Ï81Ï Rijkspostspaarbank rentetot 7% OPEN BRIEF Hoeveel scholieren zijn door U in twijfel gebracht? Prins in Bandoeng groots ontvangen Mgr. Simons propageert gedeeltelijke priesterfunctie CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL NAAR ROTTERDAM Dosis endosulfan in Rijn blijft raadsel Kard. Suenens over gehuwde priesters Zwarte Moslims gaan boerderij verlaten aan de godsdienstleraren van katholieke middelbare scholen Jezuïeten trachten uit impasse te komen Boomfeest voor 40.000 kinderen AAN STEM VAN LEERLINGEN EN OUDERS WORDT GEEN WAARDE GEHECHT WOENSDAG 18 MAART 1970 DE LEIDSE COURANT PAGINA 7 INDORE (KNP) De Nederlandse bis- ichop van Indore in India, mgr. F. Si mons SVD, heeft de Indiase bisschoppen conferentie te kpnnen gegeven, dat de priesters in zyn gebied er beter aan doen om een beroepsopleiding te volgen parttime priester te worden. Het bisdom van mgr. Simons ligt in 'n overwegend Hindoegebied, waar de kersteningskansen gering zijn. Daar priesters naar toe sturen om alleen maar te missioneren, zou onzin zijn, aldus de bisschop. Als functies, waarvoor priesters bijzonder geschikt zouden zijn noemt hij: arts, jurist, landbouwdeskundig?, inge nieur, architect en journalist. Mgr. Simons wordt als het enfant terrible van de Indiase bisschoppen be schouwd. Met zijn ideeën gaat hij recht streeks in tegen de opvatting van de paus. die kort geleden nog gezegd heeft, dat de christenen priesters nodig heb ben, die zich niet met profane dingen en wereldse belangen bezighouden. En kele jaren geleden wekte mgr. Simons ,-eel opzien met een boek, waarin hij ;telde, dat voor de pauselijke onfeilbaar heid geen bijbels argument te vinden is. DEN HAAG Wellicht de meest opzienbarende popgebeurtenis van het jaar is de (vrij plotselinge) komst naar Europa van Amerika's geruchtmakende rockgroep Creedence Clearwater Revi val. Deze talentvolste en origineelste groep die sinds de Beatles in de afgelo pen jaren in de popscene naar voren kwam, zal twee concerten in Engeland geven, één in Zweden, één in Denemar ken, twee in Frankrijk en, oorspronke lijk, twee in Duitsland. Een van de twee data in Duitsland werd afgelopen weekend geannuleerd om een optreden Nederland mogelijk te maken. Op .zaterdag 11 april komt Creedence Clearwater Revival naar Rotterdam voor twee concerten in De Doelen, om 20.15 uur en 24.00 uur. De groep neemt geen enkel risico en laat zijn eigen 4 ton zware geluids- en lichtinstallatie uit San Francisco over- liegen! De kosten voor één enkel optre- en van Creedence lopen dan ook in de tienduizenden guldens. Voor de opbouw an de installatie wordt in De Doelen s ochtends om 9 uur al begonnen. De bezetting van Creedence Clear- wter Revival, die wekenlang onder an- <frre ook in Nederland nummer één staat '/net „Who'll Stop The Rain" is: Stu Cook (bas), Doug Clifford (drums), Tom I-ogerty (slaggitaar) en John) FogeriV (sologitaar, mondharmonica en zang). Er zullen voor deze speciale gebeurte- lis bustochten onder andere uit Amster dam naar de Rotterdamse Doelen ge organiseerd worden. (ADVERTENTIE) SPAARBANK 999-123 WÊÊÊÊÊÊKmm Er zijn 2300 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de hele dag terecht. Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond geopend. Voor de postagentschappen geiden aparte openingstijden. Hoechst praat met ministerie (Van e r verslaggevers DEN HAAG Het Rijksinstituut ior de Volksgezondheid, het Duitse mi nisterie van Volksgezondheid en het Hoechst-concem gaan gezamelijk onder zoeken wat de oorzaak is van een nogal groot verschil bij metingen van de hoe veelheid endosulfan in het Rijnwater. Dit is het resultaat van de bespreking, die eergisteren op het ministerie van So ciale Zaken en Volksgezondheid op ver zoek van de Hoechst-directie is gevoerd tussen vertegenwoordigers van Hoechst staatssecretaris Kruisinga van Volks gezondheid. ertdosulfan vorig" jaaï zomer," door Duitse chemische concern, leidde des tijds tot een wellesnietes spelletje van staatssecretaris Kruisinga en woordvoer ders van het concern. Het gesprek van eergisteren heeft echter, volgens een woordvoerder van het ministerie, vele misverstanden uit de weg geruimd. Voor de verschillen in meetresultaten kon echter geen verklaring gevonden worden. Hoechst mat een lozing van 4 tot 10 kg. endosulfan per dag, terwijl metingen van het Rijksinstituut voor de Volksge zondheid wezen op een lozing van 40 kg. Beide partijen noemen deze situatie onbevredigend en mysterieus, daar ge bleken is dat dezelfde meetmethoden werden gehanteerd. Men hoopt dat bij 't nieuwe onderzoek het verschil zal wor den gevonden. Een en ander werd gisteren meegedeeld tijdens een persconferentie in het Kur- haus te ïacheveningen bij gelegenheid van een congres van Duitse en Neder- tapdse waterdeskundigen, dat van van daag tot en met vrijdag in Scneveningen gehouden wordt. Tijdens het congres dat vandaag door staatssecretaris Krui singa is geopend, zullen problemen waterwinning en kwaliteitverbetering van het water aan de orde komen. NEW YORK (A.F.P.) De Belgische primaat kardinaal Suenens heeft tijdens een persconferentie in New York gezegd dat de Katholieke Kerk binnen niet al te Lange tijd een aanzienlijk aantal ge trouwde priesters zal tellen. De kar dinaal, die een bezoek van tien dagen aan de V.S. afsluit, zei dat een huwelijk van de priester in de toekomst „een oplossing voor vele landen biedt, met name voor Latijns-Amerika". In een geschreven verklaring zei de Belgische kardinaal dat „de tijd van geheime besluiten die over passieve per sonen worden genomen voorbij is. „Wij moeten nieuwe vormen scheppen voor medeverantwoordelijkheid op alle ni veaus en dat kan niet verwezenlijkt worden dan met begrip en medewerking vanuit alle lagen van de Kerk in de gehele wereld". ASHV1LLE (AFP) De Amerikaanse Zwarte Moslims die sedert vorig jaar oktober een boerderij hadden in Ashville in Alabama hebben gezegd hun werk zaamheden aldaar te staken omdat in korte tijd ongeveer 60 koeien door ver giftiging om het leven zijn gekomen. Vorige week nog werden verscheidene koeien dood aangetroffen bij een drink bak en hoewel de politie nog geen onder zoek heeft ingesteld vermoedt zij toch dat de beesten door leden van de „Ku Klux Klan" zijn vergiftigd. „De Klan" heeft zich tegenstander verklaard van de exploitatie van de boer derij door de Zwarte Moslims en alle aangrenzende landerijen afgehuurd. VALKENSWAARD. maart 197». Mijne heren, In zes jaar genoten middelbaar onderwijs heb ik tijdens de godsdienstles evenzoveel godsdienstleraren gehad en bij al die docenten waren de lessen excusez le mot knap waardeloos: In de eerste klas dat was op een school in Leiden mochten we zitten handwerken terwijl de leraar, een pater, ons voorlas uit het Oude Testament, waar bij hij op het bord prachtige tekeningen maakte. Het enige wat ik me van de lessen herinner zijn, behalve het handwerken dan, de amandelvormige ogen die de door hem getekende meisjes altijd hadden. In de tweede en derde klas had ik les van een andere pater, die eveneens het Oude Testament wilde lezen en „expliqueren", zoals hij dat noemde. Hij pro beerde het wel, maar aangezien hij bijzonder weinig overwicht en de klas bijzonder weinig interesse had, kwam van zijn opzet