NA HEARST DE ZONDVLOED NIEUWE AANVAL OP DE KOLONELS Leven als een satraap in een weerzinwekkend stuk geldverspilling CALIFORNIë. Een Heintje, die kweelt, dat hü een slot wil bouwen en daar miljoenen mee verdient, heb ik in Amerika niet kunnen vinden, maar wel een William Randolph, die metterdaad een kasteel liet neerzetten en er miljoenen aan uitgaf. 120 miljoen gulden om precies te zijn, waarna hij het vulde met voor 200 miljoen gulden aan kunstschatten. Nooit is het Amerikaanse kapitalisme zo virulent, zo aggressief, zo mon sterachtig naar buiten getreden als in de persoon van William Randolph Hearst. Zijn vijf zonen moeten dat met schaamte heb ben gevoeld. Toen hun vader in 1951 eindelijk stierf hij werd 88 jaar deden zij het slot inclusief inboedel en om ringend park walgend aan de staat Californië cadeau zonder er een cent voor te willen vangen. Daar staat het nu, room blank in het tropische groen van „de betoverde heuvel" nog steeds niet voltooid, maar al meer uit de tijd dan de ruïnes van Indianensteden in de bergen, die de horizon afslui ten. Met zijn dood stierf een episode, die modern Amerika liefst zo ver mogelijk in zijn geschiedenis wil wegmoffelen. «Miljonairs hebben we nog ge- loeg zegt George Reynolds, een udgediende uit de hofhouding van tearst, „maar die geven er de voorkeur aan, bescheiden en terug- in^ etrokken te leven. Ze weten, dat e publieke opinie de brutale geld- mijterij van vroeger niet meer likt". lij leidt me de hal binnen van het kasteel, een vloeroppervlak van 24 bij 24 meter, helemaal belegd met antiek mozaïek, dat Hearst uit Pompeiï liet importeren, en een even groot, rijk gebeeldhouwd pla fond, afkomstig uit een 15de eeuws Italiaans klooster. Tegen de wan den 400 jaar oude koorbanken uit Bologna en Vlaamse gobelins, waaronder enkele van Rubens. „Kunt u zich voorstellen, dat we hier nog geen twintig jaar geleden honderd man personeel in dienst hadden?", zegt George Reynolds half fluisterend, als was hij be ducht voor de geest van zijn mees ter, die voelbaar aanwezig is in de poenerige ruimte. „Het kostte 20-000 gulden per dag om de zaak draaiende te houden, als mister Hearst hier was. Soms bracht hij meer dan zeventig gasten mee- Ze konden vrijelijk beschikken over limousines met chauffeur en ze konden la carte eten; er was al tijd .een keuze uit tientallen ge rechten. Mister Hearts had vijftig paarden ter beschikking voor het geval iemand zin had, uit rijden te gaan en iedere dag liet hij uit Hollywood een nieuwe film over vliegen om hen te plezieren". We gaan de eetzaal binnen. Vloer van travertijn, plafond van rijk ge sneden hout uit een 15de eeuws Spaans klooster. Dito koorbanken tegen de wanden. Daarboven kleu rige banieren van zijde, vertegen woordigend de zeventien stadswij ken van Siena en voor het eerst gebruikt in de 12de eeuw bij de middeleeuwse paarderennen, die ZATERDAG 14 MAART 1970 Palio della Contrade naamd. Tweeëntwintig zetels uit de tijd van Dante rond een antieke kloostertafel van notehout, waarin zilveren kandelabers weerspiege len, die elk 36 pond wegen. Er heb ben ook gewone ketchupflessen in weerspiegeld en de open boordjes van Hearst en zijn gasten, want ondanks de omringende pronk en praal, legt George Reynolds uit, was het leven op het kasteel zeer informeel. Hearst, die alles bij el kaar zeven huizen had, beschouw de zijn 120 miljoen dure San Si meon op de top van „de betoverde heuvel" louter als een buitenver blijf. Hij noemde het, de onvoor stelbare kunstschatten ten spijt, eenvoudigjes „mijn ranch". Een „grapje" De biljartzaal. Aan de wand een gobelin Uit 1420, waarde 400.000 gulden. In de hoek een rijk besne den Steinbeck. Reynolds: „Een grapje van mister Hearst. De toet sen zijn verbonden met de carillons in de twee torens, zadat de gasten naar hartelust konden beieren". Zo dolen we verder. Een overdekt zwembad, waarvan de vloer is in gelegd, met 22 karaats goud. „Mis ter Hearst had er antieke marme ren beelden voor besteld", zegt Reynolds, „maar die vielen een beetje