan om rechtstreeks of onrechtstreeks con trole uit te oefenen op de communica tiemedia. De Belgische justitie volgens de grondwet onafhankelijk van elke poli tieke macht hecht vooral in de hoge re regionen veel belang aan goede rela ties met de politici. Ook al nemen vele rechters onafhanke lijke posities in (wat bewezen wordt door het zeer kleine aantal veroordelin gen wegens verkoop van „ontuchtige geschriften en afbeeldingen", geen en kele procureur zal het wagen om een gelijkwaardige onafhankelijkheid ten toon te spreiden. En het lagere kader? Hun positie in 't probleem wordt duidelijk gemaakt door een voorval van drie jaar geledeti. In Brussel werden enkele honderden „on zedige" boekjes in beslag genomen Toen de rechtbank eindelijk de zaa! wilde openen bleek dat er geen enk boek meer te vinden was. Bij gebA-'- aan bewijsmateriaal werd de boek handelaar vrijgesproken. En een lid van de gerechtelijke politie verklaarde- officieus dat sommige van zijn col lega's bijzonder rijke bibliotheken hadden r. h. schoemanb UTRECHT (A.N.P.) Voor Bredero Verenigde Bedrijven N.V. was 1969 op nieuw een gunstig jaar. De omzet steeg met 18 pet., de nettowinst met 20 pet. De huidige orderportefeuille verzekert ruime bezetting tot ver in 1971. aldus blükt uit het jaarverslag. De netto-opbrengstinclusief deel nemingen over 1969 bedraagt ƒ15 min. (v.j. 12.4 min.). Na afschrijvingen, be lastingen en reserveringen resteert, een netto winst van f 5.2 min. (v.j. 4.5 min.). Zoals bekend wordt voorgesteld een dllvildiend uiit te keren van 24 pet. (v.j. 22 pot.). „Ter versterking van het eigen ver mogen is een vrij omvangrijke olaim- sie op komst". Dit heeft de president- directeurvan Bredero Ver. Bedr. drs. J. de Vries bekend gemaakt op een pers conferentie ter gelegenheid van het ver schijnen van het jaarverslag. Nadere bijzonderheden over deze emissies wilde hij nog niet verstrekken. In 1969 heeft Bredero Vast Goed N.V. zowel een hogere produktie als een beter resultaat bereikt dan in het voorgaande boekjaar. Het resultaat bedroeg Inclusief de deelnemingen 2.4 min. (v.j. min.). Na aftrek van voorzieningen en belas tingen was de netto winst in 1969 1.3 mill. (v.j. 1 min.). Daardoor is het mogelijk, zoals bekend over het van 7.5 tot 10 min. vergrote geplaatste kapitaal, zoals bekend, een hoger dividend uit te keren (9 tegen 8 pot.). „Tijd van opgeplakte baarden en snorren voorbij" Pleidooi instelling subsidieregeling amateurtoneel DELFT Tijdens de vergadering van de culturele raad hield de heer L. H. van Duren, vertegenwoordiger van het Nederlandse centrum voor amateur toneel, een pleidooi voor de instelling van een gemeentelijke subsidieregeling. „De huidige vorm van het toneel eist terzake deskundige krachten die geld kosten. Het amateurtoneel heeft tegen woordig ook niet meer de vorm van opgeplakte baarden en snorren". De heer van Duren gaf voorbeelden van gemeenten waar al een subsidieveror dening is om het de laatste tijd noodlij dende amateurtoneel te steunen. De heer V. Duren had 'n voorstel en gaf hierbij, 'n specifiactie van de gelden. De leden van de raad achtten deze specifi catie wat te onduidelijk en vroegen in 'n volgende vergadering met 'n duidelijker omschrijving te komen. VOORSTELLI1NGENREEKS I.N HOT Door eigen schuld nog steeds „stiefkind van de muze De mime beklaagt zich in Nederland, dat zij een stiefkind van de muze blijft, maar dat is wel een beetje eigen schuld. Zij hinkt nog op te veel gedachten. Wat t» haar eigen gezicht? Dat van de wit geschminkte imitator Rob van Reijn of de bolle pretsnoet van de mimiclown Rob van Houten? Deze week waren beiden in het HOT. samen met een handjevol mensen in programma's, die pas op het laatste ogenblik vaststonden. Zoiets be vordert de goede sfeer niet. Betere voor- publiciteit had ongetwijfeld meer pu bliek getrokken naar de vier verschil lende voorstellingen, die stuk voor