niet veel terecht en werd er meer gepraat over celibaat en sex (overigens een heel dankbaar onderwerp) dan over de hoofdzaken van de godsdienst. In de vierde klas kregen we les van een leek, die erg hard zijn best deed en die ijverig iedere les stencils uitdeelde, maar die ons toch niet veel leerde. Wat interesseerde het ons nou. wat hij vertelde over „kritiek", onuitgesproken dan wel verwoord, echt dan wel „onecht", of over „mystificatie van de nor men" enzovoort en dat men „de eigen competentie en incompetentie moest erkennen voordat men goede kritiek kon leveren". Heeft zulk gezwam iets met godsdienst te maken? Daarna bleef ik zitten (hoewel niet „op godsdienst") en ik verhuisde naar een andere school, waar we eindelijk eens een leraar kregen, die na een paar maanden hindoeisme („wie was Ramakrisjna Paramaham- sa?" en „wat wordt verstaan onder de begrippen Atman, Karma en Dar- ma?" warempel in de gaten kreeg dat we daar niets van moesten heb ben en die dan ook begon met de behandeling van meer „moderne" vraagstukken zoals lsd, tic, mari huana en hasjiesj. Maar halverwege het schooljaar verdween deze docent van het toneef waarom weet ik niet en hij werd vervangen door een pater. Ook die man bedoelde het wel goed, maar hij wist of begreep toch niet, waar het in zijn lessen aan haperde. We kregen ellenlange stencils met filosofische verhalen, waaraan ik het volgende ontleenhet eerste is gewoon een niet-weten, hetzij door gebrek aan informatie, gebrek aan kritische zin, ofwel een niet willen weten. Dit soort niet-weten of ontkennen wordt gevonden, zoals duidelijk is, zowel onder mensen die God ontkennen, alsook onder dege nen, die God bevestigen. En eigen lijk zijn de laatsten de gevaarlijksten. Zij bederven de image van God en de betekenis van godsdienst en gods dienstigheid radicaalvoorzover God als verschijnsel in de geschiedenis telkens weer betekent: de onpeilbare ondergrond en de grenzeloze toe komst van mens en wereld, dan ls duidelijk dat God vervalst wordt, telkens wanneer men hem vastlegt. De zin van dergelijke verhandelingen -Driedaags symposium in Soesterberg DEN HAAG (KNP) Met goedkeu- 'ing van de generaal in Rome zullen 65 vertegenwoordigers van de 540 Ne derlandse Jezuïeten na Pasen met het Provinciaal bestuur, met waarnemers en deskundigen een uitweg zoeken uit de isis en impasse, waarin de Nederland provincie der Jezuïeten is geraakt. De huidige vernieuwingen in de kerk, de tegenstellingen tussen allerlei groepe ringen binnen de orde en het grote aan tal uittredingen hebben in de provincie een verlamming veroorzaakt. In een drie daags symposium, van 30 maart tot 2 april, zal men proberen nieuwe wegen te zoeken. Het symposium wordt gehouden in het Kontakt der Kontinenten te Soesterberg. Het is de eerste poging tot democrati sering van de orde in Nederland. Hoe wel het juridisch niet past in bepalin gen heeft de provinciale leiding toege zegd de wensen van het symposium ern stig te nemen. Het symposium zal als eerste het vraagstuk van „identiteit in oppositie" aan de orde stellen. Er zijn in dit ver band harde woorden gevallen bij de voorbereidende gesprekken en menings uitingen. Er is gesproken over „liqui datie" van de werken der Nederlandse provincie (school en parochiewerk) en afbreken van de histrorische structuur. Er zou 'n nieuwe groep gevormd moeten worden die weer een inspiratie is voor de kerk, de dialoog (vooral met de top) gaande houdt, op vitale (knel)punten in de maatschappij klaar staat om uitweg te zoeken en hulp ge bieden (jeugd, vol- wassenenkatechese en vorming). Marianne Philipsprijs voor Gabriël Smit AMSTERDAM (ANP) De jury van het Marianne Philipsfonds, bestaande uit Hella Haasse, H. J. Smeding en Jean ne van Schaik Willing, heeft besloten dit jaar de Marianne Philipsprijs toe te kennen aan Gabriel Smit voor diens bun del „Op mijn woord". Het is de 19de maal dat deze jaarlijkse prijs voor au teurs boven de vijftig wordt toegekend. Prins Bernhard snuffelt belang stellend rond in een winkel in Djakarta, tijdens een informele pauze in zijn bezoek aan Indonesië. Sleutels stad overhandigd DEN HAAG In het kader van het Europees natuurbeschermingsjaar hou den op 25 maart 40.000 Nederlandse kinderen een boomfeestdag. Met elkaar gaan ze dan duizenden jonge bomen en struiken planten. Deze dag wordt in de navolgende ge meenten gevierd: Alphen a. d. Rijn (niet op 25 maar op 19 en 20 maart) Bodegraven (op 3 april), Koudekerk aan de Rijn, Leidsehendam, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Rijnsburg, Sassenheim, Ter Aar, Waddinxveen, Ze venhoven, Zevenhuizen, Zoeterwoude en Zoetermeer. In Delft, De Lier, 's-Gravenzande, Maasland, Nootdorp, Pijnacker, Wasse naar en Wateringen. Zoetermeer. BANDOENG (A.N.P.). Prins Bern hard heeft in Bandoeng een bijzonder hartelijke ontvangst ondergaan. Al 25 km voor de stad hadden groepen mensen zich langs de oude postweg geschaard en er waren versieringen aangebracht. Naarmate de stoet Bandoeng naderde, werden de rijen steeds dikker. De auto van de prins kon tenslotte nog maar met moeite tussen de mensen doorkomen. Er werd gegroet eu gelachen en zelfs oranje gedragen. Op het plein in het centrum van Bandoeng werden prins Bernhard met veel ceremonieel de sleu tels van de stad overhandigd. De spontane hartelijkheid in Bandoeng stak duidelijk af bij het veel zakelijker optreden van de bevolking in Djakarta. Eerder op de dag had prins Bernhard, na de afsluiting van het eerste „officiële" gedeelte van zijn bezoek aan Indonesië, de voormalige lands plantentuin in het vroegere Buitenzorg, nu geheten Kebon Raja Indonesia in Bogor, bezichtigd. Deze uitgestrekte botanische tuin omvat een landbouwproefstation, dat van groot be lang is voor de plantagecultuur en nauw verbonden is met de landbouwfaoirlteit van de universiteit van Indonesië. De tuin is absoluut uniek en vindt zijn everiknie nergens in Azië. De tuin is heel lang geleden door de Nederlanders opgezet voor praktische en wetenschap pelijke doeleinden en is sedert hun ver trek op een bewonderenswaardige wijze voortgezet en uitgebreid. De Kebon Raja Indonesia heeft dan ook een zeer goede klank in het buiten land, vanwaar vooral de laatste jaren hulp is verleend op wetenschappelijk en financieel gebied. In het kader van het Nederlands technisch hulpprogramma is i bedrag van f 360.000.. verleend voor liet completeren van de bibliotheek. De natuur zelf is minder aardig ge weest. Zeven weken geleden is de tuin het slachtoffer geworden van een ver schrikkelijke windhoos. Maar de schade die toen is aangericht en die aanzienlijk is inmiddels weer goeddeels her steld en zal geen blijvende invloed hebben. ontging mij totaal MISLEIDEND Nu, in de vijfde klas, hebben wij les van een leraar, die ik heb het hem al herhaaldelijk gezegd naar de opvatting van velen in de klas op een gemene manier les geeft. Ik ge bruik hier het woord „gemeen" en dat bedoel ik ook: zijn manier van lesgeven is unfair, oneerlijk, mislei dend Er zijn in elke klas leerlingen, die geloven in en die ook willen vast houden aan dingen die hen in vroe gere jaren zijn geleerd. Hun opvat tingen kunnen volgens de leraar wel ouderwets zijn, maar de man heeft daardoor nog niet het recht om aan de overtuiging van zijn