I
1
I
Wi
m
'4
M f^|
jtm»
MANITAS
DE
PLATA
PHONOGRAM
LONNIE SMITH
RIVALS
LES
COMPAGNONS
JOHNNY
RIVERS
LAFORET
EN
BOCCARA
JONG PAAR - JONG PAAR - JONG PAAR - JONG PAAR
Flamenco-feest van
Ken belangrijke uitgave van
deze laatste tijd is de elpee van
.Manitas de Plata: La guilare
dor de Manitas. (C.B.S. S
(>3915). In zes stukken geeft de
Franse gitarist een verbluffend
staaltje van zfjn flamenco-
kimde. Dat heeft niets en ook
weer alles met techniek te ma
ken. Techniek, die hü zich
overigens zelf eigen gemaakt
heeft, is de basis van zijn
schitterende gitaarimprovisatie
maar die techniek is slechts
middel. In dat opzicht Is hü
geen virtuoos in de beperkte
betekenis van het woord. Zijn
gave gitaarspel is uitstekend
In de groeven vastgelegd. De
C.B.S. S 63915 vormt een goe
de aanvuling op de flamenco
discotheek, die in hem één van
de belangrijkste vertolkers
heeft.
Orkestwerkstukken
LAST
GOLDEN
HATCH
FAITH
MILENOVIC
In deze besprekingsselectle van
wat er de laatste tijd op de
platenmarkt verscheen, mag
•-oor velen ook niet ontbreken
James Lasts Onder moeders
paraplu (Polydor 184 353).
Vooral de bezitters van
«tereo-installaties kijken reik
halzend uit naar de produkties
van de Duitse orkestleider, die
het geld dat voor de installatie
ia uitgegeven, uitstekend op z'n
waarde weet te schatten.
Overigens lazen we tot onze
vreugde op de hoes van „Onder
moeders paraplu" dat James
Last bezig is met wat genoemd
wordt een „nieuwe sound". Dat
wordt hoog tijd. Want muzikaal
gesproken zijn we wel volledig
uitgekeken op wat vooral de
kopersectie, de ritme-instru
menten en het koor te bieden
hebben. Dat geldt voornamelijk
voor het repertoire zoals dat op
deze elpee is vastgelegd, oud-
Hollandse versjes met be
scheiden muzikale intenties.
Doet James Last het met zes
tien musici, de „cast" waarover
Freddy Golden beschikt, is van
beduidend mindere omvang. De
Nederlander heeft op de
C.B.S. S 7-63784 26 ..golden
traditionals" vastgelegd. Ze
zijn afkomstig uit acht Janden
en leveren daarmee al gelijk
ZATERDAG 28 MAART 19Tf
Frida Boccara
meer variaties op dan op de
Last-l.p. Golden heeft wat
minder pretenties moet die
ook hebben en komt op die
manier tot een wat sympa
thieker resultaat. Dat is geen
„bescherming" van vaderlandse
kweek, maar gewoon een muzi
kaal gegeven.
Houden we ons even bü de
orkestplaten, dan willen we nu
aandacht besteden aan de min
der bekende Tony Hatch. Hü
is tweemaal „aan het woord"
geweest op de platenmarkt van
de laatste weken. Kwalitatief
is het sterk werk op beide pla
ten: spits en met veel meer
aandacht voor de verschillende
instrumentengroepen dan de
twee voorafgaande. Zowel de
Pye 054 „Brasilia mission" als
de Pye NSPL 18304 ..Together
again" (met medewerking van
Jackie Trent) zün rustige pla
ten. De presentatie als zangduo
is bq Jackie Trent en Tony
Hatch niet altijd even vlek
keloos wat inzetten en uitgan
gen betreft, maar overigens is
het verantwoord ingepast in
het geheel. Dat is niet verant
woordelijk als we bedenken
dat Hatch ook als produktie-
leider verantwoordelijk was
voor beide platen.
Een oude bekende ontmoeten
we op de C.B.S. S 63537. Het is
Percy Faith die op de van hem
bekende wijze de groeven bezet.
Het koor heeft bij hem een
belangrijk aandeel en wordt
niet alleen neuriënd opgevoerd.