stuk voor jong en oud reel aardigs oplever- Weliswaar vlucht onze vaderlandse mimekunst zichtbaar in het vermaak. De tragiek van het woordloze gebaar, de weemoedige bijsmaak van het komische effect, de bijna kafkiaanse transformatie van de dingen van alledag, kortom het dieper peilende mimodrama werd niet gespeeld. Achter de geestige observatie van het leven stond geen verhevigde be weging, die het podium in een oogwenk vulde met hartstocht en tederheid, waar bij hel menselijk lichaam opbloeit, als brak het uit een knop. Niets van dit alles in deze mimespelletjes, die alles behalve de kunst van de stilte vertegen woordigden. Rob van Reijn praatte al zijn nummers aan elkaar, iets. wat nu juist hij niet zou moeten doen. Vertederend is, dat hij zo goed met kinderen kan omgaan. Hij knipt met zijn vingers en hup, daar staan er een stuk of zes; kleuters, die voor prinses en kleermaker moeten spe len. Leuk, heel leuk, maar geen mime, ook niet als de volwassen leden van CarrouseL dat geschiedenisje van De Wondernaald nog eens dunnetjes over doen. Dat Rob van Reijn een gek mannetje van allerlei kan laten beleven, wisten we al. Zo'n mannetje is nu eenmaal de slag schaduw van elke mimespeler. Bij Mar cel Marceau heette hij Bip, bij Rob van Reijn Maccus. Babysitten, biljarten, mas sage, bioscoop, alles doet dat mannetje en de toeschouwers in het HOT veelal jeugdigen, die mischien dolblij zijn ein delijk niet geëngageerd te hoeven zijn, maar ongegeneerd lekker luidkeels te kunnen lachen leven luidruchtig mee. Toch geeft het le denken, dat de Schilder beter door Cilli Wang werd gedaan en dat de Bankroof met de dame, de agent en de dief al door Buziau werd gedaan. En Andersens Varkenshoeder wordt leuk gemimeerd, maar het is meer visualise ring van de vertellende stem dan eigen plastische en artistieke inbreng. En dan op de laatste avond de chaos van Gol- doni's Knecht van twee meesters. Heel Carrousel was druk in de weer. Knap gedaan, maar het watervlugge tempo en voor de esprit der commedia dell'arte worden niet gehaald. Het is een soort pastiche van ontelbare musculaire minia tuurtjes, overhuifd door 'n brouhaha van muziek: van de Beatles tot Telemans Ta- felmuziek. Zeker, het boeit, maar het heeft meer gemeen met de slapstick van de stomme film, dan met de vertakkingen van het altijd weer jonge spel van Pier rot. Colombine en Harlekijn. Van Reijns lichtspel Peter en de Wolf, vol fluoriserende slimmigheden, was ple zant ludiek, Maar mime? Rob van Houten praat veel, maar niet over pantomime. Dat wil hij in zijn Funhouse Repeat hele maal niet. Gein trappen, amusement, gro tesk en absurd. Jammer dat al die her halingen. ook al is het son\g net even anders, wel wat vermoeiend werken. Dit programma is tot avondvulling uitge- walst, hetgeen te veel eer is voor dit cabaretteske geheel, waaraan naast Rob van Houten, Rob Krot en de charmante vrouwelijke clowntjes Margit de Vries cn Ali van der Lingen medewerkten. En laten we de hier onmisbare muziek niet vergeten met o.a. Dik Turksma aan het neuzelende orgeltje. Dat de dichterlijkheid in dit program ma toch niet ontbrak, was te danken aan de wonderman Feike Boschma, die met draadjes en frutseltjes suggesties oproept, die aan het beste op het gebied van de marionettenkunst herinneren. D-y. In het Prentenkabinet van het Haags Gemeentemuseum wordt tot en met 10 mei een tentoonstelling gehouden van nieuwe aanwinsten van de Am sterdamse beeldhouwer C. N. Visser. Ze omvat 32 tekeningen en een aan tal kleine sculpturen uit de afgelopen jaren. In de reeks zaterdagavondmuzick in de Kloosterkerk aan het Lange Voorhout wordt zaterdag 18 april een orgelcon cert gegeven door leerlingen van Gerard Akkerhuis. Het zijn Joop v. d. Kamp (Bach), Ineke Klopper (Bach, Bruhns en Reger), Kees van Delft (Piet Post) en L«o van Doeselaar (Jacob Bij ter).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 7