75 JAAR SCHOONHEIDS IDEAAL OP FILMBAND VASTGELEGD Wandelende strijkplanken moesten wijken voor welgevulde dames We leven in een tjjd waarin de sex op ons wordt losgelaten als de leeuwen op de christenen van het oude Rome. Dat is zo klaar als een klontje. En die sexgolf blijft voor lopig wel even aanzwellen, daar kan men donder op zeggen. Laten we maar eerlijk zjjn; wie tien jaar geleden de ongekuiste versie van ,.Lady Cliatterleys minnaar" op de boekenplank had staan was een viespeuk. Maar toen Jan Cremer enige tjjd later een uitgever voor zü'n viezc-woordenvocabulaire had gevonden, verwees men het werk van Lawrence al gauw naar de categorie „kinderboeken voor vol wassenen". Doch de honderddui zenden die gesnoept hebben van Jans onverbiddelijke bestseller voelen de aanschaf van diens pikante geschriften nu als een miskoop, immers andere pornogra fen hebben Cremer allang gedegra deerd tot een derderangs sex- amateurtje. Zij gaven nog een hardere trap tegen de kuisheid. Maar de scx heeft niet alleen zijn wellustige tanden in de literatuur gezet. De mode bijvoorbeeld propa geert steeds korter wordende rok ken. doorkijkbloesjes en zelfs zoals de Duitser het alleraardigst weet te zeggen „oben ohne". Het advertentiewezen manifesteert zich via blote vrouwen die de verkoop van badschuim en slag- roomgebak moeten stimuleren, of naakte manspersonen die in vlieg tuigen en vergaderzalen ageren legen namaak. De grammofoonpla tenbranche draagt zftn sexsteentje bü door iedereen die over een platenspeler beschikt a raison van vier gulden kennis te laten maken met de manier waarop Serge en fane In „high fidelity" de geneug ten van het huwelijksbed beleven. Ook zijn de muren van de tempel der seksuele taboes in de film. in de vijfenzeventig jaar dat dit medium bestaat. in een steeds sneller tempo geslecht. voor heit grootste gedeelte geschreven in de studio's vam Hollywood, want nadat Edison in Amerika en de Franse gebroeders Lumière aan de overkant van de oceaan de technische mogelijkheden voor een rendabele exploitatie hadden geleverd, werd de fiflan met name in de Verenigde Staten op de kermissen geboren. Daar werden de eerste, nauwelijks één minuut durende filmpjes vertoond in de „niokle-odeons", tentjes met een aantal kijkkastjes, die na in worp van een muntstuk door vrouw kust. En dat was heus geen bioscooppubliek ging vormen, was zoen waarvan de sterren aan het er de oorzaak van dat het met de firmament zouden ver-schieten, populariteit van Swanson die maar een vluchtige beroering van haar carrière als badnimf in de de lippen op de linkerwang. studio's van hots-knots-botsexperi Na een paar jaar echter raakte Mack Sennett begon al gauw het publiek uitgekeken op de het nulpunt bereikte, technische mogelijkheden van de Vanuij Frankrijk was een nieuw cinematografie Men wilde iets jeugdigheidsideaal overgewaaid: de anders. De inhoud van de nonchalante tengere vrouw met film werd belangrijker, de smalle heupen, platte boezem en bioscoop werd volwassen en de jongensachtige haardracht. In eerste echte vampier van een Parijs „la garconne", in New York vrouw werd geboren. Het was ..flapper" (bakvis) genaamd- de kleermakersdochter Theodoski Ofschoon zich in Hollywood Goodman, die als sex vampder" meerdere exponenten van dit gelanceerd werd onder de naam ideaal aandienden, zoals Colleen Theda Bara, een anagram van Moore. de onverwoestbare Joan Death Arab. Het erotische, dat Crawford en Louise Brooks, werd zij de kijkers via de projector roodharige Clara Bow een voorschotelde, mag in onze ogen straatarm meisje uit Brooklyn lacliwekkenzyblren, aan het begjn<k P, Jt-gi»-l" de populairste- In van deze bèiïw 'geloofde 'er een-h-k- haar Mms verscheen ze als een naitie in. De reclameteksten, die dame ran twintig, met de onschuld rond haar wérden opgebouwd. een kind van tien jaar