leerlingen te tornen en daardoor nog meer twijfel te zaaien. In de laatste maanden wordt in onze klas gesproken over onderwerpen als „wonderen" of „Je zus van Nazareth". De leraar stelt daarbij rechtstreekse vragen aan de klas bijvoorbeeld: „Wie is Christus?". Vanuit de klas volgen daarop aller lei antwooi-den, waarvan hier een paar voorbeelden: dat was „een so ciaal werker", „een filosoof met een paar goede ideeën, overigens allang achterhaald", „een revolutionair, die veel wilde verbeteren", „een profeet zoals Sartre" en ook ..een geestes zieke die zich zoon van God noemde". In de daarop volgende bespreking wordt „de jeugd" gespaard: elk ant woord blijkt juist te zijn of een be hoorlijke mate van juistheid te be vatten. Als dat niet blijkt uit een rechtstreekse opmerking van de leraar, dan toch wel uit een omstan dig verhaal. Fout is het antwoord niet. Nooit. Dat is dan blijkbaar de Roomse leer. Overigens moet je daar wel „reëel over denken". En ook moet je „zelf weten wat je met dit verhaal doet". Maar als je over een dergelijke ge zwam later nog eens nadenkt, wat was dan eigenlijk de conclusie van het gesprek? is het verwonderlijk dat leerlingen, die een vaste overtuiging .hadden, zo hun zekerheid kwijtraken? En wat moet je doen als een gods dienstleraar nog wel een priester. zegt: „naar de kerk gaan op zon dag? van mij hoef je niet. helemaal niet nodig Als je je oma helpt met „Is het een wonder dat tegenwoordig zoveel katholieke jonge mensen rondlopen met gods dienstproblemen De godsdienstleraren zijn daaraan in hoge mate schuldig" alwassen, vervul je evengoed je zon dagsplicht", terwijl je eigen zeer roomse vader daarop reageert met een woedend: „zo zegt ie dat? Waar deloze vent. Is dat jullie godsdienst leraar? Niks ervan. Vort, naar de kerk, je mag pas thuisblijven als de paus het goed vindt.. "Ja, ga dan maar naar de kerk, alles beter dan ruzie thuis". Is dat op dat punt het laatste en blijkbaar sterkste argu ment? SCHULDIG Een uitspraak die typerend ls voor de godsdienstlessen zoals ik ze in do afgelopen jaren kreeg, is de volgen de: „Jezus is nooit getrouwd ge weest, maar hoeveel vriendinnetjes heeft hij wel niet gehad?" Is het dan een wonder dat tegenwoordig zoveel katholieke jonge mensen met gods dienstproblemen rondlopen? Ik ben er zeker van, gewoon uit eigen erva ring, dat de scholen en om precies te zijn: de daar gegeven godsdienstles sen dat wil dus zeggen de gods dienstleraren daaraan in hoge mate schuldig zijn. Het is mij bekend, dat momenteel voor een groot aantal katholieke mid delbare scholen in ons land een nieu we „katechesecursus" wordt geschre ven. In die cursus (ik citeer uit een jaarverslag van de betreffende orga nisatie): „zal worden getracht het •godsdienstonderwijs wetenschappelijk bij de tijd te brengen en te doen be antwoorden aan moderne pedagogi sche en didactische eisen". Uit het zelfde jaarverslag blijkt dat die nieu we katechese inhoudtin de lagere klassen wil men „belangrijke en boei ende persoonlijkheden, die ook werke lijk iets te zeggen hebben, de revue laten passeren". Ik neem aan dat men hierbij denkt aan zulke boeiende figuren als Abraham, Jezus, Musso lini en Hitier In de drie hoogste klassen wil men „informatie verschaffen, hoe het ge loof, cq. het religieuze in de mens functioneren (hier zal de schrijver wel bedoeld hebben „functioneert"?), waarbij een bijzondere nadruk ligt op de christelijke levensbeschouwing, die nu eenmaal sterk de westerse cultuur bepaalt, waarin wij leven". Overigens is mij opgevallen, als een toch wel vrij belangrijk punt, dat de behandeling van de eigen godsdienst, het