VERRASSING OP EUROVISIE SONFESTIVAL Mary Hopkin vindt „AH kind'' lief liedje Een versnelde Matthaus hij het Haagse Toonkunst Dana begrijpt het nog niet THEATERREL IN ROTTERDAM Einde van Stutofes door publiek verhaast ROBERT CASADESUS SPEELDE BEETHOVEN PAGINA 6 DE LEIDSE COURANT MAANDAG 23 MAART 1970 (Van verslaggevers) AMSTERDAM -Daar stond ze dan. De felle t.v.-lampen waren gedoofd. De storm van applaus, van gelukwensen, van omhelzin gen en van honderden opdringe rige belangstellenden was einde lijk gaan liggen. Toen liet ze zich gaan. De tranen waren niet meer tegen te houden. Dit was het slot van een overwinningsavond voor het Ierse zangeresje Dana op het vijftiende Eurovisie Songfestival, winnares voor zelfs de Engelse Mary Hopkin. Ze kon het niet verwerken. Ze begrijpt het, zei ze diep in de nacht, nog steeds niet. Dana, het schoolmeisje uit Derry, heeft zich zaterdagavond tijdens de in ternationale finale van het Eurovisie Songfestival dus bij de lijst van jonge winnaressen gevoegd. Haar „All kinds of everything" dat voor een glorieuze overwinning ver boven het „Knock, knock" van de vakkundige en gedood- verde winnares Mary Hopkin zorgde, is enigszins te vergelijken met liedjes in voorgaande jaren van Gigliola Cinquet- ti en France Gall. Ook zeer jonge ar tiestes, nog in het prille begin van een zangcarrière en niet vertrouwd met de maniertjes en de zwarte kant van de show-business. De jury in de 12-stemgerechtigde lan den heeft zich dan ook gehouden aan een principe van het festival. De bedoe ling is immers om beginnende vocalis ten internationaal te presenteren. Gissingen door insiders tijdens de vele repetities in het RAI-congrescentrum voor de beslissende avond waren niet van de lucht. Mary Hopkin, het aan- trekkelijke zangeresje met een ever aantrekkelijk meezingert. e, werd daar om het meest op de gevoelige plaat vastgelegd, zodat men van haar foto materiaal te over heeft. De knappe Duitse Katja Ebstein was echter de meest fotogenieke en kreeg daarom ook wel de derde plaats toebedeeld. Maar de twaalf deelnemende landen kozen toch voor het liedje van Dana, die onder haar werkelijke naam van Rosemary Brown, èen gewoon Iers meisje met een heldere stem, Engels en muziek studeert aan het Thornhill- convent of Mercy en in juni eindexa men moet doen. Daarna wil zij muziek les geven. De NOS schat haar 18 jaar, de Ierse begeleiders zeggen echter dat zij 16 jaar is. Het ballet is niet vreemd voor haar. Gitaar, piano en orgel wor den door Dana met gemak bespeeld. Haar stem was meer dan voldoende om haar van 32 punten te verzekeren. De 400 miljoen televisiekijkers over de gehele wereld konden er verder getui gen van zijn, dat de puntentelling eer lijk verliep en dat Lenny Kuhr (terug van een succesvol tournee met George Brassens uit Frankrijk) de prijs met een geroutineerd gebaar overhandigde. Toen schalde 't Ierse volkslied en kwa men de tranen. Terwijl iedereen om het meisje uit de in 't nieuws zijnde wijk Bogside drom de, dropen de andere artiesten af. Al leen de zelfverzekerde Spanjaard, ex- voetballer en advocaat, Julio Iglesias omgeven door ongeveer honderd Span jaarden, liep in zijn lichtgevend blauw kostuum rond. Tijdens de reptities had hij al opvallend met zijn winterjas of een deken rondgesjouwd. Volgens zijn manager die hem geen ogenblik uit het oog verliest en hem „bemoedert" is .zijn stem zeer gevoelig". Waarschijnlijk was dat na het festival niet meer het geval. Voor de t.v.