en de logen dat ze in Egypte was geboren. ervaring van' een rijpe vrouw, gevoed werd met slangebloed, zij gaf uitdrukking aan de sex Theda Bara, dochter van kleermaker, als eerste sex-vampier gelanceerd de kijker met handkracht bediend moesten worden. Dit soort kermisvermaak werd al spoedig volksvermaak nummer één met het gevdlg dat primitieve bioscooptheatertjes als paddestoelen uil de grond te voorschijn schoten. Geen wonder, het medium was nieuw. Het publiek vergaapte rich aan de in ijltempo over 't doek voortrazende komieken, die met gooi- en smijtwerk de lachspieren moesten kietelen, of lieten tranen bij de flikkerende beelden van het goedkope melodrama. Enorme protesten Ofschoon de film in die eerste jaren vooral het gemeengoed van de arbeider was, werd het medium aanvankelijk nog met argwanende ogen gadegeslagen door de middenstand in Uncle Sams land. Want al waren de eerste filmpjes infantiel van inhoud, in 1896 sloeg „The Kiss" enorme protesten los van vrouwenverenigingen', geestelijken en „the legion of deoency", het legioen dat met het allerergste fanatisme vocht voor het behoud van de goede zoden an Amerika. Reden voor dit protest was het '®t. dat het kwestieus filmpje bestond uit een scene waarin een niet zo jonge man «en onderricht kreeg in de geheimen van de liefde, op mysterieuze wijze ten huwelijk was gegeven aan een sfinx, maar tenslotte ontvoerd werd door een nomadenstam Haar huiselijke bezigheden weiden omschreven als het destilleren van exotische parfums, voorspellen van de toekomst en hét krankzinnig maken van mannen, die naar haar gunsten dongen. Make-up en kleding moesten dit allemaal sensueel accentueren. Zelfs haar hotelkamers wei-den omgetoverd tot mystieke oosterse tempels, compleet met dampende wierookstaafjes. Niets mocht het mysterie dat de handige producers rond haar hadden geweven verstoren, niemand mocht weten dat het meisje met de gemelijk blikkende ogen de dochter van een arm snijdertje uit Cincinnati was. De kleren, die zij in haar films droeg, waren voor deze, door een starre Victoriaanse moraal gekenmerkte tijd, uiterst gewaagd en beperkten zich in sommige igevafllen zelfs tot ragfijne gewaden, doorzichtig als een spinneweb, en metalen slangen, die zich rond de contouren van haar borsten kronkelden. Volwassen kind Een tegenpool van de fatale vrouw die Bara representeerde, was de uit Canadese ouders geboren Mary Pickford, het meisje met het engelenhaar, het pruimemondje en ogen die kinderlijke onschuld uitstraalden. Op het doek zou ze vrijwel haar hele carrière lang het volwassen kind blijven spelen, het schatje dat steeds omringd werd door kwaadwillige kerels die alsmaar haar kuisheid in gevaar wilden brengen. Marv speelde met de mannen, liet hen naderen om op het moment, dal toegegrepen werd met een glimlach het gevaar te keren- Maar de bioscoopbezoeker uit de twintiger jaren werd ook door te flirten met een paar ogen die daartoe op bestelling geleverd konden zijn, het vluchtig aanraken van mannen en de neiging steeds weer te willen stoeien met de leden ran de andere sekse. Tot de depressie, die aan het eind van de twintiger jaren in ae „States" inzette, was er maar weinig sprake van echte sex in de film. Minnekozen werd zeer summier en statisch gefilmd, de zoen beperkte zich tot het „plakgenre" en leek meer op mond-op-mondbeademing terwijl de camera bedeesd wegzwenkte wanneer explorerende mannenhanden lager dan de vrouwenhals wilden afzakken. De Amerikaanse depressie ging ook niet aan het filmbedrijf voorbij. Dank zij de opkomst van de geluidsfilm konden de grootste maatschappijen het hoofd boven water houden. De depressie had eveneens tot gevolg dat het publiek in een tijd van alom heersende werkeloosheid meer interesse toonde voor het misdaadgenre, met nieuwe idolen, die de „straggle for life" In die diagen