Opgenomen zijn de volgende
nummers: Those were the days
(titelsong), I love how you love
me, Both sides now, Promises
promises, My special angel,
Zorbam for once in my live.
Stormy, Little green apple, Fool
on the hill, A quiet day.
Tenslotte kunnen we genieten
van „Songs and dances from
Yugoslavia" via de l.p. C.B.S.
S-7-63843. Het ensemble van
Branko Milenovic speelt met
vaart en verve veertien veelal
levenslustige liedjes. In haar
soort steekt deze plaat ver uit
boven de middelmaat. Zij kan
dan ook warm worden aan
bevolen, niet alleen voor Joego-
Slaviëgangers.
doet gratis
boekje open
De afdeling Pers en Public
Relations van de grrammofoon-
platenmaatschappij Phonogram
heeft een klein weggeefboekje
gemaakt, dat vorige week ver
schenen is. Uit de inleiding
maken wy op, dat het ge
maakt is voor de talloze disco-
fielen, die sinds jaar en dag
deze muatschccppïi overstromen
met vragen op fonografisch
Uiteraard wordt er in dit
boekje een en ander vertelt
over de NV. Phonogram, maar
daarnaast bevat het ook zaken
O te slechts zijdelings of hele
maal'niets met Phonogram te
maken hebben, zoals de ge
schiedenis van de grammofoon
plaat, markante data vit dc
historie van schellak en vynil,
leuke prentjes en korte curiosa,
kortom een bijzonder wetens
waardig werkje, gemaakt in
samenwerking met de bekende
Amsterdamse uitgever Peter
pan LAndonk, dat op aanvraag
bif de N.V. Phonogram in Am
sterdam te verkrijgen is.
UIT de POPschool KLAPPEN
THE EKSEPTION staat deze
week nummer één in Frankrijk.
Van hun nieuwe l.p. „Beggar
Julia's Time Trip" zijn er in
Nederland in één week tijd
meer dan tienduizend verkocht.
—O— D. C. LEWIS krijgt
binnenkort een gouden plaat
voor „Mijn gebed". ODe
reclamecampagne in Engeland
roor de BE AT LES-single „Let
it be" wordt in fingeland
geillu:
foto's
erd
van het viertal O
van SHOCKING BLUE
in de Engelse hitparades al
weer hard aan het zakken. In
Amerika slaat het nummer nu
28. Mighty Joe stijgt nog steeds
stip Hu\
weer samenvoegen. Plaats van
hereniging: het festival op
Wight. —O— Nog meer nieuws
rond SHOCKING BLUE: de
Engelse tournee is uitgesteld,
omdat er te veel vraag naar de
groep is in de VS. O-
SIMON AND GARFUNKEL
komen in april naar Europa
Allereerst geven de heren een
concert in de Londense Royal
Albert Hall. Daarna volgen
optredens in Kopenhagen.
Parijs en Amsterdam. O
LED ZEPPELIN ga) vorig,
week een uitverkocht concert
in Diisseldorf. Het gaat deze
'rdien;
>rden
wek 86
l.p.
miner 31.
..Ma belle amie" ran de TEE
SET is deze week goed voor
een vfjfde plaats O
JOE COCKER heeft zijn
begeleidingsgroep The Grease
Band aan de kant yezet. O
De opnieuw geformeerde
TRAFFIC maakt in mei een
Tournee langs zes Engelse
steden O— Steeds sterker
wordende geruchten THE
CREAM Eric Clapton. Jack
Bruce en Ginger Baker
zullen zich voor één concert
Effectvolle muziekjes van
AKTIE tot BEHOUD van VERONICA
De Brabantse discjockey Alex van Hensbergen zal binnen enkele
weken een pakket met duizenden handtekeningen van mensen
die Radio Veronica willen behouden, aan de minister van Cultuur.
Recreatie en Maatschappelük Werk, dr. Marga Klompé. aanbieden.
Onder de handtekeningen bevinden zich die van de onverwoestbare
Heintje Davids, Willeke Alberti en de Volendamse Cats. Sympathi
santen. die nog met deze actie i
verbinding stellen met Alex i
Hapert (N.-Br.).
Dp de prachtige dubbelelpee
„The greatest organ players",
die wij enige maanden geleden
bespraken, kwam tweemaal de
achternaam Smith voor.