-kijkers was het misschien een beetje vreemd, Kon. Boot willig AMSTERDAM (ANP) Kon. Boot heeft vandaag op een overigens stille en lusteloze beurs voor een verrassing ge zorgd. Het fonds noteerde ex 7 divi dend, maar haalde deze aftrek in een klap in. De opening was 93 tegen 92.80 vrijdag zodat in feite een winst van I 7.20 werd behaald. De mededelingen die het bestuur in de jaarvergadering heeft ge daan worden gunstig beoordeeld, terwijl de boekwinst van ruim 20 min op de verkoop van het VNS-aandelenpakket als een plezierig appeltje voor de dorst wordt geschouwd. Na een korte inzinking tot 90 was de notering aan het einde van de eerste periode weer gestegen tot 92.50. Van de overige rederijen kon HAL een puntje bijboeken tot 88 en klom Van Ommeren bijna 1 punt tot 221. De internationale waarden begonnen de korte beursweek voor de paasvakantie van vier1 dagen (vrijdag en maandag blijft de beurs gesloten) in een niet on vriendelijke stemming. Alle noteringen konden wat aantrekken. Kon. Olie open de op 134.70 en deed later 135.20 (134.50 vrijdag). Drie tot vier dubbeltjes beter waren Unilever en AKZO op 103.50 en 97.50. Ook Philips was veertig cent in herstel op 61.30 gevolgd door 61.60 terwijl Hoogovens een halve gulden won op 112. Heineken was eveneens in herstel op 198 of circa 1.50 beter dan vrijdag. Cultures maakten pas op de plaats evenals KLM. ABN een halve gulden lager. AMRO- bgnk veertig cent beter. De staatsfondsen waren prijshoudend tot fractioneel lager. Gero passeert dividend ZEIST (ANP) Op de in mei bijeen te roepen algemene vergadering van aan deelhouders N.V. Gerofabriek zal worden voorgesteld het dividend over het boek jaar 1969 te passeren (1968 10 pet.), aldus een communiqué. dat Julio zo enthousiast ontvangen werd. Maar bij het opkomen bleef de draad van de microfoon achter het dé cor haken. Na veel zenuwachtig getrek kon hij nog precies op tijd en op de juiste plaats voor de camera verschij nen. Daar kwam nog bij, dat hij de enige was, die voor het festival en pu- blique en vooral bij de vele journalisten zo opvallen mogelijk en zo dikwijls mogelijk zijn opwachting kwam maken. TELEURSTELLING Mary Hopkin wist de teleurstelling, die ze in het begin even toonde, voor de rest van de avond goed te verbergen. Op de vragen hoe zij het winnende lied je vond, antwoordde ze zeer beslist: ,,Lief liedje, ik vind het heerlijk voor de Ieren. Het zijn lieve mensen". Vele aanwezigen vonden het jammer voor Knock, knock". Dat zeiden ze tenmin ste. Mary knikte spijtig. Maar zij had waarschijnlijk nog in het achterhoofd, dat in 1968 (Spanje won toen door Mas- siel) de plaat van de tweede plaats Congratulations" van Cliff Richard bij zonder goed verkocht werd. Beter dan ,,La, la, la" en daar gaat het toch voor- Gevraagd of zij dacht, dat de Ierse kwestie een rol speelde en dat verschil lende landen daarom zoveel sympathie voelden, knikte ze eerste bevestigend, maar later ontkende ze dit krachtig. De talrijke muziekkenners en festival organisatoren in het publiek (Paul Ack- ket, Liesbeth List, Harry Mooten) waren het er over eens, dat de aanpak geslaagd was. Het vervangen van presentatrice door een filmpje voor 1 optreden, is een kleine vooruitgang het festival, dat 14 jaar op een en zelfde wijze heeft meegedraaid. Vele landen hebben voor deelname be dankt (Scandinavië, Tsjecho-Slowakije Polen) vanwege de slechte organisatie en de blokvorming bij het punten geven. Festival 15 was daar wars van. Liedjes uit Joego-Slavië zullen echter bij de Westerse landen altijd moeilijk verstaanbaar blijven. Misschien moet men wel ondertiteling gebruiken. De belanghebbenden in de vele landen zul len de hoofden bij elkaar steken oi aanpak totaal te veranderen. Zaterdag werd getoond, hoewel onder de mede dingende artiesten geen bepaalde uit- schiets waren, dat de kwaliteit weei iets hoger ligt en dat de belangstelling niet geheel gedoofd is. Het 16e festival in Dublin zal andere Europese landen wel trekken door de totaal nieuwe pak. MARY OP HIELEN VAN DANA 1. Ierland 2. Engeland 3. W.-Duitsl. 