SIMON EN GARFUNKEL rilLLY ECKSTINE SERGIO MENDES' JAMES LAST NIEUWE JETHRO NIEUW VERTIGO PAKKET THE PEDDLERS SANDRA EN ANDRES MAHALIA JACKSON PARIJSE VOETSPOREN Sffoa/» BEAUTY-FARM IN RENESSE slaan een brug over woelig hitwater Paul Simon, grote man van het fameuze Amerikaanse duo Simon and Garfunkel. neemt altUd ruim de tijd voor het van nieuwe songs. Zo kan het gebeuren dat de verschijningsdatum van het laatste album. „The graduate" (gemaakt voor Mike Nichols ge lijknamige film met Anne Pumpkineater Bancroft en Duslin Midnight Cowboy Hoffman in de hoofdrollen), al r zo'n jaar of twee achter ligt. En ook de voorganger ..The Graduate". „Book- ends". moest lang wachten op xün breertje. Toch is Paul Simons grote stilte begrijpe lijk; iedere plaat is een staaltje verpletterend vakman schap, tot in de puntjes gaaf afgewerkt en zo'n gewetens volle werkwijze vergt veel tijd. Al deze superlatieven gelden ■ooi het nieuwe album van n and Garfunkel, „Bridge ver troubled water" genaamd, aarop we weer negen gewel- ige composities van Simon inden en twee „vreemde". door hem bewerkte De plaat opent met het ook op single uitgebrachte en inmid dels hoog gestegen „Bridge over troubled water", een gran dioos gezongen en georkestreer de liefdesverklarng, waar een bijna religieuze vertroosting van uitgaat. Nee, daar kan Johannes de Heer niet tegen aan. Nummer twee is het van Los Inca's bekende Peruviaan se volkslied „El condor Pasa", door Paul van woorden voor zien. Er valt op deze geweldige plaat een duidelijk onderscheid te maken tussen snelle en lang zame nummers, waarbij ,in de eerste categorie enige verwant schap te constateren valt met bepaalde Beatlesongs. Zoals in „Cecilia", een humoristisch lief desniemendalletje, of in „Why don't you write me", een wran ge tekst op zeer vrolijke mu ziek. Sluitstuk van kant I is een andere fraaie verrassing in de vorm van de bossa nova(') ,.So long Frank Lloyd Wright". Het laatste single succes „The Boxer" komt ook voor op deze schijf, nog immer een ijzersterk nummer dat niets aan indringendheid verloren heeft. Hoogtepunt van kant twee is „The only living boy in New York", waarbij Simon en Garfunkel in hechte samen werking met de op de hele plaat sublieme begeleiding en in het laatste couplet met een koor een getoonzette „trip" op bouwen. In „Bye, bye love" horen \Ve het duo tijdens een „live"opname. De keuze van dit oude Everly Brosnummer begrijpen we niet helemaal, maar zal waarschijnlijk gekozen zijn om nog langer uitstel van „Bridge over troubled water" te voorkomen. Laatste nummer is het anderhalve minuut du rende „Song for the asking", een soort toegift la Paul McCartney op „Abbey Road" en typisch genoeg ook aan diens stijl appellerend. Deze schijf is zonder meer een must voor iedereen die maar een beetje gevoel voor muziek bezit (CBS S 63G999). lang niet aan pensioen toe tl apologize", oftewel in goed Hollands „sorry", is de titel van e nieuwe elpee van de zesenvijftig jarige zanger Billy Eck- t'vne. Deze bijzonder jeugdig uitziende jazzpionier verontschuldigt zich blijkens de titel voor de geoliede schlagers, die hij sinds 1948 •m den brode („Kan het anders, als je zeven monden moet oeden" is een beroemde uitspraak van hem) pleegt te zingen. Eckstine verwierf grote faam met het legendarische orkest, dat i het begin der veertiger jaren formeerde. Grootheden als Parker, Blakey, Sarah Vaughan, Gillespie e.a. maakten deel uit dit „wonderorkesf dat zijn tijd ver vooruit was. De voor le dogmatische jazzfans fatale afloop kent u. Voor uw minder gestrenge recensent is Eckstines repertoirekeuze helemaal geen punt; zijn fabelachtige en nog niet door de tijd aangetaste stem plus de doorleefde voordracht doen zelfs een smartlap nog als hemels gezang klinken. Een heel sterk punt van Eckstine is het zingen van langzame ballads. Op „1 apologize" treft u er verscheidene aan, al of niet met Latin Touch, zoals het sterke „Boulevard of broken dreams", „Stella by