groot uit. Niks aan de hand. Hij liet gewoon het zwembad uit breiden". De bungalows voor de gasten. „In dit bed van gebeeld- houwd ebbenhout heeft kardinaal Richelieu nog geslapen", zegt Rey nolds. „Het kasteel heeft honderd kamers, maar er staat geen meu belstuk in dat niet minstens 400 jaar oud is. Mister Hearst had per manent 15 schrijnwerkers in dienst om ze te onderhouden of te restau reren. En let op de plafonds. Ze zijn allemaal ingelegd met 22 ka raats goud". Eindelijk buiten en weer een zwembad, afgesloten door een melkwitte Romeinse fagade. „Dat is 'n meer dan 2000 jaar oude tempel, die mister Hearst eens op de kop heeft getikt", zegt Reynolds. Ziet u tussen haakjes die grote eik daar Hij stond in de weg,toen er een nieuwe vleugel moest worderr gebouwd, maar mister Hearst hield er niet van, dat bomen omgehakt werden. Daarom liet hij hem ver plaatsen. Dat was in 1946, geloof ik. Ik herinner me nog. dat het grapje 60.000 gulden kostte". Het is allemaal prachtig en het maakt je kotsmisselijk. Om een geldverspilling van vergelijkbare omvang te zien, moet je in de his torie teruggaan naar Nero, naar de Renaissancepausen, naar de zonne koning Louis XIV misschien. En die hadden het excuus, dat ze een imperium, een religie, een regime luister bij moesten zetten- De vruchten van hun praalzucht wa ren min of meer publiek eigendom- Hearst daarentegen had geen enkel excuus. Hij was een man van deze eeuw. Beter dan wie ook moet hij alleenheerser over achttien kranten, vier radiostations en een televisiemaatschappij de ramp spoed hebben gekend van twee we reldoorlogen en daartussen de de pressie van de twintiger jaren. Het deerde hem niet. Hij bleef 'n kwart opkopen van alle kunstschatten, die overal ter wereld in veiling kwa men. Het gemiddelde, dat hij alleen da&raan per jaar uitgaf, was vier miljoen. Hij bleef bakken aan zijn weerzinwekkende suikertaart op de „betoverde heuvel"' en kocht op de koop toe andere kastelen St.- Donats Castle in het Engelse graaf schap Wales bijvoorbeeld raison van zes miljoen, waar hij vervol gens slechts 3 maanden van zijn 88 levensjaren heeft doorgebracht. Hij bleef temidden van knipmessende hovelingen leven als een middel eeuwse vorst, lang, nadat de eerste atoombom een nieuw tijdperk in de miserabele historie van de mens heid had ingeluid. Geen excuus voor Hearst. Het was perverse zelf bevrediging. Na hem, keizer van de Amerikaanse schandaalpers, kon de zondvloed komen. Amerika heeft meer zonderlinge miljonairs gekend. Een van hun aanvoerders is de nog levende Howard Hughes, die met bezit tingen tot 3 miljard gulden als één van de rijkste mannen ter wereld wordt aangemerkt. Maar Hughes dééd wat met zijn geld. Hij is één van de grote luchtvaart pioniers. Hij stichtte de maat schappij Trans World Airlines, die kon uitgroeien tot eenvan 's we relds meest efficiënte vliegbedrij ven. Hij durfde na de oorlog de Lockheed Constellation te introdu ceren, daarmee intercontinentale diensten binnen de mogelijkheden brengend. Hij gaf het straalvlieg tuig zijn eerste kansen. Hij bouw de een elektronische industrie op. die waardevolle bijdragen levert aan Amerika's ruimtevaartpro gram. Ondertussen leefde hij zo teruggetrokken, dat zelfs zijn naaste medewerkers hem nooit te zien kregen en zijn soberheid was die van de Mormonen. En Hearst? Hoe liet Hearst de natie mee-profiteren van zijn rijk dom? Hij gaf Amerika zijn riool pers. Dat was alles. De rest gooi de hij over de balk in aanvallen van ziekelijke spilzucht vaak nadat hij was tegengewerkt die in de geschiedenis waarschijnlijk hun weerga niet kennen. Was hij in Egypte, dan kocht hij niet één ar karrevrachten te gelijk. In Londen niet één an tiek harnas, maar honderden. In Spanje niet één antiek kerk raam, maar een heel klooster. Het staat er nog. ergens in New York 36.000 stenen verpakt in 10.700 kratten. De verscheping naar Amerika kostte 2 miljoen gulden, maar Hearst heeft er nooit meer naar omgekeken. Hoe beschamend dit heerschap met geld placht om te