katholicisme, niet op het program, ma staat, althans niet in de opzet wordt genoemd. Is dat om onze „pro testantse medebroeders" tot vriend te houden? Is het vreemd dat over dat gemis vele ouders en goedwillende leerlingen niet te spreken zijn Ik heb minstens drie medewerkers van de betreffende cursus daarop gewe zen. En zouden geen andere leerlin gen of geen ouders daarover hebben geklaagd Maar van veranderingen in het te doceren programma heb ik nooit iets vernomen. Wanneer zouden die komen Of wordt aan de stem van leerlingen en aan die van hun ouders geen waarde gehecht? Bovendien zie ik nog niet zo scherp in, wat er eigenlijk nieuw is In de bovenomschreven terreinbepaling: ik heb namelijk in de afgelopen jaren godsdienstlessen gehad over dezelfde onderwerpen, zij het dan in een an dere volgorde. Of is die volgorde mis schien juist de verandering en de ver nieuwing waar het om gaat VRAGEN Mag ik aan u, godsdienstleraren, eens enkele vragen stellen Zitten uw leer lingen er echt met interesse bij Moet u ze er niet vaak met de haren bij slepen Gelooft u werkelijk dat u hen boeit met uw vaak onbenullige gezwam over Moksja, Samsara, Oepa- nisjads of over Vivekananda En wat heeft dat gezanik met de godsdienst van mijn ouders te maken Is het niet waar, dat de meeste godsdienst docenten al na korte tijd afknappen En zou dat niet komen doordat ze het niet meer aankunnen, omdat de klas hen wegpest uit pure verveling Staat u, docenten, eigenlijk nog wel achter datgene wat u doceert, of zou moeten doceren En neemt u ln geval van nood alle maal uw toevlucht tot het ordinaire schelden, wanneer blijkt dat de klas u de baas is in plaats van andersom Ik citeer een van uw collega's gods dienstleraren, die met de volgende stijlvolle opmerking het woord richtte tot een aantal meisjes: „Jullie zijn een stelletje zakken, jullie zitten hier de zaak te koeieneren". Of als u be hoefte hebt aan een tweede citaat tegen een persoon die het namens de hele klas moet ontgelden: „Jij bent een nul". Waarbij ik overigens hoop dat laatste woord nul niet verkeerd te hebben verstaan Godsdienst lijkt me niet een vak dat je de leerlingen kunt in Inpompen, zoals Frans, Duits of Engels, maar het moet voor de leerlingen wel een eer lijke Informatie inhouden, ten eerste over de eigen godsdienst, i c. het ka tholicisme, en pas op de tweede plaats over andere godsdiensten. En daarbij denk lk niet aan die zogenaamde we reldgodsdiensten als Mohammedanis me. Hindoeïsme, Shintoïsme, Boed dhisme en dergelijke, maar wel aan de christelijke religies die aan het katho licisme verwant zijn en die hier ln West-Europa voorkomen, dus luthe ranisme, calvinisme, anglicanisme enz. tenminste als men aan die groep van christelijke godsdiensten nog toekomt. Want als het waar is wat lk van vele nlet-godsdlenstleraren heb ver nomen, o.a. van mijn ouders dan omvat de katholieke leer toch wel meer dan ik tot nu toe van u heb geleerd. Voor mij staat vast dat ln de afgelo pen Jaren door uw soort godsdienst lessen bij leerlingen van middelbare scholen enorm veel ls verknoeid. Ik heb aan zes handen nog niet genoeg om op mijn vingers uit te tellen hoe veel scholieren door u of uw collega's ln twijfel zijn gebracht. En van die twijfel kunt u weinig meer wegnemen, want bij mij en bij veel van mijn leeftijdgenoten hoeft u niet meer aan te komen met verhalen over „het mys tieke lichaam van Christus", „sacra menten", „erfzonde", „vreemde zon. den", „kindschap Gods" en zulke din gen meer. Overigens heb ik diverse van die termen in uw godsdienstlessen nooit gehoord

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 7