4. Zwitserl. Frankrijk Dana 32 pnt ivtary Hopkin 26 pnt Katja Ebstein 12 pnt Henri Dès 8 pnt Guy Bonnet 8 pnt Julio Iglesias 8 pnt 5. Nederl. Hearts of Soul 7 pnt 6. Italië België Monaco 7. Joego-Sl. 8. Luxemb. Gianni Morandi 5 pnt Jean Vallée 5 pnt Dom. Dussault 5 pnt Eva Srsven 4 pnt D. A. Winter 0 pnt Vader van Dana huilend voor tv LONDONDERRY (AP) Robert Brown, een beroepstrompettist, liep za terdagavond weg van zyn televisietoestel om in een andere kamer te gaan zitten huilen van emotie, nadat zyn dochter Dana in Amsterdam het Eurovisie Song festival had gewonnen. Daarna bestormden honderden be langstellenden zijn flat in de Bogside van Londonderry om de trotse vader te feliciteren. Er werd in aller ijl een luid sprekerinstallatie geplaatst en er werden bandopnamen van liedjes van Dana ge speeld voor de honderden mensen op de binnenplaats bij de flat van Brown. ..Tijdens het Songfestival was het doodstil in de drie flatblokken. maar toen de uitslag bekend werd gemaakt, barst ten ze los", aldus Brown. Nieuwe dirigent De Hoog won wedstrijd met de tijd Amsterdammers bezetten lege woonpanden AMSTERDAM Als protest tegen de woningnood hebben ongeveer 50 jongelui zondagmiddag twee leegstaande kantoor panden van de gemeente Amsterdam aan de Sarphatiestraat bezet. Zij behoren tot de Actie "70. een onderdeel van de Oranje Vrijstaat, die Provo is opgevolgd. De po litic is in het kader van de tolerantie- politiek van burgemeester Samkalden voorlopig niet van plan in te grijpen. De twee kantoorpanden stonden reeds ge ruime tijd leeg. Ze zijn bestemd voor de uitbreiding van het Weesperplein Zieken huis. De bezetters hebben de ruimten provisorisch bewoonbaar gemaakt voor enkele ongehuwde moeders en studenten. Zij hebben te kennen gegeven, de panden niet te zullen verlaten, maar willen de gemeente wel de verschuldigde huur be talen. 1970: belangrijk jaar in de historie in de opvoeringen van Bachs Matthaus-Passion. Eén eeuw geleden, op 22 april 1870, ging namelijk, onder leiding van Wildemar Bargiel, in de Rotterdamse Doelen de Nederlandse première van deze passiemuziek. Wat is er sindsdien niet gebeurd, ook met dit werk? Bargiel presenteerde het met een groot aantal coupures, zodat ze uiterlijk overeenkwam met de vorm, die Felix Mendelssohn daaraan in 1829 te Leipzig gegeven had. Van een klavecimbel was nog geen sprake en, mag men de verslaggever van die tijd geloven, dan werden er klarinetten gebruikt. Bachs Passionze werd toen en nog jaren daarna, aanvaard en genoten als een operaals de evangelist heel mooi „Er ging hinaus und weinete bitterlich" had gezongen, brak een stormachtig applaus los, waarvoor de tenor driemaal met een buiging dankte. En ook de altaria „Erbarme dich" kreeg gewoonlijk een opendoekje Wij kunnen ons dit niet voorstellen: voor het huidige publiek is de Matthaus-Passion een plechtige aangelegenheid geworden, waar elk op eigen wijze, „zijn godsdienst doet". Stil, ingetogen, zonder applaus. Daarbij het gehele werk consumerend, een onverkorte uitvoering, waartoe Evert Cornelis in 1926 het initiatief integrale vertolking, die een wedstrijd met de tijd noodzakelijk maakte. Jan de Hoog. de nieuwe dirigent het Haagse Toonkunst, bleek daarin een „koploper" te zijn, men merkte het reeds bij de inzet ran het beginkoor. Het resultaat ervan was, dat hij, om 12.20 uur beginnend, om tien over vieren kon eindigen, waarin nog een pauze van precies dertig minuten. Toch maakte de weergave bepaald niet een gehaaste indruk: dit irerd de hoorder zich eerst bewust, wanneer één van de solisten, in casu de sopraan Rina Cornelissens, met haar fraaie stem blijk gaf aan een langzamer tempo de voorkeur te geven, meer gevoelig, meer pathetisch te willen zijn, waardoor een discrepantie ontstond. De opvattingen van de leider gaarne aanvaardend, hij liet daarbij de koren heel licht en heel transparant zingen, moeten we echter opmerken, dat de koralen recht-toe-recht-aan geslagen wel wat al te zakelijk, al te nuchter klonken: ze waren te weinig geïntegreerd in de dramatiek van het geheel. Waar nodig sloten de twee instru mentale ensembles, geformeerd uit het Residentie-Orkest, en Marius Borstlaps Haags Knapenkoor, zich wonderwel bij zijn overtuiging aan. Het vocale solistenteam gedroeg zich echter, gedeeltelijk althans, minder soepel: we wezen reeds op Rina Cornelissens, maar ook haar vrouwelijke collega, de alt Ria