springen, zag Amerika met ontzetting, toen hij in 1939 waarachtig in finan ciële moeilijkheden kwam en be sloot. iets* van zijn kunstschatten te verkopen. Hij bleek zeven pak huizen te bezitten, die tot de nok waren volgestouwd. Er kwamen 2500 kratten uit te voorschijn, waaronder twee, die echte Rem- brandts bevatten. Allemaal onge opend. Hearst had er geen flauw idee van, wat erin zat. Voor de verkoop van deze ongehoorde ver zameling overigens slechts een fractie van wat hij bezat huur de hij het warenhuis Gimbel in New York af. Het duurde een jaar, voordat hij er doorheen was, de kooplust van de geschokte kunsthandelaren ten spijt. Uit de superveiling bleek, dat Hearst op niet minder dan 504 onderscheiden terreinen een verwoed verzamelaar was geweest. De collectie varieer de van duelpistolen tot hand schriften van Shakespeare, van snuifdozen tot antieke open haar den en fonteinen, van postzegels tot Griekse tempels. En in de ze ven pakhuizen bleven nog dui zenden ongeopende kratten over. Koop je 't Louvre Het heeft geen zin te proberen, een dergelijk onmenselijk feno meen te verklaren. Zeker zal heb ben meegespeeld, dat zijn vader zo ziet een logeerkamer in het kasteel van Hearst eruit. Zijn gasten werden te midden van gobelins en zeldzame antiqui teiten behandeld als vorsten. de ontdekker van de Anaconda Kopermijnen een puisante rijkaard was, die geen tyd had om thuis te zijn. Zo werd hij een moederskindje. Zeker zal ook hebben meegespeeld, dat hij, als kind op vakantie in Parijs, kon vragen: „Hè moeder, koop je het Louvre voir me?" zonder dat hü op de vingers werd getikt. En zün verlegenheid, zün mensenschuw heid zullen hebben meegespeeld. Wat hij aan menselijke expressie- mogelijkheden tekort kwam, trachtte hij elders te compenseren. Maar dan nog. Toen hij in 1919 een aanvang maakte met de bouw van zijn kasteel San Simeon, was „de be toverde heuvel" helemaal niet beto verd, maar een kale, 600 meter bo ven de Californise stranden uit torenende rots. Geen nood Hearst liet een 12 kilometer lange rnaca- damweg naar de top aanleggen en sjouwde aarde plus de zeld zaamste boomsoorten ter wereld omhoog. Dertig jaar lang had hij permanent 150 bouwvakkers ln dienst, die aan de constructie en uitbreiding van het kitschslot werkten. Bood een vleugel niet het gewenste uitzicht? Afbreken en ergens anders neerzetten. Wa ren de twee torens te streng, te sober uitgevallen? Tegen dc grond ermee en iets speelsigers gebouwd. Complete gothische vertrekken en middeleeuwse trappenhuizen, die hij in Europa had gekocht, wer den in de architectuur verwerkt. In de parken eromheen zwierven olifanten, waterbuffels en yaks en brulden tijgers en chimpansees in hun kooien. In struiken, onder rotsblokken waren telefoons ver borgen Niemand heeft ooit ge weten hoeveel toestellen San Simeon rijk is geweest, maar het waren er genoeg om drie telefo nistes in vaste dienst dag en nacht druk bezig te houden. De aanleg van de tuinen rondom het kasteel alleen al heeft 4 miljoen gulden gekost. Twintig tuinlieden hielden ze netjes. Hij werd. op reis, eens gecharmeerd door de geur van een peperboompje en gaf telegrafisch bevel, het kasteel te omringen met een cirkel van dit gewas, een gril, die 50.000 gul den kostte. Vergeten waren het landgoed van de Rockefellers in Weschester en het paleis van George Vanderbilt in North Caro lina. Amerika sprak nog slechts over het kasteel van Hearst en; vergeleek het serieus met Ver-| sailles of met Frederik de Grote's Sans Souci. Deze man duelleert) met de historie, riepen de kranten j in koor. Over de doden niets dan goed, denk ie, aan de zijde van George j Reynolds door de rijkdom van San Simeon wadend. Maar wat voor "oeds valt er. van William Ran-] olph Hearst te melden? Hij ver koos het in een tijd, die de ge boorte van sociale bewogenheid en medemenselijke verplichtingen zag, de klok terug te zetten en te leven als een satraap. Hij vergooide 500,600 miljoen en liet een huis na, waarvoor zijn kinderen zich schamen. Hij plunderde de kunst