starlight", Gus Kahns „Coquette" (zeer bekend door Fats Domino's uitvoering). „On the street where you live", Bernsteins „Tonight", „Blue Moon" en nog 'n handvol van die heerlijke, met *n donker timbre gezongen ballades. De begeleiding doet een beetje denken aan Amerikaanse films uit de vijftiger jaren, niet helemaal .up-to- date dus, ondanks de supervisie van de grote Quincy Jones. Mr. B. maakt echter alles goed.... (Mercury 134 623 Mfy). Vorig jaar november riep Phi lips het Vertigolabcl in het leven om een uitlaat te vinden aggressief-progressie ve groepen. De eerste 3 elpees op nieuwe label uitgebracht vielen goed by de kenners. Manfred Mann's nieuwe forma tie Chapter Three (met blazers), Juicy Lucy en vooral Collos- seum met de vroegere Mayall- adepten Jon Hiscman en Dicr> Heckstall-Smitb haalden hoge verkoopcijfers. De tweede Vertigolading kwam verleden week aan met vooruit strevende groepen als Cressida, Black Sabbath en voormalige Jeff Beckzanger Rod Stewart Vooral het aandeel van de laat ste in het Vertigopakket mag niet onderschat worden. Stewart is een uiterst persoonlijk blues zanger met een zangtechnisch gezien slechte maar wel super- indringende stem die door merg en been gaat. Fijne nummers op „An old raincoat won't ever let you down" zijn „Street lighting man" van Jagger- Richard. „Handbags Glad- rags" van de ex-Manfred Mann man Mike D'Abo. die zelf de pianosolo voor zijn rekening neemt, en de titelsong. Erg aardig en eigenlijk niet zo pro gressief is het geluid van Cres sida, een groep die voorname lijk drijft op organist Peter Jen nings. Hij heeft nogal wat pro fane trekjes in zijn spel, een soort gemoderniseerde kerk muziek. De zang van Angus Cullen wordt op den duur wat eentonig. Black Sabbath betekent voer voor de beheksten onder ons. Deze jongens uit de Moody Bluesstad Birmingham bewe ren hnn Inspiratie te putten uit de zwarte magie, of het waar is kunnen we niet controleren, in ieder geval klinkt hun muziek erg geheimzinnig en zal zeker de undergroundliefhebbers on der ons bekoren. (Vertigo). Gala toppers op goedkope lp Een van de hoogtepunten van het nu al weer veertien dagen achter ons liggende Grand Gala was het optreden van Sergio Mendes and his Brasil '66. Het platenfeestje van Piet Beishui zen en geestverwanten bracht plotseling Sergio's naam op veler lippen, terwijl tot voor kort slechts de fijnproevers via zes elpees, waaronder twee re cente. en een televisieoptreden in de Tom Jonesshow van het bestaan van deze vier reuzen en twee reuzinnen in het Latin- idioom afwisten. Maar daar is nu beslist veran dering in gekomen. Het A M- label (de succesvolle Herb Al- pertstal, waarin ook de even eens onderschatte Baja Marimba Band een plaatsje heeft gevon den) bracht ter gelegenheid van het Grand Gala een voordelige langspeler uit met alle topics van de voorgaande elpees. Ser gio Mendes, een voormalig jazz pianist. hetgeen in zijn solo's nog duidelijk doorklinkt, werkt graag met nummers uit het Lennon-Mc Cartney songbook. Fool on the hill van de gelijk namige elpee bijv. en het prach tige With a little help from my friends. Ook Paul Simons Scarborough Fair, een kei van een composi tie, vinden we op deze elpee naast het overbekende Mas Que Nada, Jao Gilberto's Bim-Bom, Agua de beber, Burt Bacha- rachs The look of Love, Triste van Jobim e.a. Zoals u ziet is Mendes een ware gourmet, en voor f 12,80 per couvert laat hij u gaarne toe aan zijn Zuid- amerikaanse dis. Aanbevolen. op de kleuterschooltoer Net als bij het vorige Gala is Polydor op de markt gekomen met een speciaal voor Nederland vervaardigde James Last elpee. Verklankte James en zijn orkest óp „James Last op klompen" het beste uit onze grootvaderlandse liederenschat voor volwassenen, op Onders Moeders Paraplu", de titel zegt het al. heeft Last gepeurd uit het kleuterschoolrepertoire. Het is buiten kijf, dat ook deze schijf vele malen over de toonbank zal gaan. Drie maal drie is negen, Drie kleine