De eerste behoorde toe aan
Jimmy, volgens onze beschei
den mening de beste ham
mondorgelspeler op deze aard
kloot, en de tweede Smith
kwam achter de voornaam
Lonnie, een qua stijl volkomen
anders gericht orgelist dan zijn
beroemde naamgenoot, wiens
speelwijze zich kenmerkt door
onnavolgbare dynamiek en fan
tasie. Nee, Lonnie heeft duide
lijk minder gaven dan Jimmv,
maar hij weet wel uiterst ef
fectvol met de toetsen om te
springen, zoals op de jongste
Spirituals
door Nederlandse
Eerlqk gezegd hebben we wat
vreemd aan zitten te küken
tegen de longplayer van de
Rivals, een groep Nederlandse
Jonge mannen en vrouwen die
onder leiding van Rob van Dük
op de spiritualtoer gaan. I'
kent de groepen wel die op ge
zette tqden aantreden voor de
radio en dan liedjes op dit vaak
onderschatte vlak brengen.
The Rivals zijn daarmee be
paald niet gelijk le stellen.
Deze amateurs zijn juist op dit
gebied goed getraind. Zij
hebben een zuivere muzikale
Intentie, die goed overkomt.
Dat komt niet in de laatste
plaats we hebben dat al
aangeduid met het gebruik van
het woord training door Rob
van Dijk. maar ook door de
swingende bijdrage van Louis
van Dijk. Ze zijn ook op het
scherm geweest. een pro
grammaonderdeel. dat we toe
vallig zagen en dat ons toen
al boeide. Een goede bijdrage
op deze ..It's me oh Lord"
komt op rekening van Milly
Scott. Op deze manier is de
C.B.S. S 63783 toch een alles
zins aanvaardbare Nederlandse
bijdrage geworden op de te
pas en te onpas gebruikte en
vaak misbruikte spirituals.
Les Compagnons de la Chanson
zijn voor ons in de zaal meer
te genieten dan op de plaat.
Daar dit eerste tot de uit
zonderingen behoort, kunnen
we niettemin een zwarte schijf
met vreugde begroeten. Zij be
perken zich op de plaat tot het
zingen op zich. terwijl daar op
de Bühne veel instrumentale
bijdragen bij komen met grap
pige vondsten. In Brousolle en
Calvet hebben de compagnons
intelligente leveranciers voor
de vocale arrangementen. Veel
nieuws valt er verder niet over
de mannen te zeggen. Hun vo
cale prestaties handhaven zich
op hetzelfde hoge peil. Rest ons
nog de nummers te geven: La
petite Julie, Tzeinerlin, Comme
le ruisseau, Amigo prends ta
guitare, Un violin sur le soir,
Tant que la Angelo, Chaque
jour a la même heure, Le petits
des marches Mexl-
e viens pas a Paris.
elpee „Move your hand", die
opgenomen werd in de jazzclub
..Harlem" in Atlantic City.
Lonnie Smith weet zich om
ringd door de hese en brom
merige saxtonen van Rudy Jo
nes en Ronnie Cuber. de mak
kelijke gitaartoontjes van Lar
ry McGee en stuwend slagwerk
van Sylvester Goshay. Hun
spel ligt in de jazz-soul sfeer
en gedijt uitstekend in een dis
cotheek of jazzclub. Geen rij
ke solo's, maar lekkere „riff-
jes" van Lonnie in de eigen
composities „Layin' in the
cut", titelsong „Move our
hand", het bekende „Charlie
Brown" en Donovans ..Sunshi
ne Superman". After the mid
night hour-muziek op het Blue
Note label.
Johnny Rivers verrast niet op
de Cunset SLS 50127. De plaat,
met als titel Johnny Rivers
more liveat the Whiskey a
go-go. is vlak en eentonig en
weet eigenlijk nergens te boeien,
ook niet in bekende nummers
als Memphis, Uptight. Respect,
Stop in the name of love en
La bamba.