schatten van Europa en zwolg erin. Hij was de verpersoonlijking van het meest smakeloze, het meest misselijkmakende, het meest decadente, dat het Amerikaanse kapitalisme heeft voortgebracht En hij had geen excuus, behalve misschien, dat hij een verwend moederskindje was. PIET SNOERKN Een van de zwembaden van het kasteel. De gevel op de achtergrond is afkomstig van een meer dan 2000 jaar oude Romeinse tempel. ATHENE Prof. Andreas Papandreou, de leider van het PAK het Panhellense Bevrü'dingsfront be weerde deze week, dat er duidelüke tekenen waren, dat Noorwegen en Denemarken dc NAVO voor de keus gaan stellen: „Kies ons of Papandreou". Prof. Papandreou sprak voor een gehoor van 1500 mensen in het lyceum in Londen om een nieuwe faze in te luiden van de campagne tegen de Griekse junta. Hij beschreef een groeiende verzetsactiviteit in Griekenland en een toenemende vastbeslotenheid van de regeringen en de volkeren in West-Europa. Hij herinnerde aan de druk, die de Amerikanen op het comité van ministers van de Raad van Europa uitoefenden, die elkaar in december hebben ontmoet. De Europese regeringen had den evenwel een vastberaden houding aangenomen en de Grieken trokken zich terug. In het afgelopen weekeinde, echter ontmoetten de staatssecretarissen van Buitenlandse Zaken van de Rand van Europa elkaar in Straatsburg om een besluit te nemen over de Griekse uitsluiting, maar men had het besluit verwezen naar het comité van ministers, dat volgende maand bijeenkomt. In een lange, aggressieve toespraak leverdere Papan dreou ernstige kritiek op de twee multimiljonairs en scheepseigenaars Onassis en Niachos, die kortgeleden beloond werden door Griekse regering met een koppel - transactie voor investeringen ter waarde van 800 nfll- joen dollar. ..Ik zou graag verslag willen uitbrengen van het Griekse verzet. Dergelijke industriële scheepsmagnaten met com merciële en financiële interesse, die de kolonels hebben geholpen en hebben opgehitst zullen zonder vorm van proces uit Griekenland verwijderd worden en hun bezittingen zullen onteigend worden door het Griekse volk". Papandreou zei, dat twee socialistische partijen, die in Europa aan de macht waren, duidelijk oppositie voerden tegen de Griekse junta, maar hun regeringen, in Enge land en West-Duitsland, staan minder sympathiek. In feite hebben deze regeringen een dualistisch karakter ze accepteren de Griekse regering als bondgenoot in de NAVO, terwijl ze haar interne politieke gedrag ver oordelen d.m.v. de Raad van Europa. Maar hij ver welkomde een heldere verklaring tijdens dezelfde bijeen komst van Hans Janitschek, secretaris-generaal van de socialistische internationale, dat diens organisatie de pogingen van de Griekse verzetsorganisaties volledig steunde. Papandreou hoofdthema van de invloed van de Ver enigde Staten bü de Griekse coup en in het büzonder die van het Pentagon door haar militaire overheersing en haar controle over de Griekse inlichtingendienst. Zelfs in januari, toen de Griekse regering enige handelstrans acties met de Sovjet-Unie bekendgemaakt, had hij geen teken van verrassing of alafm in Washington kunnen ontdekken. Deze toespraak was een vinnig eerste schot in een cam pagne om de Griekse kwestie nieuw leven in te blazen na een periode van anticlimax, die volgde op de Griekse terugtrekking uit de Raad van Europa in december. Maar er resten nog twee vragen. Als het bijna drie jaar duui'de om een definitief resul taat te boeken in de Raad van Europa, hoe lang zal het dan duren om de NAVO-partners, die door zulke sterke banden van bondgenootschap en zelfbehoud ver bonden worden, warm te maken voor een tegen de junta gerichte beslissing? En hoe snel kunnen de verzetsgroepen, die kampen met een gebrek aan materiaal, trainingskampen en veilige operationele bases, hopen op een omverwerpen van een regering, die dat geven zelfs opponenten toe meesterlijk het gebruik van veiligheidstechnieken han- teert? CAMPBELLE PAGE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1970 | | pagina 15