kleutertjes, Ik zag twee beren enz herbergen voldoende jeugdsentiment om dit te garanderen (Polydor). De opvolger van „Bouree", zo als u weet gedragen door bèt fraaie fluitwerk van Jethro Tulls Ian Anderson, is „The witch's promise". De groep pre senteert ons weer heavy gitaar- werk en turbulente arabesken van rattenvanger Ian. Uitste kende muziek (Chrysalis 6014 002). met Rod Stewart als uitblinker zijn gek op Girlie Nu al weer enige tijd geleden werden we in een televisieshow pan de omstreden TROS prettig verrast door het optreden van het Britse drietal The Peddlers, dat een sterk door jazz beïnvloed geluid produceerde. Roy Phillips' swingende orgelspel is bepalend voor de Peddlers- stijl, prachfig aangevuld door stuwend boswerk van Tab Martin en begaafd drummen van Trevor Morais. Maar naast deze op somming van instrumentale kwaliteiten mogen we Roy Phillips' superpersoonlijke stem niet vergeten als het onbetwiste handels merk. Hierdoor juist onderscheidt The Peddlers zich van andere groepen. De nieuwe single wan de groep is hiervan een goed voorbeeld. „Girlie" en het vervolg „P.S. I love youis een edelsteen in de niet te stuiten stortvloed hitlava, die dagelijks uil de luidsprekers stroomt (CBS 4720). Happy together met „Op mijn balkonnetje, in het zonnetje" zong een klein 12- jarig meisje, Sandra Reemer geheten, zo'n jaar of zeven geleden in. als wjj ons niet vergissen, Johnny Kraaykamps Weekendshow. Sandra is inmid dels uitgegroeid tot een char mante nog-net-tiener, en tevens tot één van de meest veelbe lovende en getalenteerde zan geresjes van ons land. In die zeven jaar na haar eerste optreden zag Sandra kans vijfentwintig plaatjes te maken, haar prille roem uit te bouwen via het Knokkefestival en ook nog de middelbare school af te maken. Zij is een van de weinigen die het gelukt is op twee paarden te wedden zonder te falen. Twee jaar ge leden scoorde zij in samenwer king met de 28-jarige zanger Andres (vaak ten onrechte aan gezien voor Sandra's broer)'een gaaf hitdoelpunt in de vorm van Chip Taylors „Storybook children". De ooverversies van Nancy Sinatra en Lee Hazle- wood en anderen konden hoge verkoopcijfers niet in de weg staan, domweg omdat de versie van Sandra en Andres meer kwaliteit herbergde. Sandra en Andres bouwen ieder voor zich aan een car rière in de showbusiness. Zij werken slechts in incidentele gevallen samen, hetzij op ver zoek of voor platenopnamen- Van dit „losvaste" koppel is nu een elpee versohenen, Happy together, met twaalf nummers in de beproefde soulstijl. „Storybook children", „Reach ing for the moon" en „Country girl - City man" van Chip Tay lor, enige leklker in het ge hoor liggende nummers van Hans van Hemert, de produ cer van deze elpee, en als surprise een nummer van Hans „Bel Amie" van Eijok en vroegere compagnon Ray Fen- wiok maken tezamen 'n Happy together-sfeertje voor de wal behoudend ingestelde twens en Geen. opzienbarende, maar wel lekkere luie-stoelmuziek, die van uitstekende arrangementen is voorzien door rénontmées als Bert Paige. Got v. Leeuwen en Harry van Hoof (Philips 873 031 Uby). Duidelijk religieus getint is de CBS-plaat S 52683: Mahaliu Jackson zingt „Great songs of Love and faith. Zo ooit, da» komt het veelzijdige talent van de bewonderenswaardige vrouw hier tot zijn recht. Vanaf hei eerste moment dat de schijf draait tot de laatste akkoorden van het slotlied „A perfect day", is te merken, dat hier iemand zingt, die gelooft in elk woord dat over haar lippen komt. Met een dergelijke instelling kan een plaat natuurlijk nooit mislukken. Alles wat zij wil zeggen, probeert ze over te brengen op haar toehoorders en het lukt haar als geen ander. Je wordt er stil von. Wij hebben ze maar te volgen, en van daag of morgen doen we dat ook: de voorbeelden van de heren die „haute chaussure" bedrijven. Ze maken het ons in dit seizoen helemaal niet moeilijk, want het nieuwe model is zomers licht en luchtig, gemakkelijk van leest