Tot slot twee Franse zange
ressen: Marie Lafóret en Frida
Boccara. Van Marie Lafóret, die
er in deze kolommen niet altijd
goed vanaf gekomen is, ls een
publiekopname, neergelegd in
de C.B.S. S 63907. Haar ex
pressie heeft veel aan kracht
gewonnen en een. liedje als La
berceuse wordt door het pu
bliek. anders nogal onrustig,
ademloos gevolgd. Zij heeft
geschat op bijna 20 miljoen
gulden. In Amerika beuren ze
voor één optreden al 30.000
dollar. —O— Over geld
gesproken: JETHRO TULL
weigerde een gage van 10.000
Engelse ponden. Reden: de
groep vond het publiek
(120.000 man) te groot. O—
Trevor Burton. ex-MOVE-lid,
is toegetreden tot GINGER
BAKER's A1RFORCE. O—
GEORGE HARRISON heeft
15 000 gulden geschonken aan
een centrum, dat zich bezig
houdt met druggebruikers
Mané Lafóret
haar stem. kunnen we zeggen,
nu onder de knie (met excuses
voor deze wat vreemde beeld
spraak). Slechts hier en daar
cervalt zij in de oude fout van
een wat geëxalteerd aandoende
voordracht, die juist daardoor
gewoon vals is. letterlijk en
figuurlijk. Haar progr;
alle:
bijeen het luisteren meer dan
waard. Uitschieters zijn naast
het genoemde La berceuse, een
wiegeliedje dus, Jovano Ja-
vanke. Dites-lui, Maria laya en
l'amandies.
De vroegere Songfestival
winnares Frida Boccara, heeft
zich ontwikkeld tdt een goede
chanteuse met veel zeggings
kracht. Dat blijkt uit de Fes
tival MFVS-3284. Zij brengt
hierop een afwisselend pro
gramma met als uitschieters
vooral Tous les enfants, Aux
portes de l'amour. Donna en
Comme un feu. Haar fraaie
stem heeft zij bij dit alles be
houden en uitbenut.
Een ietsje verschil aan het strand
1
1
I
P. V,
broek tot één kledingstuk samen te voegen, bijeengehoudi
met een koord door de zoom, en wijd genoeg
gekruiste benen in te kunnen zitten. Wij keken
jaren geleden wat vreemd op, toen meisjes lange broek*
gingen dragen. Maar de Perzische vrouwen, die in kledii
weinig van hun mannen verschilden, hebben tot in c
tijd broeken gedragen. En Chinese boerinnen evei
Chinese vrouwen uit eenvoudige milieus, dragen tot
heden nog graag een zwarte katoenen broek onder
wit jak. Eskimovrouwen doen daar niet voor onder, ei
tussen het snit van mannen en vrouwen in en om de
maar gering verschil, alleen in details. Germanen. Kelte
onze voorvaderen de Batavieren, hebben broek*
gedragen. In het veen is er een teruggevonden,
leren, uit de tweede eeuw. Bij zo'n lange broek hoorde e
kort hemd. Maar onder de lange tunieken werd alle
maar een onderbroek gedragen, niet veel meer
slipje. De vrouw in pantalon is dus niets nieuw:
in rok is dat
Pair look in rok en accessoires
Als we maar een paar eeuwen terugbladeren Ir
kostuumhistorie vinden we de man gehuld in l
gewaden, om niet te zeggen in rokken. We hoeven 1
over de grenzen van Europa te kijken om nog stee f1
miljoenen Aziatische mannen waardig te zien schrijden
draperieën en wikkelrokken, dikwijls genoeg varï dezelj
stof, kleur en tekening als van hun vrouwen.
Wie zijn hoed is dit?
Het voorjaar blqft dé tqd voor verloven en trouwen. Er
mae veel veranderd zün in opvattingen over „de voor
bereiding op bet hmvelük" en over de beleving van het
toekomstig samengaan, enkele details hebben de jeugd-
revolutie overleefd en daarbü hoort een min of meer
officiële aankondiging op de eerste lentedag, met Pasen
of in de meimaand.