Boelen, hoewel van een goede smaak getuigend, had soms neiging de door de dirigent voor geschreven gang van zaken te vertragen. De tenor Marius van Altena, die de kleine partijen te verzorgen had, be- le eveneens onrust op dit gebied: we hem in dit geval niet euvel duiden, omdat hij te elfder ure voor de ziek geworden Johan Dijkman had moeten invallen. Bepaald indrukwekkend en zich vol ledig aan de situatie aansluitend vonden de bas Ruud van der Meer: diens vertolking van het recitatief „Am Abend, da es kühle war", gevolgd door het recitatief „Mache dich, mein Herze, rein" vormde één van de hoogtepunten i de middag. De benadering van de Christusrol door Bernard Kruysen vonden we ronduit meesterlijk: hij was en bleef de absolute ■conformist met de hogere onver schilligheid, passend in het klimaat door de tempi van dirigent Jan de Hoog ge schapen. De evangelist Chris van Woer- kom daarentegen vonden we in zijn verhaal te zeer engagé, wel wat op- Ziehier onze indrukken van Matthaus-Passion 1970 van het Haagse Toonkunst, waar Jan de Hoog een beste beurt maakte. Laat hij, op deze weg doorgaand, blijven werken aan de ming van een vast team solisten, bekend vertrouwd met zijn opvattingen. In akoestisch opzicht baarde deze Matthaus-Passion ons weer de nodige verrassingen. Na de pauze de jongens Marius Borstlap waren toen niet nodig werd het podium 1 kleind, doordat het brandscherm v functie tradWe moesten dus luisterhouding veranderen. Onze ervaring? Voor de solisten, wel vocaal als instrumentaal, minder ongunstig dan te voren. B. R. Het Studenten Toneel Festival, Stutofes, dat vorige week in Rot terdam gehouden werd, is zater dagavond afgesloten met een regelrechte theaterrel, toen een groep uit het puibliek, die zeer teleurgesteld was over de resul taten vam een voorstelling van Sarst, het initiatief in handen nam en door acties in de zaal de opvoe ring deed onderbreken en stop zetten. Een zeer terechte actie, gezien de zaken waar het hier om ging, een actie die niets met Tomaat te maken had, al werd dat achteraf gesteld door de beledigde partij, de spelers en medewerkers. Sarst bracht, als afsluiting, en naar iedereeen volop hoopte als climax van Stutofes, een voorstelling van „Gorilla Queen", een musical uit Amerika, waar de medewerkers zich vijf weken hadden teruggetrokken in een conferen tieoord. Dit reeds schiep verwachtin gen: in een soort commune-verband i met een experiment begon- /ia het theater dingen te berei ken. Een enorme subsidie was daarvoor ter beschikking gesteld, regisseur Jo han Greter, die als artistiek coördina tor optrad, is geregeld komen kijken, kortom er was alle aanleiding om finan cieel, technisch en artistiek hoge eisen te stellen. De voorstelling was aangekondigd als ■n zaak zonder enige pretentie, zelfs de pretentie van een voorstelling te zijn ontbrak. Men sprak van een con frontatie met het publiek, slechts een de stadia waar men in dit experi ment doorheen moest. Nu klinkt zoiets behalve fraai uitermate vaag: er zat hoe dan ook een uitverkochte zaal te wachten op een voorstelling. Die voorstelling bleek totaal onver staanbaar. op drie-letterwoorden na; to taal chaotisch van structuur, totaal on doordacht en totaal zinloos. Het Stuto- fes-publiek, tot dan toe elke avond ge prikkeld tot deelname in de voorstel lingen, pikte het niet en protesteerde na drie kwartier tot een uur in beleefdheid te hebben afgewacht of het mogelijk nog worden. Toen zette het via ac ties de voorstelling stop, een zaak waar ik mij mee kon verenigen en metter daad bij aan kon sluiten. DISCUSSIE Daarop volgde een zinloze discussie vol verwijten over en weer, waarbij op het toneel vage dingen werden gezegd parodie (waar men totaal niet toe in staat was) op de verveling in het theater, iets wat in de oorspronkelijke situatie van het Broadwaytheater werk zaam is, maar niet op een Stutofes. Er werd gebazeld over Andy Warhol (het stuk zou verder gaan dan het werk deze underground-artiest), zonder