aankonden- Het misdaadgenre bleef tot 1937 populair, maar lang voordien was er al grote vraag naar onverhulde sex. Aan deze sexhonger dankten onder anderen Jean Harlow en Mae Wes, hun grote populariteit. Jean Harlow werd in 1911 als Hai-lean Cai-pentier geboren. Haar vader en moeder, welke 'laatste dochters carrière niet hoger waardeerde dan de reputatie die een prostituee geniet, gingen weldra uit elkaar. Ofschoon haar maten (85-60-88) bepaald niet sensationeel waren, wordt Harlow de eer gegeven, dat zij de belai.gstelling voor de benen naai de rest verlegde. Vóór de depressie immers beschouwde men de benen als de meest erotische delen van het lichaam, waardoor de vrouwen uit die tijd als strijkplamkaehtige wezens over het scherm huppelden. Harlows zinnelijkheid was niet alleen gelegen in de borstomvang, maar meer nog in haar weelderige platmabdonde haardos«v een roomblanke albinoachtige huid. Jean, van wie gezegd wordt, dat ze nooit ondergoed droeg behalve op de dag dat president Rooseralt haar ontving, etaleerde de sex als een grap. Zij attaqueerde de man op zijn eigen niveau. Het begon met 40 Mae West was een nog radikalere vertegenwoordigster van dit idee. Deze dochter van een geëmigreer de Ierse beroepsboekser, was bijna veertig jaar, toen rij haar, zonder steun van buitenaf opgebouwde, carrière als filmster begon- En dan te bedenken, dat Mae nog geen een meter zestig groot was, haar figuur op strategische plaatsen met vullingen geaccentueerd moest worden, zich zeer log voortbewoog en haar stem als een krakende deur klonk. Vóór ze in Hollywood terechf kwam zong en danste Mae West in vaudevilles, die in die dagen floreerden, dank zij dubbelzinnige en vulgaire teksten en boekte tenslotte successen op Broadway. Deze afkomst verloochende zich dan ook niet in haar films, waarin zij zorgde voor pittige dialogen en songteksten, die de moralisten tot in alle vezelen schokten Vele anti-filmcampagnes waren meer tegen Mae dan tegen het medium gericht. De censuur was er dan ook als de kippen bij haar om te buigen tot een andere vrouw, maar toen was de grap er voor Mae allang af. Ook buitenlandse actrices hebben - ff\È IfK isj een belangrijk aandeel geleverd in hef Afnerikaanse sexgebeuren op het witte doek. Een ware legendarische populariteit wisten de Duitse Marüène Dietrich en de Zweedse Greta Garbo te verwerven. Mariène Dietrich werd 1901-1902 of 1903, daarover wil men nogal eens bekvechten, te Berlijn geboren. Haar vader en daarna ook haar stiefvader waren officier in het Pruisische leger en dus voorstanders van een strenge discipline. Marlènes opvoeding was er geheel op gericht haat gevoelens te maskeren- Dit zou de essentie van haar filmcarrière, die ondanks hef feit dat Marlènes moeder haar dochter liever violiste had zien werden begon toen regisseur Josef von Stemberg haar als fatale vrouw introduceerde in „Der blaue Engel". Ofschoon deze Weense meesterregisseur Mariène in deze film lanceerde als de vrouw met de goddelijk mooie benen, gaf hij er later in Amerika de voorkeur aan haar te omhullen met geheimzinnigheid. Hij kleedde haar zelfs van top tot teen in mannenkleren om te bewijzen, dat zinneprikkeling niet alleen afhankelijk is vam een paar welgevormde ledematen Juist door die geheimzinnigheid, bereikt door belichting. kleding en cameragebruik, wist hij zonder naaktheid een erotische sfeer te scheppen. My sterie- Greta Met nog meet geheimzinnigheid was Greta Garbo gehuld. Om haar had men een mysterie geweven, dat zo het ooit heeft bestaan, kunstmatig in stand werd gehouden door de actrice aan het publiek voor te spiegelen als een vrouw, die elk contact met de buitenwereld volwassen subtielere v dan de vto van haar ondergang volwas verlangde naar nen voor hartstocht eftijke vampier, die bloed en de door gespeelde •ige tiener. Het publiek wilde