Wie durft te zeggen, dat de jongelui van tegenwoordig met
minder illusies een verbintenis aangaan dan die van
vroeger, vergist zich. Ze hebben andere illusies. Er zijn in
hel verleden dure eden gezworen over eeuwig laaiende
harten. Maar de jaren kunnen lang vallen en achter de
gevels van de gesloten huizen is er heel wat vurigheid
gedoofd. En tóch hebben geslachten lang de spruiten uit
deze verbintenissen weer poëziealbums vol geschreven
over het pad vol rozen dat hen wachtte. De jongelui van
tegenwoordig hebben het minder over de toekomst, maar
meer over NU. Zij hebben dan ook minder zorg over
zekerheden voor later, want daarvoor hebben zij de staat
(die niet, deugt) en hun ouders (die dikwijls zo weinig
begrijpen) betalen daar weer belasting voor. Met wensen
van de oudelui hoeven ze geen rekening te houden. Zo'n
succes zijn de door familie bedisselde huwelijken nu ook
niet altijd geweest. Heel wat hedendaagse ouders leren net
aardig af zicH ermee te bemoeien.
Dat NU is belangrijk en het jonge paar gaat zijn
verbintenis aan met zoveel overgave, dat de ouderen hen
erom kunnen benijden. „Wij houden van elkaar, wij horen
bij elkaar, wij zijn één. Het smalle gouden ringetje als
symbool is ons niet genoeg. Wij dragen dezelfde ring, maar
ook dezelfde kleren! Eikaars kleren desnoods. Wij dragen
dezelfde sieraden, hetzelfde kapsel". Je mag op een afstand
vragen: wie is de jongen en wie is het meisje maar ze
willen weten dat ze een paar zijn.
Pair look in broek
Hoe we het noemen is een kwestie van bijblijven. Het
woord unisex is al belegen en opgevolgd door partner-look,
dat zojuist is vervangen door pair-look. De vrouw stapt
rond in laarzen. Ze heeft de broek aan, draagt safaripakken
en -hemden, net als hij.
Drieduizend jaar geleden brachten de Perzen een nieuw
kledingstuk in China: de broek. Aanvankelijk gefatsoe
neerde dierenvellen. van boven schuin afgesneden en
verbonden door een gordel, aangevuld door een schaam-
doek. Maar geweven stoffen maakten het mogelijk d®
„Waarom dan niet weer eens de rollen omgedraaid en h
in een jurk gestoken", zei de Franse ontwerper Estérel
hij ontwierp één soort hemdjurk voor hem en haar. W:
de ontwerper geen rekening mee hield, is het feit dat
man zich niet zo vlug aanpast bij andere kleren, als
vrouw. Zij loopt immers van de ene minuut op de ami<
met een verschillende tred als zij van hakhoog
verwisselt of van een smalle rok op een wijde or Öp e*
pantalon overgaat. Hij niet. Op Estérels show was dan c
duidelijk te zien dat het nog even duren moet vóór
waardig schrijden kan met dat geflabber om zijn ben
Vooralsnog sjokt hij. strompelt e- 1jj A"
afzijdige buitenstaanders ziet hij
Maar wie met hem één wil zijn
dat niet op of vindt het juist
aantrekken van eikaars kleren
middeleeuwen had het hemd ee
betekenis in de minnedienst. Men ruilde hemden
eikaar, ook nadat ze gedragen waren. De ridder trok
hemd van zijn uitverkorene aan. liet in de strijd op zi
inhakken en gaf het daarna aan de oorspronkelij
eigenares terug, die het bebloede linnen meteen
aantrok. Soms eindigde zo'n geschiedenis nogal treur
dat heeft de ridder von Augenfurt geweten! Een vereer
vrouw, die haar gemaal trouw wilde blijven, beloofde ht Rj
na lang aandringen, dat zij hem zou belonen als hij i
haar hemd) zonder harnas ten strijde zou trekken. rjU
deed hij en ofschoon hij doorboord werd. kwam hij leve
terug en eiste zijn loon op. Op haar smeken, schold hij
minneschuld kwijt, maar stelde de lieve voorwaarde,
zij in hetzelfde bloedige hemd dat hq in de strijd h
gedragen, voor het altaar zou verschijnen. De edelv
willigde die eis in, ongetwijfeld benijd door haar v
dinnen, en de zaak was van de baan.
baait. In de ogen
?r niet veroverend i
hart en kleren, me tg
>en pluspunt. Ook i
een oud spel. In P
grote en symbolic
lilliSiiilii1
Symbolische geschenken