en bijna altijd sierlijk. ROGER VIVIER noemt zijn collectie Soft Line (ook in Frankrijk is 't chic Engels te spreken), en zijn modellen zijn aangepast bij de Long Look, waarin hij de rokzoom ziet schrijden. De sandaal viert hoogtij: twee ban den die als brede linten over voorvoet en wreef lopen. Nu het been zozeer be dekt gaat worden, moet de voet wat openheid zijn toegestaan! Om de voet ook lengte te geven, lopen biezen bo ven de soms dikke zool tot aan de hiel. De hakken zijn 3 tot 5 cm voor ge makkelijke sport- en ochtendmodel len; min of meer driehoekige hakken van 5 tot 6 cm schragen het gekleder genre. ,,Ik beschouw brede vierkante neuzen als absoluut onmodisch, evenals ag- gressieve en rinkelende metalen gar neringen", zegt hij. (Intussen zien wij in Diors boutique nog enorme stalen gespen...) Hij noemt zijn kleuren en materialen voor de ochtend „sober", maar dat is wat het materiaal betreft voor meerdere uitleg vatbaar. Ri- chelieukant, olifantehuid en reptiel zijn nu niet zó kinderachtig. Maar lin nen, licht boxcalf, en het synthetische corfam met Schots motief of slange tekening, zijn weer eenvoudiger. Op vallend is het zeer hoog oplopend, uit leer gevlochten schoentje. 's Middags, de tijd voor sandalen, zien we ze flaneren in alle kleuren, al le leersoorten waaronder fijn suède, echt slang, en nog steeds lak. maar qok Indiase zijde waaruit tevens bij passende ceintuurs of andere acces soires zijn gemaakt. Niet zelden staan de zolen op 'n platform. Bij gala lou ter sandalen en zeer open gewerkte schoentjes in metaalkleuren, zwart met strassgarnering, satijn en weer de bonte Indiazijde. DIOR geeft zeer summiere aan wijzing voor zijn lente-zomercol lectie en daar doet hij goed aan. want de Diorboutiquemodellen die dus in grote series gemaakt wor den. lopen duidelijk een seizoen achter bij ziji. ,,couture"-voetjes. Wel een troost voor gewone ster velingen, want zelfs boutiqueschoenen zijn nog zeer kostbaar; wie kan zich dan nog ontroostbaar voelen geen cou- tureschoenen te kunnen kopen! De allernieuwste modellen hebben van Dior zeer rechte hakken van 3 tot cm gekregen. De niet meer vierkante vorm is aan de buitenste hoek wat puntiger geworde.i. Als wandelschoen maakt hij tamelijk hooggesloten en winters lijkende leren schoenen soms met een brede bies-en-een-ander-leer- soort afgezet en met een gesp geslo ten. Wat gekleder zijn Diors band schoenen die echter jp Sandaal 'op ..platform", vorm blijven en (de hak uitgezonderd) sterk doen denken aan de schoenen op het portret van moeder als jong 's Avonds tenslotte geeft ook hij zich gewpnnen aan de sandaal met enkel- bandje, aan nauw omsluitende satij nen pumps, en aan brokaat en brode rie met kostbare steentjes versierd, waarbij een 3 cm hoge hak. Ofschoon men bij de Parijse shows kon zeggen: Ik zie er geen laars van", toch is Dior degene die zomersportlaarzen creëert, kuitlang uit reptielleer in don ker en lichtgrijze kleuren tot albast Corjam, dat er ditmaal uitziet als krokodil en knalrood geverfd is, t asymmetrische wandelschoenen, die Andrea ontwierp bij de collectie Jean Patou. is. heeft meer pijlen op zijn boog dan alle anderen bij elkaar. Sandalen' Dan op alle tijden van de dag in alle materialen. Wandelschoenen van reptiel? Akkoord en dan bovendien met een asymetri- sche sluiting die het model nét even luchtiger maakt. Maar ook twee-kleu rige moccasins in lak en reptiel (ook van het synthetische materiaal cor fam). Sportlaarsjes? Waarom niet! Alle mo dellen hebben een ronde, niet te brede neus en een 2 cm lage tot 5 cm hoge hak. Andrea's fantasie In avondschoe nen is onbeperkt. KRAB ETEN IN DE MODE (Vèn een onzer verslaggevers) In het laatste jaar zijn de prijzen voor blikjes krab bijna verdubbeld. De kostprijsverhoging varieert van zestig tot honderd procent. Het eten van krab gaat een statussymbool worden. De vooruitgang van de welvaart schijnt gelijke tred te houden met de enorme vraag naar dit artikel, zowel