zichzelf in rijn lievelingsdier herkennen. De vrouw in de film moest niet irreëel maar koppelbaai; rijn aan het dagelijkse leven. De kantoorbediende, hef winkelmeisje of de arbeider; zij wilden zich identificeren met de personen op het bioscoopdoek. De producers met de rinkelende kassa's in hun achterhoofd, voldeden volgaarne aan deze wens en voerden Gloria Swanson ten tonele Door Cecil B. de Mille (ÉrxiSf Lubitsch deed hetzelfde met Porla Negri) werd zij geplaatst als een genotzuchtige vrouw in een mondaine wereld, een vrouw, die seksueel verkeer noodzakelijk acht, maar van mening is. dat het huwelijk de erotiek afstompt, hetgeen een reden ifl dij verkeer- dan maar buiten de echtverbintenis tie coeken De toenemende welvaart en het feöit. dat. de Amerikaanse jeugd steeds frivoler werd en hel grootste gedeelte van het als een schuw dier trachtte ontwijken. Garbo werd in 1903 Stockholm geboren Gustafsson, dochter boerenechtpaar. Die afkoi verloochende rich niet. Met ha! lange ledopaten, platte lichaai eii andere plompe proporties het eigenlijk een raadsel, da zij die legendarische filmroei wist te oogsten. Behalve geheimzinnigheid droeg daart het feit bij, dat men haar vë liefdesscenes, gezien de abnorma lichaamslengte, liggend liet spele een unicum voor die tijd- Eu Lubiitsch maakte met de komed „Ninotchka" een einde aan legerxlfc, door haar te laten lache maar het publiek accepteerde hat niet meer in haar ral gene komedie Cukors „Two face woman" en Greta dook vrij will in de vergetelheid. Met het van de tweede wereldoorlog kwar ook het einde van de filmster, d op de eerste plaats actrice was op de tweede plaats met het h; typerend sex-appeal het erotis bewustzijn van de bioscoopbezoel wist los te weken. De naoorlogs welvaartsmaatschappij in Ameri» raakte verziekt door de sex. E filmster werd meer als ee wandelende vleesféntoomstélliii dan als actrice beschouwd. Bet! Grable en Rita Hayworth vierde nog even triomfen, maar h grootste slachtoffer van de: tendens werd Marilyn Monroe, c vrouw wier lichamelijke mate 98-60-93 belangrijker werde geacht dan haar acteertalent voo de camera's. Monroe, geboren a! Norma Jean Mortenson, was ee buitenechtelijk kind. waarvan vader onbekend was. Al vroe verloor ze haar moeder, waarr. ze achtereenvolgens onder de hoeó gesteld werd van een Catifornisd weeshuis, een reeks en tenslotte twee jaloerse tante Verbeten gevecht Wat men nooit heeft Willen was Marilyns verbeten gevech zich vóór alles te etaleren als goede actrice. Da^ heeft de man de bioscoopfauteuil noodt,aanvaard Marilyn werd slechts gegccepteerc als een stuk bekoorlijk vlees- He! gevecht om erkenning als actrift eindigde in 1962 in Monroes doei ten gevolge van een ovërmati: gebruik van slaaptabletten. Haar existentie op het Witte doei heeft echter de sluizen van de onverhulde sex Ln ,de opengedraaid. Vele sten-ejn [hebben zich tegen het sterrensysteem de sexbom pur sang, verzet Weinigen onder wie Brig;!" Bardot. Claudia Cardinale, Gir- Lollobrigida, Raquol Welch Elizabeth Taylor en Sofia Loren slaagden erin uit te groeien boven het niveau van de ordinair schaars geklede dame, al v; vanwege hun gestroomlijnde figuurtjes uitermate moeilik. Wat overblijft zijn de meisjes, die vooral in de Franse, Scandinpvische Italiaanse en Duitse films - naamloze stukken vlees over het doek huppelen tof msèrdert commerciële eer en glorie', v producer met de rirftelende kassa's in heit achtfertioofd, en de bioscoopexploitart, zijn voortbestaan slechts continueren dank zij de naakte lichamen van die hinderden naamlozen. Voor hoelang echter1 We raken verzadigd ?n het bloot in artistiek onbetekenende fillms blijft beperkt tot daan" gespecialiseerde theaters als het Amsterdamse Parisien ïn Haagse Flora. Theater-s net vast publiek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 10