dat de vraag werd opgelost of men wist wat Warhol doet, en hoe precies exact hij werkt, in tegenstelling tot het vage gedoe dat hier waarneembaar geweest. „Gorilla Queen" was zonder meer schandaal. De woede van de mense.. het toneel geeft aan, dat zij volledig op de verkeerde weg waren. AUTORITAIR KII^DERTONEEL De verkeerde weg werd ook zaterdag middag op het Stutofes bewandeld door groep, STAUT, die een kindervoor stelling bracht, geschreven en gere gisseerd door Manuel de Morais. Het een anti-autoritair stuk zijn, reden geïnteresseerd verwachtingen te koesteren over de wijze waarop mer kleuters zou betrekken in het spel. Zel den heb ik een meer autoritair kinder stuk gezien. Na een inleidende proce dure, die kennelijk de bedoeling had de kinderen over hun aggressiviteit heen te helpen en tot onderling contact staat te stellen, volgde een onduidelijk verteld verhaal, in zeer verkeerde be woordingen, waar de kinderen op moes ten reageren. Moesten, er werd hun geen vrijheid gelaten. Wanneer er iets treu rigs was, werden ze verplicht een jam- merpartij aan te heffen, enzovoorts. Ei gen inbreng werd niet getolereerd door i STAUT die het gehee lijn moesten geven, dat viel me len te constateren. Het was een leugen achtige, ondoordachte, toestand zater het Rotterdamse Odeoi de foyer dit zich allemaal Die laatste dag van Stutofes toont c genlijk aan, dat men steeds opnieuw het huidige studententoneel de denkfou maakt, dat men vanuit het niets beginnen. Bij Gorilla Queen" i tm fout, omdat men het stuk pas ka doen wanneer men een geweldige ical-routine bezit, bij het kinderstu I lag het op 'n ander vlak. Daar wa 't uitgangspunt vergeten. Een ze leürstellende en weinig hoopgevende o sluiting van 't festival, waar ik één positieve bijdrage heb meegemaakt de Delftse bijdrage: ,,XYZ, Bevrijdin '70", al moet ik zeggen dat ik enkel ■stellingen heb gemist. JAN VERSTAPPE! De gerenommeerde Franse meester pianist Robert Casadesus heeft gister middag in een goed bezet Circustheate grote eer bewezen aan de honderd jaa geleden geboren componist Ludwig v Beethoven door met onovertroffen stili tisch besef en grote virtuositeit een vier tal sonates te vertolken door laatstge noemde in verschillende periodes va: diens leven gemaakt. Vier sonates kennelijk met zorg doo Casadesus zo gekozen, dat zij door hui gevarieerd karakter de aandacht de luisteraars gemakkelijk konden v; houden. Op opus 10 no. 3 in D. gr. t (1797) Beethovens eerste periode, met het pit tige presto, het gevoelige largo en he enigszins capricieuze menuet, volgde he stormachtige, hartstochtelijke opus 57 f. kl. t. (1804), aan elke liefhebber v pianomuziek bekend als de „Appassio En na de pauze had de pianist in licht sentiment doortrokken opu 81a in Es gr. t. (1809), getiteld Les adieu en geschreven naar aanleiding van h vertrek, de afwezigheid en de terugkei van Beethovens vriend, aartshertog Rul dolf, het zwaar dynamische, enigszinl recalcitrante opus 101 in A. gr. t. (1818>B ontstaan in de laatste, levensjaren var.B de componist de sonate für das Ham-* merklavier geplaatst. De realisering door Robert Casadesui was, zoals we van deze kunstenaar ge; wend zyn, uitermate aristocratisch e van een diepe, innerlyke emotionalitei zonder enig spoor van onnodige pathe tique, daarbij opmerkelijk doorzichti: en fijn genuanceerd. Het auditorium toonde zich terecht buitengewoon enthousiast. Als toegift speelde Casadesus de finall lacht begonnen op zeehondjes CAP-AUX-MEULES (Reuter) Tiei] Canadese jachtschepen hebben in de eer-I ste twee dagen dat het jachtseizoen open is in de Golf van St. Lawrence ongeveei de helft van de toegestane 50.000 jongt zeehonden gedood. Volgens een woord voerder van het Canadese ministerie var Visserij zijn er 400.000 zeehonden in he: gebied. Tweeëntwintig ambtenaren vertegenwoordigers van een aantal ganisaties houden toezicht op de jacht Het jachtseizoen sluit 23 april.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 6