door restaurants als particulieren. De prijs is op alle i ronten uit de hand gelopen. Tal van grootwinkelbedrijven hebben het blikje krab in de populaire sfeer gebracht. Dit luxeartikel bleek een bijzonder aangename consumptie. In restaurants worden steeds meer krabcocktails besteld. Een blikje redelijk goede krab van 225 gram kost tegenwoordig in de ipinkel om en nabij de f 7,50. De .wijzen van krabcocktails variëren m gerenommeerde restaurants van 7,50 tot f 9,50. Een erg fijn, maar ook nog erg klein hapje dus voor gemiddeld 8,50. Toch schijnt de restaurant bezoeker hier niet tegenop te zien. De vraag naar krabcocktails neemt zienderogen toe, terwijl de opbrengst van de vangst sterk aan het af- Aan Zeelands brede strand heeft een bijzondere instelling zijn poorten ge opend om vrouwen de gelegenheid te geven herstel van schoonheid en kracht te vinden: in Renesse roept Beauty-Farm-Kuuroord „de Ark" haar welkom toe. Een Beautyfarm (die zel den of nooit iets met een farm te ma ken heeft) stelt zich ten doel de vrouw bij te spijkeren met rust, schoonheids behandelingen, gezonde slaap (even tueel rriet dieet) en lichte verpozing. Dit zo juist te Renesse geopend oord, is gevestigd in Motel de Ark, per auto binnen een uur te bereiken vanuit Rot terdam (met de bus duurt het langer) en ongeveer even ver van Goed gele- Als Motel heeft de Ark alles wat het nodig heeft inclusief restaurant, bar en congreszalen. Goede wegen leiden naar het strand en er is in de omge ving gelegenheid tot paardrijden, mid getgolf, tennis en zweefvliegen. De schoonheidstempel die in dit motel werd ondergebracht, en die samen werkt met 2 cosmeticahuizen. Orlane en Cotea Exclusive, biedt de kuui aan. die begint op zondagmiddag vóór het diner en eindigt zaterdagmiddag na de lunch. In die tussenliggende tijd worden door deskundigen in juiste do ses de uitgebreidste schoonheidszorgen toegepast: voorafgegaan door 'n huid analyse (en dieetbepaling) volgen be handelingen met sauna-friwator, hoog te zon. relaxbed; er worden hometrai ning en massages gegeven, men baadt (o.a. in verschillende kruidenbaden) wandelt, fietst en wordt gekapt. De behandelruimte van dit bedrijf ligt op de eerste etage en omvat kantoor, wachtkamer, winkel, 2 salons, sauna kamer. sportkamer, zitkamer en gym nastieklokaal. De logiesruimte bestaat uit 11 appar tementen voor 1 2 personen, elk met eigen compleet sanitair, direct gelegen tegenover de behandelruimten voorts 12 appartementen van 1-3 per sonen parterre. De dag is gevuld met behandelingen; in de avond kan men monstraties over verschillende onder werpen zoals make-up, bloemschik ken, kneepjes uit de fijne keuken, eventueel modeshows. Dat er 2-persoonskamers zijn, geeft aparte mogelijkheden: eerstens stelt men voor, dat de „herstel" zoekende vrouw haar echtgenoot meebrengt het geen slechts f 100,- extra kost!! Hij heeft daarvoor evenals zijn vrouw vol ledig pension: aan het schoonheidsge- doe neemt hij natuurlijk niet deel. maar voor hem zijn dan ook de zojuist opgesomde sportieve mogelijkheden in de omgeving zeer geschikt. Voorts bestaat de mogelijkheid dat 2 yrien- dinnen beide een kuur willen onder gaan, en van de reductie willen profi teren die een 2-pcrsoonskamer geeft. ze reductie willen genieten door haar kamer eenvoudig te delen met een on bekende lotgenoot. De prijzen zijn bij zonder laag in vergelijking met elder* in binnen- en buitenland (waar wel licht meer aan uiterlijk vertoon wordt gedaan): het 1-persoonsappartement met eigen douche en toilet voor f 425.-; hetzelfde voor 2 te behandelen perso nen f 700,-. Appartement met alle ge makken voor echtpaar f 525.-. Deze appartementen zonder eigen toilet zijn lager van prijs. Men kan er om glimlachen; een beautyfarm. Maar menige vrouw die slooft voor anderen in huishouden of baan, vindt het wel eens aangenaam dat zij nu moeiteloos wordt verzorgd, verwend en opgekale faterd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 13